۱۳۸۹ تیر ۱۲, شنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: بعد از رفسنجانی، هدف: لاریجانی


در خبرها آمده بود که بعد از نماز جمعه این هفته قم اطلاعیه ای بر ضد لاریجانی رئیس مجلس منتشر شده است (لاریجانی نماینده قمی ها در مجلس است). در این اطلاعیه با زبان آشنای انحصارطلبان که میراث کامل آنها به احمدی نژادی ها رسیده است می خوانیم: با توجه به چندين مورد از عمکرد غير قابل دفاع شما در هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي، ما همان‌هايي که به اشتباه به شما راي داديم، اعلام مي‌کنيم که ديگر نماينده ما نيستيد.  اطلاعیه ضمن برشمردن گناهان کبیره سیاسی لاریجانی از جمله تبریک او به موسوی برای پیروزی در انتخابات و حمایت از مصوبه مجلس در مورد دانشگاه ازاد می گوید: با توجه به فرمايش مقام معظم رهبري در زمينه همکاري با دولت، ولی شما همواره با نامهرباني با قوه اجرايي برخورد مي‌کنيد (جمله ایراد دارد ولی در اصل همین است). خبر ایلنا را بخوانید. دعوای لاریجانی و احمدی نژاد سابقه ای طولانی دارد. بهتر دیدیم که در این زمینه که کمتر هم پژوهش شده مطلب مفصل یک وبلاگ طرفدار احمدی نژاد را بازنشر کنیم که چند روز پیش منتشر شده و به اندازه کافی گویاست. احمدی نژاد در باز کردن جبهه های مختلف دعوا سابقه دارد و ممکن است بزودی بزنگاه این دعوا را که تازه علنی شده شاهد باشیم:
 
مطلب مفصل حاضر  بازنویسی بخشی از تحقیقاتی بود که برای انتخابات مجلس هشتم در قم داشتم، به علت تفصیل. استنادات و ادله در پاورقی ذکر شده است.
انتخابات مجلس هشتم در تاریخ 24 اسفند 86 در حالی برگزار شد که اصولگرایان با انتخاب حداد عادل به عنوان سرلیست تهران لاریجانی را که با دعوت جامعه مدرسین هم مواجه شده بود به قم کشاندند. کاندیداتوری لاریجانی که داماد شهید مطهری و آقازاده میرزا هاشم آملی فقیه وارسته بود به مذاق جامعه مدرسین و مراجع تقلید خوش آمد.
او که در انتخابات ریاست جمهوری نهم فقط 27 هزار رای در قم آورده بود اینبار با حمایت جامعه مدرسین و با عنوان ستاد "حامیان دولت اسلامی" توانست حدود 250 هزار رای را از آن خود کند.
گروه کوچکی با نام "ستاد عدالتخواهی مردمی"[1] با انتخاب او به عنوان کاندیدای اصلح توسط جامعه مدرسین مخالفت کردند. یکی از استدلال های آنها انتقادات رهبر انقلاب به عملکرد لاریجانی در ماجرای هسته ای بود.[2]
اما لاریجانی با معیاری که مقام معظم رهبری برای انتخابات مجلس هشتم بیان کردند به لحاظ  انتخاب نماینده اصلح آشکارا مردود میشد.
آنروزها بیانات روشنگرانه معظم له وظیفه اهل قم را بخوبی روشن کرد و جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نگذاشت. آنهم بیاناتی که در دیدار با خبرگان رهبری(که بعضی از افراد جامعه مدرسین نیز حضور داشتند از جمله نائب رئیس مجلس خبرگان و رئیس جامعه مدرسین یعنی جناب آقای یزدی) بیان شده بود:
«در تقسیم‌بندی دشمن ، كسانی كه به اصول نظام اسلامی معتقد باشند ،‌ تندرو معرفی می‌شوند... و به صراحت نیز اعلام كرده است كه باید فشار به ایران را افزایش داد تا در دو انتخابات مهم آینده {انتخابات مجلس هشتم و انتخابات ریاست جمهوری دهم}، میانه‌روها یا همان افرادی كه به اصول و نظام جمهوری اسلامی معتقد نیستند برسر كار بیایند
با بررسی صدها رسانه خارجی خصوصا بعد از برکناری لاریجانی از ریاست تیم هسته ای به طور آَشکار دیده میشد که دشمن، لاریجانی و همفکرانش[3] را "میانه رو" و احمدی نژاد و جریان طرفدارش را "تندرو" معرفی می کنند.[4]
با این حساب تکلیف لاریجانی روشن بود و مصداق معیار رهبری قرار میگرفت؛که دشمن می خواهد میانه روها برسر كار بیایند بنابراین مفهوم مخالفش می شود نباید میانه روها برسر كار بیایند و باید تندروها(از نظر دشمن) یعنی همانها که به اصول انقلاب پایبندند رای بیاورند.
در حالی که لاریجانی به عنوان اصلح و سرلیست جامعه مدرسین انتخاب شد و این حمایت به شدت برایش رای آور بود همان لیستی که رسانه های دشمن آن را لیست میانه رو ها خواندند!
تعریف و حمایت رسانه های دشمن از لاریجانی کم نبود با عناوینی مثل:
معتدل، میانه رو، اهل مذاکره و مصالحه، شناخته شده، باتجربه، فرهیخته و منطقی، شخصی که دارای اعتماد به نفس و با تبسم و نقش مهمی را ایفا میکند، فارغ التحصیل رشته فلسفه و منطقی، مردی برای همه بحرانها، از کبوتر های شورای امنیت در مقابل بازها و ...
جالب است بدانید که در تمام اخبار خارجی کلمه "میانه رو" به عنوان یک واژه کلیدی در مورد لاریجانی تکرار شده بود.
مهم تر آنکه در یکی از تبلیغات انتخاباتی آقای لاریجانی هم خبری به عنوان تایید وی به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس  آمده بود با این مضمون که لیست جامعه مدرسین در قم متشکل از میانه روهاست در مقابل برخی تندروها! (که شاید منظورشان از تندروها آقایان روانبخش و رضاخواه و .. بود)
رسانه های دشمن در مقابل لاریجانی، جریان احمدی نژاد را مورد تقبیح قرار می دادند (تندرو رادیکال به دنبال جنگ و خشونت و سعید جلیلی نیز فردی کم تجربه و تندرو و مطیع رئیس جمهور)
بنابراین لاریجانی که مورد حمایت دشمنان بود قطعا صلاحیت انتخاب شدن به عنوان نماینده اصلح را نداشت. تکلیف انتخاب اصلح است و نظریه صالح مقبول؛ نظریه سقیفه و صددرصد مخالف نص صریح فرمایشات حضرت امام خمینی و امام خامنه ایست.[5]
چنانکه گروهی در انتخابات ریاست جمهوری نهم در حمایت از آقای قالیباف و برخی در انتخابات مجلس هشتم و در حمایت از لاریجانی در قم به این نظریه مجعول استناد کردند.
باید از آقای لاریجانی پرسید که چرا دشمن از شما حمایت می کرد حال آنکه منطق حضرت امام روح الله دراین باره روشن است:
"نباید توقع داشته باشیم که اینها برای ما خوب بگویند، اگر خوب بگویند معلوم می شود ما خیانتکاریم! ... اگر چنانچه آمریکا از ما تعریف کند و روزنامه های آمریکا! از ما تعریف کنند آنوقت است که باید مردم بگویند این چه است قضیه؟ یک قضیه است که دارند تعریف میکنند ... آنروزی را که آمریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت."[6]
و حضرت امام خامنه ای(دام ظله) در این باره می گویند: "آمریکایی ها-مثل یاوه گویی های همیشگی شان- باز شروع کرده اند که فلانی باید بیاید، فلانی باید نیاید، به شما چه نادان ها؟ نمی دانند که هر چه بگویند مردم عکس اش عمل میکنند... یکی از معیارها همانگونه که امام(ره) می فرمودند این است که هر چه دشمنان می خواهند باید عکس آن عمل کرد زیرا آنها به دنبال منافع خود هستند."[7]
دلیل اینکه رسانه های خارجی لاریجانی را به عنوان میانه رو معرفی میکردند -جدای از سیاست اختلاف افکنی آنها در تقسیم بندی مسئولان نظام-  به سوابق و مواضع و نوع نگاه او باز میگردد که به برخی از آنها تا زمان انتخابات مجلس هشتم می پردازیم:
1- دولت مدرن یا دولت اسلامی!
در شرایطی که مقام معظم رهبری بحث دولت اسلامی و دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی را در انتخابات نهم(رئیس جمهوری که علاقه به عدالت و علاقه به رفع تبعیض برای او دردرجه اول برنامه ها باشد، تاکید بر عدالت محوری و .. در تاریخ های18/2 و 11/2 و 10/1 و 10/11/83 و 19/10/83 و 10/8/83 و ... که اینجا جای تبیین آن نیست.) به عنوان شعار مطرح می کرد آقای لاریجانی نیز بی توجه به مطالبه رهبری شعارهایی از جنس 16 سال قبل سر می داد، در حالی که اشتباه می­کرد! این شعارها دیگر جذاب نبودند مردم به دنبال عدالت بودند و آن را در شعارهای دکتر محمود احمدی نژاد یافتند. بعدها نیز مقام معظم رهبری تصزیح کردند که آقای احمدی نژاد نگذاشت به فراموشی سپردن عدالت یک سنت شود و تبلیغات ایشان را در مقابل تبلیغات آمیخته به فرهنگ و سیاست غربی! ستودند. آقای لاریجانی یا نمی دانست مدرن و مدرنیته در ادبیات سیاسی چه بار معنایی دارد یا می دانست و به آن معتقد بود. در آنزمان اگر کسی میخواست به دولت مدرن رای دهد به معین رای میداد زیرا او به مراتب مدرن تر بود!
2- لاریجانی و حمایت از شیرین عبادی!
"من خوشحالم از این که یک خانم ایرانی توانسته است جایزه صلح نوبل را دریافت کند!" این اظهار نظر آقای لاریجانی مربوط به فیلم تبلیغاتیش در انتخابات نهم می باشد که با توجه به شعار دولت مدرن چندان بعید به نظر نمی رسید.
3- لاریجانی فراتر از هاشمی؛ مطرح کردن دولت وحدت ملی!
در شرایطی که مافیاگران و احزاب و باندهای سیاسی از حذف برخی از عناصر خود در دولت عصبانی بودند و هاشمی رفسنجانی و اعوان و انصارش از حذف مدیران توانمند و نخبگان با تجربه دم میزند آقای لاریجانی با مطرح کردن بحث دولت وحدت ملی پا را فراتر از آنها گذاشته و خواستار سهم خواهی احزاب در مسئولیت ها شد. آنهم در زمانی که دولت وحدت ملی داری بار سیاسی خاصی بود با توجه به مسائل لبنان.  
4-نزدیکی لاریجانی به تیم قبلی هسته ای
جناب لاریجانی تلاشهای مشکوکی برای آشتی دادن و نزدیک کردن تیم هسته ای جدید با قدیم آغاز کرد و در جلسه ای که ترتیب داد شخص رئیس جمهور از حضور در آن سر باز زد.
و در زمانی که بعد از اختلافات فراوان و چندین بار استعفا لاریجانی از کار برکنار شد و استعفایش پذیرفته شد هاشمی رفسنجانی و برادرش-که آنروزها در حکم سخنگوی او بود- به انتقاد از حذف لاریجانی پرداختند.[8]
لاریجانی به حمایت از موسویان جاسوس هم پرداخته بود و شنیده می شد او را به عنوان مشاور به کار گرفته است.
6- لاریجانی و دفاع از موسویان
او در پاسخ دانشجویان درباره موسویان گفته بود موسویان جاسوس نیست دین خود را نفروشید![9]
7- ائتلاف لاریجانی با اصولگرایان مخالف دولت و اهداف آن از جمله ناهموار کردن راه دولت!
ثبت نام آقای لاریجانی برای انتخابات مجلس، موضع اصولگرایان مخالف دولت را قوی تر کرد. آقای لاریجانی از ابتدا در مصاحبه هایش مشخص کرد که روند گروه 5+6 را نمی پسندد و خواستار تغییر ترکیب فهرست بود.
ائتلاف لاریجانی با اصولگرایان مخالف دولت اسلامی احمدی نژاد نیز دارای پیامهای بسیاری بود. در شرایطی که جبهه متحد اصولگریان سخت در تلاش بود تا در میان سهم خواهی احزاب اصولگرا به نتیجه واحدی دست یابد لاریجانی و همفکرانش دست به ائتلاف مثلث سه گانه ای از سه نظامی مستغفی مخالف دولت میزنند و در منزل محسن رضایی، او و قالیباف مباحثی را مطرح می کنند نفس این دیدار خارج از محتوایش دارای پیامها و سیگنالهایی به طرف مقابل است. جالب بود بعد از این ائتلافی در قم شکل گرفت با نام "اصولگرایان حامی دولت اسلامی"! که شامل لاریجانی روانبخش و آشتیانی بود! حمایت از دولت آنروزها دستمایه ای بود برای رای آوردن. البته ناگفته نماند همانروزها اخباری میرسید مبنی بر اینکه لاریجانی معتقد است مجلسی باید تشکیل شود که در اندک تنازع و تحکم بر دولت باشد!
جلسه او با محمدباقر قالیباف و محسن رضایی که ساعت 6 صبح یک روز زمستانی برگزار شد، اتفاقی بود که از جدی شدن انشعاب در لیست اصولگرایان حکایت داشت.
بعد از آن هر روز در رسانه های نزدیک به آقای رضایی و آقای قالیباف و نیز آقای توکلی (وب سایت هایی مثل تابناک، فردا و الف) خبرهایی از احتمال انتشار لیست جداگانه ای از سوی "مثلث اصولگرایی" (لاریجانی، رضایی، قالیباف) مطرح می شد.
فهرستی که تفاوت های عمده ای با فهرست های منتشر شده و منتسب به گروه 5+6 دارشت. مشخص ترین تفاوت این فهرست ها حضور نداشتن حامیان دولت (مشهور به رایحه خوش خدمت) در این فهرست بود.
البته به نظر می رسید رفتن آقای لاریجانی به قم و کاندیدا شدن از این شهر دلیل دیگری هم داشته باشد. اگر آقای لاریجانی در تهران می ماند، قاعدتا سرلیست فهرستی می شدکه منتسب به او و آقایان رضایی و قالیباف بود و از لیست گروه 5+6 بیرون می ماند که این می توانست نکته ای منفی برای برنامه های آینده او باشد.
ائتلاف فراگیر اصولگرایان (گروهی که بیشتر از همه گروه های دیگر به "مثلث اصولگرایی" نزدیک بود) نیز اعلام کرد آقای لاریجانی از هر شهری که کاندیدا شود نامزد این گروه برای ریاست مجلس آینده است.
لاریجانی در جواب این که آیا ممکن است این ائتلاف باعث تشکیل یک حزب قدرتمند سیاسی شود یا نه؟ می گوید من این را نفی نمی کنم و در شریط موجود ایجاد یک حزب قدرتمند سیاسی را به نفع کشور می دانم .محسن رضایی نیز چنین سخنانی را تکرار می کند.
لاریجانی در جواب سوالی در مورد ریاست مجلس میگوید: فعلاً! زمان مطرح کردن این مساله نیست.
البته خود آقای لاریجانی به طور صریح در مورد برنامه های آینده اش چیزی نگفته است، اما با توجه به اعلام حمایت اصلاح طلبان از او و قرار دادن وی در لیست شان در استان قم و همچنین قرار گرفتنش در ائتلاف حامیان دولت اسلامی گستره ای از اصلاح طلبان تا اصولگرایان حامی دولت پشتیبان و حامی او می باشند بنابراین او یکی از طبیعی ترین و اصلی ترین کاندیداهای ریاست مجلس هشتم میباشد. چنانچه برخی از حامیان مطرح دولت در قم وجهه لاریجانی را با قرار دادنش در لیست حامیان دولت وجیه نکرده بودید شاید از رایهای او کم میشد و چنانچه رای بیاورد(که آورد[10]) آنهم به عنوان نفر اول و به مجلس برود(که رفت) چنانچه رئیس مجلس بشود(که شد) یا نشود دارای طیف قدرتمندی در مجلس خواهد شد و "ترمز دولت" را خواهد کشید(که کشید) و راه را غیر "هموار" خواهد کرد و چنانچه در مصاحبه اش با جام جم اعلام کرده "تحکم" و "اندک تنازعی" با دولت را در سرلوحه کارش قرار خواهد داد(که داد) آنگاه شرمندگی آن اگر چنین شود برای برخی از حامیان دولت نهم که از او حمایت میکنند خواهد ماند(که ماند و اکنون آنها در قم پشیمانند).
 8- لاریجانی در لیست اصلاح طلبان!
چگونه لیست برخی حامیان دولت در قم و اصلاح طلبان گزینه مشترک داشت؟ چگونه یک فرد مورد حمایت دو جریان متفاوت قرار میگیرد؟ چگونه کسی که بر خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری معتقد به تحکم مجلس بر دولت بود نه تعامل، در لیست حامیان دولت اسلامی قرار میگیرد؟
 این مطالب مرثیه ای بود برای اتفاقی که در قم افتاد و ماجرا همچنان ادامه دارد.
در پایان اشاره به دو نکته:
اول اینکه؛ پیشنهاد حقیر به آقایان تاثیرگذار در مسائل سیاسی مانند جامعه مدرسین و مراجع بزرگوار تقلید این است که در تصمیم گیری های سیاسی خود به روش امام حیّ انقلاب اقتدا کنند یعنی استفاده از یک تیم مشاور متخصص در مسائل سیاسی روز و پیگیری اخبار از کانل های متفاوت و بعضا متناقض جهت رسیدن به بهترین تصمیم. متاسفانه یکی از مشکلات مرسوم برخی در حوزه علمیه این است که هنوز تخصص را به رسمیت نشناخته اند. مثل تخصص آمار، برنامه ریزی، مدیریت  و غیره.
دوم اینکه؛ دوستان عزیز  بنا به توصیه مکرر امام خامنه ای سعی کردم بخشی از انچه را فهمیده بودم با رعایت انصاف و عدالت یعنی «کما هو حقه» بنویسم نه بیشتر و نه کمتر. وحدة هم حول ولی فقیه اماناً للفُرقة است[11].
 * لطفا پانویس های دراز این طلبه را در منبع اصلی بخوانید

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر