۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


وب‌سایت «مدیانیوز» دو ساله شد

Posted: 18 May 2010 01:20 PM PDT

همزمان با ۲۷ اردیبهشت‌ماه، روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه رسانه و ارتباطات (مدیانیوز) وارد سومین سال فعالیت خود شد.

مدیانیوز در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ با هدف اطلاع‌رسانی آنلاین در حوزه رسانه‌ها و علوم ارتباطات راه‌اندازی شد.

مدیانیوز در ۱۰ سرویس خبری باعناوین چاپ و نشر، صدا و تصویر، فناوری اطلاعات، مخابرات، تبلیغات، صنفی، دانشگاه، علمی، سازمان‌ها، رویدادها و بیش از ۹۰ سرویس‌ فرعی به پوشش رویدادهای حوزه رسانه و ارتباطات می‌پردازد.

در دو سال اول فعالیت، مدیانیوز بر گردآوری و سپس تولید اخبار علوم ارتباطات و رسانه‌های مختلف متمرکز بود. راه‌اندازی بخش آشنایی با مراکز آموزشی و دوره‌های دانشگاهی حوزه ارتباطات از جمله دیگر فعالیت‌های مدیانیوز در سال گذشته محسوب می‌شود.

در این مدت بخش‌های «فناوری اطلاعات»، «مخابرات» و «صدا و تصویر» به‌ترتیب فعال‌ترین سرویس‌های خبری سایت بودند و بیشترین حجم مطالب اعم از اخبار، گزارش‌ها، یادداشت‌ها و مقالات در این حوزه‌ها منتشر شد.


پربیننده‌ترین مطالب

در طول فعالیت دو ساله مدیانیوز بیش از هفت هزار و ۳۰۰ مطلب در این سایت منتشر شده است. در این مدت گزارشی با عنوان «۱۰ عکس دستکاری شده برتر قرن از نگاه تایم معرفی شد» که در مهرماه ۱۳۸۸ منتشر شد، پربیننده‌ترین مطلب سایت بوده است. مطالب زیر نیز از جمله پربیننده‌ترین‌های مدیانیوز در دو سال گذشته بوده‌اند که برحسب زمان انتشار مرتب شده‌اند:
- یک ایرانی در زمره ۱۱ مدیر ارشد شرکت «اپل» (چهارشنبه، ۵ تیرماه ۱۳۸۷)
- هکرهای شیعه به ملاقات آیت‌الله مکارم شیرازی رفتند (چهارشنبه، ۱۰ مهرماه ۱۳۸۷)
- همراه اول ۹ سرویس جدید ارزش افزوده ارائه می‌کند (شنبه، ۲ آذرماه ۱۳۸۷)
- متن کامل قانون جرائم رایانه‌ای (دوشنبه، ۱۶ دیماه ۱۳۸۷)
- خبرنگار عراقی پرتاب کننده کفش درخواست پناهندگی سیاسی از سوییس کرده است (دوشنبه، ۳۰ دی‌ماه ۱۳۸۷)
- گاف‌ها و اتفاقات غیرمنتظره و تازه‌های سیما در طول سال ۱۳۸۷ (پنجشنبه، ۲۹ اسفندماه ۱۳۸۷)
- روزنامه «کلمه سبز» میرحسین موسوی شنبه منتشر می‌شود (پنجشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸)
- جدول برنامه‌های تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری (پنجشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸)
- مردان یوتیوبی؛ زنان فیس‌بوکی! (دوشنبه، ۴ خردادماه ۱۳۸۸)
- «امکان جاسوسی و ردیابی گوشی ‌های تلفن همراه وجود دارد» (جمعه، ۲ مردادماه ۱۳۸۸)
- ۱۰ عکس دستکاری شده برتر قرن از نگاه تایم معرفی شد (چهارشنبه، ۱۵ مهرماه ۱۳۸۸)
- دارایی بیل گیتس معادل سرمایه ۱۴۰ کشور جهان (چهارشنبه، ۱۵ مهرماه ۱۳۸۸)
- سرویس «گوگل مپس» نقشه شهری را که وجود ندارد نشان داد! (شنبه، ۱۶ آبان‌ماه ۱۳۸۸)
- تلفن‌های همراه جدید دنیا در آستانه سال ۲۰۱۰ (شنبه، ۲۸ آذرماه ۱۳۸۸)
- فهرست برترین دوربین‌های دیجیتال با لنز ثابت منتشر شد (شنبه، ۲۸ آذرماه ۱۳۸۸)
- ورود چاق‌ها به این وب‌سایت ممنوع است! (سه‌شنبه، ۱۵ دی‌ماه ۱۳۸۸)
- فیس‌بوک جان دانش آموزی را از مرگ نجات داد (یکشنبه، ۲۰ دی‌ماه ۱۳۸۸)
- آیفون؛ میوه‌ی ممنوعه‌ی کارمندان مایکروسافت (سه شنبه، ۲۵ اسفندماه ۱۳۸۸)
- کانال مخصوص کودکان در امریکا تصاویر غیراخلاقی پخش کرد (جمعه، ۲۸ اسفندماه ۱۳۸۸)
- بیل گیتس به دنبال حل مشکلات جامعه بشری (شنبه، ۲۸ فروردین‌ماه ۱۳۸۹)


برچسب‌های محتوایی

به‌کارگیری «برچسب‌»های محتوایی برای مطالب از جمله قابلیت‌های جدید سایت‌هاست که در مدیانیوز از همان شروع به فعالیت مدنظر قرار گرفت. در دو سال گذشته برچسب «گوگل» حجیم‌ترین برچسب‌ محتوایی مدیانیوز بوده است و بیشترین تعداد مطالب با این برچسب منتشر شده است. تعداد دیگری از «برچسب‌»هایی که بیشترین تعداد مطالب درباره‌ی آنها در مدیانیوز منتشر شده به شرح زیر هستند:
آزادی بیان + آسیا + آموزش روزنامه‌نگاری + آی.پد + اپل +اروپا + اساتید ارتباطات + اسپم + اسلام + امارات + امریکا + امنیت فضای مجازی + انتخابات ریاست جمهوری + انگلیس + اوباما + ایمیل + بحران روزنامه‌ها + بی.بی.سی + تجارت الکترونیکی + تلویزیون ایران + توقیف + تویتر + تهران + جرایم رایانه‌ای + جست‌وجوی اینترنتی + جشنواره مطبوعات + جنگ مجازی + چین + دامنه‌های اینترنتی + درآمد وزارت ارتباطات + دولت نهم + رادیو ایران + روزنامه‌های ایران + زبان فارسی + زنان + سایت روزنامه‌ها + سرعت اینترنت + سینمای ایران + شبکه‌های اجتماعی + شرکت مخابرات + عربی + فایرفاکس + فرانسه + فیس‌بوک + قوانین رسانه‌ای + کتاب الکترونیکی + کودکان + گوگل + مایکروسافت + مجلس هشتم + وب فارسی + ویندوز + هک + همراه اول + یاهو + یوتیوب
فهرست الفبایی برچسب‌های مدیانیوز از طریق این صفحه قابل دسترس است.


پرجست‌وجوترین کلمات

علاوه بر کاربران و مخاطبان ثابت مدیانیوز، برخی مراجعه‌کنندگان نیز از طریق جست‌وجوی اینترنتی به صفحات این سایت راه یافته‌اند. بیشتر مراجعه‌کنندگان جست‌وجوگر مدیانیوز از طریق جست‌وجو در سایت گوگل به این سایت رسیده‌اند. بیشترین کلماتی که کاربران با جست‌وجوی اینترنتی آنها به مدیانیوز رسیده‌اند به شرح زیر هستند:
ازدواج اینترنتی، پیامک فارسی، ثبت نام سیم کارت، جرایم رایانه ای، خبر آنلاین، رادیو بی بی سی، راديو معارف، روزنامه خبر ورزشی، روزنامه شهروند، روزنامه مردم سالاری، روزنامه وطن امروز، سایبری، سایت بالاترین، صدای عدالت، فیلتر، قانون جرایم رایانه ای، قطعی اینترنت، کلمه سبز، کلمه میرحسین موسوی، نمایشگاه الکامپ، نمایشگاه مصلی، نشریه همت


آغاز سومین سال فعالیت

با شروع سومین سال فعالیت مدیانیوز، فعالیت‌های سایت با تغییراتی همراه خواهد بود. تلاش برای افزایش حجم مطالب تولیدی، راه‌اندازی چند بخش جدید در سایت و ورود به برخی عرصه‌های جدید در فضای مجازی از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای مدیانیوز در سال جدید است.

پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک برگزار شد

Posted: 18 May 2010 08:36 AM PDT

پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک صبح امروز در هتل المپیک تهران برگزار و از مقاله‌نویسان برتر پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک تقدیر شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این همایش امیرعباس تقی‌پور - دبیر همایش - درباره پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک توضیح داد.

در ادامه اسفندیار رحیم مشایی - رییس دفتر رییس جمهور - طی سخنانی بر لزوم ایجاد اتحادیه در صنف روابط عمومی تاکید کرد.

هم‌چنین مراسم تقدیر از مقاله‌نویسان برتر پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک با حضور اسفندیار رحیم مشایی، علی زارعی نجف‌دری، علی‌اصغر محکی، داوود زارعیان، محمد سلطانی‌فر، حسن بشیر، علی‌اصغر کریمی و امیرعباس تقی‌پور انجام شد.

در این مراسم از سه مقاله برتر با موضوع آینده‌ی روابط عمومی در عصر رسانه‌های دیجیتالی تالیف جواد افتاده، نانومدیا و روابط عمومی مجازی، تعریف مشترک دکتر نسیم حمیدی قهرودی و کبری گلستانی و استانداردها در روابط عمومی الکترونیک مطالعه موردی بانکداری الکترونیک تالیف فاطمه‌ بشارت‌نیا و نیز استفاده از فن‌آوری RFID در روابط عمومی تالیف سعید نوری آزاد تقدیر به عمل آمد.

در ادامه همایش، مقالات ارائه و نمایشگاه روابط عمومی الکترونیک که جنب این همایش برگزار می‌شود، با حضور اسفندیار رحیم مشایی ‌ـ رییس دفتر رییس جمهور - افتتاح شد و مورد بازدید او و همراهانش قرار گرفت.

کتاب خلاصه مقالات پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

اول و سوم خرداد مراسم روز جهانی ارتباطات در دانشگاه آزاد و علامه برگزار می‌شود

Posted: 18 May 2010 08:36 AM PDT

گرامی‌داشت روزجهانی ارتباطات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و دانشگاه علامه طباطبایی در روزهای اول و سوم خردادماه سال جاری برگزار می شود.

اسماعیل حق پرست دبیرانجمن علمی فرهنگی ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با اعلام این خبر افزود: این مراسم گرامی داشت برای اولین بار در برنامه مشترک با همکاری گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطابایی، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود که در آن اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به ارائه مقاله و سخنرانی می پردازند.

وی در رابطه با دیگر برنامه های این روز گفت: میزگرد بررسی آموزش ارتباطات در ایران با حضور دکتر سیدمحمد دادگران مدیرگروه دانشگاه آزاد اسلامی، دکترمصطفی کیا مدیرگروه دانشگاه علامه طباطبایی و دکترامیدمسعودی مدیرگروه دانشگاه سوره یکی از مهمترین برنامه های این گرامی داشت است.

همچنین سخنرانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، برگزاری پنل تصویرشناسی،‌ کارگاه تبلیغات، تئاتر رادیوی و سخنرانی دیگر اعضای هئیت علمی این دانشگاه ها از دیگر برنامه های در دست اجرای این روز است.

حقپرست در رابطه با برنامه‌های جانبی این روز نیز اضافه داشت: برپایی نمایشگاه عکس خبری به طور همزمان در دانشگاه های ارتباطات درتهران و تقدیر از برگزیده های این مسابقه از برنامه های مهم جانبی این روز است.

برپایی نمایشگاه کتاب تخصصی علوم ارتباطات، بازارچه نشریات، نمایشگاه عکس و ثبت نام در انجمن ها علمی از دیگر برنامه های جانبی این روز است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با زمان برگزاری این روز نیز این چنین توضیح داد: برنامه بزرگداشت روزجهانی ارتباطات پیش از این قرار بود در روزهای 26 و ۲۸ اردیبهست برگزار شود که با توجه به تعطیلات دانشگاه ها روزهای اول و سوم خرداد برای برگزاری این گرامی داشت انتخاب شده است.

سه پیشگام فاوا جایزه جامعه اطلاعاتی را دریافت کردند

Posted: 18 May 2010 08:36 AM PDT

روزنامه‌ی فناوران اطلاعات - در مراسم روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات‌، داتو سری محمد نجیب تون عبدالرزاق نخست وزیر مالزی، وانگ جیانگ ژو مدیرعامل چاینا موبایل و رابرت کان پیشگام توسعه اینترنت و پروتکل TCP/IP به دلیل تلاش شان در توسعه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و کمک به ایجاد شرایط بهتر زندگی مردم، جوایز روز جهانی جامعه اطلاعات را دریافت کردند.

روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات (WTISD) که به مناسبت سالروز تاسیس ITU در هفدهم ماه مه 1865نامگذاری شده، موقعیت مناسبی برای جلب توجه جامعه جهانی به ظرفیت‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در جهت توسعه است.

موضوع امسال WTISD "شهر بهتر، زندگی بهتر با فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات" تعیین شده که با شعار نمایشگاه اکسپوی شانگهای نیز مطابقت دارد.

بر‌اساس این گزارش، نخست‌وزیر مالزی یکی از برندگان جایزه جامعه اطلاعات در سال 2010، توسعه اینترنت را یکی از اولویت‌های دولتش قرار داده است. همچنین در مدل جدید توسعه اقتصادی مالزی، به همت وی، افزایش ظرفیت زیرساخت‌های ICT محوریت دارد. دولت او از طریق مرکز IMPACT در سایبرجایا، از تلاش‌های ITU برای تقویت امنیت سایبر در جهان حمایت ویژه می‌کند.

در پیام داتو سری محمد نجیب تون عبدالرزاق که به مناسبت این روز قرائت شد، با اشاره به 145 سالگی اتحادیه جهانی مخابرات که آن را به قدیمی‌ترین آژانس وابسته به سازمان ملل تبدیل کرده و با تاکید بر پیشرفت درخور توجه جامعه جهانی در بسترسازی برای استفاده از ظرفیت‌های فاوا آمده است: در این جهان که با شتاب به هم متصل و شبکه‌ای می‌شود، استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و ادامه بهره‌گیری از ظرفیت عظیم فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در ایجاد جامعه‌ای باز، دربرگیرنده و دانش محور، اهمیت حیاتی دارد.

این پیام می‌افزاید: موضوع امسال روز جهانی جامعه اطلاعات (شهر بهتر، زندگی بهتر با ICTs) به ما یادآوری می‌کند که شکاف دیجیتالی، نه تنها در مناطق روستایی، بلکه در میان افراد کمتر بهره‌مند جوامع شهری همچنان پابرجاست.این پیام که در حضور مدعوین اکسپو 2010 شانگهای از سرتاسر جهان قرائت شد، می‌افزاید: بیایید از طریق ICT در افزایش دانش، حفظ صلح و ‌هارمونی جهانی بکوشیم.رییس یتیم، وزیر اطلاعات، ارتباطات و فرهنگ مالزی به نیابت از نخست وزیر، جایزه را دریافت کرد.

براساس این گزارش، وانگ جیانگ ژو مدیرعامل و رییس هیات مدیره "چاینا موبایل" به عنوان بزرگ ترین شبکه موبایل جهان با بیش از 500 میلیون مشترک، برنده دیگر جایزه جامعه اطلاعات بود.

وی در این مراسم گفت: همزمان با شتاب گرفتن توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه بشری، معماری‌های جدید خدمات از جمله "اینترنت اشیا" به صورت گسترده روی جهان تاثیر خواهد گذاشت. ما همواره شاهد بهبود شرایط زندگی از طریق کاربردهای وسیع‌تر فاوا هستیم و آماده‌ایم تا به سهم خود در این مسیر تلاش کنیم.

وانگ افزود: اتحادیه جهانی مخابرات به بازیگر عمده استانداردسازی، توسعه زیرساخت، تحول شبکه و فناوری‌های مخابرات و همچنین پیاده سازی مدل‌های کسب و کار و خدمات این حوزه تبدیل شده است.

رابرت کان، رییس و مدیرعامل شرکت CNRI نیز که نقش موثری در توسعه اینترنت بازی کرده، سومین دریافت‌کننده جایزه جامعه اطلاعات بود.

وی در این مراسم گفت: معتقدم که ITU باید بسترساز گفت‌و‌گو درباره آینده اینترنت باشد و امیدوارم شاهد تلاش دایمی اتحادیه جهانی مخابرات در هماهنگ‌سازی استفاده از فضای فرکانسی با اهداف توسعه هزاره در کشورهای کمتر توسعه یافته باشیم.

حمدون توره، دبیرکل ITU نیز در این مراسم گفت: امروز، نیمی از مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند و بیش از 400 شهر جمعیتی بالای یک میلیون نفر را در خود جای داده‌اند. درچنین شرایطی، برندگان امسال جایزه روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات، بی‌شائبه در توسعه ICT نقش‌آفرینی کرده‌اند که به نوبه خود، اثری عمیق در توسعه پایدار و سازگار با محیط‌زیست شهرهای ما و در عین حال افزایش امنیت شبکه‌ها دارد.

گفتنی است مراسم اهدای جوایز روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات در سالن آبی (BLUE HALL) اکسپو شانگهای برگزار شد و اکسپو با به اهتزار درآوردن پرچم ITU روز 17 مه را به افتخار ITU نامگذاری کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در پیامی به مناسبت این روز، خواستار پیاده سازی فاوا به منظور حفظ محیط‌زیست شد.وی در این پیام با اشاره به شعار امسال WTISD یادآور شد: دسترسی بیشتر، می‌تواند به معنای حرکت سریع‌تر به سوی اهداف توسعه هزاره (MDGs ) باشد. اینترنت، تجارت و حتی آموزش را به جلو می‌راند. پزشکی از راه دور وضعیت سلامت بشر را بهبود بخشیده، ماهواره‌ها برای پایش تغییرات آب و هوایی به کار گرفته شده و فناوری‌های سبز نوید بخش شهرهای پاک‌تر است. همچنان که این نوآوری‌ها در دست ابداع است نیاز به پل زدن بر شکاف دیجیتالی هم احساس می‌شود.

سود خالص همراه اول ۱۰ برابر شده و به بیش از ۱۰ تریلیون ریال رسیده است

Posted: 18 May 2010 08:36 AM PDT

ایرنا - مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: سود خالص این شرکت از یک تریلیون ریال( 100 میلیارد تومان) در سال 1384 با بیش از 10 برابر افزایش به 10 تریلیون و 630 میلیارد ریال( یک هزار و 63 میلیارد تومان) در سال گذشته رسید.

وحید صدوقی در نشستی خبری که همزمان با پنجمین سال مدیریت وی در شرکت ارتباطات سیار برگزار شد، افزود: درآمد شرکت در سال گذشته 36تریلیون و 450 میلیارد ریال( سه هزار و 645 میلیارد تومان ) و بدهی آن 13 تریلیون و 600 میلیارد ریال ( یک هزار و 360 میلیارد تومان) بود.

وی بااشاره به اینکه همراه اول سال گذشته 10 تریلیون ریال (یک هزار میلیارد تومان) به خزانه دولت پرداخت کرد، افزود: پیش بینی می کنیم این رقم در سال جاری به 15تریلیون ریال( یک هزار و 500 میلیارد تومان) برسد.

27/1 درصد مکالمات همراه اول قطع می شود

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران در مورد شاخص قطعی مکالمات همراه اول گفت: این شاخص طی سالهای گذشته بهبود یافته و سال گذشته فقط 1/27 درصد مکالمات هنگام برقراری تماس قطع شده که رقم ناچیزی است.

تعرفه خدمات GPRS را 48 درصد کاهش خواهیم داد

صدوقی از کاهش هزینه خدمات GPRS ( اینترنت روی تلفن همراه)به میزان 48 درصد خبر داد و گفت: نرخ این خدمات در ساعات روز به هشت ریال و در شب به 2 ریال کاهش می یابد و نرخ های جدید از اول خرداد ماه امسال اعلام خواهد شد.

کاهش تعرفه پیامک فارسی، موجب کاهش درآمد همراه اول شد

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار بااشاره به اینکه همراه اول از بابت افزایش تعرفه پیامک لاتین و کاهش تعرفه پیامک فارسی متضرر شده است، افزود: با کاهش تعرفه پیامک فارسی میزان استقبال از فونت فارسی در پیامک ها افزایش یافت و در حال حاضر 85 درصد پیامک های ارسالی به زبان فارسی است.
صدوقی خاطر نشان کرد، نرخ تعرفه تلفن همراه در ایران یک چهارم قیمت جهانی آن است.

پیگیری پیامک تخریبی با همکاری گیرنده پیامک امکان پذیر است

وی در مورد پیگیری پیامک های تخریبی، گفت: همراه اول به محتوی پیامکها دسترسی ندارد، و زمانی این موضوع قابل پیگیری است که گیرنده پیامک آن را ارایه دهد. شرکت ارتباطات سیار فقط می تواند در مورد ارسال یک پیامک از سوی یک مشترک به مشترک دیگر نظر بدهد.

ارایه 12 سرویس جدید در نیمه اول سال جاری

صدوقی از ارایه 12 سرویس جدید در نیمه اول سال جاری خبر داد و گفت: آوای انتظار، شبکه اختصاصی مجازی برای شرکت های بزرگ، ارسال اخبار به مشترکین همراه اول، انتقال اعتبار و سرویس دوستان و آشنایان از جمله این سرویس ها است.

شبکه همراه اول سالم و بی خطر است

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار، شبکه همراه اول را سالم و بی خطر دانست و تصریح کرد، چون تعداد سایت ما بیشتر است و فاصله مشترک از سایت بطور میانگین 500 متر است که برنامه ما برای آینده کاهش این مسافت است.
صدوقی افزود: برخی افراد با انجام مصاحبه و بیان موضوعهای اثبات نشده در زمینه زیان آور بودن امواج آنتن های تلفن همراه، موجب نگرانی مردم می شوند.
وی افزود: سایت های شرکت مطابق با استانداردهای اروپا تولید شده اند و هیچ ضرر و زیانی ندارند و در این زمینه به مردم اطمینان خاطر می دهیم، چرا که گزارش تایید شده در مورد زیان آور بودن آنتن های موبایل وجود ندارد و سال گذشته مجوزی از سازمان انرژی اتمی در مورد زیان آور نبودن این آنتن ها دریافت کردیم.
صدوقی تاکید کرد، سایت و آنتن موبایلی که روی پشت بام محلی نصب می شود کمترین امواج را به خود آن ساختمان می فرستد و بیشترین توان در فاصله 100 متری سایت است.
وی تصریح کرد، تمام آنتن هایی که نصب می شود با مجوز شرکت ارتباط شهر و با هماهنگی نهاد و دستگاههای مربوطه است و هیچگونه آنتی مخفیانه نصب نمی شود.
وی با بیان اینکه در 29 سایت مشکل حقوقی داریم و بعضی را خاموش کرده ایم، افزود: وقتی سایتی خاموش می شود، تا راه اندازی مجدد آن سه تا چهار ماه منطقه دچار مشکل می شود.
صدوقی با بیان اینکه برخی از اختلالات در تلفن همراه به دلیل ناهماهنگی ها و عدم همکاری ها رخ می دهد، افزود: با توجه به اینکه پیش بینی ما افزایش ترافیک در محدوده نمایشگاه کتاب تهران بود، قبل از آغاز به کار نمایشگاه هشت سایت در این محدوده نصب کردیم. اما روز دوم برگزاری نمایشگاه ، از شرکت تعهد گرفتند که سایت های خود را خاموش کند که این موضوع موجب ایجاد اختلال در شبکه تلفن همراه در محدوده نمایشگاه و مناطق اطراف شد.

حضور در بورس یا فرا بورس

صدوقی گفت: برنامه امسال شرکت ارتباطات سیار ایران حضور در بورس یا فرابورس است و در اولین قدم نیز پنج درصد سهام شرکت را عرضه خواهیم کرد.

حضور در عرصه وایمکس

وی افزود: مذاکره با شرکت مبین نت برای خرید 40 درصد سهام آن و ورود همراه اول به عرصه خدمات وایمکس ( اینترنت بی سیم ) نهایی شده است و در مرحله عقدقرارداد هستیم.
مبین نت نحستین عرضه کننده خدمات وایمکس در سراسر کشور به شمار می رود و این موضوع را به اطلاع سازمان تنظیم مقررات رسانده است. همراه اول با داشتن 19 هزار سایت در سراسر کشور می تواند خدمات مناسبی در زمینه وایمکس ارایه دهد.
وی تاکید کرد، شرکت ارتباطات سیار 40درصد سهام ممتاز و مدیریتی مبین نت را خریداری می کند و خرید آن نیازی به مجوز سازمان رگولاتوری ندارد.

خرید تجهیزات نسل سوم تلفن همراه را شروع کرده ایم

صدوقی گفت: از سال قبل خرید آنتن های موبایل که قابلیت پشتیبانی نسل سوم و چهارم را دارند شروع کرده ایم.

پرداخت غیر حضوری قبوض تلفن همراه افزایش یافته است

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: طی 2 سال گذشته تعداد پرداخت غیر حضوری مشترکان همراه اول افزایش یافته و تعداد پرداخت غیر حضوری به 36 میلیون مورد رسیده است.
صدوقی افزود: مشترکان همراه اول در کرج و توابع آن با 85 درصد پرداخت غیر حضوری رتبه اول را در این زمینه کسب کردند و بعد از آن استان خراسان شمالی و تهران پیشگام پرداخت غیر حضوری قبوض تلفن همراه اول بودند.
وی خاطر نشان کرد، از ابتدای امسال پرداخت هزینه پرداخت هر قبض بصورت حضوری پنج هزار ریال(500 تومان) و بصورت غیر حضوری یک هزار ریال ( 100 تومان) است.

83 درصد جاده های کشور تحت پوشش شبکه همراه اول هستند

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران بااشاره به اینکه 83 درصد جاده های کشور تحت پوشش تلفن همراه است، افزود: از این میان 6/96 درصد جاده های اصلی و 68درصد جاده های فرعی و 70 درصد جاده های ریلی تحت پوشش قرار دارند .

وزارت آی.سی.تی، بیگانه با آی.تی

Posted: 18 May 2010 08:30 AM PDT

دنیای اقتصاد، سونیتا سراب‌پور - هفته گذشته قائم مقام معاونت توسعه، مدیریت و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خبر از حذف معاونت فناوری اطلاعات از نمودار سازمانی‌این وزارتخانه داد.

محمود هراتیان‌نژاد هدف از‌این اقدام را جلوگیری از موازی کاری و پررنگ‌تر کردن نقش حاکمیتی‌این دستگاه عنوان کرده است. وی در ادامه یادآور شده بود که حذف ‌این معاونت به مفهوم بی‌اهمیت تلقی کردن ‌این بخش نیست و شرکت فناوری اطلاعات از ‌این پس با جدیت امور حاکمیتی و سیاستگذاری بخش فناوری اطلاعات کشور را دنبال خواهد کرد.

حذف‌ این معاونت واکنش‌ها و اظهار نظرهای متفاوتی را به دنبال خود داشته است. برخی ‌این حرکت را در صورتی قابل قبول می‌دانند که بخش مجزایی برای حوزه فناوری اطلاعات کشور در نظر گرفته شود تا ‌این حوزه با تمام قدرت بتواند فعالیت‌های خود را انجام دهد.

برخی دیگر هم بر‌این باورند که حذف معاونت فناوری اطلاعات تغییر و مشکل چندانی را به وجود نخواهد آورد، چرا که گردانندگان و سیاست‌گذاران ‌این معاونت در زمان فعالیت خود قدم قابل توجهی را در‌این حوزه برنداشته بودند.

انحلال معاونت فناوری اطلاعات‌، یک حرکت استراتژیک

موضوع تغییر ساختار تشکیلاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در راستای کوچک‌سازی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد، بحث جدیدی نیست. براساس گزارش‌های منتشر شده، ساختار جدید وزارت ارتباطات دو معاونت فناوری اطلاعات و معاونت آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل ‌این وزارتخانه منحل شده و معاونت جدیدی تحت عنوان معاونت فناوری و امور بین‌الملل شکل گرفته است. در واقع براساس ساختار جدید چهار معاونت، یعنی برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات، فناوری و امور بین‌الملل، حقوقی امور دولت و مجلس و توسعه مدیریت و هماهنگی امور پشتیبانی برای مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است. یکی از بیشترین انتقاداتی که به مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی چند ساله گذشته وارد شده است، عدم توجه آنها به بخش دوم‌این وزارتخانه یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بی‌توجهی به فناوری اطلاعات طی چند سال گذشته انتقاد اصلی بسیاری از فعالان ‌این بخش بوده و هر چند تنها زیر مجموعه‌این وزارتخانه یعنی معاونت آی‌تی عملا فعالیت و تغییر عمده‌ای را در وضعیت آی‌تی در کشور ‌ایجاد نکرده بود، اما حذف آن هم چندان مقبول‌ این بخش نخواهد بود.

سهیل مظلوم، نایب رییس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، انحلال معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات را تنها یک هدف تاکتیکی می‌داند. وی در توضیح ‌این ادعا می‌گوید:‌ «انحلال ‌این معاونت تنها یک اقدام موقتی است و در کمتر از یک‌سال دیگر‌این معاونت باز خواهد گشت. در واقع مسوولان وزارت ارتباطات به دلیل یکسری مصالح و رعایت برخی مسائل نمی‌توانستند معاون آی‌تی یعنی عبدالمجید ریاضی را از جایگاه خود بردارند، به همین دلیل با یک اقدام تاکتیکی کلا ‌این معاونت را حذف و آن را با معاونت دیگری ادغام کردند.» به باور وی، حذف ‌این معاونت به دلیل یکسری ملاحظات بوده و به زودی همه چیز به حالت عادی خود برخواهد گشت و اگر هم‌ این چنین نشود، ‌این اقدام نشان می‌دهد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نمی‌خواهد در حوزه‌ آی ‌تی کشور دخالتی داشته باشد که این به ضرر صنعت‌ آی‌تی کشور خواهد بود.

در همین زمینه رمضان علی صادق‌زاده، معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش نیز معتقد است که انحلال ‌این سازمان در جهت متمرکزسازی و کوچک‌سازی مسوولیت‌ها می‌تواند مفید باشد، اما باید دید که با تبدیل ‌این معاونت به معاونت فناوری و امور بین‌الملل چه تغییراتی قرار است رخ دهد‌ آیا ‌این کار به توسعه‌ آی‌تی کشور کمک می‌کند یا ‌اینکه توسعه ‌این حوزه را با مشکلات جدید‌تری رو‌به‌رو خواهد کرد. وی در ادامه می‌افزاید: «از آنجایی که ‌این معاونت از ابتدا یک پست ستادی بود و از نظر اجرایی هیچ فعالیت قابل توجهی نداشت‌ این انحلال می‌تواند در راستای هم‌افزایی ظرفیت‌ها و بالا بردن بهره‌برداری ‌این معاونت مفید به فایده باشد. در واقع امور آی‌تی در وزارت ارتباطات باید متمرکز شود درست مثل بخش زیرساخت کشور که تمامی‌امور مربوط به زیرساختی کشور را در بر‌می‌گیرد.»

رقابت آی‌تی در داخل وزارتخانه

موضوع متولیگری آی‌تی به‌رغم بی‌توجهی به‌این بخش همواره یکی از بحث‌های درونی‌ این وزارتخانه بوده است. حتی در دوره قبل موضوع واگذاری مسوولیت‌های آی‌تی به شرکت فناوری اطلاعات و حذف معاونت آی‌تی شنیده می‌شد.

عبدالمجید ریاضی در ابتدای حضور خود در وزارت آی‌ سی‌ تی تلاش کرد تا با ارائه طرح‌های جنجالی مانند ‌اینترنت ملی و احیای شورای عالی فناوری اطلاعات و همچنین ‌ایجاد دبیرخانه ‌این شورا عملا نقش شورای عالی اطلاع‌رسانی را در دوره قبل برعهده بگیرد؛ اما شورای عالی فناوری اطلاعات عملا به فراموشی گذاشته شد و معاونت آی‌تی حتی موضوع ‌اینترنت ملی را از سطح اخبار و عملکرد وزارتخانه‌ای بالاتر نبرد. از سوی دیگر شرکت فناوری اطلاعات نیز جایگزین چندان مناسبی برای فعالیت‌های آی‌تی به حساب نمی‌آید. طی سال‌های گذشته‌ این شرکت عملا رابطه مناسبی را با صنوف مرتبط با‌ آی‌تی برقرار نکرده و عملا از قدرت و توان کافی برای حرکت به عنوان راهبری فناوری اطلاعات در کشور برخوردار نبوده است. تا‌ اینجا حداقل وعده‌های وزیر آی سی تی برای توسعه آی‌تی در کشور عملا از مرز سخنرانی و خبر تجاوز نکرده و حتی تنها نام باقی مانده در‌این بخش (یعنی معاونت آی‌تی) نیز حذف شده است.

علی اکبر جلالی، استاد دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگر در حوزه‌ آی ‌تی در ‌این خصوص می‌گوید:‌ «یکی از چالش‌های توسعه فناوری اطلاعات در‌ ایران به تغییر مدام تصمیم‌گیری در رده‌های بالا برمی‌گردد. برای مثال زمانی قرار بود توسعه فناوری اطلاعات از طریق پروژه‌هایی همچون طرح تکفا پیش برود که بعدها ‌این مسیر تغییر پیدا کرد و معاونت فناوری اطلاعات تشکیل شد که ‌این معاونت به علت دولتی بودن و محدودیت اختیارات نتوانست آن طور که انتظار می‌رفت به توسعه آی‌تی کشور کمک کند. در نهایت می‌توان به ‌این نتیجه رسید که انحلال یا وجود ‌این معاونت تا زمانی که برنامه و تصمیمات درستی در‌این حوزه گرفته نشود، تاثیری روی صنعت آی‌تی کشور نخواهد داشت.»

علاقه دولت به ارتباطات بیشتر از فناوری اطلاعات

در حالی که 27 اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نام گرفته است. اما در کشور ما ‌این روز با عنوان ارتباطات و روابط عمومی ‌نام‌گذاری شده است که همین تغییر نام نیز چالش‌های اساسی و عدم توجه مسوولان کشور را به حوزه فناوری اطلاعات نشان می‌دهد. عدم توجه به بحث فناوری اطلاعات در کشور را حتی می‌توان در اظهارات مسوولان وزارت ارتباطات نیز مشاهده کرد. به عنوان مثال محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت نهم به صراحت اظهار می‌کرد که‌ این وزارتخانه تمایل به ورود در حوزه فناوری اطلاعات ندارد و‌این بخش باید به ارگان دیگری واگذار شود. همچنین تقی‌پور، وزیر کنونی ارتباطات هرچند قبل از رسیدن به‌این پست قول‌هایی برای توسعه فناوری اطلاعات کشور داده بود و دولت دهم را به عنوان دولت الکترونیک معرفی کرد، اما با گذشت تقریبا 7 ماه از وزارت وی هنوز هم نمی‌توان پیشرفت قابل توجهی را نه در حوزه آی‌تی و نه حتی در دولت الکترونیکی کشور دید.

مروری بر تحولات چند سال اخیر در حوزه فناوری اطلاعات به ویژه بررسی سیاست‌های دولت هم در‌این حوزه نشان از چالش‌های پیش روی مدیریتی در بدنه‌این دولت دارد. در همین زمینه حسن صحراپور، مدیر کل نظارت و بازرسی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور، می‌گوید: «در دولت نهم وضعیت فناوری اطلاعات متولی خاص و دقیقی از جهت وجود دستگاه‌های اجرایی خاص نداشت، آنچه در برنامه چهارم از نظر برنامه و بودجه وجود داشت، حوزه‌های زیرساختی بود. به علاوه برنامه چهارم توسعه توجه ویژه به حوزه ارتباطات و زیرساخت داشت که امیدواریم در برنامه پنجم به بخش‌های فناوری اطلاعات بپردازد.» وی همچنین با انتقاد از ‌اینکه سیستم آی‌تی کشور منسجم و پیوسته کار نمی‌کند، اظهار داشت که در حوزه دولت الکترونیک دچار عدم پیوستگی سیستم‌ها هستیم.

سهیل مظلوم نیز در خصوص مجموعه فعالیت‌های وزارت ارتباطات و فناروری اطلاعات در دو حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید: «برای درک بهتر از وضعیت ‌این دو حوزه باید دو مقایسه انجام داد؛ اول مقایسه با برنامه چهارم توسعه و بعد سنجش با دیگر کشورهای توسعه یافته. در حوزه ارتباطات و براساس آنچه که در برنامه توسعه‌ای کشور در نظر گرفته شده است می‌توان‌ این ادعا را داشت که تقریبا به تمامی آنچه در برنامه پیش‌بینی شده است از نظر کمی‌ رسیده‌ایم، اما از نظر کیفی هنوز مشکلاتی وجود دارد. اما در حوزه فناوری اطلاعات و همان‌طور که مشهود است نه تنها از نظر کیفی، بلکه از نظر کمی‌هم به توسعه‌ای دست نیافته‌ایم و از برنامه بسیار عقب هستیم.» به باور وی، در حوزه فناوری اطلاعات طی چند سال اخیر اتفاق قابل توجهی رخ نداده است و تنها اتفاق قابل توجه در‌ این حوزه ارائه کارت هوشمند سوخت بوده که آن هم نه به خاطر آی‌تی بلکه به خاطر فشار برای ساماندهی سوخت کشور بوده است.

حرف آخر

سازمان ملل متحد امسال را سال «شهرهای بهتر، زندگی بهتر با فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی» نامگذاری کرده است. استفاده از ترکیب فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی با هم نشان دهنده تلفیق ‌این دو فناوری در هم است. بی‌شک توسعه دیجیتالی در کشور تنها با توسعه شبکه‌های مخابراتی به دست نمی‌آید و بدون فناوری اطلاعات کیفیت زندگی مردم به حد مطلوب نخواهد رسید. آیا مدیران وزارت ICT به‌این موضوع باور دارند؟

آلمان؛ کشوری با دسترسی ۹۸ درصد مردم به اینترنت پرسرعت

Posted: 18 May 2010 08:30 AM PDT

خبرگزاری فارس - در آلمان ارتباطات اینترنتی با سرعت بیش از 384 کیلوبیت در ثانیه، در گروه اینترنت پرسرعت قرار می‌گیرند و با این تعریف هم‌اکنون بیش از 98 درصد خانه‌های این کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.

جمهوری فدرال آلمان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است که در قاره اروپا واقع شده و با داشتن وسعت نسبتاً کوچک، تا پایان فصل نخست سال 2010 میلادی بیش از 7/81 میلیون نفر جمعیت داشته است.

این کشور نه تنها در صنعت خودرو بلکه در حوزه فناوری نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای کرده و در اروپا جزء کشورهای پیش‌رو در این زمینه محسوب می‌شود. طبق آخرین گزارش‌های رسمی منتشر شده از سوی دولت آلمان، این کشور از نظر ارتباطی جزو کشورهای پیشرفته ‌است و هم‌اکنون 54 میلیون خط تلفن ثابت و بیش از 84 میلیون خط تلفن‌همراه در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آلمان 373 شبکه تلویزیونی برنامه پخش می‌کنند و 38 میلیون و 600 هزار کاربر اینترنتی آن به صورت مرتب وارد دنیای مجازی می‌شوند. همچنین 16 میلیون و 494 هزار دامنه اینترنتی در این کشور وجود دارد و پسوند دامنه اینترنتی آن de. است. تا پایان سال قبل در آلمان 12 میلیون و 400 هزار خط باند پهن برای اتصال به اینترنت وجود داشته است که از این میان 9 میلیون و 900 هزار پهن‌باند را شرکت مخابرات آلمان پوشش می‌دهد.

براساس آمارهای به دست آمده، 16/36 درصد کاربران آنلاین آلمانی از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند که این میزان کمتر از کشورهای دانمارک و هلند است که در اتحادیه اروپایی از رهبران این عرصه به شمار می‌روند. گزارش اتحادیه اروپایی که سه سال قبل در خصوص گسترش پهنای باند و مبارزه با شکاف دیجیتالی در 27 کشور اروپایی منتشر شد نیز نشان می‌دهد که مبارزه با شکاف دیجیتالی در آلمان سالانه 5/8 درصد رشد دارد. از سوی دیگر، افزایش استفاده از اینترنت در آلمان موجب شد تا در سال گذشته بیش از 24 میلیون مشترک جدید از خطوط ADSL در این کشور استفاده کنند.

از آنجایی که افزایش دسترسی کاربران به خطوط پرسرعت اینترنتی یکی از شاخص‌های اصلی در سنجش میزان نفوذ فناوری بین مردم محسوب می‌شود، کشورهایی اروپایی و از جمله آلمان طی چند سال اخیر برای توسعه این شاخص سرمایه‌گذاری فراوان کرده‌اند. به عنوان مثال، دولت فرانسه با اجرای طرح دیجیتالی خود موسوم به Numérique 2012 که در اکتبر 2012 به تصویب رسید، تلاش می‌کند طی دو سال آتی امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت برای تمام ساکنان خود را فراهم کند.

دولت انگلیس نیز در حال اجرای طرحی موسوم به Digital Britain Report با هدف مشابه است که آن را در ژوئن 2009 به تصویب رسانده است. در این میان کشور آلمان هم برای گسترش خطوط پهن‌باند اینترنتی و افزایش دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و ارزان، برنامه ویژه خود با نام Germany Broadband Strategy را در دستور کار دارد. این برنامه بزرگترین اقدام دولت آلمان برای گسترش اینترنت پرسرعت بین مردم این کشور محسوب می‌شود و در فوریه 2009 به تصویب رسیده است.

برای آنکه دولت آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در اجرای طرح‌های خود برای گسترش اینترنت پرسرعت بین مردم موفق شوند، اپراتورهای کابلی از سال گذشته فعالیت‌های گسترده خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند. اما در حالی که شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی بزرگ‌تر در حال توسعه و ارتقاء زیرساخت‌های خود هستند، شرکت‌های کوچک‌تر مشکلات بیشتری را پیش‌روی خود می‌بینند و هنوز نتوانسته‌اند از نتایج بحران مالی سال‌های 09-2008 رهایی یابند.

این مسئله تا اندازه زیادی باعث کند شدن حرکت آلمان در توسعه خطوط پهن‌باند شده است، اما دولت این کشور می‌کوشد با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت از بخش خصوصی بتواند امکان توسعه خدمات ISPهای کوچکتر را نیز فرهم آورد.

ارایه اینترنت پرسرعت به کاربران این روزها به رقابتی تنگاتنگ تبدیل شده است که کشورهای مختلف در آسیا، اروپا و آمریکا به شدت آن را دنبال می‌کنند. تایوان هم‌اکنون امکان دسترسی بین‌المللی به اینترنت با سرعت 10 مگابیت در ثانیه را برای شهروندان خود فراهم کرده است که البته کره جنوبی از سال 2008 به بعد، امکان اتصال به اینترنت با سرعت یک مگابیت در ثانیه را برای شهروندان خود فراهم کرده بود.

در مقابل این کشورهای آسیایی، اروپایی‌ها قرار دارند که با حداکثر توان خود به جلو حرکت می‌کنند. از جمله این کشورهای اروپایی آلمان است که در نظر دارد تا پایان سال 2010 میلادی امکان دسترسی به اینترنت با سرعت یک مگابیت در ثانیه را برای شهروندان خود فراهم آورد. دیگر کشورهای اروپایی مانند سوئد، دانمارک و انگلستان در تلاشند این سرویس را در دوره زمانی یاد شده با سرعت 2 مگابیت در ثانیه به شهروندان خود ارایه دهند.

طبق آمارهای موجود، هم‌اکنون متوسط سرعت اینترنت در آلمان 4 مگابیت در ثانیه است. هم‌اکنون بزرگترین شرکت‌های مخابراتی آلمان با نام‌های "دویچه تلکام " و "ودافون " با همکاری یکدیگر خدمات پهنای باند اینترنت VDSL سرعت بالا را در این توسعه می‌دهند تا سرعت دسترسی مردم به شبکه مجازی را از متوسط 4 مگابیت در ثانیه هم بالاتر ببرند.

این دو شرکت سال جاری با توسعه به دو شهر آلمانی وورتسبورگ و هایلبرون و فراهم‌سازی دسترسی حدود 50 هزار خانه در هر شهر به شبکه فوق سریع، آغاز به کار خواهند کرد. در حال حاضر 50 شهر آلمان به شبکه اینترنت پرسرعت VDSL دسترسی دارند که نسخه سریع‌تر فناوری پهنای باند استاندارد با ده‌ها مگابیت در ثانیه سرعت است که برای پخش مستمر تصاویر ویدیویی با کیفیت بالا مناسب به نظر می‌رسد.

شرکت "دویچه تلکام " هم‌اکنون رقبای خود را برای کمک به ساخت شبکه VDSL در آلمان فراخوانده و هشدار داده این کشور در صورتی که در توسعه پهنای باند سرمایه گذاری نکند، ممکن است از رقبای خود عقب بماند.

این فعالیت‌های بخش خصوصی در کنار برنامه‌ریزی دولت آلمان برای افزایش میانگین سرعت اینترنت در این کشور دنبال می‌شود. بر اساس طرح وزارت اقتصاد آلمان، تا سال ۲۰۱۸ میلادی امکان دسترسی تمام منازل و شرکت‌های این کشور به اینترنت با سرعت 50 مگابیت در ثانیه فراهم خواهد شد. در حال حاضر ۹۸ درصد خانه‌های آلمانی به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.

وزارت اقتصاد آلمان در کنفرانس کارشناسان اقتصادی این کشور موضوع افزایش پهنای باند اینترنتی را مطرح کرده است. خبرگزاری آلمان به نقل از گزارش وزارت اقتصاد آلمان می‌نویسد: سرمایه‌گذاری‌های گسترده در تلفن ثابت و مخابرات لازم است تا آلمان در آینده بتواند جایگاه خود را به عنوان کشوری با اینترنت پهن‌باند حفظ کند.

در آلمان ارتباط‌های اینترنتی با سرعت بیش از 384 کیلوبیت در ثانیه در گروه اینترنت پرسرعت (پهن‌باند) قرار می‌گیرند. با این تعریف هم‌اکنون بیش از 98 درصد خانه‌های این کشور دسترسی به اینترنت پرسرعت دارند. بر اساس برنامه‌های جدید باید امکان دسترسی بسیاری از شهروندان به اینترنت سریع‌تر فراهم شود.

وزارت اقتصاد آلمان همچنین پیشنهاد کرده است که در زمان ساخت خیابان‌های جدید یا کانال تأسیسات، یک لوله خالی برای کابل‌کشی اینترنتی تعبیه شود تا در هزینه‌های آتی برای گسترش خطوط پهن‌باند اینترنتی صرفه‌جویی شود.

فراهم کردن فرکانس‌های جدید برای تبدیل سیستم آنالوگ به دیجیتال نیز از جمله اقدامات ضروری دولت آلمان نامیده شده‌اند. این فناوری بیشتر برای دسترسی مناطق روستایی و دورافتاده‌تر به اینترنت کاربرد دارد. برنامه پیشنهادی وزارت اقتصاد آلمان باید به تصویب مجالس ایالتی این کشور برسد تا قابلیت اجرایی داشته باشد. گفتنی است در حال حاضر اینترنت 2 تا 32 مگابیت در ثانیه سرعت‌های رایجی هستند که شرکت‌های اینترنتی در آلمان ارایه می‌دهند.

عرضه شارژر خورشیدی برای همه دستگاه‌ها

Posted: 18 May 2010 08:30 AM PDT

شارژر خورشیدی جدیدی از سوی Chinavasion عرضه شده که با داشتن 29 آداپتور، قادر به شارژ تلفن‌های همراه، MP3 پلیرها، دوربین‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های قابل حمل است.

به گزارش ایسنا، این دستگاه باتری با قدرت 20 هزار میلی آمپر دارد که با قرار گرفتن در زیر نورشید در ظرف هشت ساعت شارژ می‌شود.

اما علاوه بر انرژی خورشیدی می‌تواند با استفاده از آداپتور برق یا آداپتور فندک خودرو نیز شارژ شود که کمتر از سه ساعت زمان می‌برد و هنگامی که باتری آن پر شد هر دستگاهی که به آن متصل شود را شارژ می‌کند.

این دستگاه 148 دلار قیمت داشته و با یک سال گارانتی عرضه می‌شود.

کاهش تعرفه‌ی GPRS برای مشترکان همراه اول

Posted: 18 May 2010 08:30 AM PDT

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار از کاهش تعرفه‌ی GPRS برای مشترکان همراه اول خبر داد.

به گزارش ایسنا وحید صدوقی اظهار کرد: قرار است قیمت GPRS برای مشترکان کاهش یابد به طوری که نرخ استفاده از سرویس در روز به 8 ریال و نرخ استفاده در شب به 2 ریال کاهش داده شود.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ادامه داد: به‌طور کلی حدود 48 درصد کاهش هزینه قیمت GPRS برای مشترکان همراه اول را شاهد خواهیم بود.

وی که در نشست خبری با خبرنگاران صحبت می‌کرد، تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم این موضوع را از اول خردادماه اعمال کنیم و اطلاع‌رسانی درباره آن را انجام و پکیج جدید را ارائه کنیم.

افزایش تعداد بیکاران در صنایع آی.‌تی آمریکا

Posted: 18 May 2010 08:30 AM PDT

گزارش منتشر شده نشان داد، نرخ استخدام نیروهای کاری جدید طی سه ماهه نخست از سال جاری میلادی 3/1 درصد کاهش یافته است.

به گزارش فارس به نقل از گیزمودو، شرکت‌های آمریکایی در طول 9 ماه گذشته 380 هزار شغل را در حوزه فناوری اطلاعات از بین بردند که این جریان پس از شرایط ثابت استخدام کارمندان جدید آمریکایی در حوزه فناوری طی سه ماهه نخست از سال 2009 میلادی که بحران اقتصادی به اوج خود رسیده بود، یک افت ناگهانی محسوب می‌شود.

با از بین رفتن 49 هزار شغل، میزان کلی بیکاری آمریکا در حوزه فناوری اطلاعات به 2/5 درصد رسید که این رقم از سال 2004 تا کنون به بیشترین حد خود رسیده است.

در حال حاضر میزان استخدام نیروهای کاری نسبت به سال گذشته 7 درصد کمتر شده است. این اطلاعات را دفتر پیش‌بینی‌های کاری آمریکا بر اساس بررسی‌های ماهانه خود منتشر کرد.

با این وجود، باید توجه داشت که میزان از بین رفتن موقعیت‌های شغلی در حوزه فناوری طی سه ماهه نخست از سال جاری نسبت به رشد نرخ بیکاری در فصول سوم و چهارم از سال گذشته کمتر بوده است. در سه ماهه پایانی سال گذشته میزان به‌کارگیری نیروهای جدید در حوزه فناوری اطلاعات آمریکا 6 درصد کاهش یافت که این رقم برای سه ماهه گذشته تنها 3/1 درصد گزارش شده است.

میزان کاهش استخدام در صنعت فناوری اطلاعات طی سه ماهه گذاشته تا اندازه‌ کمتر از نرخ بیکاری در حوزه مشاغل تخصصی و مدیریتی بوده است. در این حوزه طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی نرخ بیکاری 5/1 درصد اعلام شده است.

رحیم‌مشایی: دستگاه‌های دولتی باید ارتباط از طریق فضای دیجیتال را توسعه دهند

Posted: 18 May 2010 08:18 AM PDT

رئیس دفتر رییس جمهور دنیای آینده را دنیایی که فضای مجازی را می‌شناسد خواند و تصریح کرد: این فضای مجازی بدون بهره‌گیری از امکانات دیجیتال معنی ندارد.

به گزارش ایسنا، اسفندیار رحیم‌مشایی در حاشیه پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک در جمع خبرنگاران با اعتقاد بر اینکه با شناخت صحیح از جایگاه روابط عمومی می‌توان فهم درستی از روابط عمومی الکترونیک داشت گفت: با شناخت جایگاه روابط عمومی همه به سوی روابط عمومی الکترونیک پیش خواهند رفت.

وی با بیان این‌که روابط عمومی نقش تعیین‌کننده‌ای در حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی دارد، افزود: روابط عمومی‌ دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف و در دستیابی به نتیجه موثر خواهد بود.

به گفته رحیم‌مشایی برای دستیابی به افق‌های تعیین شده در نظام‌های اجتماعی نیازمند درک روشن و شناسایی جایگاهی هستیم که در آن قرار دارد و شناسایی راهی است که باید پیمود.

رییس دفتر رییس جمهور معتقد است: اطلاعات و ارتباطات رو به توسعه است و روابط عمومی دیجیتال در هر دو این حوزه‌ها که مورد توجه قرار دارد، فعالیت می‌کند.

رحیم‌مشایی همچنین خاطرنشان کرد: با رابطه داشتن روابط عمومی‌های بین دستگاهی و فرابخشی، روابط عمومی‌های دیجیتال می‌تواند کارکرد موثرتری در این زمینه خواهند داشت. دستگاه‌های دولتی باید تا حد امکان ارتباط از طریق فضای دیجیتال را توسعه دهند.

پیام انجمن روابط عمومی ایران به مناسبت روز جهانی ارتباطات

Posted: 18 May 2010 08:18 AM PDT

انجمن روابط عمومی ایران به مناسبت روز جهانی ارتباطات پیام داد.

در این پیام آمده است: "روز جهانی ارتباطات و به عبارتی روز روابط عمومی، امسال نیز مانند تمامی سالیان گذشته، یادآور تحولات تازه به تازه‌ای است که از دو جنبه‌ی اساسی بر زندگی مردم سراسر جهان، از جمله بر جامعه‌ی توسعه‌گرای ایران، تاثیرگذار بوده است.

یک جنبه از این تاثیرات، ناشی از توسعه و پیشرفت روزافزون تکنولوژیک در فضاهای مخابراتی، دیجیتالی و سایبری بر بهبود روزافزون سطح رفاه عمومی است. آسان‌سازی و روان‌سازی دسترسی به منابع اطلاعاتی و دستیابی به فرصت‌های تازه برای انتخاب مناسب‌تر کالاها و خدمات بخشی از این دستاوردهاست.

اما جنبه‌ی دیگر این تاثیرات، مربوط به زندگی اجتماعی، فرهنگی و معنوی بشر امروز است که یکی از موضوعات و فلسفه‌های عمده در علوم ارتباطات اجتماعی را تشکیل می‌دهد. امروزه مناسبات اقتصادی سیاسی و فرهنگی در تمامی جوامع تحت تاثیر ارزش‌های نوینی است که همسو با همین تحولات به مطالبات اصلی مردم، نهادهای صنفی و مدنی و درنتیجه به تعهدات و مسوولیت‌های دولت‌ها تبدیل شده‌اند.

مفاهیم و ارزش‌هایی چون مردم‌سالاری، دانایی محوری، شفاف‌سازی، پاسخ‌گویی، اصلاح‌گری و تغییرپذیری، تضارب آرا و احترام به نظرات و عقاید دیگران و گردش آزاد اطلاعات از جمله‌ی این مطالبات‌اند که به اشکال مختلف و متناسب با شرایط هر جامعه، رنگ و بوی بومی و ملی ولی نه دل‌بخواهی و سلیقه‌یی می‌پذیرند، اما روح و ماهیتی فرامرزی و جهان وطنی دارند.

انجمن روابط عمومی ایران به عنوان نهادی دیرپا و متعد نسبت به مسوولیت‌های حرفه‌یی خود، ضمن گرامیداشت 27 اردیبهشت "روز جهانی ارتباطات" یادآوری می‌نماید:

رخدادهای متنوع ارتباطی و از جمله سلسله همایش‌هایی که همه ساله به این مناسبت و به همت جمعی از تلاشگران عرصه‌ی علوم ارتباطات اجتماعی برگزار می‌شود، فرصتی مغتنم است تا طرح و بررسی همه جانبه‌ی این گونه مطالبات انسانی، اجتماعی و مدنی از منظر نهاد واسطی چون روابط عمومی در دستور کار قرار بگیرد.

بی‌شک در مناسبتی چون روز جهانی ارتباطات می‌توان در کنار رصد کردن تازه‌ترین تحولات نظری و علمی در حوزه‌ی ارتباطات، با نگاهی نقاد و سازنده با کالبد شکافی علل کاستی‌ها و ناکامی‌ها برای کاربست این دستاوردها در زندگی واقعی اجتماعی پرداخت، بر نقاط قوت و ضعف انگشت تاکید گذاشت و راه را از بیراهه بازشناخت. امید آن که این گونه تلاش‌های مسوولانه، همواره پایدار و با موفقیت همراه باشند".

تحقق شعار شهر بهتر، زندگی بهتر با مخابرات یا جامعه‌ی اطلاعاتی؟

Posted: 18 May 2010 08:18 AM PDT

خبرگزاری ایسنا - امسال که اتحادیه جهانی مخابرات برای روز جهانی جامعه اطلاعاتی در جهان، شعار: "شهر بهتر، زندگی بهتر با تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی" را اعلام کرد و دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) و دبیر کل سازمان ملل متحد جداگانه پیامی در راستای تبیین این شعار به جهانیان فرستادند و حالا که در کشور ما این روز را روز روابط عمومی نامیدیم، کارشناسان بر توجه به یک نکته تاکید دارند که نقطه آغاز جامعه اطلاعاتی در بعد اجتماعی، دسترسی به اطلاعات و در بعد اقتصادی فراگیر شدن تکنولوژی‌های نوین ارتباطی یا ICT یا یعنی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است.

جایی خواندم که یکی از اساتید دانشگاه تاکید کرده بود که دسترسی به اطلاعات یعنی شکل‌گیری پایگاه‌های اطلاعاتی در نقطه نقطه کشور، یعنی هر آنچه از اسناد، مدارک، مکاتبات، مراسلات، نوارهای صوتی، تصویری در هر سازمان و نهاد وجود دارد، تدوین، تنظیم، پردازش و رقومی شود و در پایگاه اطلاعاتی قرار گیرد و ICT، یعنی بستر مخابراتی و شبکه‌های فنی ارتباطی با استانداردهای بالا ایجاد شود تا هر فرد و هر نیازمند و هر مراجعه‌کننده از هر نقطه از جهان به راحتی و در هر لحظه که خواست با استفاده از این بستر به هر پایگاهی که خواست مراجعه کند و اطلاعاتی را بدهد یا اطلاعاتی را بگیرد.

این سوال برایم ایجاد شد که هر سال روزی را با عنوان روز جهانی ارتباطات برگزیده‌اند اما چرا باید گاهی پایین بودن کیفیت ابزار ارتباطی نظیر تلفن همراه و اینترنت که اغلب مردم با آن درگیرند در کشوری مانند ایران، از جمله انتقادات وارد بر عملکرد وزارت ارتباطات شود؟

بگذریم... در هر حال تنظیم مقررات و برنامه‌ریزی برای مخابرات جهان به منظور ایجاد تجهیزات و سیستم‌ها، ایجاد هماهنگی و انتشار اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی و استفاده از خدمات مخابراتی و رشد ارتباطات و ساختار آن، تهیه و تنظیم اصول و مقررات بین‌المللی حاکم بر موارد استفاده‌ی زمینی و فضایی از طیف فرکانس در جهت تسهیل تدوین قوانین داخلی کشورها، گسترش استانداردهای مخابرات به‌منظور تضمین سیستم‌های مخابرات داخلی، گسترش شبکه‌های مخابراتی و گشودن راهی به فن‌آوری‌های پیشرفته مخابرات در جهان برای بهبود اقتصاد و مبادله‌ی اطلاعات جهانی از جمله اهداف اتحادیه بین‌المللی مخابرات است.

به بهانه اینکه شعار امسال اتحادیه جهانی مخابرات "شهر بهتر، زندگی بهتر با تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی" انتخاب شده در این گزارش، بار دیگر آخرین وضعیت آمار و ارقام حوزه مخابرات و ارتباطات در کشور را مرور کردم.

طبق آخرین آمار رسمی در پایان سال 1388 ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان تهران 5/44 درصد، تعداد تلفن‌های منصوبه 7 میلیون و 682 هزار و 936 و تلفن‌های مشغول به کار 6 میلیون و 454 هزار و 889 شماره اعلام شد و تا پایان این سال، 50 هزار و 116 دستگاه تلفن همگانی نصب شده است. علاوه بر این یک هزار و 191 روستا داری ارتباط شدند، همچنین تا پایان سال 88 تعداد 370 دفتر روستایی تجهیز شدند که از این تعداد،‌ 318 دفتر بهره‌برداری شده‌ است.

بر اساس آخرین ارزیابی عملکرد تجمعی شرکت پست، سرانه مرسوله پستی در کشور در سال 88، 11،1 مرسوله بوده و این در حالی است که مقایسه این آمار با سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این سرانه در سال 87، 14 مرسوله بوده و سال پیش‌تر از آن یعنی 86 به میزان 14،9 مرسوله و تعداد مرسولات پستی در سال 88، 803 میلیون مرسوله بود.

هم‌چنین پوشش مساحتی هر واحد پستی در سال 88، 94 کیلومتر مربع ، پوشش جمعیتی به ازای هر واحد پستی در سال 88 ، 4196 نفر،تعداد مرسوله به ازای هر واحد پستی در سال 88 46500 مرسوله ، تعداد مرسوله به ازای هر کارمند در سال 88 51100 مرسوله بوده است؛ عرضه‌ی خدمات پستی در دفاتر خدمات فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات روستایی در سال 88 ، 9453 دفتر بوده است.

اما ظرفیت پهنای ‌باند اینترنت کشورمان طی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، از 12 لینک STM1 در سال 84 به 137 لینک STM1 افزایش یافت که این رقم رشد 11 برابری، معادل 1140 درصد را نشان می‌دهد.

گفتنی است طبق اعلام مسوولان مخابراتی‌ ضریب نفوذ تلفن ثابت 38 درصد است که از ضریب نفوذ مطلوبی برخوردار است و در کلیه نقاط کشور واگذاری تلفن ثابت به‌روز است.

گزارش‌ها همچنین نشان دادند که تا پایان سال گذشته تعداد مشترکان همراه اول از مرز 37 میلیون نفر گذشت و اپراتور دوم نیز حدود 13 میلیون مشترک دارد که این آمار شامل مشترکان دائمی و اعتباری است و مشترکان تالیا هم بین 800 تا حدود یک میلیون اعلام شده است که تا بر اساس آن آمار همراه اول 1102 شهر، 46 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور و 36 هزار روستا یعنی حدود 60 درصد روستاهای کشور را تحت پوشش دارد و به عبارت دیگر 94 درصد مردم کشور می‌توانند از شبکه همراه اول استفاده کنند.

بر اساس آخرین آمار همراه اول، شرکت ارتباطات سیار با 259 اپراتور در 110 کشور جهان قرارداد رومینگ بین‌الملل دارد.

طبق آنچه که مسوولان گفته‌اند واگذاری به روز تلفن ثابت در سراسر کشور، واگذاری میلیون‌ها خط تلفن همراه، برقراری ارتباطات میلیون‌ها کاربر خطوط داده و اینترنت، توسعه شبکه زیرساخت، توسعه امنیت فضای تبادل اطلاعات، افزایش پهنای باند کشور و خدمات بی‌شمار دیگر، بواسطه تلاش فعالان این حوزه محقق گردیده است.

بی‌شک فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، شیوه‌های مدیریت شهری، ساختمان‌های هوشیار، مدیریت هوشمند ترافیک، شیوه های صرفه‌جویی جدید در مصرف انرژی و مدیریت ضایعات و حتی مبادله اطلاعات و دانش و برقراری ارتباط سیار، در یک جامعه اطلاعاتی پوینده همگرا را ارائه می‌دهد؛ در چنین شرایطی باید دید کشوری مانند ایران چگونه می‌تواند با داشتن تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی شهر بهتر و زندگی بهتری داشته باشد.

فروش بلیط‌های غیررسمی و تقلبی جام‌جهانی در هشت هزار وب‌سایت

Posted: 18 May 2010 08:18 AM PDT

علیرغم سخت‌گیری‌های فیفا نزدیک به 8000 وب سایت در زمینه فروش بلیط های غیررسمی و تقلبی جام جهانی فوتبال و همین طور برگزاری مزایده برای فروش برخی از این بلیط ها به بالاترین قیمت فعالند.

به گزارش فارس به نقل از نتورک ورلد، فیفا بارها اعلام کرده که بلیط های صادر شده و به فروش رفته برای مسابقات جام جهانی سال 2010 در آفریقای جنوبی قابل خرید و فروش مجدد نیستند و نمی توان بدون مجوز کتبی آنها را به فرد دیگری منتقل کرد، اما برخی با سوءاستفاده از اطلاعات محدود عمومی در این زمینه به دنبال کسب درآمد نامشروع برای خود هستند.
فیفا هشدار داده افرادی که بلیط های خود را به بدین طریق خریداری کنند امکان ورود به استادیوم را در روز برگزاری مسابقات نخواهند داشت. در حال حاضر برخی از این بلیط ها به قیمت های کلان و از جمله چند هزار دلار به فروش می روند.

اگر چه برخی از این بلیط ها واقعی هستند و توسط افرادی که از سفر به آفریقای جنوبی پشیمان شده اند به فروش می روند، اما بسیاری از آنها هم تقلبی بوده و با ظرافت فراوان برای فریب کاربران طراحی شده اند.

تعداد این بلیط های تقلبی که در سایت های مختلفی به فروش می روند ظرف یک ماه اخیر 200 درصد افزایش نشان می دهد.

نرم‌افزار تلویزیون اینترنتی گوگل در راه است

Posted: 18 May 2010 08:17 AM PDT

شرکت گوگل با هدف تسخیر کامل خانه‌ها قصد دارد این هفته نسخه اولیه نرم افزار تلویزیون اینترنتی خود را عرضه کند.

به گزارش فارس به نقل از لس آنجلس تایمز، این نرم افزار با همکاری چند شرکت بزرگ سازنده تجهیزات الکترونیک و فعال در حوزه فناوری ساخته شده و با استفاده از آن بینندگان تلویزیونی می توانند از طریق تلویزیون به محتوای چندرسانه ای و ویدیویی در سایت های اینترنتی دسترسی داشته باشند و حق انتخاب خود را در این زمینه افزایش دهند.

این نرم افزار که Smart TV نام گرفته قرار است در بسیاری از تلویزیون های ساخته شده توسط شرکت های بزرگ به طور پیش فرض نصب شود تا تلویزیون و اینترنت به نوعی در هم ادغام شوند.

همچنین احتمال می رود که این نرم افزار در Blu-ray player ها و set-top box ها نصب شود.

گوگل تاکنون در این زمینه همکاری شرکت هایی همچون اینتل و سونی و Logitech International را جلب کرده و نرم افزار خود را فعلاً در اختیار 3000 برنامه نویس قرار داده تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.

همچنین قرار است برخی برنامه‌ها و نرم افزارهای جانبی برای Smart TV عرضه شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر