۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: News from Kaleme for 05/23/2010




Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



نماینده مردم آبادان در خانه ملت، آب آشامیدنی و گرد و غبار را از جمله مشکلات اساسی خرمشهر و آ‌بادان عنوان و اظهار کرد:‌ متاسفانه پرونده بازسازی خرمشهر پرونده‌ای مملو از حزن، اندوه و ناکارآمدی است.

عبدالله کعبی در گفتگو با ایسنا، با تبریک سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر با بیان این‌که پایداری و مقاومت خرمشهر، ‌این شهر را مستحقق داشتن خرمی و آبادانی کرده است، ‌گفت: خرمشهر قبل از دوران دفاع مقدس با داشتن بزرگترین بندر در سال‌های ۵۷ و ۵۸ و ارتباط جاده‌ای به مرکز کشور، راه‌اهن و آب شیرین، آب‌ و هوای مناسب و … شهری آباد و برخوردار بوده است که همه این ویژگی‌ها خرمشهر را به عنوان بندری تجاری در کل کشور و حتی خاورمیانه مطرح کرده بود.

وی ادامه داد: با آغاز جنگ ناخواسته و تحمیلی به خرمشهر، علاوه بر ریخته شدن خون مقدس شهدا، تمام امکانات این شهر در راه حفظ نظام و کشور به کار گرفته شد، با وجودی که این افتخاری برای مردم به شمار می‌آید اما توقع این بود که با پایان جنگ تحمیلی و بنا بر فرموده امام(ره) که "خوزستان دین خود را به انقلاب ادا کرد" و " بازسازی را همچون جنگ بدانید" بازسازی انجام شود که متاسفانه این اتفاق در شهرهای خرمشهر و آ‌بادان رخ نداد.

این عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس در ادامه وجود بالاترین نرخ بیکاری، فقر عمومی و فراگیر و عدم اصلاح زیرساخت‌های واقعی این شهر همچون آب، ‌گاز و فاضلاب را از جمله مشکلات اصلی خرمشهر، عنوان کرد و افزود: در شرایطی این روزها وعده بهره‌برداری از طرح غدیر در رابطه با آشامیدنی به مردم داده می‌شود که آنها هنوز به این باور نرسیده‌اند، دلیل این موضوع از دست رفتن برخی از باورهای مردم نسبت به مسوولان اجرایی کشور است، بر این اساس در چنین شرایطی مهم‌ترین کار بازگرداندن باور مردم نسبت به وجود عزم و اراده‌ای در نظام جمهوری اسلامی مبنی بر برگرداندن امکانات سابق این شهر و ایجاد امکانات جدید است.

نماینده مردم آبادان در خانه ملت با بیان این‌که قرار بود بهره‌برداری از آب آشامیدنی خرمشهر و آبادان شهریور ۸۸ انجام شود، گفت: پس از رخ ندادن این امر در زمان اعلام شده، مقرر شد فاز اول آن در سوم خرداد امسال به بهره‌بردرای برسد. با این وجود تا زمانی که مردم آبی شیرین از لوله‌های آب منازل‌شان دریافت نکنند، وجود چنین پروژه‌ای و بهره‌برداری از آن، برایشان قابل قبول نیست.

نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: با وجودی که آبادان و خرمشهر بهره خوبی از منابع همچون آب، بندر، پتروشیمی، و زمین خوب دارد اما فقر بیداد می‌کند؛ این موضوع نشان دهنده نبود انسجام، ساماندهی و مطالعه جدی در رابطه با این دو شهر است. چنین رویکردی مردم آبادان و خرمشهر را متاثر و مایوس کرده است.

کعبی افزود: دادن مبالغی در قالب مساعدت، کمک، هدیه و … تنها مسکنی برای مردم خرمشهر و ‌آبادان است، و مشکلات را حل نمی‌کند؛ بنابراین باید با اصلاح زمینه و زیرساخت‌ها، اشتغال را ایجاد کرد.

وی گرد و غبار را از جمله مشکلات اساسی خرمشهر و آبادان عنوان و اظهار کرد: در حالی که با نزدیک شدن گرد و غباری به شهر تهران مسوولان بلافاصله با تشکیل جلسه برای حل آن چاره‌جویی می‌کنند، این گرد و غبار سال‌ها و ماه‌ها در آبادان و خرمشهر مردم این شهرها را دچار گرفتاری و بیماری کرده است، ای کاش این جلسات حداقل هر دو ماه یک بار برای مردم این شهرها برگزار می‌شد.

کعبی در ادامه بازسازی خرمشهر را داستانی غم انگیز عنوان کرد و گفت: در حالی که همه داستان‌های دوران دفاع مقدس داستان‌هایی مملو از افتخار و عبرت و ایستادگی و سمبلی از مقاومت است، پرونده بازسازی خرمشهر پر از حزن و ناکارآمدی است.

وی در ادامه توضیح داد: با اعتبارات داده شده برای بازسازی خرمشهر و آبادان حتی امکان تاسیس دو شهر آباد وجود داشت اما متاسفانه به دلیل سوءمدیریت، علاوه بر رخ ندادن چنین امری، بیشتر منابع حیف شد.

نماینده مردم آبادان در خانه ملت با انتقاد از برخورد نکردن با متخلفان و افرادی که با کم کاری نسبت به مردم خرمشهر و آبادان جفا کردند، گفت: متاسفانه عده‌ای برای تامین منافع افرادی خاص، منابع بیت‌المال را هدر دادند، که نه تنها با این افراد برخورد نشده بلکه به آنها پست‌ها و شغل‌های مهمی داده شده است، این رویکرد ظلمی به مردم خرمشهر و آبادان است.

کعبی هم‌چنین با انتقاد از باندبازی و فامیل‌بازی‌ها در شهرهای آبادان و خرمشهر ابراز امیدواری کرد که نظام مقدس جمهوری اسلامی با اندیشیدن راهکاری، حق برخورداری مردم این دو شهر از حداقل امکانات را برآورده کنند.

وی با بیان این‌که در طول دوران پس از جنگ، مدیریت اجرایی کشور عزمی برای رفع مشکلات خرمشهر و آبادان و بازسازی آن نداشتند، گفت: متاسفانه به دلیل حل نشدن مشکلات، ‌هنگامی که مردم هیاتی از مسوولان را در این شهرها می‌بینند با نگاهی سرشار از ناامیدی، یاس و… به مسوولان می‌نگرند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی هم‌چنین از عدم نظارت مجلس در رابطه با چگونگی روند بازسازی خرمشهر و آبادان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مجلس به دلیل پرداختن به مسائل ریز و کوچک، فرصت پرداختن به مسائلی بزرگ و مهمی همچون بازسازی خرمشهر را ندارد. البته نمایندگان خوزستان تحقیق و تفحصی راجع به بازسازی خرمشهر، شکر، ‌مناطق آزاد و … را نوشته‌اند که به دلیل گرفتار شدن در پیچ‌وخم‌های بسیار، از بررسی آن ناامید هستیم.


 


جمعی از خانواده های سرداران شهید دفاع مقدس و ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس با مهندس موسوی و دکتر زهرا رهنورد دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه در این دیدار که در آستانه  سالروز آزادی خرمشهر انجام شد، نخست وزیر دوران دفاع مقدس گفت: آنچه ملت ما امروز می خواهد همان سرمایه ای است که توانست معجزه آزاد سازی خرمشهر را بیافریند.

خاطراتی روشن از ایستادگی یک ملت

موسوی در این دیدار ضمن تشکر از خانواده های شهدا ، گفت: "خانواده شهدا شاهد یک دوره از ایستادگی یکپارچه ملت ما در مقابل هجمه های خارجی بودند.خانواده های شهدا و در کنار آنها ملت ما به خوبی به یاد دارند که آنچه باعث شد در دفاع مقدس یک وجب از خاک کشور را علیرغم قدرت دشمن و همکاری قدرت های بزرگ و قدرت های منطقه از دست ندهیم ،  نه اسلحه بود و نه پول بلکه آنچه باعث پیروزی شد گفتمانی بود که همه ملت را در پشت سر جبهه های رزمندگان قرار می داد. همه ما خاطراتی روشن از ایستادگی ملت داریم."

ذهنیت خرافی دولتهای فاسد عامل بسیاری از شکستها

موسوی با اشاره به تاریخ جنگ های ایران در طول دویست سال گذشته گفت:" به دلیل جنگ های دویست سال گذشته ترسی میان مردم از دشمنان خارجی لانه کرده بود. در این دویست سال مناطق بسیاری از کشور ما جدا شد. اگر تاریخ دویست ساله منطقه را مطالعه کنیم ، پی خواهیم برد که ذهنیت خرافی و فاسد دولت ها تا چه اندازه در این جنایات و شکست ها دخیل بودند . آخرین آن از دست دادن بخش هایی از خاک کشورمان توسط پهلوی دوم بود."

موسوی گفت: "علیرغم کمک نظامی کشورهای منطقه به رژیم صدام و حمایت صریح آمریکا و شوروی از وی، ملت از این آزمایش بزرگ پیروز بیرون آمد و کمترین اثر این مقاومت هشت ساله رخت بربستن ترس ازکشته شدن و شهادت در راه حق و ارزش های پایه ای بود. "

آزادی و عدالت را باید با ایستادگی و صبر به دست آورد

وی به فیلم ها و مستند های ساخته شده در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت:"اگر به این تصاویر نگاه کنید تنها چیزی که در چشمان رزمندگان ، پدران ، مادران و آحاد ملت نخواهید دید ترس است و حذف این ترس بزرگترین عامل حفظ امنیت ملی ما در مقابل دشمنان خارجی بوده است.

وی افزود: "روحیه ایثار تنها سرمایه ای است که اکنون ملت ما هم در مقابل خطر هجوم خارجی و هم هجوم فساد و خودرایی و استبداد دارد. ایثار از دستاوردهای دفاع مقدس است. "

موسوی تصریح کرد: "آزادی و عدالت به صورت خود بخودی در اختیار مردم قرار نمی گیرد . نه آزادی و نه عدالت در حوزه عمومی داده شدنی نیست بلکه آزادی و عدالت را باید با فداکاری و ایستادگی و تدبیر به دست آورد و از آن حراست کرد. آزادی و عدالت با ایثار در سطح وسیع بدست می آید . برای نسل جوان ما مهم است ایرانی را که با چنگ زدن به فضیلت هایی همچون ایثار به دست اورده ، حفظ کند. با ایثار بود که خونین شهر دوباره خرمشهر شد."

به گفته نخست وزیر امام (ره) ،" آنچه ملت ما امروز می خواهد همان سرمایه ای است که توانست معجزه آزاد سازی خرمشهر را بیافریند . معجزه ای آنچنان بزرگ که امام (ره) فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».این همان تفسیر از آیه «ما رمیت اذ رمیت» است . وقتی مردمی در راه اهداف بلند خدایی، خود را فانی دیدند این دست خداست که فجر پیروزی را می آفریند و با این نگاه است که ما می توانیم سوال کنیم که آیا صبح نزدیک نیست؟"

امتحانی بزرگ  پیش روی ملت ما

موسوی افرود: "این روزها به دلیل رخنه فساد ، دروغ و بی تدبیری، ملت ما در مقابل امتحان های بزرگی قرار گرفته است.سقوط تولید ناخالص داخلی به نیم درصد در سال گذشته مانند از سر گذراندن یک حمله بزرگ از سوی دشمنان خارجی است. فشار این سقوط بر تولید گران است و  فقر و بیکاری و بیچارگی سنگینی را به دنبال دارد، فشار به کارگران، معلمان ، کارمندان و روستائیان بیشتر است."

بازگشت یه مردم؛ این تنها راه حل است

وی با اشاره به راه حل جنبش سبز در این زمینه گفت:" جنبش سبز می گوید راه حل برگشت به سوی مردم است. راه حل در جلب حمایت مردم است و اینکار جز از طریق به رسمیت شناختن حق مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خود ممکن نیست. فصل سوم قانون اساسی را بدون کوچکترین تغییری اجرا کنید . خواهید دید که دوباره دورنمای صبح امید پیدا خواهد شد."

وی خطاب به مسئولان گفت :"شما نمی توانید مسائل داخلی و خارجی را با بستن روزنامه هاو پر کردن زندان ها مهار کنید. احترام به ملت و احترام به کرامت ذاتی انسان ها خشت اول همه اصلاحات است. اینکه عده ای با چوب و چماق در زندان و بیرون زندان بر سر مردم بزنند همان سیاست های قاجاری ها است ."

تحریم ها ناشی از بی تدبیری است اما با آن مخالفیم

در این صف کشی بدون کوچکترین تزلزل در کنار ملتیم

موسوی گفت:" این روزها بحث تحریم علیه ملت ما شنیده شده است. ما گرچه وضعیت بوجود آمده را ناشی از سو تدبیر و ماجراجویی در سیاست خارجی کشور می دانیم ولی نمی توانیم با این تحریم که روی زندگی مردم اثر خواهد گذاشت موافق باشیم و در این صف کشی علیرغم آنکه وضعیت دشواری داریم، صف ما بدون کوچکترین تنازلی در مطالباتمان ، در کنار ملتمان است.

موسوی در خاتمه ماه خرداد را ماه بیداری و مقاومت توصیف کرد و با یادآوری زنجیره سبزی که سال گذشته از میدان تجریش تا میدان راه آهن کشیده شده بود ،گفت: "آن زنجیره ،زنجیره صلح و دوستی بود و کمترین بهره ای که ما از آن رویداد باید داشته باشیم این است که چهره دوزخی فشارها ، محدودیت ها و سرکوب ها نباید آن سرمایه عظیم اجتماعی را مورد تهدید قرار دهد. جنبش سبز باید همواره به دنبال نهضتی اخلاقی ، مردم دوست ، صلح طلب و دوستدار همه ملت باشد."

وی افزود:" جنبش سبز آحاد ملت و شهروندان را به خودی و غیر خودی تقسیم نمی کند و رشد فضیلت ها وتحقق مطالبات مبتنی بر عدالت و آزادی را یک وحدت فراگیر ملی می داند."

متن کامل سخنان میرحسین موسوی در این دیدار به زودی منتشر می شود.


 


جمعی از  خانواده های  سرداران شهید دوران دفاع مقدس ، رزمندگان، جانبازان و ایثارگران  با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی دیدار کردند.

به گزارش خبر نگار "کلمه" دکتر زهرا رهنورد، قرآن پژوه و استاد دانشگاه در این دیدار ضمن تشکر و خوش آمد گویی از حضوراین جمع  ، بزرگداشت سالروز فتح خرمشهر را به خاندان شهادت و ایثار و رزمندگی تبریک گفت و افزود: روز فتح خرمشهر، روز  بزرگی است که بر تارک حفظ تمامیت ارضی ما مثل خورشید می درخشد . من در ایام  حصر آبادان و فتح خرمشهر با همسران اعضای کابینه مهندس موسوی در خرمشهر و آبادان بودیم و شاهد ایثارگری ها ، فداکاری ها و شهادت ها از نزدیک بودیم. رهنورد افزود : واقعا  از آنچه می دیدیم ،نیرو گرفتیم و قسم خوردیم که همیشه پاسدار این همه ایثار و فداکاری باشیم  و فکر نمی کنم سایه نورانی آن رویدادها بر زندگی ام هیچ وقت حذف شود . همیشه مثل حضرت موسی که می فرمود  من هیچ وقت ظهیرا للکافرین نخواهم شد ،  انجا قسم خوردم که هیچ وقت یار کافرین چه بی دینان و چه کسانی که حق ، زیبایی ، عدالت و آزادگی را پایمال می کنند نباشم .

این استاد دانشگاه در ادامه گفت : بر تارک تمامیت ارضی ما فتح خرمشهر و آبادان  می درخشد. وقتی بیشتر درخشش این پیروزی ها درک خواهد شد که آن را با برخی از توافقنامه های امروزی مقایسه کنیم .توافقنامه هایی که از قرار دادهای ننگین ترکمنچای و گلستان بدتر است و آخرین نمونه اش همین معاهده  هسته ای هفته گذشته  است.

وی با یاد آوری این که  در  زمان قاجار هم  ما با این معاهدات روبه رو بودیم ، گفت :  فقط شاید فرق آن قرار دادها با الان این باشد که قاجارها وقتی این شکست ها را خوردند شخصی مثل عباس میرزا بود که تمام دلایل شکست را احصا کرد و اقداماتی برای نوسازی کشور انجام داد .

رهنورد ادامه داد :  شاید اگر حیات پربرکت امیر کبیر ادامه می یافت ، نوسازی ای که در زمان عباس میرزا آغاز  شد ،خوب پیش می رفت و کار به اینجا نمی رسید که بعد از ۲۰۰ سال یک ترکمنچای دیگر امضاکنیم و آن را فتح الفتوح و فتح المبین بگوییم.

رهنورد با اشاره به این که  ایثارها و رزمندگی ها و شهادت های ایام جنگ تحمیلی نهایتا به شکوه و حفظ تمامیت ارضی انجامید ، گفت:  جنبش سبز به نوعی دیگر به همان دوره متصل  است  و تمامیت و هویت شکوهمند ملی را حفظ می کند. جنبش سبز  امروز در جهت احیای آن ارزش های متعالی است که انقلاب اسلامی با آن ارزش ها شکل گرفت و شهدای عزیز  ،رزمندگان و جانبازان یه خاطر آن ارزش ها زندگی خودشان را تقدیم کردند.

رهنورد همچنین یادآور شد: امروز هم جنبش سبز به دنبال همان ارزش های متعالی و در امتداد اهداف انقلاب و دفاع مقدس است و  شهدای جنبش سبز و رزمندگان و جانبازان این جنبش   ، رهروان همان شهدای هشت سال دفاع مقدس  و بویژه فتح آبادان و خرمشهر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت :

"شهدای جنبش سبز امروز همان پرچم شهدای دفاع مقدس  را بلند کرده اند  و خاطره فداکاری مادرانی را زنده می کنند که گهواره های فرزندان شهیدان ، رزمندگان و جانبازان را به حرکت در می آوردند. امروز آن فرزندان از گهواره ها برخاسته و هرکدام به یک سلحشور و ایثارگر تبدیل شده اند. اینجاست که نقش بانوان، دختران و همسران بیت شهدا به عنوان پرچمداران پاکی ، عدالت و آزادگی واقعا فراموش نشدنی است و فرا روی همه ما خواهد بود.

دکتر رهنورد در ادامه با تشریح معنای اصلاحات افزود:  "اصلاحات همیشه در جهان اسلام  بوده و چیز تازه ای هم نیست . بیداری ، احیاو اصلاح همواره همراه هم بوده اند و این سه مقوله در امور سیاسی تئوریزه شده اند . جنبش سبز نیز همین پدیده ها را دنبال می کند، احیا ارزش ها ، اصلاح کجی ها ، بیداری و دردمندی ای که براساس آن به مظالم حکومت ها و دولت ها تن ندهیم .مظالمی که در هرحکومتی ممکن است  مثل یک اژدها به جان مردم بیفتد."

وی خطاب به خانواده های شهدا گفت :"مایلم در حضور شما که هرکدام شاهدانی ارزشمند بر ارزش های شهدایتان بوده و هستید بگویم که این نظام اگر در پی درخواست ها و مطالبات متعالی  وارزشی جنبش سبز نباشد قطعا خودش، خودش را شکست خواهد داد. حاکمیت باید بداند که طبع اصلاحات " اصلاح "است و برانداز نیست.اما ممکن استاین نظام با روشی که در پیش گرفته ،خودش را براندازد.  حکومت امروز نه ۹۰ درجه که۱۸۰ درجه  ازارزش های متعالی اسلام و انقلاب و جنگ تحمیلی انحراف پیدا کرده است ."

رهنورد در پایان سخنانش خطاب به دولتمردان امروز ایران گفت :" جنبش سبز نمی خواهد شما سقوط کنید ، انقلاب کبیر اسلامی ما به ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی خاتمه داد و به نهضت انبیا پیوست. این انقلاب هیچ وقت سقوط نمی کند ولی این حاکمیت فعلی اگر خودش را اصلاح نکند و به مطالبات مردم پاسخ  ندهد ، جنبش سبز آن را بر نمی اندازد، بلکه این حاکمیت خودش، خودش را بر می اندازد. ما امیدواریم که این گونه نشود. ما دلمان می خواهد که همه چیز به بهترین وجه اصلاح شود. امیدواریم خود نظام پیشوایی این مطالبات را بر عهده بگیرد و آن را به انجام برساند. اگر  هم به مطالبات مردم بی توجه باقی بماند،  تیشه به ریشه خود زده و امیدواریم اینطور نشود.


 


جمعی از خانواده های سرداران شهید دفاع مقدس و ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس با مهندس موسوی و دکتر زهرا رهنورد دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه در این دیدار که در آستانه  سالروز آزادی خرمشهر انجام شد، نخست وزیر دوران دفاع مقدس گفت: آنچه ملت ما امروز می خواهد همان سرمایه ای است که توانست معجزه آزاد سازی خرمشهر را بیافریند.

در این دیدار همچنین خانم دکتر رهنور نیز به ایراد سخن پرداخت.

متن هر دو سخنرانی به زودی منتشر می شود.


 


اسفندیار رحیم‌مشایی، جانشین رییس دولت در شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور، در "همایش سرمایه‌گذاران خارجی ایرانیان مقیم خارج از کشور" گفت: ایران در یک شکوفایی تاریخی قرار گرفته است و اکنون فصل نوینی را در عرصه‌ جهانی آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا وی در ادامه با خوشامدگویی به حضار و ایرانیان خارج از کشور در این همایش گفت: من این‌جا به نمایندگی از ریاست‌جمهوری برای تایید و تاکید درباره سرمایه‌گذاری ایرانیان به این‌جا آمده‌ام. درواقع اکنون ایرانیان پس از سه دهه تلاش به دوره چیدن محصول رسیده‌اند.

مشایی در ادامه اظهاراتش با بیان این‌که همه انسان‌ها باید آزاد و عزتمند باشند، ادامه داد: بدون عزت و آزادگی هیچ تلاشی نمی‌تواند واجد ارزش باشد و هیچ حرکتی به نقطه‌ای منتهی نمی‌شود. اگر انسان‌ها آزاد نباشند فرصت بازشناسی گزینه‌ای را از گزینه‌های دیگر نخواهند داشت و به طورکل فرصت کمال نخواهند داشت. درواقع باید در جامعه قدرت انتخاب، آزادگی و امنیت وجود داشته باشد تا بتوان بهترین گزینه را انتخاب کرد که آن گزینه رشد و بالندگی و معرفت باشد که برای رسیدن به این گزینه باید فضایی سراسر عشق و دوستی ایجاد شود که همه با هم باشند و نه تنها با هم، بلکه برای هم باشند.

جانشین رییس‌ دولت  در شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: ملت ایران در تاریخ ظرفیت‌های خود را نشان دادند. اکنون ایرانیان آن نقشی را مطالبه می‌کنند که درگذشته ایفا کرده بودند و درواقع شایستگی‌های گذشته‌ خود را مطالبه می‌کنند. در این‌جا سخن درباره صلح، صفا و برابری است. ایرانیان جوامع بشری را محترم شمرده و از در مهر و محبت و دوستی وارد می‌شوند. اکنون ایرانیان می‌بایست همان پرچم تاریخی را در دست گرفته و عرضه کنند.

مشایی در ادامه با اشاره به کاستی‌ها و سستی‌های انجام شده و اعمال شده بر ایرانیان اضافه کرد: جامعه ‌ایرانی در چند صد سال گذشته به دلیل سستی شاهان در فرسودگی مانده، متوقف شده و سرعت آن کند شده است و باید این موضوع برطرف شود. ایران از ظرفیت‌هایی که دارد اکنون بیدار، هوشیار و آگاه است و بر همین اساس باید در عرصه‌ بین‌المللی حضور یافته و روحیه‌ استقلال، عدالت، تلاشگری و مجاهدت داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که اکنون در همه‌ جهان سخن از تغییر و تحول می‌شود، گفت: اکنون حتی قدرت‌های بزرگ نیز از تغییر و تحول صحبت می‌کنند. امروز ایران در وضعیت بهتری قرار دارد.اکنون در ملاقات‌های خارجی ایران، اگرچه حرف‌هایی گفته می‌شود، اما کسی جرأت تشر ندارد. آنها می‌گویند که شما نظام عالم را به هم نزنید و از خشونت استفاده نکنید اما پاسخ آنها کاملا روشن است. کسی نیاز به خشونت و بحران دارد که بخواهد آب را آلوده کرده و ماهیگیری کند اما کسی که امید به فردا دارد و جایگاه‌های شایسته و افق‌های متعالی را در دست می‌بیند چه نیازی به آلوده کردن آب دارد؟ این حرف‌ها، شایسته ملت ایران نیست. ملت ایران شایسته و محکم و قاطع است و بدانید که این سخنان تبلیغاتی نیست. در صحنه‌ امروز ملت ایران طوفانی به پا کرده که چشم ستمگران را فرا گرفته است و آنها را از برنامه‌ریزی‌های خود باز داشته است. ملت ایران ملت بزرگی است. اگر به منشور کوروش نگاه کنید می‌توانید به این مساله پی ببرید.

مشایی گفت: در این‌جا درباره ملت ایران سخن از عدالت و اتحاد است. درواقع سخن از احساس دوستی و افتخار و ملت بزرگی است که در این سرزمین وجود دارد. مشکل ملت ما فرماندهان و شاهان بی‌عرضه بوده است. اگر اکنون ملت ما بالا رفته و به جایگاه والایی رسیده است به دلیل حکومت منسجم است.

رییس دفتر رییس ‌دولت با اشاره به صدور قطعنامه‌های‌ تحریم علیه ایران نیز گفت: آنها ملت‌ها تهدید به قطعنامه می‌کنند. کدام ملت از مسیر خود انصراف داده است؟ اکنون دیگر قطعنامه برای ما نان صبحانه شده است. در واقع ما از قطعنامه‌ها نمی‌ترسیم.

وی در ادامه با اشاره به فرمانروایی انوشیروان اضافه کرد: ملت ایران در تاریخ به دنبال عدالت بوده است. عدالت در ایران تاریخی و نهادینه شده است. ما ملتی هستیم که با هیچ کشوری سر جنگ نداریم. حتی در مورد رژیم صهیونیستی که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و مشروع نمی‌دانیم، نیز تنها خواهان برگزاری رفراندوم هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اقتدار ملی گفت: ما این اقتدار را به نسل‌های گذشته بدهکاریم. دیگران می‌توانند در مورد این مساله قضاوت کنند و بگویند که شما در برابر نظامات دنیا چه کرده‌اید؟ درواقع این عظمت ملت، دارایی ماست و دنیای اطراف ما متحیرند. می‌گویند حرف‌های شما همان حرف‌های ماست اما ما جرأت بیان آنها را نداریم. زمانی که امام (ره) انقلاب کرد ملت در کنار امام (ره) بود. درواقع امام (ره) ایستاد چون مردم ایستادند. اگر امروز رییس‌ دولت  در صحنه‌ بین‌المللی می‌ایستد به این دلیل است که مردم نیز ایستاده‌اند. اگر در مساله‌ هسته‌یی مردم نایستاده بودند این مساله شدنی نبود.

مشایی ادامه داد: برای این‌که در صحنه‌ی بین‌المللی بتوان گام برداشت باید به توسعه‌ی روابط بین‌المللی پرداخت. اگر آنها اکنون در عراق و افغانستان مانده‌اند به این دلیل است که یک نفر درمقابل آنها ایستاده است وگرنه آنها جفت پا به کشور ایران وارد می‌شدند. در واقع آنها به دنبال ایران هستند. برهمین اساس ایران باید بدون تعارف به دنبال اقتدار باشد. فرصت‌هایی وجود دارد، اما فرصت‌های تاریخ‌ساز هر روز موجود نیست. باید مقتدر باشیم. اقتدار ما از جنس اقتدار سلطه‌طلبان نیست. اقتدار ما به گونه‌ای نیست که حق کسی را پایمال کنیم. ما می‌خواهیم مقتدر مهربان باشیم. قدرت، انسجام و اقتدار لازم است، اما الزامی در زور و تجاوز به حقوق کسی وجود ندارد. یکی از راه‌های مقتدر شدن ایران گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی است که در این صورت سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند بسیار مهم و موثر باشد.

وی در ادامه‌ اظهاراتش با بیان این‌که ما امنیت دیگران را امنیت خود می‌دانیم، گفت: دولت دهم اولویت را فرهنگ اعلام کرده است. در واقع فرهنگ یعنی این‌که بدانیم عضو چه کشوری و چه مذهب و اصالتی هستیم. این سرمایه عین ثواب و فضیلت است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات برخی کشورهای غربی و همسایه گفت: تفنگ ما پر است اما تفنگ آنها خالی و اسباب بازی است. به همین دلیل آنها به دنبال جنگ نیستند و به مسائل اقتصادی معطوف شده‌اند و سعی می‌کنند جلوی سرمایه‌گذاری را بگیرند. در دولت دهم فعالیت‌های بسیار گسترده برای پیشرفت ایران انجام شده است. باید این ملت را گلباران کرد؛ زیرا آنها توانسته‌اند راه شکوفایی دنیا را باز کنند. به همین دلیل دنیا باید برای آنها جشن ملی بگیرد. توسعه‌ی سرمایه‌گذاری وسیع باید در همه‌ی بخش‌های مختلف ایران انجام گیرد.

مشایی در پایان با اشاره به صندوق ایرانیان مقیم خارج از کشور در سال گذشته در کنگره برگزار شده، گفت: صندوق ایرانیان سال گذشته تصویب شده و اکنون مراحل اداری خود را می‌گذراند و شورای بورس مجوز این صندوق را داده که در طی هفته‌های آینده انجام می‌شود.


 


بعد از گذشت بیش از دو ماه از بازداشت مهدی بوترابی، سرانجام همسرش با وی دیدار کرد.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، اعظم سقطی که صبح امروز موفق به ملاقات حضوری با بوترابی شده بود، وضعیت روحی همسرش را بسیار خوب توصیف کرد.

گفتنی است، بوترابی که از بنیانگذاران پرشین بلاگ است، ۲۳ اسفند سال گذشته بازداشت شد.


 


همسر باقی، نویسنده و پژوهشگر و فعال حقوق بشر با نگرانی از وضعیت وی اظهار داشت: دچار لاغری شدید شده و حدود ۲۰ کیلو وزن کم کرده است و گرچه از روحیه قوی برخوردار است اما ما بشدت نگران وضعیت او هستیم. استمرار نگهداری او در این شرایط و عدم توجه به حقوق قانونی او هیچ چیزی را جز شکنجه به ذهن متبادر نمی کند.

فاطمه کمالی در گفت و گو با جرس گفت:باقی در سال ۸۶ در زندان به دلیل شرایط بد نگهداری و کمبود اکسیژن در سلولی بر روی شوفاژخانه بند ۲۰۹، دچار حمله های تنفسی شده بود.همسر باقی  همچنین در مورد دیسک کمر باقی گفت هنوز به نسخه پزشکان مبنی بر فیزیوتراپی حرارتی عمل نشده است.

وی گفت :عمادالدین باقی، پس از ۵ ماه بازداشت همچنان در سلول بسته ۲۴۰ است و شرایط نگهداری اونگران کننده است.

به گفته فاطمه کمالی همسر باقی :« گرم شدن هوا و فقدان دستگاه خنک کننده و تهویه که باعث گردش جریان هوا بشود،مشکل تنفسی باقی را جدی تر کرده است و به محض باز شدن تنها دریچه کوچک بالای سلول او، انواع حشرات به داخل راه می یابند و حتی از آن دریچه برای جریان هوا نمی تواند استفاده کند.

وی ضمن اعتراض به تداوم بازداشت باقی در حالی که او چند ماه است بدون قرار بازداشت و با دو قرار وثیقه در زندان است گفت:«برای ما جای سوال است که نه تنها باقی را آزاد نمی کنند بلکه او را به بند عمومی هم انتقال نمی دهند و با وجود اطلاع از شرایط جسمی او، او را در سلول بسته و در شرایط نامساعد نگه می دارند. باقی حداقل ۴ ماه است که بازجویی ندارد و طبق قانون ادامه بازداشت موقت با دو قرار وثیقه نیزهیچ وجه قانونی ندارد اما نه تنها مکان نگهداری او را تغییر نمی دهند بلکه او همچنان از ملاقات حضوری محروم است و معلوم نیست از چه چیزی نگرانند که به او اجازه ملاقات حضوری نمی دهند؟»

کمالی اظهار داشت:« گرچه به اصل بازداشت باقی معترضیم اما تاکنون هیچ چیزی جز رعایت قانون را نخواسته ایم در حالی که هیچ مقامی پاسخگوی ما نبوده است. این بلاتکلیفی محض در پرونده او هیچ توجیهی ندارد و قانونا باقی با توجه اینکه ۴ ماه است بازجویی هم ندارد و بدون قرار بازداشت در زندان است (که این خود کاملا برخلاف قانون و جرم است )و تا حال، دو وثیقه برای او صادر شده است، می تواند تا زمان برگزاری دادگاه،آزاد باشد تا به درمان خود رسیدگی نماید.»همسر باقی از نگارش نامه ای به مسوولین قضایی خبر داد که در آن با توجه به وضعیت جسمانی باقی و اینکه به دلیل دیسک کمر حاد او قادر به نشستن بیش از دقایقی نیست، بتواند تا زمان تشکیل دادگاه برای درمان آزاد باشد. او همچنین ابراز امیدواری کرد :«مسئولان قضایی به این خواست قانونی و انسانی توجه نمایند چراکه پاسداری از قانون و توجه به حقوق انسان ها باید از دغدغه های دستگاه قضایی باشد.»


 


اعضای شورای مرکزی و عمومی سازمان جوانان ودانشجویان مجمع نیروهای خط امام صبح امروز با حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی ضمن تشکر از حضور آنها وتمجید از شخصیت حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای، دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره) تاکید کرد:«مجمع نیروهای خط امام از نیروهای خوب، اصلاح طلب و حزب اللهی واقعی تشکیل شده و در صدر این تشکیلات یک روحانی ارزشمند، مبارز و انقلابی حضور دارد که از کودکی ونوجوانی در جستجوی امام و راه او بودند . یعنی از حدود ۴۰ یا ۵۰ سال پیش ایشان در مشهد فعالیت‌های سیاسی ومذهبی خود را در جو خفقان ساواک آغاز کرد.»

خرداد ، ماه سرشار از حادثه های تلخ و شیرین است

سپس حجت الاسلام والمسلمین کروبی با اشاره به خرداد ماه وانجام این دیدار در اولین روز این ماه افزود:«انجام این ملاقات در روز اول خرداد ماه را به فال نیک می گیرم البته همه روزها ی خدا مهم هستند ولی بعضی روزها مهم تر هستند . مانند ۱۵ خرداد. خرداد ماه سرشار از حادثه های تلخ و شیرین ودر عین حال غرور آفرین برای ملت ایران است، تاریخ هاو روزهایی که مبدا تحولات شدند . مانند ۱۵ خرداد ۴۲٫ که مبدا حرکت انقلاب اسلامی شد اتفاق های بزرگ و پر برکتی در این ماه رقم خورد. در روز ۱۵ خرداد در تهران تا ساعت ۱۳ شهر در دست پلیس بود واز آنجا که پلیس قادر به کنترل خروش ملت نبود لذا بعد از ظهر ارتش رسما وارد عمل شد تا بتواند کنترل کنند . سپس بعد از این زدوخوردها ،۲۴ ساعت فضا را آزاد گذاشتند و دیدند که مردم با وجود کشتار وخشونت وسیع پلیس،ارتش و عمال رژیم، به ملاقات امام می آمدند و دوباره پس از آن آن امام را در منطقه قیطریه محدود کردند. »

سپس مهدی کروبی به دیگر مناسبت های خرداد ماه اشاره کرد وگفت:«فتح خرمشهر از جمله روز های شیرین خرداد بود. رحلت امام عزیز و تشییع جنازه ی با شکوهی که در تاریخ ثبت شد از دیگر روزهای بزرگی بود که پیوند امام و ملت را مستحکم تر کرد. در تمام خیابان ها ۹۰ درصد مردم سیاه پوش بودند . مردمی با عقاید، مذاهب و گرایش های مختلف حاضر شدند.»

وی سپس با اشاره به سخنان بیان شده توسط جوانان مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد:«همانطور که گفتید نباید دست از امام وراه او بر دارید و ناامید شوید که امام در سخت‌ترین روزها و پر خفقان ترین شرایط از پای ننشست وهرروز در پیمودن راه الهی وخدمت به ملت مصمم تر شد.به شما عرض می‌کنم که این اتفاقات و تلخی ها می گذرد. البته از دستگاه‌های مسئول چنین انتظاری نبود. امام هم به دنبال احیای حقوق وکرامات انسان ها بود نه اینکه به نام نظام جمهوری اسلامی حقوق اساسی ملت مخدوش شود.»

مردم همچنان بر مطالبات برحق خود ایستاده اند

مهدی کروبی در این دیدار ضمن هشدار به تلاش برخی برای حذف نام واندیشه امام،ابراز امیدواری کرد که با حضور دلسوزان راه امام وانقلاب،هدف این بدخواهان ملت به نتیجه نخواهد رسید و مردم همچنان بر مطالبات بر حق خویش ایستاده اند.

وی در ادامه به ذکر وضعیت سیاسی و اجتماعی جوانان و دانشجویان مسلمان و مذهبی در دوران قبل از انقلاب پرداخت و افزود:«هجمه و فشارهای بلوک شرق و غرب از یک سو وحضور و استیلای اندیشهای لیبرالی و کمونیستی فعالیت از دیگر سو را برای بچه های مسلمان بسیار سخت کرده بود. ولی طرفداران اندیشه و منش امام هیچگاه سر خورده و ناامید نشده ونمی شوند.»

باید راست قامت و محکم ایستاد و از ملامت کننده ها نترسید

رئیس مجلس اصلاحات سپس خطاب به جوانان خط امامی گفت:« باید راست قامت و محکم ایستاد و از ملامت کننده ها هم نترسید. از فحش ها وتخریب ها و درگیری ها هم نهراسید البته تاکید می‌کنم که انتظار زود پیروز شدن و زود به نتایج مطلوب رسیدن را نداشته باشید. مهم ایمان،صبر واستقامت در راه خدا است و باید به حفظ دستاورد ها اهمیت فوق العاده داد. »

دبیرکل حزب اعتمادملی ضمن ابراز تاسف از بی اخلاقی هایی که توسط مدعیان ارزش ها رخ می دهد گفت:«به راحتی به حوزه خصوصی بنده وامثال ما وارد می شوند وبی حرمتی می کنند.فرزندان و اعضای خانواده را مورد توهین و اذیت قرار می دهند،چه رسد به کسانی که بی نام و نشانند و حقوق آن‌ها به راحتی تضییع می‌شود، البته همه این برخورد های سخیف نشانه عجز و ضعف آن هاست.»

همه ما نگران شکستی هستیم که دامن همه را می‌گیرد

مهدی کروبی سپس توصیه های خود به این جوانان اصلاح طلب را اینگونه جمه بندی کرد:«هر چه می‌توانید عاقلانه، مدبرانه و متکی بر اندیشه های امام جلو بروید، علیرغم همه تهدید ها و تحریک‌ها معقول و آرام پیش روید و دست از اعتدال وتاسی به منش و روش امام بر ندارید، اگرموفقیت نصیبتان شد،سرخوش و مست نشوید ،از مغرور شدن بپرهیزید و تواضع و فروتنی‌تان را افزایش دهید.بیشتر مراقب اخلاق و شخصیت خود باشید،، هنر امام این بود که ضمن قاطعیت در برخوردهاو چه در دوران مبارزه و چه در روزهای پیروزی اخلاق وسیره متعالی خویش را حفظ می فرمود، پس وقتی پیروز شدید مغرور نشوید و این نکته را در نظر بگیرید ، درسختی‌ها نبرید؛ در سختی ها بایستید و عاقلانه عمل کنید، سعه صدر، تحمل پیشه کنید که این راه اسلام است و بهترین راه است ، این دوره هم می گذرد و همه ما نگران شکستی هستیم که دامن همه را می‌گیرد.»

در ابتدای این دیدار سعید الله بداشتی رئیس سازمان جوانان ودانشجویان مجمع نیروهای خط امام ضمن تشکر از حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی وگرامیداشت روز های خردادماه به ارائه گزارشی از فعالیت های سازمان پرداخت وایمان،اعتدال واعتقاد وتاسی به اندیشه و منش همهم خمینی را محور مشترک فکری و عملی اعضای این تشکل عنوان کرد و افزود:« روحیه بالا و صبر و ایمان یاران و همراهان امام الگوی برتر برای فعالیت های مذهبی؛سیاسی واجتماعی جوانان امروز است وشناخت حقیقی امام از زبان یاران ونزدیکان ایشان بهترین راه مقابله با تحریف اندیشه امام خواهد بود.»


 


به دنبال بازداشت محسن آرمین، عضو شورای مرکزی و سیاسی و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، این سازمان با صدور اطلاعیه ای ضمن طرح گوشه ای از سوابق و خدمات آرمین، خواستار آزادی وی شد.

متن این اطلاعیه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امروز در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شریف ایران!

برادر مجاهد، محسن آرمین، عضو شورای مرکزی و سیاسی و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، به دلیل آنچه که دادستان تهران، آن را اتهام امنیتی نامیده است، بازداشت شد.

آرمین، نام ناشناخته ای برای شما ملت صبور و قدردادن نیست. وی قبل از پیروزی انقلاب و در دوران دانشجویی، عضو گروه توحیدی صف و همرزم شهید گرانقدر، محمد بروجردی بود که با مشی مسلحانه، به مبارزه با رژیم فاسد پهلوی برخواسته بود. آرمین، پس از پیروزی انقلاب نیز از بنیانگذاران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سال ۵۸، رزمنده فداکار جبهه های دفاع از شرف و حیثیت کشور و ملت، فعال عرصه های فرهنگی در ایران و لبنان و نماینده چهارم مردم تهران و نایب رئیس مجلس پر افتخار ششم بود که در مقام نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی آن، مطالبه گری شجاع نسبت به حقوق ملت و مصالح ملی کشور بود. وی همچنین اندیشمند، استاد، نویسنده، مترجم و قرآن پژوهی خوش قریحه است که توانمندی های وی در این عرصه ها برای صاحب نظران کاملاً آشکار و هویداست و در یک کلام، آرمین، فرزندی از فرزندان زمانه خود است که تعهد دینی و ملی، او را یک لحظه از تلاش، مجاهده و اصلاح گری باز نداشته است.

دستگیری این فرزند پرشور ملت، آن هم در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دهم، مع الاسف حکایت از آن دارد که هزینه های حاصل از عدم رفتار مناسب حاکمان با اعتراضات مدنی و مسالمت جویانه گروههای کثیری از ملت نسبت به نتایج انتخابات اخیر، هنوز خواب زدگان و به بی راهه رفتگان را بر سر عقل و تدبیر نیاورده است. براستی آیا صحنه گردانان اینگونه رفتارها لحظه ای با خود اندیشیده اند که بازداشت افرادی همچون بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده، فیض الله عرب سرخی، محسن میردامادی، محسن امین زاده و … چه منفعتی را عاید کشور و حتی جریان عامل و مجری این اقدامات کرد، که اکنون بازداشت محسن آرمین بتواند منافعی را برایشان در پی داشته باشد؟ آیا این مهم را از خاطر برده اند که پایمردی این اسرای آزاده کشور، حتی امکان کمترین بهره مندی تبلیغاتی، از طریق برگزاری دادگاه علنی را نیز از آنان سلب کرد و بدون هیچگونه توجیه قابل قبولی، ناگزیر از برپایی محاکم غیرعلنی برای آنان شدند؟ آیا اینان گمان برده اند نتیجه بازجویی ها و محاکمه آرمین نیز سرنوشتی بهتر از این برایشان خواهد داشت؟

امروز این سوال با جدیت در مقابل حاکمان کشور وجود دارد که به راستی اگر فردی مانند محسن آرمین، با این سابقه و عملکرد افتخارآفرین در دفاع از اصول انقلاب اسلامی و وفاداری نسبت به مبانی سیاست ورزی شفاف و قانونی، به گونه ای متهم به ارتکاب جرم امنیتی است که برای رسیدگی به آن می بایست وی را برخلاف قوانین مربوط، اینگونه در مقابل چشمان فرزندانش بازداشت کرد، برای چه کسی در کشور امنیت و امکان فعالیت سیاسی قانونمند منتقدانه و اصلاحگرانه باقی می ماند؟

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن محکوم کردن دستگیری سخنگوی خود و درخواست آزادی فوری وی، برای چندمین بار، مشفقانه گوشزد می نماید که راه صحیح جریان یافتن امور در کشور و استقرار آرامش و امنیت پایدار، بازگشت به قانون اساسی و اجرای بدون تنازل آن، خصوصاً عمل به اصول مربوط به حقوق ملت است. بدون تردید بی قانونی ها و سلب حقوق اساسی و قانونی جامعه همچون: آزادی تحزب، اجتماعات و مطبوعات، عدم تفتیش عقاید، ممنوعیت آزار و شکنجه، رعایت حریم خصوصی افراد، برگزاری انتخابات آزاد و … گرهی را از کار فرو بسته قانون شکنان و سلب کنندگان حقوق ملت باز نخواهد کرد.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران

۸۹/۲/۳۱


 


بعد از اعتراض گسترده دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران به حضور پنهانی رئیس دولت در آن دانشگاه، هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان دانشکده های مختلف آن دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شده اند.

روز بیستم اردیبهشت ماه، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، پس از ورود به دانشگاه متوجه حضور گسترده نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه شدند که بلافاصله مشخص شد همایشی با حضور رئیس دولت در حال برگزاری است و دانشجویان معترض به این مسئله، در میدان اصلی دانشگاه به اعتراض پرداختند.

به گزارش منابع خبری جرس، در واکنش به این اعتراضات دانشجویان به احمدی نژاد، گروه زیادی از دانشجویان آن دانشگاه – حتی با اتهام فعالیت های قبلی- به کمیته انضباطی و مراجع امنیتی احضار شده اند.

این منبع خبری خاطرنشان کرد هم اکنون دانشجویان در حال بررسی نوع واکنش به این اقدام مسئولین انتصابی دانشگاه هستند.

دو هفته پیش نیز، احمدی‌نژاد به صورت پنهانی برای شرکت در همایشی به دانشگاه تهران رفته بود که در آنجا هم با اعتراض‌های دانشجویان مواجه شد.

بیست تن از دانشجویان معترض دانشگاه تهران نیز، بلافاصله بعد از آن اعتراض، به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شدند.


 


دکترزهرا رهنورد در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گویی با لوموند اظهار داشت: من ایمان دارم که پیروزی پایانی روزی نصیب مردم خواهد‌شد.

به گزارش "کلمه"  ترجمه ای از متن کامل گزارش لوموند به شرح زیر است:

حضور زهرا رهنورد را با روسری گل نشان در زیر چادر مشکی و با لبخندی مصمم، که در مبارزات انتخاباتی دست در دست همسر خود میرحسین موسوی داشت، به خاطر داریم. این نحوه حضور، که هرگز در ایران دیده نشده بود، اولین شگفتی در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران بود. رهنورد در پاسخ به کسانی که وی را مورد انتقاد قرار می دادند اظهار داشت: "مرد نیازمند حمایت زن است. برای پرواز یک پرنده به دو بال نیاز است…"

از آن پس، آقای موسوی، کاندیدایی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود و خیلی سریع به شخصیت شماره یک جنبش "سبز" مخالفان تبدیل شد، هرگز از انتقاد به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد دست بر نداشته است. و در تمام این مدت زهرا رهنورد، چه در سخنرانی ها و چه در تظاهرات خیابانی، حضور روزافزونی در کنار موسوی داشته است.

این روشنفکر ۶۵ ساله، هنرمند و مدافع سرسخت حقوق زنان، که پس از انقلاب اولین مدیر زن در دانشگاه بود، امروز پس از یک سال سرکوب بی رحمانه، همچون همسرش تحت نظارت شدید و دائمی حکومت است.

خانم رهنورد چند روز قبل از سالگرد انتخابات ریاست جمهوری، ازطریق یک روزنامه نگار ایرانی  (فرشته قاضی )به سؤالات لوموند پاسخ گفته است. وی در پاسخ های خود، بنا به دلایل امنیتی آشکار و به خاطر حساسیت های موجود در مورد زنی که قدرت حاکم مایل نیست با مطبوعات غربی گفت و گو کند، از پرداختن به برخی موضوعات حساس خودداری می کند. ولی سخنان رهنورد، از نیروی خلل ناپذیر او در راه تعهداتش گواهی می دهند.

زهرا رهنورد، به عنوان یک مجسمه ساز بسیار معروف، استاد دانشگاه در تهران است. مجسمه سازی مقوله ای است که بنیادگرایان تندرو با آن میانه خوبی ندارند، به ویژه آن که توسط یک زن انجام شود. در چنین شرایطی، خانم رهنورد چگونه به فعالیت هنری خود ادامه می دهد؟

او علاوه بر فشارهای سیاسی، در زمینه هنری هم تحت فشار قرار دارد. زهرا رهنورد می گوید: "در دانشگاه ها مجسمه سازی زنان تدریس نمی شود و بیشتر مجسمه سازی آبستره مطرح است. کارهای رئالیستی در مجسمه سازی هم معمولا به سفارش شهرداری و در فضاهای شهری است." او با نگرانی ادامه می دهد: "در ایران، بنیادگرایانی که می خواهند آثار هنری کشور را محو کنند، در حال دزدیدن و ناپدید کردن مجسمه ها از مکان های عمومی هستند!"
در حقیقت در هفته های اخیر، مطبوعات ایرانی همواره اخبار "ناپدید شدن مرموز" آثار هنری را بازتاب داده اند. زهرا رهنورد خود، خالق  مجسمه نمادین بسیار معروفی از "مادر" است که در میدانی مشهور در تهران (میدان محسنی) نصب شده است. آیا او نگران اثر هنری خود نیست؟

زهرا رهنورد با بیانی آمیخته به طنز می گوید: "آنان تاکنون تلاش خودشان را برای حمله به این مجسمه انجام داده اند. یک روز طنابی  به گردن مجسمه بستند و می خواستند آن را پایین بکشند . مردم هم تهدید کردند چناچه مجسمه را از میدان بر دارند نام میدان محسنی را به میدان 'رهنورد' تغییر خواهند داد!"

مجموعه این اتفاقات،  اگرچه باورنکردنی به نظر می رسد، اما به هر ترتیب، مجسمه هنوز سر جای خود قرار دارد. هرچند شهرداری دور تا دور آن پرده ای آبی رنگ کشیده است.

شما ماه های سپری شده پس از انتخابات را، که تحت فشار دائم  قرار داشته اید، چگونه گذرانده اید؟

زمانی که من تصمیم گرفتم در انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران در کنار همسرم باشم، می دانستم خود را در شرایطی دشوار قرار داده ام و در واقع دست به یک اقدام انتحاری زده ام . می دانستم که هم از سوی جریان های ارتجاعی ضد زن و هم از سوی حاکمیت ، با خشونت مورد حمله قرار خواهم گرفت.

من سی سال عمرم را وقف آرمان های زنان کرده ام. آزادی، دموکراسی، قانون گرایی و همچنین رفع تبعیض و مساوات برای زنان و مردان، آرمان های من بود. برای اولین بار در این باره در آمریکا و در پیش از انقلاب ایران در سال ۵۷، سخنرانی و کنفرانس داشتم و کتابی به نام "طلوع زن مسلمان" به چاپ رساندم.  این کتاب از سوی ارتجاعیون نقد و سرکوب شد و هرگز اجازه چاپ مجدد به آن داده نشد.

به طور طبیعی من حضور خودم را در اسفند ۱۳۸۷ با یک بیانیه پیرامون "مطالبات زنان و انتخابات ریاست جمهوری دهم" برای رفع خشونت علیه زنان شروع کردم. حضور من در مبارزات انتخاباتی باعث جذب بسیاری از جوانان و زنان شد.  ولی بعد، ما با یک کودتای انتخاباتی مواجه شدیم و ایران به زندانی بزرگ تبدیل شد. بسیاری از کسانی که برای آزادی مبارزه می کردند، سر از زندان های مشهوری مانند اوین و کهریزک درآورند. این بار، زنان با مردان به طور مساوی در معرض بدرفتاری، شکنجه و اعدام های مبتنی بر اتهامات بدون مدرک قرار گرفتند.

حکومت علی رغم سیاست سرکوب خود، من و همسرم را دستگیر نکرد. فکر می کنم به این دلیل که نمی خواست مردم را بیشتر تحریک کند. ولی شیوه های دیگری را برای اعمال فشار مورد استفاده قرار داد. آنها برادر من، شاپور کاظمی، که یک مهندس الکترونیک و فردی غیرسیاسی است را دستگیر کردند. او شش ماه را در انزوای کامل گذراند و فشارهای جسمی و روحی بسیاری را متحمل شد. حتی فرزند او به مدت یک ماه بازداشت شد. بعد، خواهرزاده همسرم در تظاهراتی که مناسبت عاشورا برگزار شده بود کشته شد.

از آن پس، رسانه های دولتی یک سیاست ترورشخصیت را علیه من و دیگر شخصیت های جنبش سبز اتخاذ کرده و ما را در معرض انواع و اقسام تهمت ها و اهانت ها قرار داده اند.  ولی همسرم، و همچنین آقایان کروبی و خاتمی در برابر تمامی این حملات مقاومت کرده اند و تا تحقق خواسته های مردم ایران ایستادگی می کنند.

آیا شما احساس خطر می کنید؟

پس از انتخابات، من در یک گردهمایی در دانشگاه تهران توسط افراد لباس شخصی که گاز فلفل به سوی من پاشیدند مورد حمله فیزیکی قرار گرفتم. سپس، در زمان تظاهرات ۲۲ بهمن به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، نیروهای ویژه مرا با باتوم الکتریکی زدند. از آن پس، دچار سردرد هستم و ریه هایم با مشکل مواجه شده است. من شخصا حاضرم کشته شوم اما کسانی که برای آزدی مبارزه می کنند آسیبی نبینند. حاضرم برای آزادی، خود را قربانی کنم، زندان بروم و شکنجه بشوم. من هیچ واهمه ای ندارم، چون به خدا ایمان دارم و معتقدم او نگهدار من خواهد بود. ولی اگر خانواده ام قربانی مشکلات جدی و توطئه بشود، از همین الان اعلام می کنم که مسؤولیت آن با حکومت است.

جنبش "سبز" را چگونه می بینید؟

این جنبشی تبلور خواسته های مردم ایران است؛ خواسته هایی که از بیش از ۱۰۰ سال پیش، یعنی از زمان انقلاب مشروطه مطرح بوده اند. انتخابات ریاست جمهوری برای مردم ما فرصتی بود تا این مطالبات را یادآوری کنند:  مطالباتی چون آزادی، حکومت قانون و دموکراسی. جنبش سبز یک جنبش برانداز نیست و به دنبال اصلاحات است. این جنبش برخاسته از جامعه مدنی است و مسالمت آمیز عمل می کند، حتی اگر از طرف مقابل سلاح استفاده کند و خشونت بورزد.

این جنبش به شیوه های مختلف، از طریق نشست ها و گردهمایی هایی که در سطح جامعه مدنی برگزار می شوند، نظرات خود را بیان می کند و به عقیده من دارای نوعی بیان ادبی وهنری است. اعضای این جنبش از تمامی طبقات جامعه هستند: استادان دانشگاه، معلمان، کارگران، ورزشکاران، هنرمندان، نمایندگان اقلیت ها و غیره. زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و دانشجویان، نقشی ویژه را در این میان ایفا کرده و در جنبش سبز از جایگاه مهمی برخوردارند.  پیام من به زنان  قهرمان کشورم، ارتقای سطح اطلاعات و آگاهی خودشان و حضور نیرومند شان در جنبش سبز، تا دست یابی به اهداف و آرمان های آن است، و البته پیگیری مشخص حقوق از دست رفته خاص زنان نیز نیاید فراموش شود.

وضعیت  همسر شما بسیار تغییر کرده، از یک نامزد انتخاباتی محجوب تا یک رهبر محبوب

من همواره موسوی را در پی گیری آرمان های خود بسیار ثابت قدم، و در تلاش برای اجرای آنها بسیار باشهامت دیده ام. او به سادگی از پی گیری آرمان های خود دست بر نمی دارد. اگر وارد صحنه انتخابات شد، به خاطر آن بود که شرایط کشور را بسیار حساس و حتی خطرناک می دانست، و اگر بعد از آن به ادامه فعالیت پرداخته، به خاطر شهامت و ویژگی های شخصیتی خود بوده است. ولی من مایلم خاطرنشان کنم که موسوی در هدایت این جریان تنها نیست. کروبی و خاتمی و افراد بسیار دیگری که به مبارزه برای دموکراسی ادامه می دهند هم با او همراه هستند. من نیز در کنار آنان هستم.

آیا امروز حکومت می تواند سخنان شما را بشنود؟

متأسفانه حکومت تنها به حکومت کردن فکر می کند و اینکه کشور را کاملا تحت کنترل داشته باشد. با این حال، خواسته های جنبش سبز به طور کامل در چارچوب قانون اساسی هستند (پایان دادن به سانسور، آزادی انتخابات، آزادی احزاب سیاسی،…). ما همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی هستیم. ولی حکومت پیام ما را نشنیده است. با این حال، اگر حکومت بخواهد، می تواند هر زمان خود را اصلاح کند. ما در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت های خود را چند برابر خواهیم کرد. من معتقدم که زمان  پیروزی نهایی مردم، سرانجام فرا خواهد رسید.


 


رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه «خرداد، ماه مردم است»، به بیان حماسه‌های خلق شده در این ماه در طول تاریخ پرداخت و به ارائه سه راهکار برای حل مشکلات یکسال اخیر پرداخت و گفت:« می‌توان خرداد امسال را با تصمیم درست در این زمینه و اعلام آن از سوی موثران نظام و احترام به مردم همچون خردادهای گذشته سرشار از امید و نشاط کرد.»

حجت الاسلام و المسملین سیدمحمد خاتمی، در آستانه روز دوم خرداد، میزبان جمعی از اساتید دانشگاه‌ها بود.

وی در این دیدار گفت:«در میان موجودات این آدمی است که صاحب تاریخ است و تاریخ را دوره ها و حتی لحظه‌هایی می‌سازند که نقش سرنوشت‌ساز و جهت‌دهنده در حیات معنوی و مادی و سیاسی و اجتماعی یک قوم و ملت دارند.»

خرداد تجلی گاه ایمان، اراده، فداکاری، ستم سوزی، استبداد ستیزی و عدالت خواهی ملت ایران است

رئیس بنیاد باران ادامه داد:« در مرحله اخیر تاریخ ایران عزیز خردادماه در دوره‌های مختلف چنین نقشی داشته است و اگر بخواهیم توصیفی کوتاه از خرداد به دست بدهیم باید آن را تجلی‌گاه ایمان، اراده، فداکاری، ستم‌سوزی، استبدادستیزی و عدالتخواهی ملت ایران بنامیم.»

وی با اشاره به سالروز ۱۵ خرداد، اظهار داشت:« این روز یادآور حادثه‌ای عظیم است که بزرگی و استواری ملتی خداجو و حق‌طلب را در برابر رژیمی مستکبر و استبدادی نشان می‌دهد، رژیمی که مردم را برده می‌طلبید و هر آزاده‌ای را دشمن ایران و عامل بیگانه به حساب می‌آورد و می‌پنداشت که با اهانت به روح ملت و عاقبت با جداکردن آن از کالبد آن، حرکتش را متوقف خواهد کرد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«۱۵ خرداد ۴۲ آغاز مرحله‌ای نو در زندگی مردم ایران بود، ملتی که سرمایه‌اش ایمان، اراده و آزاده‌خواهی بود؛ ملتی که سرمشق ملت‌های مسلمان و جهان سوم را در اعمال شیوه مدنی در برابر دیکتاتوری بود. این ملت مظلومانه ولی استوار به مقابله رژیمی برخاست که راهی جز سرکوب نمی‌شناخت.»

خاتمی یادآور شد:«۱۵ خرداد و حوادث پس از آن گرچه هزینه فراوان داشت از جمله به بند کشیدن و بعد تبعید رهبر والاقدر انقلاب و نیز به زندان افکندن و شکنجه و اعدام فرزندان دلیر این ملت؛ ولی فایده‌اش استحکام روزافزون ایمان دینی و عزم ملی برای رهایی بود، امری که سبب شد تلخی‌های دوران دراز و پرمشغت مبارزه با شیرینی پیروزی در ۲۲ بهمن جبران شود.»

۱۴ خرداد روز وداع مردم با رهبری است که کشتی انقلاب را به ساحل جمهوری اسلامی نشانده بود

وی همچنین به سالروز ۱۴ خرداد اشاره کرد و گفت:«۱۴ خرداد، روز تلخ وداع مردم با رهبر بزرگواری بود که او را مظهر ایمان، اراده و عزت خود یافته بودند؛ رهبری که کشتی انقلاب را همراه این مردم به ساحل جمهوری اسلامی نشانده بود تا در آن حق و حرمت و رای مردم در کنار دینداری و پایبنید به موازین اسلامی و اخلاقی پاس داشته شود.»

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:« ۱۴ خرداد، روز رحلت رهبری بود که قریب ربع قرن دم از حرمت و آزادی مردم و عدل علوی و استقلال و پیشرفت میهن زده بود و قریب به ۱۱ سال هدایت جامعه را در بحرانی‌ترین دوره‌ها به عهده گرفته بود و شگفت اینکه با وجود تنگناهایی که لازمه یک جامعه انقلابی است و یکی از آنها جنگ ۸ ساله و امواج سهمگین ترور و توطئه بود، بدرقه ملت از استقبال او در ۱۲ بهمن گسترده‌تر و باشکوه‌تر بود و عاطفه دینی و ملی که اینبار به صورت اشک و آه بروز کرده بود از فریاد شادی بهنگام استقبال گرم‌تر و گیراتر بود.»

به عقیده رئیس بنیاد باران، مردم با این عمل علم خود را در پاسداری از عزت و آبرویی که در پرتو انقلاب به دست آورده بودند و حق و حرمتی که در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده بود نشان دادند.

وی همچنین اظهار داشت:« سوم خرداد نیز یکی از روزهای نمادین و بزرگ است؛ روزی که بار دیگر عزم فرزندان ۱۵ خرداد در برابر ائتلاف قدرت‌های فزون‌طلب در حمایت از رژیم متجاوز سابق عراق معجزه کرد و با بازپس‌گیری و خرمشهر قهرمان سرفصل شکوهمندی را بر پیروزی‌های پیاپی گشود تا عاقبت بی‌آنکه ذره‌ای از خاک میهن از دست برود بر جنگ خانمان‌سوز نقطه پایان نهاد و اقتدار ملت بزرگ و آزاد و عزم او را بر پاسداری از انقلاب، تمامیت ارضی و استقلال و پیشرفت به نمایش گذاشت.»

آنچه ملت می‌خواست و می‌خواهد انتخاباتی است که در آن تعیین‌کننده ؛ فقط رای ملت باشد

خاتمی تصریح کرد:« تقدیر چنین رقم زد که انتخابات که برجسته‌ترین تجلیگاه مردم‌سالاری است برای انتخاب رئیس‌جمهور که باید مظهر اراده ملی باشد در خرداد صورت گیرد و طبیعی است که انتخابات برای ملتی که با ایمان و اراده خود تاریخ‌سازی می‌کند و انقلابش نشان افتخار "میزان رای ملت" است را به او داده است از اهمیت بیشتری برخوردار است و حساسیت نسبت به انتخابات آزاد و فراگیر برای مردمی که تاریخی استبدادزده دارند افزون‌تر است و آنچه ملت می‌خواست و می‌خواهد انتخاباتی است که در آن تعیین‌کننده ؛ فقط رای ملت باشد.»

دوم خرداد بازتاب اراده و خواست تاریخی مردم است

وی ادامه داد:«شاید بعد از همه‌پرسی ۱۲ فروردین و رفراندوم قانون اساسی در میان انتخابات متعدد، انتخابات دوم خرداد از ویژگی ممتاز برخوردار باشد که بازتاب اراده و خواست تاریخی مردم در آن باشکوه‌تر و روشن‌تر بود و به همین جهت "حماسه" نام گرفت.»

رئیس دولت اصلاحات افزود:«دوم خرداد تجلی‌گاه خواست مردمی بود که آزادی را در کنار دینداری و به عنوان مطالبه جدی دین در چهره رهایی آن می‌خواستند و عدالت را در کنار پیشرفت و حرمت بین‌المللی را در کنار تامین مصالح و پافشاری بر خواست‌های اساسی را در کنار رفع تهدیدها و توسعه را در کنار حرمت و کرامت و آزادی همه شهروندان طلب می‌کردند، امری که برخلاف روال در همه کشورها بار دیگر با درصد بالاتری در ۱۸ خرداد تکرار شد.»

ای کاش قدر مردمی که با ۲۲ خرداد به پای صندوق‌های رای آمدند دانسته می‌شد

وی با اشاره به انتخابات دهم ریاست جمهوری گفت:«حضور بانشاط مردم در انتخابات ۲۲ خرداد نیز که با کمال تاسف حوادث تلخی را در پی داشت چشمگیر بود و نشانه زندگی و نشاط مردمی بود که بر حقوق خود پای می‌فشارند و ای کاش قدر این مردم دانسته می‌شد.»

۲۵ خرداد،اوج‌ حضور مدنی مردم و طرح مسالمت‌آمیز خواست‌ها و پرهیز از خشونت بود

رئیس‌جمهور سابق کشورمان همچنین تصریح کرد:« بالاخره روز ۲۵ خرداد یکی از اوج‌های حضور مدنی مردم و طرح مسالمت‌آمیز خواست‌ها و اعتراض‌ها و پرهیز از خشونت بود و چه خوب بود که نفس این حضور مترقیانه گرامی داشته می‌شد.»

نه‌تنها مردم بیدار؛«خس و خاشاک» نامیده شدند بلکه رفتار مدنی آنان با خشونت پاسخ داده شد

به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام و المسملین سیدمحمد خاتمی ؛وی ادامه داد:«چه خوب بود اعتراض مردم ولو اینکه از نظر مسئولان وارد تشخیص داده نشود به دیده احترام نگریسته می‌شد و با کمک خود ملت مشکل به صورتی موجه و با رعایت نظر مردم حل می‌شد یا به شیوه‌ای معقول مردم قانع می‌شدند که با کمال تاسف نه‌تنها مردم بیدار؛" خس و خاشاک" نامیده شدند بلکه رفتار مسالمت‌جویانه و مدنی آنان با خشونت پاسخ داده شد، زندان‌ها پر و فشارها روزافزون گشت و خسارت‌های جانی، مالی و روانی فراوان وارد آمد و حرکتی در جهت جبران آن نیز صورت نگرفت و حتی فاجعه‌ای در پاره‌ای بازداشتگاه‌ها رخ داد و به شهادت و آسیب دیدن عده‌ای از جوانان و مردم عزیز منجر شد.»

علی‌رغم دستور رهبری و اصرار مجلس و حتی ادعاهای قوه قضایی بر شدت برخوردها و بازداشت‌ها افزودند

رئیس بنیاد باران یادآور شد:« علی‌رغم دستور رهبری و اصرار مجلس و حتی ادعاهای قوه قضایی برای برخورد جدی، مورد اعتنا قرار نگرفت و در مقابل بر شدت بازداشت‌ها و محاکمات و محکومیت‌ها و محدود کردن فعالیت‌های قانونی افزوده شد و به جای جبران اندکی از رنج‌ها و التیام اندکی از زخم‌ها، بازار دروغ‌پردازی و تهمت‌زنی و ناسزاگویی و جنگ روانی از سوی کسانی که متاسفانه نه پایبند قانون و اخلاقند و نه بیمی از برخورد قانونی دارند داغ شد و ترفه اینکه اخیرا عنوان "محاربه

نیز بر انواع عنوان‌های ناپسند اتهامی به کسانی که سرمایه‌های کشور و انقلابند افزوده شد.»

چرا دستگاه‌های مسئول با محافل افراطی که اعمال آن‌ها موجب متهم شدن نظام به بی‌عدالتی شده برخورد نمی‌کنند؟

وی تصریح کرد:«درست است که نوعا چنین اتهامات و ناسزاهایی از سوی محافل و افراد غیرمسئول و افراطی است ولی چرا نباید دستگاههای مسئول با چنین شیوه‌ها و کسانی برخورد کنند که آن نظام متهم به بداخلاقی و بی عدالتی نشود؟»

خرداد ماه مردم است

رئیس دولت اصلاحات افزود:«باری، خردادماه ؛ ماه مردم است و آنچه در تمام این روزها رخ داد ظهور اراده ملتی بود که با همه وجود خواستار حاکمیت مردم بر سرنوشت و استقرار نظام مردم‌سالار بر پایه آموزه‌های دینی و مطالبات تاریخی خود بودند.»

همه ما موظفیم با رعایت موازین قانونی و با شیوه‌ای مدنی، یادها و خاطره‌ها را زنده‌نگه داریم

باید از تجارب و خاطرات گذشته آنها به عنوان پشتوانه حرکت به جلو برای پاسداری از آرمان‌های انقلاب مدد بگیریم

وی یادآور شد:«اینک همه آن روزها را پشت سر گذاشته‌ایم ولی آینده پیش روی ماست و نباید بگذاریم آن وقایع مهم به صورت خاطره‌های مبهم در ذهنمان باقی بماند بلکه بایداز آنها به عنوان پشتوانه حرکت به جلو برای پاسداری از آرمان‌های انقلاب و تامین خواست‌های تاریخی ملت مدد بگیریم و همه ما موظفیم با رعایت موازین قانونی با شیوه‌ای مدنی و به دور از هرگونه خشونت این یادها و خاطره‌ها را زنده‌نگه داریم.»

خاتمی تاکید کرد:«می‌توان و باید به آینده نگاه کرد و از گذشته عبرت گرفت؛ نباید تلخی‌هایی که به خصوص در یک سال گذشته بود


--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر