۱۳۸۹ تیر ۲۲, سه‌شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


چرا از سینمای سه‌بعدی متنفرم؟

Posted: 13 Jul 2010 01:28 PM PDT

نشریه سینمایی «24»، شماره تیر ماه ۱۳۸۹، راجر ایبرت، ترجمه: کوثر آوینی - من با سه‌بعدی به‌عنوان یک انتخاب مخالف نیستم؛ به‌عنوان یک روش زندگی برای هالیوود مخالفم.

سینمای سه‌بعدی ضایع کردن یک بعد کاملاً خوب است. هجوم دیوانه‌وار فعلی هالیوود به سمت آن انتحاری است. هیچ‌چیز اساسی به تجربه‌ی سینمارفتن اضافه نمی‌کند. برای بعضی‌ها، باعث حواس‌پرتی آزاردهنده‌ای می‌شود. برای دیگران، موجب حالت تهوع و سردرد می‌شود.

بیش از هرچیز جهت فروختن تجهیزات نمایش فیلم و اضافه‌کردن پنج تا هفت‌ونیم دلار هزینه‌ی اضافی به قیمت پیش از این گران بلیت‌های سینما از آن استفاده می‌شود. تصویرش به شکل واضحی تاریک‌تر از تصویر استاندارد دوبعدی است. برای فیلم‌های بزرگ‌سالانه‌ای که هر نوع جدیتی داشته باشند، نامناسب است. آزادی کارگردان‌ها را در ساختن فیلم به آن شکلی که درست تشخیص می‌دهند محدود می‌کند. برای مخاطبان بین رده‌ی سنی 13 تا 17 سال، به‌ندرت تجربه‌ای را مهیا می‌کند که ارزش پرداخت آن اضافه‌بها را داشته باشد.

موضع من این است. می‌دانم که حرف‌هایم از جنبه‌ی تجاری صنعت سینما مثل کفرگویی است. به‌هرحال، سه‌بعدی نه‌تنها بزرگ‌ترین سود مالی را نصیب هالیوود کرده (7/2میلیارد دلار برای آواتار که همچنان هم فروشش ادامه دارد)، بلکه تعداد زیادی از فیلم‌های موفق دیگر نیز همگی سه‌بعدی اکران شده‌اند.

سه فیلم پرفروش امسال (آلیس در سرزمین عجایب، چگونه اژدهای خود را تربیت کنید و نبرد تیتان‌ها) همه به شکل سه‌بعدی اکران شدند، و اینها تازه شروع ماجرا بوده است. اما تعداد زیادی از کارگردان‌ها، تدوینگرها و فیلمبردارها در مورد نقایص سه‌بعدی با من هم‌عقیده‌اند؛ همچنین تعداد زیادی از عشاق سینما. حتی آن دسته از تهیه‌کننده‌های اجرایی که احساس می‌کنند از یکی دیگر از شیفتگی‌های هالیوود نسبت به تکنولوژی صدمه خورده‌اند؛ تکنولوژی‌ای که حتی همان زمانی که پدربزرگ‌هاشان داشتند با سیستم استریوسکوپ [سیستم ضبط فیلم به شیوه‌ی سه‌بعدی] بازی می‌کردند هم بیهوده بوده است، آنها هم با من موافق هستند. دلایل ملحدین، نکته به نکته:


1. ضایع‌کردنِ یک بُعد است

وقتی شما به یک فیلم دوبعدی نگاه می‌کنید، تا جایی که به ذهن شما مربوط است آن فیلم در همان حال سه‌بعدی هم هست. وقتی لورنس عربستان را می‌بینید که ابتدا یک لکه است و در حالی که سوار بر اسب دارد در صحرا به سوی شما می‌آید، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، با خودتان فکر می‌کنید که «نگاه کن چقدر آرام در مقابل افق بزرگ می‌شود» یا می‌گویید «ای‌کاش سه‌بعدی بود»؟

ذهن ما از قاعده‌ی پرسپکتیو استفاده می‌کند تا بعد سوم را بسازد. اضافه‌کردن یک بعد مصنوعی باعث می‌شود این توهم بعد سوم، کمتر متقاعدکننده بشود.


2. هیچ‌چیز به تجربه‌ی فیلم‌دیدن اضافه نمی‌کند

بهترین تجربه‌های سینما رفتن خود را به یاد بیاورید. آیا به سه‌بعدی «احتیاج» داشتند؟ یک فیلم خوب تخیلات ما را کاملاً درگیر خود می‌کند. فارگو در حالت سه‌بعدی چه‌چیزی به‌دست می‌آورد؟ پرشس؟ کازابلانکا؟


3. می‌تواند باعث پرت‌شدن حواس شود

بعضی سه‌بعدی‌ها تنها شامل جداسازی سطوح تصویر است، درنتیجه، بعضی اشیا بالاتر از دیگر اشیا معلق می‌مانند، اما همه‌چیز کماکان در همان حالت دوبعدی است. ما متوجه این موضوع می‌شویم، درحالی‌که نباید بشویم. در دوبعدی، کارگردان‌ها اغلب از تفاوت در فوکوس استفاده کرده‌اند تا توجه مخاطب را به پیش‌زمینه یا پس‌زمینه جلب کنند.

در سه‌بعدی، به‌نظر می‌رسد که خود تکنولوژی توصیه می‌کند که تمامی عمق میدان در فوکوس کامل باشد. من معتقد نیستم که این حالت لازم باشد، و این موضوع کارگردان‌ها را از ابزاری برای هدایت توجه تماشاگر محروم می‌کند.


4. می‌تواند حالت‌تهوع و سردرد ایجاد کند

وقتی در ماه ژانویه، در نمایشگاهی داشتند تلویزیون‌های سه‌بعدی را معرفی می‌کردند، خبرگزاری رویترز با دو چشم‌پزشک معتبر مصاحبه کرد. دکتر مایکل رزنبرگ، پروفسور دانشگاه نورث‌وسترن گفت: «تعداد بسیار زیادی از افراد هستند که مشکلات چشمی خیلی کمی دارند (برای مثال، دچار مشکل عدم تعادل ماهیچه‌ی چشم هستند) و در شرایط عادی، مغز به‌طور طبیعی با آن مشکل نار می‌آید.

سه‌بعدی یک تجربه‌ی تصویری ناآشنا فراهم می‌کند که تبدیل به تلاش ذهنی بیشتری می‌شود، و ابتلا به سردرد را ساده‌تر می‌کند.» دکتر دبورا فرایدمن، پروفسور دانشگاه پزشکی روچستر گفت که در یک تصویر عادی، هر چشم چیزها را با زاویه‌ای کمی متفاوت از چشم دیگر می‌بیند: «وقتی این تصاویر در ذهن پردازش می‌شوند، تصور عمق را به‌وجود می‌آورند. توهماتی که مخاطب در فیلم‌های سه‌بعدی می‌بیند به همان شیوه‌ای تنظیم نمی‌شود که چشم‌ها و مغز تنظیم می‌شوند.» در یک مقاله‌ی جدید در ماهنامه‌ی کانسیومر ریپورتز آمده است که حدود 15درصد مخاطبان سینما در حین تماشای فیلم‌های سه‌بعدی دچار سردرد و خستگی چشم می‌شوند.


5. متوجه شده‌اید که فیلم‌های سه‌بعدی کمی تیره به‌نظر می‌رسند؟

لنی ایپتون پدر صنعت نمایش استریوسکوپ الکترونیکی شناخته می‌شود. او می‌داند که فیلم‌هایی که با سیستم‌های او ساخته می‌شوند چطور باید به‌نظر برسند. او می‌نویسد که پروژکتورهای دیجیتالی فعلی «فی‌نفسه ناکارآمدند. نصف نور به یک چشم می‌رود و نصف دیگر به چشم دیگر، که فوراً باعث افت 50 درصد روشنایی می‌شود.» بعد خود عینک سه‌بعدی نور را جذب می‌کند. اکثر قریب به اتفاق سالن‌ها فیلم سه‌بعدی را بین سه تا شش اف‌ال‌اس پخش می‌کنند.

پروژکتورهای فیلم حدود 15 اف‌ال‌اس، و فرمت اصلی آیمکس 22 اف‌ال‌اس را روی پرده می‌اندازد. اگر نمی‌دانید اف‌ال‌اس چیست، به بقیه ملحق شوید. (به‌طور خلاصه، سطح نوری که پروژکتوری که فیلمی در آن نیست، روی پرده می‌اندازد.) و یک فیلم استاندارد را با آیمکس اشتباه نگیرید، یا «آیمکس قلابی» را با آیمکس اصلی. تفاوتش در چیست؟ آیمکس، سالن‌های سینمای جدیدی هستند که پرده‌های بزرگ‌تری دارند، که خیلی خوب است، اما پرده‌های خیلی بزرگ آیمکس نیستند و از تکنولوژی این نوع فیلم استفاده نمی‌کنند. اما چون به همه‌ی این سالن‌ها آیمکس گفته می‌شود، کمی گمراه‌کننده است.


6. از فروش پروژکتورهای جدید دیجیتال، پول درمی‌آید

این پروژکتورها خودشان، خودشان را نمی‌فروشند. در ابتدا مدیران سینما به دلیل هزینه‌ی خیلی زیاد تجهیزات جدید، مخالف خرید این پروژکتورها بودند و بین خودشان بر سر این دعوا می‌کردند که آیا استودیوها باید در تقسیم این هزینه‌ها کمک کنند یا نه. بعضی استودیوها، برای خدشه‌دارکردن اسطوره‌ی سه‌بعدی، به صاحبان سینما گفتند که اگر فیلمی را به حالت سه‌بعدی نمایش ندهند، نمی‌توانند به شکل دوبعدی هم نمایش دهند.

اگرچه در اکثر اتاق‌های پروژکتور برای هر دو نوع پروژکتور جا وجود دارد، سالن‌ها را دارند تشویق می‌کنند تا پروژکتورهای آنالوگ خود را هرچه زودتر حذف کنند. چرا برای خلاص‌شدن از شر پروژکتورهای آنالوگ این‌قدر عجله می‌کنند؟ آیا صاحبان سینما دارند از طرف سازندگان پروژکتورهای دیجیتال غیرمطمئن تشویق می‌شوند تا پل‌های پشت سر خود را خراب کنند؟


7. سالن‌های سینما بین 5 تا 5/7 دلار به قیمت بلیت اضافه می‌کنند

با این‌همه، وقتی یک فیلم دوبعدی را در یک سالن با تجهیزات سه‌بعدی می‌بینید پروژکتورهای سه‌بعدی برای فیلم‌های دوبعدی هم مناسب‌اند: آن فیلم‌ها از همان پروژکتورها استفاده می‌کنند، اما پول اضافه گرفته نمی‌شود. متوجه این دور باطل هستید؟ آیا قرار است این اضافه‌بها باقی بماند، یا وقتی پول این پروژکتورهای جدید پرداخت شود، آن اضافه‌بها هم حذف خواهد شد؟ نظر شما چیست؟

من فکر می‌کنم که سه‌بعدی یک روش اخاذی از والدینی است که تبلیغات به بچه‌هاشان یاد داده که سه‌بعدی «بخواهند». در یادداشتی که بر فیلم نبرد تیتان‌ها نوشتم، یک تبصره اضافه کردم: «برای بچه‌هاتان توضیح دهید که این فیلم به شیوه‌ی سه‌بعدی فیلمبرداری نشده و فقط دارد به شکل سه‌بعدی پخش می‌شود تا روی هر بلیت پنج دلار بیشتر از شما بگیرند. من نسخه‌ی دوبعدی‌اش را دیدم، و بگذارید به شما بگویم که تصاویر در نسخه‌ی دوبعدی عالی بود.» و واقعاً هم عالی بود. بُعد سوم با عجله در مرحله‌ی پس از تولید اضافه شد تا آویزان آواتار شود. نسخه‌ی سه‌بعدی قلابی تیتان حتی از جانب طرفداران تکنولوژی سه‌بعدی هم با نقدهای منفی مواجه شد.


8. من نمی‌توانم درامی جدی مثل توی آسمان یا محفظه‌ی رنج را سه‌بعدی تصور کنم

کارگردان‌هاشان هم نمی‌توانند. وقتی آلفرد هیچکاک فیلم ام را به نشانه‌ی مرگ بگیر را به شیوه‌ی سه‌بعدی فیلمبرداری کرد، از نتیجه‌اش آن‌قدر ناراضی بود که در افتتاحیه‌ی فیلم در نیویورک، آن را به شکل دوبعدی اکران کرد. به نظر می‌رسد این تکنولوژی برای فیلم‌های کودکان، انیمیشن‌ها، و فیلم‌هایی نظیر آواتار جیمز کامرون مناسب باشد، که تا حد زیادی با کامپیوتر ساخته شده‌اند. فیلم کامرون البته واضح است که چرا سه‌بعدی ساخته شده: یک فیلم باشکوه، که روی پرده‌ی آیمکس خیلی زیباست (و من به همین شکل فیلم را دیدم)، و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما. آواتار مدل نمونه‌ای سه‌بعدی است، اما آیا در حالت دوبعدی هم (بدون توجه به اضافه‌بهای بلیت‌‌ها) می‌توانست به همین خوبی باشد؟

دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما تایتانیک کامرون است، که البته دوبعدی بوده. با این‌همه، آواتار به شکل مؤثری از سه‌بعدی استفاده می‌کند. به نظرم عالی بود. کامرون یک نابغه‌ی تکنیکی است که فیلمش را از همان قدم اول تا آخرین مرحله برای سه‌بعدی طراحی کرده و 250میلیون دلار خرج کرد تا آن را درست اجرا کند. او استاد فیلمبرداری و تدوین است. کارگردان‌های دیگر را مدیران بازاریابی مجبور به استفاده از سه‌بعدی می‌کنند. در مورد آنها واضح است که این کار به دلیل علاقه به افزودن آن اضافه‌بها است.

تیم برتون را در نظر بگیرید، که مدیران بازاریابی مجبورش کردند که یک فیلم سه‌بعدی قلابی به وجود بیاورد که بعد به‌عنوان آلیس در سرزمین عجایب: یک تجربه‌ی سه‌بعدی آیمکس اکرانش کردند (اگرچه به یاد داشته باشید که سالن‌های آیمکس جدید، آیمکس‌های واقعی نیستند). درست است، فروش خیلی بالایی کرد. اما عناصر سه‌بعدی‌اش خیلی کم و نالازم است؛ یک حقه برای توجیه دریافت اضافه‌بها.

حتی کامرون هم قصد دارد که دوباره تایتانیک را به شیوه‌ی سه‌بعدی اکران کند، و ارزشش را دارد که مستند سه‌بعدی او، ارواح ژرفنا را به یاد بیاوریم، که او شخصاً از مزار کشتی تایتانیک فیلمبرداری کرد. تایتانیک سه‌بعدی، یک فیلم سه‌بعدی واقعی نخواهد بود، بلکه احتمالاً کامرون «سه‌بعدی قلابی» را بهتر از بقیه اجرا خواهد کرد. با این‌حال، بحث من کماکان این است: تایتانیک به همین شکلی که هست، عالی است، پس چرا باید یک عامل پرت‌کننده‌ی حواس را به آن اضافه کرد؟ بدیهی است، برای بازگرداندن گاو پرفروش شماره‌ی دو در تاریخ سینما و دوشیدن شیر بیشتری از آن.

یک بار گفتم که ممکن است فرمت سه‌بعدی را بپذیرم اگر کارگردانی مثل مارتین اسکورسیزی از آن استفاده کند. فکر می‌کردم که جایم امن است. بعد اسکورسیزی اعلام کرد که فیلم بعدی‌اش، اختراع هوگو کابرت را که داستانش درباره‌ی یک یتیم و یک ربات است و در سال 2011 اکران خواهد شد، به شکل سه‌بعدی خواهد ساخت. خب، اسکورسیزی سینما را می‌شناسد، و عشق شدیدی نسبت به امکانات آن دارد.

حدس می‌زنم سه‌بعدی را با نیازهایش وفق خواهد داد. و قهرمان من، ورنر هرتزوگ، دارد از سه‌بعدی استفاده می‌کند تا از نقاشی‌های یک غار ماقبل تاریخ در فرانسه فیلمبرداری کند، تا بهتر بتواند حالت گودی غارهای باستانی را نمایش دهد. او به من گفت که هیچ‌چیز به سمت مخاطب نخواهد رفت، و فیلمش پشت سطح پرده باقی خواهد ماند. به بیان دیگر، هیچ‌چیز به سمت مخاطب پرت نخواهد شد، و سه‌بعدی به ما اجازه خواهد داد تا توهم اشغال‌کردن فضا با نقاشی‌ها را درک کنیم و به آنها نگاه کنیم، و آنها را مثل یک هنرمند دوران ماقبل تاریخ که در آن غار ایستاده، تجربه کنیم.


9. هرگاه هالیوود احساس خطر کرده، به تکنولوژی متوسل شده: صدا، رنگ، وایداسکرین، سینه‌راما، سه‌بعدی، صدای استریوفونیک، و حالا دوباره سه‌بعدی

به بیان تجاری، یعنی ارائه‌ی تجربه‌ای که در خانه نمی‌توان به دست آورد. با اختراع دیسک‌های بلو‌ـ‌ری، کابل اچ‌دی و پروژکتورهای دیجیتالی خانگی، فاصله‌ی بین تجربیات سالن سینما و خانه محدود شده. سه‌بعدی دوباره این فاصله را بیشتر کرده. حالا سیستم تلویزیونی سه‌بعدی خانگی ممکن است دوباره این فاصله را کم کند.‌

چیزی که هالیوود احتیاج دارد یک تجربه‌ی «اضافی» است که آشکارا و به‌طور چشمگیری از هر تجربه‌ی خانگی بهتر باشد، مناسب برای فیلم‌های همه‌ی رده‌های سنی، و به اضافه‌بهای پرداختی هم بیرزد. سال‌هاست که من از پروسه‌ی ابداعی دین گودهیل به نام «ماکسی‌ویژن 48» تعریف کرده‌ام؛ این پروسه از تکنولوژی موجود استفاده می‌کند اما با فیلمبرداری 48 فریم در ثانیه، و تصویر روانی به وجود می‌آورد که هیچ تکانی ندارد.

فیلم‌های مدرن با 24 فریم در ثانیه نمایش داده می‌شوند چون این پایین‌ترین سرعتی است که در اولین روزهای ناطق‌شدن سینما، می‌توانست صدای آنالوگ را همراه خود پخش کند. حالا صدای دیجیتال تا حد زیادی جایگزین صدای آنالوگ شده است. ماکسی‌ویژن 48، 48 فریم در ثانیه پخش می‌کند که باعث دو برابر شدن کیفیت تصویر می‌شود. نتیجه‌اش به شکل شگفت‌انگیزی بهتر از دوبعدی فعلی است.

به بیان اندازه‌گیری‌های معمول که در این صنعت از آن استفاده می‌شود، 400 درصد بهتر است. این عدد اشتباه چاپی نیست، آنها که تصویر ماکسی‌ویژن 48 را ندیده‌اند هیچ تصوری از میزان خوب‌بودن آن ندارند. من آن را دیده‌ام، و همین‌طور هم سیستم «شواسکن» که چند سال پیش، داگلاس ترامبل به‌وجود آورد. این سیستم‌ها آن‌قدر خوب‌اند که پرده‌ی سینما مانند یک پنجره به دنیای سه‌بعدی عمل می‌کند. اگر فیلم‌بین‌ها می‌توانستند آن را ببینند، به‌سادگی سه‌بعدی را فراموش می‌کردند.

من با سه‌بعدی به‌عنوان یک انتخاب مخالف نیستم؛ به‌عنوان یک روش زندگی برای هالیوود مخالفم؛ روشی که به نظر می‌رسد محصولات استودیوهای اصلی را از آن نوع فیلم‌هایی که ما به آنها به‌عنوان فیلم‌های شایسته‌ی اسکار فکر می‌کنیم، منحرف می‌کند. اسکورسیزی و هرتزوگ برای بزرگ‌سالان فیلم می‌سازند. هالیوود با سر دارد به سمت بازار مناسب کودکان می‌رود. اخیراً کمپانی دیزنی اعلام کرد که دیگر اصلاً فیلم‌های سنتی تولید نخواهد کرد، بلکه تمام توان خود را روی انیمیشن، دنباله‌ها و فیلم‌های ابرقهرمانی خواهد گذاشت.

من این احساس را دارم که هالیوودِ جوان‌تر دارد احساس غریزی خود را نسبت به داستان و کیفیتی که نسل‌هایی از تهیه‌کننده‌ها داشتند، از دست می‌دهد. حالا همه‌چیز در بازاریابی خلاصه شده است. هالیوود به یک سیستم تصویری احتیاج دارد که برای همه نوع فیلمی ـ هر فیلمی ـ مناسب باشد و به‌راحتی بهتر از هر چیزی باشد که مخاطبان تاکنون دیده‌اند. مدیران بازاریابی درست می‌گویند که تماشاگران به سینما می‌آیند تا یک تجربه‌ی اضافی تماشای فیلم داشته باشند که در خانه به‌دست نمی‌آید. اما آنها دارند روی تجربه‌ی اشتباهی شرط‌بندی می‌کنند.

اعتیاد به فیس‌بوک در حال افزایش است

Posted: 13 Jul 2010 01:28 PM PDT

خبرآنلاین - تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوانان و خصوصا زنان هر روز بیش‌تر به سایت‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک اعتیاد پیدا می‌کنند.

محققان معتقدند شیوه‌های اعتیاد در عصر حاضر تغییر پیدا کرده و دیگر محدود به سیگار، مواد مخدر و مشکلات اخلاقی نیست.

در تحقیقات جدیدی که توسط Oxygen Media و Lightspeed انجام شد مشخص شد نزدیک به یک سوم از زنان بین 18 تا 34 بعد از برخواستن از خواب اولین کاری که انجام می‌دهند چک کردن صفحه خود در سایت فیس‌بوک است.

برای انجام این تحقیق مطالعه‌ای در بین ماه‌ می تا ژوئن سال 2010 روی هزار و 605 فرد که از این سایت اجتماعی استفاده می‌کنند انجام شد تا شیوه‌های رفتاری کاربران این سایت مشخص شود.

نزدیک به 50 درصد از کاربران فیس‌بوک از این سایت برای ارتباط پیدا کردن با افرادی استفاده می‌کنند که حتی آن‌ها را نمی‌شناسند و 50 درصد نیز اعلام کردند از ارتباط با افراد غریبه در این سایت خوشحال و راضی هستند.

استفاده از این سایت برای پیدا کردن دوستان در محیط واقعی نیز افزایش پیدا کرده‌ است به طوری که نزدیک به 55 درصد از مردان و 50 درصد از زنان انگلیسی این سایت را راهی برای پیدا کردن دوستان جدید در محیط واقعی دانسته‌اند.

این سایت حتی برای پایان دادن به ارتباطات کاری و حتی دوستانه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان گفت فیس‌بوک جای خود را در ارتباطات و تعاملات اجتماعی انسان‌ها باز کرده است.

مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک و مدیر اجرایی این سایت می‌گوید: فیس‌بوک باعث شده است به تدریج نظر مردم در مورد حریم خصوصی تغییر کند. امروزه مردم تمایل دارند بیش از گذشته اطلاعات خصوصی یا تا حدی خصوصی را در مورد زندگی خود در اختیار دیگران قرار دهند.

یکی از خصوصیات این عصر، سرعت دگردیسی اطلاعات است. شیوه ارائه اطلاعات به مردم به سرعت در حال تغییر است و مردم هم به خوبی خود را با این تغییرات وفق می‌دهند.

البته شیوه مدیریت اطلاعات خصوصی در این سایت نگرانی‌‌هایی هم به وجود آورده بود و حتی باعث شده است بسیاری از کاربران این سایت، از ادامه فعالیت در این سایت صرف‌نظر کنند.

برای مثال نزدیک به 16 درصد از افراد مورد تحقیق اعلام کردند به دلیل مشکلاتی که این سایت برای آن‌ها به وجود آورده است، از جمله نداشتن کنترل کافی برای مدیریت اطلاعات خود و یا نداشتن وقت کافی استفاده از فیس‌بوک را متوقف کرده‌اند.
فیس‌بوک عامل اعتیاد به دوستان

روانشناسان معتقدند این سایت باعث "اعتیاد به دوستان" می‌شود و به همین دلیل هم هر روز تعداد کاربران آن افزایش پیدا می‌کند.

آن‌ها معتقدند استفاده از این سایت خصوصا برای زنان می‌تواند خطرناک باشد، چرا که زنان به دلیل احساسات خاصی که دارند و تمایل به ارتباط با دیگران در مقایسه با مردان در آن‌ها بیش‌تر است، ممکن است با احتمال بیش‌تری به استفاده از این سایت اجتماعی اعتیاد پیدا کنند.

علاوه بر آن، سایت‌های اجتماعی به تدریج در حال جایگزین شدن با ارتباطات واقعی با دوستان و اعضای خانواده می‌شود و به همین دلیل روابط اجتماعی واقعی به تدریج در حال ضعیف شدن هستند.

دیوید اسمالوود یک کارشناس اعتیادر در کلینیک Priory در این باره گفت: حداقل 10 درصد از جمعیت در خطر اعتیاد به سایت‌های اجتماعی قرار دارند.

او در ادامه گفت: این سایت به هیچ وجه برای افرادی که در حال ترک اعتیاد خود از مواد مخدر، مشروبات الکلی و دیگر اعتیادهای روانی مانند وسواس یا اعتیاد به خرید هستند مناسب نیست. علاوه بر آن‌که ممکن است عتیاد به این سایت‌ها اثر روانی بدی روی این افراد داشته باشد، شیوه ارتباطی در این سایت‌ها به گونه ایست که ممکن است احساس طرد شدن را در این افراد تقویت کند.

اعتیاد همیشه به آن‌ معنایی که ما تصور می‌کنیم نیست، استفاده افراطی از هر چیز مانند اینترنت می‌تواند به صورت اعتیاد بروز پیدا کند. در این حالت شما مرتبط احساس می‌کنید به شیوه‌ای باید نیاز روانی خود را برطرف کنید و به همین دلیل ممکن است تا ساعت‌ها در سایت‌هایی مانند فیس‌بوک در حال گشت و گذار باشید.

در مواردی حتی کاربران این سایت آن قدر وقت خود را پای آن صرف می‌کنند که خواب آن‌ها هم دچار اختلال می‌شود و به بیماری‌های دیگری مانند افسردگی یا ناامیدی دچار می‌شوند.

در حال حاضر فیس‌بوک بیش از 500 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.

کارشناسان معتقدند اعتیاد در عصر حاضر تغییر شکل زیادی داشته است و دیگر محدود به مواد مخدر و سیگار و مانند آن نیست.

در تحقیق مشابهی که توسط محققان انگلیسی روی 3 هزار فرد زیر 30 سال انجام شده فیس‌بوک جرو 10 اعتیاد اول مدرن این کشور مطرح شده است. بعد از قهوه و شکلات، سایت فیس‌بوک در رده سوم قرار گرفته است.

برخی از اعتیادهای مدرن عصر فعلی شامل قهوه، شکلات، فیس‌بوک، محصولات زیبایی، هله‌هوله‌ها، شایعات در مورد اشخاص معروف مانند بازیگران و خوانندگان است.

۸ قابلیت ویندوز ۸ معرفی شد

Posted: 13 Jul 2010 01:28 PM PDT

همکاران سیستم - از هم‌اکنون تا زمان تکمیل ویندوز 8 و عرضه آن به بازار حدود 2 سال باقی مانده است و از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که مایکروسافت برای ویندوز 8 در نظر گرفته، سازگاری این محصول برای به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها با محصولات HP، OEM و دیگر شرکای مایکروسافت است.

بر اساس آخرین برنامه‌ریزی‌های مایکروسافت، 8 قابلیت کاربردی که قرار است در ویندوز 8 به کار گرفته شوند در زیر آورده شده است:

- ورود به رایانه با تشخیص چهره کاربر به جای رمز عبور: در سال 2012 میلادی حسگرهای به‌کار رفته در دستگاه‌هایی مانند میکروفون‌ها، دوربین‌های دیجیتالی، گیرنده ماهوره‌ای GPS، سیستم‌های سرعت‌سنج، دماسنج و حسگرهای مغناطیسی که با رایانه‌های شخصی سازگار هستند، به ویندوز 8 امکان می‌دهند که پس از تشخیص چهره کاربر اجازه ورود به رایانه را صادر کند.

- امکان پیروی ویندوز 8 از دستگاه‌های الکترونیکی: مایکروسافت در نظر دارد نسخه جدید سیستم‌عامل خود را از حالت ماشین-محور خارج کرده و به صورت کاربر-محور ارایه دهد. این مسئله به این معنی خواهد بود که ویندوز 8 می‌تواند زمانی که شما از رایانه شخصی به لپ‌تاپ و به دستگاه‌های دیجیتالی کوچک‌تر منتقل می‌شوید، خدمات متناسب با شما را ارایه دهد.

- پشتیبانی از نمایشگر لمسی مانند iPad: مایکروسافت به همکاران خود توضیح داده است که ویندوز 8 را با قابلیتی بهتر از نمایشگر لمسی iPad اپل عرضه می‌کند. این سیستم‌عامل همچنین می‌تواند از سیستم‌های سرعت‌سنج، سیستم هوشمند شناسایی محل استقرار کاربر، سیستم تشخیص نور محیط و ... پشتیبانی کند.

- تماشای فیلم‌های HD در تلویزیون‌های بی‌سیم: ویندوز 8 قابلیت سازگاری با انواع دستگاه‌های الکترونیکی از جمله گیرنده‌های تلویزیونی را دارد و می‌تواند امکان تماشای فیلم‌ها با کیفیت بسیار بالای HD را فراهم کند. بر این اساس کاربر می‌تواند لپ‌تاپ خود را روشن کند،‌ فیلم مورد نظر خود را در اینترنت بیابد، و با یک کلیک آن را به صورت بی‌سیم به تلویزیون خود انتقال داده و آن را تماشا کند.

- بارگذاری ابزارهای مورد نیاز از فروشگاه Windows App Store: مایکروسافت مانند فروشگاه اینترنتی که اپل هم‌اکنون برای آیفون و iPad عرضه کرده، مرکز اینترنتی ویژه‌ای عرضه می‌کند که کاربران در سراسر دنیا می‌توانند کلیه ابزارها و برنامه‌های مورد علاقه خود متناسب با سیستم‌عامل ویندوز 8 را از آن بارگذاری کند.

- کشتن ویروس و حفظ اطلاعات کاربران: ویروس‌ها معمولا با قابلیت تخریب اطلاعات ذخیره شده روی رایانه‌ها عرضه می‌شوند، اما ویندوز 8 به گونه‌ای ساخته می‌شود که بدون آسیب رساندن به اطلاعات می‌تواند کلیه ویروس‌ها و برنامه‌های مخرب را از بین ببرد.

- بوت شدن رایانه بدون درنگ: یک بررسی که در مارس 2010 انجام شد نشان داد که زمان صرف شده برای بالا آمدن ویندوز مهم‌ترین عامل نارضایتی کاربران محسوب می‌شود. بر این اساس مایکروسافت قصد دارد ویندوز 8 را به گونه‌ای طراحی کند که بالا آمدن آن طول نکشد و از زمان روشن کردن رایانه تا بالا آمدن سیستم هیچ زمانی صرف نشود. در ویندوز ویستا زمان بوت شدن رایانه 40 ثانیه بود که در ویندوز 7 این رقم به 37 ثانیه رسید. اما مایکروسافت قصد دارد آن را در ویندوز 8 صفر کند.

- امکان کنترل بیشتر بر رایانه: یکی از مهم‌ترین اهدافی که مایکروسافت در ویندوز 8 دنبال می‌کند، آسان‌سازی استفاده از ابزارها و ارتقا تجربیات رایانه‌ای کاربران است. مایکروسافت در این سیستم‌عامل روش‌های جدید ارتباط با رایانه را در اختیار کاربران می‌گذارد و امکان کنترل بیشتر رایانه را برای کاربران فراهم می‌آورد.

آموزه‌های تکنولوژیک از جام‌جهانی

Posted: 13 Jul 2010 01:28 PM PDT

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، شهرام شریف - سال‌ها است جام جهانی را فراتر از یک رویداد ورزشی تفسیر می‌کنند؛اما برگزاری این دوره از مسابقات جام جهانی نشان داد که گوشه‌های این رویداد ترکیبی به فضای رسانه‌ای و مجازی رسیده است. تا پیش از برگزاری این دوره از آن به عنوان نخستین جام جهانی که شبکه‌های اجتماعی در آن حضور دارند یاد می‌شد، حال آمارها نشان می‌دهد که جام‌جهانی نه تنها رکوردهای مربوط به تماشای تلویزیونی، بلکه آمارهای مربوط به ترافیک اینترنتی را هم شکسته است.

هر چند هنوز تلویزیون مهم‌ترین عامل اتصال میلیون‌ها نفر به این رویداد جهانی به شمار می‌رود، اما این دوره از جام‌جهانی فرصتی برای عرض اندام اینترنت بود. بسیاری از شبکه‌های اینترنتی امسال مسابقات جام جهانی را به صورت آنلاین یا روی گوشی‌های موبایل نمایش دادند و این فرصتی برای میلیون‌ها کاربری بود که در زمان پخش بازی‌ها به تلویزیون دسترسی نداشتند.

این دوره از جام جهانی حتی در عرصه نمایش تلویزیونی و تکنولوژی‌های تصویری هم دوره‌ای منحصر به فرد به شمار می‌آید؛ چراکه برای نخستین‌بار برخی شبکه‌های تلویزیونی در کشورهای مختلف به پخش سه بعدی مسابقات اقدام کردند، بسیاری از تماشاگران تلویزیونی صداهای گوش خراش و ممتد ووووزلا را با تکنیک دالبی دیجیتال شنیدند و به زودی نیز قرار است، مجموعه‌ای از بازی‌ها که به صورت سه بعدی تصویربرداری شده با فرمت‌های بسیار با کیفیت در بازار عرضه شود؛ اما در حالی که همه این تاثیرات عمدتا در بخش نمایش و در واقع بیرون از زمین مسابقه تعریف می‌شد، فشار تکنولوژی ناگهان به درون زمین هم کشید.

در حالی که تا پیش از جام جهانی هیات‌مدیره محافظه‌کار فیفا حاضر به تغییر قوانین مربوط به داوری نمی‌شد و خطاها و اشتباهات قضاوت را جزئی از جذابیت این ورزش تعبیر می‌کرد، چند اشتباه مهلک داوری و نمایش با کیفیت آنها برای تماشاگران و فشار رسانه‌ها باعث شد فیفا سر تعظیم فرود بیاورد. در واقع اشتباهات قضاوت در بازی‌های جام جهانی در این دوره بیش از دوره‌های پیشین نبود؛ اما به لطف تکنولوژی (دوربین‌های متعدد و با سرعت تصویربرداری بالا) میلیون‌ها تماشاگر خطاهای قضاوت را به وضوح مشاهده کردند و همین چاره‌ای برای سنت گرایان فوتبال باقی نگذاشت که در نخستین جلسه بعدی خود موضوع استفاده از تکنولوژی در جهت افزایش دقت داوری مسابقات را مورد بررسی قرار دهند؛ اما اتفاق مهم دیگر خود پورتال یا سایت اصلی مسابقات بود. سایتی نه فقط با کاربرد اطلاع‌رسانی که یک‌هاب بزرگ برای تبادل کل اطلاعات و هماهنگ‌کننده اصلی مسابقات.

همین سایت و رویکرد به فناوری اطلاعات بود که فیفا را خارج از زمین موفق‌تر کرد، سایت فیفا یک چهارراه بزرگ اطلاعاتی، هماهنگی، مشارکتی و تحلیلی بود که از جزئی‌ترین اطلاعات مربوط به وضعیت هر بازیکن در زمین تا رای‌گیری اینترنتی برای انتخاب برترین بازیکن زمین و پیش‌بینی آنلاین بازی را پوشش می‌داد. سایت فیفا نمونه‌ای از پورتال موفقی بود که نشان داد تا چه حد تماشای فوتبال به شیوه سنتی و اتکا به گزارشگرانی که عمدتا به حاشیه می‌روند، خسته‌کننده و ملال‌آور است. جام جهانی در این دوره نشان داد که رویدادهای عظیمی چون جام جهانی تا چه اندازه می‌تواند با بهره‌گیری از تکنولوژی بر بسترهای جدید، کاربردی و منعطفی قرار گیرد که حتی خود برگزار‌کننده هم تصورش را نمی‌کرد؛ اما این همه تازه آغاز راه تکنولوژی در چنین رویدادی است.

روند رو به رشد استفاده کارمندان از شبکه‌های اجتماعی در محل کار

Posted: 13 Jul 2010 01:28 PM PDT

ایتنا - بسیاری از کارشناسان IT هشدار می‌دهند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی در محیط کار علاوه بر کاهش بهره‌وری و اتلاف زمان، می‌تواند به تهدیدات امنیتی دامن بزند.

بر اساس پژوهش که اخیراً توسط ترندمیکرو صورت گرفته است، تعداد آن دسته از کارمندانی که در محیط کار و در ساعات کاری، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، در حال افزایش است.

در این پیمایش که عادات رفتاری 1600 کاربر اینترنتی از کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان و ژاپن بررسی شد، این نتیجه به دست آمد که در دو سال گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محیط کار، از 19 درصد به 24 درصد رشد داشته است.

بنا به گزارش ایتنا به نقل از Mashable در آلمان اوضاع وخیم‌تر بوده و میزان استفاده، 10 درصد رشد داشته است.

از جمله مشهورترین شبکه‌های اجتماعی می‌توان به فیس‌بوک، توئیتر و لینکدین اشاره کرد.

مشخص نیست که آیا کارمندان از این سایت‌های پرطرفدار در راستای اهداف کاری استفاده می‌کنند و یا اینکه صرفاً این موضوع، عاملی است برای تلف کردن وقت و سرمایه شرکت‌ها.

بر اساس این گزارش کارمندانی که از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند، در استفاده از شبکه‌های اجتماعی به هنگام کار افراطی‌ترند.

در این بررسی، تقریباً یک سوم کاربران لپ‌تاپ‌ها در سراسر جهان گفته‌اند که آنها هفته‌ای یک بار هم که شده، به این گونه سایت‌ها سر می‌زنند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان IT هشدار می‌دهند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی در محیط کار علاوه بر کاهش بهره‌وری و اتلاف زمان، می‌تواند به تهدیدات امنیتی دامن بزند.

سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن علم‌سنجی و وب‌سنجی

Posted: 13 Jul 2010 01:28 PM PDT

لیزنا - سیزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن علم سنجی و وب سنجی (ISSI) چهارم تا هشتم جولای 2011 (13 – 17 تیر 1390) در افریقای جنوبی برگزار می شود.

سیزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن علم سنجی و وب سنجی (ISSI) چهارم تا هشتم جولای 2011 (13 – 17 تیر 1390) در دانشگاه فناوری اطلاعات دوربان، در افریقای جنوبی برگزار می شود.

چندی است که واژه ی اطلاع سنجی به طور فزاینده مورد استفاده قرار می گیرد، حوزه های علم سنجی، کتابسنجی و وب سنجی نیز با اطلاع سنجی مرتبط هستند و به عنوان شاخه های فرعی آن به شمار می آیند. تمامی این حوزه ها به یک حوزه ی موضوعی کلی یعنی علم اطلاعات تعلق دارند و هدف آنها تجزیه و تحلیل کمی و اندازه گیری همه انواع اطلاعات ثبت شده به لحاظ مطالعه الگوی توزیع، گردش و استفاده میان افراد، رشته های علمی، سازمان و یا کشورها می باشد. بنابراین رشته اطلاع سنجی به دانش مبتنی بر شواهد و آگاهانه در مورد پژوهش های علمی کمک می کنند و درونداد لازم برای سیاستگذاری در پژوهش و نوآوری در سراسر جهان را فراهم می آورد.

این کنفرانس، امکان ایجاد گروه های بحث و تبادل نظر را برای پژوهشگران، مدیران پژوهشی، و متخصصان حوزه اطلاعات و ارتباطات فراهم می آورد که می توانند درباره وضعیت کنونی، پیشرفت های اخیر، برنامه های کاربردی و تجربیات خود در خصوص اطلاع سنجی و علم سنجی بحث و تبادل نظر داشته باشند. این کنفرانس به زبان انگلیسی و توسط انجمن اطلاع سنجی و علم سنجی (ISSI) و شش دانشگاه برگزار می گردد.


پژوهشگران سراسر جهان می توانند مقالات پژوهشی و پوسترهای خود را در محورهای موضوعی زیر در این کنفرانس ارائه نمایند:

* نظریه ها
* روش ها و تکنیک ها
* تجزیه و تحلیل استناد و هم استنادی
* شاخص ها
* وب سنجی
* تهیه ی نقشه های علمی
* سیاست های پژوهشی
* بهره وری و انتشارات
* نشریات، پایگاه های اطلاعاتی، و انتشارات الکترونیکی
* همکاری ها
* مطالعات در سطح کشورها
* سنجش پروانه های ثبت اختراع (پتنت)


تاریخ های مهم این کنفرانس عبارت است از:

ارسال متن کامل مقالات/کارگاه آموزشی (15 ژانویه 2011/ 25 دی 1389)

اعلام نتایج پذیرش مقالات و کارگاه های آموزشی (15 فوریه 2011/ 26 بهمن 1389)

ارسال پوستر (18 فوریه 2011/ 29 بهمن 1389)

اعلام نتایج پذیرش پوستر (14 مارس 2011/ 23 اسفند 1389)

ثبت نام در کنفرانس (15 آوریل 2011/ 26 فروردین 1390)

زمان برگزاری کنفرانس (4-8 جولای 2011 /13 – 17 تیر 1390)


علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت همایش مراجعه نمایند.

نقدی بر کتاب جامعه‌شناسی روزنامه‌نگاری

Posted: 13 Jul 2010 01:28 PM PDT

خبرآنلاین، جلال خوش چهره - "جامعه شناسی روزنامه نگاری " عنوان کتابی است به به قلم " برایان مک نیر" استاد و محقق علوم ارتباطات که دکتر علی اصغر کیا و دکتر محمد رسولی آن را به طور مشترک برگردان کرده و انتشارات "جامعه شناسان" با موضوع "آزمون دوره های تحصیلات تکمیلی " برای دانشجویان رشته روزنامه نگاری منتشر کرده است.

همانگونه که نویسنده امریکایی کتاب تصریح کرده ؛ "این کتاب عمدتاً به عنوان یک منبع یادگیری و آموزش نوشته شده " و مطالعه آن نه تنها برای دانشجویان، بلکه همه تولید کنندگان عرصه رسانه های جمعی مفید و لازم است . این اهمیت از آن روست که به قول "مایکل اوکشات" بسیاری از ما به کار واموری مشغولیم بی آنکه با اصول و قواعد حاکم بر این کار آشنا باشیم . همچنین است محدود ماندن بسیاری از جنبه های مربوط به دانش علوم ارتباطات در کشور ما که عمدتاً در همان دانش کلاسیک باقی مانده و کمتر -برای مثال- با روزنامه نگاری نوین در عصر تکنولوژی ارتباطات آشناست . شوربختانه این وضع در حالی است که یا تولید کنندگان روزنامه نگاری برای آشنایی با تکنیک ها ی تازه رغبتی از خود نشان نمی دهند و تنها به برداشت شکلی از آن بسنده می کنند و یا هر آنچه در این زمینه منتشر شده کمتر مورد توجه شاغلان این رشته قرار گرفته است. علاوه بر موارد بالا مشکل دیگر اهتمام اندک مراکز دانشگاهی به کیفیت محصولاتی از این دست است که منتشر می شود.

به عبارت دیگر تولید نظریه بومی در عرصه ارتباطات نه تنها محدود بلکه آنچه از دیگران نیز برگردان می شود، گاه چنان دچار شلختگی در ترجمه و ویرایش است که دانشجویان این رشته با مفاهیم ومحتوای آثار منتشر شده به سختی می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند .شاید یکی از دلایل کم حوصلگی دانشجویان و فعالان عرصه ارتباطات در مطالعه چنین آثاری نیز همین امر باشد . وضع بالا در حالی است که فعالان بیرونی به شکل خستگی ناپذیر مشغول تئوری سازی و مفهوم سازی های تازه در این عرصه هستند. برای مثال برایان مک نیر از جمله نظریه پردازانی است که مدام در حال انتشار مقالات تحقیقی در زمینه روزنامه نگاری نوین است و نظرات او اکنون در کانون توجه مراکز دانشگاهی جهان قرار دارد.

درباره نویسنده

مک نیر نظریه پردازی نوگراست که می کوشد پیوند حوزه های مرتبط با جامعه شناسی و روزنامه نگاری را به طور مستقل بررسی کرده و مدلی از روزنامه نگاری نوین را همپا با عصر نو به نسل جدید ارائه کند.

در واقع مک نیر در شمار نوگرایانی است که تعریفی پست مدرن _ اگر مبالغه نکرده باشم _ از کار ویژه های رسانه های ارتباطی در دوران کنونی داشته و برای نهادینه کردن نظرات خود به بازتعریف هنر ارتباطات - و به ویژه روزنامه نگاری - مشغولند . مک نیر که معمولا ً نظرات خود را به شکل مقالات تحقیقی منتشر می کند بر این باور است که تولید کنندگان رسانه های جمعی از قواعد حاکم در دوران کلاسیک باید فاصله گیرند. او تاکید می کند که فارغ از رویکردهای ایدئولوژیک دوران انقلاب صنعتی و جنگ سرد که به شکل رقابتی در دو جبهه لیبرالیستی غرب و ایدئولوژیک شرق جریان داشت،اکنون با جهانی شدن موضوع انتخابات و به رسمیت شناخته شدن تکثر آراء و نیز توسعه تکنولوژی ، لازم است فعالان این حوزه به گونه ای با مخاطبان تعامل کنند که قادر باشند تأثیر گذاری خود را در متن تحولات همچنان حفظ کنند . او در یکی از مقالاتش که در سال 2005 میلادی با عنوان " روزنامه نگاری و دموکراسی " منتشر شد و نویسنده این سطور آن را به همراه دو مقاله دیگر به قلم " تئو دور گلاسر" با عنوان بازنگری در جایگاه اتاق خبر و "جرمی تانستال" با عنوان روزنامه نگاری سیاسی منشر و به تبیین نظرات ایشان پرداخت ، مدلی از روزنامه نگاری عمومی و مدرن را ارائه کرده است.(1)

مک نیر در آن مقاله در صدد پاسخ به این پرسش کلیدی است: " حالا که مردم به کمک توسعه تکنولوژی ارتباطات به شکل گسترده به اطلاعات دسترسی دارند، مطبوعات می خواهند با آنان چه کنند؟ به ویژه هنگامی که قرار است نقش مطبوعات در ارتباط با سیاستمداران و درجه موفقیت آنها در یک رقابت انتخاباتی به محک گذاشته شود." مک نیر تاثیر مطبوعات را بر روی کیفیت دموکراسی بررسی می کند و با نگاه به تحقیقاتش در این باره تصریح می کند: "مهمترین مشخصه این رفتار باید متعادل کردن ادعاها و اظهاراتی باشد که شاخصه بحث سیاسی است ." او با نقد زبان کلاسیک رسانه ها که خود آن را "زبان انتقادی " و مربوط به روزگار سپری شده می داند می نویسد: " این زبان برای جلب مشارکت جویی مردم جوامع دموکراتیک باید بر اساس زیبایی کلام و کیفیت مرغوب آن باشد ." پیشنهاد مک نیر برای روزنامه نگاری سیاسی دوران مدرن ، تلاش در تغییر "دولت دموکراتیک" به "دموکراسی مشاوره ای " از طریق تاسیس یک حوزه عمومی سالم است.

می توان گاه برایان مک نیر را نظریه پردازی تجویز گرا دانست که هرکجا ساخت و کار سیستم ها ی رسانه ای و تولید کنندگان آن را نقد می کند ، بلافاصله دیدگاه های تجویزی اش را نیز ضمیمه می کند؛ همانگونه که در کتاب "جامعه شناسی روزنامه نگاری" رفتار کرده است . به این ترتیب او در همه مقالات _ و بالتبع در این کتاب _ در پی پاسخ به این سوال است که کارگزاران رسانه ها و به ویژه روزنامه نگاران در جوامع امروزین چگونه خواهند توانست به عنوان یک شریک منصف در تحولات تاثیر گذار بوده و اعتبار خود را با حفظ واقع گرایی نزدیک به حقیقت حفظ کنند.

جامعه شناسی روزنامه نگاری

قبل از معرفی و نقد کتاب جامعه شناسی روزنامه نگاری باید خوانندگان را به این نکته توجه داد که نویسنده در فصل نهم و در واقع بخش پایانی کتاب تصریح کرده است؛ این کتاب به مدلی از روزنامه نگاری مدرن اشاره دارد که فرض اصلی در نحوه کارکرد آن، وجود دموکراسی و قبول حق رأی است (ص151).

این کتاب همچنین به منظور انتشار منبعی برای یادگیری و آموزش دانشجویان نگارش شده است(ص 53). مک نیر برای برجسته سازی بحث آموزشی خود می نویسد: "دغدغه ما در باره دنیا آنقدر به آنچه روی داده مربوط نمی شود که به آنچه روزنامه نگاران به ما می گویند که رخ داده است."(همان) در این حال نویسنده به مخاطبانش هشدار می دهد: "خوانندگان و مخاطبان امروز رسانه ها _ بر خلاف گذشته_ به دلایل مختلف، خوانندگان انتقادی متون هستند."(همان) از این رو اصرار دارد که روزنامه نگاران باید به بازتعریف ساخت و کارشان همت کنند. مک نیر در کتابش با لحاظ نکات بالا به پیوند حوزه ها ی مرتبط با جامعه شناسی و روزنامه نگاری به طور مستقل می پردازد. او می کوشد به حل مشکلی همت کند که به زعم او فقدان منابع در زمینه مباحث بین رشته ای مانند ارتباطات میان فرهنگی، روانشناسی ارتباطات و دیگر علوم در این زمینه ها ست. نویسنده در فصل نخست کتاب می پرسد: "ژورنالیسم (روزنامه نگاری)چیست؟ و با حفظ اعتدال در وضع پست مدرن، روزنامه نگاری چه چیزی نیست؟ وقتی در فرهنگ معاصر بین تحصیلات، اطلاعات، آگهی ها، بین هنر و هجویات، بین بالا و پائین، خط معلومی وجود ندارد و گاه جدال بر انگیز هستند، مرز بین روزنامه نگاری و غیر آن کجاست؟ و آیا چنین مرزی وجود دارد؟"

آنگاه پاسخ می دهد: "این خط وجود دارد زیرا اهمیت جامعه شناسان ارتباط روزنامه نگاری به میزان زیادی از انتطارات نویسنده یک شکل و محتوای مشخص افزایش می یابد و بر این اساس مشخصات برجسته شده مرز میان روزنامه نگاری با غیر آن ر ا معلوم می کند." (ص12)مِؤلف بحث مفهومی خود را در 2 بخش و 9 فصل ارئه کرده است: بخش نخست شامل سه فصل ( مقدمه، جامعه شناسی روزنامه نگاری و تأثیرات روزنامه نگاری)است . بخش دوم که به عوامل تولید روزنامه نگاری در شش فصل با عناوین زیر می پردازد: فرهنگ حرفه ای و تصمیم گیرندگان سازمانی روزنامه نگاری؛ محیط اقتصادی؛ محیط تکنولوژی؛ منابع جامعه شناسی و سرانجام پایان بندی بحث با عنوان "از کنترل تا آشوب" که مؤلف می کوشد هر چند عجولانه ، مدلی ارائه کند از آنچه تلاش داشته از ابتدا تا انتهای کتاب به آن بپردازد.نویسنده در سراسر کتاب خواننده را با تعابیری از هنر روزنامه نگاری آشنا می کند که برای خوانندگان ایرانی آن تا حدود زیادی تازه و در این حال جذاب است، مثل رقابت و سلطه؛ تکثر گرایی - مادی گرایی؛ انتقادی - هنجاری ...و بسیاری دیگر از این دست که می تواند روزنامه نگاران را در فهم تحولات نوین حوزه کاری شان در تعامل با محیط اجتماعی یاری دهد.

دانشجویان علوم ارتباطی با مطالعه این کتاب به چگونگی اعمال قدرت رسانه ای در جوامع مدرن امروزی پی برده و در این حال راهکارهای مدیریت رقابت هوشمندانه در محیط رسانه ای را می آموزند .(فصل سوم و پنجم)مؤلف بنای بحث خود را بر پایه معرفی روزنامه نگاری مدرن قرار داده و همانگونه که در بالا اشاره شد، فرض اصلی وجود دموکراسی و به رسمیت شناخته شدن حق رأ ی در جوامعی است که قرار است ارتباط جامعه شناسی و روزنامه نگاری در آن مورد مداقه قرار گیرد.(فصل چهارم) از این رو کتاب توصیف روزنامه نگاری از دوران کلاسیک (به عنوان بازتاب دهنده نیاز جامعه تازه صنعتی شده و رو به تغییر ) تا عصر مدرن است . نویسنده با لحاظ مختصات اجتماعی هر یک از دوران یاد شده و تفاوت های آنها راهکارهایی را برای کارآمدی رسانه ها در عصر حاضر ارائه می کند.(فصل چهارم) دیدگاه های تجویزی او ربط مستقیم با خصلت هایی دارد که از محیط اجتماعی روزنامه نگاران ( اعم از جوامع مختلف ) تاثیر می پذیرد . برای مثال نویسنده فصلی از کتاب خود را به معرفی علم جدید اخبار اختصاص داده و تأکید می کند:" خوانندگان امروز رسانه ها بر خلاف گذشته مخاطبان انتقادی متون هستند."(ص 66-70)

به این ترتیب مک نیر معتقد است: "در دوران مدرن، گفتمان ها نیز با گذشته تفاوت کرده و لازم است روزنامه نگاران کلام خود را به گونه ای آرایش کنند که نتایج منظور، حاصل شود."(ص 79-80) مک نیر قاعده بحث خود را با رویکردی لیبرالیستی بنا کرده و از همین منظر به ارائه دیدگاه های تجویزی خود می پردازد . بنابراین کتاب همواره به دو سطح از روزنامه نگاری توجه دارد؛ مدل لیبرالیستی مطلوب خود با خاستگاه های کاملاً غربی با اشاره به الگوهایی که رسانه های امریکایی و انگلیسی در دستور کار دارند و مدلی از روزنامه نگاری در جوامع تازه رسته از بند های ایدئولوژیک شرق و جوامع در حال توسعه.(ص 113-117) در این حال او در معرفی مدل لیبرلیستی به تفاوت میان رویکرد های هریک از طیف های دو سطح یاد شده می پردازد. برای مثال او معتقد است برخلاف روزنامه نگاری در جامعه امریکایی که تلاش شده دولت تا حد ممکن از مدیریت و مداخله مستقیم در کار رسانه ها پرهیز کند اما در بریتانیا این رویکرد به طرزی محافظه کارانه مورد کم توجهی قرار گرفته است ؛ اگرچه رسانه ها به رغم مدیریت های دولتی توانسته اند الگویی از کار با احساس مستقل را تجربه کنند.

اما سطح دوم از تحلیل کارکردی رسانه ها در کتاب مک نیر مربوط به طیف هایی می شود که او آنها را دموکراسی های جدید اروپای شرقی و مرکزی دانسته و با عنوان "دمو کراسی های اظطراری" یاد می کند.(ص85-88) وی بر این باور است که اگر چه دموکراسی های اظطراری تا رها شدن از قید و بندهای ژنتیک شده از دوران حاکمیت رژیم های ایدئولوژیک گدشته فاصله دارند اما هنوز نباید محیط اجتماعی تاثیر گذار بر کمیت و کیفیت تولیدات رسانه ای آنها را نادیده گرفت . همچنین است جوامع بسته ای مانند عربستان سعودی که عوامل رسانه ای، کارگزاران مستقیم دولت یا وابستگان آنها هستند.مک نیر با سمپاتی به جوامع سطح نخست ، مخاطب خود را رسانه های جوامع سطح دوم می کند و در این میان می کوشد الگویی راهگشا برای ایشان از روزنامه نگاری مدرن ارائه کند. البته او از دایره انصاف خارج نشده و ابراز عقیده می کند که رسانه ها اعم از هر دو سطح بالا همچنان متاثر از سه متغیر کلیدی هستند ؛ اقتصاد، بوروکراسی و فشارهای طبیعی بر خاسته از الزام های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و تکنولوژیک که در هریک از جوامع، ویژگی های بومی خود را دارد. درست همینجاست که او برای جامعه شناسی روزنامه نگاری مصداق آورده و آن را از مقالات و تحقیقات دانشگاهی و یا حرفه روابط عمومی و خلاصه هر چیزی که می خواهد به حرفه روزنامه نگاری تنه بزند، متفاوت می کند .(فصل های اول، پنجم و هشتم)

تأثیر متقابل روزنامه نگاری و جامعه شناسی

در کتاب جامعه شناسی روزنامه نگاری، خواننده به طرزی ملموس با پیوند عمیق جامعه شناسی با تولید کنندگی رسانه ای آشنا می شود .او همچنین می آموزد که روزنامه نگاری به لحاظ ماهوی و کارکردی با گفتمان های دیگر؛ حتی هنر نویسندگی و داستان و فیلمنامه نویسی متفاوت است و اگرچه از این هنرها بهره می برد ولی هیچکدام از آنها نیست . مؤ لف می نویسد: "اهمیت روزنامه نگاری مدرن و ارتباط آن با جامعه شناسی به میزان زیادی از انتظارات نویسنده یک شکل و محتوای مشخص برجسته می شود." در این حال روزنامه نگاری ارتباط معلومی با جهش های اجتماعی و تطورات آن دارد .مصداق این مدعا تولد روزنامه نگاری در شروع عصر صنعتی است.

بنابراین روزنامه نگاری باید دارای چند مشخصه اصلی باشد:

1- حقیقت گرایی متکی بر عینت برای اعتماد زایی نزد مخاطب.

2- تاکید بر عنصر تازگی اخبار و تفسیر آن( اهمیت این بخش از آن روست که مخاطبان به لحاظ وجود انبوه رقیبان و انبوهگی اطلاعات کلان وخرد بسادگی گذشته خریدار مطالب هر رسانه ای نمی شوند . بنابراین هنر روزنامه نگاری در این دوران سخت، مفهوم بخشی و ساماندهی به اطلاعاتی است که به وفور وجود دارد . همین امر وجه تمایز روزنامه نگاری موفق با دیگر منابع اطلاعاتی است.)

3- مفهوم بخشی به شکل روایت و قصه نویسی برای داده هایی که هیچ احساسی در آنها نیست . برای مثال لیست اطلاعاتی در باره درجه وفشار هوا که در اختیار همگان قرار دارد اما روزنامه نگار باهنر تیتر زنی و آرایش متن هنرمندانه آن را به عنوان یک خبر تازه در اختیار مخاطب قرار می دهد .(ص14)

4- ارائه مدل های روزنامه نگاری با تأسی از خاستگاه های ایدئولوژیک. به عبارت دیگر می توان با قبول تکثر گرایی ایدئولوژیک در عرصه ارتباطات ، حقیقت را از دل واقعیت ها بر اساس برداشت های خود تفسیر و تعبیر کرد . اکنون می شود مدل های مختلف از روزنامه نگاری را ارائه کرد که شامل همه خصلت های بومی و ایدئولوژیک باشد ولی نمی توان با مسخ یا انکار واقعیت ها در عصر انبوهگی امکانات برای دسترسی به حقایق ، مخاطبان را در حصار قرار داد. در این حال همین امر رسانه ها را به میدانی برای رقابت رویکرد ها و ایدئولوژی ها و گفتمان های رقیب تبدیل می کند .(فصل های دوم و پنجم)

5- علم فقط وقتی موضوع ژورنالیسم قرار می گیرد که با خصلت ها و نیازهای اجتماعی همراه شود . بنابراین حوادث علمی هنگامی سوژه روزنامه نگاری می شود که با زندگی اجتماعی مردم تداخل کند . پس روزنامه نگاری به طور ذاتی در باره دنیای اجتماعی است تا اینکه بخواهد در باره دنیای طبیعی باشد . روزنامه نگار عصر مدرن باید توجه کند که میان مقاله علمی و تولید روزنامه ای فاصله است . علم از طیبیعت می گوید و ژورنالیسم از اجتماع ؛ حتی اگر روش های ژورنالیسم همانی باشد که در تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد؛ مثل تحقیق،جستجو، مشاهده و بازبینی منابع

6- تاکید بر ماهیت روزنامه نگاری به عنوان منبعی که سرانجام مخاطبان باید به رخدادها از پشت شیشه های عینک ژورنالیسم بنگرند .این کار با روش گزارش اخبار ،مقاله کیفی ،تفسیر ، نقطه نظر و روش هایی شبیه به اینها انجام می شود . نباید روزنامه نگاری را با مدلی خاص محدود کرده و براین امر اصرار داشت . جوامع شاخص های خود را دارند و روزنامه نگاری نیز می تواند متناسب هر جامعه کاراکتر خودرا بیابد ولی آنچه در همه جوامع ساری و جاری است اینکه روزنامه نگاران (اعم از بارون های مطبوعاتی تا نیروهای درجه چندم ) نزد مردم خود می توانند همانند سیاستمداران و صاحبان قدرت مورد شک و تردید قرار گیرند.(فصل های ششم و هفتم)

7- ممکن است دست اندر کار ان رسانه ای در جوامع خود حتی منفور باشند اما همگان این قاعده اجتناب ناپذیر را می پذیرند که " ژورنالیسم به عنوان یک کالا در زمان تقاضا غیر قابل جلوگیری است."

8- سر انجام اینکه ژورنالیسم نمی تواند بدون تأثیر پذیری از گفتمان حاکم بر جامعه و ریشه های بروز اتفاق ها عمل کند. این امر به معنی رابطه عمیق روزنامه نگاری با جامعه شناسی است .(فصل هشتم) مک نیر پس از ارئه تصویری از کار ویژه های روزنامه نگاری در عصر مدرن در فصول بعد به ساخت وکارهای تولید رسانه ای و ارتباط آن با جامعه شناسی می پردازد .او با بهره گیری از جامعه شناسی سیاسی و اندشمندان این حوزه بر این امر تاکید دارد که رسانه ها همچنان رکن چهارم دموکراسی هستند . اگرچه در ترجمه کتاب این عنوان "وضعیت چهارم " معرفی شده با این حال مؤلف وظایف زیر را برای تولید رسانه ای بر می شمارد : حفظ بی طرفی وارائه نقش شریک منصف در مناقشات و تعاملات اجتماعی؛ حمایت و حفاظت از کثرت گرایی؛ حراست از فرهنگ و گفتمان دموکراتیک؛ حمایت از آزادی عقلانی؛ ایفای نقش به عنوان خدمتگزار به علایق عمومی؛ نورافشانی در گستره عمومی و حفظ آن به عنوان شرط تصمیم سازی اشتراکی منطقی برای تعامل و تصمیم گیری .(فصل سوم)

ژورنالیسم و موانع اجتماعی

آنچه در بالا آمد اشاره به جنبه های کارکردی رسانه ها و ارتباط آن با جامعه شناسی است ولی همه مواردی نیست که بر کارکرد رسانه ها و تولید کنندگان آن مترتب است. بلکه از همین منظر موانعی بر سر راه تولید رسانه ای وجود دارد که به طور مستقیم با جامعه شناسی مرتب است. اعمال سلطه در کار رسانه عنوان کاملی است که می توان در این باره به آن اشاره کرد. مک نیر مکانیزم اعمال سلطه را در سه سطح بررسی کرده است: اقتصاد رسانه ها در سلسله مراتبی از فرایند مدیریت رسانه؛ قدرت های سیاسی و قانون گذاری ها در این امر؛ طبقه فرهنگی حاکم و مطالبات از رسانه ها که به معنی توقع از آنها در پذیرش کامل ارزش ها و فرهنگ حاکم است. نویسنده در باره بند آخر معتقد است تحقق منظور بالا از طریق آموزش روزنامه نگاری در هریک از جوامع ممکن است. (فصل پنجم) وی در این باره تاکید دارد که "تمام جوامع بشری توسط مجموعه ای از ارزش ها ی توافق شده، عناصر هسته ای و ایدئولوژی ها که هدفشان تنظیم روابط و رفتار در قلمرو های متفاوت است به یکدیگر متصل هستند." شاید از همین روست که جان فیسک می گوید: "روزنامه نگاران یک واحد سلطه گری به وجود می آورند که به علایق سلطه گری اجتماعی خدمت می کنند."(ص 33)

9- محتوای خبر (حداقل بخشی از آن) نتیجه شرایط فنی تولید روزنامه نگاری است. در واقع متغیر تکنولوژی و فن روزنامه نگاری با ایجاد ترغیب نزد مخاطب ارتباط تنگاتنگ دارد. اکنون فناوری، فاصله میان یک رویداد و زمان گزارش دادن آن را کاهش داده است. در تهیه خبر ، "آنجا بودن و اول آنجا بودن اصل مهم در رقابت خبری است". (فصل هفتم) بنابراین یکی از موانع جدی برای تولید رسانه ای همانا رقابت در بهره مندی از فناوری است و سبب می شود رقابت میان تولید کنندگان رسانه ای بر سلسله مراتب عمودی صورت گیرد. در واقع مفهوم سلطه گری در ارتباطات نیز ریشه در این امر دارد.

10- مطالبات نهاد های قدرت از کارکرد های رسانه ای همچنان یکی از اصلی ترین موانع تولید رسانه ای است که در هر یک از جوامع با توجه به محیط سیاسی آن می تواند با شدت کمتر یا بیشتر وجود داشته باشد ولی به این معنا نیست که - برای مثال- رسانه ها در جوامع دموکراتیک مصون از این مشکل هستند . بهر حال به نظر مک نیر اکنون دو نگرش به روزنامه نگاری سیاسی وجود دارد. او نگرش ها را بادو عنوان جعل می کند؛نگرش های " رقابتی و سلطه". نگرش اول به رسانه به عنوان تسهیل کننده تکثر گرایی می نگرد و نگرش دوم رسانه را به مثابه ابزار کنترل دانسته و تنها در این چارچوب عملکرد آن را تحمل می کند .(فصل هشتم)

نقدی بر ساختار کتاب

کتاب جامعه شناسی روزنامه نگاری بی تردید یکی از منابع در خور در حوزه علوم ارتباطی محسوب می شود اما ضعف های ساختاری در ترجمه و ویرایش سبب می شود، دانشجویان و دست اندر کاران امر رسانه به سختی قادر باشند با آن ارتباط آسان ومستقیم برقرار کنند. به عبارت دیگر کتاب فاقد شناسه هایی است که به راحتی در اختیار خوانندگان قرار گرفته و به لحاظ موضوعی با آنان ارتباط برقرار کند. این ضعف نه ناشی از ناتوانی نویسنده در ارائه مفاهیم موضوعی خود بلکه عجله در کار ترجمه و انتشار این کتاب آموزشی است . مثلی معروف میان تولید کنندگان رسانه ای است که می گوید ؛ این تنها پیام نیست که اهمیت دارد بلکه آرایش آن از متن پیام نیز مهمتر است . مک نیز نیز در کتاب خود بر این امر تاکیدی به مراتب بیشتر داشته است. اما به نظر می رسد عجله دست اندر کاران کتاب در هر دو بخش ترجمه وانتشار سبب شده که بدیهی ترین اصول در کار انتشار کتابی آکادمیک رعایت نشود . در شناسنامه کتاب هیچ اشاره ای به معرفی نویسنده نشده است .و خواننده نمی داند قرار است چه موضوعی را با کدام رویکرد مطالعه کند.

اگرچه کتاب توسط دو نفر از اساتید دانشگاهی برگردان شده ولی ایشان حتی از نوشتن یک مقدمه ساده نیز پرهیز کرده اند. در واقع کتاب به شکلی خام ترجمه و منتشر شده است. مشکل وقتی بیشتر می شود که در کار ترجمه کتاب نیز همین کم دقتی تکرار شده است. متن علاوه براینکه نیاز به ویرایش اساسی دارد، گاه چنان است که اسامی چهره ها و منابع معروف نیز از خوزه اطلاعاتی مترجمان و یا ویرایش کنندگان خارج است. مصداق مدعای بالا بسیاری از صفحه های کتاب است که در زیر به بخشی از آنها اشاره می شود: صفحه های 12، 18، 19، 21، 22، 25 تا 28، 38 تا 46، تا48، 57، 60، 64 تا66 ، 69، 72 تا 74 و... . متاسفانه این موارد به درک مستقیم و بهره مندی خوانندگان از کتاب لطمه جدی می زند. بدتر آنکه این ضعف گاه در بخش های پایانی هر فصل که اتفاقاً جمله های کلیدی در آن آمده است،دیده می شود. به نظر می رسد کتاب جامعه شناسی روزنامه نگاری نیاز به بازبینی در دو بخش ترجمه و ویرایش دارد تا به این وسیله خدمت بیشتری به مراکز آکادمیک کشور شود. البته نباید از نظر دور داشت که حسن انتخاب این کتاب از سوی مترجمان محترمش اقدامی در خور تقدیر است و باید به آن احترام گذاشت. در پایان مطالعه این کتاب ارزشمند به همه دست اندر کاران تولید رسانه ای و دانشجویان توصیه می شود.

مهریه ۱۰۰ لپ‌تاپ به اجرا گذاشته شد

Posted: 13 Jul 2010 01:28 PM PDT

خبرگزاری فارس - زنی برای مطالبه مهریه خود که 100 لپ تاپ تعیین شده همسرش را به دادگاه فراخواند.این زن 30 ساله با مراجعه به دادگاه خانواده شهید محلاتی و دیدار با قاضی خواستار احضار همسر خود شد.

این زن در حضور قاضی شعبه 240 عنوان کرد که مهریه‌اش 100 لپ‌تاپ است و آنرا از شوهر معتاد به تریاک خود طلب کرده است.

وی ادامه داد: من مهندس کامپیوتر هستم و همان ابتدا این وسیله را به عنوان مهریه و به خاطر علاقه‌ام به کامپیوتر تعیین کردم.

زن بیان کرد: من قصد جدایی از شوهرم با اینکه او معتاد است، ندارم 10 سال او را تحمل کرده‌ام و به زندگی با او ادامه می‌دهم.

مرد 38 ساله در دادگاه حضور داشت و گفت: من اصلاً همسرم را دشمن خود می‌دانم که حالا به دادگاه آمده است.

وی تصریح کرد: خرج مصرف مواد من زیاد است و نمی‌توانم مهریه همسرم که 100 لپ تاب است را پرداخت کنم.

مرد بیان کرد: اگر همسرم مهریه‌اش را به من ببخشد من نیز اعتیادم را ترک می‌کنم و به او نفقه می‌دهم و در کنارش زندگی می‌کنم.

زن افزود: من مهریه‌ام را می‌خواهم و اصلاً به ترک اعتیاد شوهرم کاری ندارم و این موضوع برایم اهمیت ندارد.

وی ادامه داد: شوهرم وضع مالی نسبتاً خوبی دارد و می‌توانم به مرور این مهریه را بپردازد و من آن را مطالبه کنم.

قاضی رسیدگی کننده به این پرونده، مرد را محکوم به پرداخت مهریه زن کرد و همچنین پرونده را به کارشناسی ارجاع داد.

راه‌اندازی نخستین کتابخانه دیجیتال در تهران

Posted: 13 Jul 2010 01:19 PM PDT

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از راه‌اندازی نخستین کتابخانه دیجیتال در این شهر و در حوزه کتب علوم انسانی خبر داد.

به گزارش مهر، محمد مشاری با اعلام این خبر گفت: «این پروژه را معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی در دست اجرا دارد و در همین راستا ارتباطی تشکیلاتی با سازمان فرهنگی هنری شهرداری برقرار شده است. قرار است فاز نخست این طرح مهرماه و به صورت شبکه‌ای داخلی راه‌اندازی شود.»

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای این پروژه در شهرداری تهران از عضویت ایازی، آیت‌الهی، حسینی، خوراکیان و ضرغامی در این کارگروه که دبیرخانه آن در بوستان گفتگو واقع است، خبر داد و افزود: «عنوان این طرح کتابخانه دیجیتال علوم انسانی است و قرار است فایل پی‌دی‌اف تمامی کتاب‌های این حوزه به اشتراک گذاشته شود.»

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره مراحل راه‌اندازی این کتابخانه دیجیتال هم گفت: «دست‌اندرکاران این پروژه در حال تامین محتوای این کتاب‌ها به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی هستند.»

القاعده، مجله انگلیسی زبانش را نیز در اینترنت به راه انداخت

Posted: 13 Jul 2010 01:19 PM PDT

خبرآنلاین - شبکه تروریستی القاعده، مجله انگلیسی زبان اش را نیز در اینترنت فعال کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، شبکه القاعده در اینترنت مجله ای منتشر کرده است که به زبان انگلیسی است.

این مجله که "الهام" نام دارد، مجله ای پرزرق و برق است. در این مجله، شیوه های انجام حملات تروریستی مرحله به مرحله توصیف شده است. ماموریت این مجله فقط ترویج "جهاد" و تربیت کردن تروریستها جوان است.

این کار با پخش کردن پیامهای اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، در اینترنت انجام می شود. در این مجله اینترنتی، مراحل ساخت بمب نیز توصیف شده است. القاعده پیش از این از مجله اینترنتی عربی زبانش برای ارتباط برقرار کردن با پیروانش استفاده می کرد.

نشست تخصصی «شبکه‌های اجتماعی و هویت» برگزار می‌شود

Posted: 13 Jul 2010 01:19 PM PDT

گروه پژوهش‌های رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، نشست تخصصی با عنوان «شبکه‌های اجتماعی و هویت» برگزار می‌کند.

پرفسور یحیی کمالی‌پور، دکتر سعید رضا عاملی، دکتر محمد جواد غلامرضا کاشی، سید روح الله حسنی و بابک دربیکی سخنرانان این همایش خواهند بود.

این همایش روز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۳۸۹ ساعت ۱۴ در مرکز تحقیقات استراتژیک به‌نشانی خیابان پاسداران، روبروی ضلع جنوبی پارک نیاوران، پلاک ۸۴۰ برگزار خواهد شد.

نسخه سینمایی کارتون «اسکروج» از شبکه دو پخش می‌شود

Posted: 13 Jul 2010 01:07 PM PDT

خبرگزاری فارس - نسخه سینمایی کارتون «اسکروج» با نام «راکت» از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

نسخه سینمایی کارتون «اسکروج» فردا شب (23 تیرماه) از شبکه دو پخش می‌شود.
بنابراین گزارش، این فیلم سینمایی با نام «راکت» (The Rocket) ساعت 23:30 پخش می‌شود.

این فیلم محصول سال 2007 کشور کاناداست و به کارگردانی دانیل لوئیس و تهیه کنندگی چارلز بینامه ساخته شده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «اسکروج» پیرمرد سرمایه‌دار و در عین حال بسیار خسیسی است که زندگی بسیار سرد و ساکتی دارد و تنها چیزی که در دنیا برای او اهمیت دارد جمع کردن پول و ثروت است. در مقابل جنبه‌های دیگر زندگی مانند هنر و عاطفه و هرچه به روح و اخلاق انسانی مربوط باشد برای او بی‌ارزش و حقیر است.

کارمند او «باب کراچیت» وضع مالی بسیار بدی دارد و با حقوق مختصری که اسکروج به او می‌دهد خود و خانواده‌اش در مضیقه شدیدی هستند. اوضاع به همین منوال ادامه دارد تا اینکه در شب سال نو ...

تلاش برای راه‌اندازی دو شبکه تلویزیونی ورزشی

Posted: 13 Jul 2010 01:07 PM PDT

همشهری آنلاین - رئیس شورای هماهنگی و سیاستگذاری ورزش سازمان صدا و سیما گفت: با موافقت رئیس سازمان به دنبال راه‌اندازی دو شبکه تلویزیونی ورزشی هستیم.

علی اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه سه سیما و رئیس شورای هماهنگی و سیاستگذاری ورزش سازمان صدا و سیما گفت: یکی از این شبکه‌ها به فوتبال اختصاص خواهد داشت و دیگری سایر رشته‌ها را پوشش می‌دهد و درحال حاضر تنها مشکل ما تامین بودجه حداقل 160 میلیارد تومانی برای راه‌اندازی آنهاست.

وی که دربرنامه یک دنیا یک جام رادیو گفت و گو حضور داشت ادامه داد: در این مورد با سازمان تربیت بدنی مذاکراتی داشته‌ایم و امیدوارم سازمان ورزش سهم خود را از محل اعتبارات این سازمان به ما پرداخت کند تا مقدمات راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این شبکه‌های تلویزیونی برای ورزش ایران فراهم شود.

رئیس شورای ورزش صدا و سیما در پاسخ به این سوال که آیا سازمان ورزش مانند زمان آقای علی‌آبادی به دنبال مدیریت این شبکه‌هاست گفت: مشکل فعلی ما پول است. سازمان ورزش فعلا پول بدهد بعدا این مسائل قابل حل است!

پورمحمدی در مورد تهدید علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال مبنی بر جلوگیری از پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال لیگ برتر در صورت بالا نرفتن حق پخش مسابقات از طرف صدا و سیما گفت: افزایش بدون منطق حق پخش مسابقات موضوعی نیست که سازمان صدا و سیما زیر بار آن برود. من امیدوارم در یک فضای صمیمی و با تفاهم این مشکل بین ما و فدراسیون فوتبال به خوبی حل شود و هدف ما کمک به فوتبال است.

مدیر شبکه سه سیما درباره هزینه و درآمدهای سازمان صدا و سیما از محل پخش 64 مسابقه جام جهانی آفریقای جنوبی گفت: من از درآمدهای صدا و سیما از محل آگهی‌ها خبری ندارم ولی درمورد خرید آن ما از حدود شش ماه قبل در قالب یک کمیته تخصصی مذاکرات جدی را برای خرید امتیاز پخش آغاز کردیم و در نهایت با درایت آقای تقدس‌نژاد، معاون اداری و مالی صدا و سیما توانستیم با هفت و نیم میلیارد تومان تمامی مسابقات را خریداری کنیم.

پورمحمدی درپاسخ به این سوال که پوشش خبری مسابقات درمحل رویداد چندان قوی نبود و حتی تنها خبرنگار صدا و سیما آی دی کارت فیفا و بلیت مسابقات را هم نداشت افزود: ما بسیار دیر اقدام به خرید حق پخش کردیم و همین موضوع مشکلاتی را به وجود آورد و نتوانستیم برای خبرنگار واحد مرکزی خبر کاری کنیم، هر چند پوشش تمام مسابقات در شهرهای مختلف آفریقای جنوبی برای صدا و سیما هزینه زیادی بر می‌داشت.

ادامه‌ی فعالیت سرویس نقشه‌ی گوگل در چهار کشور

Posted: 13 Jul 2010 01:07 PM PDT

با وجود این حقیقت که رسوایی مرتبط با جاسوسی تصادفی گوگل از کاربران شبکه‌های وای فای فیصله نیافته است، این شرکت قصد دارد به جمع‌آوری تصاویر مورد نیاز برای بخش دید خیابانی سرویس نقشه خود در چهار کشور ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، این اقدام از هفته جاری آغاز می‌شود و گوگل در حالی این اقدامات را انجام می‌دهد که اطلاعات جمع‌آوری شده توسط خودروهای عکسبرداری دید خیابانی از شبکه‌های وای فای محافظت نشده را حذف کرده است.

دید خیابانی سرویسی است که به برنامه‌ نقشه‌ گوگل اضافه شده و به کاربران امکان می‌دهد به مرور عکس‌هایی با زاویه‌ی دید 360 درجه بپردازند که در سطح خیابانی از یک محل گرفته شده‌اند.

این شرکت اینترنتی در وبلاگش برای سیاست عمومی اروپایی خود اعلام کرد که به عکسبرداری سه‌بعدی و جمع‌آوری عکس برای سرویس دید خیابانی در سوئد، آفریقای جنوبی، نروژ و ایرلند ادامه می‌دهد. با این همه این بار اطلاعات وای فای هدف استراق سمع قرار نمی‌گیرند.

این کشورها تحقیقات مربوط به جمع‌آوری اطلاعات گوگل را تمام کرده‌اند و فعالیت جمع‌آوری تصاویر گوگل پس از نهایی شدن تحقیقات در حال ادامه در کشورهای دیگر نیز ادامه خواهد یافت.

غول جست‌وجوی گوگل در ماه می معترف شد که از شبکه‌های بی‌سیم بدون حفاظت اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده است. به‌علاوه این اطلاعات در سراسر جهان جمع‌آوری شده بودند. گوگل کد نرم‌افزاری قدیمی مورد استفاده در سیستم‌هایش را عامل بروز چنین مشکلی خوانده بود.

کم‌ترین توقع مردم از تجارت و بانکداری الکترونیکی چیست؟

Posted: 13 Jul 2010 01:07 PM PDT

آمارها از سهم تجارت الکترونیکی در تولید ناخالص داخلی و به تعبیری مجموع تجارت الکترونیکی در جهان و جایگاه کشورمان نشان می‌دهد ما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته در ابتدای مسیر هستیم و طبیعتا کم‌ترین توقع و دستاوردی که می‌توانیم از تجارت الکترونیکی داشته باشیم این است که در این کلانشهر شلوغ ما را از دام بروکراسی‌های زیاد و مسائل پیچیده‌ی مدیریت شهری خلاص کند و موضوع قطعی آن است که امروز سرویس‌هایی در بانک‌های کشور به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود اما چگونه و با چه کیفیتی؟

به گزارش ایسنا، امروزه تغییرات چشمگیری در حوزه‌های مختلف اتفاق افتاده است و تجارت الکترونیکی به‌عنوان موثرترین شیوه‌ی انجام کسب و کار در عصری که ارتباطات امکان زیادی را به منظور برقراری تماس و هزینه‌های مرتبط و انجام مبادلات بین مشتریان دارد، بازی می‌کند.

ارتقای سطح کیفی خدمات و شفاف‌سازی تجارت، ارتقاء بهره‌وری و شفاف‌سازی اطلاعات، ‌کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان از جمله مزیت‌هایی است که می‌توان برای تجارت الکترونیکی به آن اشاره کرد و باعث شده تجارت الکترونیکی در بیش‌تر زمینه‌ها جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی باشد اما این سوال وجود دارد که وضعیت خدمات تجارت یا بانکداری الکترونیکی در کشور ما چگونه است؟

براساس گزارش اتحادیه جهانی ارتباطات، ایران جزو 10 کشوری است که بیش‌ترین جهش را طی سالهای گذشته در توسعه فاوا داشته و به عنوان مثال در سال 2002 در بین 154 کشور رتبه‌ی 92 و در سال 2007 رتبه‌ی 78 ارتقاء یافت.

شاید بتوان گفت که ما تلاش بسیار خوبی داشتیم ولی به عقیده کارشناسان هنوز از نظر یکپارچگی و سازگاری با حوزه‌های استفاده از فن‌آوری اطلاعات مشکل داریم. به طوریکه برخی آمارها نشان می‌دهد در شاخص رتبه‌ی ایران در بخش مهارت‌ها در این سال‌ها تنزل یافته که نشان دهنده‌ی رقابت سریع در این حوزه است.

مسعود موحدی ـ معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی - در این باره با اشاره به این که بر مبنای رتبه‌بندی جهانی کشورمان در بین 150 کشور در سال 2008 در رتبه‌ی 87 قرار دارد که با وجود کسب رتبه‌ی نسبتا قابل پذیرش هنوز به فعالیت‌های زیادی نیاز داریم و قیمت دسترسی به اینترنت باید کاهش یابد، معتقد است: به طور کلی شواهد نشان می‌دهد قیمت فن‌آوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه نسبتا بالاست.

آمارها نشان می‌دهد با گسترش آگاهی از تجارت الکترونیکی و آموزش‌ها حجم تجارت الکترونیکی افزایش می‌یابد و ما با آنچه که باید باشیم فاصله زیاد داریم. باید همزمان زیرساخت‌ها، مهارت‌ها و کاربری‌ها را همراه هم رشد دهیم و به طور چشمگیری در استفاده از تجارت الکترونیکی و تراکنش‌های الکترونیکی و فضای الکترونیکی با هم هماهنگ باشیم که فعالیت‌ها بهتر انجام شده و رشد اقتصادی صورت بگیرد.

شاید چشم‌اندازهای گسترده‌ای در زمینه‌ی بهره‌گیری از شبکه‌های نسل آینده در دستور کار شرکت‌ مخابرات ایران قرار داشته باشد اما با نگاهی به روند توسعه مخابرات در دنیا و در ایران به وضوح حرکت آرام فن‌آوری‌ها و تجهیزات مربوطه، سیاست گذاری‌ها و حتی علوم پایه مخابراتی به سمت شبکه‌های نسل جدید و مبتنی بر بسته و نیز محور شدن نرم‌افزار قابل درک و نیازمند سرعت‌بخشی است.

راهکار چیست؟

اما تسهیل تجارت در فضای مجازی یکی از مباحثی است که اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی باید به آن اهمیت دهند؛ این مساله نه تنها به افزایش درآمد ارائه‌دهندگان آن منجر می‌شود بلکه امکاناتی را نیز در اختیار مشتریان نهایی می‌گذارد.

وجود شبکه‌های نسل جدید و حضور آن‌ها در ارائه سرویس‌های جدید به این معناست که شبکه‌ها به نحوی سرویس محور طراحی شوند تا بتوانند مشتریانی با تنوع سرویس‌های درخواستی را جذب کنند. لذا موضوع نحوه‌ی ارائه‌ی سرویس و مهم‌تر از آن محتوای سرویس قابل ارائه در راستای گذر به شبکه‌های نسل آینده حائز اهمیت محسوب می‌شوند.

تجارت الکترونیکی با توجه به ارزش افزوده بسیار زیاد در اقتصاد کشور و تسهیل روابط بین مردم و بنگاه‌ها و همچنین پتانسیل بالا در ارائه خدمات الکترونیکی برای پیاده‌سازی مقوله دولت الکترونیک، نیاز به بستر مناسب زیرساختی و مخابراتی دارد که در این میان شبکه‌های NGN نقش اصلی و زیربنایی را ایفا خواهند کرد.

شبکه‌های نسل آینده از آن جنس تکنولوژی‌هایی است که در صورت عدم تبیین وجوه مثبت و منفی‌اش و عدم رفتار کارشناسانه به هنگام ورود و استقرارش، کشور را به مصیبت‌ها و خسارت‌های فراوانی روبه‌رو خواهد کرد اما بر اساس آخرین اطلاعات این موضوع در وزارت ارتباطات ایران و زیرمجموعه‌های مرتبط در حال بررسی است.

تجارت الکترونیکی باعث شده ارتباط بنگاه‌ها با دولت و بنگاه‌ها با بنگاه‌ها و ارتباط بنگاه‌ها در داخل کشور و یا ارتباط مشتریان با بنگاه‌ها و به طور کلی همه‌ی کسانی که در این حوزه نیاز به دریافت خدمات دارند، سریع‌تر و راحت‌تر صورت بگیرد.

در کشورمان به گفته وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات میزان تجارت الکترونیکی تا پایان سال 87، یک هزار میلیارد تومان است اما در هر حال در برنامه‌ی توسعه‌ی فن‌آوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی در برنامه‌ی توسعه پنجم که به تایید کارگروه مدیریت IT رسیده، 20 درصد تجارت خارجی ما و حداقل 30 درصد تجارت خارجی ما باید الکترونیکی شود.

سیاست وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات این است که با توجه به اینکه قرار است خدمات ارتباطی در بخش خصوصی توسعه پیدا کند، باید از توسعه‌ی زیرساخت‌های ارتباطی حمایت شود و با تصویب مقررات جدید و کمک به اپراتورها که بتوانند خدمات پیشرفته را بهتر به مردم و صاحبان کسب و کار و صاحبان دستگاه‌های اجرایی ارائه دهند.

سیستم بانکی روان و دقیق و تدوین نظام مالی و حقوقی از جمله بسترهایی است که برای تجارت الکترونیکی مورد نیاز است. همچنین پذیرش اسناد الکترونیکی توسط مراجع قضایی، ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی پرسرعت و مطمئن و ایجاد بسترهای مخابراتی را از دیگر ضروریات دانسته می‌شود.

برای سامانه‌ی کامل تجارت الکترونیکی لایه‌های مختلفی مورد نیاز است؛ یعنی بانکداری الکترونیکی و دولت الکترونیکی در کنار تجارت الکترونیکی مورد نیاز است و این سه حوزه باید با هم پیش بروند چون عقب ماندن هر کدام باعث کندی حرکت در بقیه‌ی حوزه‌ها خواهد بود.

بنا براین ایجاد سرویس‌های جدید از اولویت‌ها محسوب می‌شود و توسعه‌ی دسترسی بر مبنای فیبر از سیاست‌های راهبردی دیگر است. ایجاد پایگاه‌های داده‌ی ملی هم یک بحث اساسی و مورد تاکید در برنامه‌ی پنجم توسعه عنوان شده که به‌عنوان زیرساخت اطلاعاتی محسوب می‌شود زیرا در همه‌ی حوزه‌ها برای اینکه پایگاه‌های داده‌ی ملی ارتباط هر حوزه را با حوزه‌های دیگر می‌تواند برقرار کند که در بعضی حوزه‌ها این کار و ایجاد این پایگاه‌ها شروع شده و در برنامه‌ی پنجم توسعه همه‌ی دستگاه‌ها باید این پایگاه‌ها را ایجاد کنند.

در هر حال تجارت الکترونیکی به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان می‌تواند مشاغل جدید جایگزین را ایجاد کند و درواقع تسهیل روابط تجاری، افزایش فروش و درآمد، ایجاد اشتغال، افزایش سطح رفاه زندگی مردم، تسریع در دسترسی به اطلاعات جهانی، حذف واسطه‌های غیرضروری، ایجاد موقعیت‌های جدید تجاری برای کارآفرینان از جمله مزایای حاصل از تجارت الکترونیکی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر