۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


مشایی: تجهیزات فنی تلویزیون مشترک کشورهای فارسی‌زبان آماده شد

Posted: 14 Jul 2010 08:49 AM PDT

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور در دیدار با وزیر فرهنگ تاجیکستان از راه‌اندازی شبکه تلویزیونی مشترک کشورهای فارسی زبان خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس دفتر و جانشین رئیس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در دیدار با میرزا شاهرخ اسراری وزیر فرهنگ تاجیکستان درباره تلویزیون مشترک کشورهای فارسی زبان، گفت: «تمامی تجهیزات فنی تلویزیون مشترک کشورهای فارسی زبان در ایران آماده شده و به زودی ارسال می‌شود تا در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی شود.»

در این دیدار شعردوست سفیر ایران در تاجیکستان، حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی و محمد علی کیانی نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند.

رحیم مشایی در ساختمان وزارت فرهنگ تاجیکستان در شهر دوشنبه درباره زبان فارسی، گفت: «ما باید برای گسترش زبان مشترک خود تلاش کنیم. در آینده خواهیم کوشید زبان فارسی را در ردیف پنج زبان بین‌المللی دنیا درآوریم و انشاء‌الله در این زمینه به نتیجه خواهیم رسید.»

میرزا شاهرخ اسراری وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز در این دیدار خبر داد: «تاجیکستان ساخت یک کتابخانه بزرگ ملی را شروع کرده و برای تامین کتاب‌های آن از رئیس دفتر رییس جمهوری ایران یاری می‌خواهیم. ایران در زمینه چاپ کناب‌های درسی و آثار شاعران ونویسندگان تاجیکستان نیز تجربیات قابل توجهی دارد که امیدوارم بتوانیم از این تجربیات هم بهره بگیریم.»

همچنین رحیم مشایی عصر دوشنبه سایت داده‌های زمین‌شناسی را که با سرمایه گذاری و کمک ایران احداث شده، در مرکز دولتی زمین شناسی تاجیکستان افتتاح کرد.

وی روز یکشنبه در مراسم نمادین بر زمین گذاشتن خشت نخست «خانه ایران» و سالن کشتی «فردوسی» در شهر دوشنبه که با سرمایه‌گذاری ایران ساخته خواهد شد، شرکت کرد و دیداری نیز با گروهی از ایرانیان مقیم تاجیکستان داشت.

شمار کاربران موبایل فیس‌بوک از ۱۵۰ میلیون نفر گذشت

Posted: 14 Jul 2010 08:42 AM PDT

فیس بوک که برروی تلفن‌های همراه به‌عنوان یک پلتفرم کلیدی حساب می‌کند، حدود 150 میلیون کاربر موبایل دارد که نسبت به صد میلیون نفر در ماه آوریل، افزایش یافته‌اند.

به گزارش ایسنا، اریک تی سنگ، مدیر محصولات موبایل فیس بوک با بیان این مطلب در کنفرانس "موبایل بیت 2010 " اعلام کرد که موبایل به سرعت به اهرم رشد این شبکه اجتماعی تبدیل می‌شود.

مارک زوکربرگ، مدیر اجرایی فیس بوک در کنفرانس طراحان F8 در اوایل ماه آوریل، شمار کاربران موبایل این شبکه اجتماعی را صد میلیون نفر اعلام کرده بود؛ فیس بوک روی هم‌رفته حدود 500 میلیون کاربر دارد.

به گفته تی سنگ، طی شش ماه آینده پلتفرم‌های موبایل فیس بوک از رابط کاربری مبتنی بر مرورگر رایانه این سایت پیشی می‌گیرند و این شرکت به‌زودی رابط‌های کاربری برنامه‌نویسی را برای برنامه‌های آندروید و آیفون خود عرضه می‌کند.

بر اساس این گزارش، تلفن‌های همراه شاید حتی از تلفن‌های هوشمند مورد استفاده در کشورهای توسعه‌یافته نیز مهم‌تر به شمار بیایند زیرا در بسیاری از کشورهای فقیرتر، دستگاه‌های موبایل اصلی‌ترین ابزار دسترسی به اینترنت برای بیش‌تر مصرف کنندگان محسوب می‌شوند و فیس بوک نیز به دنبال ایجاد راه‌هایی برای آن‌ها به‌منظور عضو شدن و استفاده از این شبکه اجتماعی بدون نیاز به داشتن یک رایانه شخصی است.

کاربران چینی باید در اینترنت از نام واقعی خود استفاده کنند

Posted: 14 Jul 2010 08:42 AM PDT

ایتنا - چین همواره حامی سیاست محدودسازی دسترسی به محتواهای اینترنتی بوده و آن را عاملی برای محافظت از شهروندان خود در برابر اطلاعات ناشایست و گمراه‌کننده می‌داند.

دولت چین تصمیم گرفته است با اجرای راهکارهایی، میزان گمنامی و ناشناختگی (anonymity) شهروندان خود را در این اینترنت کاهش دهد.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری CBC کانادا، مردم پرجمعیت‌ترین کشور جهان از این پس باید به هنگام خرید تلفن‌همراه و یا گشت‌وگذار در اینترنت، از نام واقعی خود استفاده کرده و نام مستعار را کنار بگذارند.

وانگ چن رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت چین در ماه آوریل از کنگره ملی این کشور خواسته بود سیستم جامع سانسور را تکمیل و ارائه نماید.

دولت چین از این سیستم برای مدیریت اینترنت استفاده می‌کند.

اصولاً دولتمردان چینی با آزادی اظهارنظر در اینترنت سر ناسازگاری دارند و این موضوع را به‌خوبی می‌توان از قوانینی که اخیراً در این کشور وضع شده است، مشاهده نمود.

مناقشات دامنه‌دار چین و شرکت گوگل در زمینه سانسور نتایج جست‌وجوها و نیز سخت‌گیری‌های بیشتر چین بر کافی‌نت‌های این کشور، از جمله این سیاست‌ها به‌شمار می‌رود.

در چین اینترنت بازترین و زنده‌ترین مکان برای گفت‌وگوها و تبادل افکار شهروندان این کشور محسوب می‌گردد ولی با توجه به سانسور گسترده‌ای که مقامات این کشور علیه اینترنت به کار گرفته‌اند، این فضا اندکی بسته‌تر شده است.

چین همواره حامی سیاست محدودسازی دسترسی به محتواهای اینترنتی بوده و آن را عاملی برای محافظت از شهروندان خود در برابر اطلاعات ناشایست و گمراه‌کننده می‌داند.

گفتنی است این کشور بیش از 400 میلیون کاربر اینترنتی دارد که این میزان، بالاترین تعداد جمعیت آنلاین در سطح جهان به‌شمار می‌رود.

۷۰ درصد فروش فیلم‌ها در پردیس‌ها و مجموعه‌های سینمایی است

Posted: 14 Jul 2010 08:42 AM PDT

امیرحسین علم‌الهدی گفت: 70درصد فروش فیلم‌ها در سینماهای تهران در پردیس‌ها و مجموعه‌های سینمایی است.

مدیر پردیس سینمایی ملت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که 40 درصد فروش فیلم‌ها در پردیس‌های سینمایی است، اظهار داشت: پردیس‌هایی که توسط شهرداری تهران ساخته شده‌اند مانند «زندگی»، «تماشا»، «آزادی» و «ملت» فروش مناسبی داشته‌اند و در کنار مجموعه‌های سینمایی مانند «اریکه‌ ایرانیان»، «ایران»، «فرهنگ» و «ماندانا» 70 درصد فروش فیلم‌ها را در تهران شامل می‌شوند.

وی با اشاره به علت استقبال بیشتر مردم از این سالن‌ها توضیح داد: مخاطب با مراجعه به این پردیس‌ها و مجموعه‌های سینمایی حق انتخاب دارد و تنها با یک فیلم مواجه نیست. هم‌چنین مخاطب با خدمات جانبی بیشتری مواجه است و می‌تواند از بوفه، کتابفروشی، کافه‌گالری و کافی‌شاپ استفاده کند و مورد سوم فراگیری مکان‌های این سالن‌ها است که در مناطقی واقع شده‌اند که مردم می‌توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: سینماهای تک‌سالنه به خاطر این‌که نمی‌توانند تنوع سلایق را پوشش دهند، روز‌به‌روز با افت فروش روبه‌رو هستند و اگر به سینماهای اروپا و آمریکا هم نگاه کنیم می‌بینیم در آنجا هم مجموعه‌های سینمایی مخاطب بیشتری دارند. به طور مثال در اروپا سال گذشته 80 تا 85 درصد مردم به مجموعه‌های بالای هشت سالن مراجعه کرده‌اند.

دولت روسیه تبلیغات تلویزیونی برخی کالاها را محدود می‌کند

Posted: 14 Jul 2010 08:41 AM PDT

دولت روسیه محدودیت‌هایی را برای تبلیغات تلویزیونی وضع می‌کند.

به گزارش ایسنا، دولت روسیه قصد دارد تا در آینده نزدیک محدودیت‌هایی برای تبلیغات تلویزیونی برخی کالاها و همچنین ساعات پخش تبلیغات تلویزیونی، اعمال کند.

به گزارش نووستی، دولت روسیه در حال تدوین قانون جدیدی است که براساس آن محدودیت‌هایی برای شبکه‌های تلویزیونی دولتی و خصوصی این کشور در خصوص پخش تبلیغات دارو، مشروبات الکلی و نوشابه‌های نیروزا وضع می‌شود.

دولت روسیه همچنین قصد دارد محدودیت‌هایی در زمینه زمان پخش تبلیغات تلویزیونی اعمال کند.

این درحالی است که شبکه‌های تلویزیونی دولتی و خصوصی روسیه سالانه پنج میلیارد دلار از محل تبلیغات درآمد دارند.

در حدود یک ماه قبل نیز محققان آمریکایی با اشاره به حجم بالای تبلیغات تلویزیونی غذاهای آماده (فست‌فود) در تلویزیون‌های این کشور و افزایش چاقی و ابتدا به کلسترول، قند و چربی بالا در بین مردم این کشور به‌ویژه جوانان در طی سال‌های اخیر، خواستار کاهش حجم تبلیغات غذاهای آماده و نظارت جدی دولت بر محتوای آگهی‌های تبلیغاتی شدند.

در ماه فوریه نیز مقامات تایوانی قانونی را تصویب کرده‌اند که بر اساس آن پخش تبلیغات تلویزیونی غذاهای مضر به همراه صحنه‌های استعمال دخانیات در بین برنامه‌های کودک و نوجوان ممنوع اعلام شده‌است. این قانون با هدف کاهش عوارض چاقی به تصویب می‌رسد.

تایوان از جمله کشورهایی است که مردم آن از عوارض چاقی بسیار رنج می‌برند و حدود 20 تا 30 درصد کودکان این کشور چاق هستند.

تایوان هم‌چنین نخستین کشور در دنیاست که برای پخش تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی مضر مالیات تعیین ‌کرده است.

دولت سریلانکا نیز در سپتامبر 2009 اعلام کرد که شرکت‌های تولیدکننده کالا در این کشور باید برای پخش تبلیغات تلویزیونی خود از دولت مجوز دریافت کنند.

از ابتدای سال 2009 نیز دولت فرانسه انجام تبلیغات در شبکه های تلویزیون‌های دولتی این کشور بعد از ساعت 8 بعدازظهر را ممنوع کرده اعلام کرد که از ژانویه‌ی 2012 به طور کلی تبلیغات از برنامه‌های شبکه های تلویزیون‌های دولتی فرانسه حذف خواهد شد.

در سپتامبر 2007 نیز دولت تایلند پخش آگهی‌های تبلیغاتی مشروبات الکلی در این کشور تنها از نیمه شب تا ساعت ‌5 صبح مجاز اعلام کرد.

ادامه‌ی حیات ویندوز اکس.‌پی تا یک دهه‌ی دیگر

Posted: 14 Jul 2010 08:41 AM PDT

ویندوز اکس پی که 9 سال قبل در سال 2001 عرضه شد، هم‌چنان تا یک دهه دیگر همراه کاربران خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مایکروسافت به تازگی اعلام کرد به برخی از مشتریان امکان می‌دهد تا ماه ژانویه 2020 مجوز دانگرید ویندوز اکس‌پی را خریداری کنند.

این مجوزها به مشتریان این شرکت امکان می‌دهد سیستم عامل ویندوز جدیدتر خود را تغییر داده و درعوض از یک کپی قانونی قدیمی‌تر آن استفاده کنند.

تنها مشتریانی که نسخه پروفشنال یا اولتیمیت ویندوز سون را خریداری کرده‌اند، می‌توانند به ویندوز اکس پی پروفشنال دانگرید داشته باشند.

مایکروسافت در ابتدا قصد داشت تا پایان ماه آوریل 2010 به مشتریان ویندوز سون اجازه دانگرید به ویندوز اکس‌پی را بدهد اما این مهلت به سرعت تا ماه اکتبر 2011 تمدید شد و اکنون این شرکت می‌گوید گزینه دانگرید را تا پایان دوره فروش ویندوز سون که تا ماه ژانویه 2020 برنامه‌ریزی شده است، تمدید خواهد کرد.

این اقدام با هدف جلب رضایت مشتریان تجاری صورت می‌گیرد که بسیاری از آن‌ها با نادیده گرفتن ویندوز ویستا، از ارتقاء سیستم عامل سیستم‌های خود صرف نظر کرده‌اند. طبق اعلام مایکروسافت، تقاضای شرکت‌ها برای رایانه‌های جدیدی که اکس پی بتواند برروی آن‌ها اجرا شود، بالا مانده است.

«بخشنامه اختصاص آگهی‌های دولتی به روزنامه ایران اصلاح می‌شود»

Posted: 14 Jul 2010 08:41 AM PDT

خبرگزاری ایسنا - عضو هیات مدیره خانه مطبوعات گفت: با مساعدت و توجه ویژه معاون اول رییس‌جمهور نسبت به نشریات محلی کشور بخشنامه اختصاص آگهی‌های دولتی به روزنامه ایران اصلاح می‌شود.

امید حلالی با اعلام این خبر افزود: در دیدار اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات کشور با معاون اول رییس‌جمهور که با حضور قاضی‌زاده، مدیر کل مطبوعات داخلی صورت گرفت، شرایط عمومی نشریات محلی کشور از طرف اعضا تبیین شد و تاثیر منفی خطاب به دستگاه‌های دولتی مبنی بر واگذاری آگهی‌های دولتی به روزنامه ایران توضیح داده شد؛ هم اکنون امنیت شغلی بسیاری دست‌اندرکاران و حیات اقتصادی آنهابه مخاطره افتاده است.

وی اظهار داشت: براساس گزارشات تمام اعضا این مطبوعات استانی و محلی هستند که از این آیین‌نامه دولت بیشترین آسیب را خواهند دید چرا که مطبوعات محلی به ذهن و زبان مردم پیرامون کشور نزدیک‌ترند و همه چیز را در سیاست‌زدگی خلاصه نمی‌کنند.

حلالی افزود: در این جلسه ضمن طرح مشکلات نشریات محلی عنوان شد که بیش از 2000 عنوان نشریه محلی کشور مانند سنگرها و خاکریزهایی هستند که جلوی رخنه فرهنگی را می‌گیرند، بنابراین روا نیست که با ابلاغ یک بخشنامه تمام کوشش‌هایی که روزنامه‌نگاران در مناطق پیرامون کشور برای انتشار به هنگام و پرمحتوا می‌گیرند زایل شود.

وی تصریح کرد: هدف برگزاری جلسه‌ آن بود که در پی نشست مشترک با دکتر محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا عالی‌ترین مقامات دولت نسبت به پیامدهای صدور این آئین نامه آگاه شوند.

حلالی گفت: با ارایه گزارش از سوی اعضاء‌ تاثیرات منفی این آئین‌نامه بر مطبوعات کشور بررسی شد که به لطف خداوند تاثیرگذار بوده و آقای رحیمی با درایتی خاص پس از شنیدن سخنان اعضاء تصریح کرد که در تنظیم این آئین نامه متاسفانه نکات مورد بحث لحاظ نشده است و ایشان بر لزوم اصلاح آن تاکید کرد.

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات افزود: معاون اول رییس جمهور نیز در این دیدار از تلاش صادقانه مطبوعات محلی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی تشکر و تاکید کرد: غفلت‌های گذشته در حمایت از مطبوعات استانی جبران خواهد شد و دولت درصدد است در جهت حمایت از مطبوعات محلی سراسر استان‌ها و رفع مشکلات با سازماندهی و برنامه‌ریزی به حمایت از این نهادهادی خدمتگزار بپردازد.

حلالی گفت: خانه مطبوعات کشور بر آن است تا همایش سراسری باشکوهی را در روز خبرنگار با حضور مدیران مسوول، سردبیران و خبرنگاران نمونه هر یک از نشریات محلی کشور در 17 مرداد ماه سال جاری با حضور رییس‌جمهور یا معاون اول ایشان جناب آقای رحیمی در تالار وزارت کشور برگزار کنند که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

«سایت‌های دولتی با هاستینگ خارجی فیلتر می‌شوند»

Posted: 14 Jul 2010 08:24 AM PDT

خبرگزاری فارس - معاون توسعه و مدیریت شبکه شرکت فناوری اطلاعات گفت: پس از چند دوره تعیین مهلت، تا پاییز سال جاری به سایت‌های دولتی برای انتقال میزبانی به داخل کشور مهلت داده شده و در غیر این صورت فیلتر خواهند شد.

علی اصغر انصاری در خصوص تعیین مهلت وزارت ارتباطات برای انتقال میزبانی سایت‌های دولتی به داخل کشور گفت: در سال‌های گذشته براساس تبصره 13 تصمیم نامه سال 86 نمایندگان ریاست جمهوری و از سوی شورای عالی فناوری چندین بار برای این موضوع مهلت تعیین شده بود که علیرغم مهلت‌های داده شده برخی دستگاه‌های دولتی میزبانی سایت‌های خود را به داخل کشور منتقل نکردند.

معاون توسعه و مدیریت شبکه شرکت فناوری اطلاعات تصریح کرد: بر این اساس اخیراً به مدیران عالی دستگاه‌های دولتی که سایت آنها در خارج از کشور میزبانی می شود اعلام کرده‌ایم که تا مهرماه (اول پاییز) فرصت دارند هاستینگ خود را به داخل کشور منتقل کنند.

وی در خصوص اینکه که پس از چند دوره تعیین مهلت در حال حاضر چه تعداد از سایت‌های دولتی در خارج میزبانی می‌شوند، گفت: هم اکنون هاستینگ عمده سازمان‌ها (حدود 70درصد) به داخل منتقل شده و مابقی همچنان در خارج از کشور میزبانی می‌شوند.

انصاری افزود: عمده بهانه مطرح شده از سوی سازمان‌هایی که در خارج میزبانی می شوند نبود امکانات کافی در داخل کشور است و این در حالی است که ارائه کنندگان داخلی خدمات دیتاسنتر می‌گویند این امکانات در داخل کشور فراهم است.

انصاری ادامه داد: به همین دلیل با ارائه لیست اسامی، سایت‌هایی که در خارج میزبانی می‌شوند به شرکت‌های IDC ( ارائه دهندگان خدمات دیتا سنتر) داخلی که از امکانات آنها مطمئن هستیم معرفی شدند و به شرکت‌ها گفته شد این سایت‌ها مشتری شما هستند، در کسب میزبانی و انتقال آنها از خارج کشور با یکدیگر رقابت کنید.

وی ادامه داد: همچنین لیست اسامی شرکت‌های IDC در اختیار مدیران سایت‌های در خارج میزبانی شونده قرار گرفت و به آنها مهلت داده شد تا با انتخاب و استفاده از امکانات IDC مورد نظر خود در موعد مقرر میزبانی را به داخل منتقل کنند.

معاون برنامه ریزی شرکت فناوری اطلاعات در خصوص IDC های پیشنهاد شده خاطرنشان کرد: این پیشنهاد به شرکت‌هایی که قبلا از وزارت ارتباطات پروانه اخذ کرده اند یا طی بازدیدهای انجام شده از امکانات آنها اطمینان حاصل شده سپرده شده و این شرکت‌ها کاملا خصوصی هستند و به دیتاسنترهای دولتی یا نیمه دولتی پیشنهادی نشده است.

وی در خصوص اینکه با توجه به سابقه تعیین مهلت برای انتقال میزبانی و عدم استفاده برخی سازمان‌ها از فرصت‌های داده شده، آیا این ضرب الاجل این بار ضمانت اجرایی خواهد داشت، گفت: پیشنهاد ما این است که تا مهرماه سازمان‌هایی که از این فرصت برای انتقال میزبانی استفاده نکنند فیلتر شوند، زیرا این بار برای هر دو سوی این مسئله (مشتری‌ها و ارائه کننده خدمات) شرایطی را قائل شده‌ایم تا عرضه و تقاضا بازار با هم منطبق شود.

فرمول محاسبه‌ی ضریب نفوذ اینترنت نهایی نشد؟

Posted: 14 Jul 2010 08:24 AM PDT

خبرگزاری ایسنا - آمار کاربران اینترنت در ایران به موضوع مورد مناقشه‌ای بین مراجع مختلف تبدیل شده است؛ اخیرا معاون امور مجلس رییس جمهور در همایشی اعلام کرد که هنوز ضریب نفوذ اینترنت در کشور 11 درصد است که طبق اعلام اتحادیه جهانی مخابرات 50 درصد کم‌تر از متوسط جهانی است. اما وزیر ارتباطات در همان جلسه درباره میزان ضریب نفوذ اینترنت کشور گفت: این میزان و درواقع ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 9/34 درصد است که البته ما برروی شاخص‌ها و تعیین آن‌ها بحث داریم و اهداف مختلفی برروی این شاخص‌ها وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد تعیین هرچه سریع‌تر یک فرمول علمی قابل قبول ضروری است و می‌تواند پایان‌بخش این اختلافات آماری باشد.

سرشماری کاربران اینترنت و ارایه آماری دقیق در این زمینه از جمله مواردی است که تا امروز در کشور مورد توجه جدی و مناسب واقع نشده و این در حالی است که با توجه به نفوذ روزافزون اینترنت در زندگی مردم این سرشماری می‌تواند با ارائه‌ تصویری مناسب از میزان و حوزه‌های نفوذ اینترنت در کشور، بستر مناسبی برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه را ایجاد کند.

به عقیده کارشناسان، ارایه آماری دقیق از کاربران اینترنتی کشور علاوه بر آنکه در تعیین جایگاه واقعی کشور نسبت به سایر کشورهای منطقه و جهان بسیار موثر خواهد بود، با توجه به اهمیت شاخص ضریب نفوذ اینترنت و همچنین فقدان اطلاعات کافی در این زمینه برای محاسبه شاخص‌های بین‌المللی هم بسیار ضروری است.

سرشماری کاربران اینترنت کشور یکی از اقدامات اخیر شرکت فن‌آوری اطلاعات با همکاری مرکز آمار ایران است که به گفته مسوولان، با هدف تحقق اهداف مرکز توسعه و مدیریت اینترنت (متما) انجام می‌شود که یکی از آن‌ها نیز طرح تعیین ضریب نفوذ اینترنت کشور به‌عنوان اولین اقدام عملی در تعیین شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات کشور است.

اما در خبرها اعلام شد که معاون شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران از نهایی شدن فرمول جدید محاسبه ضریب نفوذ اینترنت در کشور خبر داد و گفت: این فرمول در قالب یک پروژه و توسط دانشگاه صنعتی شریف تعیین و محاسبه شده است.

این فرمول ظاهرا به مراتب دقیق‌تر از روش‌هایی است که پیش از برای تعیین ضریب نفوذ اینترنت در کشور استفاده می‌شد و دارای پارامترهای اندازه‌گیری بیش‌تری است و این امید وجود دارد که با بهره‌گیری از این روش آمار واقعی‌تری از تعداد کاربران اینترنت در کشور بدست آید.

سال گذشته دانشگاه شریف توانست با ارایه بهترین طرح، برنده مناقصه شرکت فن‌آوری اطلاعات شود و تعیین ضریب نفوذ اینترنت را به روش‌ علمی و براساس اطلاعات شبکه آغاز کند. اغلب آمارهایی که تاکنون درباره ضریب نفوذ اینترنت اعلام شده، بی‌تردید خالی از اشکال نبوده است که با بهره‌گیری از فرمول جدید این آمارها بهبود می‌یابد.

ظاهرا بعد از تهیه فرمول علمی ضریب نفوذ اینترنت توسط دانشگاه صنعتی شریف، این فرمول مورد بررسی خبرگان و متخصصان نیز قرار گرفت. و اکنون یک فرمول ریاضی موجود است که دارای پارامترهای قابل اندازه‌گیری متعددی است، بنابراین برای دست یافتن به عدد نهایی، نخست باید اطلاعات اولیه براساس این پارامترها بدست آید.

با توجه به اینکه وجود آمار دقیق از کاربران اینترنتی در کشور برای حرکت در مسیر توسعه ضروری است، به نظر می‌رسد این اقدام شرکت فن‌آوری اطلاعات با همکاری مرکز آمار ایران نیز با توجه به اهداف اعلام شده و در راستای تحقق این امر باشد.

به عقیده تحلیلگران برای مشخص شدن ضریب نفوذ اینترنت در هر کشور باید تعریف دقیقی از یک کاربر اینترنت ارایه شود و همچنین باید تقسیم‌بندی درستی از کاربران، به‌عنوان کاربران مبتدی تا حرفه‌یی نیز صورت بپذیرد که مثلا در این زمینه، در اغلب آمارگیری‌ها درباره ضریب نفوذ اینترنت در جهان، از اقدامات میدانی کمک گرفته می‌شود؛ به این معنی که تعداد قابل توجهی از افراد از قشرهای مختلف، درآمدهای متفاوت و غیره به طور مستقیم مورد پرسش قرار می‌گیرند تا با جمع‌آوری اطلاعات بتوان ضریب نفوذ اینترنت را بااحتمال دقیق‌تری به دست آورد.

به گفته دست‌اندرکاران اجرایی طرح سرشماری کاربران اینترنت در کشور، استانداردهای بین‌المللی‌ای برای تعریف کاربران اینترنت وجود دارد که با استعلام رسمی و پاسخ‌هایی که دریافت کرده‌اند این واژه را این‌طور تعریف کرده‌اند:" کسی که در یک سال گذشته به عنوان مثال از ابتدای سال 87 به هر نحو و روش و با هر مدتی (مانند DailuP، تلفن همراه، استفاده از رایانه‌های محل کار، دانشگاه و غیره) به اینترنت وصل شده و از خدمات آن استفاده کرده باشد" در نتیجه در این طرح، کاربر اینترنت فردی است که طی 12 ماه گذشته در داخل کشور با اتصال به شبکه اینترنت از یکی از خدمات اینترنتی استفاده کرده باشد.

آنچه در انجام این طرح‌ مهم به نظر می‌رسد نحوه اجرا و هماهنگی آن، با اهداف مدنظر است که به عقیده برخی کارشناسان، طرح سرشماری از کاربران اینترنت که با اختصاص سرمایه میلیونی از سوی شرکت فن‌آوری اطلاعات و با همکاری مرکز آمار ایران در حال اجراست، در این حوزه با مشکلات و چالش‌هایی همراه است.

طرح سرشماری با انتقادهایی هم روبه‌روست؛ برخی تحلیلگران معتقدند در شرایطی که کیفیت و سرعت اینترنت در ایران هم‌چنان با چالش مواجه است، بهتر است به جای پرداختن به پروژه‌هایی مانند سرشماری، تلاش و صرف هزینه ویژه‌ای برروی ارتقاء کیفیت اینترنت در کشور انجام شود.

برخی پژوهشگران حوزه IT هم ‌بر این عقیده‌اند از آنجا که اکثر کاربران کشور از طریق روش Dailup به اینترنت وصل می‌شوند؛ بنابراین نمی‌توان به آمار ارایه شده از نتایج این طرح اتکا کرد؛ چرا که در حال حاضر اتصال به اینترنت از طریق Dailup در اکثر کشورهای جهان منسوخ شده است و آن‌ها رو به خدمات پیشرفته و پرسرعتی مثل ADSL، WIMAX و ... آورده‌اند.

همچنین این آمارگیری از امکان مقایسه ایران با سایر کشورها جلوگیری می‌کند؛ زیرا اگر در کشوری 97 درصد کاربران، از طریق ADSL به اینترنت وصل باشند در ایران این رقم به کمتر از 50 درصد می‌رسد، ضمن اینکه حتی در داخل کشور نیز افراد مختلف، از نظر دسترسی و سرعت اینترنت قابل قیاس با یکدیگر نیستند.

طرح سرشماری از کاربران اینترنت، اگر با دقت مناسب انجام شود و ضریب نفوذ واقعی اینترنت در کشور را مشخص کند، همانگونه که در اهداف انجام آن ذکر شده است می‌تواند در جذب منابع خارجی و مشخص شدن جایگاه واقعی ایران در رتبه‌بندی جهانی موثر باشد و ایران را به عنوان کشوری برجسته و مکانی برای فعالیت افراد به جهان بشناساند.

ضمن اینکه مشخص شدن ضریب نفوذ اینترنت در کشور قطعا این کمک را می‌کند که اگر در این حوزه، پایین‌تر از حد استاندارد جهانی مخابرات (ITU) هستیم، با برنامه‌ریزی‌های اصولی آن را افزایش دهیم؛ بنابراین تحلیل اطلاعات به دست آمده از این سرشماری، به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و تضمین کیفیت شبکه و تناسب کمیت با تقاضا بسیار کمک خواهد کرد.

ادعای عجیب یک مرد آمریکایی: فیس‌بوک مال من است!

Posted: 14 Jul 2010 08:24 AM PDT

ایتنا - مردی از اهالی نیویورک ادعا کرده است طبق یک قرارداد قدیمی که با مدیر فیس‌بوک بسته است، مالکیت بخش عمده این سایت اجتماعی باید به او داده شود.

اخیراً شخصی به نام Paul Ceglia مدعی شده است بخش عمده سایت‌فیس بوک به وی تعلق دارد.

وی شکایت‌نامه‌ای علیه مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) مدیر فیس‌بوک تنظیم و به دادگاه ارائه نموده است.

به گزارش ایتنا به نقل از WGRZ شغل این مرد 36 ساله، طراحی وب به طور پاره وقت است و در حال حاضر در Wellsville نیویورک زندگی می‌کند.

وی در مرافعه‌ای که ماه گذشته به دیوان عالی آمریکا عرضه نمود، مدعی شد که حق دارد مالکیت 84 درصد بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان را در اختیار بگیرد.

بنا به مستندات دادگاه، Ceglia در آوریل سال 2003 قراردادی با مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) رئیس اجرایی فیس‌بوک منعقد کرده است.

در این قرارداد که یک کپی از آن به دادگاه ارائه شده است، زوکربرگ از Ceglia خواسته بود وب‌سایتی ویژه دانشجویان دانشگاه هاروارد با نام کاری face book طراحی کند.

نکته مهم اینجاست که در این قرارداد تصریح شده بود که نیمی از درآمدهای نرم‌افزار، زبان برنامه‌نویسی و مداخل تجاری توسعه این سرویس باید به Ceglia برسد.

این سرویس که ما امروزه آن را به نام Facebook می‌شناسیم، 500 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.

در این مرافعه، مشخص نشده است که 84 درصد فیس‌بوک، چه میزان ارزش مالی دارد.

شرکت فیس‌بوک با مضحک خواندن این ادعا، از آمادگی حضور در دادگاه خبر داده است.

ماجرای اولین تماس با موبایل

Posted: 14 Jul 2010 08:24 AM PDT

خبرگزاری مهر - مارتین کوپر در سال 1973 جهان را متحول کرد در حالی که خود از آن چه روی خواهد داد خبر نداشت. وی به همراه تیمش در شرکت موتورولا توانست تنها ابزاری که به گونه ای زندگی نوجوانان و تاجران حرفه ای را به یکدیگر شبیه سازد را ابداع کند، ابزاری به نام تلفن همراه.

این ابزار ابعادی برابر یک آجر داشت و به مدت یک دهه به فروش تجاری نرسید اما به محض اینکه کوپر ابداع خود را در پیاده روهای نیوریورک به نمایش گذاشت همه چیز تغییر کرد.

ایده فناوری تلفن همراه در آن زمان توسط رقیب موتورولا یعنی شرکت AT&T ارائه شده بود و لابراتوار "بل" سیستمی را ارائه کرده بود که به کاربران اجازه می داد تماسهای تلفنی خود را در حالی که بر روی خط باقی می مانند از تلفنی به تلفن دیگر انتقال دهند. اما AT&T تمرکز خود را بر روی تلفن داخل خودروها قرار داده بود.

کوپر می خواست افراد این آزادی را داشته باشند تا از داخل خودروی خود تماس تلفنی برقرار کنند و از این رو وی به همراه شرکت موتورولا پروژه ای را برای خلق ابزاری قابل حمل آغاز کرد.

موتورولا به مدت سه ماه مشغول ساخت نمونه ای آزمایشی از ابزار مکالمه ای قابل حمل بود و کوپر در سال 1973 آن را به نمایش گذاشت. اولین تلفن همراه تجاری این شرکت با نام تجاری DynaTAC در حدود 10 سال بعد به فروش رسید.

کوپر که اکنون 81 سال سن دارد، بنیانگذار شرکت ArrayComm به شمار می رود. شرکتی که هدفش بهبود شبکه تلفنهای همراه، آنتنهای هوشمند و ارتباطات بی سیم است. همچنین وی به همراه همسرش مخترعان Jitterbug گوشی تلفن همراهی که کار با آن برای سالمندان تسهیل شده است نیز به شمار می رود.

"مارتین کوپر" آنچه اکنون به عنوان اولین تماس تلفن همراه مشهور است را در سال 1973 انجام داد. وی در گفتگو با سی ان ان به سئوالاتی درباره واکنشش برابر ابزاری که منجر به تغییر چهره ارتباطات به شکلی که ما آن را می شناسیم شده است، پاسخ داده است:

* سی ان ان: جو فناوری در سال 1973 چگونه بود و چه چیز ایده ساخت تلفن همراه و رقابت با AT&T را در شما به وجود آورد؟

- مارتین کوپر: در آن زمان خبری از مدارهای درهم پیچیده بزرگ نبود. رایانه ای در کار نبود، تلویزیونهای مدار بسته وجود نداشتند، هیچکس نمایشگرهای LCD را به خواب هم نمی دید؛ نمی توانم تمامی چیزهایی که در سال 1973 وجود نداشتند را نام ببرم. اما ما که برای سالها و سالها مشغول ساختن تلفنهای داخل خودروها بودیم فکر کردیم اکنون زمانی مناسب برای ارتباطات شخصی است زیرا انسانها به صورت طبیعی متحرک هستند.

برای صد سال نیاز انسانها برای صحبت کردن با تلفن به چسبیدن آنها به میز کار یا تلفنهای خانگی شان همراه بود و حال ما می خواستیم آنها را در خودروهایشان حبس کنیم؟ اصلا ایده خوبی نبود.

از این رو تصمیم گرفتیم در برابر AT&T بایستیم. در سال 1973 تصمیم گرفتیم رونمایی خیره کننده ای را اجرا کنیم و من نیز بهترین راه را انتخاب کردم تا تلفن همراهی بسازم و از فردی بخواهم مکالمه با اولین تلفن شخصی همراه را تجربه کند و این روند پیدایش و تکامل تلفن همراهی بود که ما ساختیم.

*چه زمانی این اولین تماس تلفنی شخصی را برقرار کردید؟ با چه کسی تماس گرفتید؟

- فکر می کردم همه جواب این سئوال را می دانند! اولین تماس تلفنی عمومی در خیابانهای نیویورک انجام گرفت و با "جوئل. اس. انگل" مدیر برنامه تلفنهای همراه AT&T تماس گرفته شد. من با او تماس گرفتم و گفتم: "جوئل، من از یک تلفن همراه با تو تماس می گیرم، از یک تلفن همراه واقعی، از یک تلفن همراه دستی و قابل حمل واقعی!"

دقیقا به یاد ندارم او چه پاسخی داد اما واقعا برای چند لحظه سکوت کرد. غرور از موفقیتم به اندازه ای بود که او دندانهایش را به هم می سایید. او بسیار مودب بود و تماس را با احترام خاتمه داد. زمانی که دوباره از وی درباره این رویداد پرسیده شد وی پاسخ داد هیچ خاطره ای از آن لحظه به یاد ندارد.

* واکنشها به تلفن همراه چه بود؟ آیا مردم درباره آن به عنوان ابزاری غیر واقعی، غیر ممکن یا غیر ضروری فکر می کردند؟

- خوب، مردم در برابر این ابزار شگفت زده شده بودند. این ورای تصورات بود که بیش از نیمی از مردم جهان بتوانند تلفن همراه داشته باشند. اما مردم از اینکه می دیدند می توان این دستگاه را به گوش چسباند، راه رفت و با تلفن با این و آن تماس گرفت مطلقا بهت زده شده بودند.

به یاد دارم که در آن زمان حتی تلفن بی سیم نیز نبود. ما در سال 1973 کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردیم و من تلفن همراه را به خانم خبرنگار جوانی دادم و به او گفتم با فردی تماس بگیرد. او گفت: "می توانم با مادرم در استرالیا تماس بگیرم؟" و من گفتم: "البته که می شود" و او تماس گرفت.

آن زن پس از تماس تلفنی کاملا متعجب شده بود. او نمی توانست تصور کند چگونه این ابزار کوچک توانسته است نیمی از جهان را دور بزند و مستقیما تماس وی را با مادرش برقرار کند. نیویورکی های ریزبین نیز با دهان باز در آنجا ایستاده بودند.

پذیرش این دستگاه جدید کاملا شگفت آور بود. ما دومین نمایش را در اوایل دهه 1980 و زمانی اجرا می کردیم که رئیس شرکت ما در واشنگتن بود. او دستگاه جدید را به"جورج بوش" پدر نشان داد و وی نیز به شدت تحت تاثیر آن قرار گرفت. او گفته بود: "خوب من باید این را به "ران" نشان دهم." و می دانید که پس از آن وی تلفن را به "رونالد ریگان" نشان داد. "ریگان" با دیدن تلفن گفته بود: "چه چیز مانع می شود ما از این تلفن نداشته باشیم؟"

* این تلفن همراه چه شکلی داشت؟ قیمت آن چقدر بود و چه کسی آن را می خرید؟

- تلفن ارتفاعی در حدود 25 تا 27 سانتیمتر داشت و ضخامت آن در حدود 4.5 سانتیمتر و عرض آن در حدود 10 سانتیمتر بود. وزن آن نیز در حدود 1.13 کیلوگرم بود.

* قیمت آن چند بود؟

- اگر درباره آن فکر کنید می بینید که آن تلفن همراه محصولی تجاری نبود و اگر می خواستید یکی از آنها را بسازید باید میلیونها دلار خرج می کردید. زمانی که ما محصول تجاری این تلفن را ساختیم 10 سال از ارائه نمونه اولیه آن گذشته بود. ما فروش آن را تا اکتبر 1983 آغاز نکردیم و در آن زمان نیز قیمت تلفنهای همراه ما سه هزار و 900 دلار بود. مثل اینکه امروز تلفن همراهی 10 هزار دلاری بخرید.

* این پول خیلی زیادی است. چه کسی این تلفن‌ها را می خرید؟

- خوب نمی توانم بگویم افراد زیادی آن را می خریدند. در واقع تعداد آنها بسیار کم بود. در ابتدا خریداران تنها افراد ثروتمند و یا افرادی بودند که همیشه در حرکت و رفت و آمد بودند. افرادی مانند دارندگان آژانسهای املاک و پزشکان که به دلیل استفاده از پیجرها بیشتر به تکنولوژی خو گرفته بودند، مشتریان اولیه این تلفن همراه بودند.

تلفنهای همراه تا هفت یا هشت سال پس از آن به موضوعی کاملا جدی تبدیل نشد همه فکر می کنند تلفنهای همراه همیشه بوده اند و همیشه محبوبیت داشته اند اما در واقع از سال 1990 سالی که تا قبل از آن تنها کمتر از یک میلیون تلفن همراه در سرتاسر جهان وجود داشت انفجار واقعی آغاز شد.

* آیا تصورش را می کردید زمانی برسد که همه یک تلفن همراه داشته باشند؟

- خوب ما می دانستیم که روزی همه یک تلفن همراه خواهند داشت اما تصور اینکه چنین اتفاقی در طول زندگی من رخ دهد کمی مشکل بود... و حالا ما تقریبا پنج میلیارد تلفن همراه در سرتاسر جهان داریم...وای خدای من!

* درباره پیشرفتهای تلفنهای همراه چه احساسی دارید؟ به ویژه درباره پیشرفتهایی از قبیل نرم افزارها و دوربینها؟

- باید به شما بگویم به همان اندازه که رویا پرداز بودیم هرگز تصورش را هم نمی کردیم همه این کاربردها بتوانند در یکجا جمع شوند و البته من چندان مطمئن هم نیستم این اتفاق، اتفاق فوق العاده ای باشد. تلفنهای همراه بسیار پیچیده شده اند، استفاده از آنها به اندازه ای دشوار است که با خود فکر می کنید اینها برای مردم واقعی طراحی شده اند یا برای مهندسها؟

فکر می کنم آنچه واقعا در حال روی دادن است این است که با رشد صنعت ما انواع مختلفی از تلفنهای همراه خواهیم داشت که تعدادی از آنها بسیار ساده و روان هستند. در واقع من و همسرم شرکتی را تاسیس کردیم و وی در آن "جیترباگ" را که تلفن همراهی بسیار ساده است، طراحی کرد.

* مدل گوشی که اکنون دارید چیست؟

- من اینجا دارم به همه گوشی های تلفن همراهم نگاه می کنم. اکنون که دارم با تلفن صحبت می کنم مشغول آزمایش یک گوشی ویژه شرکتی اروپایی هستم. نام این گوشی Vertu بوده و قیمت آن از پنج هزار دلار شروع می شود. البته این قیمت ارزانترین مدل آن است. شاید شما بخواهید مدلی که کاملا از طلا ساخته شده را خریداری کنید.

* پس این تلفن همراه با محاسبه تورم قیمتی در حدود نصف قیمت اولین تلفن همراهی دارد که شما ساخته اید...

- درست است و این تلفن همراه به هیچ وجه پیچیده نیست. با وجود داشتن دفترچه تلفن، امکان دسترسی به بخشهای خاصی از اینترنت و خواندن ایمیلها به دوربین مجهز نیست. این یک تلفن واقعا ابتدایی به شمار می رود.

اما من یک گوشی "موتورولا دروید" هم دارم و از آن استفاده می کنم. یک گوشی جیترباگ هم دارم و البته همیشه آخرین مدلهای گوشی تلفنهای همراه را آزمایش می کنم. برای مدتی هم یک آی-فن داشتم اما آن را به نوه ام دادم. بچه ها واقعا گرفتار این دستگاه شده اند. اما به نظرم اکنون تلفنهای همراه اندروید بیشتر جذابیت دارند و آخرین مدل گوشی آندروید اگر نگویم بهتر از آی- فن است، به همان اندازه خوب است.

پرداخت الکترونیکی در کشور پنج سال عقب‌تر از جهان است

Posted: 14 Jul 2010 08:24 AM PDT

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در همایش ملی پرداخت الکترونیکی گفت: درباره وضعیت استفاده ما در زمینه پرداخت الکترونیکی می‌توان گفت که نسبت به کشورهای جهان، حداقل پنج سال عقبیم که در این بین هم ارائه‌دهندگان و هم استفاده‌کنندگان خدمات ضرر کردند؛ ما وقتی می‌توانیم با بهترین هزینه، بیش‌ترین خدمات را ارائه دهیم، چه دلیلی وجود دارد که به مشتری هزینه بیش‌تری تحمیل کنیم؟

به گزارش ایسنا، همایش ملی پرداخت الکترونیک با حضور مسوولان بانکی و مخابراتی و کارشناسان مربوطه امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

صابر فیضی ـ مدیر عامل شرکت مخابرات ایران - در این همایش با بیان اینکه سیستم دولتی ایران مثل سایر کشورها در جهان، سیستم تکلیف محور است گفت: در سال 84 بحثی مطرح شد و آن این بود که برای اجرای شبکه‌های الکترونیکی ارتباطات، زیرساخت مخابراتی وجود ندارد و هر کسی و هر سازمانی، خواسته خود را مطرح می‌کرد و ما در مجموعه مخابرات به دنبال برطرف کردن خواسته و تقاضاها بودیم.

او ادامه داد: در همان جلسه که در بهمن‌ماه سال 84 برگزار شد، تعداد تقاضاهایی که برای ارتباطات شعب بانک‌ها مطرح شد، حدود 7 هزار شعبه بود که مخابرات توانسته بود فقط هزار شعبه را برقرار کند و ما پس از آن و در مدت سه‌ماه توانستیم ارتباطات بانک‌ها را برقرار کنیم.

وی تاکید کرد: ما شاهد تغییر تکنولوژی و به دنبال آن تغییر سخت‌افزار بودیم و به این دلیل با توجه به تغییر شرایط، تجهیزات را تغییر دادیم و این در حالیست که باید از اول همه‌ی طراحی‌ها متناسب با تغییرات آماده می‌شد که این کار صورت نگرفت و فرصت‌سوزی و هزینه‌های زیادی در این مدت صرف شد.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه قانون برنامه چهارم تکالیفی برای همه تعیین کرده بود و در این قانون هر آنچه که برای ارتباطات اساسی بسترهای الکترونیکی تعریف شده بود، از جمله زیرساخت‌های بین استانی، شهری و... ایجاد شد، گفت: اما بهره‌برداری از زیرساخت‌ها به صورت بهینه و مناسب انجام نشد.

او ادامه داد: این به آن دلیل بود که سازما‌ن‌ها نتوانسته بودند به اهداف تعیین شده خود برسند و این جای تاسف دارد؛ درواقع در استفاده از زیرساخت‌های موجود، 30 درصد شبکه مورد استفاده قرار گرفت یعنی از کل بسترها و زیرساخت‌های موجود فقط 30 درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که این جای تاسف دارد.

فیضی با تاکید بر اینکه ما برای پنج سال آینده از بعد زیرساخت‌های ارتباطی مشکلی نخواهیم داشت گفت: در حال حاضر کم‌تر شهری داریم که ارتباطات کابل نوری نداشته باشند و در حدود 160 هزار کیلومتر ارتباط کابل نوری بین شهرها و بعضی روستاهای بزرگ وجود دارد.

وی تاکید کرد: تعریفی که برای استفاده از زیرساخت‌ها کردیم، درست نبود و اکنون همه‌ی بانک‌ها برای خود شبکه‌ای تعیین کردند و نتیجه نهایی وضعیتی شد که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

او در ادامه با اشاره به موضوع SLA - توافقنامه سطح خدمات - با بیان اینکه این موضوع تعریف شده و تعرفه آن توسط رگولاتوری به ما اعلام شد و تمام اطلاعات آن موجود است تاکید کرد: اما آیا واقعا برای ارتباطاتی که به‌صورت پازل‌های غیرهمگون آن‌ها را چیده‌ایم، می‌توان با این SLA سرویس داد؟ من به جرات می‌گویم چون طراحی درست نیست، اگر این SLA هم اجرا شود، خواسته بانکی تامین نمی‌شود.

وی اظهار کرد: در جلسه‌ای که در سال 84 برگزار شد، قرار بر این شد که با مدیریت بانک مرکزی، پروژه یکپارچه‌ای که هماهنگی آن توسط بانک مرکزی با دیگر بانک‌ها بود، اجرا شود و مخابرات کشور یک شبکه مطمئن بانکی ایجاد کند؛ ما آماده‌ایم در حداقل زمان ممکن این کار را عملیاتی کنیم؛ ما آمادگی داریم برای شعب بانک‌ها از دو مسیر SLA بدهیم اما نه برای شبکه موجود؛ بنابراین موضوع مهم این است که بانک‌ها به این موضوع توجه کنند.

فیضی تصریح کرد: شرکت مخابرات از تمام قید و بندها و محدودیت دولتی خارج شده و مشتری‌مدار است و می‌تواند در حداقل زمان ممکن نه تنها برای بانک‌ها بلکه برای همه سرویس بدهد، اما اگر قرار باشد، شبکه‌ها به‌صورت پازل‌های جدا از هم باشند، طبیعی است نه تنها ما بلکه هیچ جای دیگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند که در این زمینه بحث مبلغ مطرح نیست بلکه موضوع مهم این است که باید اصول را رعایت کنیم و مواردی که عنوان شد هم مورد توجه قرار بگیرد تا موفق شویم.

وی هم‌چنین با اشاره به سخنان رییس جمهور با بیان این که ایشان اخیرا برای ارائه سرویس خدمات دولت الکترونیکی دستورالعملی داده و باید اجرا شود گفت: برای این موضوع باید هر کسی و هر سازمانی کار خود را به درستی و خودش انجام دهد و دیگران را مقصر نداند؛ ما نمی‌توانیم کار بانکی انجام دهیم و طبیعتا بانک هم نمی‌تواند کار مخابراتی انجام دهد و هر سازمان و هر بخشی باید به درستی وظایف خود را انجام دهد.

او در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که در حوزه کاری ما محدودیت قانونی وجود ندارد و هر قانونی که نیاز بود از طریق دولت و مجلس به تصویب و اجرا رسید گفت: بهتر است بحث محدودیت قوانین را مطرح نکنیم و هر کسی به وظایف خود عمل کند تا عزم ملی که بارها به آن اشاره شده اتفاق بیفتد.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار مهم است تا موارد را به درستی انعکاس دهند و تا با فرهنگ‌سازی استفاده از بسترهای الکترونیکی در مردم، شکاف دیجیتالی را کاهش دهیم.

در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی نیز برگزار شده و در سالن همایش نیز امکان استفاده از اینترنت وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر