۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: كلمه 05/10/2010



Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه:داوود سلیمانی، رسول بداغی، حشمت الله طبرزدی، مهدی محمودیان، دکتر رفیعی و عیسی سحرخیز از زندان اوین منتقل شدند.

مهدی سخرخیز، پسر عیسی سحر خیز زندانی سیاسی در بند با اعلام این خبر به کلمه گفت که امروز پدرش همراه با دو نفر دیگر به زندان  رجایی شهر و بقیه به  زندان پردیس کرج منتقل شده اند.

اطلاع دقیقی از اینکه چه کسانی به زندان رجایی شهر و چه کسانی به پردیس کرج منقل شده اند و علت آن چه بوده دردست نیست.

لازم به ذکر است در دو روز گذشته تلفن های زندان اوین قطع شده وخانواده ها با عزیزان دربندشان ارتباطی ندارند که این موضوع نگرانی های بسیاری را بوجود آورده است.

محمد مصطفایی وکیل دادگستری با تایید این خبر در وبلاگ خود نوشته است:

"وقتی از زندان خارج شدم سر درد عجیبی پیدا کردو به من حق بدهید. اگر شما هم جای من بودید …. تمام تلفن های عمومی زندان قطع بود و زندانیها نمی توانستند با خانوادهاشان تماس بگیرند به همین دلیل هر کدام شماره های خودشان را  می داند تا به خانواده ها اطلاع داده شود که حالشون خوب است"


 


کلمه:شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران احکام صادره در خصوص فیض الله عرب سرخی، هاله سحابی و مهدی کلاری را تایید کرد.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، پیش از این شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران عرب سرخی را به استناد مواد ۶۱۰ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی مجموعا به ۶ سال حبس محکوم کرده بود.

هاله سحابی نیز پیشتر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق حضور مکرر در تجمعات غیر قانونی و اخلال در نظم عمومی مجموعا به دو سال حبس و پرداخت مبلغ سیصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده بود.

دادگاه تجدیدنظر همچنین رای صادره از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران که به موجب آن مهدی کلاری به ۳ سال حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود را تایید کرد.


 


کلمه:جلسه رسیدگی به اتهام روزنامه تهران امروز به مدیر مسئولی رسول بابایی در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیأت منصفه مطبوعات برگزار شد.

به گزراش ایسنا در ابتدای جلسه بر اساس کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران مدیر مسئول روزنامه تهران امروز با شکایت اداره حقوقی وزارت اطلاعات به نشر مطالب خلاف واقع با چاپ مطلبی تحت عنوان «حاشیه‌های مرگ سید عبدالله» متهم است.

براساس این گزارش به دلیل عدم حضور شاکی و متهم پرونده، رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران ختم جلسه رسیدگی را اعلام کرد.

همچنین هیأت منصفه مطبوعات، به اتفاق آرا مدیر مسئول روزنامه جوان را از اتهامات وارده تبرئه کرد.

به گزارش فارس، دادگاه شکایت میرحسین موسوی از سیدنظام‌الدین موسوی مدیر مسئول روزنامه جوان  نشریه نزدیک به سپاه امروز برگزار شد.

در این دادگاه هیأت منصفه مطبوعات پس از استماع دفاعیات سیدنظام‌الدین موسوی به اتفاق آرا، مدیر مسئول روزنامه جوان درباره اتهامات وارده را مجرم نشناخت.

میرحسین موسوی از روزنامه جوان دو شکایت داشت که شکایت اول به مصاحبه دکتر اسرافیلیان درباره دیدگاه‌های شهید آیت نسبت به میرحسین بود که با عنوان «شهید آیت قبل از همه موسوی را می‌شناخت»، منتشر شده بود.

شکایت دوم نیز مربوط به انتشار خبری درخصوص منابع مالی ستاد میرحسین موسوی بود.


 


کلمه:عبدالله نوری با حضور در منزل فیض الله عرب سرخی با او دیدار وگفتگوکرد.

بر اساس  گزارشی که در اختیار کلمه  قرار گرفت عبدالله نوری در دیدارباعرب سرخی درجریان آنچه بروی در دوران طولانی انفرادی و زندان گذشته قرارگرفت.عبدالله نوری نیز با تقدیرازاستقامت و پایداری عرب سرخی دردفاع از حقوق مردم برای آزادی زندانیان بی گناه دعا کرد.

عرب سرخی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پس ازانتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ دستگیر شد و به تازگی به مرخصی آمده است.


 


کلمه:بر اساس مصوبه امروز هیئت دولت، شنبه و یکشنبه هفته آینده مراکز دولتی و آموزشی در تهران تعطیل خواهند بود.

به گزارش فارس، هیئت دولت عصر امروز یکشنبه تشکیل جلسه داد.بر اساس این گزارش، اعضای هیئت دولت روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده را در پایتخت تعطیل اعلام کردند.

این تعطیلات شامل مراکز دولتی و مدارس و دانشگاه‌های تهران می شود.

یادآور می‌شود، دوشنبه هفته آینده نیز به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) تعطیل رسمی است.


 


کلمه:فائزه هاشمی خبر داد که ائتلاف اسلامی زنان با حضور زنان اصلاح طلب و اصولگرا در روزهای اخیر دیداری با محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار داشتند.

فائزه هاشمی در گفتگو با مهر در توضیح جزئیات دیدار با باهنر افزود: این دیدار که از سوی مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب هماهنگ شده بود، با هدف مطرح کردن مسائلی که زنان را تهدید می کند، برگزار شد.

رئیس شاخه زنان حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه ائتلاف اسلامی زنان که متشکل از زنان جناح های اصولگرا و اصلاح طلب است در این جلسه فارغ از نگرش های سیاسی دغدغه های خود را مطرح کردند، اضافه کرد: این دیدار در رابطه با مواد ۲۳ و ۲۵ لایحه حمایت از خانواده بود، که بر اساس آن امکان ازدواج مجدد را به مردان می دهد و موضوع اشتغال نیمه وقت بانوان از جمله مسائلی بود که از سوی ائتلاف اسلامی زنان با نائب رئیس مجلس مطرح شد.

وی با بیان اینکه زنان این ائتلاف احساس می کنند که زنان در پنج سال اخیر به عقب رفته اند و این موجبات احساس خطر زنان این ائتلاف را فراهم کرده است، ادامه داد: در این دیدار که از سال گذشته به دنبال آن بودیم ، ۱۲ نفر از زنان جناح های مختلف اصولگرا و اصلاح طلب، از جمله مریم بهروزی، فاطمه راکعی و معصومه ابتکار حضور داشتند.

فائزه هاشمی ادامه داد: دغدغه ائتلاف اسلامی زنان در این دیدار این بود که کاری نکنید که به نام خدمت به زنان ظلم شود و اشتغال نیمه وقت زنان شاید به ظاهر به نفع زنان باشد اما در دراز مدت موجب می شود تا کارفرمایان نسبت به استخدام زنان اقدام نکنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در این جلسه فاطمه راکعی و معصومه ابتکار گزارشی در زمینه آسیب های زنان ارائه دادند نیز افزود: به نظر می رسید باهنر پس از شنیدن این موضوعات درباره موضوعاتی همچون لایحه حمایت از خانواده و اشتغال نیمه وقت زنان که در مجلس در حال بررسی است، با ائتلاف زنان همراه و با نظر ائتلاف موافق است .

وی با اشاره به دیدارهای قبلی این ائتلاف با مسئولان نیز گفت: سال گذشته نیز ائتلاف اسلامی زنان با گروه اقلیت مجلس دیدار داشتند.

مدیر مسئول روزنامه توقیف شده "زن "، در بیان اینکه آیا قصد انتشار روزنامه و یا مجله ای را دارد نیز گفت: نه، فعلا قصد انتشار روزنامه ندارم.

وی همچنین گفت که در پی اظهارات رئیس دولت  در مناظره تلویزیونی سال گذشته وی و ۴ فرزند دیگر آیت الله هاشمی رفسنجانی در اعتراض به اتهامات مطرح شده شکایتی خانوادگی به قوه قضاییه ارائه کرده اند که تاکنون به نتیجه ای نرسیده و پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

به گزارش مهر، ائتلاف اسلامی زنان صبح پنجشنبه گذشته در محل دفتر جامعه اسلامی مهندسین با محمد رضا باهنر دبیر کل این تشکل و نایب رئیس مجلس دیدار و گفتگو کردند.


 


کلمه:جمعی از استانداران دولت‌های هفتم و هشتم روز دوشنبه با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار می کنند.

به گزارش مهر، استانداران دولت های هفتم و هشتم قرار است صبح فردا دوشنبه با آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری دیدار و تبادل نظر داشته باشند.

در این دیدار قرار است مسایل روز نیز مورد بحث قرار گیرد.


 


کلمه: فاطمه کمالی احمد سرایی، همسر عمادالدین باقی ضمن اعتراض به ممنوعیت همسرش از ملاقات حضوری، اعلام کرد: در ملاقات کابینی با باقی مطلع شده است که دیسک کمر او رو به وخامت گذاشته است و احتمال پارگی در عصب و جابجایی مهره وجود دارد.

وی در گفت و گو با جرس با اعلام این خبر افزود: چند هفته گذشته باقی را جهت MRI به بیمارستان منتقل کرده بودند و نتیجه آن نشان از وجود دیسک کمر در دو مهره او داشت. پزشکان فیزیوتراپی حرکت را برای او خطرناک دانسته اند زیرا ممکن است موجب پارگی عصب و جابجایی مهره شود و در وهله اول برای کاهش درد او حداقل۱۰ جلسه فیزیوتراپی حرارتی تجویز کرده اند.

کمالی در ادامه از بلاتکلیفی مطلق حاکم بر پرونده باقی در ماه پنجم بازداشت او خبر داد وگفت:"تنها دو ماه اول حبس او، با قرار بازداشت بوده است و در مابقی بازداشت باقی تاکنون هیچ قرار بازداشتی در کار نبوده و با دو بار ابلاغ قرار وثیقه او همچنان در سلول بسته ای در بند ۲۴۰ زندانی است."

همسر عمادالدین باقی گفت:" نگارش نامه خطاب به مسوولان زندان حق هر زندانی است و طبق قانون نه تنها نباید مانع از درخواست و شکایت زندانی شد بلکه باید به آن فورا رسیدگی شود این در حالی است که حتی از اعطای یک قلم و خودکار ساده به باقی برای نوشتن نامه به مسوولان بند حتی برای دریافت کتاب نهج البلاغه جلوگیری می شود و زمانی که ما برای او کتاب به زندان می بریم از ما نمی پذیرند" باقی در تمام این چند ماه از دیدار با وکلای خود هم محروم بوده است.

گفتنی است عمادالدین باقی پژوهشگر و روزنامه نگار سومین باری است که راهی زندان اوین می شود. پیش از این یک بار به مدت سه سال و باردیگر به مدت یک سال تحمل حبس کرده و نزدیک به ۸۰ بار احضار و بازجویی داشته است.

باقی در روز هفتم دی ماه، فردای عاشورا  برای بار سوم بازداشت شد. به گفته همسر وی، عمادالدین باقی بوسیله حکمی که به امضای دادستان وقت تهران رسیده بود ( به تاریخ روز فوت آیت الله منتظری ) و با عنوان پیشگیری از حوادث پس از فوت آیت الله منتظری ، بازداشت شده است.

روز گذشته میر حسین موسوی در دیدار با خانواده عماد الدین باقی از مجاهدتهای باقی در دفاع از حقوق بشر تمجید کرد و اظهار داشت: کارهای دین پژوهانه وبشر دوستانه او در خاطره ها باقی می ماند. این روزها سپری می شود اما آنچه باقی می ماند کارنامه افراد در دفاع از حقیقت است.


 


کلمه:دادگاه میلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم که پنج ماه در بازداشت است، پس از سه بار تعویق امروز یکشنبه برگزار شد.

به گزارش ادوارنیوز، جلسه محاکمه میلاد اسدی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. در این جلسه پس از قرائت کیفرخواست میلاد اسدی کلیه اتهامات وارده را رد کرد و به همراه وکیل اش هوشنگ پوربابایی به دفاع از خود پرداخت.

دادگاه همچنین با درخواست مرخصی و تبدیل قرار بازداشت میلاد اسدی موافقت نکرد. میلاد اسدی هشتم آذرماه سال گذشته بازداشت شده است.


 


کلمه: شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان کرمان با اشاره به حکم زندان سیدحسین مرعشی و همچنین محکوم کردن حمله گروهی معدودی به دفاتر نمایندگان مردم کرمان و جیرفت تصریح کرد: مردم آگاه باشند که سکوت اصلاح‌طلبانه ما در برابر وقایع اخیر به‌خاطر امیدهایی است که به تغییر رویه‌ها در عرصه سیاست بسته‌ایم.

به گزارش گفتارنو متن کامل بیانیه شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان کرمان به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین

با سلام به روح بلند حضرت امام(ره)، ایام شهادت حاصل عمر ایشان – استاد مطهری- و هفته بزرگداشت مقام معلم را گرامی می‌داریم.

مردم شریف استان کرمان

همان‌گونه که مستحضرید روز جمعه دهم اردیبهشت۸۹ گروهی معدود با سوءاستفاده از نام روحانیت و بسیج، به دفاتر نمایندگان مردم کرمان و راور و جیرفت حمله کرده‌اند و طی این حرکت غیرقانونی، پیش از هر چیز شان و منزلت موکلان این نمایندگان انقلابی و اصلاح‌طلب را خدشه‌دار نموده‌اند. از این‌رو بر خود لازم می‌دانیم که مهر سکوت را شکسته؛ مطالبی را به محضرتان تقدیم کنیم.

علامه شهید مطهری آنجا که از فلسفه اجتماعی اسلام سخن می‌گوید، نتیجه اعتقاد به خدا را مسوولیت حاکمان در مقابل مردم می‌داند و معتقد است از نظر این فلسفه، تنها اعتقاد به خدا است که حاکم را در مقابل اجتماع مسؤول می سازد و افراد را ذیحق می کند و استیفای حقوق را یک وظیفه شرعی معرفی می کند. (علل گرایش به مادی‌گری، صص ۱۰۴-۱۰۵)

بنا به وظیفه شرعی و انقلابی خویش، ضمن ابراز تاسف از عملکرد مسوولان امنیتی و انتظامی در قبال تجاوز عده‌ای قلیل به حقوق دهها هزار موکل شریف این نمایندگان (که البته طبق قانون وکالت کل مردم ایران را بر عهده دارند) اعلام می‌داریم که اصلاح‌طلبان استان کرمان، نیروهای اصیل انقلاب و مجاهدان و مدافعان نظام اسلامی در طول سالیان پس از انقلاب بوده‌اند و بعد از این نیز با اعتقاد به اسلام، انقلاب، خط امام(ره) و نظام اسلامی اجازه نخواهند داد بیش از این از نجابت و خویشتن‌داری آنان سوء استفاده شود. همین‌جا از مسوولین ذیربط می‌خواهیم هرچه سریع‌تر نسبت به برخورد با این عده خودسر و قانون‌شکن اقدام کنند و نتایج آن‌را به اطلاع افکار عمومی برسانند.

مسوولان محترم آگاه باشند، اگر رعایت قانون برای شهروندان الزامی است، قانون‌مداری برای صاحبان قدرت الزامی دوچندان است. نمی‌شود که برخی، همگان را به رعایت قانون فراخوانند و خود فقط تا جایی به قانون تن در دهند که منافعشان ایجاب می‌کند. شاید یکی از دلایل فراگیرشدن چنین تحرکاتی، احساس امنیت کامل و مصونیت آهنین گروه‌های خودسر است؛ چندان‌که یک مسوول محلی در حمایت از عناصر خودسر برای یک نماینده‌ مجلس که مسوولیت کشوری دارد و در مقابل تمام مردم ایران مسوول است تعیین تکلیف می‌کند و رهنمود می‌دهد.

بحث بر سر این نیست که کسی از نماینده اول کرمان یا دیگران انتقاد نکند، مساله این است که اولا منتقدان از نام‌های مورد احترام جامعه سوء استفاده نکنند و ثانیا با دریافت مجوز از مراجع قانونی انتقاد خویش را بیان کنند. طبیعتا موافقان نیز می‌توانند درخواست مجوز بدهند و آنگاه وزن هر کدام از این اندیشه‌ها در افکار عمومی مشخص خواهد شد. اگر قرار باشد در دهه‌ چهارم از عمر نظام، هنوز هم حداقل‌های حقوق مردم و گروه‌های سیاسی و منتقدان شیوه‌های حکمرانی که چارچوب‌های نظام را پذیرفته‌اند رعایت نشود، عملا از فلسفه اجتماعی اسلام عدول شده است. ما بر این باوریم که اقداماتی سخیف از این دست که بوی توطئه می‌دهد و آرامش استان کرمان را هدف گرفته است در شان جامعه ما نیست و باید عرق شرم بر پیشانی حامیان و صحنه‌گردانان آن بنشاند.

در همین ارتباط یادآور می‌شود ترکیب لاینفک «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد»، میراث گرانسنگ حضرت روح‌الله و مورد تایید و حمایت همیشگی رهبری معظم انقلاب بوده و طبیعتا تحت هیچ شرایطی تجزیه‌پذیر نیست. متاسفانه شاهدیم که در این ایام، ضمانت‌های لازم و قابل اتکا برای دفاع از بال جمهوریت نظام دیده نمی‌شوند. حقوق احزاب، گروه‌های سیاسی و رسانه‌ها به راحتی نادیده گرفته می‌شود. فعالان سیاسی و نخبگان جامعه فرصت حضور و ارائه نقدها و اندیشه‌هایشان را نمی‌یابند و باب گفت‌وگو و مفاهمه روزبروز تنگ‌تر می‌شود و به وضعیتی نگران‌کننده و بحرانی می‌رسد. در حالی که از پرونده‌ مفتوح فساد اقتصادی برخی‌ مسوولان خبری به افکار عمومی داده نمی‌شود (تا جایی که داد برخی نمایندگان اصولگرای مجلس هم در آمده است) برادرمان سیدحسین مرعشی سیاستمدار انقلابی، استاندار سال‌های دفاع مقدس، نماینده‌ی سابق مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و معاون رییس جمهور در دوران اصلاحات به جرم انجام یک مصاحبه و بیان انتقاد از وضعیت موجود به بند کشیده می‌شود.

مردم عزیز استان کرمان آگاه باشند که سکوت اصلاح‌طلبانه ما در برابر وقایع اخیر به‌خاطر امیدهایی است که به تغییر رویه‌ها در عرصه سیاست و رسانه‌ بسته‌ایم و عمیقا معتقدیم وقوع حوادث پی‌درپی، برخورد با افراد انقلابی و خدوم بدون توجیه و اقناع افکار عمومی، زیبنده جامعه ما که میراث‌دار خون هزاران شهید است نمی‌باشد و انتظار می‌رود تغییری اساسی در رویه‌های وحدت‌شکن و تحریک‌آمیز کنونی پدید آید.

والسلام علیکم و رحمه‌الله

شورای هماهنگی اصلاح‎طلبان استان کرمان


 


کلمه:یک منبع مطلع از برگزاری جلسه ای بین کامران دانشجو و حجت الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری خبر داد.

به گزارش کلمه بر اساس اخبار رسیده در این جلسه کامران دانشجو برنامه دولت احمدی نژاد را برای اخراج اساتید پس از پایان خرداد ماه تشریح کرده و خواهان همکاری دیوان عدالت اداری با دولت در جهت رد شکایات اساتید اخراجی از وزارت علوم شده است.

یک منبع آگاه با اعلام این خبرگفت: با توجه به وجود قضات مستقل و شریف موجود در دیوان عدالت اداری بعید به نظر می رسد که دیوان جدای از قانون مداری، بتواند با چنین تصمیمی همراهی کند.

این گزارش می افزاید :با توجه به سخنرانی های اخیر حامیان دولت و حمله به دانشگاه ها پیش از این نیز احتمال تصفیه اساتید معترض دانشگاه ها می رفت اما این بار شکل این تصفیه از بازنشستگی و تعلیق به اخراج تغییر کرده است.


 


کلمه:وحید طلایی، عضو کمیته پیگیری حقوقی میرحسین موسوی تا کنون با خانواده خود تماسی نداشته و هنوز خبری از محل نگهداری او در دست نیست.

به گزارش کلمه ساعت هفت صبح روز سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، نیروهای امنیتی به بهانه شناسایی خودروی پارک شده مقابل منزل طلایی موفق به ورود خانه او شدند و بعد از تفتیش منزل و بردن برخی از وسایل شخصی طلایی، او را با خود بردند.این نیروها خود را از نیروهای پلیس امنیت معرفی کرده اند.

بعد از گذشت چندین روز از بازداشت طلایی او هنوز با خانواده خود تماسی نداشته است و این موجب نگرانی همسرش شده است.

همسر طلایی صبح دیروز با مراجعه به دادستانی و با پر کردن فرمی ،درخواست کرده که همسرش حداقل به او تلفن بزند و اطلاع دهد در کجا نگهداری می شود.

تا کنون وکلای وحید طلایی نتوانسته اند برای او اعلام وکالت کنند.


 


کلمه:فاطمه خرم جو برای پذیرش اتهام ارتباط با بیگانگان به شدت تحت فشار است.

بر اساس گزارش های رسیده از داخل اوین ، فاطمه خرم جو که در هفته گذشته  تحت بازجویی همراه با توهین و فحاشی قرار گرفته، بازجویان اطلاعات به دروغ به وی گفته اند که دخترش لاله را که پس از دستگیری وی به مدت پنج روز بازداشت کرده بوده، کشته اند.

شوک ناشی از این خبر موجب شد تا وی در هنگام بازگشت از بازجویی بی هوش شده و به شدت زمین بخورد. به طوری که مسئولان بند زنان زندان اوین پس از تحویل گرفتن او از ۲۰۹ به شدت به ماموران زندان در خصوص وضعیت جسمی او اعتراض کرده و گفته اند که ما او را سالم به بند ۲۰۹ فرستادیم و ناسالم تحویل گرفته ایم.

بازجویان خرم جو در پاسخ به اعتراض مسئولان بند زنان عنوان کرده اند که فقط قصد ترساندن او را داشته اند.

همین گزارش حاکی است که بازجویان در جلسات متعدد از او خواسته اند که اظهار پشیمانی و ندامت کند تا به او کمک کنند، ولی او تاکید دارد که حاضر نیست برای کاری که نکرده است عذرخواهی کند.

فاطمه خرم جو در نیمه شب ۱۷ دی ماه ۱۳۸۸، توسط هشت مامور امنیتی مرد به همراه یک مامور زن بازداشت شد. ماموران امنیتی با عنوان کردن آنکه «مامور ستاد مبارزه با مواد مخدریم و باید منزل شما را تفتیش کنیم» وارد خانه شده و بدون دلیل مشخص وی را بازداشت کرده اند. پس از بازداشت، اتهام اصلی فاطمه، تماس با تلویزیون های بیگانه مطرح شده است.

بازجویان وی، در طول مدت بازجویی در تلاش بوده اند تا او را اقناع کننند که بپذیرد هسته ای به نام۰۲۱ تشکیل داده تا به این وسیله اعلامیه های شهرام همایون را پخش کنند. در هنگان بازجویی برای وی صدایی را در حال مصاحبه با شبکه تلویزیونی شهرام همایون پخش کرده اند که وی این موضوع را رد کرده و می گوید صدا متعلق به وی نیست.

همچنین او متهم به این شده که فیلم های تظاهرات مردم را به خارج از کشور ارسال کرده است. به گفته فاطمه خرم لو، اتهاماتی که به وی تفهیم شده «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن نظم و امنیت عمومی» و «اخلال در نظم» است.

در پی صدور قرار بازداشت فاطمه، او نسبت به قرار بازداشت خود اعتراض کرده است که روز شنبه ۱۱ اردیبهشت وی را برای رسیدگی به این اعترض به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برده اند اما اعتراض وی در نهایت از سوی قاضی یان شعبه رد شده است.

فاطمه زن ۵۳ ساله ای است که پس از مرگ همسرش در سال ۱۳۸۰ برای تامین زندگی خود و بچه های اش راننده تاکسی درمسیر تهران – قم شده است ، دارای یک فرزند پسر و ۵ دختر است. پسر وی، عقب مانده ذهنی است. یکی از دختران او پس از طلاق با پسر هفت ساله اش پیش آن ها زندگی می کند و فاطمه مسئول تامین زندگی پسر، سه دختر و نوه اش است.

بازجویان خرم جو را از طریق تهدید فرزندانش تحت فشار گذاشته اند و سعی می کنند از این طریق او را به قبول اتهامات بی اساس وادارکنند. تهدید فرزندانش بیش از هر چیز او را آزار می دهد و نمی داند تا کجا می تواند تاب این تهدیدها را داشته باشد.

براساس گواهی درمانگاه اوین او در مراحل اولیه مبتلا به بیماری آلزایمر است.

این زن تنها نان آور خانواده است و اکنون خانواده وی دچار مشکلات مالی فراوانی شده اند.

هم اکنون وکلای این زندانی به این دلیل که اجازه حضور در دادسرای اوین را ندارند، نمی توانند برای او اعلام وکالت و پرونده وی را پیگیری کنند.


 


کلمه: دبیر‌کل مجمع نیروهای خط امام(ره) تاکید کرد: دانشجویان متعهد نباید تربیون‌های دانشگاه‌ها و علمی را به افرادی دهند که با روشی اتهام زنی و فحاشی قصد فریب افکار عمومی را دارند.

به گزارش ایلنا ، سید هادی خامنه‌ای در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به شکل‌گیری تشکل‌های موازی با انجمن‌های اسلامی تاکید کرد و افزود: دانشجویان متعهد، ‌مسلمان و اصلاح‌طلب نباید تربیون‌های دانشگاه‌ها و علمی را به افرادی دهند که با روشی اتهام زنی و فحاشی قصد فریب افکار عمومی را دارند و با استفاده از الفاظ زیبا و لیکن محتوا‌های انحرافی و دور از واقعیت نه تنها بر رشد جامعه و بارورکردن فکر و اندیشه دانشجویان کمک نمی‌کنند،بلکه زمینه‌های سقوط جامعه را فراهم می‌نماید.

وی ضمن هشدار نسبت به آنچه روند حذف نخبگان علمی – فرهنگی و سیاسی خواند، جامعه دانشجویان را به ارتباط بیشتر با گروه‌ها و مراجع علمی و دینی جامعه فرا خواند و تاکید کرد: باید با دایر کردن کارگاه‌ها و کرسی‌های بحث و مناظره دانشجویان را به سمت مطالعه بیشتر و اندیشه‌ورزی عمیق‌تر سوق داد.

دبیرکل مجمع پیروان خط امام تاکید کرد: آگاهی و اطلاع رسانی و کمک گرفتن از رسانه برای تنویر افکار و اندیشه‌ها، خنثی‌کننده جهل و جهل‌پروری در جامعه است و دانشگاه‌ها در مسیر جهل زدایی از جامعه باید پیشگام شوند و در این مسیر از مطالعه کتاب و تهمت کتاب خوانی نباید غفلت کرد.

خامنه‌ای تاکید کرد: یافتن رسانه‌های مناسب در قالب ارتباطات نزدیک با اقبشار مختلف مردم باید همت اصلی نخبگان و دانشگاهیان باشد تا بر روند آگاه‌سازی جامعه سرعت بیشتری ببخشد و باید این نکته را باور کرد که لزوما آسان‌ترین راه، مناسب‌ترین و بهترین راه نیست و علی‌رغم اینکه غالب رسانه‌ها را از نخبگان و منتقدان گرفته‌اند نباید از یافتن رسانه‌های جدید جهت ارتباط با مردم غافل شد.

وی یادآوری کرد که همواره باید خود را برای مواجه با سختی‌ها و مصائب جهان آماده کرد و هرکسی در این مسیر هر‌کاری از دستش برآید نباید کوتاهی کند، ما نیز طی ۳۰ سال گذشته درکنار دانشجویان و درخدمت فعالیت‌ها سیاسی و فرهنگی دانشجویان بوده و هستیم.

در ابتدای این دیدار رئیس سازمان جوانان و دانشجویان مجمع پیروان خط امام ضمن تشکر از حضور دانشجویان و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه ساری بر ضرورت حفظ حریم دانشگاه و حرمت دانشجو تاکید کرد و افزود: نباید با برخوردهای دور ازشان با فعالان سیاسی نشاط را از دانشگاه‌ها بگیریم که این اتفاق نامبارک مخالف نظر و اندیشه و شیوه امام (ره) بوده و هست.

سعیدالله بداشتی تاکید کرد: مسوولان باید هرچه سریعتر با ترمیم ضایعات وارده بر پیکره دانشگاه ضمن اصلاح رابطه دانشجویان و مسوولان زمینه بازگشت نشاط،شادابی و تحرک را به فضای دانشگاه‌ها فراهم کنند.


 


کلمه:قرار بازداشت سید علیرضا بهشتی شیرازی، مشاور ارشد مهندس موسوی برای دو ماه دیگر تمدید شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، سید علیرضا بهشتی شیرازی در تماس با خانواه خود از تمدید قرار بازداشتش برای دو ماه دیگر خبرداده است.

سید علیرضا بهشتی مشاور ارشد مهندس موسوی و سر دبیر روزنامه کلمه سبز به همراه جمع دیگری از مشاوران مهندس از ۷ دی ماه بازداشت شد و اکنون بیش از ۴ ماه است که بلاتکلیف و بدون آنکه هیچ گونه دلیلی برای باز داشت به او یا وکیلش اعلام شود در زندان است.

اما تمدید قرار بازداشت علیرضا بهشتی شیرازی پس از آن صورت گرفته که بر اساس گزارشات رسیده به کلمه مشاوران دربند مهندس موسوی به دلیل ملاقات خانواده هایشان با مراجع قم و دادخواهی از آنان برای عزیزان دربندشان از سوی بازجویان و نیروهای امنیتی به شدت تحت فشار قرار گرفته اند و با برخوردهای تند آنان مواجه شده اند.

گزارش های رسیده به کلمه حاکی از آن است که دیدار خانواده مشاوران با مراجع و تظلم خواهی آنان ، بازجوها را بر آن داشته تا با  اعمال فشار بر زندانی ها و تهدید ضمنی خانواده ها که در دو مورد این اقدام  به صورت تلفنی رخ داده ،تلاشی بوده تا از ادامه دیدار آنان با مراجع و در خواست کمک برای جلوگیری از ظلم های رفته بر عزیزانشان جلوگیری شود.

بر اساس اخبار رسیده علیرضا بهشتی شیرازی در طول دوران بازداشت بشدت برای اعتراف از سوی بازجویان تحت فشار بوده است.

چندی پیش خانواده های بهشتی شیرازی،عرب مازار و بهزادیان نژاد از مشاوران ارشد مهندس موسوی که از چهار ماه پیش تا کنون در زندان و انفرادی بسر می برند، به ملاقات حضرات آیات عظام وحیدخراسانی، بیات زنجانی و موسوی اردبیلی،صانعی و محقق داماد رفتند و ایشان را از وضعیت عزیزان دربندشان مطلع ساخته اند.

خانواده ها در این دیدارها تاکید کردند:آقایان عرب مازار ،بهشتی شیرازی و بهزادیان نژاد از افراد انقلابی ، مسلمان و پایبند به ارزش های انقلاب و راه امام هستند و سال هاست اغلب فعالیت هایشان علمی و فرهنگی و هنری است. جرم افراد مشخص نشده است.

این خانواده ها در دیدار با مراجع اعتراضات خود به عدم رعایت حقوق اولیه در بازداشت عزیزانشان را مطرح کردند.آنها از وضعیت موجود به محضر مراجع شکایت برده و عنوان کردند:در این مدت حتی اجازه ملاقات به خانواده ها داده نمی شد و اگر اجازه ملاقات هم داده شده به عنوان هدیه ،با منت و نامه نگاری فراوان بوده است.

در چنین شرایطی قرار بازداشت موقت سید علیرضا بهشتی شیرازی برای دو ماه دیگر تمدید شده است. این در حالی ست که با پایان بازجویی ها  تمدید قرار بازداشت هیچ توجیه قانونی ندارد.

وکیل این مشاور دربند نیز بعد از گذشت بیش از چهار ماه هنوز موفق به مطالعه پرونده نشده است. به نظر می رسد تنها توجیه نگهداری مشاوران مهندس موسوی در زندان برای فشارهای سیاسی بر او و نوعی گروکشی است تا رویه ای برسبیل اخلاق و قانون.


 


کلمه: شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) در پی سوء قصد به یکی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش ندای سبز آزادی متن این بیانیه به شرح زیر است:

دانشجویان و اساتید فهیم پلی تکنیک تهران؛

گرچه در این سال‌های اخیر شاهد حوادث ناگوار و نادری در پلی تکنیک بودیم اما دوباره مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور به خود لرزید، متأسفانه در روز دوشنبه گذشته مورخ ۱۳/۲/۸۹ و در آغاز هفته‌ی گرامیداشت مقام معلّم، شاهد حادثه ای اسفبار در دانشگاه پلی تکنیک بودیم که در طول تاریخ دانشگاه درکشورمان بی سابقه بوده است، حادثه ای که در آن تیغ جهل، دکتر معتمدی از اساتید بزرگوار و عضوء هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر را نشانه گرفت.

استادی که نه تنها عملکرد ایشان در رأس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بلکه عملکرد ایشان به عنوان یک استاد متعهد و با اخلاق قابل ستایش و تقدیر بوده است و خواهد بود و همواره عملکرد مطلوب ایشان به عنوان استاد، محبوبیت ایشان را در میان دانشجویان دانشگاه فراهم آورده است.

اما متأسفانه حرمت استاد و دانشگاه بار دیگر شکسته شد و در روز مذکور شخصی در حدود پنجاه سال سن با گذاشتن کارت ملی خود در حدود ساعت ۱۰:۳۰-۱۱ در کمال آرامش وارد دانشگاه شده و خود را به طبقه هفتم ساختمان ابوریحان رسانده و با سلاح سرد به دکتر معتمدی حمله کرده است و ناجوانمردانه ضربه‌ای کاری بر پهلوی ایشان زده است. باز با خیالی آسوده و بنا بر مشاهده شاهدان چاقوی خود را تمیز کرده و اقدام به خارج شدن از دانشگاه کرده است که در خیابان رشت با تلاش تعدادی از ماموران انتظامات دانشگاه بازداشت گردیده و به مسئولین حراست دانشگاه تحویل داده شده است که در ابتدا در حراست توسط مشاور مرکز مشاوره دانشگاه سوالاتی از او پرسیده شده است که طبق اظهارات مسئولین حراست دانشگاه وی از سلامت روانی برخوردار نبوده و از فارغ التحصیلان مهندسی برق پلی تکنیک می باشد و نیت سوء قصد را خصومت شخصی اعلام کرده اند و سپس ضارب را تحویل پلیس امنیت داده اند و در حال حاضر ضارب در بازداشت به سر می برد.

ضربه وی به قدر اساسی و با کینه بوده است که موجب پارگی روده کوچک و روده بزرگ و یکی از سیاهرگ‌های مهم بدن شده‌است و حتی به مهره‌های پشت بدن نیز آسیب زده است، اما در شرایطی که هنوز مقامات پزشکی و بیمارستانی و همچنین ماموران امنیتی و اطلاعاتی اظهار نظری در این خصوص نکرده‌اند. روابط عمومی دانشگاه دراطلاعیه خود سخن از سوء قصد شخصی ناشی از مشکلات دوران وزرات دکتر معتمدی به میان آورده است، که این اظهارات خود برای جامعه دانشگاهی سئوالات و ابهامات زیادی را مطرح کرده‌است؟

در حالی که دغدغه اصلی مسئولین انتظامات و تامین کنندگان امنیت دانشگاه نحوه پوشش دانشجویان است و شاهد شدیدترین فشارها از سوی انتظامات و حراست دانشگاه بر دانشجویان هستیم، و دانشجویان دانشگاه‌ها برای ورود به پلی تکنیک مورد سئوال قرار می‌گیرند فردی با عبور از موانع امنیتی دانشگاه حرمت دانشگاه، استاد و دانشجو را زیرپا گذاشته و اقدام به سوء قصد به جان یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه می نماید. سوال اصلی این است که آیا اولویت های امنیتی حراست و انتظامات با عنایت به اتفاق رخ داده صحیح است؟

بیم آن می رود که پس ازاین حادثه مدیریت دانشگاه به منظور تأمین امنیت به امنیتی تر کردن فضای دانشگاه بپردازد اما در حالی که خواسته اصلی استاد و دانشجو در دانشگاه تأمین امنیت است و نه ایجاد فضای امنیتی. تجربه اخیر ثابت کرد با ایجاد فضای امنیتی در محیط دانشگاه نمی توان امنیت استاد و دانشجو را که از اصول اولیه محیط های آکادمیک و فضای آموزشی دانشگاه است تامین نمود. ،

با عنایت به حوادث رخ داده در دانشگاه حریم دانشگاه شکسته شده است،حداقل‌های لازم برای یک وضعیت علمی و آموزشی زیر سئوال رفته است، اگر تا دیروز نگران امنیت شغلی اساتید خود که قطعا در نحوه تعلیم و تربیت آنها موثر است، بوده‌ایم از امروز نگران امنیت جانی آنها و دانشگاهیان هستیم، شوراهای صنفی دانشکده‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بنابر بند ۵ ماده ۳ آئین نامه شوراهای صنفی دانشجویان، وظیفه خود می‌داند در خصوص وضعیت آموزشی و علمی پلی تکنیک تهران هشدار دهند و لزوم پاسخگویی مسئولین مربوطه در دانشگاه و وزارت علوم را ضروری می‌دانند. و از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم مسئولین دانشگاه و وزارت علوم را مورد بازخواست قرار دهند.

عملکرد حراست و مدیریت دانشگاه جهت تأمین امنیت فضای آکادمیک، ناکارآمد و ضعیف به نظر می رسد. لذا ما به عنوان فراگیرترین تشکل دانشجویی خواستار حضور مدیریت دانشگاه و رئیس حراست دانشگاه در میان اساتید و دانشجویان برای پاسخگویی، شفاف سازی و ارائه گزارشی جامع پیرو اتفاقات رخ داده و ارائه سازو کارهای عملی پیش بینی شده به منظور جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه در دانشگاه هستیم.

لذا شوراهای صنفی خواستار آنند که کمیته ای متشکل از نمایندگان اساتید و نمایندگان صنفی دانشجویان و مسئولان دانشگاه جهت پیگیری روند دادرسی شکایت طرح شده توسط خانواده دکتر معتمدی و شفاف سازی نیت و ریشه یابی علت این سوء قصد، جهت تنویر افکار عمومی جامعه دانشگاهی کشور و بازگشت آرامش و اطمینان به فضای دانشگاه تشکیل شود.

در انتها از حضور و پیگیری دانشجویان نسبت به حادثه رخ داده در روزهای گذشته کمال تشکر را می نماییم و از کلیه دانشجویان و همکلاسی های عزیز تقاضا می کنیم با صبر و استقامت و با حفظ آرامش و دوری از فضای احساسی و هیجانی تا روشن شدن کامل قضیه در فضایی منطقی و عقلانی درخور دانشجویان پلی تکنیک اقدام به پیگیری این قضیه تا انتها نمایند و شوراهای صنفی دانشجویان دانشکدهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در کنار شورای صنفی دانشگاه پلی تکنیک تمام تلاش خود را برای شفاف سازی پیرو اتفاق رخ داده و تأمین امنیت و آرامش دانشجویان و اساتید می نمایند و در این زمینه حاضر به همکاری با مسئولین ذیربط دانشگاه جهت روشن شدن فضا می باشند.

و من الله توفیق

شوراهای صنفی دانشجویان

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

(پلی تکنیک تهران)


 


کلمه: روزنامه جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع امروز خود نوشت:«حضور نماینده آمریکا در مهمانی شام منوچهر متکی در نیویورک، وزیر خارجه ایران را زیر سئوال برده است.

هر چند خبرگزاری‌ها تلاش می‌کنند، اصل این حضور را با طرح مسائل حاشیه‌ای به فراموشی بسپارند، مثلا خبرگزاری رویترز جمعه شب از سازمان ملل به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد: "یک نماینده آمریکا درباره سرنوشت ۴ آمریکایی که در ایران زندانی هستند، بطور کوتاه با منوچهر متکی وزیرخارجه ایران گفت‌وگو کرد" ولی آنچه اکنون آقای متکی را زیر سئوال برده اینست که در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا ایران را به حمله اتمی تهدید کرده و دولت آمریکا در اوج کارشکنی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و برای تحریم تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان تلاش می‌کند، دعوت کردن از نماینده آمریکا و مهمانی دادن به او چه معنائی دارد؟»


 


کلمه: صادق زیبا کلام معتقد است محمود احمدی‌نژاد به همان نتیجه اصلاح‌طلبان رسیده است که غنی‌سازی با چه هزینه‌ای؟ در مقابل اعتقاد دارد اصلاح‌طلبان هم نباید وی را در تنگنای سیاسی قرار دهند و به خاطر منافع ملی باید در قبال این تغییر سیاست سکوت کنند.

دکتر صادق زیباکلام در خصوص تغیر و تحولات صورت گرفته در پرونده هسته‌ای ایران در گفتگو با فرارو اظهار داشت: «آدم وسوسه می‌شود که بگوید اقدامات ایران به منظور خریدن زمان و دفع‌الوقت برای پیگیری برنامه‌هایش است؛ اما بعید می‌دانم که چنین چیزی باشد.»

وی ادامه داد: «این که ایران حاضر شده تبادل سوخت را با شرایطی که گذاشته، بپذیرد و حاضر شده تا ترکیه و برزیل به عنوان حکم بین ما و ۵+۱ قرار بگیرد، از نظر من نشان‌گر این است که آقای احمدی‌نژاد متوجه شدند هزینه‌ای که جمهوری اسلامی برای غنی‌سازی می‌پردازد، بسیار بیشتر از فایده‌ای است که از غنی‌سازی می‌برد.»

استاد دانشگاه تهران افزود: «اگرچه ایران در شعار، ظرف ۴ سال گذشته بر روی مسئله انرژی هسته‌ای مانور بسیاری داده و این گونه تبلیغ شده که غنی‌سازی مساوی با پیشرفت در همه زمینه‌های فنی، صنعتی و پزشکی است، اما گمان می‌کنم آقای احمدی‌نژاد دارند به این مسئله می‌رسند که آیا بهای وحشتناکی که ایران از لحاظ منافع ملی می‌پردازد، این ارزش و صرفه را دارد؟»

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تشریح وجود دو رویکرد در قبال مسئله هسته‌ای در ایران گفت: «آقای احمدی‌نژاد سمبل تفکری است که در ۵ سال گذشته قائل بوده که برنامه غنی‌سازی تحت هر شرایطی پیش ببرد. طرز فکری که در مقابل، در زمان اصلاحات حاکم بود و تیم مذاکره‌کننده آن را پیش می‌برد آن بود که برنامه هسته‌ای را باید به گونه‌ای جلو ببریم که دنیا در برابر ما موضع نگیرد و حداقل هزینه از منافع ملی در راستای پیشبرد غنی‌سازی صورت گیرد.»

وی ادامه داد: «آقای احمدی‌نژاد و اصولگرایانی که از نیمه دوم سال ۸۴ به قدرت رسیدند، عکس این رویکرد را پیش گرفتند و معتقد بودند که برنامه غنی‌سازی را باید با تمام قوا پیش ببریم و این مسئله هر قدر که به لحاظ اقتصادی و … هزینه داشته باشد، باید این هزینه را بپردازیم.»

زیباکلام سپس گفت: «احساس من این است که نگاه اصول‌گرایان در حال تغییر است و آنان متوجه این قضیه شدند که هزینه بالا برای پیشبرد غنی‌سازی کار صحیحی نیست. اینک برای آن‌ها این مسئله طرح شده است که غنی‌سازی به چه بهایی؟ آیا هزینه هنگفتی که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و از لحاظ تحریم‌ها می‌پردازیم، ارزشش را دارد؟»

وی با ذکر این نکته ادامه داد: «اصول‌گرایان در حال نزدیک شدن به رویکرد اصلاح‌طلبان هستند که غنی‌سازی با چه هزینه‌ای صورت می‌گیرد؟»

صادق زیباکلام در خصوص تبعات داخلی تغییر رویکرد سیاست خارجی اصول‌گرایان اظهار داشت: «اساساً مسئله بسیاری از مردم، غنی‌سازی و انرژی هسته‌ای نیست. برای بسیاری مسائل اقتصادی، مسئله فساد، معضلات سیاسی پس از انتخابات، مسائل بسیار مهم‌تری است. می‌ماند طرفداران اصولگرایان که هر تصمیمی که اتخاذ شود برای آن‌ها قابل قبول خواهد بود.»

وی در توضیح نظر خویش اظهار داشت: «یک سال پیش وقتی مسئله تبدیل سوخت مطرح شد، آقای احمدی‌نژاد و هم‌فکرانشان مخالفت کردند، آقای لاریجانی حرف از کلاه‌برداری غربی‌ها زدند و نهایتاً هم آقای احمدی‌نژاد گفتند ما فقط حاضر به خرید اورانیوم ۲۰درصدی هستیم. اگر یادمان مانده باشد، آقای احمدی‌نژاد به دکتر صالحی دستور غنی‌سازی ۲۰درصدی را دادند. طرفداران اصول‌گرایان این سیاست را تایید کردند.»

وی افزود: «امروز که آقای متکی می‌گوید حاضر به مبادله سوخت هستیم، بازهم طرفداران آقای احمدی‌نژاد موضع او را تایید خواهند کرد.» وی ادامه داد: «اصلاح‌طلبان هم نباید آقای احمدی‌نژاد را در تنگنای مواضع قبلیش قرار دهند. به نظر من اصلاح‌طلبان باید سکوت کنند و اجازه انجام چیزی را بدهند که به خیر و صلاح منافع ملی است. ما نباید فرصت‌طلبی سیاسی کنیم و از این مسئله بهره‌برداری نماییم. چرا که هر گونه توافقی با ۵+۱ مفید خواهد بود.»

استاد دانشگاه تهران در خصوص تاثیر سیاست‌مداران مجمع تشخیص مصلحت و فشارهای آنان در تغییر سیاست پدیدآمده گفت: «مثلث رضایی-روحانی-هاشمی به هیچ‌وجه قدرتی ندارد که احمدی‌نژاد را به تغییر مواضعش وادار نماید. من مطلقاً این سه نفر را در این مسئله دخیل نمی‌دانم و اگر فرض تغییر در سیاست‌ها را بپذیریم، این تغییر زاییده تفکر آقای احمدی‌نژاد است.»

صادق زیباکلام درباره حضور رئیس دولت در آمریکا و ضیافت شام وزیر امور خارجه که با حضور دیپلمات‌های آمریکایی برگزار شد، بیان داشت: «مسئله اصلی در آن‌جا همان مسئله هسته‌ای بوده است. آمریکا و ۵+۱ ترجیح می‌دهند وارد مسئله تحریم‌ها نشوند. چون هم پیچیده و دشوار است و هم رسیدن به اجماع در میان خودشان مشکل است.»

وی ادامه داد: «طبیعی است که آمریکایی‌ها و سایر اعضا ترجیح می‌دهند بدون استفاده از اهرم تحریم‌ها به نتیجه‌ای در خصوص ایران برسند. لبیک دیپلمات‌های آمریکایی به ضیافت شام آقای متکی بسیار طبیعی است؛ چرا که آن‌ها معتقد نیستند که ما حتماً باید در رویارویی و تنش با ایرانیان حرکت کنیم. آمریکایی‌ها اگر علایمی در تغییر مواضع ایران ببینند، از آن‌ استقبال خواهند کرد.»


 


کلمه: حکم نهایی و قطعی عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوارتحکیم وحدت) که از سوی دادگاه تجدیدنظر انقلاب اسلامی صادر گردیده، در زندان به وی ابلاغ شد.

به گزارش ادوارنیوز، مطابق این حکم عبدالله مومنی به تحمل ۴ سال و ۱۱ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. ۲۳ ماه از این مدت مرتبط با قطعی شدن مجازاتی است که در سال ۸۶ به صورت تعلیقی برای وی تعیین شده بود.

عبدالله مومنی که یکهفته پس از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد ماه در تهران بازداشت شد، درجریان برگزاری یک دادگاه نمایشی و پس از تحمل سه ماه شکنجه های شدید جسمی و روحی به موجب رای دادگاه بدوی به تحمل شش سال حبس و اجرای دو سال حبس تعلیقی (مجموعا ۸ سال) محکوم شده بود.

گفتنی است پیش از این ایرنا (خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی) در خبری کذب اعلام کرده بود که حکم عبدالله مومنی به دو سال حبس کاهش یافته است.

عبدالله مومنی پس از مدت کوتاهی مرخصی ۲۴ فروردین درپی عدم پذیرش فشارهای غیرقانونی ماموران امنیتی جهت انجام مصاحبه و … به زندان بازگردانده شد.


 


کلمه: بنا به گزارش پویا خبر طاهره سعیدی همسر جعفر پناهی در دیداری با عزت الله انتظامی رئیس هیات مدیره موزه سینما در اعتراض به زندانی شدن همسرش خواستار آن شد تا به فوریت به نامه وی جهت بازگرداندن کلیه جوایز جعفر پناهی به خانواده اش اقدام شود.

در پایان این دیدار مقرر شد تا طی نامه ای با امضای جعفر پناهی، هیئت مدیره موزه سینما اقدامات لازم را جهت بازگرداندن کلیه جوایز این سینماگر برجسته به خانوده اش انجام دهد. متن کامل نامه طاهره سعیدی به رئیس هیات مدیره موزه سینما عزت الله انتظامی که در تاریخ ده اردیبهشت ماه به دفتر موزه سینما ارسال شده بود.

هنرمند گرامی، ریاست محترم هیأت مدیره موزه سینما، جناب آقای عزت الله انتظامی

با سلام

احتمالاً مطلع هستید که شصت روز از بازداشت همسرم، جعفر پناهی می گذرد.

غیاب او در عرصه هنری این مملکت، مرا وا می دارد که بار دیگر جایگاهش را در سینمای ایران مرور کنم:

پناهی فیلمسازی است که از کار در کشورش منع می شود، با این حال از مفاخر سینمای ایران محسوب میشود.

فیلمسازی است که برخی در مورد فیلم هایش این گونه نظر میدهند که باید آنها را به آتش کشید، با این حال آنجا که لازم است هر یک از جوایزش را افتخاری برای سینمای ملی محسوب میکنند.

فیلمسازی است که به جرم فیلمسازی به زندان میفرستند، با این حال به اعتبار جهانی او تکیه میکنند.

و فیلمسازی که مساحت غرفه جوایزش در موزه سینمای ایران از سلول انفرادی اش بزرگتر است…

آیا در دل چنین تناقضی در برخورد با فیلمساز بزرگ ایرانی، چیزی جز ریا، بهره کشی و مزاحمت برای او میتوان یافت؟ چه طور زندگی فیلمسازی را به بازی میگیرند که موفقیت هایش بخشی از آبروی سینمای ایران است؟ غیر از این است که در این میان، آبروی سینمای ایران است که به بازی گرفته میشود؟

به درخواست او، و به نمایندگی از جانب او، بازگرداندنِ سریعِ کلیه جوایز ایشان را به خانواده اش، که برای او، اندیشه او و سینمای او احترام حقیقی قائلند، از جنابعالی خواستارم.

با احترام

طاهره سعیدی

۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹


 
 

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر