۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۷, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


نویسندگان مقالات برتر پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک معرفی شدند

Posted: 07 May 2010 11:10 AM PDT

اسامی نویسندگان و عناوین مقالات برتر بخش فراخوان پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک اعلام شد.

دکتر شهیندخت خوارزمی رییس کمیته علمی با اعلام مطلب فوق افزود: روال دبیرخانه‌ی همایش این است که برای اطمینان خاطراز کیفیت مطالب علمی و همچنین فراهم کردن زمینه بروز استعداد های جوان، فرآیند علمی همایش را در دو حوزه سفارش مقاله به اساتید و فراخوان عمومی، برنامه ریزی و اجرا می کند.

وی با بیان اینکه در این دوره نیزدر کنار اساتید به نویسندگان مقالات برتر فرصت ارایه مقاله داده می شود گفت: در بخش فراخوان مقالات پس از بررسی آثار رسیده به دبیرخانه، کمیته علمی همایش ۳۲ مقاله اعلام وصول شده را مورد ارزیابی قرار داد که به ترتیب مقاله جواد افتاده با عنوان آینده روابط عمومی در عصر رسانه های اجتماعی، مقاله مشترک دکتر نسیم مجیدی قهرودی و کبری گلستانی با عنوان نانو مدیا و روابط عمومی مجازی، مقاله فاطمه بشارت نیا با عنوان استانداردها و الزامات در روابط عمومی الکترونیک (مطالعه موردی بانکداری الکترونیک) و مقاله سعید نوری آزاد با عنوان استفاده از فناوری RFID در روابط عمومی به عنوان مقالات برتر مورد تقدیر قرار گرفته واز فرصت ارایه در روز همایش برخوردار می شوند.

دکتر خوارزمی از تمام کسانی که به فراخوان مقالات این همایش پاسخ مثبت دادند تشکر و اعلام کرد جمع بندی نظرات کمیته علمی در روز همایش و در قالب بیانیه اعلام خواهد شد.

پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک یک روز پس از گرامیداشت روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور ۲۸ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

اعتراض مردم انگلیس به انتخابات در شبکه‌های اجتماعی

Posted: 07 May 2010 11:10 AM PDT

خبرگزاری فارس - پایان انتخابات پارلمانی در انگلیس به آغازی برای اعتراضات مردمی به نحوه برگزاری انتخابات در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

پایان انتخابات پارلمانی در انگلیس باعث شد تا شبکه‌های رسانه‌ای اجتماعی وارد عرصه شوند.

بلافاصله بعد از اینکه انتخابات به پایان رسید ده‌ها هزار عضو "توییتر " طی چند دقیقه وارد این سایت شدند و بحث انتخابات در انگلیس را به پربیننده‌ترین عناوین این سایت تبدیل کردند. ولی به سرعت موضوعاتی در مورد عدم اجازه رای دادن به مراجعه کنندگان به میان آمد. صدها نفر در سایت‌های فیس بوک و تویتر گردهم آمدند تا از ناراحتی خود به این دلیل که نتوانسته بودند رای بدهند، صحبت کنند. جملاتی از قبیل: "انتخابات به کشتارگاه تبدیل می‌شود " و "به نظر می‌رسد دموکراسی تنها زمانی بکار می‌آید که مردم رای ندهند. "

همچنین ویدئو هایی در سایت‌های اشتراک فیلم مانند "یوتیوب " بارگذاری شد که هرج و مرج و عصبانیت مردم را در شعب اخذ رای در سراسر انگلیس نشان می‌داد و در حال حاضر این ویدئو‌ها در سراسر دنیا خبر ساز شده‌اند.

مردم انگلیس روز پنجشنبه به منظور انتخاب نمایندگان پارلمان این کشور پای صندوق‌های رای رفتند.

در این دوره از انتخابات پارلمانی انگلیس، "نیک کلگ " از حزب لیبرال دموکرات، "دیوید کامرون " از حزب محافظه‌کار و "گوردون براون " از حزب کارگر که رهبران 3 حزب مهم انگلیس به شمار می‌روند به رقابت پرداختند.

کانال را عوض کن: صنعت تلویزیون و تطبیق با تکنولوژی‌های جدید

Posted: 07 May 2010 11:05 AM PDT

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، ندا لهردی - بارها و بارها برای هر کدام از ما پیش آمده است که خسته و کلافه از سرعت کند اینترنت یا به هم ریختن و به وجود آمدن مشکلی برای سیستم کامپیوتری‌مان، به همان جعبه جادویی قدیمی‌پناه برده‌ایم. این تلویزیون‌ها هستند که در طول تمام سال‌های گذشته توجه همه کاربران با سلایق متفاوت از کشورهای مختلف جهان را به خودشان جلب کرده و می‌کنند تا این جعبه‌های جادو را به محبوب‌ترین محصول مصرفی الکترونیک تبدیل کنند.

آمار و تحقیقات هم این موضوع را تایید می‌کنند؛ تا جایی که به عنوان مثال در انگلستان تنها یک برنامه تلویزیونی پر طرفدار توانسته است 68 درصد از کل بینندگان برنامه‌های تلویزیونی این کشور را به خودش جلب کند. جالب‌تر آنکه بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، کاربران اینترنت انگلستان هم تمایل بیشتری به تماشای یک مصاحبه در برنامه تلویزیونی دارند تا مطالعه آن در روزنامه‌ها و مطبوعات. همین آمار نشان می‌دهد که نسبت خانه‌های انگلستان که برنامه‌های چندین کانال تلویزیونی را دریافت می‌کنند در یک دهه اخیر از 31 درصد به 89 درصد افزایش پیدا کرده است.

در حقیقت وقتی قرار بر جذب مخاطبان باشد، هیچ رقیب جدی نمی‌تواند برای تلویزیون وجود داشته باشد. آمارها نشان می‌دهند که تنها در روز هفتم ماه فوریه گذشته بیش از 106 میلیون بیننده تلویزیونی در آمریکا یک برنامه خاص را تماشا می‌کرده‌اند. جالب اینکه در چنین کشور توسعه یافته‌ای با تعداد کاربران اینترنت قابل توجه و سرعت اینترنت مناسب، افراد به تلویزیون تمایل بیشتری نشان می‌دهند. اگرچه کاربران آمریکایی از طرفداران پر و پا قرص وب‌سایت‌های سرگرمی‌و به اشتراک‌گذاری ویدئو مانند YouTube هستند، اما هنوز هم برنامه‌های تلویزیونی را به تماشای ویدئو در این سایت ترجیح می‌دهند.

«فیلیپ داومن»، مدیر عامل گروه رسانه‌ای Viacom در این مورد می‌گوید: «ما همیشه با سلیقه مخاطبان پیش می‌رویم و درست به همین دلیل هم هست که بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی با ژانرهای خاص به تدریج و در طول زمان از برنامه پخش ما حذف شده‌اند. ما سعی داریم در هر زمان به جدیدترین اتفاقات فکر کنیم».

یک آمار جالب دیگر هم در این مورد وجود دارد؛ درهندوستان در اوایل دهه 1990 تنها دو کانال تلویزیونی با برنامه‌های خسته‌کننده منطبق با رسوم آنها وجود داشت. این در حالی است که حالا تعداد کانال‌های تلویزیونی در این کشور به بیش از 600 کانال رسیده است.
با تمام اینها خود تلویزیون هم در تمام این سال‌ها رشد کرده است. این جعبه‌های جادویی که روزی تنها مکعب‌هایی بزرگ با نمایشگرهای برآمده بودند، حالا به تدریج صاف شده و به پنل‌ها تغییر شکل یافته‌اند. نمایشگرهای آنها تصاویری با وضوح تصویری بالا و روشنایی مناسب را برای کاربرانشان به نمایش می‌گذارند. تلویزیون‌ها حالا کم‌کم به اتاق خواب‌ها، آشپزخانه‌ها و حتی حمام‌ها (با نمایشگرهای ضد آب) راه پیدا کرده‌اند. آنها حالا دیگر از طراحی‌های مدرن بهره می‌برند و در گذر سال‌ها باریک‌تر و سبک‌تر شده‌اند، تا جایی که جدیدترین تلویزیون‌هایی که توسط شرکت‌های بزرگی مانند Samsung و Sony روانه بازار شده‌اند، بدنه‌ای به باریکی یک لپ‌تاپ دارند. حالا تلویزیون‌ها با تکنولوژی روز همراه شده و به صورت آنلاین و حتی روی گوشی‌های موبایل هم دردسترس کاربرانشان قرار گرفته‌اند. این در حالی است که در سال میلادی جدید هم قرار است تلویزیون‌ها به نسل سوم خودشان مهاجرت کرده و تصاویر را به صورت سه بعدی برای طرفدارانشان نمایش بدهند.

با این اوصاف است که می‌توان گفت پیش‌بینی‌های قدیمی‌درباره مرگ تلویزیون‌ها در پایان قرن بیستم اشتباه از آب درآمده‌اند و حتی تحلیل‌گران امروزه معتقدند که حتی گسترش وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های موبایل هم نمی‌تواند نسل تلویزیون‌ها را منقرض و منسوخ کند. در واقع تلویزیون‌ها هیچ وقت نمی‌میرند؛ آنها تنها تغییر می‌کنند.

بیش از هر چیزی این روند رشد در همه جای دنیا ادامه دارد. ژاپن هم یکی از این کشورهاست که آخرین آمار به‌دست آمده از مخاطبان این کشور نشان از صرف متوسط 60 دقیقه در هر روز برای برنامه‌های چند رسانه‌ای از طریق اینترنت و موبایل دارد. این در حالی است که بر اساس همین آمار میزان تماشای تلویزیون بسیار بیشتر است. به این ترتیب متوسط زمان تماشای تلویزیون در میان بینندگان توکیویی برابر 216 دقیقه بوده که این میزان در سال میلادی گذشته برابر 206 دقیقه بوده است.

مشابه این شرایط در آمریکا هم تکرار شده است. بنیاد امور خانواده Kaiser هم در سال 2004 اعلام کرد که نوجوانان آمریکایی با متوسط سن 8 تا 18 سال تقریبا شش و نیم ساعت از هر روزشان را به تماشای تلویزیون، فیلم، موسیقی و بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند. همین تحقیق در سال 2009 نشان داد که جوانان آمریکایی یک ساعت بیشتر از سال 2004 برای تماشای این برنامه‌های چند رسانه‌ای وقت می‌گذارند. این در حالی است که در سال 2009 این افراد چیزی در حدود 10 ساعت و نیم در هر روز را به تماشای برنامه‌های تلویزیونی گذرانده‌اند.

حالا دیگر چندان تفاوتی میان تلویزیون‌ها، کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های موبایل وجود ندارد؛ چرا که این روزها تلویزیون‌ها علاوه بر کارآیی یک تلویزیون، به عنوان مانیتوری برای کنسول‌های بازی‌های کامپیوتری هم به کار می‌روند. حتی حالا تلویزیون‌ها به عنوان رادیوهای دیجیتالی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و حتی به دروازه‌ای برای ورود به اینترنت هم تبدیل شده‌اند. درست به همین دلیل هم هست که خریداران تلویزیون‌های جدید خیلی زود متوجه می‌شوند که محصول جدیدشان کاربری‌های متنوعی از آخرین تغییرات قیمت سهام گرفته تا پیش‌بینی وضعیت آب و هوا را هم برایشان ارائه می‌کند.

حالا برنامه‌های تلویزیونی آنقدر در میان افراد طرفدار پیدا کرده‌اند که دیگر از جعبه‌های جادو هم فراتر رفته‌اند و می‌توانند در کامپیوترها، گوشی‌های موبایل و کامپیوترهای تبلت مانند iPad شرکت Apple به نمایش دربیایند. وب‌سایت‌های ویدئویی حالا حرفه‌ای‌تر شده و با طراحی بهتر، محتوای با کیفیت‌تری را هم در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. به این ترتیب است که سرویس‌هایی مانند Hulu که برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی مانند ABC، Fox و NBC یا سرویس iPlayer که برنامه‌های شبکه تلویزیونی BBC را برای کاربرانشان نمایش می‌دهند تا به این ترتیب کاربران بتوانند برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌شان را حتی بیرون از اتاق نشیمن هم تماشا کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، شاید تنها مزیت نمایش برنامه‌های تلویزیونی از طریق سرویس‌های اینترنتی تجزیه شدن آن برنامه‌ها به زیرمجموعه‌های خود است که این کار می‌تواند انتخاب را برای مخاطبان ساده‌تر کند. این در حالی است که تماشاگران تلویزیون بر خلاف اینترنت دیگر لازم نیست برای تماشای یک برنامه مبلغی بپردازند.

با تمام اینها بسیاری معتقدند که اینترنت هنوز راه زیادی برای محبوب شدن به اندازه جعبه جادو در پیش دارد. هر چه باشد عمر اینترنت کمتر از این جعبه جادویی است. در نهایت اما بر اساس تحقیقات انجام شده، سال‌های اواخر دهه 1990 تا حالا به عنوان دوران طلایی تلویزیون‌ها شناخته می‌شوند.

این در حالی است که «هوارد استرینگر»، مدیر عامل شرکت بزرگ Sony همچنان از بازگشت تلویزیون به روزهای متلاطمش نگران است. در حقیقت خطر دایره انتخاب کمتر همان چیزی است که تولیدکنندگان جعبه جادو را نگران کرده است. شاید به همین دلیل هم هست که آنها با طراحی و تولید تلویزیون‌های نسل جدید یا همان تلویزیون‌های سه‌بعدی سعی دارند این خطر را کمتر کنند.

«رسانه در حرکت» به بازار کتاب آمد

Posted: 07 May 2010 11:05 AM PDT

کتاب "رسانه در حرکت" با رویکرد بررسی‌ کاربردهای جدید تکنولوژیهای ارتباطی نوشته سعید رسولی چیذری و مهرداد غروی از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از مفاهیم اصلی به کار گرفته شده در این کتاب، موضوع "تلویزیون در حرکت" است که به تشریح مفهومی تازه از پدیده‌های خاص و ابزارهای ویژه می‌پردازد.

نویسندگان کتاب درباره دلایل نگارش "رسانه در حرکت" می‌گویند: بر اساس این باور رایج که فناوریهای نو قانون بازی را عوض می‌کنند و برای بقا باید بیشتر آنها را پذیرفت و خود را با آنها مطابقت داد، لازم است که در این مرحله به پدیده‌هایی چون تلویزیون اینترنتی و تلویزیون همراه توجه شود.

در این کتاب می‌خوانیم: در روند نوین استفاده از تکنولوژیهای جدید در عرصه رسانه، تماشاگر وفادار به تلویزیون برای کسب اطلاع یا سرگرم شدن ناگزیر نیست ساعتها روبه‌روی آن بنشینید و از کارهای دیگرش بازماند. در حال حاضر تصویرهای تلویزیونی به تلفنهای همراه نقل‌ مکان می‌کنند و کاربران، تلویزیون همراه خویش را با خود می‌برند تا در هر زمان و مکان دلخواه برنامه‌های مطلوبشان را ببینند.

کتاب "رسانه در حرکت" با شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 3000 تومان برای نخستین بار در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه سروش عرضه شده است.

دزدان کابل‌های مخابرات دستگیر شدند / ۵۶ میلیون تومان خسارت وارد شد

Posted: 07 May 2010 11:05 AM PDT

مدیرکل مخابرات مرکز منطقه ولیعصر (منطقه 7 مخابرات) گفت: بدنبال سرقت کابل از مرکز مخابرات ولیعصر و قطعی تلفن ثابت حدود چهار هزار مشترک برآورد خسارت اولیه حدود 56 میلیون تومان است که 50 میلیون تومان آن مربوط به پیمانکار و 6 میلیون مربوط به مخابرات است.

اکبر کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح جزئیاتی از این سرقت کابل گفت: دو جوان چهارشنبه شب گذشته دست به سرقت بخشی از کابلهای زیربار رفته مخابرات مرکز ولیعصر زدند که در اثر این اقدام ارتباط حدود چهار هزار مشترک این مرکز با قطعی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه سارقان توسط پلیس این محدوده شناسایی و دستگیر شده اند ادامه داد: قاضی پرونده در مورد حکم این مجرمان بزودی تصمیمگیری خواهد کرد.

مدیرکل مخابرات مرکز منطقه ولی عصر (منطقه 7 مخابرات) تهران با تاکید بر اینکه بخش نگهداری مراکز مخابراتی استان تهران به عهده پیمانکاران بخش خصوصی است افزود: این پیمانکاران در حال ایجاد ارتباط مجدد کابل قطع شده برای برطرف شدن مشکل مشترکان هستند.

کریمی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده پیش بینی می شود حداکثر تا اوایل ساعات فردا شنبه مشکل رفع شده و ارتباط مشترکان تلفن ثابت این منطقه به حالت عادی برگردد.

وی با بیان اینکه پیمانکاران برای مفصل بندی مجدد ارتباطات قطع شده و کابل به سرقت رفته حدود 50 میلیون تومان متضرر شده اند درباره میزان زیان شرکت مخابرات به مهر گفت: شرکت مخابرات تهران به طور متوسط روزانه 400 تومان از هر خط تلفن ثابت خانگی درآمد کسب می کند بنابراین قطع چهار هزار خط مشترک با فرض خانگی بودن این خطوط در طی این دو روز حدود 6 میلیون تومان برای مخابرات ضرر داشته است. البته در صورت اینکه بخشی از این خطوط تجاری باشند این ضرر به مراتب بیشتر خواهد بود.

مدیرکل مخابرات مرکز ولیعصر تهران تاکید کرد: میزان خسارتی که از این قطع ارتباط به مشترکان وارد شده است قابل محاسبه نیست.

سارقان چهارشنبه شب دست به سرقت کابلهای زیر بار از منطقه 7 زدند که با توجه به اینکه کابلهای زیر بار کابلهایی هستند که به مشترکان خدمات می دهند تلفن ثابت چهار هزار مشترک این مرکز با قطعی مواجه شده است. معمولا کابل دزدی از کابلهای زیر بار صورت نمی گیرد و بیشتر کابلهایی به غیر از کابلهای زیر بار که قابل فروش یا استفاده بودند به سرقت می رفت که به همین دلیل این سرقت کمتر سابقه داشته است.

چطور تلویزیون سه بعدی کار می‌کند؟

Posted: 07 May 2010 11:05 AM PDT

همشهری آنلاین، رشید عسگری - تلویزیون هم مثل تمام فن‌آوری‌هایی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم حاصل تکامل ایده‌ها و ابداعات ساده‌ است.

برای سال‌ها فن‌آوری ساخت تلویزیون برروی تلویزیون‌های CRT سیاه‌ سفید ورنگی متوقف بود ولی اکنون سرعت پیشرفت فن‌آوری‌های تولید تلویزیون به قدری سریع است که در یک سال قیمت پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین تلویزیون‌های LCD خانگی چند صد دلار کاهش می‌یابد و تقریباً هر فصل محصولات جدیدی به بازار عرضه می‌شوند.

در طی دو‌ دهه اخیر شاهد ساخت تلویزیون‌های پلاسما و LCD بودیم. با وارد شدن فن‌آوری HD به تلویزیون‌ها و مجهز شدن پنل‌های LCD و پلاسما به سیستم‌های پخش HD تجربه کار با تلویزیون جهش بسیار بزرگی پیدا کرد.

آخرین قدمی که در زمینه تلویزیون برداشته شده‌، تلفیق فن‌آوری ضبط و پخش سه‌بعدی با پنل‌های LCD، تصویر پیش‌زمینه LED و تصاویر HD است که از ابتدای سال 2010 به طور گسترده در بازارهای جهان عرضه شد.

البته اولین ایده‌های تولید فیلم سه بعدی با ساخت فیلم "نیروی عشق" در سال 1922 شروع شد. سپس در دهه 50 میلادی و پرطرفدار شدن تلویزیون‌های، کارگردان‌ها برای کشاندن مخاطبان از جلو تلویزیون به سالن‌های سینما تصمیم گرفتند از تجربه چند بعدی تماشای فیلم استفاده کنند.

یکی از تلاش‌های آن‌ها نصب صندلی‌هایی بود که با حرکات شخص اول فیلم، مخصوصاً در فیلم‌های اکشن و ترسناک، می‌لرزند. از دیگر ایده‌های آن زمان برای متفاوت کردن تجربه تماشای فیلم سینمایی، قرار دادن اجسامی مانند اسکلت‌های متحرک در سالن سینمای در سالن پخش فیلم‌های ترسناک بود.

اکنون تولید فیلم‌های سه بعدی مانند آواتار که موفق‌ترین فیلم سه بعدی تاریخ سینما شناخته می‌شود، سرعت بسیاری گرفته‌است به طوری که چند ماه بعد از عرضه آواتار، سینماها با فیلم‌های سه بعدی دیگری مانند Clash of the Titans پر شدند و تماشاگران نیز به فیلم‌های سه بعدی تمایل بیشتری دارند. اکنون در آمریکا بسیاری از مسابقات ورزشی و برنامه‌های تلویزیون به صورت سه بعدی- HD پخش می‌شوند و تلویزیون‌های سه بعدی در بازار نیز با استفبال خوبی از سوی مشتریان روبرو شده‌اند.

بایید کمی هم با فن‌آوری تصاویر سه بعدی آشنا شویم.

سه بعدی دیدن

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا وقتی به اجسام واقعی نگاه می‌کنیم آن‌ها را سه بعدی می‌بینیم ولی تصویر همین اجسام در صفحه تلویزیون دو بعدی است؟

به جای پاسخ دادن به این سوال بیایید به چگونگی فرآیند دیدن نگاهی بیاندازیم. تنها تحریک محیطی که باعث ایجاد تصاویر در مغز ما می‌شود، نور است. آن هم نور ساده با طول موج‌های مختلف.

وقتی جسمی در دور دست قرار دارد، شعاع‌های نور بازتابی که از آن به دو چشم ما می‌رسد با یکدیگر موازی هستند. ولی وقتی همان جسم نزدیک می‌شود، این شعاع‌ها دیگر موازی نیستند. این خطوط از اجسامی که در نزدیکی چشم ما هستند به طور همگرا گسیل می‌شوند و چشم ما برای دیدن آن‌ها باید کمی تغییر حالت بدهد. برای اینکه این مطلب را بهتر متوجه شوید، جسمی را از فاصله دور تا نزدیک بینی خود حرکت دهید. حتما متوجه تغییر فیزیکی قسمتی از چشم خود می‌شوید.

این تغییر توسط مغز کنترل می‌شود و میزان تغییرات نیز توسط مغز ثبت می‌شود. همین اطلاعات به مغز کمک می‌کند تا فاصله اجسام تا چشم را تخمین بزند. برای مثال مغز با توجه به اینکه چشم برای دیدن یک جسم تقعر بسیار کمی پیدا کرده‌، متوجه می‌شود که این جسم احتمالاً در فاصله‌ای نزدیک قرار دارد.

ایده کلیدی ضبط و پخش تصاویر هم دقیقاً در همین عملکرد مغز و چشم است. در تلویزیون‌های سه بعدی سعی می‌شود تصاویری ارائه شود که برای هر چشم در محل متفاوتی قرار داشته باشد تا مغز آن‌ها را به صورت غیر مسطح و عمق دار تشخیص دهد.

البته مشکلی هم در اینجا وجود دارد چراکه تمرکز کردن هر چشم برروی این تصاویر متفاوت به این معنی است که میزان تقعر و نقطه فوکوس هر چشم با یکدیگر نمی‌خواند و همین امر باعث ایجاد سردرد و احساس سرگیجه می‌شود.

برای ایجاد این تفاوت بین تصاویری که هر چشم می‌بیند معمولاً از عینک‌های مخصوص استفاده می‌شود. در کل دو نوع عینک در صنعت تصاویر سه بعدی رایج هستند: عینک‌های Passive و Active.

عینک‌های Passive

این عینک‌ها همان عینک‌هایی هستند که به محض دیدنشان به یاد تصاویر سه بعدی می‌افتید. عینک‌های ساده با دو لنز غیر یک رنگ.

این عینک‌ها که بیشتر به نام ژرفنما (Anaglyph) معروف هستند از دو رنگ مختلف برای ایجاد اختلاف بین تصاویری استفاده می‌کنند که هر چشم می‌بیند.

اکثر عینک‌های Passive از دو رنگ آبی و قرمز استفاده می‌کنند. تلویزیون‌هایی که برای کار با این عینک‌ها طراحی شده‌اند دارای تصاویر نامفهومی هستند که دارای سایه‌های قرمز و آبی هستند.

در این عینک‌ها لنز قرمز تمام نورهای قرمز را که از طرف تلویزیون گسیل می‌شوند، جذب می‌کند، به این ترتیب تصاویری که از این لنز دیده می‌شوند دارای رنگ قرمز نیستند. لنز قرمز رنگ هم همین کار را انجام می‌دهد.

چشمی که پشت لنز قرمز است تنها تصاویر آبی را می‌بیند و چشم دیگر که پشت لنز آبی است تصاویر قرمز را می‌بیند. در این حالت هر چشم قادر است تنها یک مجموعه تصویر را ببیند به همین دلیل هم مغز به اشتباه می‌افتد و فکر می‌کند که هر دو چشم تصاویر یکسانی را می‌بینند.

در این حالت محل فوکوس برای هر دو چشم ثابت است ولی تقعری که هر چشم به خود می‌گیرد متفاوت است، همین امر باعث به وجود آمدن توهم عمیق بودن تصاویر می‌شود.

امروزه فن‌آوری دیگری به عینک‌های Passive اضافه شده که از لنز‌های پلاریزه‌ استفاده می‌کند.

اگر به صفحه نمایشی که از این فن‌آوری استفاده می‌کند نگاه کنید، تصاویر نامفهوم و چند رنگی را می‌بینید. عینک‌های Passive این فن‌آوری بعضی شعاع‌های نوری که در جهات خاصی گسیل می‌شوند را فیلتر می‌کند و تنها نورهای پلاریزه از لنز این عینک‌ها عبور می‌کند. به همین دلیل هم هر چشم تصاویر خاصی را می‌بیند.

عینک‌های Passive پلاریزه به این دلیل که رنگ تصاویر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند از طرفداران بیشتری برخوردارند. البته استفاده از این فن‌آوری بیشتر در سینما رایج است چرا که اگر بخواهید این فن‌آوری را در منزل به کار ببرید، برای هر بار استفاده از این عینک باید یک فیلتر پلاریزه روی صفحه تلویزیون قرار دهید.

عینک‌های Acitve

در سال‌های اخیر متخصصان روش‌های دیگری علاوه بر عینک‌های Passive برای دیدن تصاویر سه بعدی طراحی کرده‌اند. در این روش نیاز به استفاده از عینک‌های مخصوص هست ولی لنز این دوربین‌ها دارای رنگ یا فیلتر خاصی نیست.

مکانیزم کار این عینک‌ها برپایه ایجاد تاٰخیر در زمان دیدن تصاویر توسط هر چشم است.

این عینک‌ها از صفحات کوچک LCD برای ایجاد تصاویر سه بعدی استفاده می‌کنند. هر قسمت از عینک دارای حسگرهای فروسرخ است که به صورت بی‌سیم با تلویزیون ارتباط برقرار می‌کند.

زمانی که تصویری برروی صفحه نمایش ایجاد می‌شود، هر لنز این عینک تصویر مشابهی را ایجاد می‌کنند با این تفاوت که در نمایش تصاویر برای هر چشم تاٰقیر وجود دارد.

در حقیقت هر کدام از لنزها بین حالت شفاف و غیر شفاف تغییر حالت می‌دهند. زمانی که تصویر لنز راست برروی صفحه نمایش داده می‌شود، لنز چپ تاریک می‌شود و برعکس. این تغییر با سرعتی بالا رخ می‌دهد که چشم انسان قدرت تشخیص آن را ندارد.

این فن‌آوری‌ها سال‌هاست که توسط دانشمندان طراحی شده‌اند ولی تنها چند سالی‌است که علم روز قدرت پیاده سازی آن‌ها برروی تلویزیون‌های LCD و پلاسما را دارد.

تلویزیون‌های سه بعدی (3D Ready Televisions)

نمی‌توان از هر تلویزیونی انتظار تولید تصاویر سه بعدی را داشت.

اکثر کاربران ترجیح می‌دهند تلویزیون‌های سه بعدی خریداری کنند که از قبل سیستم پخش سه بعدی برروی آن‌ها نصب شده باشد.

این تلویزیون‌ها به دو صورت موجود هستند. یک سری تنها قابلیت پخش تصاویری را دارند که به صورت سه بعدی ضبط و پخش می‌شوند، این در حالی است که سری دیگری از تلویزیون‌ها می‌توانند هر تصویری را به صورت سه بعدی نمایش دهند.

این روز‌ها بیشتر تلویزیون‌های سه بعدی ترکیبی از نمایشگرهای LCD-LED با کیفیت HD هستند و بیشتر فیلم‌های سه بعدی نیز با توجه به حجیم بودن، برروی دیسک‌های بلو - ری عرضه می‌گردند.

خرید‌های گوگل در پنح ماه اخیر: ۹ شرکت به قیمت ۱۴۵میلیون دلار

Posted: 07 May 2010 11:01 AM PDT

گوگل از ابتدای سال 2010 میلادی بیش از 145 میلیون دلار را صرف خرید شرکت های مختلف فعال در حوزه فناوری کرده است.

به گزارش فارس به نقل از زد دی نت، گوگل در مجموع 9 شرکت فناوری را خریداری کرده و نه تنها قصد ندارد که این فرایند را کند کند، بلکه درصدد است شرکت های بیشتری را باز هم خریداری کند.

گوگل از ابتدای تاسیس در سال 1998 تاکنون 68 شرکت فناوری را خریداری کرده است.

بسیاری معتقدند این خریدها نقش مهمی در شکل گیری خلاقیت ها و نوآوری ها گوگل ایفا می کند. گوگل معمولاً شرکت های خلاق نوپا را خریداری می کند. این اقدام باعث می شود از یک سو این شرکت هزینه کمی را برای خریدهای خود پرداخت کند و از سوی دیگر موجب می شود تا طرح ها و ایده های نوین و جذاب این شرکت ها در اختیار گوگل قرار گیرد و این ایده ها عملی شوند.

5 شرکتی که گوگل از ابتدای سال 2010 میلادی خریداری کرده به ترتیب Episodic، Plink، Agnilux، LabPixies و Bumptop نام دارند.

گوگل اعلام کرده که با بهبود شرایط اقتصادی خریدهای خود را ادامه می دهد.

اینترنت اکسپلورر ۹ وارد شد

Posted: 07 May 2010 11:00 AM PDT

مایکروسافت اعلام کرد که نسخه آزمایشی مرورگر اینترنت اکسپلورر 9 را برای بارگذاری آزاد در سایت خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نسخه اینترنت اکسپلورر 9 که با نام Internet Explorer Platform Preview عرضه می شود در حقیقت نسخه بتا 2 آزمایشی این مرورگر است.

معرفی نسخه آزمایشی این مرورگر جدید پس از سقوط اخیر اینترنت اکسپلورر در بازار مرورگرها بدان معنی است که مایکروسافت در تلاش است تا از تمام سلاحهای خود در جنگ با رقبای خود به خصوص گوگل کروم و فایرفاکس استفاده کند.

در اینترنت اکسپلورر جدید، چند نوآوری ریشه ای و به خصوص سازگاری با استاندارد جدید HTML5 به چشم می خورد. مایکروسافت با معرفی این نسخه آزمایشی نرم افزار خود نشان می دهد که نرم افزار آینده اینترنت اکسپلورر، سرعت جستجو و حمایت از نسلهای جدید استاندارد زبان وب (HTML5 و CSS3) را در دست کار دارد.

همچنین می تواند در ایجاد محتواهای چندرسانه ای بسیار پیچیده بدون نیاز به حمایت از نرم افزار Adobe Flash بسیار کارآمد باشد. IE9 به ویژه سازگاری بالایی با لوح- رایانه های "ضد آی- پد" برپایه سیستم عامل ویندوز دارد.

از دیگر نوآوریهای IE9 می توان به استفاده کامل از سخت افزارهای گرافیک موجود در رایانه های امروزی به خصوص کارتهای گرافیک ویدیو Nvidia Ion اشاره کرد. به طوری که اینترنت اکسپلورر 9 می تواند به طور کامل از توانایی پردازش سه بعدی و پردازش با کیفیت بالای محتویات چندرسانه ای استفاده کند.

براساس گزارش پی. سی. مگزین، IE9 از سویی دیگر کمک می کند که مصرف باتری رایانه های قابل حمل تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یابد. همچنین اکسپلورر 9 موتور جدیدی به نام "چاکرا" ویژه برنامه "جاواسکرپیت" دارد. چاکرا با استفاده از یک سیستم هوشمند می تواند با بهره گیری از کد جاوا عملیات نوسازی و تثبیت مرورگر را با حداکثر سرعت انجام دهد.

حمله تازه به اپل: دشمن اینترنت هستید

Posted: 07 May 2010 11:00 AM PDT

یکی از مدیران ارشد شرکت ادوب در حمله بی سابقه ای به شرکت اپل، سیاست های این شرکت را ضد رقابتی دانسته و اپل را به دشمنی با اینترنت متهم کرده است.

به گزارش فارس به نقل از تک وب، دشمنی دو طرف از زمان بلوکه کردن نرم افزار فلش بر روی آیفون و آی پد آغاز شده است. در حالی که اپل نرم افزار فلش را کند و آسیب پذیر می داند، ادوب این ادعاها را رد می کند و اپل را به غرض ورزی متهم می کند.

کوین لینچ مدیر واحد فناوری شرکت ادوب که در کنفرانس وب 2 اکسپو در سان فرانسیسکو شرکت کرده بود، افزود: استراتژی اپل این است که یک باغ دیوارکشی شده، ایجاد کنند و به مردم اجازه دهند که فقط از نرم افزارهای خاصی استفاده کنند.

وی این وضعیت را به زمان شکل گیری صنعت راه آهن در سال‌های 1800 میلادی تشبیه کرد وافزود: در آن زمان شرکت ها و اپراتورهای مختلف سعی می کردند با طراحی خط ریل هایی در ابعاد مختلف بر این صنعت مسلط شوند و کنترل بخشی از آن را در دست بگیرند. نتیجه این اقدام آن بود که برای انتقال بار از یک خط به خط دیگر باید همه آن را خالی کرده و سپس به خط دیگر ارسال می کردند. اما این شیوه در نهایت به جایی نرسید و همه مجبور شدند از یک استاندارد پیروی کنند.

از نظر لینچ، این اقدامات تنها به صنعت راه آهن آسیب زد و تاثیر منفی بر اقتصاد امریکا گذاشت و شرکت اپل هم اکنون در حال انجام همین کار است که کاملاً بر ضد اینترنت است.

اینترنت مبتنی بر آزادی انتقال اطلاعات ، دسترسی آزادانه است. وی در نهایت پیش بینی کرد که طراحان نرم افزارهای مختلف در نهایت اپل را مجبور به تغییر سیاست خود خواهند کرد.

دو قدم مانده به وداع با اینترنت پروتکل ۴ / چالشی برای خانواده جهانی وب

Posted: 07 May 2010 11:00 AM PDT

خبرگزاری مهر - موضوع تکمیل ظرفیت آدرسهای اینترنت پروتکل نسخه چهار نخستین بار از سوی وینتون سرف یکی از پدران اینترنت مطرح شد. موضوع چالش برانگیزی که موجب شد جامعه جهانی به فکر ایجاد یک پروتکل جدید باشد.

20 سپتامبر 2011 تاریخی است که برای وداع با دامنه های اینترنتی برپایه اینترنت پروتکلی که امروز مورد استفاده قرار می گیرد پیش بینی شده است. در اینجا این سئوال مطرح می شود که پس از پایان دوره Ipv4 (اینترنت پروتکل نسخه 4) چه رخ خواهد داد؟ از سالهای قبل درباره استاندارد جدیدی از اینترنت پروتکلها به نام Ipv6 (اینترنت پروتکل نسخه 6) صحبت شده است و گفته می شود که اگر این استاندارد جدید عرضه نشود بازار به جنون کشیده خواهد شد و همه باید برای پیدا کردن یک دامنه آزاد در اینترنت پروتکل قدیمی کفش آهنی بپوشند.

در حال حاضر در حدود 150 میلیون هاست و بیش از 500 میلیون دامنه در اینترنت موجود است.

زمانی که اولین آدرسهای IP در سال 1981 ایجاد شدند هر کسی در هر نقطه زمین می توانست به هر تعداد آدرس که نیاز داشت دست یابد. به طوری که از نظر تئوری هر کاربر می توانست 4 میلیارد و 295 میلیون و 967 هزار و 296 آدرس داشته باشد.

در حقیقت در آن زمان تنها در حدود 500 رایانه به شبکه اتصال داشت و سازندگان این شبکه هرگز تصور نمی کردند که کمتر از 30 سال بعد، گنجایش آن به اتمام برسد.

حدود سه سال قبل مخترع اینترنت ضمن هشدار در خصوص سرنوشت شبکه اظهار داشت که تا سال 2010 آدرسهای عددی اینترنتی که روی IPv4 عرضه می شوند تمام خواهند شد.

وینتون سرف که در کنار "باب کان" اینترنت را اختراع و ایده پروتکل های TCP/IP ارائه کرد در سال 2007 هشدار داد که ظرف سه سال آینده تمام ترکیبات عددی که برای اختصاص آدرس های اینترنتی عرضه می شوند، تمام خواهند شد و دیگر هیچ آدرسی را نمی توان روی شبکه ثبت کرد.

به گفته وینتون سرف، بدون شرح یک پروتکل عددی جدید، خطر پایان آدرسهای اینترنتی میلیون ها نفر از کاربران وب را تهدید می کند.

مخترع اینترنت در این خصوص توضیح داد: "اگر آدرسهای IPv4 تمام شوند، کار اینترنت پایان می یابد. این درحالی است که مردم یک آدرس IPv4 می خواهند اما نمی توانند آن را داشته باشند."

یکسال قبل نیز تیم برنرز- لی مخترع WWW اظهار داشت: "وب آینده یا وب 3.0 بدون مانع و در دسترس تر برای همه خواهد بود و می تواند از طریق تمام دستگاهها از تلفن ساده تا کتابهای الکترونیکی امکان اتصال کاربر را فراهم کند."

سخنان برنرز- لی در شرایطی بیان شد که بسیاری از کارشناسان نسبت به ترافیک سنگین وب هشدار داده اند. روزنامه "لیبراسیون" چند روز قبل از این سخنان برنرز- لی در هجدهمین دوره کنفرانس پهنای جهانی وب در مادرید اسپانیا ضمن تاکید به هشدارهای مشابه روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشت: "شبکه محدودیتهایی دارد."

همچنین "جان مارکاف" استاد و محقق دانشگاه استانفورد و روزنامه نگار نیویورک تایمز در فوریه 2009 اظهار داشت: "آیا ما به یک اینترنت جدید نیاز داریم؟"

یکی از بیشترین توجیهاتی که برای نیاز به Ipv6 اظهار می شود تمام شدن آدرسهای اینترنت پروتکل 4 است به طوری که در سالهای اخیر کشورهای چین و هند بیشترین آدرسهای این نسل از اینترنت پروتکل را به نام خود ثبت کرده اند.

با گسترش اینترنت و افزایش شبکه های خانگی و کسب و کار، امروزه دیگر تعداد آدرسهای IP دردسترس کافی به نظر نمی رسد و این یکی از مهمترین دلایل برای توسعه Ipv6 است که می تواند فضای بزرگتری را برای آدرسها و دامنه ها در اختیار کاربران قرار دارد.

بحران و فرسودگی دامنه های برپایه استاندارد Ipv4 از سالها قبل اعلام شده است. در کل این بدین معنا است که ترکیبات ریاضی مختلفی که اجازه ثبت یک دامنه را می دهند فرسوده شده اند.

از نظر فنی، کد یک دامنه برپایه Ipv4 به صورت 23 بیت بوده (از 4 عدد تشکیل شده است) که هر یک از این اعداد با یک نقطه 8 بینی از هم جدا می شوند. به این ترتیب حداکثر ارزش این کدها می تواند به 256 برسد.

این درحالی است که استاندارد جدید Ipv6 برابر با 128 بیت است و این بدین معناست که این اینترنت پروتکل می تواند دو صد و بیست و هشتم توان آدرسهای جدید را بسازد.

بنابراین Ipv6 می تواند 666 هزار میلیارد میلیارد سایت را در هر متر مربع سطح زمین جای دهد. این فضا برای هر تعداد درخواست آدرس از طرف کاربران حقیقی و حقوقی کافی خواهد بود.

در اینجا در مورد مسئله مهاجرت از یک استاندارد به یک استاندارد جدید یک مسئله باقی می ماند: آیا سیستم عاملهای ویندوز، یونیکس، لینوکس و مک می توانند ظرف چند سال آینده از Ipv6 حمایت کنند و مرورگرهایی که درحال حاضر پنجره های وب را می گشایند می توانند سایتهایی را که برپایه این استاندارد جدید قرار گرفته اند تشخیص دهند؟

«پژوهش سواد اطلاعاتی» بررسی می‌شود

Posted: 07 May 2010 11:00 AM PDT

سخنرانی علمی "پژوهش سواد اطلاعاتی: با معرفی رویکردی انقلابی برای تبیین، طراحی و اجرای عملی سواد اطلاعاتی" 22 اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اولین سخنرانی علمی خود را در سالجاری با موضوع "پژوهش سواد اطلاعاتی: با معرفی رویکردی انقلابی برای تبیین، طراحی و اجرای عملی سواد اطلاعاتی" برگزار می کند و علاقمندان تا 20 اردیبهشت مهلت دارند برای ثبت نام اقدام کنند.

سخنرانی این مراسم برعهده مریم نظری دانش آموخته علوم اطلاع ‌رسانی آموزشی از دانشگاه شفیلد انگلستان، محقق، مدرس و مشاوره اطلاع ‌رسانی آموزشی است که از ساعت 14 تا 16 در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به ایراد سخن خواهد پرداخت.
در این نشست که با حضور صاحبنظران و اندیشمندان تشکیل می‌شود مباحثی چون اصالت و قابلیت سواد اطلاعاتی، اهمیت بافت در درک و اجرای عملی سواد اطلاعاتی، سهم رویکردهای موجود در شفاف سازی بافت سواد اطلاعاتی، روش نوین پژوهش سواد اطلاعاتی در بافت، وضعیت پژوهش سواد اطلاعاتی در ایران، نقش رویکرد پژوهشی نوین در بسط و تعمیق پژوهش سواد اطلاعاتی در کشور به بحث گذاشته می شود.

از آنجا که شرکت در این نشست منوط به نام ‌نویسی در نظر گرفته شده، اولویت با افرادی است که زودتر نام ‌نویسی کنند. علاقمندان برای شرکت در این سخنرانی می توانند فرم نام‌نویسی الکترونیکی را تکمیل و به آدرس moradi@irandoc.ac.ir ارسال کنند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در خیابان انقلاب، تقاطع فلسطین، شماره 1090 واقع شده است.

سریال «لاست» ۱۵ روز دیگر به پایان می‌رسد

Posted: 07 May 2010 10:54 AM PDT

خبرگزاری ایسنا - سریال پرطرفدار «گمشدگان» (لاست) ۲۳ می (۲ خرداد) به پایان می‌رسد.

بخش آخر این مجموعه تلویزیونی که از محصولات شبکه ای‌بی‌سی است در مدت زمان 4 ساعت و نیم به پایان می‌رسد.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نیویورک تایمز، بخش پایانی «گمشدگان» در دو اپیزود که هر کدام حدود دو ساعت و نیم است، به مخاطبان ارائه خواهد شد.

«کارلتن کیوز» و «دیمن لیندلوف» تهیه‌کنندگان اجرایی «لاست» این مجموعه تلویزیونی را بهترین سریال همه دوران خوانده‌اند.

سازندگان این مجموعه اعلام کرده‌اند: ساخت قسمت آخر سریال «گمشدگان» با عنوان «پایان» تمام شده‌است.

سریال پرمخاطب و آمریکایی «لاست»، داستان گروهی از بازماندگان سقوط پرواز 815 اوشینیک بر فراز جزیره‌ای ناشناس در اقیانوس آرام است. سبک کلی این مجموعه تلویزیونی معماگونه‌است و با یافتن هر پاسخ چندین سوال نو به وجود می‌آید.

این مجموعه تلویزیونی توسط دیمون لیندلوف، جی. جی. آبراهامز و جفری لالیبر ساخته شده و بیشتر در جزیره اوآهو در هاوایی فیلم برداری شده‌است. قسمت مقدماتی و آزمایشی این مجموعه در تاریخ 22 سپتامبر 2004پخش شد.

پس از آن تاریخ پنج فصل از این مجموعه به روی آنتن رفته‌است. مجموعه توسط شبکه ABC آمریکا، بد روبوت پروداکشنز و گرس اسکیرت پروداکشنز تهیه شده‌است و از شبکه ABC آمریکا پخش می‌شود.

امکان دید در شب با تلفن‌های همراه میسر می‌شود

Posted: 07 May 2010 10:53 AM PDT

یک محقق مهندسی در دانشگاه فلوریدا دستگاه دید در شبی را طراحی کرده که می‌تواند به دلیل ریز بودنش به‌راحتی در تلفن‌های همراه، شیشه‌های عینک و شیشه‌های جلوی خودرو به‌کار گرفته شود.

به گزارش ایسنا، این دستگاه تصویری بسیار کوچک از فن‌آوری دیود نوری ارگانیکی مشابه با فن‌آوری به‌کار گرفته شده در نمایشگرهای تلفن‌های همراه یا لپ‌تاپ‌ها برای دید در شب استفاده می‌کند. اما برخلاف سیستم‌های ویژه دید در شب که سنگین و گران هستند، به اندازه کاغذ باریک بوده، سبک و ارزان است.

دستگاه‌های ویژه دید در شب از فوتوکاتد برای تبدیل فوتون‌های مادون قرمز نامریی به الکترون‌ها استفاده می‌کنند. الکترون‌ها تحت ولتاژ بالا شتاب داده می‌شوند و به نمایشگر فسفری هدایت شده و تصاویر سبز رنگ از اشیایی تولید می‌کنند که با چشم در تاریکی قابل مشاهده نیستند.

این روند نیازمند هزاران ولت و لوله خلاء ساخته شده از شیشه ضخیم است، در حالی که در دستگاه تصویری ساخته شده جدید لایه‌های متعدد از مواد نواری شکل باریک نیمه‌رسانای ارگانیکی جایگزین لوله خلاء شده‌اند.

دستگاه‌ها یا دوربین‌های دید در شب متداول چند کیلوگرم وزن و قیمت‌های بالایی دارند، در حالی که دستگاه ساخته شده توسط این محقق چند گرم بیش‌تر وزن نداشته و تولید آن برای سازندگان ارزان خواهد بود زیرا کارخانه‌ها می‌توانند از تجهیزات مشابه مورد استفاده برای ساخت نمایشگرهای لپ‌تاپ‌ها یا تلویزیون‌های صفحه تخت استفاده کنند.

هراس‌افکنی هکرها در میان کاربران فیس بوک

Posted: 07 May 2010 10:53 AM PDT

کاربران نگران فیس بوک به دلیل هراس درباره هکری که اطلاعات یک‌ونیم میلیون اشتراک این شبکه اجتماعی را در بازار سیاه به فروش گذاشته به این سایت مراجعه و پروفایلشان را بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، محققان در لابراتوار iDefense شرکت وری ساین اعلام کردند که جزئیات اشتراک‌های سایت فیس بوک را یافته‌اند که در یک وب‌سایت رومانیایی به فروش گذاشته شده بودند.

این شرکت مدعی است هکری که kirllos نام دارد، اطلاعات هزاران کاربر فیس بوک را به قیمت‌های ارزانی که از 25 دلار برای اشتراک‌های دارای کمتر از 10 دوست شروع می‌شود، عرضه می‌کند.

به گفته مدیر iDefense، این مورد نشان می‌دهد که تجارت غیرقانونی اشتراک‌های شبکه اجتماعی از اروپای شرقی به آمریکا رونق یافته است. اما فیس بوک این شایعه را مورد بی‌اعتنایی قرار داده و اعلام کرد این هکر برای ادعاهای نادرست در نزد محققان شناخته شده است.

سخنگوی این شرکت اعلام کرده است که فیس بوک در طول تحقیقاتش سعی کرده این اطلاعات را از هکر مذکور خریداری کند اما این هکر نتوانسته اطلاعاتی به خریدار این شرکت بدهد.

خلافکاران اینترنتی معمولا از تکنیک‌های فیشینگ برای فریب کاربران و وادار کردن آنان به ارائه کلمات عبور استفاده می‌کنند یا از نرم‌افزار ویژه برای ثبت کلیدهای وارد شده توسط کاربر بهره می‌برند.

اطلاعات شخصی شامل تاریخ تولد، نشانی‌ها و شماره‌های تلفن می‌توانند برای ارتکاب کلاهبرداری هویت مورد استفاده قرار بگیرند.

مروری بر فعالیت‌های رسانه‌ای ترکیه

Posted: 07 May 2010 10:53 AM PDT

خبرگزاری ایسنا - در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در عرصه‌ی مطبوعات و رادیو و تلویزیون ترکیه رخ داده و گسترش شبکه‌های رادیو و تلویزیون این کشور نظر کارشناسان رسانه‌ای را جلب کرده‌است. رسانه‌های ترکیه وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شده‌اند و از اول فروردین ماه، کانال تلویزیونی جدیدی بنام «آواز» به چهار زبان رایج در آسیای مرکزی و ترکی آذری راه اندازی شد. کانال فارسی نیز قرار است تا اواخر سال جاری شروع به کار کند.

علاوه بر آن اخیرا نیز وبگاه رادیو و تلویزیون ترکیه راه‌اندازی شد. فعالیت رسانه‌ای ترکیه در داخل کشور نیز گسترش یافته و کانال‌های‌مخصوص کودکان، موسیقی، ورزش و کانال‌های خبری بر تعداد شبکه‌های تلویزیونی این کشور افزوده شده‌است.

سیاست رسانه‌ای ترکیه

کارمن ساغبیل، معاون بخش فارسی «رادیو صدای ترکیه» می‌گوید: نفوذ ترکیه در عرصه‌ی رسانه‌ای بسیار قوی شده و رفته رفته این کشور به «غول رسانه‌ای منطقه» تبدیل می‌شود. در داخل کشور نیز کانال‌های تلویزیونی متعددی فعالیت دارند. گشایش کانال کردی تی آر تی در سال گذشته بخشی از سیاست رسانه‌ای

«تابوزدایی» ترکیه بود. قرار است به‌زودی رادیویی نیز به زبان‌های ارمنی و کردی فعالیت خود را آغاز کند.

او همچنین گفته است:بخش برون‌مرزی رادیوی صدای ترکیه به زبان‌های مختلف دنیا برنامه پخش می‌کند که قدیمی‌ترین بخش آن عربی است و اولین برنامه برون‌مرزی نیز به زبان عربی پخش شده‌ است.

وی در این رابطه به زبان فارسی هم اشاره می‌کند که یکی از قدیمی‌ترین بخش‌هاست.

وی همچنین می‌گوید: فرق رادیو ترکیه با رادیوهای دیگر برون مرزی این است که به سیاست داخلی ترکیه می‌پردازد و به رویدادهای منطقه‌ای بیشتر اهمیت می‌دهد. مسائل کشورهای منطقه، خاورنزدیک، آسیای میانه، کشورهای همسایه‌ی ایران، افغانستان، یونان، بلغارستان، روسیه و گرجستان در مرکز توجه ما قرار دارد و هدف ما شناساندن ترکیه در این کشورهاست.

***

کانال تلویزیونی جدید «آواز» نیز با شروع بهار کار خود را آغاز کرد. این شبکه‌ی تلویزیونی قرار است روزانه به چهار زبان آسیای مرکزی و به زبان ترکی آذری با زیرنویس ترکی برنامه پخش کند.

قرار است برنامه‌های مذکور توسط مجریان همان کشورها به اجرا درآمده و سریال‌ها و فیلم‌های ساخت این کشورها نیز پخش شوند. صاحب نظران می‌گویند، در عرصه رسانه‌ای، ترکیه رقابت شدیدی را با روسیه در کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان آغاز کرده‌است و این کشور عرصه را بر نفوذ رسانه‌های روسیه در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز تنگ‌تر کرده‌است.

امین گلی، پژوهشگر ترکمن و کارشناس مسائل آسیای میانه در مورد سیاست رسانه‌ای ترکیه در آسیای مرکزی و قفقاز، به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: به نظر من اقدام اخیر ترکیه به دلیل انتقادهایی است که در داخل این کشور می‌شود. در بازار رقابت‌های روسیه وایران، ترکیه جایگاه مناسبی در این جمهوری‌ها پیدا نکرده‌است. مردم به یاد دارند که تورگوت اوزال، رئیس جمهوری سابق ترکیه در سفرهایی که به این جمهوری‌ها داشت، سعی کرد تأثیر زیادی بر این کشورها بگذارد. ولی در دوران حکومت‌های بعدی مثل سلیمان دمیرل و مخصوصا در حکومت فعلی در مطبوعات ترکیه انتقاد می‌شود که نگاه ترکیه بیشتر به سوی غرب است.

به نظر امین گلی، توسعه رسانه‌ای ترکیه در چند ماه گذشته بسیار مطلوب بوده و ساکنان جمهوری‌های آسیای مرکزی از جمله مردم ترکمنستان سریال‌های کانال‌های ترکیه را تماشا می‌کنند.

امین گلی همچنین به این مسئله اشاره می‌کند که جوانان این جمهوری‌ها تحت تأثیر فرهنگ ترکیه قرار می‌گیرند و می‌افزاید: خوانندگان ترکمن به تقلید از آوازخوانان مشهور ترکیه برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند. ترکیه به مساله‌ی داخلی این کشورها از جمله حقوق بشر توجهی ندارد و به همین خاطر نیز برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی این کشور می‌توانند به آسانی محبوبیت کسب کنند.

***

محافل مطبوعاتی ترکیه گزارش می‌دهند که فعالیت رسانه‌ای ترکیه با موافقت و تأئید مقامات دولت‌های آسیای مرکزی انجام می‌گیرد.

جهت آگاهی از وضعیت رادیو و تلویزیون و موقعیت ترکیه در این زمینه به اختصار به معرفی شبکه‌های رادیو و تلویزیونی ترکیه پرداخته شده‌است:

تلویزیون

تلویزیون دولتی ترکیه در سال 1965 کار خود را آغاز کرد؛ کانال اول در سراسر خاک ترکیه قابل مشاهده است و همه روزه از ساعت 7 صبح تا یک نیمه شب به پخش برنامه می‌پردازد. کانال اول قوی‌ترین کانال دولتی محسوب می‌شود که معمولاً دیدگاههای دولتی را در برنامه‌های خود ملحوظ می‌دارد. کانال دوم از ساعت 5 بعدازظهر هر روز تا نیمه شب پخش برنامه‌های خود را که متشکل از فیلم‌های سینمایی و مستند است ادامه می‌دهد. کانال سوم در حال حاضر روزانه 6 ساعت ( 6 بعد ازظهر تا 12 نیمه شب) برنامه پخش می‌کند. برنامه‌های این کانال عمدتاً فیلم‌های مستند خارجی و موسیقی است. کانال چهارم با هدف پخش برنامه‌های آموزشی تأسیس شده و در حال حاضر به غیر از روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت 8 تا 11 شب برنامه پخش می‌کند. هدف اصلی کانال پنجم که به کانال بین‌المللی TRT INT شهرت دارد، تغذیه ترکهای خارج از کشور و اشاعه فرهنگ و سیاست‌های کشور ترکیه است. برنامه‌های کانال ششم ( گاپ GAP) در درجه اول به موسیقی، سرگرمی و برنامه‌های اجتماعی و سپس به فیلم‌ و سریال اختصاص دارد.

رادیو

در سال 1925 رادیو به همراه بی‌سیم در ترکیه تأسیس شد و در سال 1926با همکاری فرانسه به صورت شرکت سهامی ترک ـ فرانسه درآمد. رادیو ترکیه تمام مناطق کشور را تحت پوشش خبری دارد و دارای چهار شبکه فرستنده بین‌المللی و بیش از 150 ایستگاه رادیویی محلی است. رادیو بخش خصوصی نیز در سالهای اخیر اجازه فعالیت یافته است و در مدت زمان کوتاهی رو به تزاید نهاده‌است.

در ترکیه یک رادیو ویژه برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان مدارس و یک ایستگاه رادیویی پیش‌بینی وضع‌ها نیز فعالیت دارند. برنامه‌های رادیو ترکیه روزانه از 16 طول موج کوتاه به زبانهای آلبانیایی، عربی، ترکی، آذربایجانی، بلغاری، چینی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، یونانی، مجاری، فارسی، رومانیایی، روسی فرستاده می‌شود. نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاههای آمریکا در خاک ترکیه نیز برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مخصوص به خود دارند.

در ترکیه این کانالهای رادیویی وجود دارد:

کانال اول شامل برنامه‌های فرهنگی، علمی، داستانی، موزیک، تبلیغات، ورزش و اخبار. مرکز این کانال در آنکارا قرار دارد و در طول هفته نزدیک به 164 ساعت برنامه دارد. برنامه‌های کانال دوم شامل برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، داستانی، موزیک، تبلیغات، اخبار و رویدادهای ورزشی است.

مرکز این کانال در استانبول است و در طول هفته نزدیک به 126 ساعت برنامه دارد. کانال سوم شامل برنامه‌هایی در خصوص موزیک‌های خارجی و محلی است. مرکز این کانال در آنکارا است و در طول هفته به مدت 168 ساعت برنامه دارد. کانال چهارم شامل برنامه‌هایی در خصوص موزیک کلاسیک، ترکی و موزیک‌های محلی به زبان ترکی می‌باشد. مرکز این رادیو در آنکار است و نزدیک به 122 ساعت در هفته برنامه دارد. رادیو توریستی برنامه‌هایی در آناتولی، ازمیر، مرمره، نوشهیر و کالکان دارد.

این برنامه‌ها عبارت از: موزیک، موضوعات فرهنگی و اخبار می‌باشند این برنامه‌ها به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی است. مرکز این فرستنده در آناتولی است و در طول هفته 61 ساعت برنامه دارد. ایستگاه‌های منطقه‌ای رادیویی شامل آنکارا، استانبول، ازمیر، ارضروم، دیاربکر و طرابوزان و رادیو GAP هستند. برنامه‌های این رادیوها شامل موضوعات فرهنگی، موزیک و آگهی تجاری است. صدای رادیو ترکیه به 16 زبان خارجی برنامه پخش می کند. این برنامه‌ها در اروپا، شمال آفریقا، آسیا، بالکان، و آسیای دور قابل دریافت هستند و در طول هفته به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند.

در حال حاضر در ترکیه بیش از دو هزار رادیوی محلی، یک‌صد و پنجاه رادیو با پوشش منطقه‌ای به سازمان رادیو ـ تلویزیون ترکیه که دارای موج کوتاه و متوسط بوده و به زبانهای مختلف برنامه پخش می‌کند، به طوری که در آنکارا پایتخت ترکیه بیش از یک صد و شصت فرستندة رادیویی فعال است که به پخش اخبار، موسیقی و برنامه‌های متنوع می‌پردازند.

همچنین رادیوهای ملی و اسلامی بیرلیک (ملی ـ‌ مذهبی) ، عارفان ( اسلامی ـ صوفیه)، امید ( اسلامی ـ تشیع)، هدف ( اسلامی ـ تنسنن)، موزائیک ( فرقة علویان)، دوست اف. ام ( اسلامی ـ ملی )، ته گه رته ( اسلامی ـ لیبرال)، آناتولی (خبرگزاری ترکیه) هستند.

شبکه‌های بین‌المللی ترکیه

تلویزیون کردی: روز پنجشنبه، اول ژانویه 2009 (12 دی)، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در نشستی خبری آغاز به کار کانال 6 تلویزیون دولتی این کشور را به زبان کردی اعلام کرد و گفت که این کانال منحصرا به زبان کردی برنامه پخش خواهد کرد.

اقدامی که تغییر سیاست دولت ترکیه در قبال اقلیت کردِ این کشور به حساب می‌آید.

پخش برنامه کانال بیست و چهار ساعته سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه به زبان کردی رسما از بعد ازظهر پنجشنبه 12 دی 1387 آغاز شد.

شبکه خبری به زبان ترکی:کانال تلویزیونی TRT2 ، با عنوان TRT خبر، به کار خود ادامه خواهد داد. برنامه‌های کانل TRT خبر که رویکرد جدید خود در خبرنگاری را با تجربه چهل و دو ساله و زیر بنای قدرتمند به نمایش خواهد گذاشت، شامل اخبار و رویدادهای فرهنگی - هنری، ورزشی، اقتصادی، موسیقی و موضوعات مختلف دیگر خواهد بود.

شبکه عربی: بعد از راه‌اندازی شبکه تلویزیونی کردی تی.آر.تی 6، این دومین شبکه تلویزیون دولتی ترکیه است که به زبان غیر ترکی برنامه پخش می‌کند. سفر توران، مدیر شبکه عربی تی.آر.تی راه‌اندازی این شبکه را عاملی برای ارتباط مستقیم ترکیه با مردم عرب زبان ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه ترکیه طی یک صد سال گذشته ارتباطی مستقیم با اعراب نداشت و ارتباط ترکیه و اعراب از راه های غیرمستقیم و توسط طرف‌های ثالث برقرار می‌شد، گفت: با راه اندازی این شبکه امکان ارتباط مستقیم ترکیه‌ای‌ها و اعراب فراهم خواهد شد.

توران با عنوان اینکه عرب‌ها شناخت چندانی از ترکیه ندارند، گفت: کانال یاد شده امکان شناساندن ترکیه در زمینه‌های مختلف را فراهم خواهد کرد.

به گفته وی، شبکه یاد شده هدف خود را پخش برنامه‌های مختلف برای خانواده‌های عرب قرار داده ‌است و علاوه بر برنامه‌های خبری و معرفی ابعاد مختلف ترکیه، برنامه‌های موسیقی و سریال‌های تلویزیونی نیز در این کانال جای خواهند گرفت.

وی گفت: علاوه بر پخش سریال‌های تلویزیونی به زبان عربی از این کانال، سریال‌های مشترکی نیز با کشورهای مختلف عربی تهیه و از این کانال پخش خواهد کرد.

شبکه فارسی زبان

مسوولین تی.آر.تی اعلام کرده‌اند که در آینده نزدیک شبکه تلویزیونی به زبان فارسی نیز راه‌اندازی خواهند کرد.

بنا به گفته مسئولین سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه، «تی آر تی»، پخش برنامه‌های فارسی تلویزیون ترکیه، به تعویق افتاده‌است ولی کارهای مقدماتی و ابتدایی آن در حال انجام شدن است.

کارمن ساغبیل، معاون بخش فارسی صدای ترکیه درباره به تأخیر افتادن فعالیت کانال فارسی می‌افزاید: دلیلش این بوده‌است که فعلا اولویت را به تلویزیون کشورهای آسیای مرکزی داده‌اند و به این کشورها ارجحیت داده شده‌است. ولی برنامه‌های فارسی و عربی ما نیز بزودی آغاز بکار خواهد کرد.

گفته می‌شود کانال فارسی ترکیه برنامه‌های سیاسی کمتری تولید خواهد کرد و بیشتر فعالیت‌اش را بر روی برنامه‌های ورزشی، فرهنگی و سرگرم‌کننده متمرکز خواهد کرد.

- سایت فارسی تلویزیونTRT: از نوامبر سال گذشته میلادی کمپانی رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه تی آر تی" سایتی فارسی و برای ارتباط با شهروندان فارسی زبان خاورمیانه تاسیس کرده‌است که در این سایت آخرین اخبار ترکیه و ایران و اخبار مرتبط با روابط دو جانبه دو کشور انعکاس می‌یابد.

***

کانالهای تلویزیونی خصوصی: با توجه به اینکه در ترکیه قانونی جهت منع فعالیت‌های بخش خصوصی و زمینه تأسیس کانالهای تلویزیونی وجود ندارد، از سال 1989 احداث شبکه‌های تلویزیونی خصوصی آغاز و کانالهای متعددی به صورت سراسری یا منطقه‌ای توسط صاحبان سرمایه و یا با حمایت بانکها و مؤسسات بزرگ شروع به فعالیت کردند. شبکه تلویزیونی استاربیر( STAR- 1)، شبکه تلویزیونی تله‌اون ( TELE - ON)، شو تی وی ( SHWOE- TV)، کانال 4 (مخصوص فیلمها و سریالهای خارجی)، شبکه تلویزیونی بی. آر. تی ( B.R.T)، شبکه تلویزیونی مارکت ( MARKET)، شبکه تلویزیونی فلاش، شبکه تلویزیونی بی. اچ. آ( B.H.A)، شبکه تلویزیونی اچ. بی. بی ( H.B.B)، شبکه تلویزیونی مهر ( MIHR) از آن جمله‌اند.

در حال حاضر در ترکیه بیش از 250 کانال تلویزیونی، 60 کانال با پوشش منطقه‌ای و 70 کانال با پخش برنامه‌های سراسری فعالیت دارند که هر سال نیز بر گسترش کمی و کیفی آن افزوه می‌شود.

علاوه بر این در اغلب مناطق ترکیه سیستم پخش برنامه‌های تلویزیونی از طریق کابل رایج است که در آن کانالهای اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی قابل دریافت است.

** برخی دیگر از کانال‌های تلویزیونی ترکیه

تنها از دو ماهواره ترکتست یک بی و یک سی ‌صدها کانال رادیویی و تلویزیونی با پخش آنالوگ و دیجیتال قابل دریافت است. علاوه بر این هم در همین ماهواره چندین کانال روسی، آذری، عربی، پاکستانی، افغانی،ترکمنی، انگلیسی و غیره برنامه پخش می‌کنند.

شبکة استار(با بیش از 24 کانال تلویزیونی و دهها کانال رادیویی با انواع برنامه‌های خبری، تفریحی، ورزشی، آموزشی، موسیقی، فیلم و غیره)، کانال تلویزیونی یاشیل جام(پخش 24 ساعته فیلمهای ترکی)، کانال تلویزیونی دیزی تی وی(پخش 24 ساعته سریالهای ترکی)،کانال تلویزیونی سینه کلاس (پخش 24 ساعته فیلمهای خارجی)، کانالهای ورزشی اف. بی (متعلق به تیم فنرباغچة ترکیه)، تاتلیس ( متعلق به ابراهیم تاتلیس، خوانندة معروف ترکیه) و کانالهای بسیار متنوعی که در تمام زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری، سینمایی، مذهبی، اخبار و .. به پخش برنامه مشغولند.

روابط رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه

به نقل از مقاله «رادیو و تلویزیون در ترکیه» که در واحد پژوهشهای رسانه‌ای شبکه بین‌المللی العالم تهیه‌ و تولید شده‌است:

همواره بین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و رادیو و تلویزیون ترکیه (TRT) روابط خوبی بر قرار بوده‌است و همکاریهای رسانه‌ای فیمابین در سالهای اخیر گسترش یافته‌است.

در آخرین ملاقات دوجانبه در سال 1387 رئیس سازمان صدا و سیما با رئیس رادیو و تلویزیون ترکیه، سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و رادیو و تلویزیون ترکیه در سال تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که هدف آن توسعه همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور بود.

مبادله فیلم و سریال، توسعه‌های همکاری‌های فنی، آموزشی و بین‌المللی و تولید مشترک برنامه‌های تلویزیونی از جمله مفاد این سند 14ماده‌ای است.

در دیدار عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا وسیما با رئیس رادیو تلویزیون دولتی ترکیه در قالب امضای یادداشت تفاهم نامه همکاری‌های رسانه‌ای، سریال «شهریار» ساخته کمال تبریزی به تلویزیون دولتی این کشور اهدا شد.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین در استودیو خبر کانال شبکه 2 تی آر تی با اشاره به علاقه‌مندی شبکه‌های تلویزیونی ترکیه برای پخش سریال‌های ایرانی، اهدای سریال «شهریار» را به رسانه دولتی ترکیه سرآغاز توسعه همکاری‌ها خواند و گفت: در آینده نزدیک و در قالب تفاهم‌نامه‌ امضا شده سریال‌های درخواست شده از جمله سریال‌های مرتبط با ماه مبارک رمضان برای پخش از شبکه‌های ترکیه ارسال خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر