۱۳۸۹ تیر ۱۹, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


افتتاح وبلاگنا، پایگاه خبری-تحلیلی وبلاگستان فارسی

Posted: 10 Jul 2010 01:27 PM PDT

همزمان با مبعث پیام‌آور مهر و رستگاری، حضرت محمد (ص)، پایگاه خبری-تحلیلی وبلاگستان فارسی (وبلاگنا) آغاز به کار کرد.

در این پایگاه اینترنتی مطالب مربوط به وبلاگستان فارسی در بخش‌های همایش‌ها، مسابقات، اخبار فیلترینگ، سرویس‌دهنده‌ها، حرکت‌های مجازی، کارگاه وبلاگ‌نویسی، یادداشت و گفت‌وگو پوشش داده می‌شوند.

وبلاگنا از طریق نشانی www.weblogna.ir قابل دسترس است.

تعدادی از روزنامه‌های سراسری در تعطیلات دو روز آینده منتشر می‌شوند

Posted: 10 Jul 2010 01:08 PM PDT

تعدادی از روزنامه‌های سراسری اعلام کردند که در روزهای یکشنبه و دوشنبه، 20 و 21 تیرماه 89 که ادارات دولتی و نهادها و سازمان‌ها به‌دلیل گرمای شدید و بی‌سابقه هوا در تعدادی از استان‌های کشور و به منظور رفاه حال هم‌میهنان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، از سوی هیات دولت تعطیل اعلام شد، منتشر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌های فرهنگ آشتی،‌ آفتاب یزد،‌ راه مردم، ‌شرق، خراسان، همشهری، ابتکار، رسالت، آرمان، ایران و جام جم منتشر می‌شوند.

اما روزنامه‌های اسرار و اعتدال اعلام کردند که در دو روز تعطیلی منتشر نخواهند شد؛ برقراری ارتباط با مسوولان دیگر روزنامه‌ها برای اطلاع از منتشر شدن یا نشدن آن‌ها تا لحظه مخابره این خبر میسر نشد.

هم‌چنین مهاجری - سردبیر روزنامه خبر - با بیان اینکه این روزنامه فردا منتشر نمی‌شود، اظهار کرد: در مورد انتشار این روزنامه در روز دوشنبه هم فردا تصمیم‌گیری خواهد شد و به دلیل برگزاری مسابقات نهایی جام‌جهانی فوتبال، روزنامه خبر ورزشی منتشر می‌شود.

تعطیلی فروشگاه هدیه‌ی فیس‌بوک

Posted: 10 Jul 2010 01:01 PM PDT

شبکه اجتماعی فیس بوک فروشگاه هدیه را که در سال 2007 راه‌اندازی کرده بود و به کاربران امکان می‌داد اقلام سفارشی را به دوستانشان در این سایت ارسال کنند، تعطیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، این بخش در اول ماه اوت بسته می‌شود تا فیس بوک برروی بهبود امکانات دیگر در سایتش متمرکز شود.

هدایایی که کاربران پیش از این تاریخ دریافت کرده‌اند هم‌چنان در صفحاتشان ظاهر خواهد شد و کاربران می‌توانند از برنامه های شخص ثالت برای ارسال و دریافت کارت‌های هدیه و اقلام دیگر استفاده کنند.

به گفته مدیر محصول فیس بوک برای بازی‌ها و اعتبار، این فروشگاه هدیه بسته می‌شود اما اعتبار هدیه این بخش به پول مجازی در این سایت تبدیل می‌شود که اکنون به‌عنوان Facebook Credits معروف است.

هم‌چنین بر اساس گزارش زدنت، فیس بوک سایت راهنمایی مسافرت NextStop را خریداری کرده و قصد دارد این سایت را که در آن کاربران توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی را در مورد سفر فراهم کرده و با دیگران به اشتراک می‌گذارند، تعطیل کند.

طبق بیانیه فیس بوک، اعضای سایت خریداری شده به این شرکت ملحق می‌شوند ولی در این بیانیه اشاره نشده که فیس بوک از محتوا و فن‌آوری NextStop چه استفاده‌ای خواهد کرد.

دکتر افخمی: جای اخبار «هشت‌پا» در صفحات سرگرمی رسانه‌ها است

Posted: 10 Jul 2010 01:01 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - رقابت‌های جام جهانی فوتبال، این روزها سرخط اخبار بسیاری رسانه‌های خبری دنیا است. صرف نظر از تبعات و اغراض پیدا و پنهان در برجسته سازی و دامن زدن به اخبار یک رقابت ورزشی در سطح بالاترین و مهمترین خبرهای روز در جهان پرآشوب امروز، ظهور و بروز حاشیه‌هایی جدید در اخبار جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی نیز قابل تامل است.

این روزها، رسانه‌های تصویری و مکتوب داخلی و خارجی در کنار انعکاس پر آب و تاب اخبار بازی‌های فوتبال، پیش‌بینی‌ نتایج این رقابت‌ها از سوی یک هشت پا در آلمان را دنبال می‌کنند. هشت پایی که پس از پیش‌بینی درست نتایج بازی های تیم ملی فوتبال آلمان، نتایج فینال این رقابت‌ها با حضور اسپانیا و هلند را هم پیش بینی کرده است!

دامنه خبرسازی‌ها پیرامون این هشت پای پیشگو چنان بالا گرفته که نخست وزیر اسپانیا پس از پیشگویی خوشایند حیوان که به طور زنده از تلویزیون اسپانیا پخش شد، به شوخی گفت: «باید از این جانور پیشگو مراقبت ویژه ای به عمل آید. فکر می کنم لازم باشد تیمی برای حمایت از این هشت پا به آلمان بفرستیم!»

تقلای نرم‌تنی گرفتار و گرسنه در آکواریومی در شهر اوبرهاوزن آلمان که در جست‌و‌جوی غذا به سوی دو ظرف منقش به پرچم کشورهای رقابت‌کننده در مسابقات فوتبال رانده می‌شود و تصادفا یا با ترفندی از سوی گردانندگان این نمایش اول به سراغ یکی از این ظرف‌ها می‌رود که با احتمال 50 درصد برنده مسابقه است شاید به عنوان شوخی ای نه چندان جالب در کنار اخبار ریز و درشتی که قرار است در حاشیه جام جهانی فوتبال به خورد میلیون‌ها مخاطب رسانه‌ها در جهان برود، چندان شایسته اعتنا نباشد اما مشکل این جاست که بعضی‌ها همین شوخی مضحک و رفتار کاملا تصادفی و بی پایه و اساس هشت پای نگون بخت را چنان جدی می‌گیرند که سرتیتر بخش‌های مختلف خبری رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها می‌کنند تا جایی که یک روزنامه سراسری کشور نیم صفحه اول خود را به عکسی بزرگ از این هشت پا اختصاص می‌دهد یا رسانه‌ای دیگر در بخشی که قرار است اخبار فن‌اوری را منعکس کند با آب و تاب به گزارش تصویری و اعلام روزانه پیش‌بینی‌های هشت پا و جانوران نگون بخت دیگری که به عنوان رقیب آن علم شده‌اند می‌پردازد!

البته شکی نیست که اگر از رواج‌دهندگان این قبیل پیش‌بینی های بی اساس درباره توانایی این هشت پا در پیش‌بینی نتایج مسابقات فوتبال بپرسیم خود به خرافه و مهمل بودن آن اذعان می‌کنند اما سوال اینجاست که چرا با علم به این قضیه به این مطالب پوچ و بی اساس دامن می‌زنند و آیا به تبعات ضدعلمی ترویج این قبیل خرافات در سطح عمومی خصوصا کودکان و نوجوانان فکر کرده‌اند؟ آیا صرف انتشار یک خبر در رسانه‌های خارجی که چه بسا با هدف تضعیف روحیه تیم‌های رقیب یا اهداف دیگر و چند البته در بستر فرهنگی کاملا متفاوت صورت می‌گیرد توجیه موجهی است که رسانه‌های داخلی به تقلید از آن و به منظور جلب مخاطب بیشتر هر خرافه‌ای را خورد مخاطبان بدهند؟

دکتر افخمی ــ استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی - در گفت‌وگو با خبرنگار «علمی» ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا انتشار اخبار مبتنی بر خرافات و شبه علم مثل پیش‌بینی‌های یک هشت پا در رسانه‌ها مجاز است گفت: در انعکاس این گونه اخبار دو رویکرد وجود دارد. اولین رویکرد فال بینی است رسانه هایی که این نوع اخبار را منعکس می‌کنند به رسانه‌های زرد و جنجالی معروف هستند. در مقابل این رویکرد، افرادی وجود داردند که آینده نگر بوده و به فال بینی مشهور هستند.

وی ادامه داد: در دنیای ورزش بخش عمده اتفاقات بر اساس پیش‌بینی است، بنابراین هر چیز که بتوان با آن مشتری جذب شود، در حرفه روزنامه‌ نگاری جا دارد.

افخمی با تاکید بر این که رسانه‌های خارجی با انعکاس چنین اخبار به آن با نگاه سرگرمی می‌نگرد، خاطرنشان کرد: این رسانه‌ها در حقیقت انعکاس فرهنگ عامه را انجام داده و در واقع یک واقعیت است که عده‌ای به این گونه خبرها باور دارند، البته حتی اگر این باور غلط باشد، انعکاس آن به علت این که واقعیت است، درست می‌باشد.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: هر واقعیتی در یک جامعه می‌تواند تبدیل به یک خبر شود و چنانچه زوایه‌ای که ما نگاه می‌کنیم بتواند ارزش‌های خبری داشته باشد و این که چند نفر آن را به عنوان یک رفتار علمی و یا غیر علمی قبول دارند در عرصه روزنامه‌ نگاری به خصوص روزنامه‌ نگاری که بازار محور است، اشکالی ندارد، چرا که دروغ نگفته و به کسی بر چسب و تهمت نزده است!

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بنابراین نوع رسانه و نوع مخاطب به طور غیر مستقیم تعیین می‌کند که روزنامه‌ نگار خبری را انتخاب کرده و انعکاس دهد.

وی تصریح کرد: رویدادهای خبری که روزنامه‌نگار منعکس می‌کند، الزاما نباید تتاثیرات آن از سوی آزمایش به دست آید. روزنامه‌ نگار رویدادی را منعکس می‌کند و به عنوان مثال قمه زدن از نظر عقلی درست نیست، اما وقتی عده‌ای این کار را انجام می‌دهند، خبر آن را می‌توان منعکس کرد و خبر خیلی از آیین‌های سنتی هم در دنیا منعکس می‌شود بنابراین این نوع خبرها ریشه در فرهنگ و سنت‌های جامعه دارد و فرهنگ‌ها و سنت‌ها می‌تواند مبنای برای ارزش‌های خبر باشد.

به گفته وی، جای این گونه اخبار در صفحات سرگرمی رسانه‌ها است و بخش‌های علمی به آنها توجهی ندارند.

سینما در هفته‌ای که گذشت: سالن‌های سینما استادیوم فوتبال شدند

Posted: 10 Jul 2010 01:01 PM PDT

خبرگزاری مهر - سینمای ایران در هفته گذشته شاهد استقبال مردم از نمایش بازیهای جام جهانی در سالنهای سینمایی بود که با توجه به افت فروش فیلم‌ها حرکت تازه‌ای به شمار می‌رود.

آیین گشایش داوریهای خانه سینما، تعویق طرح تنظیم جدول اکران، استقبال از نمایش بازیهای جام جهانی در سالنهای سینمایی، راه اندازی شبکه اینترانتی نمایش خانگی و.. از جمله اخباری بود که در هفته دوم تیر ماه 89 مطرح شد.

- مهدی کرمپور سخنگوی شورای مرکزی کانون کارگردانان خانه سینما هفته گذشته با انتشار نامه‌ای نسبت به گسترش نگاه نظارتی ،روند ساخت فیلم‌های سخیف برای شبکه نمایش خانگی و عدم صدور پروانه ساخت برای بعضی کارگردانان انتقاد کرد. در این نامه با عنوان "ما نگرانیم" آمده بود:" شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران نسبت به مخاطره افتادن امنیت شغلی سینماگران و همچنین آینده سینمای ملی در عرصه‌های تولید، توزیع و نمایش سینمای ایران احساس خطر کرده و نسبت به تصمیمات متخذه و سیاست‌گذاری‌های سینمایی که بدون مشورت و کارشناسانی با اصناف انجام می‌پذیرد هشدار می‌دهد.

همچنین در پایان این نامه وی تاکید می کند:" کانون کارگردانان سینمای ایران روند فعلی سیاست‌گذاری‌های سینمایی را نگران کننده ارزیابی می‌کند و بیم آن دارد تا شیرازه و کلیت سینمای شریف و اثرگذار ملی ایران که تنها سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی 31 سال گذشته بوده است، در اثر این دستور‌العمل‌های بی‌مشورت و کارشناسی مورد تهدید واقع شود. این کانون آماده است تا با کمک و همدلی، دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی خود را جهت حفظ و ماندگاری سینمای ایران به صورت کتبی، شفاهی و حضوری در اختیار قرار دهد و دست همه کسانی را که بر این اصل وفا دارند، می‌فشارد."

- آیین گشایش مراسم داوری چهاردهمین جشن سینمای ایران 12 تیر ماه در ساختمان میلاد نور واقع در شهرک غرب با حضور مدیرعامل و هیئت مدیره خانه سینما، دبیر جشن و داوران و اهالی سینما برگزار شد. در این مراسم، مقرر شد، بخش مستند و کوتاه به طور همزمان از روز دوشنبه 14 تیر ماه در سالن یک و دو خانه سینما و بخش سینمایی هم از روز سه شنبه 15 تیر ماه در سالن نمایش خانه سینما افتتاح شود.

- بازیهای رایانه ای "به رنگ ارغوان" ابراهیم حاتمی کیا، "ملک سلیمان "شهریار بحرانی و "آل" بهرام بهرامیان ساخته می‌شود. این خبری بود که هفته گذشته در نشست مطبوعاتی مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانه ای عنوان شد. بهروز مینایی در این جلسه بیان کرد، برای ساخت این بازیها نیاز به حمایت معاونت سینمایی داریم .از قرار معلوم کارگردان و تهیه کننده این آثار نیز ابراز تمایل کرده اند.

- نمایش بازیهای یک هشتم جام جهانی در سالن های سینمایی با استقبال روبرو شد. بالاخره بعد از تصویب این طرح و اجازه اداره اماکن برخی سالن های سینمایی چون، پردیس ملت، تماشا، جوان، فرهنگ، آزادی و... بازیهای جام جهانی را به نمایش گذاشتند. این طرح مورد توجه ورزش دوستان قرار گرفت زیرا ایده‌ای نو در زمان افت مخاطب و خلوتی سالنهای سینمایی به حساب می آید.

دیدن این بازیها در سالنهایی که به لحاظ فنی در سطح استاندارد قرار دارند می توانند هیجان بیشتری برای تماشاگران ایجاد کنند. البته این طرح مخالفینی نیز به همراه داشت اما به راه خود ادامه داد. گویا برای این بازیها حتی بلیت هشت هزار تومانی نیز فروخته شده است.

نکته قابل توجه خبری بود که چند روز گذشته علم الهدی مدیر پردیس سینمایی ملت اعلام کرد. وی در گفتگویی از ارائه طرح‌ جدید نمایش لیگ داخلی فوتبال در سینماها به ارشاد خبر داد. وی عنوان کرده، در زمان نمایش بازیها سینماها بیش از 300 درصد افزایش مخاطب داشته‌اند. اگر این طرح بخواهد ادامه پیدا کند در زمان نمایش مفید فیلم‌ها نخواهد بود.

- طرح جدول اکران که پیش از این مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد از تنظیم آن برای نمایش فیلم ها خبر داده بود، به تعویق افتاد. خبر تنظیم جدول اکران پس از انتشار مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفت. به طوریکه روزنامه ها و خبرگزاریها تا چند روز یادداشت و گفتگوهای مختلفی با کارشناسان و سینماگران در این ارتباط منتشر کردند.

این نظرها موافق و مخالف باعث شد جواد شمقدری معاونت سینمایی به علیرضا سجادپور در همین ارتباط نامه ای ارسال کند. در این متن آمده بود:"بخوبی مطلع هستم با چه دغدغه و مشکلات و رایزنی های متعدد در تلاش هستید نسبت به امر ساماندهی اکران گام های مثبتی بردارید ولی گویا بعضی به جای قدر شناسی و پاسداشت این تلاش‌ها هیچ مأموریتی جز متهم کردن و تقابل با مدیران جدید سینمایی برای خود نمی شناسند. شاه‌نشین‌هایی که از کنج عافیت و فضای امن شغلی خود تنها در صدد هستند زخم‌های ناشی از شکست‌های سیاسی خود را با مرهمی از جنس نقدهای آتشین و کور کورانه درمان کنند."

در ادامه این نامه معاونت سینمایی یادآور می شود:"جناب آقای سجادپور ، مسئولیت های سنگینی پیش روی ماست نجات سینمای ایران که سالهاست در کمند صاحبان زر و زور و تزویر گرفتار آمده و رو به اضمحلال است وظیفه اصلی ماست و از لوازم توفیق در این امر توجه به اولویت هاست که اهم آن دردفترچه سیاست گذاری منعکس شده است. بنابراین تا زمانی که در امر اصلاح و ساماندهی حوزه اکران و نمایش نشانه های مثبتی مبنی بر مشارکت جدی و عزم صادقانه مشاهده نکردید این اقدامات به تعویق بیفتد."

- اولین نشست مطبوعاتی فیلم "کیفر" حسن فتحی که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، حاشیه هایی به همراه داشت. وی در این جلسه عنوان کرد، ابتدا قرار بود سوسانو و یانگوم در "کیفر" بازی کنند! نخستین انتخاب ما برای ایفای نقش "نانا"، بازیگران نقش سوسانو، بعد یانگوم و بعد یک هنرپیشه ژاپنی مقیم کانادا بود ولی هیچ کدام از این انتخاب‌ها به سرانجام نرسید و در آخر بازیگری با ملیت افغانی نقش را ایفا کرد.

- آغاز طرح اجرایی نمایش فیلم از طریق شبکه اینترانتی خبری بود که هفته گذشته توسط داورغه زاده مطرح شد. وی در گفتگویی با خبرگزاری مهر،عنوان کرد: در این طرح با به کارگیری ظرفیت مخابراتی ایجاد شده توسط شرکتهای دارای مجوز pap و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پخش فیلم ای موجود در بازار ویدئو رسانه از طریق شبکه اینترنت ملی جهت استفاده عموم انجام می پذیرد.

از این طریق تمام مشترکین موبایل و اینترنت می توانند از آرشیو فیلمهای سینمایی استفاد کنند واز طریق تلویزیونهای منازل خود تمام فیلمهای ویدئویی کشور را به صورت انتخابی مشاهده کنند و رقم کمی را در فیش ماهیانه خود بپردازند. حدود یکماه است این طرح نهایی شده و فکر می کنم حدود دو ماه دیگر در تهران آغاز شود.

- شاپور قریب بعد از مدتها توانست فیلم "ملاقات" را کلید بزند. در مراسم افتتاحیه این فیلم که با حضور هنرمندان برگزار شد، قریب گفت:به دلیل دسته‌بندی‌های موجود در سینما 10 سال کار نکردم است، مرا راحت کنار گذاشتند اما من همیشه خواب سینما را می‌بینم، سینما زندگی من است و در این مدت من هر روز به آن فکر می‌کردم. دلیل اینکه من در این پروژه حاضر شدم بیشتر به خود پروژه برمی‌گردد که برای من جذاب بود. نمی‌دانم این فاصله به چه دلیل است و از طریق ما ایجاد شده یا شما؟

این کارگردان سینما در ادامه این مراسم عنوان کرد:دلیل اینکه در این مدت کار نساختم این است که از باندها و دسته‌های سینمایی دور بودم. اما خوشحالم که اولین بار بعد از سال‌های سال در جیبم 50 هزار تومان پول است.

فیلم سه اپیزودی "ملاقات" شامل اپیزود "چسب زخم" به نویسندگی و کارگردانی هادی مقدم دوست، اپیزود "ملاقات" نوشته محمود خداکریم و کارگردانی عباس رافعی و اپیزود "ایستگاه آخر" نوشته عباس رافعی و کارگردانی شاپور قریب خواهد بود.

-این هم‌خبری برای علاقمدان به سینمای حاتمی کیا است. مجموعه آثار "ابراهیم حاتمی‌کیا" به مناسبت گرامیداشت سی‌امین سالگرد دوران دفاع مقدس در قالب دی وی دی توسط مؤسسه رسانه‌های تصویری و به چهار زبان انگلیسی، فرانسه، عربی و فارسی آماده عرضه در شبکه نمایش خانگی کشور شد.
این مجموعه دربردارنده 13 عنوان فیلم بلند از آثار سینمایی این فیلمساز (شامل "هویت"، "دیده‌بان"، "مهاجر"، "وصل نیکان"، "از کرخه تا راین"، "خاکستر سبز"، "برج مینو"، "بوی پیراهن یوسف"، "آژانس شیشه‌ای"، "روبان قرمز"، "موج مرده"، "ارتفاع پست" و "به نام پدر") به همراه سه عنوان فیلم کوتاه است. همچنین این مجموعه به چهار زبان ترجمه و زیرنویس شده و شامل پشت صحنه و گفت‌وگو با کارگردان در خصوص هر یک از فیلم‌های سینمایی ذکر شده عکس، موسیقی، پوستر، آنونس و... است.

اعلام برندگان نهایی «جام تصور»

Posted: 10 Jul 2010 01:01 PM PDT

خبرگزاری مهر - مایکروسافت برندگان نهایی هشتمین دوره جام تصور را که امسال در کشور لهستان برگزار شد اعلام کرد.

رقابت "جام تصور" همه ساله "8 هدف هزاره" را معرفی می کند که طبق گفته سازمان ملل متحد تا سال 2015 باید بتوانند امید زندگی میلیونها نفری را که در افسرده ترین نواحی زمین زندگی می کنند بهبود بخشند.

"جام تصور" مهمترین رقابت بین المللی انفورماتیک، نوآوری در فناوری و خلاقیت است که ذهن دانشجویان پنج قاره را به کار می گیرد.

مایکروسافت از هشت سال قبل به طور مرتب این رقابت بین المللی را برگزار می کند. سال گذشته این رقابتها در قاهره مصر و امسال در ورشو لهستان برگزار شد.

در نسخه سال 2010 جام تصور بیش از 325 هزار دانشجو از مدارس عالی و دانشگاههای بیش از 100 کشور شرکت کردند که از این تعداد نوآوریهای بیش از 400 دانشجو برای حل مشکلات هزاره سوم به مرحله نهایی راه یافت. این دانشجویان در شهر ورشو گردهم آمدند تا برای کسب جایزه نهایی مجموع 240 هزار دلاری در پنج مقوله به رقابت با یکدیگر بپردازند.

در این رقابتها تیم تایلندی "اسکیک" توانست جایزه 25 هزار دلاری در مقوله طراحی نرم افزار را به دلیل طراحی نرم افزار " eyeFeel" به دست آورد. این نرم افزار برای کمک به افراد با مشکلات شنوایی توسعه یافته است.

ژان فیلیپ کورتویی رئیس مایکروسافت بین الملل در خصوص این رقابت جهانی توضیح داد: "پروژه های اجرا شده توسط این دانشجویان نه تنها از دیدگاه فناوری به شدت راضی کننده بودند بلکه از دیدگاه انسانی و خدمت رسانی به جامعه جهانی قابل توجه بودند. دیدن جوانانی از هر گوشه دنیا که ایده های خود را از طریق فناوری به واقعیت تبدیل می کنند، منبع اشتیاقی بزرگ برای ما است. ما باید به این دانشجویان افتخار کنیم چراکه نماینده نسلی هستند که صادقانه می خواهند به دیگران کمک کنند و دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند."

دانشجویان راه یافته به فینال این جام عمیقا معتقدند که پروژه های آنها می تواند بر روی زندگی واقعی تاثیر بگذارد.

امسال پروژه ها بر روی فرهنگ، سلامت و محیط زیست تمرکز کرده بودند. همچنین بسیاری از پروژه های "جام تصور 2010" به مسئله رشد روزافزون ابرهای محاسباتی اهمیت داده بودند.

مایکروسافت برندگان نهایی فستیوال جهانی جام تصور 2010 را به شرح زیر اعلام کرد:

طراحی نرم افزار
رتبه اول- تیم اسکیک از تایلند
رتبه دوم- تیم TFZR از صربستان

توسعه تعبیه شده
رتبه اول- تیم SmarterME از تایوان
رتبه دوم- تیم "ام سی. پی. یو" از روسیه
رتبه سوم- تیم ژراس از فرانسه

طراحی بازی
رتبه اول- تیم By Implication از فیلیپین
رتبه دوم- تیم NomNom Productions از بلژیک
رتبه سوم- تیم Gears Studio از فرانسه

چالش فناوری اطلاعات
رتبه اول- تیم "وی کویی ون" از چین
رتبه دوم- تیم "میکولز کاری سیویلا" از بولیوی
رتبه سوم- تیم ژنگبین هو از سنگاپور

علاوه بر این مقولات که در مجموع 150 هزار دلار جایزه را اعطا کرد، جام تصور 6 جایزه ویژه نیز در مجموع به مبلغ 90 هزار دلار را هم اعطا کرد. این جوایز به شرح زیر است:

1- جایزه خیال بافی 2020 که به دانشجویان، فرصت بیان دیدگاه خود را درباره روشی که با آن فناوری، زندگی افراد را تا سال 2020 تغییر می دهد ارائه می کند.

عنوان رتبه اول این جایزه را تیم "جیگا- دونگکسی" از تایوان دریافت کرد.

2- جایزه اینترنت اکسپلورر 8 که به برنامه های جانبی ارائه می شود که به عنوان شتاب دهندگان و ارائه دهندگان جستجو با مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت تجربه بهتری را به کاربر ارائه می کنند.

رتبه اول این جایزه را تیم "رئا" از لهستان از آن خود کرد.

3- جایزه قابلیت همکاری به نرم افزارهای جانبی اعطا می شود که عملکرد فناوریهای مایکروسافت را برای ادغام با سایر فناوریها وبا هدف اتصال افراد، داده ها یا سیستمهای مختلف به اینترنت و با روشهای جدید بهبود می بخشد.

رتبه اول این جایزه را تیم "خرمیس" از جامائیکا به دست آورد.

4- جایزه نسل آینده وب از تیمها می خواهد که برنامه های جانبی منابع باز را با استفاده از فناوریهای مدرن بر روی سکوی "وب مایکروسافت" بنویسند.

رتبه اول این جایزه را تیم "وانا بی آلیس" از کره به خود اختصاص داد.

5- جایزه دسترسی لمس و لوح- رایانه به خلاقیت در عرصه ایجاد یک برنامه جانبی جدید که با فناوری لوح- رایانه و لمس اعطا می شود. هدف از این جایزه، توسعه برنامه هایی برای تعامل بیشتر کاربر و رایانه است.

رتبه اول این جایزه را تیم "نوت- تیکر" از آمریکا به دست آورد.

6- جایزه ویندوز فن 7 ستاره راک به ایجاد یک برنامه جانبی ویژه ویندوز فن 7 اعطا می شود.

رتبه اول این جایزه را تیم "بیست وار" از آمریکا دریافت کرد.

مایکروسافت در پایان مراسم اعطای جوایز اعلام کرد که فینال جهانی "جام تصور 2011" در نیویورک آمریکا برگزار خواهد شد.

عقب‌نشینی موقت استرالیا از برنامه‌ی سانسور اینترنت

Posted: 10 Jul 2010 12:48 PM PDT

لایحه پیشنهادی دولت استرالیا برای اجباری کردن فیلتر اینترنت به‌منظور مسدود شدن دسترسی به هرزه‌نگاری کودکان تحت انتقادهای گسترده برای انجام بازبینی‌های بیش‌تر به تاخیر افتاد.

به گزارش ایسنا، ممکن است این بازبینی بیش از 12 ماه طول بکشد و در این فاصله سه فراهم‌کننده خدمات اینترنتی می‌توانند به‌صورت داوطلبانه وب سایت‌های دربردارنده محتوای هرزه‌نگاری را مسدود کنند.

وزیر ارتباطات استرالیا اظهار کرده که این تاخیر برای اطمینان از این است که سانسور منعکس کننده ارزش‌های اجتماعی فعلی در این کشور باشد.

طرح دولت استرالیا از سوی فراهم‌کنندگان محتوای اینترنتی مانند گوگل و یاهو مورد انتقاد قرار گرفته زیرا با فیلترهای مذکور ممکن است محتوای قانونی دیگر را نیز مسدود کنند.

دولت استرالیا از قرارگیری محتوای رتبه‌بندی شده تحت درجه RC در اینترنت پشتیبانی نمی‌کند؛ این محتوا شامل تصاویر سوءاستفاده از کودکان، خشونت، دستورالعمل‌های مفصل برای انجام اعمال تروریستی یا استفاده از مواد مخدر و مطالب حمایت‌کننده از اعمال تروریستی هستند.

تحت قوانین طبقه‌بندی شده استرالیا، این مطالب در نشریه‌های خبری یا کتابخانه‌ها موجود نبوده و در سینما یا تلویزیون مشاهده نمی‌شوند و برروی وب‌سایت‌های تحت میزبانی استرالیا قابل دسترس نیستند.

طبق پیشنهاد دولت این کشور، با ملزم کردن خدمات‌دهندگان برای مسدود کردن محتوای اینترنتی میزبانی شده در خارج از این کشور که مطالب آن‌ها به‌عنوان RC شناخته شده، این نوع مطالب سازماندهی می‌شوند.

اما مخالفان می‌گویند این اقدام کاربران مصمم را از اشتراک چنین محتوایی بازنداشته و ممکن است به سانسور غیرمجاز توسط مقامات افراطی منتهی شود.

تجدید مجوز فعالیت گوگل در چین

Posted: 10 Jul 2010 12:48 PM PDT

غول اینترنتی آمریکایی گوگل برای فعالیت در چین که بزرگ‌ترین بازار اینترنت جهان است، مجوز جدید دریافت کرده و به هفته‌ها تنش بر سر موضع دولت چین درباره این مساله پایان داد.

به گزارش ایسنا، قرار بود مجوز فراهم‌کننده محتوای اینترنت گوگل که بدون آن هیچ وب‌سایت تجاری نمی‌تواند در چین فعالیت کند در 30 ماه ژوئن تجدید شود اما تنها پس از مذاکرات گسترده بود که این شرکت اجازه یافت به کسب و کار در این کشور ادامه دهد.

به گفته دیوید دروموند، مدیر حقوقی گوگل، این شرکت از تجدید مجوز فراهم‌کننده محتوای اینترنتی در چین بسیار خوشنود بوده و به فراهم کردن جست‌وجوی اینترنتی و محصولات بومی به کاربرانش در این کشور ادامه می‌دهد.

گزارش‌ها درباره این مذاکرات نشان می‌دهد که گوگل موافقت کرده هدایت خودکار کاربران چینی به وب‌سایت سانسور نشده خود در هنگ‌کنگ را متوقف کرده و به‌جای آن لینکی را به این سایت اضافه کند تا کاربران بتوانند هم‌چنان به جست‌وجوهای فیلتر نشده گوگل دسترسی یابند. برخی از سایت‌ها هم‌چنان تحت سیستم فیلترینگ معروف به دیوار آتش بزرگ مسدود مانده‌اند.

رسانه‌های ایتالیا اعتصاب کردند

Posted: 10 Jul 2010 12:48 PM PDT

همشهری‌آنلاین - رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب ایتالیا در اعتراض به پیش‌نویس قانون دولت سیلویو برلوسکنی اعتصاب عمومی کردند.

رسانه‌های جمعه 18 تیر 89 ایتالیا هیچگونه خبری را منتشر نکردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم، تقریبا همه مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ایتالیا در پاسخ به دعوت خبرنگاران برای شرکت در اعتصاب عمومی دست از فعالیت برداشتند.

پیش نویس دولت سیلویو برلوسکنی باعث می‌شود از اختیارات دستگاه قضایی برای شنود تماس‌های تلفنی و همچنین آزادی رسانه‌ها در انتشار مفاد تماس‌های تلفنی کاسته شود.

اتحادیه ملی خبرنگاران درخواست کرده بود روز جمعه "روز سکوت" اعلام شود. اتحادیه ملی خبرنگاران اعلام کرده است این یک ابتکار نمادین برای نشان دادن انواع سکوت است که قانون تحمیل کرده است.

فعالیت خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های الکترونیکی مطبوعات از ساعت پنج صبح به وقت محلی متوقف شده است و آنها دیگر خبرهای جدید منتشر نکرده‌اند.

شبکه‌های خبری نیز فقط برنامه‌های ضبط شده پخش می‌کنند و فقط در ساعت 6 صبح و ظهر امروز خبر پخش کردند و امشب نیز فقط یک وعده خبری پخش خواهند کرد.

روی صفحه شبکه تلویزیونی "رای نیوز 24 " نوشته شده است "اعتصاب خبرنگاران بر ضد قانون بستن دهان‌ها تا ساعت 6 صبح فردا ادامه خواهد داشت".

در باجه مطبوعات نیز امروز هیچ گونه نشریه‌ای به غیر از روزنامه ژورنال متعلق به خانواده برلوسکنی وجود نداشت.

ویتوریو ویلتری مدیر مسئول ژورنال در پایگاه اینترنتی این روزنامه اعلام کرده است وی نیز از "قانون بستن دهانها راضی نیست" اما "این اشتباه است که خودمان داوطلبانه دهانمان را ببندیم و خودمان را از تنها وسیله‌ای که با خوانندگان ارتباط داریم محروم کنیم ".

پیش نویس این قانون را مجلس سنا در دهم ژوئن گذشته تصویب کرده است و همچنان به موافقت مجلس نمایندگان نیاز دارد.

این پیش نویس برای ناشران روزنامه‌ها، رسانه‌های دیداری و شنیداری که منبع اطلاعات آنها شنود یا نوارهای صوتی یا ویدیویی به هنگام تحقیقات قضایی باشد، مجازات حبس به مدت دو ماه و پرداخت غرامت تا چهارصد و شصت و چهار هزار و هفتصد یورو در نظر گرفته است. برلوسکنی از پیش نویس این قانون به اسم احترام به زندگی خصوصی افراد دفاع می‌کند اما مخالفان چپگرا و اکثریت رسانه‌های بزرگ معتقدند این یک گام برای خاموش کردن مطبوعات و جلوگیری از انتشار اطلاعاتی است که امکان دارد نخست وزیر را دچار دردسر کند.

حدود یک هفته پیش نیز هزاران نفر در اعتراض به این قانون که "قانون بستن دهان‌ها" نامیده شده و امکان دارد مجلس نمایندگان در آن تغییرات زیادی ایجاد کند تظاهرات کردند.

۱۰ گوشی برتر دنیا با قابلیت‌هایی بیش از یک تلفن‌همراه

Posted: 10 Jul 2010 12:48 PM PDT

از آنجایی که این روزها علاقه مردم به خرید گوشی‌های هوشمند افزایش یافته کارشناسان در آخرین بررسی خود لیست 10 گوشی برتری که قابلیت‌هایی بیش از یک تلفن‌همراه را در خود جا داده‌اند، انتخاب و معرفی کردند.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، رایانه‌های قابل‌حمل این روزها جایگزین رایانه‌های رومیزی شده‌اند که تا کاربران در هر مکان و زمانی بتوانند به نیازهای الکترونیکی و دیجیتالی خود پاسخ گویند.

از آنجا که حمل لپ‌تاپ‌ها در هر مکانی ممکن است و اندازه بزرگ آن‌ها در برخی مواقع باعث بروز مشکل می‌شود، طی چند سال اخیر نسل جدید آن‌ها با نام نت‌بوک و با اندازه کوچکتر روی کار آمده است تا مشکل حمل‌ونقل نیز در افرادی که زیاد سفر می‌کنند برطرف شود.

اما به جز این رایانه‌های قابل‌حمل،‌ برخی گوشی‌های هوشمند وجود دارند که فارغ از قابلیت‌های موبایلی خود می‌توانند امکانات رایانه‌ای را نیز در اختیار صاحبان خود بگذارند و به عبارت دیگر، به عنوان یک رایانه جیبی پیشرفته و کامل مورد استفاده قرار گیرند.

از آنجایی که این روزها علاقه مردم به خرید گوشی‌های هوشمند افزایش یافته است، کارشناسان مرکز PC World در پی آخرین بررسی خود لیست 10 گوشی برتری که قابلیت‌هایی بیش از یک تلفن‌همراه را در خود جا داده‌اند، انتخاب و معرفی کرده‌اند که لیست آن‌ها در زیر آمده است.

مدل 32 گیگابایتی گوشی هوشمند آیفون 4 ساخت شرکت اپل: این گوشی هوشمند نسبت به مدل پیشین خود بسیار ارتقا یافته و امکانات داخلی پیشرفته آن باعث شده است تا کارشناسان این محصول را بهترین دستگاه دیجیتالی جیبی برای انجام فعالیت‌های رایانه‌ای بدانند. سرعت بالای پردازش اطلاعات و قابلیت‌های اینترنتی مهم‌ترین دلیل برای انتخاب این گوشی محسوب می‌شود.

EVO 4G شرکت HTC: این دستگاه نخستین گوشی هوشمند دنیا محسوب می‌شود که قابلیت پشتیبانی از شبکه مخابراتی 4G و امکانات قابل ملاحظه بی‌سیم آن از جمله اینترنت پرسرعت را در خود جا داده است. این گوشی هوشمند پرقدرت شامل انواع امکانات چندرسانه‌ای می‌شود و طراحی زیبا، بدنه باریک و امکانات اینترنتی پیشرفته از مهم‌ترین قابلیت‌های آن به حساب می‌آید.

Droid X موتورولا: این گوشی هوشمند چندرسانه‌ای با قابلیت بازپخش فایل‌های تصویری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و مهم‌ترین قابلیت آن اتصال بی‌سیم و پرسرعت به شبکه‌های محلی و بین‌المللی است.

Droid Incredible شرکت HTC: این محصول یکی از پیشرفته‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید محسوب می‌شود. این گوشی همراه با نمایشگر لمسی باکیفیت، رابط کاربری هوشمند و پردازنده پرسرعت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

Nexus One گوگل: روی این گوشی هوشمند نمایشگر باکیفیت AMOLED نصب شده است و از دیگر امکانات قابل ملاحظه آن می‌تواند به پردازنده پرسرعت، کلیه امکانات اینترنتی جست‌وجوگر گوگل و سیستم‌عامل اندروید اشاره کرد.

Droid شرکت موتورولا: این محصول نخستین گوشی هوشمند موجود در بازار مبتنی بر سیستم‌عامل "اندروید 2 " است و قابلیت‌های اینترنتی پیشرفته آن را از محصولات مشابه متمایز می‌کند. برای این گوشی نمایشگر لمسی باکیفیت 7/3 اینچی در نظر گرفته شده است و کاربران با صفحه‌کلید سخت‌افزاری آن می‌توانند متن‌های طولنی را به راحتی تایپ کنند.

مدل 32 گیگابایتی گوشی هوشمند آیفون 3GS اپل: این گوشی هوشمند سومین نسل از سری گوشی‌های هوشمند آیفون محسوب می‌شود و از مهم‌ترین قابلیت‌های آن می‌توان به اجرای برنامه‌ها با سرعت بالا، دسترسی به انواع امکانات تجاری و سازمانی و قابلیت‌های جدید نسبت به مدل قبلی اشاره کرد.

بلک‌بری Bold 9700 شرکت RIM: این گوشی هوشمند بهترین محصول سری گوشی‌های بلک‌بری محسوب می شود و همراه با قابلیت‌های فراوان برای کارمندان و مدیران عرضه می‌شود. برای این گوشی صفحه‌کلید سخت‌افزاری نیز در نظر گرفته شده است.
Palm Pre شرکت Palm: این گوشی هوشمند شامل صفحه‌کلید سخت‌افزاری کشویی می‌شود و امکانات نرم‌افزاری پیشرفته، قابلیت ارتقا حافظه داخلی به میزان زیاد و سیستم‌عامل مبتنی بر فضای وب مهم‌ترین امکانات آن را تشکیل می‌دهند.

Cliq موتورولا: این گوشی هوشمند با زیبایی خاصی طراحی شده است و برای آن دسته از کاربرانی که علاقمند به حضور در شبکه‌های اجتماعی هستند، بسیار مناسب است. این گوشی رابط کاربری پیشرفته MotoBlur را در خود جا داده است.

فینال جام‌جهانی سه‌بعدی از تلویزیون مالزی پخش می‌شود

Posted: 10 Jul 2010 12:48 PM PDT

یک شبکه‌ی تلویزیونی در مالزی، فینال جام جهانی را به صورت سه بعدی به روی آنتن می‌برد.

به گزارش ایسنا، مقامات شبکه‌ی تلویزیونی آسترو مالزی روز جمعه اعلام کردند که مسابقه‌ی فینال جام جهانی فوتبال بین هلند و اسپانیا را به صورت سه‌بعدی پخش می‌کنند، این درحالی است که این برای اولین‌بار است که یک مسابقه‌ی فوتبال به‌صورت سه‌بعدی در یک شبکه‌ی آسیای پخش می‌شود.

طبق گفته‌ی مقامات شبکه آسترو، پخش سه‌بعدی فینال جام جهانی فوتبال به‌صورت سه بعدی، حاصل تفاهمنامه بین شبکه آسترو و شرکت سونی است.

دانلود بیش از ۵۶۵ هزار عکس فرانس پرس در جام‌جهانی

Posted: 10 Jul 2010 12:33 PM PDT

بیش از 565 هزار عکس جام‌جهانی از سرویس تصویری خبرگزاری فرانس پرس دانلود شده و این سازمان خبری بین‌المللی اعلام کرده برای فروش مربوط به این رقابت‌ها به فراتر از هدف تجاری‌اش دست یافته است.

به گزارش ایسنا، امانوئل هوگ، رییس هیات مدیره فرانس پرس، جام‌جهانی را حتی پیش از برگزاری بازی نهایی بین دو کشور هلند و اسپانیا موفقیت‌آمیز اعلام کرد.

در حالی که این رقابت هم‌چنان ادامه دارد، بیش از 565 هزار عکس از وب سایت عکس Imageforum فرانس پرس دانلود شده و این سازمان بیش از 55 هزار عکس از جام جهانی فوتبال را که از یازدهم ماه ژوئن در آفریقای جنوبی برگزار شد، قابل دسترس کرده است.

فرانس پرس هم‌چنین موفق شده با جدیدترین پیشرفت‌های فن‌آوری، تصاویر را در کم‌تر از دو دقیقه پس از گرفته شدن در بخش تصاویر مورد عرضه قرار دهد.

بر اساس این گزارش طبق اعلام فرانس پرس، نتایج تجاری محصولات برای جام‌جهانی المپیک زمستانی ونکوور بالاتر از هدف بوده است.

این سازمان خبری برای هر رویدادی بیش از 300 مشتری ویژه برای محتواها و محصولات خاص در صدر خدمات خبری سنتی خود دارد. گردش مالی محصولات فرانس پرس نسبت به جام‌جهانی 2006 آلمان و المپیک زمستانی 2006 در ایتالیا دو برابر بوده است.

این خبرگزاری 130 گزارش‌نویس، عکاس و خبرنگار ویدیویی و تکنیسین به منظور دریافت اطلاعات برای گزارش‌های خبری به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و پرتغالی اعزام کرد و بیش از 250 گزارش ویدیویی ارسال شد.

خبرنگار سابق سی.ان.ان: حامیان اسرائیل در شبکه با هیچ مشکلی روبرو نمی‌شوند

Posted: 10 Jul 2010 12:32 PM PDT

واحد مرکزی خبر - خبرنگار سابق سی ان ان گفت: برکناری اوکتاویا نصر از سی ان ان به دلیل احترام به علامه فضل الله حرفه‌ای نبوده است.

علی یونس در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره از امان درباره دلایل برکناری اوکتاویا نصر از شبکه سی ان ان گفت: سی ان ان در سال‌های گذشته همه خبرنگاران را ملزم کرده بود تا درباره موضوعات مهم اخبار جهان هیچ تحلیلی نداشته باشند.

همچنین در سال 2007 زمانی که ایسن جورن رئیس بخش خبری سی ان ان در نشست داووس سوئیس بود و گفت افراد بیگناهی در عراق از سوی نیروهای آمریکایی کشته شدند به سبب انتقاد از سیاست جرج بوش پسر از سمت خود برکنار شد.

وی افزود: افراد زیادی در سی ان ان از اسرائیل حمایت می‌کنند و با هیچ مشکلی روبرو نمی‌شوند.

علی یونس افزود: حمایت اوکتاویا نصر از علامه فضل الله برای آزاد اندیشی فضل الله بوده است.

به نظر می‌رسد به دلیل حساسیت این مساله و نهادهایی که در آمریکا از اسرائیل حمایت می کنند و از اظهارات نصر خشمگین شدند سی ان ان عذر وی را خواسته و محترمانه از نصر درخواست کرد استعفا دهد بنابراین برکنار کردن وی حرفه‌ای نبوده بلکه ناشی از فشارهای سیاسی بر مسئولان سی ان ان بوده است.

واکنش شبکه «راشاتودی» به اخراج خبرنگار سی.ان.ان

Posted: 10 Jul 2010 12:32 PM PDT

همشهری‌آنلاین - شبکه راشاتودی اعلام کرد اخراج تحلیلگر شبکه سی ان ان در پی ابراز تاسف وی به علت درگذشت روحانی لبنانی نشانگر استانداردهای دوگانه رسانه‌های مطرح آمریکایی است.

شبکه راشاتودی در گزارشی با اشاره به اخراج اوکتاویو ناصر تحلیلگر ارشد شبکه سی ان ان در بخش امور خاورمیانه در پی ابراز تاسف وی از درگذشت شیخ فضل‌الله روحانی لبنانی به بررسی اقدام رسانه‌های مطرح آمریکا در اخراج خبرنگاران و تحلیلگران خود در پی انتقاد از سیاست‌های امریکا پرداخت.

جیان حافیس خبرنگار راشاتودی در واشنگتن در گزارش خود با طرح این سئوال که چه اتفاقی به وقوع می پیوندد که ارائه کنندگان اخبار خود به خبر رسانه‌ها تبدیل می‌شوند؟ گفت اوکتاویو ناصر تحلیلگر سی ان ان بعد از بیست سال فعالیت در این شبکه اخرین قربانی در این بخش است.

وی به علت آنچه که گفته شده است اطلاعات نادرستی را در تویتر منتشر کرده است بطور علنی از کار خود برکنار شد.

بر اساس این گزارش؛ اوکتاویو ناصر لبنانی الاصل در صفحه تویتر خود ضمن ابراز ناراحتی از درگذشت شیخ فضل الله نوشته بود طرفداران وی نمی‌توانند بعد از شنیدن خبر مرگ اشک چشمان خود را کنترل کنند.

خبرنگار راشاتودی گفت تنها مساله‌ای که وجود دارد این است که شیخ فضل‌الله از دهه 1980 در فهرست تروریست‌های اف بی ای قرار داشته است.

همین مساله باعث شد که سی ان ان یکی از چهره‌های مطرح خود یعنی اوکتاویو ناصر را برکنار کند.

خبرنگار راشاتودی گفت اوکتاویو ناصر اولین خبرنگاری نیست که به علت بیان آنچه که برخی آنرا دیدگاه‌های بحث برانگیز سیاسی توصیف می کنند از کار برکنار شده است و اخرین فرد هم نخواهد بود.‌

پیش از "هلن تامس" چهره افسانه ای کنفرانس های خبری کاخ سفید بعد از ان که اسرائیل را اشغالگر توصیف کرد بعد از سال‌ها از حضور وی در کنفرانس‌های خبری کاخ سفید جلوگیری شد.

افراد دیگر مانند "فیلیپ دانهوی" و "پیتر آرنت" در سال 2003 به علت انتقاد از جنگ عراق از ادامه فعالیت‌های خبری منع شدند.

خبرنگار راشاتودی همچنین گفت رسانه‌های مطرح امریکایی حتی در بخش دعوت از مهمانان هم کنترل شدیدی را اعمال می‌کنند و از حضور افرادی با دیدگاه‌های متفاوت با دیدگاه‌های گردانندگان و صاحبان رسانه‌ها در برنامه‌هایشان جلوگیری می‌کنند.

اخراج جنجالی یک سردبیر شبکه سی.ان.ان

Posted: 10 Jul 2010 12:32 PM PDT

خبرآنلاین - خانم اوکتاویا نصر سر ادیتور سرشناس سی ان ان به دلیل پست کردن یک پیامک در تویتر و اعلام تاثر از درگذشت آیت الله العظمی محمد حسن فضل الله، به دستور رئیس این شبکه قدرت مند تلویزیونی از کار بر کنار شد. او متولد سال 1966 و لبنانی الاصل است. او در دانشگاه امریکایی بیروت تحصیل کرده و از سال 1990 در سی ان ان مشغول بوده است.

قابل توجه است که آیت الله فضل الله از سوی بسیاری از روحانیون به بدعت گذاری و خروج از سنن دیرین شیعی، به خصوص در نگاه به زن، متهم است. او تاثیر قاطعی در تحول اندیشه شیعی داشته و همواره مورد عنایت و توجه اصلاح گرایان دینی در ایران بوده است.

قوی ترین تشکل سیاسی شیعی در عراق، که نوری المالکی چهره شاخص آن است، نیز آیت الله متوفی را شخصیتی بسیار مورد وثوق و پیشوایی پر ارزش شناخته است.

واکنش رئیس شبکه سی ان ان به اظهار تاسف اوکتاویا کاملا شگفت انگیز است. و شگفت انگیز تر از آن علتی است که برای آن تراشیده شده است. گفته اند چون وی برای درگذشت یک تروریست و رهبر معنوی حزب الله که یک گروه تروریستی است، متاسف شده بنابراین صلاحیت حرفه ای ندارد. این حرف ها را واقعا از شبکه سی ان ان انتظار نداشتم. برداشتم این بود که شبکه سی ان ان در مقایسه با فاکس نیوز و دیگر شبکه های بین المللی امریکایی نگاهی واقع بینانه تر به مسایل جهان دارد.

این برکناری، آنهم به این صورت نشان می دهد تنگناها بیشتر از آن است که قبلا تصور می شد. اگر اوکتاویا در صفحه سی ان ان این حس خود را بیان کرده بود، باز ممکن بود از او ایراد حرفه ای گرفت. اما او فقط در تویتر، و به طور صادفانه حس خود را نوشته است. واکنش سی ان ان نشان می دهد که فشار و قدرت افراط گرایان بسیار سنگین تر از آن است که تصور می رود.

تا امروز هنوز دلایل و شواهدی قطعی ارایه نشده است که اثبات کند آقای فضل الله در عملیات تروریستی شرکت داشته و یا از آن حمایت کرده است. مروری بر مواضع و عملکرد ایشان هم حاکی از چنین خلق و خویی در وی نیست در بسیاری موارد عکس آن است. از جمله واکنش مشهور علامه در فاجعه تروریستی 11 سپتامبر 2001. از سوی دیگر بنا بر گزارش های مشهور خود وی چند بار از حملات تروریستی جان سالم بدر برده است. برخی خبرنگاران سرشناس غربی، از جمله باب وود وارد، می گویند عوامل سیا و موساد پشت آن سوء قصدها بوده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر