۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: كلمه 05/18/2010



Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه-گروه بین الملل: نشست سه ‌جانبه ایران و برزیل و ترکیه در حالی با توافقنامه سه جانبه هسته ای به پایان رسید که بامداد دوشنبه رجب طیب اردوغان به طور ناگهانی وارد تهران شد و به نظر می رسد دولت در عقب نشینی آشکار تمام شروط غرب را پذیرفته است.

به گزارش کلمه، بررسی اتفاق های چند روز اخیر این فرضیه را جدی تر کرد که دولت برای کنترل شرایط داخلی به تمام خواسته های غرب خلاف شعارهایش در زمینه انرژی هسته ای تن داده است.

محمود احمدی نژاد ، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و منوچهر متکی وزیر امور خارجه نمایندگان مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در این نشست بودند.

حضور ناگهانی اردوغان

این در حالی است که نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و برزیل روز یکشنبه در تهران برگزار شد و آن طور که نخست وزیر ترکیه گفته است نتایج این جلسه مثبت و سازنده بود که منجر به سفر ناگهانی وی به تهران شد.

البته نخست وزیر ترکیه قبل از حرکت به سمت تهران در فرودگاه ازمیر در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تبادل سوخت در خاک ترکیه انجام می شود؟ پاسخ داده است: به منظور شروع روند تبادل سوخت به تهران می روم.

اردوغان درباره سفر ناگهانی خود به تهران گفته است: "صبح زود داوود اوغلو وزیر امور خارجه طی تماس تلفنی به من اطلاع داد که مذاکرات به سطح قابل قبولی رسیده است. من قرار بود به آذربایجان بروم ولی تصیم گرفتم حالا که بحث هسته ای به این مرحله رسیده، پس از گرفتن نتایج لازم از ایران به آذربایجان سفرم را ادامه دهم."

اردوغان در عین حال مطرح کرده است: " پیش از این ایران در آستانه تحریمهای جدید از سوی شورای امنیت قرار داشت که با شروع این ملاقاتها این تصمیمها به تعویق افتاده است.

در جریان مذاکرات سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه در تهران، ایران با مبادله بخش عمده اورانیوم غنی شده با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران موافقت کرده است.

این توافق ها پیرو مذاکرات نمایندگان بعضی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ و ایران در وین در پائیز سال گذشته بود که در آن، طرح آژانس بین المللی انرژی اتمی برای خارج کردن بخش عمده ذخیره اورانیوم غنی شده از ایران و در مقابل، ارسال سوخت مورد استفاده در رآکتور تحقیقات پزشکی تهران به این کشور مطرح شد. دولت تاکنون از پذیرفتن این پیشنهاد خودداری کرده بود اما امروز آن را پذیرفت.

در آن زمان مطرح می شد که خروج اورانیوم از ایران قبل از دریافت سوخت مورد نیاز " خط قرمز " مذاکرات هسته ای است و ایران تنها حاضر است اورانیوم موجود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در انبارهای داخل ایران لاک و مهر نماید تا بعد از دریافت سوخت مورد نیاز رآکتورهایش آن را به کشور ثالث انتقال دهد.

در مرحله بعد ایران بر طرح تبادل همزمان سوخت هسته ای در یک کشور بی طرف تاکید کرد اما همچنان دولتهای غربی بر دریافت ذخایر اورانیوم غنی شده ایران پیش از ارسال سوخت رآکتور تهران پای فشردند.

و سر انجام عقب نشینی آشکار از شعارها؛

در رابطه با میزان اورانیم تحویلی نیز اختلاف زیادی بین نظرات طرفین وجود داشت . از یک‌سو از آغاز مذاکرات آمریکا، ‌روسیه و کشورهای غربی بر تحویل ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیم تولیدی ایران تأکید داشتند و در مقابل برخی مقامات ایرانی از جمله دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام حداکثر تحویل ۳۵۰ کیلوگرم اورانیم ۵/۳ درصد را در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ارزیابی می کردند و برخی منابع نیز از موافقت دولت با تحویل ۸۰۰ کیلوگرم اورانیم ۵/۳ درصد در برابر ۱۱۶ کیلوگرم اورانیم ۲۰ درصد خبر می داند. و در دیدارهای سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی با مراجع و برخی تشکلها نظیر جامعه روحانیت مبارز این دغدغه ها به وی منعکس شد.

اما سرانجام طبق توافقنامه سه جانبه تهران مقرر شده ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنی‌ شده به ترکیه ارسال شود و در مقابل گروه وین نیز ۱۲۰ کیلوگرم سوخت مورد نیاز راکتور تهران را به ایران تحویل دهد. این رقم شامل ۷۰ درصد از ذخایر اورانیوم غنی کشور که طی سالیان دراز و با زحمات فراوان تولید شده است می شود.

مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این باره گفت:«ظرف یک هفته، نامه مبادله سوخت به آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته می شود.» این موضوع به منزله توافق ایران با خروج بخش عمده ذخیره اورانیوم غنی شده از کشور است.

مهمترین ماده این توافقنامه به ماده پنج اختصاص دارد که می گوید: ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنی‌ شده در ترکیه به صورت امانت نگهداری شود، که در مالکیت ایران خواهد بود، و ایران و آژانس امکان نظارت بر آن را دارند.

در ماده شش این توافقنامه نیز تصریح شده است: جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را در مورد موارد فوق به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظرف ۷ روز اعلام می‌کند و متناسب با درخواست گروه وین (روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) جزئیات بیشتری درباره‌ تبادل سوخت از طریق توافقنامه‌ی خطی و ترتیبات مربوط به توافقنامه ایران و وین که متعهد به تحویل ۱۲۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم مورد نیاز راکتور تهران می‌باشند ، شرح داده خواهد شد.

و البته این توافقنامه هیچگونه الزام واقعی و عملی برای دولتهای فرانسه و روسیه که ملتزم به تامین اورانیوم غنی شده برای ایران هستند نمی باشد.

نمایندگان این دو کشور نیز از هرگونه اعلام نظر و تعهدی برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران خود داری نموده اند

مضاف بر اینکه عدم پایبندی روسیه به تعهداتش در مورد مسائل هسته ای ایران سالهاست که با عدم تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر توسط این کشور به اثبات رسیده است

جمع بندی

همه اینها در حالی صورت می گیرد که دولت ایران در سال ۱۳۷۳ بدون هیچگونه تنش افرینی و تنها با مذاکرات منطقی با آزانس بین المللی انرژی اتمی و بدون هزینه سنگین بین املللی و از دست دادن سرمایه ها توانسته بود محموله ای از اورانیوم مورد نیاز رآکتور تهران را از آرژانتین فراهم سازد که این ذخیره تا پایان امسال نیز برای تداوم فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران کفایت می نماید.

رفتار برخی حاکمان یادآور تبلیغات دورغین معمر قذافی رئیس جمهور لیبی است که در حالیکه در مقابل رسانه ها از مبارزه با آمریکا دم می زد در همان حال با تمکین به خواسته های امریکا یک کشتی کلیه سرمایه های هسته ای لیبی را بار کرده و آنرا نه به آزانس بین المللی انرژی اتمی که در یکی از بنادر ایالات متحده تحویل این کشور داد.

به نظر می رسد آنچه که سرانجام توسط دولت احمدی نژاد پذیرفته شد همان طرح دول غربی بدون هیچ گونه امتیازی می باشد و تنها بیم کارشناسان و دلسوزان منافع ملی این است که یا در مقابل این توافق هیچگونه امتیازی در راستای منافع ملی کسب نشده باشد و یا این توافق حق السکوتی به دول خارجی برای سکوت در مقابل رفتار داخلی حاکمان باشد. و در نهایت این سوال باقی می ماند که چه کسانی هزینه ای که اینهمه ماجراجویی بی حاصل در سال های اخیر بر کشور تحمیل کرده است را باید بر دوش کشد؟ شاید مردم!


 


حاج احمد یزدانفر سر تیم محافظان میر حسین موسوی  توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.


 


مهرداد اصلانی که از تاریخ ۳۱ خرداد ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد، پس از تحمل ۱۱ ماه حبس، از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش رهانا، وی دارای حکم ۱۸ ماه حبس تعزیری است که با استفاده از آزادی مشروط، هم‌اکنون از زندان آزاد شده است.

همچنین روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه حوالی ساعت ۲۲:۳۰ رضا خندان نویسنده، فعال حقوق کودکان و عضو هیئت دبیران کانون نویسنگان ایران به همراه ۴ زندانی سیاسی دیگر از زندان آزاد شد.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، رضا خندان مهابادی روز ۷ بهمن ماه با مراجعه‌ی مامورین وزارت اطلاعات هنگامی که از منزل خواهرش خارج می شد دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

او بیش از ۴۰ روز را در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ بدون داشتن هیچ ارتباطی با خانواده اش بسر برد و در طی این مدت تحت بازجوئیهای طولانی قرارداشت. پس از آن او را از بند ۲۰۹ به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل کردند .


 


کلمه: رامین‌ مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: ایران، برزیل و ترکیه توافق کردند که نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال و آمادگی خود را برای تبادل سوخت اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه اجلاس سران گروه ۱۵ در تهران اظهار داشت: در صورتی که موافقتنامه میان ایران و طرف گروه وین امضا شود سوخت ایران در ترکیه نگه‌داری خواهد شد تا تحت نظارت آژانس و ایران باشد.

وی افزود: اگر گروه وین اعلام آمادگی کند و موافقت‌نامه تبادل سوخت بین ایران و گروه وین امضا شود، ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳٫۵ درصد ایران در ترکیه تحت نظر کشورمان و آژانس قرار می‌گیرد تا با ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد گروه وین مبادله شود.

نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و برزیل با محوریت تبادل سوخت هسته‌ای امروز صبح در حاشیه اجلاس گروه ۱۵ در تهران و پشت درهای بسته برگزار شده است.

محمود احمدی نژاد، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و منوچهر متکی وزیر امور خارجه نمایندگان مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در این نشست بودند.

این در حالی است که نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و برزیل دیروز یکشنبه در تهران برگزار شد و آن طور که نخست‌وزیر ترکیه گفته است نتایج این جلسه مثبت و سازنده بود که منجر به سفر ناگهانی وی به تهران شد.

البته نخست‌وزیر ترکیه قبل از حرکت به سمت تهران در فرودگاه ازمیر در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تبادل سوخت در خاک ترکیه انجام می‌شود؟ پاسخ داد: به منظور شروع روند تبادل سوخت به تهران می‌روم.

وی از دریافت خبری مهم از تهران سخن به میان آورد و افزود: این موضوع در متن توافقنامه درج شده است. برهمین اساس، من به تهران می‌روم.

اردوغان درباره سفر ناگهانی خود به تهران گفت: صبح زود داوود اوغلو وزیر امور خارجه طی تماس تلفنی به من اطلاع داد که مذاکرات به سطح قابل قبولی رسیده است. من قرار بود به آذربایجان بروم ولی تصیم گرفتم حالا که بحث هسته‌ای به این مرحله رسیده، پس از گرفتن نتایج لازم از ایران به آذربایجان سفرم را ادامه دهم.

اردوغان در عین حال مطرح کرد: پیش از این ایران در آستانه تحریم‌های جدید از سوی شورای امنیت قرار داشت که با شروع این ملاقات‌ها این تصمیم‌ها به تعویق افتاده است.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین تاکید کرد: در قدم‌های بعدی موانعی که در برابر برنامه‌های هسته‌ای ایران وجود دارد، برداشته خواهد شد.

اردوغان با بیان اینکه ترکیه و برزیل سعی دارند موضوع هسته‌ای ایران از راه دیپلماسی حل شود، اظهارداشت: این تلاش‌ها هم برای کمک به ایران و هم برای کمک منطقه است.

شنبه هفته جاری رسانه‌های ترکیه از لغو سفر اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران برای شرکت اجلاس گروه ۱۵ به ایران خبر داده بود.


 


بیانیه تبادل سوخت هسته‌ای مصالح ملی را تأمین نمی‌کند.

به گزارش الف احمد توکلی درباره بیانیه ایران،برزیل و ترکیه اظهار داشت: در مفاد بیانیه دقت شود تا جان کلام به دست آید. این بیانیه تا اینجا، ایران را یکطرفه متعهد می‌سازد که کل ۱۲۰۰کیلو اورانیوم ۳٫۵ درصدی خود را از تسلط خویش خارج کند و به خاک ترکیه منتقل کرده و تحت سلطه آن کشور قرار دهد بدون آنکه طرف پرمدعای غربی هیچ تعهدی بسپارد.

وی گفت: در بند هشت این بیانیه آمده است اگر غربیها به مفاد این بیانیه توجه نکنند، ایران باید از ترکیه بخواهد و ترکیه باید بدون قید و شرط اورانیوم امانتی را بازگرداند. در عین حال بند هفت برای گروه وین (آمریکا، فرانسه، روسیه و آژانس) تکلیف تعیین می‌کند که ۱۲۰کیلو اورانیوم ۲۰ درصد بعداَ آن هم ظرف یک سال به ایران بدهد.

وی اظهار داشت: بقیه بیانیه ‌یشتر به تعارفات دیپلماتیک شبیه است. در نتیجه تا اینجا ایران خودش را متعهد کرده است و با کمال تعجب قوی‌ترین اهرم خویش را برای ادامه مذاکرات از دست می‌دهد. این بیانیه که آن را بیانیه تبادل سوخت نامیده‌اند مصالح ملی ما را تأمین نمی‌کند و ان را باید بیانیه انتقال سوخت هسته‌ای ایران نامید نه تبادل سوخت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا صدور این بیانیه نمی‌تواند بن بست فعلی را بشکند، یا قطعنامه جدید تحریم را متوقف کند گفت: این ما نبودیم که مذاکرات را متوقف کردیم. رئیس جمهور از هر فرصتی برای گشودن باب گفت و گو بهره می‌گرفته است تا حدی که بعضا مورد انتقاد هم واقع شده است. اگر قرار باشد بن بست به هر قیمت شکسته شود، چرا اساسا چندین سال برای استیفای حق مسلم ملت ایستادگی کردیم و به تولید صنعتی اورانیوم موفق شدیم؟ اگر گروه وین اورانیوم ۲۰ درصد را نداد و شرط تحویل را توقف و تعطیلی هر نوع غنی سازی قرار داد و تهدید کرد که در غیر این صورت تحریم جدید اعمال می‌کنیم چه خواهیم کرد؟ باز هم به نقطه‌ای خواهیم رسید که حال در آن هستیم اگر با فشار ترکیه را از بازگرداندن اورانیوم ما منع کرد چه می‌کنیم؟ در آن صورت که خیلی هم محتمل است روابط دوستانه ما با یکی از همسایگان مهم ما را نیز اسیب می‌زند.

‌توکلی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: ترکیه و برزیل برای اجرای صحیح بیانیه تضمین داده‌اند این کفایت نمی‌کند؟ که تمامی اعضای NPT از جمله گروه وین امضا داده‌اند که بدون احتیاج به مبادله یک طرفه اورانیوم غنی شده برای مصارف علمی و غیرتسلیحاتی مانند رآکتور اتمی تهران را تأمین کنند و تا چند سال پیش هم انجام می‌شود. مگر آنها به امضای خود باقی ماندند؟ حال ما ترکیه و برزیل را هم احتمالا از دست می‌‌دهیم.

فارس از توکلی پرسید مجلس چه موضعی دارد؟ توکلی پاسخ داد: من نظر خودم را می‌گویم و نمایندگان خودشان باید تصمیم بگیرند. البته اصل ۷۷ قانون اساسی چنین موافقتنامه‌هایی را پس از تصویب مجلس قابل اجرا شمرده است. دیروز یکشنبه‌ ۲۵ اردیبهشت ماه در مجلس یک بیانیه آ‌ماده امضا شدکه جمع آوری امضاها به سه شنبه موکول شد. مضمون بیانیه این است که درباره اصل مبادله سوخت از دولت حمایت شده ولی چند شرط قائل شده است. اول آنکه مبادله با ارسال بخش از نیاز ما توسط غربیها در اول کار و انتقال معادل آن از طرف ما صورت گیرد.

وی افزود: دوم این کار در چند مرحله انجام گیرد نه یکباره تا پایبندی کشورهای سلطه‌گر اتمی آزموه شود و دست ما یکباره خالی شود. سوم شرط مقدمات انجام مبادله این باشد که اولا تمام تحریم‌های گذشته متوقف شود تا محدودیت‌های مالکی، تجاری و سرمایه‌گذاری برای ایران برطرف گردد تا حق غنی سازی اورانیوم برای ایران مجددا به امضای غربیها برسد و ثالثا غربیها به تعهدشان در NPT برای ساخت نیروگاه با ایران همکاری کنند.

وی تاکید کرد: فکر می‌کنم مجلس وارد ماجرا شود و این شروط را الزامی کند. البته قدم اول این است که رئیس جمهور محترم که در سیاست خارجی اهل ایستادگی و منطق است در مجلس حاضر شود و در جلسه غیرعلنی به نمایندگان ملت توضیح دهد که چرا چنین تصمیم عجیبی اتخاذ شده است. بقیه راه پس از آن باید تعیین گردد.

وی در پایان تاکید کرد: البته تا همین جا این پیام به غربیها منتقل می‌شود که فشار آنان نه فقط در دولت خاتمی مؤثر افتاد، بلکه در احمدی نژاد هم می‌تواند مؤثر باشد. این یک خسارت است. خدایی ناخواسته اگر این بیانیه اجرا شود، وزن ترکیه را در معادلات منطقه‌ای بالا می‌برد و وزن ما را کاهش می‌دهد و به دلیل عضویت ترکیه در ناتو اگر مناسبات ما با ترکیه آسیب ببیند از این حیث نیز ما ضرر کرده‌ایم.


 


در حالی که بیش از ۱۴۰ روز از بازداشت مشاوران ارشد میرحسین موسوی می گذرد، بازجوها در دور جدید بازجویی ها می خواهند به هر طریق ممکن از مشاوران میرحسین موسوی اعتراف بگیرند.

بنا به گزارش های رسیده به کلمه، بازجوها تا کنون بیش از هزار صفحه بازجویی از بهشتی جمع آوری کرده اند و چندین بازجو نیز وظیفه بازجویی از این مشاور میرحسین موسوی را عهده دار شده اند و مرتب این بازجوها تغییر می کنند.

همچنین در همه این بازجویی ها سوالات تکراری که بنا به گفته بسیاری از زندانیان بعد از انتخابات بسیار آزار دهنده است نیز پرسیده می شود و در واقع تنها با تغییر بازجوها همان سوالات تکراری پرسیده می شود. گفتنی است بازجوها حتی به برخی توصیه های مسوولان قضایی در مورد تعیین تکلیف پرونده و رفتار قانونی و اخلاقی با وی توجه نمی کنند.

بهشتی شیرازی که از تاریخ ۷ دی ۸۸ تاکنون در زندان است در ماه های اولیه به طور کامل در انفرادی به سر می برد و مدتی است که به یک سلول چند نفره منتقل شده که در حرکتی غیر اخلاقی، مسئولان زندان برای فشار هرچه بیشتر، او را با یک بیمار روانی و افسرده هم سلول کرده اند.

منابع خبری اطلاع دادند با توجه به نزدیکی به سالگرد انتخابات ریاست جمهوری فشارها بر این مشاور میرحسین موسوی شدت یافته است به طوری که گفته می شود آنها دستور دارند از بهشتی شیرازی اعتراف بگیرند. محور فشار ها بر بهشتی شیرازی انکارتقلب در انتخابات است.

پیش از این نیز این اتفاق بر علی عرب مازار دیگر مشاور میرحسین موسوی رخ داده است به طوریکه بازجوها عرب مازار را تهدید کردند اگر اعتراف نکند باید ۸ سال در زندان بماند.

از سوی دیگر با اتمام قرار موقت بازداشت ۴ ماهه سه مشاور میرحسین موسوی در اقدام غیر قانونی دیگر این قرار موقت برای ۲ ماه دیگر تمدید شد در حالی که طبق قانون قرار بازداشت موقت شدیدترین نوع قرار است که برای مجرمین خطرناک استفاده می شود یا برای مواردی که امکان تبانی و از بین رفتن آثار جرم وجود دارد که این موارد درباره مشاوران میرحسین موسوی و بسیاری دیگر از زندانیان بعد از انتخابات صدق نمی کند.

گفتنی است بهشتی شیرازی در دوران نخست وزیری موسوی دبیر هیات دولت بودو پس از کناره گیری موسوی او نیز به کار های فرهنگی مشغول شد و همواره به عنوان یک شخصیت فرهنگی به فعالیت ادامه می داد. وی با حضور موسوی در عرصه ی انتخابات به عنوان سردبیر کلمه سبز و مشاور موسوی به عرصه ی سیاست بازگشت. بهشتی شیرازی از جمله نزدیکترین شاگردان عارف بزرگوار مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی بود. وی همچنین تالیفات عرفانی و مذهبی دارد . او امروز به اتهام همکاری با موسوی زندانی است.


 


بر خلاف شعارهای تبلیغاتی دولت مبنی بر دفاع از منافع ملی ایران و هویت ملی، هفته اخیر برای چندمین بار طی ماههای گذشته، واژۀ رسمی خلیج فارس از نقشه ایران حذف شد و در نشست مشترک محمود احمدی نژاد با لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل، دریاهای شمال و جنوب یعنی دریای کاسپین(مازندران) و خلیج فارس در برابر دیدگان متحیر میهمانان، از نقشه ایران حذف شده بود.

سایت تابناک گزارش داده بر اساس عرف دیپلماتیک، در حاشیه اجلاس و نشست های مهم بین المللی، کشورهای میزبان می‌کوشند با استفاده از ظرافت های دیپلماتیک، حقوق ملی و حتی ادعاهای ارضی خود را مطرح، تثبیت و به طور مستقیم و غیر مستقیم به تایید کشورهای شرکت کننده میهمان برسانند.

ضمن اعلام خبر فوق در این زمینه خاطرنشان کرد "این درحالیست که در اجلاس موسوم به گروه ۱۵ که با حضور سران و مقامات ۱۸ کشور دنیا انجام شد، هیچ نشانی نیز از کاربرد واژه رسمی و بین المللی خلیج فارس را شاهد نبوده ایم ."

این گزارش همچنین یادآور می سازد "طی سال های گذشته و به ویژه در روزهای اخیر شاهد تعرض مداوم و برنامه‌ریزی شدۀ برخی کشورهای عربی به پیشینه و نام رسمی، بین‌المللی و تاریخی خلیج فارس وحرمت شکنی و گستاخی کشورهای آنها علیه این نام تاریخی و هویت ایرانی جزایر سه گانه و کرانه های آن هستند."

این گزارش می افزاید دستگاه سیاست خارجی ایران واقف است که تمام۲۲ کشور عربی در تمامی اجلاس های ملی و بین المللی به ویژه نشست های مشترک با اتحادیه اروپا، اتحادیه سارک، اتحادیه کشور های آمریکای جنوبی و حتی سفر مقامات و دولتمردان سیاسی آمریکایی و اروپایی به منطقه با روش های مختلف از جمله نشست ها و میز گرد های رادیو تلوزیونی و مطبوعاتی، بازدید هدفمند از کرانه های خلیج فارس، برگزاری تور های خلیج فارس نوردی و … نهایت تلاش خود را به کار می گیرند تا به صورت های مستقیم و غیر مستقیم با کاربرد نام جعلی و چاپ نقشه های جعلی نام غیر واقعی،غیر علمی و غیر تاریخی را برای خلیج فارس جا بیاندازند و در قبال دادن تسهیلات مالی به این کشور ها و رسانه های گروهی همراهشان حمایت های آنان از ادعاهای ارضی خود علیه ایران را به دست آورند.

گزارش مذکور تصریح می کند "این مسئله در حالی رخ می دهد که ملت ایران، موضوع تمامیت ارضی و تهدید‌های موجود علیه خلیج فارس به ویژه از سوی کشورهای عربی را با نگرانی و حساسیت ویژه ای دنبال می کند و نمونه آن در واکنش شدید افکار عمومی علیه پایین آوردن پارچه نوشته خلیج فارس توسط ناظر عرب بازی ذوب آهن در اصفهان و ناراحتی عمومی از توهین کشورهای عربی در نشاندن ریاست جمهور ایران در زیر تابلوی نام جعلی برای خلیج فارس در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس (دو حه قطر) قابل رویت بود."

گفتنی است مسأله اهانت نشریه نشنال ژئوگرافی به نام خلیج فارس و واکنش ایرانیان سراسر جهان که حتی پیشتر از دولت وقت در سال ۸۳ به این مسأله واکنش نشان داده و این نشریه را به عذرخواهی واداشته بودند، از نمونه های تاریخی و قابل تامل در میزان علاقه و حساسیت ایرانیان به هویت ملی تاریخی و حدود سرزمینیشان است.

بر پایه این گزارش، این در حالی است که همه کشور های دنیا نهایت تلاششان را با شیوه های مختلف سیاسی و دیپلماتیک در حفظ تمامیت ارضی کشور خود به کار می گیرند به طور مثال هندوستان در همه نقشه های رسمی به ویژه در اجلاس و نشست های بین المللی سرزمین کشمیر کامل را به عنوان جزیی جدایی ناپذیر از هند مطرح می کند یا چین همواره تایوان را جزیی جدایی ناپذیر از سرزمین چین اعلام و تبلیغ می کند که همین پافشاری و کوشش تزلزل ناپذیر صد ساله ملی به بازگشت سرزمین های اشغال شده هنگ کنگ و ماکائو به این کشور انجامیده و برای بازگشت تایوان نیز این بازگشت متصور است.

لازم به ذکر است هفته گذشته دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، نامیدن خلیج فارس به این نام را "تمسخر تاریخ" دانست و گفت: "اعراب در این سواحل سابقه حضور سه هزار ساله دارند، در حالی که قدمت حضور ایرانیان به بیش از عهد صفوی یعنی پنج قرن گذشته برنمی‌گردد."

مقامات دولت جمهوری اسلامی هنوز در قبال اخبار رسانه ها پیرامون موارد فوق، از خود واکنشی نشان نداده اند.


 


کلمه- یوسف مهر آئین :دادستان محترم تهران در سخنان شدیداللحنی که درباره اعدام‌های اخیر و اعتراض‌های صورت‌گرفته به آنها ایراد کرده اند میرحسین موسوی و مهدی کروبی را نیز خطاب قرار دادند و با اعلام جرم علیه آنها، وعده دادند که به زودی نوبت محاکمه سران فتنه نیز خواهد رسید و البته زمان آنرا به هنگامی که مصلحت اقتضا کند موکول نمودند.

واقعیت این است که بهتر است برای مصلحت نظام و مردم هرچه زودتر سران فتنه‌ای که در کشور برپا شده است و چون موریانه به جان نهادهای انقلاب افتاده است برخورد شود و دامن نظام از وجود چنین فتنه‌گرانی پاک شود. چه مصلحتی برای نظام بالاتر از آن است که کسانی که برای جلب آرای مردم در انتخابات ماحصل سی‌ساله انقلاب –غیر از دوره کوتاه حضور خودشان در قدرت- را زیر سوال برده‌اند، در پیشگاه قانون حاضر شوند و در مقابل اکاذیبی که منتشر کرده‌اند پاسخگو باشند؟ چه مصلحتی برای نظام بالاتر از آن است که آنها که با روش‌های رضاخانی در مقابل مصوبات قانونی مجلس مقاومت می‌کنند، به محکمه کشانده شوند و بابت استبداد رای خود جوابگو باشند؟‌

آرزوی محاکمه و دست‌کم افشای چهره این فتنه‌گران سال‌هاست که در دل علاقه‌مندان و دلسوزان این انقلاب می‌جوشد. آقای دولت‌آبادی! شما جزو کسانی هستید که در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی رشادت به خرج داده‌اید و نشان افتخار جانبازی را نیز دارید. راستی این سوال برایتان مطرح نشده است که چه شده که امروزه روز کسانی که در دوران نهضت اسلامی در برابر امام راحل مقاومت می‌کردند و حتی حاضر نبودند یک نامه را در حمایت از ایشان امضا کنند، حالا سردرمدار انقلاب شده‌اند و در مقابل، کسانی چون هاشم را به طعنه متهم می‌کنند که ۲۰ سال خون به دل رهبری کرده است؟

راستی چه شده که آنها که در دوران دفاع مقدس در حجره‌های خود به رواج حجتی‌گری مشغول بوده‌اند، امروز داعیه‌دار پاسداری از خون شهدا هستند و در این راه حاضرند مجاهدان و شهید دادگان این مردم را به انواع حیل در حبس آورند؟ چه فتنه‌ای بالاتر از اینکه یکی از این آقایان که به مدد امدادهای فراوان ناگهان پس از پایان جنگ به ثروتی افسانه‌ای دست یافته است، ماموریت امروز بسیجیان را –که دانش‌آموزان مدرسه‌ای هستند که امام آنرا مدرسه عشق نامیده بود- «تولید ثروت» معرفی می‌کند؟ قرار است چه اتفاقی برای این نیروی مردمی بیفتد که «عشق» در آن به «تولید ثروت» تبدیل شود؟

آقای جعفری دولت‌آبادی!

فتنه زمانی شروع شد که رییس دولت در محافل عمومی به راحتی انگشت اتهام را به سوی خدمتگزاران و زحمتکشانی دراز می‌کرد که هیچ راهی برای دفاع از خود نداشتند و تنها نظاره‌گران بی‌پناه تهمت‌پراکنی‌ها بودند. اگر آن‌روز که رییس‌جمهور در ملاء عام رییس یک بانک خصوصی را به انواع فساد متهم ساخت و فردا که حقیقت عیان شد، او را در خفا به مشاوره خود گمارد با این فتنه برخورد می‌شد، یقینا ایشان خود را مجاز به بیان انواع اتهامات و ناسزاها به انقلابیون فداکار و حساب پس داده در مناظرات انتخاباتی نمی‌کرد. و اگر از همان آغاز با زیر سوال بردن خدمات دولت‌های پیشین برای اثبات خود برخورد می‌شد دیگر شاهد نبودیم که در دهه فجر ۱۳۸۸ در بیل‌بردهای فراوان شهری، آمار پیشرفت‌ها از سال ۸۴ –و نه از زمان پیروزی انقلاب- ارائه شود. حقیقت این است که فتنه در تلاش برخی برای ایجاد انقلاب در انقلاب اسلامی است، آنها که نه حرکت امام در دهه ۴۰ و ۵۰ را قبول داشتند و نه پس از آن سیره امام در دهه ۶۰ را می‌پذیرفتند. انقلاب خزنده‌ای که آنها در دل انقلاب اسلامی در حال برپا ساختن آن هستند.

ممکن است امروز به انتقام گرفتن از موسوی و خاتمی و هاشمی و کروبی محدود باشد، اما آنها نشان داده‌اند که در راه خود حتی اصول‌گرایانی چون ناطق نوری، لاریجانی، قالیباف و احتمالا بالاتر از آنها را نیز برنخواهند تافت. پیش از آنکه این فتنه را دیگر علاجی نباشد، برای محاکمه و افشای سران آن اقدام کنید. باور کنید هیچ مصلحتی بالاتر از این برای نظام اسلامی و مردم ایران وجود ندارد.


 


شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، امیرخسرو دلیرثانی، فعال ملی مذهبی را به ۴ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش رهانا، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب امیرخسرو دلیرثانی را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» به ۴ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم امروز به وی ابلاغ شده است.

امیرخسرو دلیرثانی از اعضای شورای مرکزی جنبش مسلمانان مبارز و عضو کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه است که در جریان بازداشتهای پس از حوادث عاشورا دستگیر شده بود. وی در حال حاضر در بند ۳۵۰ اوین زندانی است.


 


کلمه-علی ماندگار: شاید بی اغراق بتوان گفت یکی از تاریکترین دوره زندگی ما ایرانیها در سال های اخیر از خرداد سال گذشته تا کنون بوده است و متاسفانه هنوز هم هیچ کور سوی امیدی از طرف حاکمیت نشان داده نشده تا این فضای ملتهب و غمبار کمی آرام گیرد. هر چه میگذرد فضا بسته تر و کارنامه حکومت سیاه تر میشود.

هر روز بر تعداد مادران داغدار و پدران سوگوار افزوده میشود که در تنهایی خویش می سوزند و می گریند و با خدا می گویند: ربنا اخرجنا من هذه القریه الظالم اهلها و اجعل لنا من لدنک ولیا و اجعل لنا من لدنک نصیرا ( خداوندا ما را از این فضای ظالمانه نجات بخش و برای ما یاوری بفرست.)

هر روز بر تعداد فرزندانی که بی تاب پدر و مادر اسیر خویشند افزوده میشود. هنوز هر استاد و دانشجوی دگر اندیشی که ذره ای از خاستگاه حکومت فاصله دارند از دانشگاه اخراج میشوند ،و دانشگاه و دانشگاهی در معرض بدترین تعرض ها قرار دارند.

مدتهاست اعوان و انصار ایشان در سایه حمایتها ی آشکار نهان در میان مردم افتادند و امنیت و آسایش را سلب کرده اند و نهایت قساوت را به مردم نشان داده اند.

ترس دارد حکومتی نام علی(ع) را بر دوش کشد ولی مرام علی(ع) را فراموش کرده باشد. علی(ع) که در نامه اش به مالک میفرماید: مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی، زیرا مردم دو دسته‏اند، دسته‏ای برادر دینی تو، و دسته دیگر همانند تو در آفرینش می‏باشند، اگر گناهی از آنان سر می‏زند، یا علتهایی بر آنان عارض می‏شود، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهی مرتکب می‏گردند، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گیر، آن گونه که دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد.

این است رحمانیت حکومت به ظاهر اسلامی؟!که پاکترین فرزندان این خاک را ماه ها در بدترین شرایط جسمی و روحی حبس کرده است.مگر جز این است که مهدی محمودیان،محمد داوری و حسین نورانی نژاد به واسطه وظیفه خبرنگاری و افشاء شکنجه گاه کهریزک نه ماه تمام است که در زندان در بدترین شرایط جسمی بسر میبرند.و به جای پاداش پنج سال زندان نصیبشان شده است و بانیان و مسببین این جنایت آزادانه زندگی میکنند.!عجب از این مروت و عدل؟!.

مگر جز این است که احمد زید آبادی و محمد نوری زاد نسبت به وظیفه شرعی و عرفی و قانونی خود طی چندنامه از زمامداران حکومت سوالاتی را در مورد رفتار و منش حکومت کرده اند .مگر نعوذبالله رهبری در جایگاه خداییست که حتی کوچکترین سوالی از ایشان چنین شرایط سختی را ایجاد میکند که یکی(زیدآبادی) بیش از یک سال است که از خانه ربوده شده وفرزندانش از همجواری با او محروم و خود در بین قاتلین و دزدان زندانی و دیگری چندین سال زندان و تعذیب نصیبش شده است.خداوند در سوره الانعام میفرماید

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ کَذِبًا أَوْ کَذَّبَ بِآیَاتِهِ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (۲۱)

چه کسی ستمکارتر است از آن کس که بر خدا دروغ بسته ( همتایی برای او قائل شده)، و یا آیات او را تکذیب کرده است؟! مسلما ظالمان، رستگار نخواهند شد!

مگر جز این است که عماد الدین باقی با مرجع خود آیت الله العظمی منتظری به گفتگو نشسته است و خاطرات را دوره می کند .معلوم نیست که در این خاطرات و گفته ها چه چیزی نهفته است که چهار ستون حاکمان را به لرزه در در آورده است، که با فرد انسان دوست و مومنی چون باقی چنین میکند ،او نزدیک به پنج ماه است که در شرایط سخت زندان بسر میبرد و هر روز با اتهاماتی واهی غرض ورزی خویش را بیشتر آشکار می کنند.

مگرجز این است که امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دین ماست ،مگر آنها که امر به معروف و نهی از منکر می کنند جایگاهی عظیم در نزد خداوند ندارند ؟! مگر جز این است که خداوند می فرماید:

یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَأُولَئِکَ مِنَ الصَّالِحِینَ (۱۱۴)

به خدا و روز دیگر ایمان می‏آورند؛ امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند؛ و در انجام کارهای نیک، پیشی می‏گیرند؛ و آنها از صالح انند.

آن وقت عیسی سحر خیز برای کلام انتقادی اش بیش از سیصد روز است که در بدترین شرایط جسمی و روحی در زندان میان جانیان خطر ناک عمر خود را به سر میکند و حتی دادگاه او نیز تشکیل نشده است.

آیا این است رفتار الهی حکومت با ولی نعمتانش!

آنقدر این روزها سیاه است که ظلم به هر که را بگویی دیگری از قلم می افتد.اما تاریخ این بی خردی ها در تاریخ ثبت میشود و نام این عزیزان تا ابد جاویدان خواهد بود.و به وعده حق الهی و صبر ،ظلم ظالمان به خودشان بر خواهد گشت.و چنان مجازات میشوند که خود نیز باور ندارند.خداوند در سوره ابراهیم میفرماید:

وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الْأَبْصَارُ (۴۲)

گمان مبر که خدا، از آنچه ظالمان انجام می‏دهند، غافل است! (نه، بلکه کیفر) آنها را برای روزی تاخیر انداخته است که چشمها در آن (به خاطر ترس و وحشت) از حرکت بازمی‏ایستد…

مُهْطِعِینَ مُقْنِعِی رُءُوسِهِمْ لَا یَرْتَدُّ إِلَیْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ (۴۳)

گردنها را کشیده، سرها را به آسمان بلندکرده، حتی پلک چشمهایشان از حرکت بازمی‏ماند؛ زیرا به هر طرف نگاه کنند، آثار عذاب آشکار است!) و (در این حال) دلهایشان (فرومی‏ریزد؛ و از اندیشه و امید،) خالی می‏گردد!

و ما باید بدانیم که: فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَا یَسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لَا یُوقِنُونَ (۶۰) سوره الروم

اکنون که چنین است صبر پیشه کن که وعده خدا حق است؛ و هرگز کسانی که ایمان ندارند تو را خشمگین نسازند (و از راه خود منحرف نکنند)!

متاسفانه حکومت در گردابی خود ساخته گیر افتاده است که از یک سمت دولتی بی لیاقت و دروغ گو که هر روز مکری تازه و فتنه ای نو در نهان می آفرینند و زیرکی ها و ستم های آشکار میکنند قرار دارد و هر چه می گذرد متاسفانه نظام و کشور را به سمت فروپاشی سوق می دهد و در سوی دیگر دلسوزانی چون میر حسین موسوی ،مهدی کروبی بهشتی شیرازی، مصطفی تاجزاده،محسن آرمین ،محسن میردامادی،عبدااله مومنی ،آذر منصوری،و هزاران هزار عزیز دیگر که تمام تلاش خود را برای ماندگاری ایران عزیز اسلامی میکنند و حکومت چون موجودی کر و گنگ خود را به سوی پرتگاهی ژرف هدایت میکند و صدای حقیقتشان را نمی شنود .

در آستانه خرداد پر حادثه ای هستیم که بی خردی دولتی بی کفایت کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است. که تمامی ایران را به طرق مختلفی آزرده است به یقین آرزوی تمامی سبزها است که حکومت با عقلانیت به خواسته مردم احترام گذارد و خواسته های جنبش سبز را قدم به قدم اجابت کند و ظلم و ستم رفته به جوانان وطن را جبران نماید. اگر هنوز گوش شنوایی باشد…


 


میدان نفتی خشت سه سال دیرتر از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به تولید دست می‌یابد.

به گزارش ایلنا در حالی که قرار بود میدان نفتی خشت در سال ۱۳۸۸ به تولید زودهنگام برسد، پیش‌بینی شده است در سال ۹۱ تولید زودهنگام در این میدان محقق شود.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در این خصوص، گفت: میدان نفتی خشت که در نزدیکی کازرون واقع شده است در سالب ۱۳۷۱ کشف شده و طبق برنامه زمان‌بندی مقرر بود با حفاری ۸ حلقه چاه روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت خام از این میدان برداشت شود.

هر چند قرار بود این میدان در سال گذشته به تولید زودهنگام برسد اما تحریم‌ها سبب شد مشکلاتی در خریداری تجهیزات مورد نیاز این میدان پیش آورد.

احمد سراجی گفت: از سوی دیگر مشکلات مالی نیز اجرای پروژه را تا حدی با تاخیر مواجه کرد.

او با اشاره به این که توسعه این میدان از سوی یک شرکت ایرانی در حال پیگیری است گفت: قرار بود با به تولید رسیدن میادین خشت و سروستان و سعادت‌آباد شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در حوزه خود به تولید نفت نیز دست یابد چرا که در حال حاضر ما تنها تولید کننده گاز هستیم.

او در توضیح این مطلب افزود: در حدود نیمی از تولید گاز کشور در زاگرس جنوبی صورت می‌گیرد اما هنوز ما در حوزه خود به تولید نفت دست نیافته‌ایم که مقرر است تا دو الی ۳سال دیگر این اتفاق رخ دهد.

وی گفت: قرار است نفت میدان نفتی خشت بعد از تولید برای صادرات به گناوه منتقل شود.

به گفته وی پیشرفت فیزیکی این میدان در حدود ۳۹ درصد گزارش شده است.


 


محمد یوسفی، دانشجوی دانشکده مهندسی کشتی سازی پلی تکنیک پس از ۱۶۱ روز زندان، شب گذشته، یکشنبه شب، آزاد شد.

به گزارش دانشجونیوز شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر ۴ سال حبس این دانشجو را به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآورد تا وی پس از۱۶۱ روز از زندان آزاد گردد.

محمد یوسفی ۱۶ آذر سال گذشته، هنگام ورود به دانشگاه امیرکبیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این دانشجو در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

بنا بر شنیده ها، دادگاه تجدیدنظر با توجه به نبود مدارک و مستندات مبنی بر مجرمیت این دانشجو، قصد تبرئه وی را داشت ولی با خبری شدن این موضوع و تحت فشار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، تنها حکم اولیه را به حالت تعلیق درآورد. حکم دادگاه تجدیدنظر روز سه شنبه هفته گذشته صادرشد، با این حال محمد یوسفی ۵ روز پس از صدور این حکم از زندان آزاد شد.

گفتنی است نیما لطیف تجار و مجید توکلی دو دانشجوی دیگر پلی تکنیک همچنان در زندان به سر می برند.


 


درحالی که انتظار می‌رود با اجرای مصوبه جدید شورای پول و اعتبار ۹ بانک خصوصی تبدیل به موسسه اعتباری شوند، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با اجرای این مصوبه به طور متوسط ۸ درصد تورم ایجاد شود.

به گزارش ایلنا، شورای پول و اعتبار در اولین جلسه خود در سال جاری مصوبه ای را از تصویب گذراند که می‌توان گفت بانک‌های خصوصی برای ادامه کار با اما و اگر مواجه خواهند شد. اگرچه هدف اصلی این شورا افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌هاست اما به نظر می‌رسد اگر بانک‌های خصوصی مورد تاکید این مصوبه نتوانند خواست شورای پول و اعتبار را برآورد کنند، ناچار باید تبدیل به موسسه اعتباری شوند. هرچند به نظر می‌رسد این تبدیل برای این بانک‌ها به نوعی فرار از تسهیلاتی که تبدیل به مطالبات معوق می‌شوند نیز امری مفید واقع شود.

ایجاد بانک خصوصی برای ایجاد زمینه رقابت بین بانک‌های دولتی و تبدیل بانک‌های دولتی به خصوصی نخستین بار در برنامه سوم توسعه مورد توجه قرار گرفت. از ورود اولین بانک خصوصی در سال ۸۰ که به امضای مرحوم دکتر نوربخش رسمیت یافت ۹ سال می‌گذرد. در این مدت به جز بانک‌های دولتی نظیر تجارت و ملت که در فرآیند خصوصی‌سازی، سهامشان واگذار شد،۱۱ بانک به عرصه بانک‌های کشور اضافه شد. هرچند که افزایش تعداد بانک‌های خصوصی به همراه فرآیند خصوصی‌سازی در نگاه اول مثبت به نظر می‌رسد اما واکاوی رویدادها و سیاست‌های ۹ سال گذشته نظام بانک‌های خصوصی نشان می‌دهد که آنچه در نهایت موجب بروز مشکلات امروز سیستم بانکی و کاهش توان رقابت و تسهیلات‌دهی بانک‌ها شده، سیاست‌های متغیر بانک مرکزی در سال‌های اخیر بوده است.

از بنگاه‌های زودبازده تا…

با ورود اولین بانک‌های خصوصی به عرصه رقابت بانکی، بانک مرکزی تصمیمی برای افزایش تعداد بانک‌ها تا پایان برنامه سوم نداشت. تقاضاهای بسیاری برای تاسیس بانک خصوصی پشت درهای بانک مرکزی باقی ماند. مرحوم دکتر نوربخش در شرایط آن روزهای اقتصاد که فضای رقابت چندان باز نبود، خیلی تمایلی به افزایش تعداد بانک‌های خصوصی نداشت. با مرگ نابهنگام وی در سال ۸۲ و جایگزینی ابراهیم شیبانی سیاست بانک مرکزی برای دو سال ادامه روند گذشته بود. اما با تغییر دولت که همزمان با تغییر سیاست‌های اقتصادی نیز بود، ناگهان درهای بانک مرکزی برای اعطای مجوز به درخواست‌هایی که انبار شده بود، باز شد و این چنین بود که هرروز یک بانک خصوصی در گوشه و کنار هر شهر شعبه زد و در عرض کمتر از ۴ سال ۸ بانک خصوصی متولد شدند.

ورود بانک‌های خصوصی و اجرای طرحی که به طرح بنگاه‌های زودبازده معروف شد را به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ اقتصاد دهه اخیر نامید چه آن‌که در کمتر از سه سال ناگهان حجم عظیمی از منابع بانک‌های دولتی و خصوصی تحت عنوان تسهیلات به طرح‌های زوبازده‌ای که وزارت کار تایید و روانه بانک‌ها می‌کرد، از بانک‌ها خارج شد. نتیجه اگرچه به روایتی انحراف ۳،۸ درصد به گفته وزیر سابق کار و ۴۰ درصد انحراف به روایت آمارهای بانک مرکزی بود، اما آنچه در نهایت باقی ماند حجم عظیمی از مطالبات معوقی بود که هر سال سنگین‌تر از گذشته می‌شود.

لایحه ناکام

با تغییر مدیریت بانک مرکزی و جایگزینی طهماسب مظاهری، آنچه تحت عنوان اولین خواسته از رییس کل جدید مطرح بود، ادامه سیستم بی‌قید و بند اعطای تسهیلات بانکی بود. اما افزایش ۳،۵ برابری حجم نقدینگی، تورم بیش از ۲۵ درصد و وضعیت قرمز برداشت بانک‌ها از ذخایر قانونی نزد بانک مرکزی سبب شد تا رییس کل تصمیم به ارایه لایحه‌ای بگیرد که در راهروهای مجلس باقی ماند. در نهایت حتی دفاع محکم و لابی‌های طهماسب مظاهری نیز نتوانست مجلس هفتم را برای رای به لایحه ۱۵هزار میلیاردتومانی که افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها را هدف قرار داده بود، راضی کند. لایحه باقی ماند و مجلس هشتم روی کار آمد. رییس کل هم برکنار شد و رییس جدید این بار قصد احیای لایحه نداشت. اگرچه مشکلات همان مسکلات قدیمی بود اما بهمنی تنها طرح مسئله کرده بود. رکود و ناتوانی بانک‌ها به اعطای تسهیلات برخی از نمایندگان را برآن داشت که لایحه دولت را تبدیل به طرحی با مشخصات لایحه گذشته دولت کنند. اما حتی این تلاش هم نتیجه نداد تا سرانجام این بار شورای پول و اعتبار از درون سیستم بانکی به دنبال راه حل بگردد.

شورایی برای پول یا اعتبار

با تصمیم اخیر بانک مرکزی، دو راه برای بانک‌هایی که نتوانند خواست شورای پول و اعتبار را برآورده کنند، باقی نمی‌ماند. یا باید ادغام شوند و تحت یک نام واحد به فعالیت در سیستم بانکی ادامه بدهند و یا تبدیل به موسسه اعتباری شوند. هر کدام از این راه حل‌ها تورم‌زا خواهد بود. با احتساب تورم حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها، می‌توان از امروز روزهای سختی را برای سیاستگذاران برج فیروزه‌ای میرداماد پیش‌بینی کرد. آیا محمود بهمنی باز هم می‌تواند هر ماه از کاهش نرخ تورم خبر بدهد؟


 


احمد صدر حاج سید جوادی با ۹۴ سال سن، کهنسال ترین فعال سیاسی ایران است. وی از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران و از اعضای فعال نهضت مقاومت ملی بوده است. دکتر حاج سیدجوادی مدرک دکترای حقوق از فرانسه دارد. وی پیش ازانقلاب اسلامی، وکالت چند تن از مخالفان سرشناس حکومت پهلوی را نیزعهده دار بود کسانی چون علی شریعتی، آیت الله سید علی خامنه ای و آیت الله حسینعلی منتظری. دکتر حاج سید جوادی در دولت موقت مهندس مهدی بازرگان وزیر کشور بود. بیش از۷۰ سال فعالیت و مبارزه سیاسی در چهارچوب قانون، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات را برآن داشت که در سال ۸۸ درست در همین روزها جایزه قلم طلایی را به او اهدا کنند.

وی دربخش هایی از گفت و گوی خود با جرس تاکید کرده است: مسئله جامعه ایران در گذشته استبداد بوده است ، امروز نیز مسئله اصلی جامعه ما هنوزاستبداد است. اما تفاوت شرایط دهه چهل با شرایط کنونی کشور در این واقعیت است که در دهه چهل حتی تا دهه هفتاد روشنفکران و فعالان سیاسی ـ اجتماعی ما هنوز به طور کامل به این باور نرسیده بودند و مشکل اصلی جامعه را « امپریالیسم» و یا «سرمایه‌داری» تلقی می‌کردند و بعضاً آزادی را کالای «لوکس» می دانستند. اما در طول مبارزات چند دهه اخیر کشور، بتدریج با رشد و توسعه آگاهی در جامعه ایران به ویژه در دوران اصلاحات و در جریان انتخابات و پس از آن، مطالبه «آزادی ، دموکراسی و حقوق بشر» شعار فراگیر همه فعالان سیاسی ـ اجتماعی شده است. خشونت ورزی دستگاه حاکمه نیز در این راستا قابل فهم است.

وی ادامه داد: به نظر بنده رشد و آگاهی مردم و شتاب آن در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و فراگیر شدن مطالبه آزادی خواهی عامل اصلی تشدید فشار بر احزاب و نهادهای مدنی بوده است. در چنین شرایطی حکومت و نهادهای وابسته به آن مانع آزادی فعالیت و نهادینه شدن احزاب و نهادهای مدنی و آزادی مطبوعات که پیشنیاز دموکراسی است، هستند. اگر در سه دهه گذشته به طور مستمر این فشار بر احزابی چون نهضت آزادی ایران که حرف همیشگی شان « آزادی، دموکراسی و حقوق بشر» بوده، وارد می‌شد، امروز این درد، دامان احزاب اصلاح طلب را نیز گرفته است و نهادهای مدنی و جنبش سبز مردم ایران بر تحقق آزادی پای می‌فشرند، نهادهای نظامی ـ امنیتی فشار را بر احزاب موثر در جنبش اصلاحات، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مشارکت ایران اسلامی بیشتر کرده‌اند و به دنبال توقف و انحلال آنها هستند.

صدر حاج سید جوادی گفت:متاسفانه دولت نه تنها در سیاست بلکه در همه عرصه های جامعه با عملکرد غلط هزینه های سنگینی را بر ملت تحمیل کرده است. در بیانیه مفصلی که من ،مهندس سحابی، خانم اعظم طالقانی و دکتر پیمان منتشر کردیم به طور کامل به این لطماتی که از سوی احمدی نژاد بر کشور وارد شده اشاره کرده ایم و مخصوصا مقام رهبری را خطاب قرار داده ایم چرا که طبق قانون اساسی باید کشور را برطبق مصالح مردم اداره شود و نه منافع و مصالح اقلیتی چند. هم اکنون قانونی در مجلس به تصویب رسیده است که در آن بیت المال مسلمین را به حراج گذاشته اند و آنچه که متعلق به مردم است به ثمن بخس می فروشند. معدنی را که ۱۰۰۰ میلیار تومان ارزش دارد به ۱۸۳ میلیارد فروختند تا بر توانایی اقتصادی سپاه در سرکوب مردم بیافزایند. شورای نگهبان چطور اجازه تصویب این قانون را داده است. این بیت المال است و خرید و فروش آن طبق اسلام حرام می باشد.

وی تاکید کرد:به نظر بنده جنبش سبز مردم ایران به دنبال اصلاحات تدریجی از طریق مبارزه قانونی، مسالمت آمیز و پرهیز از خشونت توأم با خردورزی و با حضور همه آحاد مردم است. این جنبش با دیدگاه زنده یاد مهندس بازرگان در سال ۵۷ هماهنگ است که در نشریات نهضت آزادی ایران و مصاحبه های ایشان منعکس شده است. تعبیر «باران و سیل» و یا «فولکس واگن و بولدوزر» نشان دهنده دو خط مشی و دو نگاه برای تحقق مطالبات بصورت تدریجی و متناسب با وسع جنبش اصلاحات است هرچند که خط مشی رادیکال و راه حل‌های تندی که عملاً از سوی دستگاه حاکمه علیه مردم به کار می رود بسیار شدید است. مثلا اگر کسی یک باند سبز بسته باشد یا به اعتراض سنگی پراند، می گویند او محارب است. این اعدام ها به قصد ایجاد رغب و وحشت میان مردم است تا دیگران حساب کار خودشان را بکنند. اعدام ها هیچکدام براساس ضوابط اسلامی یا حقوقی نبوده است. محارب معنای معنای مخصوص به خودش را دارد که مسلما مصداق معترضین به دولت یا حکومت نیست.

عضو نهضت آزادی تاکید کرد:به نظر من استراتژی اصلی جنبش سبز باید رشد و توسعه آگاهی در همه اقشار جامعه باشد. جامعه آگاه و رهبران، به طور طبیعی می توانند از تاکتیک های مناسب در هر شرایطی برای دستیابی به اهداف جنبش استفاده کنند. به نظر بنده شیوه مبارزه نمی تواند صرفاً محدود به راهپیمایی در مناسبت های خاص باشد. در جریان انتخابات مردم با هوشمندی و فراست از فرصت انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ استفاده کردند و تحولات بعد از انتخابات زمینه را برای گسترش رشد و آگاهی عمومی فراهم کرد. به همین ترتیب باید در انتخابات آینده هم با بررسی شرایط از این گونه فرصت ها استفاده شود تا بالاخره خواست مردم ایران برای آزادی و مردم سالاری محقق شود. هم اکنون جنبش سبز نهادینه شده است و حاکمیت حاضر است حتی به قیمت مصالحه با بیگانگان در مقابل جنبش داخلی بایستد.


 


وکیل مدیرعامل سابق ایلنا، جزئیات پرونده موکلش را تشریح کرد.

محمد شریف در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره بازداشت مسعود حیدری و سیر پرونده قضایی وی اظهار داشت: حیدری قبلا یک پرونده با شکایت "معاونت اطلاعات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ" داشت که اتهام آن تبلیغ علیه نظام بود، اما در تاریخ ۸۲٫۲٫۲ حکم برائت وی در این پرونده صادر شد.

وی افزود: شکواییه دیگری علیه مدیرعامل سابق ایلنا مطرح شد که هفت شاکی داشت؛ شکایت دو شاکی در مرحله مقدماتی تحقیقات رد شد و برای پنج شاکی دیگر یعنی مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت کار، سرپرست دفتر امور حقوقی وزارت کار، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وزارت علوم و یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر کیفرخواستی در شعبه ۱۰۸۳ صادر شد که دو اتهام افترا و نشر اکاذیب در آن قرار داشت.

شریف گفت: در رابطه با اتهام افترا، حیدری به سه ماه و یک روز حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد، اما این محکومیت تبدیل به جزای نقدی به مبلغ ۱۵ میلیون ریال شد و در رابطه با اتهام نشر اکاذیب نیز، وی به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد و علی‌الوصول بازداشت وی در روز گذشته بر اساس این حکم بوده است.

وکیل مدیرعامل سابق ایلنا یادآور شد: رای دادگاه بدوی در ۸۷٫۳٫۴ صادر شده است و در پی آن حکم، دیروز مطلع شدم که وی را بازداشت کرده‌اند ولی در مورد اجرای آن اطلاع قبلی داده نشده بود و هنوز هم نتوانسته‌ام با وی صحبت کنم.

شریف در پایان تاکید کرد: حیدری برای پرونده جدیدی تحت پیگرد قرار نگرفته است.

گفتنی است، مسعود حیدری مدیرعامل سابق ایلنا، روز گذشته بازداشت و برای گذراندن دوران محکومیت به کلانتری بازار معرفی شد.

مسعود حیدری در کارنامه فعالیت رسانه‌ای خود علاوه مدیر عاملی ایلنا، مسئولیت گروه اجتماعی روزنامه کار وکارگر در دوره مدیرمسئولی علی ربیعی و سردبیری گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) را برعهده داشت.


 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: حفظ و نگهداری میراث امام (ره)با تدبر در تاریخ اسلام و مسائل آن میسر است و همگان باید در این مسیر تلاش کنیم.

به گزارش ایلنا، جمعی از روحانیون، شخصیت‌های مذهبی،سیاسی و اقشار مردم صبح یکشنبه به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عزاداری و ذکر مصیبت پرداختند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم، طی سخنانی به ذکر مناقب و مصائب حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: فاصله امت اسلامی از سخنان و رهنمودهای حضرت رسول(ص) مهمترین ریشه ظلم‌هایی بود که بر اهل بیت و ائمه اطهار وارد شد.

وی قوام اسلام و رشد و گسترش آن را مرهون عنایات الهی، رویه پیامبر و همچنین ایستادگی و پایداری اهل بیت بر این میراث الهی دانست و افزود: تاریخ اسلام، به‌ویژه صدر آن و پس از رحلت رسول اکرم، نکات فراوانی برای تأمل دارد و تجارب زیادی در آن نهفته است که می‌تواند چراغ راه رهروان حقیقی اهل بیت در عصر حاضر باشد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران و تحقق جامعه اسلامی به مدیریت امام خمینی(ره) و همچنین نقش روحانیت، تأکید کرد: حفظ و نگهداری میراث امام با تدبر در تاریخ اسلام و مسائل آن میسر است و همگان باید در این مسیر تلاش کنیم.

در ابتدای این دیدار مداحان اهل بیت در مدح بزرگ بانوی جهان اسلام مرثیه خواندند و حاضران نیز به سوگواری پرداختند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین رستگاری سخنران این مراسم نیز گوشه‌هایی از تاریخ اسلام و مصائب و مشکلاتی که بر خاندان رسول‌الله به ویژه حضرت زهرا(س) رفت را برای حاضران بازگو کرد.


 


احکام ۴ تن از فعّالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت صادر شد .

بنا به اخبار رسیده به کلمه، احکام صادره به شرح زیر است:

پویا شریفی: اخراج از دانشگاه به همراه ۵ سال محرومیّت از تحصیل در کلّیّۀ دانشگاه های کشور

حمید رضا صحرایی: ۴ ترم محرومیّت از تحصیل با احتساب سنوات . (که با اتمام شدن سنوات منجر به اخراج ایشان از دانشگاه می شود)

علی اسداللهی: ۴ ترم محرومیّت از تحصیل با احتساب سنوات (که با اتمام شدن سنوات منجر به اخراج ایشان از دانشگاه می شود.)

سجّاد درویش: ۴ ترم محرومیّت از تحصیل با احتساب سنوات (که با اتمام شدن سنوات منجر به اخراج ایشان از دانشگاه می شود.)

لازم به ذکر است آقای پویا شریفی به دلیل حکم صادره از ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه امیر کبیر نیز بازماند. وی که از فعّالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت بود، سابقۀ مدیر مسئولی نشریّۀ "جمهوری" را داشت.

«حمید رضا صحرایی» دانشجوی ورودی ۸۳ رشتۀ مهندسی مکانیک، دبیر اسبق شورای صنفی و مدیر مسئول هفته نامه توقیف شدۀ «پویش»، «علی اسداللهی» دانشجوی ورودی ۸۴ رشتۀ مهندسی راه آهن، دبیر اسبق کانون شعر دانشگاه و فعّال مطبوعاتی و «سجّاد درویش» دانشجوی ورودی ۸۴ رشتۀ مهندسی صنایع، مدیر مسئول نشریّۀ توقیف شدۀ "تریا" و از فعّالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت بودند.

پیشتر کمیتۀ انضباطی دانشگاه علم و صنعت، در شهریور ماه سال گذشته (۱۳۸۸) با صدور احکام انضباطی برای این فعّالین دانشجویی پروندۀ آنها را برای تشدید مجازات به وزارت علوم ارجاع داده بود و از آن تاریخ این دانشجویان به دانشگاه و خوابگاه ممنوع الورود شده اند. در روند رسیدگی به این پرونده ها موراد غیر قانونی فراوانی به چشم می خورد. از جمله صدور حکم برای دانشجوی فارغ التّحصیل (آقای پویا شریفی)، عدم اجازۀ دفاع حضوری و حتّی در یکی از موارد عدم دعوت از دانشجو برای تفهیم اتّهام، تأخیر غیر قانونی در صدور احکام که طبق آئین نامه حدّاکثر ظرف مدت یک ماه می باشد و….

اتّهام این دانشجویان اقدام علیه امنیّت ملّی و تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن نظم عمومی، تحریک و رهبری دانشجویان در تجمّعات قبل و بعد از انتخابات  و همچنین برگزاری مراسم سوگواری برای شهید کیانوش آسا (از جان باختگان حوادث بعد از انتخابات) ذکر شده است.


 


کلمه: شعبه‌ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، یکشنبه هفته آینده – ۲ خرداد ماه – پرونده‌های مدیران مسوول نشریه‌های «اندیشه‌نو»،«جام‌جم»،«سرمایه» و«فرهنگ آشتی» را رسیدگی می‌کند.

به گزارش ایسنا در ادامه رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی در شعبه‌ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، قاضی مدیرخراسانی، دوم خرداد ماه را برای رسیدگی به پرونده‌های مدیران مسوول نشریه‌های «اندیشه‌نو»،«جام‌جم»،«سرمایه» و«فرهنگ آشتی» تعیین کرده است.

پرونده‌ روزنامه «اندیشه‌نو» با شکایت مدعی‌العموم به اتهام توهین تشکیل شده و پرونده روزنامه «جام‌جم» به اتهام نشر مطالب خلاف واقع با شکایت مدعی‌العموم و شاکی خصوصی تشکیل شده است.

همچنین با شکایت شاکی خصوصی و مدعی‌العموم به اتهام نشر مطالب خلاف واقع پرونده نشریه «سرمایه» در دادگاه رسیدگی می‌شود و پرونده نشریه «فرهنگ‌آشتی» نیز به اتهام نشر مطالب خلاف واقع مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.


 


کلمه-رضا کاردان: این روزها مردم ما در سوگ آن که در سوگ اسلام محمدی جان داد عزادارند. هنوز از رحلت جانگداز پیامبر اسلام (ص) چیزی نگذشته بود که امت اسلام، در غم از دست دادن پاره‌ی تن او، فاطمة زهرا (س) به سوگ نشست. گرامی دخت پیامبر اکرم (ص) که دوشادوش پدر در دوران تبلیغ ، هجرت، جهاد و تلاش برای نهادینه کردن دین رحمت و رأفت همراه بود، پس از وداع رسول خدا با دنیای فانی، شاهد تحریف های بزرگی بود که به نام خدا و پیامبر خدا و دین و دینداری در امت نوپای اسلام پدیدار شد: از طبقه بندی و تبعیض در میان مسلمانان به بهانه‌ی تقدم در ایمان و سوابق جبهه و جنگ گرفته تا کنار گذاشته شدن شایستگان و ترور منتقدان و خویشاوندسالاری و قبیله گرایی که همه و همه با توسل به احادیث و تفسیر آیات و از زبان وعاظ السلاطین زمانه جاری می شد.

بی شرمی را تا بجایی رساندند که به تعبیر شفاف و رسای فاطمه (س) در خطبه‌ی فدکیه پس از رحلت رسول اکرم (ص) «کینه های درونی و دورویی شما هویدا شد. جامه‌ی دین فرسوده شد. گمراهان به سخن آمدند و فرومایگان سربرافراشتند و شتر اهل باطل به صدا در آمد و دم خویش بجنباند و شیطان سرش را از کمین گاه بیرون نمود و شما را به خویش دعوت کرد. پس بدون درنگ دعوتش را اجابت نمودید و احترامش کردید. شما را تحریک کرد، به حرکت درآمدید، دستور غضب داد، غضبناک شدید. … هنوز زخم دل ما خوب نشده و جراحت ها التیام نپذیرفته، هنوز پیامبر به خاک سپرده نشده بود که به بهانه‌ی خوف از فتنه، خلافت را غصب کردید.»

اما آیا براستی، چنانچه برخی واعظان و مداحان زمانه‌ی ما مطرح می کنند، دغدغه‌ی فرزند پیامبر بازپس گیری ارثی بود که از آن محروم شده بود؟ به نظر می رسد این گونه تقلیل هدف ایستادگی زهرا (س) به دعوای ارث و میراث نه تنها خدمتی به بزرگداشت شخصیت این بانوی نمونه‌ی اسلام نیست، بلکه کوچک کردن رفتار عبرت آموز پاره‌ی تن پیامبر است؛ تفسیری که بیش از هرکس، صاحبان نامشروع قدرت را خوشایند است. ابن ابی الحدید در توضیح علت عدم پذیرش حقوق انکارناپذیر فاطمة زهرا (س) از سوی حکومت وقت می نویسد «اگر فاطمه را تصدیق می کرند باید به اشتباه خودش اعتراف نمایند و بدین وسیله در آغاز خلافت، جلوی معترضین را باز گذارند و چنین خطری برای دستگاه خلافت قابل تحمل نبود».


 


کلمه- سید مهدی شجاعی: چطور بدن این نازنین این عزیز را شستشو کنم اگر تغسیل فاطمه با اشک چشم مجاز بود آب را بر بدن او حرام میکردم . اگر دفن واجب نبود خاک را هم بر او حرام میکردم .

حیف است این جسم آسمانی در خاک. حیف است این پیکر ثریایی در ثری حیف است این وجود عرشی در فرش .

اما چه کنم که این سنت دست و پا گیر زمین است . از تبعات زندگی خاکی است .

پس آب بریز اسماء کاش آبی بود


--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر