۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


نشست تخصصی «رسانه‌ها در جامعه اطلاعاتی» برگزار می‌شود

Posted: 19 May 2010 03:50 PM PDT

انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی در نظر دارد بیست و هشتمین برنامه از سلسله سمینارها و همایش‌های خود را در قالب دو پنل تخصصی «جامعه اطلاعاتی»، عصر روز یکشنبه دوم خرداد ماه ۱۳۸۹ برگزار نماید.

این دو پنل در اولین کنگره فناوری ارتباطات و اطلاعات با رویکرد به زیست شهروندان، که اول تا سوم خرداد ماه در محل نمایشگاه تخصصی شهروندان تهران در پارک گفتگو برگزار می شود، طرح ریزی شده است.

پنل اول با عنوان «آموزش و توانمندسازی» و با حضور دکتر یحیی تابش، دکتر حسین ابراهیم آبادی، دکتر علی اکبر جلالی و دکتر فرهاد اعتمادی با موضوعات انقلاب فناوری پاک، مدل توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس و نقش یونسکو در موضوع توانمند سازی ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می شود.

نشست تخصصی «رسانه ها در جامعه اطلاعاتی» دومین پنل است که عصر روز یکشنبه، از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ برگزار می شود. نشست تخصصی «رسانه ها در جامعه اطلاعاتی»، با توجه به ضرورت توانمندسازی رسانه ها و ارتقای دانش رسانه ای، با حضور استادان برجسته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری، دکتر مهدی محسنیان راد، دکتر یونس شکرخواه، دکتر حسن نمک دوست تهرانی و دکتر حسین انتظامی برنامه ریزی شده است.

حضور در پنل های تخصصی «جامعه اطلاعاتی» برای اعضای انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی و اعضای کارگروه «رسانه و جامعه اطلاعاتی» که کارت عضویت الکترونیک خود را دریافت نموده اند، به‌صورت آزاد امکان پذیر است.
سایر متقاضیان می‌توانند جهت هماهنگی با دبیر خانه انجمن به شماره های 66022372-021 و 66164169-021 تماس حاصل نمایند.

زمان: یکشنبه، دوم خردادماه ۱۳۸۹، ساعت ۱۴ الی ۱۸:۳۰

مکان: نمایشگاه تخصصی شهرداری تهران؛ ضلع جنوبی پارک گفتگو.

مسیرهای دسترسی:
۱- بزرگراه چمران، از روی پل شهید حکیم
۲- کوی نصر، انتهای خیابان پیروزی شرقی

مدیرعامل سابق ایلنا آزاد شد

Posted: 19 May 2010 01:29 PM PDT

مسعود حیدری که روز یکشنبه هفته جاری برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شده بود، مطابق آیین‌نامه سازمان زندان‌ها از مرخصی متصل به آزادی بهره‌مند و آزاد شد.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل سابق خبرگزاری ایلنا که روز یکشنبه هفته جاری برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شده بود، مطابق آیین‌نامه سازمان زندان‌ها از مرخصی متصل به آزادی بهره‌مند و آزاد شد.

مسعود حیدری‏، در رابطه با اتهام افترا، به سه ماه و یک روز حبس و 10 ضربه شلاق محکوم شد، اما این محکومیت تبدیل به جزای نقدی به مبلغ 15 میلیون ریال شد و در رابطه با اتهام نشر اکاذیب نیز، به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده بود که براساس همین حکم روانه زندان اوین شد.

این حکم براساس شکایت مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت کار، سرپرست دفتر امور حقوقی وزارت کار، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وزارت علوم و یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر براساس کیفرخواست در شعبه 1083 صادر شده بود.

هنگام اس.ام.اس ‌بازی منظره روبروی خود را با صفحه موبایل تماشا کنید!

Posted: 19 May 2010 01:29 PM PDT

دو برنامه نویس ایتالیایی نرم افزاری را توسعه داده اند که نمایشگر تلفن همراه را شفاف می کند و به کاربر اجازه می دهد که در زمان نوشتن "اس. ام. اس" منظره روبروی خود را از داخل نمایشگر مشاهده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دو برنامه نویس که "توزئو و وینچنزو بونفیلیو" نام دارند نسخه بتای این نرم افزار را برای آزمایش توسط کاربران سیستم عامل "آندروئید" گوگل در وب قرار داده اند.

این نرم افزار که SeeMS (سیستم اس. ام. اس دیداری) نام دارد از سوی شرکت Creative Commons به صورت منابع باز (open source) ارائه شده و قادر است تلفن همراه را به یک دستگاه شفاف تبدیل کند.

این سیستم زمانی که کاربر درحال قدم زدن در خیابان، آشپزی و یا کار است به وی اجازه می دهد که به راحتی و بدون برخورد با موانع مقابل، به "اس. ام. اس" خود پاسخ دهد.

یکی از این برنامه نویسان در این خصوص توضیح داد: "اگر من درحالی که مشغول نوشتن یک اس. ام. اس هستم بتوانم ببینم که کجا می روم می توانم از برخورد با مردم اجتناب کنم."

براساس گزارش wired، به محض فعال کردن این نرم افزار، روی نمایشگر تلفن همراه، متنی که کاربر درحال خواندن و یا نوشتن است دیده می شود و همزمان کاربر می تواند چیزها و اشخاصی را که درحال حرکت در سر راهش قرار می گیرند از طریق دوربین موبایل مشاهده کند.

این ایده پردازان بر روی سایت خود نوشته اند: "شاید چیزی که درمورد نرم افزار ما در برخی از وبلاگها نوشته شده است سوء تفاهمهایی را ایجاد کرده باشد. در حقیقت ما هرگز نگفته ایم که SeeMS ایجاد شده است تا کاربران بتوانند به راحتی در زمان رانندگی اس. ام. اس ارسال کنند. ما این نرم افزار را برای کسانی ابداع کرده ایم که مشغول پیاده روی هستند و یا تلویزیون تماشا می کنند و همزمان می خواهند یک اس.ام.اس بنویسند. بنابراین از همه خواهشمندیم که هرگز در زمان رانندگی از این برنامه استفاده نکنید."

برنامه‌ی پنل‌های علمی سومین اجلاس جهانی رادیو

Posted: 19 May 2010 01:29 PM PDT

در سومین اجلاس جهانی صدا که کمتر از یک هفته دیگر در زیباکنار آغاز می‌شود، شش کارگاه برگزار خواهد شد و سخنرانانی از هفت کشور جهان مطالبی را درباره رادیوهای دیجیتال، رادیوهای در حال توسعه، مخاطب کودک رادیو، رادیو نمایش و غیره بیان خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، پنل نخست که با موضوع «رادیو رسانه امید و آگاهی» برگزار می‌شود، دو سخنران حضور دارند. سخنران نخست این پنل دکتر سعیدرضا عاملی از ایران است که درباره «رادیو دیجیتال، تلفن همراه و نظام فراگیر کامپیوتری: رسانه جهانی امید و آگاهی و رسانه همه‌جا حاضر» صحبت می‌کند. سخنران دوم نیز سیوبان مک هیو از استرالیاست که عنوان سخنرانی‌اش «نماد کوه‌های برفی - چگونه یک نماد می‌تواند به تکوین یک ملت کمک کند» نام دارد. این پنل چهارشنبه (پنج خرداد ماه) ساعت ‌٩ به مدت یک ساعت و نیم برگزار می‌شود.

پنل دوم اجلاس جهانی صدا «رادیو دیجیتال، رادیویی چند رسانه‌ای و چند منظوره» نام دارد که آنهم چهارشنبه ساعت ‌١١ تا ‌١٢ و ‌٣٠ دقیقه برگزار خواهد شد. استیو اهرن استرالیایی سخنران نخست این پنل است که مطلب خود را با عنوان «آغاز کار رادیو دیجیتال در استرالیا (یک مطالعه موردی)» ارائه می‌کند. دکتر حمید ضیایی‌پرور از ایران هم ارائه کننده مقاله دوم این پنل است که مقاله «اینترنت و رادیو: بررسی کارکرد‌ها و تاثیرات متقابل اینترنت و رادیو» را ارائه می‌کند. در این پنل همچنین کیم انگ یو از سنگاپور درباره «رادیو جدید: در نما، در صحنه، در مسیر و در راهی‌شدن» سخنرانی خواهد کرد. لی‌جین هی از کره جنوبی سخنران چهارم است که مقاله‌اش را با عنوان «تحول رادیو برای چند منظوره‌شدن» ارائه خواهد داد.

پنل سوم هم چهارشنبه (پنجم خرداد ماه‌) برگزار می‌شود و «رادیو و جامعه: ارتقاء فعالیت‌های رادیو محلی/ رادیو اجتماع» نام دارد. زمان برگزاری این پنل ساعت ‌١٥ خواهد بود. دکتر عبدالحسین کلانتری از ایران نخستین سخنران این پنل است که مقاله‌اش را با عنوان «سبک زندگی‌سازی» (برنامه‌های رادیویی: پاسخ‌گویی به نیازهای روزمره مخاطبان در عصر مدرن) ارائه می‌دهد. کوهوا بین ویتنامی درباره «بهبود جایگاه رادیو در کشورهای در حال توسعه» سخنرانی می‌کند. زکیه هلیم از سنگاپور هم در این پنل از «بسط تجارب و پیشرفت‌ها برای تاثیر‌گذاری بیشتر» می‌گوید و منیژه پورنوروز از ایران مقاله‌ای درباره «رادیو و مخاطبان کودک و نوجوان» ارائه خواهد داد.

پنل چهارم «رادیو و نمایش» نام دارد که چهارشنبه از ‌١٧ الی ‌١٨ و ‌٣٠ دقیقه برگزار می‌شود. دکتر قطب‌الدین صادقی از ایران نخستین سخنران این پنل است که درباره «شخصیت‌پردازی در نمایش رادیویی» صحبت می‌کند. ایوب آقاخانی از ایران هم درباره «زاویه شنود در نمایش رادیویی» مقاله ارائه می‌دهد. آدام مکوالی از نیوزلند در این پنل از «جادوی نمایش رادیویی» می‌گوید.

پنل پنجم «چهره جدیدی از اطلاع‌رسانی خدمات عمومی» نام دارد که پنج‌شنبه (ششم خرداد ماه) ساعت ‌٩ تا ‌١٠ و ‌٣٠ دقیقه برگزار می‌شود. پل باشنل از نیوزلند مقاله‌اش را با عنوان «ایجاد تغییر:رادیو نیوزلند و اینترنت» ارائه می‌کند. ویجی سدو از مالزی مقاله‌ای درباره «رادیو چگونه زمانه ما را تغییر می‌دهد» ارائه خواهد داد. مسعود عابدین‌نژاد از ایران هم در این پنل از «کاربرد برنامه‌سازی زرد در رادیوهای ایرانی» می‌گوید.

آخرین پنل اجلاس جهانی صدا با عنوان «رادیو و موسیقی» پنج‌شنبه ساعت برگزار خواهد شد. در پنل ششم دکتر شاهین‌ فرهت از ایران مقاله‌ای با عنوان «موسیقی کلاسیک در رادیو و تاثیر آن برمردم» ارائه خواهد داد. هوشنگ جاوید از ایران درباره «بهره‌گیری از اشتراکات موسیقی اقوام در ایران» صحبت خواهد کرد. علی آذری ارقون از ایران هم به «سیاستگذاری استفاده از موسیقی محلی در رادیو‌های محلی و سراسری» اشاره‌ای خواهد داشت.

مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و سومین اجلاس جهانی صدا شامگاه سه‌شنبه (چهارم خرداد ماه)‌ در زیباکنار برگزار می‌شود.

کندی رونق تجارت الکترونیکی در هند

Posted: 19 May 2010 01:29 PM PDT

استفاده از رایانه‌ها و اینترنت برای کشوری مانند هند با جمعیت 1.1 میلیارد نفر، با وجود نقش بزرگ این کشور در فن‌آوری اطلاعات جهانی و برون‌سپاری، هم‌چنان اندک مانده است.

به گزارش ایسنا، به گفته وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات هند، در حال حاضر تنها هشت درصد از خانه‌های هندی به رایانه‌های شخصی دسترسی دارند.

به گفته مدیر ارشد سایت هندی حراجی آنلاین eBay، با ارزش بازار تجارت الکترونیکی برآورد شده در حدود صد میلیارد روپیه (2.2 میلیارد دلار) و توسعه آن در حدود 30 درصد در سال، حدود شش میلیون نفر از جمعیت 60 میلیون نفری کاربران اینترنت در هند، خرید آنلاین می‌کنند.

در حال حاضر شبکه اجتماعی، ای‌میل و دسترسی به سایت‌های ورزشی و اخبار، اصلی‌ترین موارد استفاده رایانه برای بیش‌تر مردم هند محسوب می‌شود.

بنا بر پیش‌بینی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات این کشور، با تلاش دولت برای توسعه دسترسی به پهنای باند از 250 هزار روستا به بیش از 600 هزار روستا، در استفاده از رایانه و ضریب نفوذ اینترنت در سال‌های آینده، رشد سریعی روی خواهد داد.

تحلیلگران صنعتی مانند مدیر مرکز پژوهش برای اینترنت و جامعه در شهر جنوبی بنگلور هند که قطب IT این کشور محسوب می‌شود، می‌گوید: تنها می‌توان به توسعه تجارت الکترونیکی کمک کرد.

کشورهایی که خرید اینترنتی در آن‌ها رو به افزایش بوده، کشورهایی با زیرساخت پهنای باند بسیار توسعه‌یافته هستند که امکان اتصال‌های سریع، راحت و مطمئن را فراهم می‌کنند.

نبود زیرساخت دیجیتالی قوی به این معنی است که اینترنت هم‌چنان توسط اکثریت مردم برای مواردی مانند شغل، دریافت اطلاعات و ارتباط در شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برخلاف سایر کشورها جمعیت نیم میلیارد نفری مشترکان تلفن همراه در هند می‌توانند هدایت کننده توسعه در این بخش باشند.

دولت این کشور در حال برگزاری مزایده برای مجوزهای نسل سوم است که کاربران بیش‌تری را قادر می‌سازد به‌جای اتکا به اتصال‌های کند دایل‌آپ، در مکان‌هایی مانند کافی‌نت‌ها با سرعت بالا به اطلاعات دسترسی یافته و مبادلات مالی راحت‌تر شود.

نمایش روزانه دو میلیارد ویدیو در یوتیوب

Posted: 19 May 2010 01:29 PM PDT

یوتیوب در حالی که پنج سالگی خود را جشن می‌گیرد، اعلام کرد شمار ویدیوهایی که روزانه در این سایت مشاهده می‌شوند، از مرز دو میلیارد کلیپ گذشت.

به گزارش ایسنا، اعضای گروه یوتیوب در یک پست وبلاگ اعلام کردند که به لطف کاربران این سایت به نقطه عطف دیگری دست یافته و اکنون روزانه بیش از دو میلیارد ویدیو در آن مشاهده می‌شود که تقریبا دو برابر مجموع مخاطبان سه شبکه تلویزیونی آمریکا در ساعات پربیننده است.

انتشار این خبر با راه‌اندازی کانال پنج سالگی یوتیوب که به تاریخچه و تاثیر فرهنگی آن اختصاص یافته، هم‌زمان شده است.

بنیانگذاران یوتیوب پنج سال پیش پس از ماه‌ها آزمایش و تدارک، نخستین نسخه آزمایشی YouTube.com را راه‌اندازی کردند.

شرکت یوتیوب که در سان برونوی کالیفرنیا واقع است، محصول کار مشترک چاد هیورلی،‌استیو چن و جاوید کریم بود و گوگل یوتیوب را 19 ماه پس از تاسیس این سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو در ماه فوریه 2005 به مبلغ 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد.

این غول اینترنتی به دقت در حال تبدیل یوتیوب به یک منبع پول‌ساز برای آثار شخصی گرفته تا فیلم‌های مستقل است؛ به‌طور متوسط در هر دقیقه 24 ساعت ویدیو به سایت یوتیوب ارسال می‌شود که این میزان محتوا برابر با 150 هزار فیلم کامل در طول بیش از یک هفته است.

این وب سایت با بیش از 10 هزار شریک از جمله شرکت سرگرمی دیسنی قرارداد محتوا داشته و دارای یک سرویس اجاره فیلم آنلاین است. طبق آمارهای کام اسکار، سایت یوتیوب عامل اصلی ترافیک ویدیو در گوگل به شمار رفته و 99 درصد از ویدیوهای مشاهده شده از طریق سایت‌های گوگل به این سایت مربوط هستند.

یک‌چهارم خانواده‌های آمریکایی فقط از تلفن همراه استفاده می‌کنند

Posted: 19 May 2010 01:29 PM PDT

بر اساس گزارش محققان، حدود یک‌چهارم خانواده‌های آمریکایی تلفن ثابت را رها کرده و تنها از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، یافته‌های مرکز ملی آمار سلامت آمریکا حاکیست 15 درصد از خانواده‌های آمریکایی تحت بررسی، تلفن ثابت معمولی داشته اما تقریبا هرگز از آن استفاده نمی‌کنند.

این گزارش که بر پایه نظرسنجی تلفنی انجام گرفته از 21 هزار و 375 خانواده توسط این سازمان است، برروی صنعت تلفن همراه بی‌تاثیر نخواهد بود.

طبق این گزارش، در طول نیمه دوم سال 2009 از هر چهار خانواده آمریکایی یکی (24.5 درصد) تنها تلفن بی‌سیم داشتند که 1.8 درصد نسبت به نیمه اول همین سال افزایش داشت.

به‌علاوه از هر هفت خانواده آمریکایی یکی (14.9 درصد) تلفن ثابت داشت اما تقریبا تمامی تماس‌های خود را از طریق تلفن بی‌سیم دریافت می‌کرد.

بنا بر این گزارش، 23 درصد از بزرگسالان آمریکایی یا 52 میلیون نفر در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که تنها تلفن بی‌سیم دارند و هم‌چنین نیمی از بزرگسالان 25 تا 29 سال تنها از تلفن همراه در خانه استفاده می‌کنند.

تبلیغات تلویزیونی آسیا اقیانوسیه از اروپا پیشی گرفت

Posted: 19 May 2010 01:29 PM PDT

درآمد تبلیغات تلویزیونی در منطقه آسیا اقیانوسیه با رشد اقتصادی هند و چین و رکود بازارهای باثبات، برای نخستین بار در سال گذشته از اروپای غربی پیشی گرفت.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش تحلیلگران رسانه‌یی اینفورما، درآمد خالص تبلیغات تلویزیونی برای آسیا اقیانوسیه با حذف عواملی از جمله کمیسیون سازمان و تخفیف به مشتری، 27.9 میلیارد دلار بود در حالی که درآمد همین بازار در اروپای غربی به 26.7 میلیارد دلار رسید. اما آمریکای شمالی با درآمد 38.9 میلیارد دلار، همچنان بزرگ‌ترین بازار تبلیغات تلویزیونی باقی ماند.

مدیر اجرایی WPP در کنفرانس انجمن تبلیغات بین‌المللی در مسکو اظهار کرد که رشد بازارهای تبلیغاتی در آسیا اقیانوسیه تغییر جغرافیایی بی‌نهایت مهمی محسوب می‌شود و در حالی که آمریکا در سال جاری شاهد بهبود قوی درآمد تبلیغات بوده، این وضعیت در اروپا هم‌چنان ناامیدکننده مانده است.

انتظار می‌رفت اروپای غربی از نظر مجموع درآمد تبلیغاتی تا چند سال از آسیا اقیانوسیه جلوتر باشد زیرا رویدادهای ورزشی بزرگی مانند المپیک لندن در سال 2012، جام جهانی فوتبال در سال میلادی جاری در آفریقای جنوبی و در سال 2014 در برزیل برگزار می‌شوند که هر دو کشور با منطقه زمانی اروپا منطبق بوده و بنابراین تبلیغات‌کنندگان تلویزیونی را جلب می‌کنند.

با این همه انتظار می‌رود آسیا اقیانوسیه از این نظر جلوتر بماند هرچند که پیش‌بینی می‌شود اختلاف درآمد تبلیغات تلویزیونی میان این منطقه و اروپای غربی تا سال 2012 از 750 میلیون دلار به 539 میلیون دلار محدود شود.

ابزار جدید گوگل برای پاسخ به پرسش‌های متداول

Posted: 19 May 2010 01:28 PM PDT

گوگل راه سریع‌تری را برای جست‌وجوی اینترنت به‌منظور یافتن حقایق و اجازه به کاربران برای بررسی منابع یافته است.

به گزارش ایسنا، این غول اینترنتی به دنبال راه‌هایی برای هوشمندتر کردن جست‌وجوهای اینترنتی بوده است.

جدیدترین اقدام گوگل پس از یک دهه برتری در بازار جست‌وجو، ویژگی جدیدی است که پاسخ‌های محکمی را برای پرسش‌های متداول می‌یابد.

ابزار Google Squared که یک سال قبل راه‌اندازی شد، بخشی از تلاش گوگل برای حفظ برتری در برابر رقبای کوچک و بزرگی است که در تلاش برای به چالش کشاندن قدرت این غول اینترنتی هستند.

این ابزار نخستین تلاش گوگل برای یافتن و گردآوری اطلاعات سازماندهی شده از سراسر اینترنت بوده است.

مهندسان گوگل در نیویورک تلاش کرده‌اند این فن‌آوری را بهبود داده و ویژگی‌های جدیدی مانند مرتب کردن اطلاعات و معرفی آن‌ها را به آن اضافه کنند.

به گفته مدیر محصول Google Squared، گوگل اکنون با استفاده از این فن‌آوری دقت پاسخ‌ها را بهبود داده و برای کاربران دسترسی راحت به منبع پاسخ‌ها را فراهم می‌کند.

کاربران قادرند از رایانه‌های خود و هم‌چنین در ظرف چند هفته آینده از طریق تلفن‌های هوشمند به این ویژگی دسترسی یابند؛ این شرکت با Google Squared تلاش می‌کند به یکی از اولین وعده‌های خود درباره یافتن پاسخ سریع به یک پرسش ساده عمل کند.

پیام وزیر صنایع به‌مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی

Posted: 19 May 2010 01:28 PM PDT

وزیر صنایع و معادن در پیامی 27 اردیبهشت‌ماه روز ارتباطات و روابط ‌عمومی را به تمامی تلاشگران و فعالان این عرصه تبریک گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن، در پیام محرابیان آمده است: "ضمن عرض تسلیت شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) و سرور زنان عالم حضرت فاطمه (س)، 27 اردیبهشت‌ماه روز ارتباطات و روابط‌ عمومی را به تمامی تلاشگران و فعالان این عرصه تبریک می‌گویم.

موفقیت برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی منوط به موفقیت در اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی است که از رهگذر آن امکان ارتباط با افکار عمومی میسر گردیده و جلب اعتماد مردمی به برنامه‌های توسعه محقق می‌شود.

به عبارت دیگر آگاهی عمومی، پشتوانه قدرتمندی را برای تحقق هر برنامه‌ای تامین ‌کرده و موجب می‌شود تا انگیزه‌های جمعی در حمایت از آن برنامه شکل گرفته و بسیج شود.

اما روابط عمومی در عصر آگاهی و جامعه آگاه، از پیچید‌گی‌های خاصی برخوردار است. چنانکه دیگر تنها یک فعل سخت‌افزارانه نیست، بلکه مقوله‌ای نرم‌افزارانه هم هست. بر این اساس صرف داشتن فضای لازم در رسانه‌ها و تهیه و پخش تبلیغات در مطبوعات و رادیو‌ و تلویزیون و حضور در عرصه تبلیغات محیطی کافی نیست، بلکه فراهم کردن فضای نرم‌افزاری شامل برقراری رابطه و ایجاد اعتماد دوسویه، هنجارهای مشترک و زمینه‌های ذهنی میان فرد و مخاطب نیز ضرورتی حیاتی است.

براین اساس فعالیت روابط عمومی که تلفیق ظریف «دانش» و «تجربه» است، در روند توسعه جامعه دیگر نه متغیری وابسته به شرایط سیاسی و سازمانی، بلکه خود به عنوان متغیری مستقل، خلق کننده و تسریع کننده فرصت‌ها و دستیابی به اهداف است.

نامگذاری سال جاری به نام سال «همت مضاعف و کار مضاعف» از سوی مقام معظم رهبری و تاکیدات معظم‌له‌ در اهمیت و جایگاه صنعت در روند توسعه کشور، این وظیفه را بردوش تلاشگران روابط عمومی‌های حوزه صنعت و معدن می‌نهد تا به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و هدایت‌کننده فضای فکری جامعه، هرچه بیش‌تر نسبت به ارتقاء جایگاه این بخش نزد افکار عمومی تلاش نمایند.

فرصت را مغتنم دانسته از همکاران تلاشگرمان می‌خواهم به بررسی کارنامه یکساله خود پرداخته و با استعانت از پروردگار متعال توشه‌ای پربار برای حرکت آگاهانه‌تر در مسیر پیشرفت، تعالی و رفاه جامعه اسلامی برگیرند."

نمایش تمبرهای ارتباطی در موزه ارتباطات

Posted: 19 May 2010 01:28 PM PDT

موزه ارتباطات به مناسبت 27 اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی اقدام به برپایی نمایشگاه تمبرهای مرتبط با این موضوع کرد.

به گزارش روابط ‌عمومی شرکت پست، در این نمایشگاه تمبرهای مناسبتی از سالهای 1335 تا 1377 با موضوعات سی‌امین سال تأسیس بی‌سیم قصر، یکصدمین سال تأسیس تلگراف در ایران، اولین ایستگاه زمینی ماهواره مخابراتی، طرح‌ریزی مخابرات برای آسیا و اقیانوسیه، یکصدمین سال تأسیس تلفن و روز جهانی ارتباطات به معرض نمایش گذاشته ‌شده است.

علاقه‌مندان به موضوع تمبر از 22 اردیبهشت‌ لغایت 10 خرداد ماه سال جاری از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر و پنج شنبه‌ها از ساعت 8 تا 12:30 فرصت دارند تا به محل برگزاری این نمایشگاه در موزه ارتباطات به نشانی خیابان امام‌خمینی (ره)، بعد از ساختمان مرکزی بانک سپه، کوچه پست، مراجعه کنند.

حداقل دو مگابیت برثانیه؛ سرعت اینترنت خانه‌های اروپا در سال ۲۰۱۵

Posted: 19 May 2010 01:28 PM PDT

قرن 21 عصر ارتباطات و دیجیتالی شدن است به طوری که از نخستین سالهای قرن جدید تحقیقات زیادی درباره توسعه بخش ICT انجام شده است. اکنون با ورود به دهه دوم این قرن به نظر می رسد که منطقه ای چون اروپا کلید موفقیت تمام بخشها را در توسعه فناوریهای دیجیتال می داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش "چشم انداز 2020 ؛ برنامه ریز تبدیل برای عصر دیجیتال" اروپا نشان می دهد که فناوریهای دیجیتال یک عنصر کلیدی در رشد توسعه پذیری، نوآوری و اشتغال در اقتصاد اروپای امروز به شمار می رود.

برپایه این گزارش که "دیجیتال یوروپ" ارائه کرده است 40 درصد از رشد بهره وری در اروپا حاصل تعامل میان فناوری اطلاعات و توانایی برقراری ارتباط با فعالیتهای صنعتی، خدماتی و بخش عمومی است. این ارزش می تواند به روشی تشریحی با خروج تدریجی از بحران اقتصادی همراه شود.

بریژیت کازگریو مدیر کل دیجیتال یوروپ در این خصوص گفت: "فناوریهای دیجیتال یک نقش استراتژیک در ایجاد فرصتهای رشد در تبادلات میان داخل و خارج جامعه اروپا در بخش صنایع کارخانه ای، خدماتی، زیست محیطی و فرهنگی ایفا می کند."

وی افزود: "صنعت دیجیتال در حال کسب یک روش فوری فوق فعال برای شناسایی این فاکتورهای موفقیت است. این فاکتورها می توانند توانایی ما را در رقابت پذیری و توسعه پذیری حتی در سایر بخشهای اروپا نیز افزایش دهند."

در گزارش "دیجیتال یوروپ" در خصوص رقابت پذیری و شکوفایی اروپا در عصر جهانی سازی دیجیتالی نوشته شده است: رقابت پذیری به طور انکارناپذیری با یک بخش ICT پویا پیوند خورده است. این گزارش پیام روشن رهبران بخش فناوریهای برتر به تصمیم گیرندگان اتحادیه اروپا درباره عناصر اساسی رشد آینده رقابت پذیری اروپا است.

یکی از اهداف توسعه دیجیتالی شدن این است که تا سال 2015 تقریبا 100 درصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا از زیرساختهای فیبر نوری بهره مند شوند و زیر پوشش خدمات پهنای باند قرار گیرند و بتوانند به کاربران خود اتصال حداقل با سرعت دو مگابیت برثانیه را ارائه کنند.

از سویی دیگر به منظور توسعه بخش ICT تا سال 2015 تمام کشورهای اتحادیه اروپا موظند حداقل سه درصد از تولید ناخالص ملی خود را به بخش تحقیقات و توسعه اختصاص دهند.

"بهداشت الکترونیک" (eHealth) یکی از موضوعات مهم در بخش ICT است که ارزش بازار آن بالغ بر 20 میلیارد یورو (20 درصد از هزینه بهداشت در اتحادیه اروپا) است.

از دیگر مقولات مهم، اثرات مثبت استفاده از ICT در بخش حمل و نقل است به طوری که اگر در تمام کشورهای اروپایی، شبکه حمل و نقلی ایجاد شود که از نظر فناوری کاملا پیشرفته باشد این سیستم می تواند منجر به کاهش 10 درصدی انتشار دی اکسید کربن تا سال 2015 شود.

از میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا فنلاند با 4/36 درصد، آلمان با 3/20 درصد، فرانسه با 1/11 درصد و ایتالیا با 5/8 درصد چهار کشور پیشرفته در بخش صنایع سیستمهای مخابراتی هستند.

براساس گزارش سایت digitaleurope، بخش ICT در اروپا درحال حاضر بیش از شش میلیون شاغل دارد و پیش بینی می شود که تا سال 2015 بیش از 90 درصد از نیروی کار اروپا وابسته به تواناییهای ICT باشد.

همچنین ارزیابیهای کمیسیون اروپا نشان می دهد که ظرف پنج سال آینده در این بخش بیش از 300 هزار موقعیت شغلی جدید ایجاد شود.

مدیر کل دیجیتال یوروپ در این خصوص اظهار داشت: "با این ارقام می توان فهمید که نسل جوان ما برای کسب یک شغل مناسب به یک رقابت دیجیتالی نیاز دارد."

مراسم نکوداشت علی‌اکبر فرهنگی برگزار شد

Posted: 19 May 2010 01:28 PM PDT

دکتر علی‌اکبر فرهنگی در مراسمی که برای گرامی‌داشت بیش از نیم قرن فعالیت‌های علمی‌اش برگزار شد، با تشکر از همه آن‌هایی که به او آموخته‌اند، گفت: من محبت را هر روز در کلاس‌های درس از شاگردانم آموخته‌ام، چشم‌های پرشوق دانشجویان مرا به شوق آورد، هرچه هست این جوانان هستند و من هیچم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اکبر فرهنگی - پدر علم مدیریت رسانه - در مراسمی که عصر امروز به‌منظور گرامی‌داشت بیش از نیم قرن فعالیت‌های علمی‌اش در دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور جمعی از اساتید علوم ارتباطات کشور و نیز دانشجویان قدیمی و امروز او برگزار شد، با یادآوری خاطرات گذشته خود از دوران کودکی و نیز دوران تحصیل در داخل و خارج از کشور، خود را هنوز یک دانشجو دانست و با بیان این که به دانشجو بودن خود افتخار می‌کند و خطاب به دانشجویان جوان گفت: من روزی آرزو می‌کردم که بتوانم درس بخوانم و یا اثری را تالیف کنم.

وی یاد و خاطره تمامی اساتید خود که با آن‌ها مسیر علم و دانش را طی کرده بود، گرامی‌داشت و اظهار کرد:‌ زمانی که در آمریکا به برگشتن به ایران فکر می‌کردم، آرزو می‌کردم که بتوانیم دوباره جریان علم را از سوی خود به سمت غرب به جریان بیندازیم، کاری که پیشینیان ما انجام می‌دادند. چهره‌های مصممی که در این جمع هستند همان برآورندگان آرزوی من هستند زیرا من کاری نکردم.

او خود را یک ریشه کوچکی دانست که وظیفه خود را انجام داده است و افزود:‌ اعتقاد من این است که ما با این فرهنگ غنی و این توان معرفتی که بر فرهنگ ما حاکم است، این قدرت را خواهیم داشت که در آینده پاسخ بسیاری از سوالات جامعه امروزی جهان را بدهیم.

به گفته فرهنگی زمینه‌های اندیشیدن در کشور در حال ایجاد شدن است زیرا از ترجمه به نوشتن گرایش پیدا کرده‌ایم و این روند شکل‌گیری یک فرد عالم است. به‌طور کلی توانمندی‌هایی که در فرهنگ ما نهفته است، این قدرت را خواهد داشت که ما را به آن نقطه برساند.

وی در سخنانی رو به جوانان دانشجوی حاضر در سالن گفت: استدعای من از جوانان این است که قدر خود را بدانند و مرعوب اسم‌های بزرگ نشوند. آرام آرام اندیشه‌های خود را روی کاغذ بیاورند. تولید علم با اندیشه همراه است و شما به جایی رسیده‌اید که می‌توانید این کار را انجام دهید.

وی در ادامه در حالی که ازسوی دانشجویان گذشته و حال خود تشویق می‌شد، از همسر خود که در تمام لحظه‌های سخت زندگی با او همراه بوده و وظیفه تربیت دو دخترشان را برعهده داشته است، قدردانی کرد.

در ادامه برنامه، تعدادی از شاگردان دکتر فرهنگی که اکنون هر کدام چند سالی است، جزو اساتید ارتباطات کشور هستند، در جملاتی استاد را وصف کرده و با بیان خاطراتی از او قدردانی کردند.

صدیقه ببران - دبیر مراسم قدردانی از استاد علی‌اکبر فرهنگی - که به گفته خود توفیق دو دهه شاگردی او را دارد، گفت: آنچه مرا به استاد فرهنگی دلبسته کرده است، ویژگی‌های علمی و اخلاقی اوست زیرا دکتر فروتنی ستودنی در کار داشته و کم ادعا و صبورند.

او ادامه داد: هر چه‌قدر زمان بگذرد، می فهیم استاد علی‌اکبر فرهنگی در صدر دانشمندانی هستند که در توسعه ارتباطات نقش برجسته‌ای ایفا کرده‌اند؛ او از پیشگامان ارتباط و بومی کردن آن در ایران است و به حق پدر مدیریت رسانه نام گرفته است.

محمد سلطانی‌فر از دیگر شاگردان دکتر فرهنگی نیز او را بنیانگذار علم ارتباطات در کشور خواند و گفت: هرچند استاد در حوزه موسیقی نیز در کنار دیگر دستاوردهای علمی خود، ید طولایی دارند، باید گفت وطن‌پرستی بیش از حد او بر همه این خصوصیات می‌چربد.

این استاد ارتباطات هم‌چنین تصریح کرد: قسم می‌خورم هیچ زمانی نبوده از او کمک بخواهیم و پشتیبان ما نباشد.

وردی‌نژاد - دیگر شاگرد دکتر فرهنگی - هم با بیان این که آدم وقتی دکتر فرهنگی را می‌بیند، متوجه می‌شود تا قبل از آن هیچ نمی‌دانسته است گفت:‌ نگاه دکتر و نوع برخورد او همیشه ثابت و از نگاه تواضع و دلسوزانه بوده است. همیشه خلق نکو داشته و به این ترتیب بین رسانه، دانشگاه و صنایع آشتی برقرار کرد که از یادگارهای ماندنی او است.

در ادامه سیدوحید عقیلی به‌عنوان دیگر دانشجوی سابق استاد فرهنگی، وطن‌پرستی او را ناشی از ایمان او دانست و گفت:‌ دکتر مجری عامل بالقوه و بالفعل ارتباطات انسانی هستند که امیدوارم ما را همیشه به عنوان شاگرد خود قبول کنند.

میرفخرایی یکی دیگر اساتید ارتباطات نیز دکتر فرهنگی را دارای روابط عمومی قوی عنوان کرد که می‌تواند به راحتی با همه ارتباط برقرار کند؛ او ارتباطات جمعی را به ارتباطات اجتماعی تبدیل کرد و بدین شکل ابعاد ارتباطات را گسترش داد و این نتیجه از طریق دانشجویان او به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.

علی گرانمایه‌پور - استاد ارتباطات - هم گفت:‌ شاهد بودم دکتر فرهنگی برای تاسیس رشته‌ها و بخش‌های مختلف در دانشگاه زحماتی زیادی کشیدند؛ او به ما یاد داد صرف گرفتن دکترا به کمال رسیدن نیست و باید در بین مردم و دانشجویان به این درجه رسید.

وی در ادامه از اساتیدی چون موسوی و ابوترابیان نیز یاد کرد و افزود:‌ این اساتید همچون استاد علی‌اکبر فرهنگی، همیشه سر کلاس‌ها در کنار علم آموزی به ما درس زندگی می‌دادند.

گذشتی - رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - هم با بیان این که امیدواریم بتوانیم پاسدار شان و شخصیت تمامی اساتید باشیم، به استاد فرهنگی به دلیل این که مصداق واقعی توصیفاتی که با توجه به ارزش‌های دانشگاهی علمی از او شد، است، تبریک گفت.

وی با بیان تاریخچه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: این دانشگاه در دهه اول تاسیس با حضور اساتید برجسته خود کمبودهای خود را جبران کرد، در دهه دوم که همراه با توسعه کمی و کیفی آن بود، اساتید، بهترین و تاثیرگذارترین نقش را ایفا کردند.

او از این که اساتیدی که برابر مقررات در دانشگاه‌های دولتی بازنشسته می‌شوند، با آغوش باز از سوی دانشگاه آزاد پذیرفته می‌شوند، ابراز خوشحالی کرد و ادامه داد: دانشجویان باید در کلاس استاد چیزی بیاموزند که در کتاب‌ها نیست؛ استاد علی اکبر فرهنگی با آموزش‌های خود دانشجویان بسیاری را تربیت کردند و با محبوبیتی که داشتند رمز ماندگاری را یافتند.

زارع - معاون حقوقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی - هم در جملاتی از دکتر علی‌اکبر فرهنگی تقدیر کرد.

بعد از پایان سخنان اساتید در تجلیل از مقام دکتر علی‌اکبر فرهنگی - لاریجانی - رئیس مجلس شورای اسلامی - طی سخنانی فعالیت‌های علمی و آموزشی فرهنگی را پاسداشت و به بیان اهمیت علم و دانش در پیشرفت کشور اشاره کرد.

در بخش پایانی مراسم با حضور لاریجانی و اساتید ارتباطات حاضر در سالن از دکتر علی‌اکبر فرهنگی در حالی که با همسر خود روی سن رفت، با اهدای لوح‌ها و هدایای بسیاری از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و اساتید ارتباطات و دانشجویان وی تقدیر شد.

یک سردیس از استاد و نیز لوحی که دانشجویان 15 دوره از ورودی‌های دانشگاه آن را امضا کرده بودند، در بین هدایا به استاد تقدیم شد. اجرای زنده موسیقی سنتی از دیگر بخش‌های مراسم تقدیر و نکوداشت مقام علمی دکتر علی‌اکبر فرهنگی بود.

جولان موبایل تقلبی چینی در ایران

Posted: 19 May 2010 01:24 PM PDT

بررسی بازار گوشیهای تلفن همراه در ایران حاکی از افزایش 45 درصدی تقاضا برای گوشیهای هوشمند نسبت به سال گذشته است اما در این میان وجود گوشیهای تقلبی در بازار موبایل ایران بسیاری از خریداران را با مشکل همراه کرده که موجب شکایت آنها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فعالان بازار تلفن همراه از افزایش 45 درصدی تقاضا برای گوشیهای هوشمند نسبت به سال گذشته خبر می دهند و معتقدند که استقبال کاربران ایرانی از گوشیهای هوشمند با صفحه نمایش لمسی، سیستم عامل ویندوز و قابلیت ارائه سرویسهایی همچون اینترنت و فایلهای آفیس روز به روز بیشتر می شود.

نگاهی به بازار گوشی موبایل در ایران نشان می دهد که مشتریان گوشیهای هوشمند اغلب جوانان و اقشار تحصیلکرده جامعه هستند که با خرید این نوع گوشیها، خواهان استفاده از فناوریهای نوین هستند.

اما با وجودی که این گوشیهای هوشمند نسبت به سایر گوشیها به مراتب از قیمت بالاتری برخوردارند برخی از خریداران ترجیح می دهند نمونه مشابه چینی این مدل گوشیها را که با قیمت پایین تری در بازار یافت می شود خریداری کنند.

در همین حال مسئول رسیدگی به شکایات مردمی در اتحادیه فروشندگان دستگاههای صوتی و تصویری و تلفن همراه بیشترین دلیل مراجعه مردم به این اتحادیه را مربوط به شکایت کاربران از گوشیهای آی فون چینی عنوان کرد و به خبرنگار مهر گفت: صفحه نمایش این گوشیهای هوشمند بعد از استفاده کوتاه مدت کاربران از آن با مشکل مواجه می شود که بسیاری از مردم در این باره شکایت دارند.

علی شربیانی با اشاره به اینکه بیشترین آمار شکایت مربوط به خریداران گوشیهای هوشمند تقلبی آی فون چینی است افزود: این نوع گوشیها که تنها از لحاظ شکل ظاهری مشابه نمونه های اصلی است از لحاظ امکانات و کیفیت در حد پایین تر از نسخه های اصلی قرار دارد و خریداران به دلیل قیمت پایین و شکل ظاهری مبادرت به خرید آن می کنند که در نهایت با مشکلات متعددی روبرو می شوند.

وی در عین حال از کاهش چشمگیر میزان شکایت کاربران تلفن همراه در مقایسه با سال گذشته خبر داد و به مهر گفت: با گذشت زمان و تبلیغات نمایندگان رسمی میزان اطلاعات مردم در مقایسه با گارانتی های رسمی و متفرقه به طور چشمگیری در بازار تلفن همراه افزایش یافته که این امر موجب کاهش شکایت مردم شده است.

مسئول رسیدگی به شکایات مردمی در اتحادیه فروشندگان دستگاههای صوتی و تصویری و تلفن همراه به تمامی مشتریان گوشی های هوشمند توصیه کرد که گوشی های مورد نظر را تنها از برندهای معتبر اصلی و با گارانتی تهیه و خریداری کنند تا در مواقع معیوب شدن این گوشیها از خدمات پس از فروش برخوردار شوند.

مداخله‌ی مدیر اپل برای پس گرفتن آی.فون مفقود شده

Posted: 19 May 2010 01:24 PM PDT

اسناد جدید پلیس نشان داد که استیو جابز، مدیر اجرایی اپل برای پس گرفتن نمونه محرمانه از آیفون جدیدی که در اختیار سایت گیزمودو قرار داشت، شخصا مداخله کرده بود.

به گزارش ایسنا، جابز شخصا با ارسال ای‌میل به برایان لام، دبیر سایت فن‌آوری گیزمودو از وی درخواست کرده بود آیفون نسل چهارم را که توسط گیزمودو خریداری شده بود، پس دهد.

در یک اقدام غیرمعمول، قاضی سان ماتئوکانتی در پرونده آیفون مفقود شده، با انتشار عمومی اسناد مربوط از جمله حکم تفتیش، به فشار رسانه‌ها پاسخ گفت.

این اسناد نگاه جالبی را درباره جریانات پس از گم شدن آیفون نسل چهارم متعلق به گری پاول، مهندس اپل فراهم می‌کنند؛ طبق این اسناد، بروس سی ول، معاون ارشد اپل به کارآگاه کلانتری سان ماتئو کانتی اظهار کرده که جابز شخصا به دبیر گیزمودو ای‌میل ارسال و از وی درخواست کرده گوشی را پس دهد.

دبیر گیزمودو نیز پاسخ داده آیفون را به شرطی پس می‌دهد که اپل با ارسال نامه‌ای تایید کند که دستگاه در اختیار گیزمودو، به این شرکت تعلق دارد.

هم‌چنین حکم تفتیش نشان می‌دهد چگونه مدیران اپل و وکلای آنان با تاکید بر ضرر بزرگی که از این بابت می‌بینند، پلیس را برای تحقیقات در این مورد تحت فشار قرار داده‌اند.

به گفته کارآگاه پلیس، جورج رایلی، وکیل اپل تاکید کرد که انتشار این دستگاه و ویژگی‌های آن بی‌نهایت به این شرکت لطمه می‌زند و منتشر کردن جزئیات آن به فروش محصولات اپل ضرر زده و موجب می‌شود کسانی که اکنون محصول فعلی این شرکت را خریداری می‌کنند، دست نگه داشته و منتظر عرضه مدل جدید این دستگاه بمانند.

گفتنی است پلیس چندی قبل با حکم دادگاه عالی ضمن تجسس خانه دبیر وبلاگ گیزمودو که جزئیات محرمانه نسل بعدی آیفون را فاش کرده بود، رایانه و سایر تجهیزاتش را توقیف کرد.

این دستگاه نسبت به نسل فعلی آیفون بهبودهای قابل توجهی یافته که شامل دوربین جلوی گوشی برای چت ویدیویی و نسخه بهبودیافته از دوربین استاندارد است و تمامی وبلاگ‌نویسان دنیای فن‌آوری بر این نکته توافق دارند که این دستگاه نمونه‌ای از نسل جدید آیفون محسوب می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر