۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


دوره آموزشی ویژه خبرنگاران تیرماه برگزار می شود

Posted: 09 May 2010 02:41 PM PDT

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برگزاری دوره آموزشی کاربردی و علمی فرهنگ و هنر ویژه سردبیران، خبرنگاران و فعالان عرصه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه ها در 12 تیرماه سال‌جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرویز کرمی همچنین خبر داد: فراخوان عمومی ثبت نام در این دوره آموزشی در تاریخ 18 خردادماه در پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارشاد به نشانی www.ershad.ir و روزنامه های جام جم، کیهان، اطلاعات و ایران منتشر خواهد شد.

وی در خصوص روند اجرائی این دوره آموزشی گفت: آموزش خبرنگاران در دو دوره انجام می گیرد که اولین دوره به آموزش خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر مطبوعات و خبرگزاری های سراسری و دوره دوم به خبرنگاران سایر رسانه ها اختصاص دارد.

کرمی ظرفیت جذب هر دوره را 50 نفر دانست و اظهار داشت: در صورت افزایش تقاضا از سوی خبرنگاران، این دوره مجدد برگزار خواهد شد.

وی محل ثبت نام خبرنگاران واجد شرایط لازم در این دوره آموزشی را دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های معاونت امور مطبوعاتی دانست و افزود: محل برگزاری کلاس های آموزشی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی وزارتخانه می باشد.

مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل وزارت ارشاد ادامه داد: فراگیران پس از پایان دوره آموزشی ، در آزمون های تخصصی این دوره شرکت خواهند کرد و در صورت کسب امتیاز لازم و نمره قبولی گواهینامه و مدرک معتبر از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها دریافت خواهند کرد.

وی مدرک اعطاء شده به فراگیران را قابل ارائه در تمامی موسسات رسانه ای و مراکز فرهنگی و هنری دانست.

کرمی همچنین از برگزاری این دوره به صورت منطقه ای خبر داد و گفت: برنامه ریزی های اولیه برای برگزاری دوره آموزشی کاربردی و علمی فرهنگ و هنر ویژه خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر استانها نیز انجام شده که متعاقبا اعلام خواهد شد.

مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل، آشنائی بیشتر و عمیق تر خبرنگاران فرهنگ و هنر با سیاست ها و خط مشی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهره گیری از تجربیات مدیران عالی و میانی این وزارتخانه در کنار آموزش های نوین عرصه خبر و اطلاع رسانی را از ویژگی های این دوره بر شمرد.

کرمی برقراری ارتباط دو سویه میان سیاستگذاران و مدیران فرهنگی کشور با خبرنگاران در فضائی صمیمی، غیر کاری و چهره به چهره را از مزیت های دیگر برگزاری این دوره بر شمرد.

وی ادامه داد: از یک سو مدیران و مسئولان وزارتخانه می توانند با تشریح و شفاف سازی و تبیین فعالیت ها از بروز مشکلات خبری و رسانه ای در این عرصه جلوگیری کنند و از سوی دیگر خبرنگاران با افزایش آگاهی و بینش خود نسبت به فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر مسئولان را در نقد منصفانه و انجام مطلوب تر وظایفشان یاری گر خواهند بود.

مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل همچنین اظهار داشت: وزارت ارشاد در نظر دارد در صورت موفقیت این دوره، الگوی آموزش تخصصی خبرنگاران را بطور فراگیر و مستمر در تمامی حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... ارائه کند.

همایش بین‌المللی فلسفه رسانه برگزار شد

Posted: 09 May 2010 02:41 PM PDT

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه میان رسانه و نشانه یک رابطه تنگاتنگ وجود دارد، گفت: عنصر رسانه، نشانه است و نشانه با رسانه منتشر می‌شود و بدون آن نمی‌تواند ابعاد گسترده‌ای را که دارد داشته باشد. هر چیزی که رسانه با آن سروکار دارد خود به خود تبدیل به نشانه خواهد شد.

دکتر بهمن نامور مطلق عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در همایش بین المللی فلسفه رسانه به بررسی موضوع "رسانه در عصر بیناها و تراها با تأکید بر چند- بینا و ترا رسانه" پرداخت و گفت: عصر حاضر را می توان عصر "بیناها"، و "ترا"ها و "چند" ها نامید زیرا مفاهیمی که با چنین پیشوندهایی ساخته شده اند بسیار فراوان و گوناگون می باشند.

وی افزود: در این خصوص می توان به واژه های همچون بینامتن، بیناذهن، بیناکنش، بیناگفتمان و بینارشته اشاره کرد. البته با پیشوند "ترا" یا "چند" نیز تقریبا به همین تعداد واژه های نوینی ساخته شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: رسانه نیز از این قاعده مستثنا نبوده چنانکه شاهد تعابیری همچون چند رسانه ای(Multimedia)، بینارسانه ای (intermedialite) و ترارسانه ای (Transmedialite) هستیم.

وی تصریح کرد: بی تردید این فقط واژه ها نیستند که با پیشوندهایی تغییر می کنند یا ابداع می شوند بلکه این اصطلاحات بیانگر دگرگونی های اساسی تری در حوزه نظریه ها و نگرش های مربوط به رسانه هستند. این نظریه ها بر اساس گفتگومندی (Dialogisme) و آمیختگی (Hybriation) استوار گردیده است که از بستر مضامین و مفاهیم به رسانه ها و فنون گسترش یافته است.

در ادامه این همایش دکتر محمد شهبا استاد دانشکده سینما تئاتر به بررسی موضوع "همپوشانی نظریه و فلسفه فیلم" پرداخت و گفت: فلسفه فیلم حیطه ای از دانش است که همانندی هایی با نظریه فیلم دارد. نخستین تلاش در زمینه نظریه فیلم از 1916 با کتاب "بررسی روان شناختی فتوپلی" نوشته هوگو مانستربرگ آغاز می شود.
وی افزود: برخی از افرادی که آغازگر تاملات فلسفی درباره ماهیت سینما بوده اند- همچون سرگئی آیزنشتاین، و آندره بازن- دیدگاه فلسفی مشخصی ندارند بلکه دارای آراء پراکنده ای هستند.

شهبا: "نظریه فیلم" و "فلسفه فیلم" همپوشانی دارند

شهبا خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که رشته "فلسفه فیلم" برای نظام بخشی به اندیشیدن در مورد سینما شکل گرفته است. افزون بر این، حیطه نظریه فیلم، حیطه ای است فرعی در مطالعات فیلم (film studies). کسانی که در حیطه نظریه فیلم فعالیت کرده اند، و اغلب فیلسوفان آنگلوامریکن هستند، در باب باورهای فلسفی ای که در این حیطه بوجود آمده هم رای نیستند. این عدم اجماع، مشکل مهمی در حیطه نظریه فیلم است و به نظر می رسد که برخی فیلسوفان اصلاحاتی جزئی در حیطه نظریه فیلم اعمال کرده اند. همین اصلاحات گاه لزوم پایه ریزی دوباره حیطه نظریه فیلم را موجب شده است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: به طور کلی، فلسفه سینما با رشته های مختلفی تداخل دارد. به عنوان نمونه می توان از تداخل این رشته با اقتصاد سینما و تاریخ سینما یاد کرد. البته باید گفت که بخشی از مباحث فلسفه فیلم، از پیش در مباحث زیبایی شناسی مطرح بوده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از جمله می توان به زیبایی شناسی هنرهای عامه پسند اشاره نمود. اصولا فیلسوفان در طول تاریخ اندیشه انگیزه هایی برای بحث از هنر داشته اند و به ویژه در باب ماهیت برخی هنرها از دیدگاه فلسفی خاص خود و حتی از جنبه های فنی (تکنیکی) سخن گفته اند.

وی در پایان تصریح کرد: برای فهم همپوشانی های نظریه و فلسفه فیلم باید پرسش های بنیادین این دو حوزه را مد نظر گرفت. پرسش های اصلی نظریه فیلم به ماده خام سینما، چگونگی پرداخت ماده خام، روشهای پرداخت خلاقه ماده خام، و کارکردهای فیلم در جامعه مربوط است. از سوی دیگر، فلسفه فیلم نیز به مباحثی همچون ماهیت فیلم، فیلم و مولف، درگیری احساسی و عاطفی با فیلم، فیلم و جامعه و فیلم به مثابه منبع دانش و بینش نظر دارد.

میشلا اوت: رسانه جدید در توسعه زیباشناسی غیرفردی موثر است

خانم دکتر میشلا اوت در این همایش به بررسی موضوع زیباشناسی فیلم غیر فردی پرداخت.

استاد نظریات زیباشناختی دانشگاه هامبورگ گفت: به هنگام صحبت از زیباشناسی و رسانه در زمان خودمان باید تغییراتی که زیباشناسی، به خاطر دیجیتالی شدن شیوه بیانمان از سر گذرانده است را در یاد داشته باشیم.

وی تصریح کرد: امروزه بسیاری از تولیدات فیلم با استفاده از سیستم صدا و تصویر دیجیتالی ارائه می شوند که مطمئنا باعث تغییر در ظاهر فیلم ها می شود. بنابراین مایلم که تغییرات زیباشناسی فیلم را که به خاطر روش های جدید تولید و پسا تولید هستند، توضیح دهم.

وی افزود: برخلاف بسیاری از نظریه پردازان موافق این ادعا نیستم که شتاب، در دیجیتالی شدن موجب تباهی زیباشناسی فیلم می شود. کاملا برعکس، می خواهم سئوالاتی را در مورد تغییرات ذاتی رسانه جدید بپرسم: فناوری جدید به چه طریقی می تواند در تولید تصاویر جدید، اصلاح آنها، نشان دادن جنبه های نادیده شده در آنها و سرانجام به خلق زیبایی شناسی جدید کمک کند؟ این فناوری چگونه در تصویرسازی و روایت تاریخی جمعی موثر است؟ این فناوری چگونه در تصویرسازی و روایت تاریخ جمعی موثر است؟

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: طرح من این است که رسانه جدید در توسعه زیباشناسی غیرفردی(dividual) موثر است بدین معنی که دیگر محصولاتی که ما قبلا اثر هنری فردی (individual) می نامیدیم و شامل تصاویر اصلی و اثر انگشت شخص فیلم ساز می شدند را تولید نخواهند کرد. بلکه در زمینه ای از بیانات چرخشی و نه شخصی مداخله می کنند که خودشان تصاویر و صداهای تعیین شده را برای تغییر و بازسازی و صورت بخشی شیوه منفرد و جدیدی از بیان انتخاب کنند. به خاطر بازتولید و تکرار ذاتی شان که این زیباشناسی ها را باید غیر فردی نامید. تمایل دارم قسمت هایی از چنین فیلمی مثل نمایشنامه زودگذر اثر آنجلا ملیتوپولوس را نشان دهم: فیلم ، سعی بر بازسازی خاطره جمعی مردم یونان از آغاز قرن بیستم تا امروز را دارد و قابلیت ها و محدودیت های زیباشناسانه خود را فهرست می کند.

مهاجری: رسانه‌های جدید مفاهمه میان انسانها را افزایش می‌دهند

در ادامه این همایش مصطفی مهاجری دانشجوی دکتری موسسه فیزیک نظری به بررسی "واقعیت مجازی، مفاهمه و صلح" پرداخت و گفت: در صدد هستم تا از میان سیاست های کلانی که می توان نسبت به رسانه های جدید اتخاذ کرد، چگونه بعضی از این سیاست ها می تواند صلح و امنیت یک جامعه را تهدید کند.

وی افزود: برای این منظور نظریه تعبیر دیویدسون (donald Davidson) معرفی می شود. مطابق این نظریه برای اینکه بتوانیم رفتار زبانی دیگران را تعبیر کنیم فرض می کنیم با واقعیت های یکسانی روبرو هستیم و در مواجه با این واقعیت ها کم و بیش باورها و خواسته های یکسانی در ما ایجاد می شود . با تکیه بر این فرض فرایند تعبیر آغاز می شود و می توانیم رفتار زبانی طرف مقابل را تعبیر کنیم و به این ترتیب مفاهمه امکان پذیر می شود.

وی خاطر نشان کرد: "واقعیت مجازی" یکی از مفاهیمی است که برای نظریه پردازی درباره رسانه های جدید مورد استفاده نظریه پردازان متعددی قرار گرفته است . در ادامه با استفاده از این مفهوم و مفهوم "اطلاعات به مثابه واقعیت" در نوشته های برگمن (Borgmann Albert) و با تکیه بر این دیدگاه که رسانه های جدید می توانند برای مخاطبان خود واقعیت های جدیدی خلق کنند و در واقع مخاطب را در یک جهان مجازی قرار دهند، بررسی خواهیم کرد که رسانه های جدید چگونه این قدرت و قابلیت را دارند که مفاهمه بین انسانها یا جوامع مختلف را تسهیل کنند یا در مقابل ایجاد مفاهمه مانع ایجاد کنند.

وی افزود: جنگ به عنوان یک پدیده اجتماعی فقط محصول تضاد و تعارض منافع دو گروه از افراد نیست، بلکه برای رخ دادن جنگ به علاوه لازم است امکان مفاهمه بین دو گروهی که تعارض منافع دارند از بین برود و هر گروه دیگری را نامعقول و غیر قابل فهم بداند.

مهاجری در ادامه خاطر نشان کرد: پیش از ظهور رسانه های جدید افرادی که در کنار یکدیگر زندگی می کردند با جهان کم و بیش مشابهی روبرو بودند و در نتیجه علیرغم تضاد منافعی که بین دو گروه مختلف وجود داشت به این دلیل که این گروه‌ها و افراد توانستند با یکدیگر مفاهمه داشته باشند، احتمال بروز جنگ کاهش پیدا می کرد، اما با وجود رسانه های جدید این احتمال وجود دارد که افردی که به لحاظ فیزیکی در کنار یکدیگر زندگی می کنند، به این دلیل که مخاطب رسانه های مختلفی هستند ، در جهان های مختلفی قرار بگیرند و امکان مفاهمه و گفتگو را از دست بدهند . این شرایط احتمال رخ دادن جنگ داخلی را افزایش می دهد.

مدیر مسئول روزنامه خبر مجرم شناخته شد

Posted: 09 May 2010 02:41 PM PDT

هیئت منصفه مطبوعات استان تهران مدیر مسئول روزنامه خبر به اتهام نشر مطالب خلاف واقع با اکثریت آراء مجرم دانست.

به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان تهران جلسه رسیدگی به کیفرخواست مطروحه علیه مدیر مسئول روزنامه خبر در شعبه 76 دادگاه کیفری استان به ریاست قاضی مدیرخراسانی و با حضور اعضای هیئت منصفه مطبوعات برگزار شد.

بر اساس این گزارش هیئت منصفه مطبوعات استان تهران مدیر مسئول روزنامه خبر را به اتهام نشر مطالب خلاف واقع، موضوع شکایت نماینده مدعی العموم با اکثریت آراء مجرم دانست.

هیئت مذکور به اتفاق آراء متهم را مستحق تخفیف در مجازات شناخت.

اوباما: آی.پد و پلی‌استیشن تهدیدی برای دموکراسی هستند

Posted: 09 May 2010 02:40 PM PDT

خبرگزاری فارس - باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در جریان سخنرانی خود در دانشگاه هامپتون در مورد سطحی بودن و کاربردی نبودن دستگاه‌های الکترونیکی از قبیل آی.پد، ایکس.باس و پلی‌استیشن جدید به دانشجویان هشدار داد.

به گزارش سی‌نت، وی در جریان سخنرانی خود گفت: «در مورد iPodها، iPadها، Xboxها و پلی‌استیشین‌ها که من طرز کار هیچ یک از آن‌ها را نمی‌دانم، اطلاعات باعث حواس‌پرتی بیشتر کاربران شده و به نوعی ابزار سرگرمی تبدیل شده است و به عنوان ابزاری برای پیشرفت و البته آزادی به کار گرفته نمی‌شود.»

وی در جریان سخنرانی خود از اینکه برخی از دانشجویان با تلفن‌همراه خود باعث ایجاد اختلال در صحبت‌های وی شوند ابراز ناخرسندی کرد.

آنچه که از سخنرانی اوباما برداشت می‌شود این است که رئیس جمهور آمریکا در مورد کیفیت اطلاعات و نحوه استفاده از آن‌ که در نسل جدید دستگاه‌های الکترونیکی و دیجیتالی فراموش شده، نگران است.

اوباما در ادامه گفت: شما بین سنین 24 تا 27 سال قرار دارید و در فضای رسانه‌ای ویژه‌ای قرار گرفته‌اید که انواع اطلاعات بدون هر سرپناهی ما را بمباران می‌کنند؛ برخی از این اطلاعات همواره درست نیستند و در آن‌ها از صداقت خبری نیست.

به عقیده وی، تردید اصلی در این زمینه ازدیاد اطلاعات تردید برانگیز است که بر آمریکا و دموکراسی این کشور فشار می‌آورد.

نشست تخصصی درباره جامعه اطلاعاتی

Posted: 09 May 2010 02:40 PM PDT

انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی دو پنل تخصصی درباره جامعه اطلاعاتی برگزار می‌کند.

انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی بیست و هشتمین برنامه از سلسله سمینارها و همایش‌های خود را در قالب دو پنل تخصصی جامعه اطلاعاتی، عصر یکشنبه 2 خرداد 1389 برگزار می‌کند.

گفتنی است این دو پنل در اولین کنگره فناوری ارتباطات و اطلاعات با رویکرد به زیست ‌شهروندان، که اول تا سوم خرداد ماه در محل نمایشگاه تخصصی شهروندان تهران در پارک گفتگو برگزار می‌شود، طرح‌ریزی شده است.

در پنل اول، دکتر یحیی تابش در خصوص انقلاب فناوری پاک (Clean Tech Revolution) و دکتر علی اکبر جلالی در خصوص مدل توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس سخنرانی خواهند داشت.

نشست تخصصی رسانه‌ها در جامعه اطلاعاتی دومین پنل است که عصر روز یکشنبه، دوم خردادماه 1389 برگزار می‌شود.

گستره دربرگیری جامعه اطلاعاتی در دنیای امروز، هدایت و توانمندی علمی رسانه‌ها را می‌طلبد و فعالیت‌های ترویجی رسانه‌ها و نهادینه ساختن جامعه اطلاعاتی در جامعه ایران با حضور موثر رسانه‌ها عجین شده است.

تعریف اینترنت، به عنوان رسانه، رسانه‌ها باعث شده است که همه رسانه‌ها در فضای جامعه اطلاعاتی نقش، کارکرد و مناسبات حرفه‌ای خود را باز تعریف نمایند. تا پیش از این مخاطبان معمولاً مصرف کننده پیام‌های رسانه ای بوده‌اند اما در دنیای امروز مخاطب، خود قادر به تولید محتوای رسانه شده است. شناخت، بررسی، توضیح و تبیین جامعه اطلاعاتی بدون رسانه‌ها امکان پذیر نیست و رسانه ها را نمی‌توان مستقل از تحولات جامعه اطلاعاتی دانست.

همه این‌ها منتج به ایجاد موقعیت تاریخی شده است که نمی‌توانیم جامعه اطلاعاتی را بدون رسانه‌ها درک و تعریف نمائیم.

نشست تخصصی رسانه‌ها در جامعه اطلاعاتی، با توجه به ضرورت توانمندسازی رسانه‌ها و ارتقای دانش رسانه‌ای، با حضور استادان برجسته علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری، دکتر مهدی محسنیان‌راد، دکتر یونس شکرخواه، دکتر حسن نمک دوست تهرانی و دکتر حسین انتظامی برنامه ریزی شده است.

حضور در پنل‌های تخصصی جامعه اطلاعاتی برای اعضای انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی و اعضای کارگروه رسانه و جامعه اطلاعاتی که کارت عضویت الکترونیک خود را دریافت نموده‌اند، بصورت آزاد امکان‌پذیر است.

شرکت کنندگان این نشست تخصصی، گواهی حضور دریافت خواهند کرد.

متقاضیان می‌توانند جهت هماهنگی با دبیرخانه انجمن به شماره‌های 66022372-021 و 66164169-021 تماس حاصل نمایند.

مدیرمسئول کیهان از تمام اتهامات مطرح شده در دادگاه تبرئه شد

Posted: 09 May 2010 02:23 PM PDT

جلسه رسیدگی به کیفر‌خواست مطروحه علیه مدیر‌مسئول روزنامه کیهان با حضور هیئت منصفه مطبوعات برگزار و حسین شریعتمداری از اتهامات مطبوعاتی وارده تبرئه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه رسیدگی به کیفر‌خواست مطروحه علیه مدیر مسئول روزنامه کیهان در شعبه 76 دادگاه کیفری استان به ریاست قاضی مدیر‌خراسانی و با حضور اعضای هیئت منصفه مطبوعات برگزار شد.

هیئت منصفه مطبوعات استان تهران در مورد شکایت خانم شیرین عبادی، موضوع افترا به شاکی به اتفاق آراء متهم را مجرم ندانست.

در مورد شکایت خانم شیرین عبادی، موضوع انتشار مطالب خلاف واقع، هیئت منصفه مطبوعات به اتفاق آراء متهم را مجرم ندانست.

در مورد شکایت خانم شیرین عبادی، موضوع اتهام توهین، هیئت منصفه مطبوعات به اتفاق آراء متهم را مجرم ندانست.

در مورد شکایت خانم شادی صدر مبنی بر انتشار مطالب خلاف واقع، هیئت منصفه مطبوعات به اتفاق آراء متهم را مجرم ندانست.

در مورد شکایت خانم شادی صدر مبنی بر توهین، هیئت منصفه مطبوعات به اتفاق آراء متهم را مجرم ندانست.

در مورد شکایت عمادالدین باقی، هیئت منصفه مطبوعات به اتفاق آراء متهم را مجرم تشخیص نداد.

در مورد شکایت مرتضی هاشمی، هیئت منصفه مطبوعات به اتفاق آراء متهم را مجرم تشخیص نداد.

در مورد شکایت ملک شاهی (مهرداد) هیئت منصفه مطبوعات با اتفاق آراء متهم را مجرم تشخیص نداد.

در مورد شکایت ظفر قندی (صابری) هیئت منصفه مطبوعات با اکثریت آراء متهم را مجرم تشخیص نداد.

در مورد شکایت اکبر اعلمی، هیئت منصفه مطبوعات با اکثریت آراء متهم را مجرم ندانست

در مورد شکایت اسفندیار رحیم‌مشایی، هیئت منصفه مطبوعات با اکثریت آراء متهم را مجرم تشخیص نداد.

در خاتمه هیئت منصفه مطبوعات به مدیر مسئول کیهان یادآوری شد که در تنظیم اخبار و مطالب دقت بیشتری به عمل آورد و پس از کسب اخبار موثق اقدام به خبر رسانی کند.

حفره جدید امنیتی فیس‌بوک و افشای اطلاعات کاربران

Posted: 09 May 2010 02:23 PM PDT

در حالی که مدیران فیس بوک به‌علت بی‌توجهی به حریم شخصی کاربران خود به شدت با انتقاد مواجه هستند، افشای یک نقص امنیتی جدید برای آنان به شدت دردسرساز شده است.

به گزارش فارس به نقل از دی بی تکنو،‌ نقص امنیتی یاد شده به شدت خطرناک است و امنیت بیش از 400 میلیون کاربر این سایت را به طور جدی به مخاطره انداخته است.

مشکل امنیتی یاد شده به افرادی که جزو فهرست دوستان یک کاربر نیستند، اجازه می دهد تا به اطلاعات شخصی وی دسترسی داشته باشند.

این اطلاعات بسیار متنوع بوده و تاریخچه گفت‌وگوهای کاربر در فیس بوک و فهرست دوستان را در بر می گیرد.

مدیران فیس بوک می گویند در حال بررسی در مورد جزئیات اتفاقات رخ داده هستند تا پس از پی بردن به علت وقوع این مشکل برای رفع آن تلاش کنند.

کارشناسان می گویند اشکالات متعدد امنیتی فیس بوک و بی توجهی آن به حفظ حریم شخصی کاربران در آینده نزدیک بسیاری از کاربران این سایت را از آن گریزان خواهد کرد.

عرضه اینترنت پرسرعت بی‌سیم در ۳۰ استان کشور از اول تیر ماه

Posted: 09 May 2010 02:23 PM PDT

شرکت مبین نت که با پرداخت 106 میلیارد تومان به دولت توانست پروانه اپراتور سراسری وایمکس را از آن خود کند اینترنت پرسرعت بی سیم را از اول تیر ماه در 30 مرکز استان کشور راه اندازی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، وایمکس سیستم دیجیتال ارتباط بی سیم است که با استفاده از منطقه بسیار وسیع تحت پوشش دکلهای وایمکس کل شهر و شهرکهای صنعتی و مناطق راهبردی را پوشش می دهد و اینترنت پرسرعت را برای سازمانها، موسسات و شرکتهای تجاری و همچنین منازل مسکونی و تمامی افراد در هر نقطه ای از مکانهای تحت پوشش فراهم می آورد به طوری که کاربر قادر خواهد بود در هر لحظه حتی در شهرهای دیگر تحت پوشش توسط رایانه اش به اینترنت پرسرعت متصل شود.

اپراتور سراسری وایمکس مبین نت در فاز اول موفق به نصب 700 سایت Bts برای سرویس دهی به مشترکان شده و در برخی مناطق نیز که امکان هم مکانی وجود دارد از آنتنهای نصب شده اپراتورهای تلفن همراه به طور مشترک استفاده خواهد کرد.

این اپراتور در فاز اول، اینترنت پرسرعت بی سیم را در 30 مرکز استان از اول تیرماه اجرایی خواهد کرد که در این فاز، تمامی مشترکان تجاری و خانگی می توانند از این سرویس استفاده کنند.

مدیرعامل مبین نت پیش از این با تاکید بر انجام مراحل نهایی راه اندازی سرویس وایمکس به صورت همزمان در کل کشور به مهر گفته بود که شبکه در حال تکمیل شدن است و به زودی اینترنت پرسرعت بی سیم در اختیار تمامی هموطنان قرار می گیرد.

طبق آخرین اخبار، شرکت مبین نت که اسفندماه سال 87 پروانه فعالیت اپراتور سراسری وایمکس را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کرده است 40 درصد سهام خود را به شرکت مخابرات ایران فروخته است.

گوگل گاگلز؛ مترجم هم‌زمانی در دستان کاربران

Posted: 09 May 2010 02:22 PM PDT

ارتقای سرویس جست‌وجوی تصویری Google Goggles به دارندگان تلفن‌های هوشمند آندرویدی امکان می‌دهد با گرفتن تصویر از اطلاعات موجود به زبان‌های خارجی، ترجمه فوری از آن را دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، برنامه جست‌وجوی تصویری Google Goggles به روز شده تا دربردارنده امکانات جدیدی باشد که این برنامه را قادر می‌سازد واژه‌های یک زبان بیگانه را فورا شناخته و به زبان مورد نظر کاربر برگرداند.

این غول جست‌وجو مدعی است که این اقدام پایان مشکلات گردشگران برای خواندن فهرست‌های غذای خارجی خواهد بود؛

این سرویس از تصاویری که با دوربین‌های کیفیت بالای موجود در بیش‌تر تلفن‌های هوشمند گرفته می‌شوند، برای ارایه نتایج جست‌وجوهای اینترنتی استفاده می‌کند. بنابراین کاربران می‌توانند با گرفتن عکس و کلیک برروی گزینه جست‌وجو اطلاعاتی در مورد موضوع موردنظرشان مشاهده کنند.

اکنون کادر "منطقه مورد علاقه" این برنامه می‌تواند برای انتخاب متن، مورد استفاده قرار بگیرد و این برنامه سپس زبان متن را شناخته و برای ترجمه آن گزینه‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهد. گوگل می‌گوید این برنامه برای شناسایی زبان بیگانه مورد نظر، بهترین عملکرد را دارد.

گزینه‌های ترجمه در حال حاضر از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی پشتیبانی می‌کند و گویا گوگل قصد دارد این ویژگی شناسایی را به زبان‌های دیگری که برمبنای حروف لاتین و غیرلاتین هستند، گسترش دهد.

این شرکت هم‌چنین می گوید نسخه جدید 1.1 گاگلز دارای پایگاه داده بزرگ‌تری برای شناسایی اشیا، رابط کاربری بهبودیافته و قابلیت انجام جست‌وجوهای تصویری با استفاده از تصاویر موجود در گالری تلفن برخوردار است.

گاگلز و برنامه‌های معروف به "واقعیت افزوده" بخشی از برنامه‌های جدیدی هستند که هدف آن‌ها استفاده از اطلاعات گردآمده در دنیای واقعی برای افزودن آن‌ها به اطلاعات دیجیتالی و ارائه نتایج بر اساس مکان کاربر است؛ با این همه هنوز بیش‌تر این برنامه‌ها مورد استفاده متداول قرار نگرفته‌اند.

این سرویس در سال 2009 راه‌اندازی شد و پیش از این به کاربران تلفن‌هایی که با سیستم عامل آندروید گوگل کار می‌کردند امکان می‌داد با استفاده از دوربین تلفن خود از اشیاء مورد نظر عکس بگیرند و این برنامه با مقایسه عناصر عکس با پایگاه داده تصاویرش، هنگامی که همتایی برای آن می‌یافت، نام آنچه را که کاربر در جست‌وجوی آن بود، اعلام کرده و فهرستی از نتایج مربوط را از طریق صفحات وب مرتبط و گزارش‌های خبری فراهم می‌کرد.

نوکیا متهم کرد: اپل ایده‌های ما را به سرقت می‌برد

Posted: 09 May 2010 02:22 PM PDT

نوکیا شکایتی را علیه اپل در آمریکا مطرح کرده و مدعی شده است که دستگاه‌های آی.فون و آی.‌پد نسل سوم اپل امتیازهای انحصاری متعدد متعلق به این شرکت را نقض کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، این شرکت فنلاندی اپل را متهم کرده است امتیازهای انحصاری مربوط به انتقال بیان و داده، استفاده از قرار دادن داده‌ها در برنامه‌ها و نوآوری در بهینه‌سازی آنتن که کارآمدی را بهبود داده و در فضا صرفه‌جویی می‌کند و درنتیجه کمکی است تا دستگاه‌های کوچک‌تر و فشرده‌تری ساخته شوند را نقض کرده است.

پل ملین، مدیر کل مجوز امتیاز انحصاری نوکیا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که این شرکت در طراحی بسیاری از فن‌آوری‌های کلیدی در دستگاه‌های قابل حمل پیشرو بوده است و اکنون این اقدام را برای حمایت از حاصل توسعه پیشروی خود و برای پایان دادن به استفاده غیرقانونی تداوم یافته از نوآوری نوکیا در پیش گرفته است.

اقدام مذکور جدیدترین مورد در مجموعه شکایت‌هایی است که این دو شرکت از یکدیگر کرده‌اند. نوکیا در ماه اکتبر سال گذشته شکایتی را برای نقض امتیاز انحصاری از اپل مطرح کرد و دو ماه بعد اپل شکایت متقابلی را انجام داد و نوکیا را به نقض برخی از امتیازهای انحصاری خود متهم کرد.

نوکیا که بزرگ‌ترین سازنده تلفن همراه در جهان به شمار می‌رود، سال گذشته و با محبوبیت صعودی آیفون، سهم بازارش را از دست داد و به نظر می‌رسد به‌دنبال جبران آن از طریق شکایت حقوقی در دادگاه است که این تاکتیک اغلب در صنعت فن‌آوری مشاهده می‌شود.

این شرکت پیش از انجام شکایت، نخستین ضرر سه ماهه‌اش در طی 10 سال گذشته را اعلام کرد، در حالی که رقبای این شرکت از جمله سازندگان بلک بری و آیفون بازار تلفن هوشمند را تصاحب کرده‌اند.

بروس سی ول، مشاور کل اپل نیز اظهار کرده است که شرکت‌های دیگر باید با ابداع فن‌آوری‌های خود و نه فقط با سرقت فن‌آوری‌های اپل با این شرکت رقابت کنند.

دور دیگری از شکایت‌ها از سوی دو طرف انجام گرفته و این موضوع حل نشده باقی مانده است. شکایت جدید در حالی مطرح می‌شود که اپل اعلام کرده است قصد دارد برای نخستین بار رایانه لوحی آی‌پد را در خارج از آمریکا به فروش برساند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر