۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: كلمه 05/11/2010


Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه:پویا قربانی از زندانیان گمنامی است که در موج بازداشت‌های بعد از عاشورا و پیش از ۲۲ بهمن دستگیر شد و در دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش ندای سبز آزادی؛ کوشا قربانی، برادر پویا قربانی، در روز عاشورا در خیابان انقلاب تهران بازداشت شد و روز اول بهمن ماه، ماموران شبانه به خانه پدری او رفتند و پویا قربانی را به همراه همسرش بازداشت کردند.

کوشا قربانی و همسر پویا قربانی پیش از عید نوروز با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند، اما پویا بعد از بیش از ۱۰۰ روز همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین در بازداشت و در انتظار رای دادگاه تجدیدنظر است.

کوشا قربانی در طول بیش از دو ماه بازداشت خود در زندان اوین، حدود یک ماه را در سلول انفرادی و حدود دو هفته را در سلول انفرادی ویژه (عایق صوتی) گذراند. او در این مدت تحت شکنجه‌های جسمی قرار گرفت به طوری که یک بار در اواخر دی ماه در اثر شدت شکنجه ماموران زندان اوین مجبور شدند او را برای مداوا به بیمارستان مدرس در نزدیکی زندان منتقل کنند.

همسر پویا قربانی نیز در دادگاه بدوی به ریاست قاضی پیرعباس به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

کوشا قربانی، بعد از صدور حکم ۶ سال حبس برای برادر بزرگترش، پویا، نامه‌ای به او نوشته که در پی می‌آید:

نامه‌ای به برادرم

پویا جان سلام

بعد از ابلاغ شدن حکم ۶ سال حبست همه در کماییم.

کمایی که چند ماهی است که در خانه حاکمست.

از روزی که تو را از خانه برده‌اند، خانه چیزی کم دارد

خانه خنده را کم دارد

خانه شادی را کم دارد

خانه زندگی را کم دارد…

در و دیوار خانه هم، صدای تو، صدای خنده‌هایت را می‌خواهند

برادرم

همه دل‌تنگ تو هستند

مامان

بابا

سایناز همسرت

و من

من که وقتی تو را با چشمان بسته نشانم دادند شکستم.

من که وقتی تولدم در انفرادی زندان‌بان بیسکویتی از طرف تو برای من آورد، اشک‌هایم شادیم را جشن گرفتند.

مهربان

همه سراغت را می‌گیرند، حتی گنجشک‌های کوچه، حتی گل‌های باغچه

بعد از ۱۰۰ روز بلاتکلیفی چه کردند با ما؟؟؟

۶ سال تاوان کدامین گناه توست؟؟

نه آن‌قدر فعال بودی که کسی برای آزادیت امضاء جمع کند

و نه آن‌قدر معروف که کسی برایت شلوغ کند

نه مسئولیتی داشتی که در این‌جا به دیدن خانواده‌ات بیایند، نه قهرمان که در آن‌طرف عکس‌هایت را در دست بگیرند.

اما برای ما، تو همه چیز هستی

برای مامان کل زندگی، برای بابا یار و همراه، برای سایناز همه کس

برای من هم داداش، دوست و رفیق…

چه کنیم با دلتنگیمان در این روزها؟؟

مامان گاهی اوقات تلفن می‌زند به خانه‌تان تا در نبودت صدایت را از دستگاه انسرینگ بشنود

مادر است دیگر می‌سازد با نشنیدن صدایت در هفته و دل‌خوش به دوشنبه‌ها که از پشت قاب شیشه‌ای خنده چشمانت را ببیند

بابا در تنهایی اشک می‌ریزد که مبادا ما غمش را ببینیم، اما چه کسی هست که نداند از همه غمگین‌تر است

سایناز هم که خون گریه می‌کند

من هم که بعد از آمدنم این چند وقت را با خیال تو زندگی می‌کنم

پویا

چه کنیم که این روزها بوی تو را می‌دهد

شب‌ها هم انتظار تو را می‌کشند

اما امید داریم

امید به روزهای خوب

امید به خندیدن دوباره

امیدی که اگر نداشتیم این چند وقت با سختی هم نمی‌گذشت

امید که دوباره صدای خنده‌ات در خانه بپیچد و زندگی دوباره در آن سبز شود

امیدی که از خودت یاد گرفتیم

.

.

امیدی که زندانی نخواهد شد.

بیا که خاک رهت لاله‌زار خواهد شد …. ز بس که خون دل از چشم انتظار چکید

برادرت کوشا …

اردیبهشت ۸۹


 


کلمه:صبح دیروز ،پنج زندانی در زندان اوین اعدام شدند.

فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان، پنج نفری بودند که به دار آویخته شدند. بعضی از اعدام شدگان از جمله فرزاد کمانگر و وکیل مدافع آنها اتهام هایشان را رد کرده بودند.

به گزارش "کلمه" مهندس میرحسین موسوی در واکنش به این اعدام ها بیانیه ای صادر کرده است که می خوانید:

اعلام اعدام ناگهانی پنج نفر ازشهروندان کشور بدون آنکه توضیحات روشن کننده ای از اتهامات و روند دادرسی ومحاکمات به مردم داده شود شبیه روند ناعادلانه ای است که در طول ماه های اخیر منجر به صدور احکام شگفت آور برای عده زیادی از زنان ومردان خدمتگزار وشهروندان عزیز کشور ما شده است.

وقتی قوه قضائیه از طرفداری مظلومان به سمت طرفداری از صاحبان قدرت ومکنت بلغزد مشکل است که بتوان جلوی داوری مردم را در مورد ظالمانه بودن احکام قضایی گرفت. چگونه است که امروز محاکم قضایی از آمران وعاملان جنایتهای کهریزک و کوی دانشگاه و کوی سبحان وروزهای۲۵ و۳۰ خرداد وعاشورای حسینی میگذرند وپرونده های فساد های بزرگ را باز نشده می بندند وبه صورت ناگهانی در آستانه ماه خرداد ، ماه آگاهی وحق جویی پنج نفر را با حواشی تردید بر انگیز به چوبه های دار می سپارند؟ آیا این است آن عدل علوی که به دنبالش بودیم؟


 


کلمه: در حالی که استاندار تهران از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های شهر تهران در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده خبر داده بود ولی رییس دفتر معاون اول احمدی نژاد تعطیلی مدارس شهر تهران را احتمالی دانست.

به گزارش روابط عمومی استانداری تهران، مرتضی تمدن گفت ادارات و مراکز دولتی در این روزها کماکان به فعالیت عادی خود خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: این تعطیلی فقط شامل مدارس و دانشگاه‌های حوزه فرمانداری شهر تهران و شمیرانات است و شامل شهرهای تابعه استان تهران از قبیل شهرری، اسلامشهر، کرج، ورامین، شهریار و …. نخواهد بود.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: این مصوبه شامل آن بخش از فرمانداری‌های شهرستان تهران و شمیرانات می‌شود که در داخل محدوده شهر تهران قرار دارند.

از سوی دیگر محمدجعفر محمدزاده رییس دفتر معاون اول احمدی نژاد با تکذیب تعطیلی ادارات دولتی تهران در روزهای شنبه و یکشنبه گفت: با توجه به اینکه اجلاس وزرای خارجه کشور‌های عضو گروه ۱۵(جی ۱۵) در روز‌های شنبه و یکشنبه آینده و اجلاس سران این گروه در روز دوشنبه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و در تهران برگزار خواهد شد، ستاد برگزاری این اجلاس به منظور رفاه حال شهروندان تهرانی در حال هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش برای تعطیلی مدارس شهر تهران است که در صورت نهایی شدن این امر توسط وزارت آموزش و پرورش رسماً اعلام خواهد شد.

این مقام مسوول افزود: اخبار منتشر شده درباره تعطیلی ادارات دولتی در روز‌های شنبه و یکشنبه کاملاً‌ نادرست است و تنها دلیل تعطیلی احتمالی مدارس تهران در هفته آینده جلوگیری از ایجاد مشکل برای شهروندان با توجه به برگزاری یک اجلاس سطح بالای بین‌المللی در تهران است و سایر اخبار مطرح شده کاملا کذب است.

وی تصریح کرد: هر گونه اخبار جلسات هیات دولت و اطلاعیه‌های کابینه صرفاً از طریق مراجع رسمی یعنی مقامات دولت و یا پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر می‌شود و خبرگزاری‌ها در اعلام اخبار خود باید به منبع خبر توجه بیشتری نمایند.

محمدزاده افزود: متاسفانه برخی خبرگزاری‌ها و بخش‌های خبری صدا وسیما در اعلام خبر نادرست تعطیلی مراکز دولتی تهران به اطلاعیه هیات وزیران استناد کرده‌اند در حالی که هیات وزیران طی روزهای گذشته هیچ اطلاعیه‌ای صادر نکرده و هیچ یک از مسوولان و مقامات دولتی نیز در این باره مصاحبه‌ای نداشته‌اند.


 


کلمه:معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بر قراری عدالت قضایی، بهترین راه ساماندهی امور جامعه و از جمله اصلاح وضعیت رسانه‏هاست، گفت: آزادی مطبوعات در ایران بیسار فراتر از قانون است.

به گزارش ایرنا، "محمدعلی رامین" در دانشگاه امیرکبیر به مناسبت روز آزادی مطبوعات اظهار داشت: از نظر دین اسلام آزادی معنوی اصل و مقدمه اساسی آزادی‏های فردی و اجتماعی است.

وی با تشریح رسالت حکومت دینی در توصیف واژه آزادی افزود: تعریف مفاهیمی چون آزادی، گاهی منشاء سکولار و دین گریزی دارد و گاهی خواستگاه اش توحیدی و الهی است و آزادی از منظر اسلام، آزادی عقلانی و قانونمند است که همه باید بطور یکسان از آن برخوردار باشند.

رامین اضافه کرد: هیچکس نباید از ابزار و جایگاهی که در اختیار دارد به بهانه آزادی اخلاق، معنویت و کرامت انسانی دیگران را مورد تهاجم قرار دهد.

معاون امور مطبوعاتی درباره منزلت قلم افزود: در دین ما قلم قداست دارد و اهل قلم جایگاهشان می‏تواند از شهدا بالاتر باشد اما سؤال اینجاست که این جایگاه مخصوص کدام گروه از اهل قلم است؟

وی تصریح کرد: این گروه کسانی هستند که حرمت حریم قلم را پاسداری می‏کنند و با این قلم به روشنگری افکار عمومی می‏پردازند و دانایی و رشد مخاطب را هدف قرار می‏دهند و نگهبان پاکی‏ها و صداقت ها و ارزشهای انسانی می‏شوند.

رامین اضافه کرد: بدین ترتیب، سؤال مهم این است که اگر در جامعه‏ای کسانی صاحب قلم شوند که خلاف رسالت الهی و انسانی اهل قلم عمل کنند چه باید کرد؟ چه کسی مسؤول و دلسوز فرهنگ ایرانی و ارزشهای اسلامی است؟ کدام سازمان مسؤول رسیدگی به آشفتگی‏ های موجود در بازار بی‏در و پیکر رسانه‏ها است؟

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی افزود: طبق ماده ۴۵ قانون مطبوعات، نظارت دقیق بر عملکرد جراید و انجام رسالت مطبوعاتی به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و آیا در این صورت، اگر کسی پیدا شود که بخواهد اصول بر زمین مانده قانون اساسی و قانون مطبوعات را پیگیری کند، باید با او برخورد کرد یا به وی یاری رساند؟

معاون امور مطبوعاتی ادامه داد: علامت متمدن بودن هر جامعه تطابق عملکردها با قانون است و من نیز در جایگاه معاون مطبوعاتی صرفاً با تکیه بر قانون به انجام وظایف سازمانی و مأموریت قانونی خود به رشد و تعالی مطبوعات می‏اندیشم و طبیعی است برخی عناصر قانون گریز در مطبوعات که مانع ارتقاء جایگاه مطبوعات هستند، باید قانون تکلیف آنان را مشخص کند و همه دستگاهها و خود رسانه‏ها باید از اجرای قانون حمایت کنند.

رامین افزود: اگر دستگاه قضایی درصدد اعمال عدالت قضایی در عرصه رسانه‏ها باشد، ما می‏توانیم به سرعت فضای مطلوب و معقول و قانونی فعالیتهای رسانه‏ای را که موجب رشد و سعادت جامعه می‏شود، فراهم کنیم.


 


کلمه: دادگاه انقلاب ایران مازیار بهاری، روزنامه نگار و فیلمساز ایرانی- کانادایی را به بیش از ۱۳ سال زندان محکوم کرده است.

به گزارش بی بی سی ، آقای بهاری که ۴۲ ساله سن دارد و خبرنگار نشریه نیوزویک است سال گذشته برای پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری ایران به این کشور رفته بود، اما یک روز پس از انتخابات بازداشت شد و مدت ۱۱۸ روز را در زندان انفرادی گذراند.

او سپس با وثیقه سه میلیارد ریالی آزاد شد و توانست از ایران خارج شود و هم اکنون در خارج از کشور است.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب آقای بهاری را به گذراندن "۵ سال حبس به جهت اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، ۴ سال حبس به جهت جمع آوری و نگهداری اسناد محرمانه و طبقه بندی شده، ۱ سال حبس به جهت فعالیت تبلیغی علیه نظام، ۲ سال حبس جهت توهین به رهبر انقلاب، ۶ ماه حبس جهت توهین به رئیس جمهور و ۱ سال حبس جهت اخلال در نظم عمومی و ۷۴ ضربه شلاق" محکوم کرده است.

در حکم دادگاه انقلاب تاکید شده که این حکم قطعی نیست و مازیار بهاری می تواند در مدت ۱۰ روز به این حکم اعتراض کند.


 


کلمه: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:هنوز به راه حل‌هایی ارائه شده در نماز جمعه برای برون رفت از وضعیت فعلی معتقدم.

به گزارش ایلنا،آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در دیدار جمعی از استانداران اسبق کشور؛قانون اساسی را مهمترین محور برای حرکت نیروهای انقلاب عنوان کرد و گفت: اجرای صحیح قانون اساسی و توجه به خواسته‌های مردم می‌تواند استحکام بخش نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی با تاکید بر ضرورت اعتمادبخشی به جامعه؛ تاکید کرد: اعتماد نسل جوان و نخبگان به آرمان‌های انقلاب سرمایه‌ای برای آینده کشور است و باید با آسیب‌شناسی این موضوع شرایط به نحوی فراهم شود تا همگان احساس کنند در نحوه اداره کشور سهیم هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به گسترش ارتباطات و حضور رسانه‌های مدرن تصریح کرد: امروز سطح آگاهی مردم در دنیای جدید بسیار وسیع‌تر از گذشته شده و ارتباطات عامل مهمی برای همدلی و وحدت است.

وی افزود: حکومت‌ها در دنیای امروز به دنبال اقناع افکار عمومی هستند و دوران سرکوب و تحمیل پایان یافته است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نسل مدیران پس از انقلاب را سرمایه‌ای برای کشور و نظام عنوان و تاکید کرد: تجربه‌اندوزی این مدیران با سرمایه‌های مادی و معنوی کشور در طول سالیان متمادی صورت پذیرفته است و آنها سرمایه‌های این کشور هستند که باید از آنان استفاده مطلوب شود.

وی ادامه داد: اگر شرایط کار در بخش‌های دولتی فراهم نبود مدیران سابق می‌توانند با پیوستن به بخش خصوصی در تقویت این حوزه که نیاز امروز کشور است سهیم باشند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به پرسش حاضران در خصوص راه‌حل‌های برون‌رفت از وضعیت موجود تاکید کرد: راه‌حل‌هایی که به ذهنم می‌رسید در نماز جمعه مطرح کردم و هنوز نیز در کلیات به آن معتقد هستم.

در ابتدای این دیدار آقای میرلوحی، کلانتری، انصاری، سینکی، متولی و زمانی از استانداران اسبق کشور به بیان نگرانی‌ها و دغدغه‌ها و نظرات خود در مورد وضعیت فعلی کشور پرداختند.


 


کلمه: یک مرجع تقلید تاکید کرد:« تمام امتیاز انسان به عقل و ذوق اوست، کمال عقل در فرهنگ و کمال ذوق در هنر است. و این حقیقت فرهنگ و هنر است و کسانی که به هر دوی این وجه مزین هستند باید شکر کنند. قدر این نعمت ها را بدانید، هم قدر فرهنگ را، هم قدر هنر را. هرچند برای فهم فرهنگ و هنر باید جلسات متعدد داشته باشیم.»

به گزارش کلمه، آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در دیدار با احمد مسجدجامعی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر اظهار داشت:« ممکن است کسی فرهنگ داشته باشد اما هنرمند نباشد و یا بالعکس ممکن است هنرمند باشد اما اهل فرهنگ نباشد، ولی اگر هر دو جمع شد این اکسیر احمر است.»

وی با اشاره به پرچم و کتیبه ویژه ایام فاطمیه تصریح کرد:« این اثر تلفیقی از فرهنگ و هنر است. فرهنگ آن ریشه در قرآن و سنت قطعی دارد و احادیث آن مورد اجماع چهار مذهب است و ترکیب و خوشنویسی آن برخاسته از ذوق و هنر است و تاثیر آن فراگیر است.»

آیت‌الله وحید خراسانی جمع حاضر را به قدردانی نعمت برخوردار بودن از فضیلت محبت اهل بیت عصمت و طهارت و استفاده از ظرفیت های فرهنگ و هنر در این راه توصیه کرد و بهره‌برداری از این نعمت برای تبیین معارف اهل بیت علیهم‌الاسلام را وظیفه‌ای خاص برای اهل فرهنگ و هنر برشمرد.

وی در بخش دیگری از بیاناتش به ایام عزاداری حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و گفت:« در سالهای اخیر که ایام شهادت حضرت زهرا‌(س) تعطیل رسمی شده است مراسم آن حضرت جلوه‌ای دیگر یافته هر چند باید سیمای تهران و سایر شهرها امسال نیز نسبت به سنوات گذشته بازهم متفاوت باشد.»

در ابتدای این دیدار احمد مسجدجامعی، ضمن بیان گزارشی از اقدامات و برنامه‌های اهالی فرهنگ و هنر در حوزه غیررسمی و غیردولتی طی سالهای اخیر در بزرگداشت اهل بیت علیهم‌الاسلام و خصوصاً حضرت زهرا (س)، به افزایش شمارگان و بار علمی آثار تألیفی طی آن دوران و برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های هنرمندان اشاره کرد.

پس از مسجدجامعی تعدادی از هنرمندان حاضر در جلسه به قرائت اشعاری در وصف حضرت زهرا(س) و ارائه گزارش از اقدامات و خدمات اهالی فرهنگ و هنر در تکریم اهل بیت و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) پرداختند.

در این دیدار صمیمی گروهی از هنرمندان خوشنویس، گرافیست، شاعر،‌‌ نویسنده، روزنامه‌نگار و ناشر حضور داشتند.

آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در پایان این دیدار، خاطر نشان کرد:« قدر نعمت خودتان را بدانید و خدا را شکر کنید که خداوند شما را برای خدمتگزاری به آستان آن حضرت انتخاب کرده و نام شما را در دفتر اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ثبت کرده است.»


 


کلمه: به گزارش منابع آگاه، جمعی از زندانیان در اعتراض به «اعدام‌های روز گذشته و انتقال تعدادی از زندانیان به مکان‌هایی نامعلوم»، ظرف‌های غذا را پس داده و اعلام اعتصاب غذا کردند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر،روز گذشته، اخباری مبنی بر انتقال برخی زندانیان از جمله داوود سلیمانی، رسول بداغی، حشمت الله طبرزدی، مهدی محمودیان، رضا رفیعی فروشانی و عیسی سحرخیز به زندان رجایی‌شهر و مکان‌هایی نامعلوم منتشر شده بود.دیروز، پنج زندانی سیاسی در زندان اوین اعدام شدند. فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان این افراد بودند.


 


کلمه:وکیل هنگامه شهیدی از متهمان حوادث پس از انتخابات از صدور حکم قطعی موکلش در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

محمد مصطفایی در گفت‌وگو با  ایسنا، درباره اتهامات موکلش اظهار کرد: قاضی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران بعد از بررسی پرونده محکومیت موکلم را به شش سال حبس تعزیری تقلیل داد.

وی با بیان اینکه موکل در بند عمومی زندان اوین تحمل کیفر می‌کند، افزود: قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به استناد سوابق موکلم در زمینه‌ی روزنامه‌نگاری و مواد ۴۹۹، ۵۰۰، ۶۰۹، ۶۱۰، ۶۱۱ و ۴۷ قانون مجازات اسلامی موکلم را درباره تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و به اتهام اجتماع و اقدام علیه امنیت کشور به پنج سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به رییس‌ دولت  به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم کرده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.


 


کلمه:سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هشدار داد که درصورت عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی اقشار کم درآمد دچار مشکل جدی می‌شوند.

به گزارش مهر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بازتوزیع یارانه‌ها در جامعه باید با دقت و وسواس زیاد صورت گیرد و مقدار آن پاسخگوی نیازهای مردم باشد هشدار داد که درصورت عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی اقشار کم درآمد دچار مشکل جدی می‌شوند.

سید عماد حسینی در خصوص تاثیرات مثبت و منفی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در حوزه انرژی، اظهار داشت: طرح هدفمندی یارانه‌ها طرحی منسجم و سازنده است که از آن می توان به عنوان یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور نام برد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در اجرای این قانون باید نهایت دقت و وسواس اعمال شود، تاکید کرد: اگر در مسیر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مکانیسم‌ها و راه‌کارهای قانونی آن به درستی اجرا نشود نمی‌توان به اهداف مورد نظری که برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده، دست یافت.

حسینی افزود: اجرای قانون هدفمندی به معنای اصلاح قیمت‌هاست و این به این معناست که در حوزه‌های مرتبط با انرژی، آب، برق، گاز و … یارانه‌ها برداشته شود و در عوض این یارانه‌ها به مردم به گونه‌ای بازتوزیع شود که پاسخ‌گوی نیازهای مردم و جامعه باشد.

نماینده قروه یادآور شد: در صورت عدم اجرای صحیح این قانون اقشار مردم به خصوص قشر کم درآمد جامعه دچار مشکل خواهند شد.

دور جدید جمع آوری اطلاعات خانوار برای باز توزیع یارانه‌ها از امروز دوشنبه آغاز شده است.قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

مسئولان دولتی در روزهای اخیر خبر داده‌اند که اقدامات اجرایی برای افتتاح حساب بانکی مردم با هدف دریافت یارانه نقدی خرداد ماه آغاز می‌شود.

مجلس دولت را مجاز به کسب در آمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی از حذف بخشی از یارانه‌ها در سال جاری کرده است و دولت کسب کل این درآمد را به ۶ ماه دوم سال موکول کرده است.


 


کلمه: فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: ۲۰ تا ۳۰ نفر از اراذل و اوباش با مراجعه به پایگاه‌های پلیس امنیت خود را معرفی کرده و تعهد دادند که اقدام مجرمانه‌ای صورت نمی‌دهند و ابراز ندامت کردند.

به گزارش ایلنا، سردار حسین ساجدی‌نیا با حضور در پلیس امنیت پایتخت با اشاره به اجرای طرح برخورد با تولید و توزیع‌کنندگان سی‌دی‌های غیرمجاز در راستای طرح امنیت اخلاقی گفت: با هماهنگی‌های قضایی، ۱۸۰ نقطه که از قبل شناسایی شده بود مورد بازرسی قرار گرفتند و بالغ بر ۲۰۰ هزار عدد انواع دی‌وی‌دی و سی‌دی کشف شد.

وی افزود: ۱۶۰ نفر در این رابطه دستگیر شدند که یک سوم آنها از تولیدکنندگان اصلی بودند.

ساجدی‌نیا خاطر نشان کرد: این طرح باز هم ادامه دارد و سی‌دی‌های کشف‌ شده به همراه بیش از سه هزار سی‌دی دیگر که طی هفته‌های گذشته کشف شده بود، از سوی ماموران پلیس امحاء شد.

رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه برخورد با توزیع‌کنندگان سی‌دی‌های غیرمجاز خواست مردم و نمایندگان مجلس بود گفت: این جرم جزء جرایم سازمان‌یافته است و مجموعه‌ پلیس با قدرت با مجرمان در این زمینه برخورد می‌کند.

ساجدی‌نیا در رابطه با اراذل و اوباش خاطر نشان کرد: ۲۰ تا ۳۰ نفر از اراذل و اوباش با مراجعه به پایگاه‌های پلیس امنیت خود را معرفی کرده و تعهد دادند که اقدام مجرمانه‌ای صورت نمی‌دهند و ابراز ندامت کردند.

او در رابطه با طرح پلیس نامحسوس نیز اظهار کرد: این پلیس از هفدهم اردیبهشت ماه کار خود را در حوزه سرقت آغاز کرده است.

او در رابطه با طرح امنیت اخلاقی نیز گفت: نیروی انتظامی آماده برخورد با هر گونه جرایم سازمان‌یافته است و طرح امنیت اخلاقی با رویکرد جدید آغاز خواهد شد و مردم را از آن مطلع می‌کنیم.

ساجدی‌نیا در رابطه با سرقت مجسمه‌ها از سطح تهران نیز اظهار کرد: ۱۲ مورد مفقودی مجسمه داشته‌ایم که از هفتم اردیبهشت به بعد مورد خاصی گزارش نشده است.

او افزود: مظنون‌هایی در این رابطه دستگیر شده‌اند و بررسی‌ها ادامه دارد.

ساجدی‌نیا در رابطه با اظهارات مسئولان شهرداری در این مورد گفت:‌ من سخنگوی پلیس هستم نه شهرداری.


 


کلمه:خانواده بدرالسادات مفیدی دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران روز پنجشنبه با وی ملاقات کردند و با توجه به شرایط مفیدی و دیگر زندانیان سیاسی از دادستان و سایر مقامات قضایی سوالاتی را پرسیدند.

به گزارش کلمه، خانواده مفیدی مطلع شدند وی در تاریخ ۹ اردیبهشت ما با حضور در دادسرای اوین از خود دفاع کرده است همچنین بعد از چهار ماه زندان حکم بازداشت وی که تا پیش از این به او ارائه نشده بود تمدید و به او ابلاغ شد. همچنین آخرین دفاعیات در تاریخ ۱۲ اردیبهشت از او گرفته شده است.

خانواده این روزنامه نگار زندانی با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی مفیدی به کلمه گفتند: ایشان علاوه بر ناراحتی قلبی دچار شکستگی دندان و عفونت لثه نیز شده که توجهی به آن نمی شود.

خانواده بدرالسادات مفیدی در ادامه سوالاتی را از دادستان تهران و سایر مقامات قضائی پرسیدند. سوالاتی که این روزها نه تنها این خانواده بلکه خانواده دیگر زندانیان سیاسی هم آن را بارها تکرار می کنند. سوالات مشترکی که هیچ یک از مقامات قضایی تاکنون به آن پاسخ روشنی نداده اند.

چرا بند ۲۰۹ زندان اوین؟

یکی از اولین مراکز سرکوب و اختناق رژیم پهلوی که در جریان انقلاب اسلامی مورد تهاجم مردم قرار گرفت مجموعه زندان اوین بود. بدترین و یکی از مخوف ترین بخش‌های زندان اوین بند معروف ۲۰۹ است که گفته می شود توسط اسرائیلی‌ها ساخته شده و هنوز هم در برخی گفت و گو ها به بند اسرائیلی‌‌ها معروف است.

نخستین سوال خانواده مفیدی از مقامات قضایی این است. سوال مشترکی که بسیار دیگری از خانواده های زندانیان سیاسی دارند.

خانواده مفیدی خواستار پاسخگویی شفاف مقامات قضایی درباره دلایل نگهداری طولانی مدت مادرشان در سلول های بند ۲۰۹ هستند.

چرا قرار بازداشت موقت؟ مگر متهم جانی خطرناک است؟

طبق قانون قرار بازداشت شدیدترین نوع قرار است که برای مجرمین خطرناک استفاده می شود یا برای مواردی که امکان تبانی و از بین رفتن آثار جرم وجود دارد.

ماده‌ ۳۷ قانون‌ آئین‌دادرسی‌ کیفری‌ ایران‌ مصوب‌ سال‌ ۱۳۷۸ اعلام‌ می‌دارد: «کلیه‌ قرارهای‌ بازداشت‌ موقت‌ باید مستدل‌ و موجه‌ بوده‌ و مستند قانون‌ و دلایل‌ آن‌ و حق‌ اعتراض‌ متهم‌ در متن‌ قرار ذکر شود. همچنین‌ قاضی‌ مکلف‌ است‌ در کلیه‌ موارد پس‌ از مهلت‌ یک‌ ماه‌ در صورت‌ ضرورت‌ با ذکر دلایل‌ و مستندات‌ قرار بازداشت‌ موقت‌ را تجدید و در غیر این‌ صورت‌ با قرار تامین‌ مناسب‌ متهم‌ را آزاد نماید.»

با توجه‌ به‌ ماهیت‌ قرار بازداشت‌ موقت‌ و ضرورت‌ وجودی‌ آن‌، می‌توان‌ این‌ گونه‌ استنباط‌ کرد که‌ این‌ قرار طبق‌ مواد قانون‌ آئین‌ دادرسی‌ در یک‌ یا چند مورد از موارد ذیل‌ صادر می‌شود:

- شدت‌ مجازات‌ در جرم‌ ارتکابی‌

- بیم‌ فرار و پنهان‌ شدن‌ متهم‌

- جلوگیری‌ از امحای‌ آؤار و دلایل‌ جرم‌

- تبانی‌ با شهود و مطلعین‌ یا سایر متهمان‌ (اگر متهم‌ به‌ لحاظ‌ جلوگیری‌ از تبانی‌ بازداشت‌ شده‌ این‌ موضوع‌ باید در معرفی‌نامه‌ وی‌ به‌ زندان‌ قید شود. ممنوع‌الملاقات‌ بودن‌ متهم‌ نیز تذکر داده‌ شود. ماده‌ ۱۴۷ قانون‌ آئین‌دادرسی‌ کیفری‌)

- بازداشت‌ متهم‌ به‌ عنوان‌ اقدام‌ مراقبتی‌ (جهت‌ جلوگیری‌ از تکرار جرم‌ و حفاظت‌ و نگهداری‌ متهم)

- جلوگیری‌ از اقدام‌ به‌ خودکشی‌ متهم‌

- جلوگیری‌ از تعرض‌ احتمالی‌ که‌ از ناحیه‌ بزه‌دیده‌ یا خانواده‌ وی‌ به‌ متهم‌ پرونده‌ واقع‌ شود.

حال با این تعریف قانونی که وجود دارد خانواده بدرالسادات مفیدی این سوال را می پرسند که آیا بدرالسادات که هر که او را می شناسد وی را نمونه یک زن مسلمان، متدین و پایبند به قانون می داند، یک مجرم خطرناک به شمار می رود که ضروری است پس از گرفتن دفاع آخر هم در بازداشت بماند؟

یکی از اتهام های مفیدی شرکت در تجمعات پس از انتخابات است که خانواده او این سوال را دارند که در صورت بیرون آمدن از زندان چگونه امکان تبانی برای پاک کردن این اتهام وجود دارد که او را آزاد نمی کنند؟

آنها باز می پرسند ، آیا دبیر انجمن روزنامه نگاران که طبق وظیفه ای که هیئت مدیره انجمن بر عهده اش گذاشته متهم شده که با رسانه های خارجی مصاحبه کرده  چه راهی برای امحای آثار این اتهامات دارد که موجبات ادامه بازداشت را بیافریند.

این سوالی است که خانواده هایی مانند خانواده های مشاوران میرحسین موسوی که اخیر قرار بازداشت موقت آنها نیز تمدید شده هم می پرسند. سوالی است که خانواده های دیگر از جمله خانواده زندانیان گمنام هم می پرسند.

جناب دادستان مگر دو ماه پیش قول ندادید؟

طبق قانون تمدید بازداشت با موافقت دادستان ممکن است.

خانواده مفیدی می پرسند:جناب اقای جعفری دولت آبادی ایا شما دو ماه پیش ( ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه سال گذشته) به خودشان وهمسرشان نگفتید که تلاش می کنید تکلیف وی زودتر روشن شود؟این زمان کی فرا می رسد؟


 


کلمه:رئیس دیوان محاسبات کشور از تلاش این دیوان برای عملیاتی کردن حسابرسی عملکرد و پاسخگویی بیشتر دستگاه ها نسبت به اعتبارات هزینه‌ای خبر داد و گفت: اگر چه اکثر تخلفات به‌دلیل جهل از قانون بوده اما وزارت اقتصاد و کشور بیشترین انحرافات را در سال ۸۷ داشته‌اند و در بین شرکت‌ها نیز بیشترین انحرافات در حوزه نفت و بانک‌ها بوده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح روز یکشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص عملکرد دیوان محاسبات گزارشی را ارائه کرد.

وی نقش اصلی دیوان محاسبات را صیانت از بیت‌المال خواند و گفت: در بررسی‌هایی که از نظر تاریخی در عملکرد دیوان داشتیم مشخص شد سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد تخلفات دستگاه‌های اجرایی همیشگی بوده و نتیجه این شد که متوجه شدیم اقدامات دیوان در سال‌های گذشته قدرت بازدارندگی نداشته و آنچه که بایسته بوده موثر نبوده است و به نوعی نظارت بر نظارت بود.

رحمانی فضلی گفت: تصمیم بر این شد تا شیوه کار به سمتی برود که در اقدامات مالی مانع تخلف شویم.

بر اساس این تصمیم با همت دوستان دردیوان محاسبات در دو سال اخیر ۳ ماه گزارش تفریغ بودجه را به جلو انداختیم و با کمیسیون‌های مختلف مجلس تعامل منطقی و مستدلی داشتیم، به‌طوریکه توانستیم تخلفات مربوط به دستگاه‌های مختلف را یادآوری کرده و در دو سال اخیر بر تدوین قانون بودجه نظارت داریم تا از این طریق گریزگاه‌های قانونی را شناسایی و از استفاده از آن جلوگیری کنیم.

رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه تخلفات صورت گرفته به صورت عمدی و غیر عمدی بوده است، گفت: تعداد تخلفات غیر عمد بسیار بالاست که معمولا از سر جهل و ناآگاهی به قانون صورت می‌گیرد. ما موارد قانونی که منجر به تخلف در دستگاه‌ها می‌شود را احصاء کرده و در اختیار مسئولان دستگاه‌های اجرایی گذاشتیم که در صورت دقت و توجه به این موارد جلوی ۳۰ درصد از تخلفات گرفته خواهد شد.

رحمانی فضلی از تلاش دیوان برای عملیاتی کردن حسابرسی ضمنی در دیوان محاسبات خبر داد و گفت: تلاش ما این است گزارشات ۳ ماهه از عملکرد بودجه ارائه دهیم. در کنار آن کمیته‌های مشترکی با دستگاه‌های اجرایی تشکیل دادیم و کارگروه‌هایی تشکیل شد تا مشکلات دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

وی در خصوص حسابرسی عملکرد نیز گفت: متاسفانه دیوان در این موضوعات به صورت نهادینه وارد نشده اما آنچه مهم است این است که منابعی که صرف می‌شود خروجی آن مشخص شود. مواردی از جمله زمان انجام پروژه، کیفیت پروژه از مواردی است که باید اندازه‌گیری شود و حسابرسی عملکرد به این موضوع می‌پردازد. به عنوان مثال سدی که ۳ سال باید تمام شود ظرف ۸ سال به اتمام می‌رسد و یا سدهایی داریم که احداث شده اما هنوز آبگیری نشده است. تلاش دیوان این است که حسابرسی عملکرد در سال جاری به انجام برسد. بر این اساس از هر استان خواسته شده تا ۵ پروژه را حسابرسی عملکرد کند و همچنین از همه دستگاه های ملی نیز خواسته شده که آنها نیز ۵ پروژه را حسابرسی عملکرد کنند. بنابراین امیدواریم امسال ۲۰۰ پروژه را حسابرسی عملکرد کنیم.

رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد تخلفات در دستگاه‌های اجرایی از سر عدم آگاهی و جهل به قانون است، گفت: برای حل این معضل ذی‌حساب‌ها، مدیران مالی، معاونان و کارپردازان نیاز به آموزش دارند و این آموزش به عهده دیوان محاسبات است که البته تا کنون نتوانستیم آموزش لازم را به کارکنان خود و سایر حوزه ها ارائه دهیم اما دور‌های آموزشی خوبی طراحی کردیم با کشورهای مختلفی در این زمینه همکاری داریم و امیدواریم امسال سال خوبی برای جهش آموزشی در این حوزه باشد.

وی وزارت اقتصاد و کشور را دو وزارتخانه‌ای دانست که بیشترین انحرافات را در سال ۸۷ داشته‌اند.

رحمانی فضلی همچنین اعلام کرد: در بین شرکت‌ها بیشترین انحرافات در حوزه نفت و بانک ها بوده است.

رئیس دیوان محاسبات گفت: در سال ۸۷، ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار معوض صورت گرفت به‌طوری که بنزین وارد شده به کشور بدون مجوز مجلس بود این رقم در سال ۸۸، ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. مورد دیگر از تخلفات در حوزه نفت عدم واریزی ناشی از میعانات گازی به خزانه بود به این نحو که اختلافی در تعریف وجود داشت. مسئولان وزارت نفت معتقدند میعانات گازی جزء فرآورده‌هاست اما ما معتقدیم هیچ عملیات فرآورده‌ای در میعانات گازی صورت نمی‌گیرد بنابراین این مشکل از سال ۸۹ حل خواهد شد. برای اولین بار با تلاش دیوان محاسبات و کار مستند و کارشناسی با وزارت نفت و مجلس نهایتا وزارت نفت قانع شد که میعانات گازی جزء فرآورده نیست و در بودجه ۸۹ از این بخش ۱۰ میلیارد تومان به خزانه وارد می‌شود.

وی گفت: ما برای اولین بار رابطه دولت و نفت را کاملا شفاف کرده‌ایم و همچنین اولویت نفت در مناطق مشترک با کشورهای هم مرز را مشخص کرده‌ایم.

رحمانی فضلی ادامه داد: برخی پرداخت‌های غیر مجوز و غیر قانونی به اشخاص حقوقی و حقیقی در وزارت نفت داشتیم که موضوع در دادسرا دنبال می‌شود از جمله این پرداخت‌ها کمک به ۴ حوزه از جمله ورزش بود که طبق ماده ۵ قانون تنظیم مجوز پرداخت وجود نداشته اما طبق سال‌های گذشته که این اقدام ممنوع نبوده وزارت نفت این کمک‌ها را پرداخت کرده است. در قبال این پرداخت‌ها سند وجود دارد اما اقدام، اقدامی غیر‌قانونی است که باید جبران خسارت شده و به خزانه برگردد.

رئیس دیوان محاسبات در حوزه مسکن نیز یادآور شد: از سال ۸۶ تا ۸۸ هفتصد و پنجاه و دو میلیون تومان یارانه مسکن بوده که نتوانستند به‌طور مناسب این اعتبار را جذب کنند و از این رقم ۱۷۴ میلیارد تومان جذب نشده است.

وی در خصوص انحرافات در بخش بانکی نیز گفت: مطالبات بانک‌ها از دولت بابت سود سررسید اوراق مشارکت ۱۳۰ میلیارد تومان تا سال ۸۸ است. متوسط نسبت مطالبات غیر جاری (معوقه‌ها) به تسهیلات پرداختی بانک‌ها از ۹٫۳ در سال ۸۴ به ۲۴٫۵ در سال ۸۸ رسیده است.

رحمانی فضلی معوقات بانکی را ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم برابر میزان نقدینگی ریالی موجود در جامعه است. به عبارت دیگر همین معوقه‌ها وارد سیستم شده و اثرات تورمی آن سرجای خود باقی است در همین راستا جلسات متعددی با بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌ها داشتیم و اولویت‌های دیوان در رسیدگی به معوقات را ارائه کردیم.

رئیس دیوان محاسبات در خصوص وجوه اداره شده در سیستم بانک‌ها نیز گفت: برخی دستگاه‌ها مکلف می‌شوند از این وجوه برای اجرای وظایف استفاده کنند که متاسفانه خیلی از وجوه در محل هزینه نشده و در بانک‌ها بلوکه شده است و سود هم به آن تعلق نمی‌گیرد. در سال ۸۷ و ۸۸ ۲۵۰ میلیارد تومان از محل وجوه اداره شده به خزانه واریز شد که ۱۲۰۰ میلیارد تومان آن وجوه مصرف نشده است.

وی در بخش مالیات‌ها نیز گفت: طرح جامع مالیاتی از سال ۷۹ تا کنون اجرایی نشده است.

رحمانی فضلی نیز در بخش واگذاری‌ها گفت: از جمله واگذاری‌ها، واگذاری یکی از معادن بود که قیمت پایه آن را ۱۵۵ میلیارد تومان اعلام کردند و برنده مزایده ۱۸۶ میلیارد تومان پرداخت کرد. طبق بررسی‌های اولیه‌ای که انجام شد مشخص شد که قیمت معدن ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است در بررسی‌های بعد متوجه شدیم که برخی لایه‌های معدن مورد محاسبه قرار نگرفته است و به عبارتی دیگر مشخص شد ارزش معدن ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. جلسه‌ای با وزیر صنایع داشتیم اسناد و مدارک بررسی شد و در نهایت بررسی‌ها منجر به لغو واگذاری گردید. در بحث شرکت‌ها نیز شرکت‌های سایپا و ایران خودرو هر کدام به ترتیب ۴۶۱ میلیارد تومان و ۱۳۹ میلیارد تومان بابت سود سهام دولت به سازمان گسترش و توسعه صنایع بدهکار بودند که در نهایت ۱۷۷ میلیارد تومان از این مبلغ به خزانه واریز شد.

رئیس دیوان محاسبات در خصوص کل واگذاری‌های صورت گرفته طبق اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: ۵۵ درصد از واگذاری‌ها مربوط به سهام عدالت بوده که ۲۱ میلیون نفر از سود سهام عدالت بهره‌مند شدند، ۱۸ درصد واگذاری‌ها مربوط به رد دیون بوده و ۳۰ درصد نیز از طریق بورس و مزایده انجام شده است اما در کل اهداف قانون‌گذار برای ایجاد رقابت بالا بردن کیفیت و کاهش تصدی‌گری دولت محقق نشده است.

وی ادامه داد: در سال ۸۸ از تعداد ۳۸۹ شرکتی که در قانون بودجه برای واگذاری تاکید شده فقط ۱۰۷ شرکت یعنی ۲۷ درصد واگذاری صورت گرفته است.

رحمانی فضلی درآمد واگذاری در سال ۸۸ را هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان معادل ۳۷ درصد دانست که به خزانه واریز شده است.

وی ادامه داد: متوسط نرخ موثر تعرفه کالاهای وارداتی باید طبق قانون به ۱۳ درصد می‌رسید که نرسیده است و این باعث شد واردات بی‌رویه صورت گیرد و برخی به سودهایی برسند و در بخش صنعت و کشاورزی نیز افرادی متضرر شوند. از جمله کاهش تعرفه واردات شکر در سال ۸۴ و ۸۵ از ۱۵۰ و ۱۳۰ درصد به ۱۰ و ۴ درصد رسید و موجب واردات ۴ برابری شکر شد و در سال ۸۷ – ۸۸ سطح زیر کشت چغندر قند به یک سوم سال ۸۵ رسید. این معضل درخصوص تعرفه گندم و برنج داشتیم که موجب واردات بی‌رویه شد.

رئیس دیوان محاسبات ودیعه‌های مردم نزد مخابرات را ۵ هزار میلیارد تومان خواند و گفت: این رقم در معامله لحاظ نشده و رئیس دولت دستور پیگیری آن را دادند بدهی‌های مخابرات به دولت نیز لحاظ نشده است که در قانون اصل ۴۴ آن را پیگیری می‌کنیم.

رحمانی فضلی گفت: در بخش کشاورزی نیز شاهد بی‌توجهی به کمک‌ها در قالب تسهیلات هستیم که در این حوزه ۱۰۸۰ میلیارد تومان وجوه بلوکه شده در بخش کشاورزی بوده که به دست کشاورزان نرسیده است.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه بودجه مصوب مجلس برای کمک به رسانه‌ها باید به طور مساوی و به دور از گرایشات سیاسی تخصیص یابد آیا دیوان محاسبات نسبت به تخصیص این اعتبارات نظارتی دارد یا خیر، گفت: ما توزیع اعتبارات را بررسی می‌کنیم به عنوان مثال قانون‌گذار رقمی را مشخص می‌کند برای کمک به رسانه‌ها و در اختیار وزارت ارشاد می‌گذارد تا در قالب کمک توزیع کند قانون‌گذار برای ما مشخص نمی‌کند این توزیع بر چه اساسی صورت گیرد. کار ما این است که آیا این رقم در مطبوعات توزیع شده است یا نه، اینکه عدالت در توزیع رعایت شده یا نه به حوزه دیوان محاسبات مربوط نمی‌شود.

رئیس دیوان محاسبات در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا شما بر فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران نیز نظارت دارید، گفت: نهادهایی چون ارتش، سپاه، اطلاعات که از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند تحت نظارت دیوان محاسبات هستند. خوشبختانه ستاد فرماندهی کل که آقای فیروزآبادی مسئولیت آن را دارند با حساسیت بالا و دقت زیاد پیگیری‌های لازم را انجام و در این امور با ما همراهی دارند.

وی ادامه داد: سپاه و نیروی انتظامی شرکت‌هایی دارند که طبق اساسنامه هیچ کمکی از بودجه عمومی دولت نمی‌گیرند و تا زمانی که در شرکت‌های خود از بودجه عمومی استفاده نکنند ما حق ورود نداریم اما در باقی موارد ورود پیدا می‌کنیم البته تخلفاتی هم داشته‌اند در مواردی هم همکاری کرده‌اند اسناد و مدارکی را هم ارائه کرده‌اند.

رحمانی فضلی در پاسخ به سئوال  مهر، مبنی بر اینکه بحث یک میلیارد دلار کسری حساب وزارت نفت در هیأت مستشاری به کجا رسید گفت: ما این موضوع را به دادسرا ارجاع دادیم که نتیجه به دست آمده این بود که اعلام کردند اسناد و مدارک این مبلغ از طریق بانک مرکزی ارائه شده است.

رئیس دیوان محاسبات گفت: دادسرا در خصوص کسری حساب یک میلیارد دلار معتقد است این تخلف هنوز احراز نشده است از آنجا که این موضوع در بین هیأت مستشاری وحسابرسان دیوان مورد اختلاف است باید در هیأت عمومی مطرح شود و هیأت عمومی نظر دهد که در هیأت مستشاری موضوع دوباره مطرح گردد. بنابراین تا زمانی که هیأت عمومی در این خصوص رای نداده، نظر دادسرای دیوان مبنی بر عدم احراز تخلف در این حوزه معتبر است.

وی گفت: این موضوع در اولین جلسه هیأت عمومی دیوان محاسبات مطرح خواهد شد و نظر هیأت عمومی هر چه باشد پیگیری می‌شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سئوال که چرا دیوان محاسبات در خصوص اخبار منتشر شده غیر واقعی از اختلاف حساب سکوت می‌کند، گفت: هر چه رئیس دیوان در خصوص گزارشات تخلفات بیان کند سندیت کامل دارد و در این خصوص حاضر به پاسخگویی هستیم و هرگز سکوت نمی‌کنیم اما نمی‌شود هر روز دهان به دهان شویم.

خبرنگاری در خصوص گزارش دیوان محاسبات از سفر استانی جویا شد که وی گفت: دو دور سفرهای استانی از طریق دیوان حسابرسی کامل شده گزارشات را به صورت سند رسمی درآوردیم البته این اسناد، اسنادی بود که خود دستگاه ها به دیوان ارائه کردند. گزارش تهیه شده به دیوان در مجلس و ریاست جمهوری و دستگاه های مربوطه ارسال شد برخی مصوبات این سفرها محقق شده و برخی تحقق پیدا نکرده که باید پیگیری شود.


 


کلمه:عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز گفت :کسانی که با امام و افکار و اندیشه ایشان مخالف بودند امروز مفسر افکار و اندیشه‌های امام شدند به طوری که افکار و اندیشه خود را با رنگ و لاآب امام می‌خواهند به جامعه القا کنند چیزی که امام ۱۸۰ درجه مخالف آن بود.

به گزارش ایلنا،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور در دیدار با جمعی از دانشجویان و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه کشاورزی ساری ضمن تقدیر از حضور دانشجویان به ذکر نکاتی از زندگی و اندیشه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) پرداخت و افزود: امام خمینی(ره) علی‌رغم سن و سال بالایی که داشتند همواره با هوشمندی زایدالوصفی از درک مطالبات نسل جوان و حتی نوجوان جامعه باز نمی‌ماندند و به خوبی می‌دانستند که اقشار مختلف جامعه چه نیازها و مطالباتی را طلب می‌کنند و در همین راستا مدیریت هوشمندانه، قاطعانه و مناسب این افکار و مطالبات مردم توسط ما از مهمترین ویژگی‌های رهبری ایشان بود.

وی تاکید کرد: دشمنان مردم سعی کردند با دور کردن و تبعید امام جامعه را از حضور و درک فیزیکی و معنوی شخصیت امام خالی کنند و حتی نه‌تنها جامعه را از فکر و اندیشه امام تهی کنند بلکه ذکر نام امام را نیز رسما ممنوع اعلام کردند و به زعم غلط خویش در پی بسته کردن پرونده امام برآمده بودند اما امام خمینی(ره) با تلاش، ایستادگی، صبر و مقاومت در برابر این اقدامات تخریبی فعالیت راسخ خود را در راه جهاد فی‌سبی‌الله و مبارزه با ظلم و ستم و همراهی با مردم ادامه داد.

محتشمی‌پور ضمن انتقاد از رواج بداخلاقی‌های سیاسی و فرهنگی در جامعه تاکید کرد:انگ‌ها، برچسب‌ها و تهمت‌هایی که به افراد، اشخاص و جریان‌ها نسبت داده می‌شود از گذشته نیز وجود داشته است و از زمان مشروطیت اینگونه بوده است زمان ملی شدن نفت و دوره انقلاب و امام نیز همینگونه بود و در زمان حال نیز رواج بسیاری از این تهمت‌ها، انگ‌ها و برچسب‌ها را می‌بینیم.

وی ادامه داد:انسان‌هایی که همه عمر خود و شخصیت خویش را برای اعتلای کشور، نظام و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گذاشته‌اند و جور زندان‌ها کشیده‌اند اکنون نیز مبتلا به انواع تهمت‌ها و انگ‌ها از طرف کسانی هستند که یک قدم برای انقلاب بر نداشته‌اند.

وزیر اسبق کشور به ذکر روایتی از بنیانگذار انقلاب پرداخت و گفت حضرت امام می‌فرماید خدا نیاورد روزی که نامحرم‌ها در راس مدیریت اجرایی کشور قرار گیرند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: اکنون نیز شاهد آن هستیم کسانی که با امام و افکار و اندیشه ایشان مخالف بودند امروز مفسر افکار و اندیشه‌های امام شدند به طوری که افکار و اندیشه خود را با رنگ و لاآب امام می‌خواهند به جامعه القا کنند چیزی که امام ۱۸۰ درجه مخالف آن بود.

در پایان این دیدار دانشجویان دانشگاه ساری به ارائه گزارشی از وضعیت فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه مذبور پرداختند.


 


کلمه: پس از انتقاد داوود سلیمانی از نفوذ سایر دستگاههای امنیتی در صدور رای، مقامات اوین وی را به زندان گوهر دشت انتقال دادند.

یکی از نزدیکان سلیمانی در گفت و گو با جرس گفت: پس از انتشار گلایه دکترداود سلیمانی؛ از روند برخورد با وی پس از دستگیری تا به امروز مقامات زندان، دیروز وی را از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل کردند.

سلیمانی چند روز پیش در دیدار با خانواده خود گفته بود: اگر قاضی پرونده ام عادل بود حتی یک روز را در زندان بسر نمی بردم، .چرا که حکم او را دیگرانی مثل اطلاعات داده اند نه قاضی.

، وی در ادامه این روند را نه تنها دور از ارزشهای اسلامی بلکه خارج از قانون دانست و عدم آزادی خود به قید وثیقه بعد از حکم بدوی را غیر قانونی اعلام کرد.

گفتنی است دکتر سلیمانی که بیش از چهار ماه در سلول انفرادی بوده است در دادگاه بدوی مجموعا به ۶ سال حبس تعزیری و به عنوان تتمیم حکم تعزیری به ۱۰ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شده است.

وی همچنین از هرگونه امکان مرخصی تاکنون بی بهره بوده است. به رغم وعده های داده شده و قرار وثیقه او حتی به یک مرخصی کوتاه هم نیامده است.

دکتر داوود سلیمانی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و استاد دانشگاه است . وی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و معاون دانشجویی دانشگاه تهران در دوره اصلاحات (زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی) بود. و در سال ۷۸ و در زمان حمله‌ی لباس‌شخصی‌ها به کوی دانشگاه تهران نقش مؤثری در افشای جنایت‌های لباس‌شخصی‌ها و عوامل سرکوبگر نیروی انتظامی در حمله به کوی دانشگاه داشت.


 


کلمه:هیات دولت اعلام کرد:شنبه و یکشنبه آینده فقط مراکز آموزشی تهران تعطیل است.

به گزارش برنا تعطیلی شنبه و یکشنبه آینده تنها متعلق به مراکز آموزشی است و سازمان ها و مراکز دولتی در این دو روز به فعالیت جاری خود ادامه می دهند.

پیش از این بر اساس تصمیم هیئت دولت روز های شنبه و یکشنبه هفته آینده به دلیل برگزاری اجلاس گروه ۱۵ در تهران مراکز آموزشی و سازمان های دولتی تعطیل اعلام شده بود.


 


کلمه: همایش تجلیل از اساتید نمونه(تقدیر از استاد ابراهیمی) در دانشگاه شهید بهشتی با حضور رئیس دولت باعث شد بار دیگر جو امنیتی در این دانشگاه برپا شود.

بنا به گزارش های رسیده به «کلمه»، با ورود احمدی نژاد به دانشگاه شهید بهشتی جو این دانشگاه از حالت عادی خارج شد و اعتراض های دانشجویی شدت گرفت.

دانشجویان معترض به این حضور در حالیکه رئیس دولت در تالار ابوریحان دانشگاه حضور داشت در خارج از تالار و در میدان اصلی اعتراض خود را با دادن شعارهایی علنی کردند.

شعار های دانشجویان شامل «یا حسین، میرحسین» ، «۶۳ درصدت کو؟» و … می شد . در حالی این اعتراض ها به شکل علنی در محیط این دانشگاه در حال برگزاری است که در گذشته تمام کسانیکه در این نوع تجمعات در داخل دانشگاه شرکت کرده بودند به کمیته انظباطی فراخوانده شده بودند

همچنین گزارش شده در خارج از دانشگاه و در بلور دانشگاه نیروهای نظامی به طور گسترده حضور دارند .

حضور احمدی نژاد در این همایش به صورت بسیار محدودی اطلاع رسانی شده بود و سالن ابوریحان از ساعت ها قبل از این حضور توسط افرادی که به گفته دانشجویان چهره ه هایی نا آشنا بودند پر شده بود.

هفته گذشته نیز رئیس دولت دهم به صورت پنهانی برای شرکت در همایش حکمت مطهر به دانشگاه تهران رفته بود که در آنجا هم اعتراض های دانشجویان شدت گرفت.


 


کلمه:هیات منصفه مطبوعات «کیهان» را در هیچ موردی مجرم ندانست. امروز، دوشنبه اعضای هیات منصفه مطبوعات استان تهران ،نظر خود را در مورد حسین شریعتمداری،مدیر مسوول روزنامه کیهان اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، نظر هیات منصفه مطبوعات به شرح زیر است:

۱-هیات منصفه مطبوعات در مورد شکایت شیرین عبادی موضوع افترا به شاکی‌، به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست.

۲-در مورد شکایت شیرین عبادی موضوع انتشار مطالب خلاف واقع، هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آراء، متهم را مجرم ندانست.

۳-در مورد شکایت شیرین عبادی موضوع اتهام توهین،‌هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست.

۴-در مورد شکایت شادی صدر مبنی بر انتشار مطالب خلاف واقع، هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست.

۵-در مورد شکایت شادی صدر مبنی بر توهین، هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست.

۶-در مورد شکایت عمادالدین باقی هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست.

۷-در مورد شکایت مرتضی هاشمی هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست.

۸-در مورد شکایت ملکشاهی (مهرداد)، هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم تشخیص نداد.

۹-در مورد شکایت ظفرقندی (صابری )، هیات منصفه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مجرم ندانست.

۱۰-در مورد شکایت اکبر اعلمی، هیات منصفه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مجرم ندانست.

۱۱-در مورد شکایت اسفندیار رحیم مشائی، هیات منصفه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مجرم ندانست.

ضمنا هیات منصفه مطبوعات به مدیر مسوول کیهان یادآوری ‌کرد که در تنظیم اخبار و مطالب دقت بیشتری به عمل آورد و پس از کسب اخبار موثق اقدام به خبررسانی کند.


 


کلمه: مسئولان بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، کتاب‌های عباس معروفی را جمع‌ کردند.

این درحالی‌ست که چهار‌شنبه شب هفته گذشته(۱۵ اردیبهشت‌) بعداز تعطیلی نمایشگاه کتاب و بسته شدن درهای آن، عده‌ای به غرفه ققنوس آمده و بی‌خبر و بدون اجازه مسئولان غرفه، حدود صد نسخه از رمان «سال بلوا» را از غرفه این ناشر بردند.

بنابر گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته(۱۸ اردیبهشت) به مسئول غرفه انتشارات ققنوس گفته شد؛ که کتاب‌های عباس معروفی را جمع کرده و از فروش آنها در نمایشگاه کتاب خودداری کنند.

این کتاب‌ها شامل سال بلوا، آونگ خاطره‌های ما، دریاروندگان، جزیره آبی‌تر و سمفونی مردگان می‌شود.

اگر مسئولان نمایشگاه کتاب بنابر بندی از قرارداد تحویل غرفه به ناشران که آنها از ارائه کتاب‌هایی که مجوز نشر آنها مربوط به قبل از سال ۸۴ می‌شود، برحذر می‌دارد، اما مجوز تجدیدچاپ رمان «سمفونی مردگان» برای سال ۱۳۸۸ است و رمان «سال بلوا» با مجوز تجدیدچاپ در سال ۱۳۸۶ در نمایشگاه کتاب ارائه شده است.

این درحالی است که فروش رمان «ذوب شده» عباس معروفی نیز که اواخر سال پیش بعداز ۲۶ سال منتشر شده بود، پیش از تعطبلات نوروز امسال متوقف شد.

معروفی در این کتاب، خیال‌ها و خاطره‌های خود را از فضایی که آن را تجربه کرده و در آن زیسته، می‌نویسد. کتاب، داستان نویسنده‌ای است که زیر بازجویی و شکنجه ناچار به قصه‌پردازی می‌شود و آنگاه در قصه‌های خودش گم می‌شود.

این رمان پاییز سال ۶۲ به پایان رسیده و امروز بعداز ۲۶ سال منتشر شده است. معروفی درباره این کتاب گفته بود: نمی‌دانم حالا باید خوشحال باشم یا غمگین که نخستین رمان من ۲۶ سال دیر به دست خوانندگانش می‌رسد، جوان ۲۶ ساله‌ای که هم‌سن و سال‌هایش را نمی‌شناسد و نمی‌داند کجا باید بایستد کنار متولدین پاییز ۶۲ یا متولدین پاییز ۸۸ واقعا نمی‌دانم. کدام؟

او بر این باور بود که اگر این رمان در همان سال منتشر می‌شد و نقد می‌شد بر راه و کار ادبی او تاثیر می‌گذاشته:«اما ما آدم‌هایی هستیم که زمان و مکانمان بر هم ریخته، نمی‌دانیم کی چرا کجاییم»


 


کلمه: طی چند روز گذشته برخی از جایگاه های تهران با نصب اطلاعیه هایی در دیوارها از نداشتن بنزین آزاد خبر می دهندکه همین امر باعث سردرگمی مردم شده است.

در حالیکه برخی از جایگاه های بنزین تهران از ارائه بنزین آزاد امتناع می کنند رئیس انجمن جایگاه داران کشور از کمبود کارت بنزین آزاد خبر می دهد و تاکید دارد : شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی کارت بنزین آزاد را به طور کافی در اختیار جایگاه داران قرار نمی دهد و این امر باعث شده بنزین آزاد در برخی از جایگاه ها یافت نشود .

بیژن حاج محمدرضا در گفت و گو با "خبرآنلاین " تاکید دارد : سهمیه هر یک از این کارت ها ۱۰ هزار لیتر بنزین است که پس از اتمام این سهمیه با مبلغ آن به شرکت پالایش و پخش برگشت زده می شود و در آنزمان جایگاه دار می تواند کارت جدیدی را تحویل بگیرد .

براساس اظهارات وی ، مشکل اسای این است که شرکت پالایش و پخش کارت بنزین آزاد را به طور کافی در اختیار جایگاه داران قرار نمی دهد به طوریکه اگر یک جایگاه نیاز به ۵ تا ۶ کارت داشته باشد تنها ۲ کارت به آن اختصاص داده می شود.

حاج محمدرضا تاکید دارد : در حال حاضر کمبود کارت در جایگاه باعث افزایش مدت سوخت گیری شده که امیدواریم با اختصاص کارت های بنزین آزاد بیشتر به جایگاه این مشکل هر چه سریع تر مرتفع شود .


 
 

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر