۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


معصومی همدانی: ما شاهد نوعی «ژورنالیسم شرمنده» هستیم

Posted: 17 Jul 2010 01:02 PM PDT

دکتر معصومی همدانی در سخنرانی "دفاع از ژورنالیست فرهنگی" گفت : " ژورنالیسم فرهنگی ما چهره‌ای عبوس، تخصصی و علمی دارد و از طنز، طیبت، ارجاع و ادب و هنر کمتر نشانی دارد . "

به گزارش مهر حسین معصومی همدانی که در مراسم جایزه مهتاب میرزایی سخنرانی می کرد، به پاره‌ای از ویژگی‌های فعلی روزنامه‌نگاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: حرفه‌ای شدن کار ژورنالیست فرهنگی، تخصصی شدن بیش از حد آن و نشناختن مخاطب و نیز غلبه جنبه تحلیلی بر جنبه خبری و اطلاع‌رسانی از جمله موضوعاتی است که باید مورد آسیب شناسی دقیق قرار گیرد.

وی افزود: بسیاری از ژورنالیست‌های ما باور دارند که ژورنالیست بودن نوعی نقص است و باید به نوعی آن را کتمان کرد و لذاست که مدام از نظرات استادان دانشگاه و روشنفکران درباره مسایل فرهنگی روز استفاده می‌کنند و به این ترتیب ما شاهد نوعی "ژورنالیسم شرمنده" هستیم که فقط با اسم بردن از افراد مشهور و ارجاع به مقالات و این جمله کلیشه‌ای پایان هر مقاله که "منابع در دفتر روزنامه موجود است" می‌خواهد خود را جدی بنمایاند.

این استاد دانشگاه و مترجم آثار فلسفی ادامه داد: نوع خفیف‌تر گرفتاری ژورنالیست فرهنگی این است که حتی جایی که مسئله روز در میان است نوشته خود را از منظری تئوریک و نه از زاویه دید مردم آغاز می‌کند و همه دشواری‌هایی که مفهوم عقل سلیم دارد. برای ژورنالیسم یک جو عقل سلیم از هزار نظریه لازم‌تر است.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: ژورنالیسم فرهنگی باید به مخاطب نشان دهد که او کجا ایستاده است. بسیاری از ژورنالیست‌های ما به دلیل مرعوب متفکران بودن با عبارت‌پردازی‌های طول و دراز این مرز را مخدوش می‌کنند. در حالی که کار ژورنالیست این است که نه فقط یک قشر مثلاً‌ قشر روشنفکر بلکه وسیع‌ترین دایره خوانندگان را در نظر بگیرد.

وقتی اینترنت، عکاسی را دگرگون کرد

Posted: 17 Jul 2010 01:02 PM PDT

روزنامه فرهیختگان، ترجمه:‌ مجتبا پورمحسن - به ‌نظر می‌رسد جهان امروز، شیفته عکاسی شده است. دوربین‌های دیجیتالی که قابلیت گرفتن عکس‌های فوق‌العاده دارند، با مبلغی کمتر از ۱۵۰ یورو در دسترس همه قرار می‌گیرند. ما عاشق عکس انداختن هستیم. درحقیقت در دنیای امروز، در طول یک ‌سال، ۶۰ بیلیون عکس گرفته می‌شود.
خیلی از این عکس‌ها می‌تواند تصویرهای بدی از خویشاوندان باشند؛ دوربین‌های زیادی وجود دارند که چنین چیزهایی را برای عکاس تنظیم می‌کنند. اما بسیاری از آنها، تصاویر باارزشی از تعطیلات و مناسبت‌‌های شاد هستند که دوست داریم به‌عنوان یادگاری حفظش کنیم و با دوستان‌مان قسمت کنیم.

در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر، اینترنت پروسه به اشتراک گذاشتن عکس‌ها را بسیار آسان کرده است. برای مثال، فیس‌بوک یکی از بزرگ‌ترین منابع عکس در جهان است. کاربران این سایت بیشتر از ۲۰ بیلیون عکس را در این شبکه اجتماعی آپلود کرده‌اند. علاوه‌بر این، توییتر در حال ظهور به‌عنوان راهی برای به اشتراک گذاشتن عکس‌ها در اینترنت است. کاربران با استفاده از موبایل‌هایشان عکس می‌گیرند و بی‌درنگ روی وب می‌فرستند. ازجمله نتایج این شیوه، تصاویر به یادماندنی از سقوط هواپیما در رودخانه هادسون است؛ عکس‌‌ها درحال سقوط هواپیما گرفته شد و سریعا روی وب قرار گرفت.

روزهایی بود که خانواده‌ها از خرمن نگاتیوها و پولارویدها خسته ‌شدند، اما کامپیوترها با هارددرایوهایشان سررسیدند و خروارها عکس خانوادگی را در خود جای دادند. اما هنوز هم ضروری است که افراد از محتویات کامپیوتریشان کپی بگیرند تا مطمئن شوند درصورت خراب شدن کامپیوتر، لحظات زیبایی را که ثبت کرده‌اند، برای همیشه از دست نمی‌دهند. بسیاری از وب‌سایت‌‌ها به افراد اجازه می‌دهند عکس‌‌ها و فایل‌‌هایشان را در آنجا ذخیره کنند، درنتیجه با استفاده از هر کامپیوتر و وصل شدن به اینترنت می‌توان به این عکس‌ها دسترسی داشت.

در این مطلب، شما را با تعدادی از بهترین وب‌سایت‌‌ها، ابزار و خدمات روی وب برای ذخیره، به اشتراک گذاشتن و ادیت عکس‌هایتان و روش چاپ آن آشنا می‌کنیم. از تماشای تصاویر زنده لذت ببرید و نگرانی خود را از ازدست دادن دیتاها روی کامپیوترتان کنار بگذارید.

ذخیره و به اشتراک گذاشتن عکس‌ها

ده‌‌ها سایت وجود دارند که ذخیره کردن و به‌اشتراک گذاشتن عکس‌‌ها را آسان می‌کنند. محبوب‌ترین آنها، فلیکر (Flickr) است که متعلق به یاهوست و خانه‌ای برای چهار میلیارد عکس است که توسط میلیون‌ها کاربردر سراسر جهان آپلود شده‌اند. دو نوع اکانت در این سایت وجود دارد: رایگان و پولی، اما تنها «کاربران قدرتمند» احتیاج به استفاده از خدمات اکانت پولی دارند. اکانت رایگان به شما امکان می‌دهد که دو فایل ویدئو و ۱۰۰ مگابایت عکس در ماه از طریق فلیکر بارگذاری کنید و این امر سبب می‌شود فلیکر مکان مناسبی برای ذخیره عکس‌هایتان باشد. از طریق فلیکر می‌توانید تا حدودی عکس‌ها را ویرایش کنید، اما ارزش مسلم فلیکر در زمینه اشتراک‌گذاری عکس‌هاست.

شما می‌توانید به دوستان و خانواده خود اجازه دهید که عکس‌ها و آلبوم‌هایتان را ببینند، یا اینکه می‌توانید عکس‌هایتان را در معرض دید عموم کاربران اینترنت در سراسر جهان قرار دهید.

یکی از رقبای مهم فلیکر، سرویس پیکاسا (Picasa ) متعلق به شرکت گوگل است. این برنامه را به سادگی می‌توانید روی کامپیوتر خود دانلود کنید و عکس‌‌هایتان را برای به‌شکل آنلاین آپلود و آلبوم‌هایی با قابلیت به اشتراک گذاشتن با دوستان‌تان بسازید. شما در این سایت یک گیگابایت حجم ذخیره‌سازی در اختیار می‌گیرید که برای ذخیره پنج هزار عکس با سایز بزرگ کافی است. ابزار ویرایش آنلاین عکس‌ها به راحتی قابل استفاده است و تنظیم و اشتراک‌گذاری آلبوم‌ها بسیار ساده است.

ویرایش عکس‌ها

مادامی‌که وب‌سایت‌های زیادی مثل فلیکر، ابزارهای اولیه ادیت را به‌عنوان بخشی از خدمات‌شان به شما عرضه می‌کنند، شما می‌توانید عکس‌ها را بدون ثبت‌نام در یک سایت یا استفاده از نرم‌افزارهای گران‌قیمت برش بزنید و بیارایید.

حتما خوشحال خواهید شد اگر بدانید که یک عالمه برنامه ویرایش عکس آنلاین در اینترنت موجود است و حتی نیازی نیست که جهت استفاده از یک برنامه، آن را روی کامپیوترتان نصب کنید. یکی از برنامه‌هایی که به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد، پیک‌نیک (Picnik) است که به شما اجازه می‌دهد مستقیما با جست‌وجوگرتان در محیط ویندوز عکس‌هایتان را ویرایش کنید. می‌توانید یک عکس را که در کامپیوترتان ذخیره شده، آپلود کنید و عکسی را که در سایت دیگری مثل فیس‌بوک یا فلیکر موجود است، به این سایت بکشید و ویرایش‌های اولیه نظیر برش، تنظیم و شفاف کردن عکس و همچنین اضافه کردن جلوه‌های ویژه به عکس را انجام دهید. فوتو فلیکسر (FotoFlexer)، سایت مشابه دیگری است که ابزارهای سرگرم‌کننده ویرایش عکسی دارد که هم می‌توانید به عکس جلوه‌های عجیب و غریبی بدهد و هم رنگ عکس را تا سطح حرفه‌ای تنظیم کند. سایت‌های اسپلش‌آپ (Splashup) و پیکسر (Pixlr) هم اگرچه ساده‌تربه نظر می‌رسند، اما همچون نرم‌افزارهای حرفه‌ای مثل فوتوشاپ، به درد کاربران حرفه‌ای می‌خورند.

چاپ عکس

وقتی مجموعه بزرگی از عکس‌های دیجیتالی تهیه کردید، به سادگی می‌توانید عکس‌ها را در کامپیوترتان یا در اینترنت بگذارید. اما چاپ عکس در خانه، کاری است که اصطلاحا بگیرنگیر دارد. وقتی تعداد عکس‌ها زیاد می‌شود، نهایتا در پوشه‌های متعددی قرار می‌گیرد که مثل قرار گرفتن عکس‌های قدیمی در جعبه کفشی در اتاق زیرشیروانی است. بهتر است که از عکس‌هایتان یک آلبوم عکس چاپی داشته باشید. این آلبوم‌ها می‌توانند هدیه‌ای مناسب برای دوستان و خانواده باشند. همچنین این کار به شما اجازه می‌دهد با کنار هم قرار دادن عکس‌های مثل یک روایتگر عمل کنید و خاطره یک روز ویژه یا تعطیل را زنده کنید. فوتوباکس (Photobox)، یکی از بهترین سایت‌های چاپ عکس است. این سایت آلبوم‌های گوناگونی را براساس ذائقه و نیاز کاربران مختلف ارائه می‌کند و به شما اجازه می‌دهد برای عکس‌ها عنوان انتخاب کنید یا برایشان زیرنویس بگذارید. سایت اسنپ‌فیش (Snapfish) و باب بوک (Bob Books) خدمات مشابهی را ارائه می‌دهد.

منبع: دیلی‌تلگراف

کارگاه آموزشی پدیدارشناسی برگزار می‌شود

Posted: 17 Jul 2010 01:02 PM PDT

پنجمین جلسه از سلسله کارگاه‌های روش تحقیق، با موضوع «پدیدارشناسی (Phenomenology) » در تاریخ ‌‌یکشنبه 27 تیر 89، ساعت 10 در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

در این کارگاه که از طرف گروه سیاستگذاری و مهندسی فرهنگی پژوهشکده مطالعات راهبردی فرهنگ پژوهشگاه برگزار می‌شود، سیدحسین کاظمی سخنران خواهد بود.

حضور دانشجویان، استادان و پژوهشگران علاقه‌مند در این کارگاه، آزاد است.

نشانی: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، پایین تر از میدان ولیعصر (عج)، خیابان دمشق، شماره 9

هنرمندی که با انگشت دست بر روی آی.پد نقاشی می‌کشد

Posted: 17 Jul 2010 12:53 PM PDT

خبرگزاری مهر - هنرمندان واقعی می توانند با استفاده از هر ابزاری یک شاهکار خلق کنند حتی اگر این ابزار تنها انگشت دست و یک آی - پد باشد.

دیوید کاسان یکی از هنرمندانی است که پرتره های ظریف و زیبایی را از مدلهای اجتماعی خلق می کند در حالی که به جای قلم مو از انگشت دستانش و به جای بوم نقاشی از آی - پد مشهور شرکت اپل استفاده می کند. وی از نرم افزار پنج دلاری قلم مو (Brushes) برای کشیدن پرتره مدلهای خود استفاده می کند.

هنر صفحات لمسی پدیده ای کاملا جدید نیست اما قطعا در حال بهبود و زیباتر شدن است. انتظار نمی رود صفحات لمسی به این زودی به طور کامل جایگزین قلم موها و مدادهای نقاشی و طراحی شوند اما می توان انتظار داشت هنر لمسی روزی به عنوان ژانر هنری قابل قبولی شناخته شده و مورد توجه قرار گیرد.

"کاسان" برای کشین آثارش از افراد غریبه و مدلهای زنده استفاده کرده و برای کشیدن پرتره هر یک آنها حدودا سه ساعت زمان صرف می کند.

پرتره های "کاسان" به تابلوهای رنگ روغنی شباهت دارند که می توان آنها را در هر گالری نقاشی یافت با این تفاوت که آثار او نقاشی های انگشتی هستند که بر بومی الکترونیک به نام آی - پد رسم شده اند.

به‌کارگیری سیستم جدید نظارت بر اخبار سایت‌ها

Posted: 17 Jul 2010 12:53 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - مدیر کل مطبوعات داخلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از به‌کارگیری سیستم جدید نظارتی که در ایران بی‌نظیر است برای نظارت بر اخبار خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی خبر داد و گفت: این سیستم برنامه‌نویسی برای مستندسازی از خروجی 18 خبرگزاری‌ و سایت اصلی خبری و اطلاع‌رسانی شبانه‌روزی در حال مانیتورینگ محتوای آن‌هاست.

سیداحسان قاضی‌زاده ـ مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی قانون مربوط به نظارت بر خبرگزاری‌ها با بیان این که بهمن‌ماه سال گذشته قانون الحاق نظارت بر خبرگزاری‌ها در قانون مطبوعات توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد که باید آیین‌نامه‌ی اجرایی آن نیز در هیات وزیران تصویب شود گفت: کارگروه ویژه‌ای با همکاری معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و مجموعه مطبوعات داخلی که بحث تولی‌گری و نظارت بر خبرگزاری‌ها را برعهده دارند، جلساتی تشکیل داده که طی آن پیش‌نویس این قانون آماده شده است و به‌زودی روند قانونی خود براساس مصوبه مجلس را سپری خواهد کرد.

نظارت بر خبرگزاری‌ها هم‌چون مطبوعات است

وی خاطرنشان کرد: براساس این آیین‌نامه، نظارت بر خبرگزاری‌ها دقیقا هم‌چون نظارت بر مطبوعات است؛ یعنی نظارت بر مطبوعات و شرایط که یک خبرگزاری، تخلفات قانونی و مصادیق موجود و نحوه برخورد با خبرگزاری‌ها همه در آن پیش‌بینی شده و ما آن را شامل خبرگزاری‌ها و حتی نشریات الکترونیکی چون پایگاه‌های اطلاع‌رسانی می‌دانیم اما سایت‌های عمومی در کمیته مصادیق رایانه‌یی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او تاکید کرد: این آیین‌نامه شامل خبرگزاری‌های دولتی و غیردولتی مجوزدار می‌شود، خبرگزاری‌هایی که پروسه استعلام و تایید صلاحیت‌های مختلف و اخذ مجوز را گذرانده‌اند.

مجازات‌های خبرگزاری‌ها در زمان تخلف

وی در بیان نوع مجازات‌های خبرگزاری‌ها در زمان تخلفات گفت: تذکر، اخطار، ارجاع به دادگاه و نیز لغو امتیاز و جلوگیری از فعالیت خبرگزاری‌ها همچون روزنامه‌ها مجازات‌های پیش‌بینی شده هستند که هنوز تصویب نشدند؛ برخورد با خبرگزاری‌های متخلف دقیقا مثل مطبوعات صورت می‌گیرد و فیلترینگ درباره سایت‌های عمومی اعمال می‌شود. با توجه به این که خبرگزاری‌ها دارای مجوز هستند، در صورت تخلف اجازه ادامه فعالیت نخواهند داشت.

او با بیان این که پروسه تصویب آیین‌نامه اجرایی در آینده نزدیک با تدوین عمومی و کلی نهایی می‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی طبق مصوبه مجلس هیات نظارت بر مطبوعات می‌تواند بر خبرگزاری‌ها نیز نظارت کند زیرا آیین‌نامه در دست تدوین، شیوه اجراست و عدم تصویب آن سلب‌کننده حق نظارت بر خبرگزاری‌ها نیست.

قانون نظام جامع رسانه و ایجاد جریان آزاد اطلاع‌رسانی

وی در مورد ایجاد جریان آزاد اطلاع‌رسانی گفت: قانون نظام جامع رسانه در پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال نهایی شدن است که تمام فعالیت‌های رسانه‌یی را پوشش می‌دهد. این قانون که با نظر کارشناسی اساتید مختلف و فعالان حوزه رسانه در حال شکل‌گیری است که اگر به تصویب برسد، بحث جریان آزاد اطلاع‌رسانی، حیطه فعالیت‌ها، معیارها و حتی حقوق و تکالیف رسانه‌ها به طور کامل مشخص می‌شود.

به گفته قاضی‌زاده می‌توانیم با قانون نظام جامع رسانه تعریف و ساختاربندی جدیدی از تشکیلات رسانه‌یی در کشور را تولید کنیم که نهایی شدن آن به تصویب مجلس بستگی دارد.

ما مجری قانون هستیم

وی با بیان این که این قانون برای ایجاد جریان آزاد اطلاع‌رسانی کافی نیست و به کارهای جانبی که توسط مجریان انجام می‌شود، نیازمند است خاطرنشان کرد: ما مجری قانون هستیم، به این معنی که فعالیت ما بستگی به تعاریف قانونی دارد همچون قانون مطبوعات که معیار تمام فعالیت‌های ماست و بنابراین طبق قانون مطبوعات فعالیت آزاد را رسالت مطبوعات می‌دانیم و تمام تلاشمان این است که سلیقه‌ها در این زمینه به حداقل برسد.

اختلاف‌نظر در تشخیص مناسب بودن مطالب مطبوعات

او در بیان مثالی گفت: در تشخیص خوب بودن و نبودن مطالب یا عکس در مطبوعات، اختلاف نظرهایی وجود دارد و سلائق حاکم است تمام تلاش ما این است که این موارد به حداقل برسد یعنی قانونی را تبیین کنیم که معیارها در آن مشخص باشد. اما در مواردی که مطالب ترویج شایعات، دروغ پراکنی، سیاه‌نمایی و ترور شخصیت است، قانون به طور صریح تذکر و تکرار آن را موجب توقیف دانسته است.

به‌کارگیری سیستم جدید نظارت بر اخبار سایت‌ها

وی از به‌کارگیری سیستم جدید نظارتی که در ایران بی‌نظیر است، در نظارت بر اخبار خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی خبر داد و افزود: این سیستم برنامه‌نویسی برای مستندسازی از خروجی 18 خبرگزاری‌ و سایت اصلی خبری و اطلاع‌رسانی شبانه‌روزی در حال مانیتورینگ محتوای آن‌هاست، به‌طوری که کل صفحه‌ی مربوط به هر خبر را اسکن و آرشیو می‌کند تا اگر خبری حتی برای زمانی کوتاه روی خروجی سایت یا خبرگزاری‌ قرار گرفت و بعد برداشته شد، در صورت مشکل داشتن و استعلام دستگاه قضایی بتوان با مدرک و مستندات درباره وجود یا نبود چنین موضوعی صحبت کنیم. به این ترتیب و با استفاده از این سیستم نمی‌توان در خبر دست برد و کلمات آن را حذف یا اضافه کرد.

از مطبوعات می‌خواهیم اصول نظام را بپذیرند

وی تاکید کرد: ما با رسانه‌ها رفاقت داریم، در عین این که در عملکرد خود شفاف هستیم؛ ما از مطبوعات می‌خواهیم اصول نظام را بپذیرند و در چارچوب کلی آن فعالیت کنند و در شرایطی که غیر از این اتفاق بیفتد، بدون در نظر گرفتن نوع خط مشیء، به مطبوعه تذکر شفاهی و کتبی داده می‌شود که در صورت این برخوردهای نظارتی تاثیرات آن در بعد حمایتی از مطبوعات مشاهده می‌شود.

رسانه‌ای که مردود می‌شود...

او تاکید کرد: وقتی یک رسانه چارچوب‌ها و ضوابط عمومی قانونی را رعایت نمی‌کند، به‌طور طبیعی از لحاظ حرفه‌یی مردود می‌شود.

قاضی‌زاده درباره نحوه نظارت بر ضمائم روزنامه‌ها که در آن به تبلیغات در صفحات در تعداد بالا پرداخته می‌شود گفت: این ضمائم نیز تابعی از مطبوعات است؛ اگر دروغ‌پراکنی یا کلاه‌برداری گزارش شود، در هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شده و حتی ممکن است منجر به برخورد با یک نشریه و روزنامه شود.

نظارت پیش از چاپ ممنوع است

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی نظارت پیش از چاپ ممنوع است با بیان این که نظارت ما همچون رادیو و تلویزیون که یک ساختار دولتی دارد، نیست اظهار کرد: دستورالعمل‌هایی به مطبوعات ارائه می‌دهیم که طبق آن موظفند مجوزهای رسمی صادره برای موضوع آگهی‌ها را قبل از چاپ کنترل کنند و اگر رعایت نکردند، طبق قانون مطبوعات با آن‌ها برخورد می‌شود.

نظارت بر هزینه‌های دریافتی از قبال آگهی‌

او درباره نظارت بر هزینه‌های دریافتی از قبال آگهی‌ها در نشریات گفت: تعرفه آگهی‌های دولتی مشخص است، تعرفه‌های آگهی‌های خصوصی نیز تابعی از قواعد نظام خصوصی است و قاعده تعریف شده قانونی ندارد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بیلان مالی مطبوعات ناظر است. به‌طوری که انتهای سال با جمع‌آوری بیلان سالیانه مطبوعات و کار حسابرسان قوی روی آن‌ها، وضعیت مطبوعات بر هزینه‌ها، درآمدها، درآمد ناشی از فروش، توزیع و کمک‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود به جز یارانه‌ی مطبوعات مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

به گفته مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی نظارت بر این موارد از وظایف نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این کار با وجود پیش‌بینی در قانون مطبوعات تاکنون به طور جدی انجام نمی‌شد اما ما آن را کلید زدیم.

شبکه مستند ۲۴ ساعته شد

Posted: 17 Jul 2010 12:53 PM PDT

شبکه مستند کمتر از یک هفته است که به صورت 24 ساعته برنامه‌های خود را به روی آنتن می‌فرستد.

به گزارش ایسنا، پیش از این شبکه مستند برای بینندگانش 18 ساعت در روز برنامه پخش می‌کرد، اما همزمان با مبعث رسول اکرم(ص) به تدریج بر مدت زمان برنامه‌های این شبکه افزوده شد؛ به نحوی که از 2 – 3 روز پس از 19 تیر ماه، پخش 24 ساعته برنامه‌های شبکه مستند آغاز شد.

شبکه مستند هم‌اکنون به صورت آزمایشی از طریق پخش دیجیتال قابل دسترسی است و سید عرت‌الله ضرغامی در آخرین اظهارنظر خود درباره این شبکه گفته‌است: شبکه مستند که فعلا روی سیستم دیجیتالی تهران پخش می‌شود، به بلوغ خودش رسیده و آمادگی لازم برای دائمی کردن این شبکه و ارائه کنداکتور دقیق و برنامه سالیانه وجود دارد.

برغم اینکه ضرغامی درباره زمان افتتاح رسمی شبکه مستند گفته‌است که در حال حاضر آمادگی برای انجام این کار وجود دارد و زین‌العابدینی، سرپرست شبکه هم در گفت‌وگوی اخیر خود با ایسنا از آمادگی برای راه‌اندازی شبکه خبر داده‌است، اما تاکنون تاریخ دقیقی برای راه‌اندازی اعلام نشده‌است.

البته اظهارات اخیر ضرغامی حاکی از آن است که سازمان صداوسیما علاقه‌مند ‌است که سیستم دیجیتال در بعضی از شهرهای کشور راه بیفتند تا در هنگام افتتاح رسمی شبکه مستند، بخش بیشتری از مردم کشور از این شبکه ملی استفاده کنند. ضمن اینکه رئیس سازمان صداوسیما گفته‌است که اگر چنین امکانی از نظر فنی هم فراهم نشد و اعتبارات استانی کفاف برقراری سیستم دیجیتال را نداد، ما در همین جا افتتاح رسمی شبکه را اعلام می‌کنیم.

چاوز از آمریکا بازگرداندن مالک شبکه تلویزیونی مخالفش را خواستار شد

Posted: 17 Jul 2010 12:53 PM PDT

چاوز از آمریکا خواستار بازگرداندن مالک شبکه تلویزیونی مخالفش شد.

به گزارش ایسنا ، روز گذشته هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا از دولت آمریکا خواست تا مالک یک شبکه تلویزیونی را که به آمریکا فرار کرده را به این کشور بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گویلمرو زولاگا، مالک تنها شبکه تلویزیونی مخالف چاوز بوده و دولت ونزوئلا در ماه ژوئن حکم دستگیری وی را به اتهام عدم پرداخت مالیات صادر کرده است.

این شبکه تلویزیونی تنها شبکه تلویزیونی است که انتقادهای شدیدی را به عملکرد چاوز وارد می‌کند.

اسکن رهگذران توسط بیلبوردهای دیجیتالی ژاپنی

Posted: 17 Jul 2010 12:53 PM PDT

بیلبوردهای تبلیغاتی دیجیتالی مورد آزمایش در ژاپن به دوربین‌هایی مجهز شده‌اند تا با شناسایی جنسیت و سن رهگذران، پیام‌های تبلیغاتی مناسب آن‌ها را نمایش دهند.

به گزارش ایسنا، این فن‌آوری که یادآور تبلیغات شخصی شده در فیلم علمی، تخیلی معروف "گزارش اقلیت" است، بخشی از پروژه‌ای است که در حال حاضر در مرحله آزمایشی به‌سر می‌برد.

کنسرسیومی متشکل از 11 شرکت راه‌آهن، پروژه پایلوت یک ساله‌ای را در ماه گذشته آغاز کردند و 27 نمایشگر تبلیغاتی بزرگ را در ایستگاه‌های راه‌آهن در توکیو نصب کردند.

به گفته سخنگوی این پروژه، دوربین‌های به‌کار گرفته شده در این نمایشگرها می‌توانند جنسیت و سن تقریبی افراد را حتی اگر شخص از جلوی آن‌ها رد شود و دست کم برای چند ثانیه به نمایشگر نگاه کند، تشخیص دهند و با تحلیل شدن اطلاعات برای مکان‌های مختلف، شرکت‌ها می‌توانند تبلیغات تعاملی را تهیه کنند که مطابق با علاقه افرادی است که در وقت معینی از ایستگاه استفاده می‌کنند.

این فن‌آوری از نرم‌افزار تشخیص چهره استفاده می‌کند تا سن و جنسیت رهگذران را شناسایی کند اما اداره‌کنندگان این نمایشگرها قول داده‌اند تصاویر مذکور را ضبط نخواهند کرد و تنها از اطلاعات مربوط به گروه‌های مردم استفاده می‌کنند.

دولت اندونزی وب‌سایت‌های هرزه‌نگاری را مسدود می‌کند

Posted: 17 Jul 2010 12:53 PM PDT

اندونزی به‌منظور محدود کردن وب‌سایت‌های مستهجن در چند ماه آینده در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از یک قانون ضد هرزه‌نگاری جنجالی است.

به گزارش ایسنا، به گفته سخنگوی وزارت ارتباطات این کشور، درخواست رسمی به فراهم‌کنندگان خدمات اینترنتی ارسال خواهد شد تا نسبت به شکایت‌های انجام گرفته مربوط به هرزه نگاری فعال‌تر عمل کنند زیرا دولت ابزاری برای مسدود کردن اینگونه سایت‌ها ندارد.

حدود 180 فراهم‌کننده خدمات اینترنتی در اندونزی شامل 10 شرکت بزرگ از جمله شرکت دولتی تلکام و ایندوست وجود دارند. دولت این کشور در حال بررسی در نظر گرفتن مجازات برای کسانی است که از این قانون پیروی نمی‌کنند.

این کشور که اکثر جمعیت آن مسلمان هستند، به تازگی از انتشار یک ویدیوی غیراخلاقی در اینترنت برآشفته شده و پیشنهادها برای فیلتر اینترنت در برابر محتوای مستهجن حیات جدیدی یافته‌اند.

هم‌چنین بر اساس گزارش دیگری، دیده‌بان مطبوعاتی چین تهدید کرده است که بیش از 120 وب سایتی را که نوشته‌های هرزه نگاری منتشر می‌کنند، تعطیل کند.

چین سال گذشته نیز برخورد با وب سایت‌های موبایلی که دانلود هرزه‌نگاری عرضه می‌کردند را آغاز کرد و به تازگی شرکت‌های بازی آنلاین را از استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی تحریک‌آمیز برای جلب کاربران منع کرده است.

معاون امور مطبوعاتی ارشاد: بیش از ۳۷۰۰ درخواست مجوز داریم

Posted: 17 Jul 2010 12:29 PM PDT

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در حال حاضر زمان دادن مجوز نشر به متقاضیان خیلی طولانی است، ‌گفت: به این دلیل بیش از 3700 درخواست مجوز داریم.

به گزارش ایسنا، محمدعلی رامین اظهار کرد: برای نخستین بار در دولت دهم هیات نظارت بر مطبوعات به‌طور هفتگی بین دو تا چهار ساعت جلسه برگزار می‌کند اما آنقدر مسائل حاشیه‌ای وجود دارد که بررسی درخواست مجوز به تعویق می‌افتد.

او با تاکید بر این که بیش‌تر وقت هیات نظارت بر مطبوعات برای مسائل منفی در مطبوعات صرف و تلف می‌شود، تصریح کرد: درصورت فراغت از این مسائل هیات نظارت بر مطبوعات آمادگی اعطای سریع مجوزهای داوطلبان منتظر را دارد.

وی در بیان دلیل نبود تذکر به مطبوعات در هفته‌های اخیر تاکید کرد: مطبوعات مراقبت بیش‌تری می‌کنند؛ احساس به وجود آمده مبنی بر اینکه مطبوعات مراقبت بیش‌تری دارند، جای قدردانی دارد اما به این هم راضی نیستیم.

به گفته رامین نباید در هیات نظارت بر مطبوعات مدام مراقب خطاها و خلاف‌ها باشیم؛ ما به عنوان معاون مطبوعاتی باید کمک کار باشیم و این درحالیست که برخی از بی‌توجهی‌ها و دقت نظر اهالی مطبوعات، انرژی تلف می‌کند.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت،‌ در پاسخ به این سوال که آیا در پیگیری‌های انجام شده از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، خبرنگاران دولتی نیز شامل مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند و آیا این گروه نیز به این موضوع امیدوار باشند، گفت: ان‌شاءالله.

مقایسه‌ی سبک نگارش افراد با نویسندگان معروف

Posted: 17 Jul 2010 12:29 PM PDT

یک برنامه‌نویس روس به ‌نام دیمتیری چستنیخ وب‌سایتی را به‌نام «I WRITE LIKE» راه اندازی کرده که سبک نگارش افراد را با نویسندگان معروف و سرشناس مقایسه می‌کند.

به گزارش ایسنا، این برنامه‌نویس روس هدف خود را از طراحی و راه اندازی این وب‌سایت را کمک‌ به افراد برای بالا‌بردن سطح نگارششان اعلام کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از ورود به وب‌سایت، افراد می‌توانند یک پاراگراف از مطلب خود را در کادری قرار داده و وجه مشترک سبک نگارش خود را با نویسندگان معروف مشاهده ‌کنند.

بیشترین وجوه اشتراک براساس مقایسه علائم نگارشی، ریتم و ساختار نگارش مشخص می‌شوند.

دیمیتری نام 50 نفر از نویسندگان سرشناس دنیای ادب را در سایت خود قرار داده و از هرکدام از آن‌ها تنها سه کتاب در اختیار بازدید‌کنندگان ‌سایت I WRITE LIKE قرار داده است.

وی برای بالا‌بردن اعتبار وب‌سایتش قصد دارد تعداد کتاب‌های هر نویسنده را افزایش دهد.

ساخت پرظرفیت‌ترین دیسک بلوری جهان

Posted: 17 Jul 2010 12:29 PM PDT

دیسک بلوری قابل رایتی از سوی سازنده الکترونیکی ژاپنی شارپ عرضه خواهد شد که می‌تواند به اندازه چهار فصل از یک سریال تلویزیونی را ذخیره کند.

به گزارش ایسنا، این دیسک که نخستین دیسک بلوری سه لایه جهان است، دارای گنجایش ذخیره‌سازی اطلاعات صد گیگابایت است که دو برابر دیسک‌های بلوری دو لایه موجود در بازار است.

این دیسک که تنها برای یکبار قابل رایت خواهد بود، از 30 ماه ژوییه در بازار ژاپن عرضه می‌شود و انتظار می‌رود قیمت هر دیسک پنج هزار ین (60 دلار) باشد. شارپ هم‌چنین دستگاه‌های رایت سازگار با این دیسک را نیز خواهد فروخت.

این فورمت به کاربران امکان می‌دهد حدود 12 ساعت برنامه دیجیتالی تلویزیونی زمینی یا 8.6 ساعت برنامه دیجیتالی ماهواره یی را با کیفیت تصاویر بالا ضبط کنند.

اما اگر کیفیت تصاویر پایین باشد، میزان ضبط می‌تواند تا 10 برابر افزایش یافته و ذخیره‌سازی چهار فصل کامل از یک سریال تلویزیونی را امکان‌پذیر کند.

تهدید جمعی از مسلمانان فیس‌بوک به ترک این شبکه‌ی اجتماعی

Posted: 17 Jul 2010 12:29 PM PDT

خبرگزاری مهر - شبکه اجتماعی فیس بوک بار دیگر خشم مسلمانان جهان را بر انگیخت و با حذف چهار صفحه اسلامی با تهدید خروج 2.5 کاربر مسلمان مواجه شد.

در پی حذف چهار صفحه بسیار مشهور اسلامی از فیس بوک، کاربران مسلمان این شبکه بسیار خشمگین شده و نامه ای انتشار دادند که در آن "مارک زاکربرگ" بنیانگذار فیس بوک را به خدشه دار کردن احساسات بیش از 2.5 مسلمان متهم کردند. در این نامه خطاب به زاکربرگ جوان آمده است:

" با وجود اینکه عملکرد فوق العاده ای را در گسترش بهترین شبکه ارتباطی جهان داشته اید، در پروراندن کینه و عداوتی بزرگ میان خود و مسلمانان جهان نیز کاملا موفق بوده اید، اما این بار خسارتی واقعا جبران ناپذیر به وجود آورده اید."

در این نامه نه تنها درخواست شده تا صفحات حذف شده دوباره فعال شوند بلکه قوانین جدیدی نیز معرفی شده اند که بر اساس آنها انتشار نظریات ضد اسلامی خلاف قوانین خواهد بود. همچنین در این نامه خواسته شده تا نشانه های توهین آمیز به اسلام حذف شده و هر صفحه ای که از چنین نشانه هایی برخوردار هستند غیر فعال شوند.

در این نامه اعلام شده است در صورتی که به خواسته های مسلمانان توجه نشود 2.5 میلیون کاربر مسلمان فیس بوک از این شبکه خارج شده و به شبکه اجتماعی "مدینه" خواهند پیوست.

فیس بوک اعلام کرده است صفحات حذف شده به دلیل اینکه توسط هرزنامه نویسان مورد استفاده قرار می گرفته از این شبکه اجتماعی خارج شده اند.

بر اساس گزارش زی نیوز، شبکه اجتماعی "مدینه" شبکه ای است که ویژه مسلمانان جهان به وجود آمده است. این شبکه متعهد شده تا عملکردی مطابق با اصول اسلامی داشته باشد و در راستای وحدت مسلمان فعالیت کند. همچنین در این شبکه اجتماعی از کاربران زن خواسته شده از گذاشتن تصویر خود بر روی صفحات پروفایل پرهیز کنند.

اشتراک‌ گوگل برای کاربران یوتیوب اجباری شد

Posted: 17 Jul 2010 12:29 PM PDT

گوگل تمامی کاربران سرویس اشتراک‌گذاری ویدیویی یوتیوب را ملزم خواهد کرد که برای ارسال ویدیو به این سایت، یک اشتراک گوگل داشته باشند.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام گوگل که در سال 2006 یوتیوب را به مبلغ 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد، این اشتراک‌ها در ابتدا انتخابی خواهند بود اما بعدا اجباری می‌شوند.

کاربران یوتیوب بین سال 2006 و ماه می 2009 با استفاده از یکی از دو سیستم اصلی، پیش از خریداری شدن یوتیوب یا سیستم گوگل می‌توانستند وارد این سرویس شوند و از ماه می 2009 به این سو گوگل از تمامی کاربران یوتیوب درخواست کرد با استفاده از اشتراک گوگل وارد یوتیوب شوند.

یکی از مهندسان نرم‌افزاری گوگل با تاکید بر مزایای بیش‌تر سیستم اشتراک گوگل، خاطرنشان کرده که افراد ضمن تغییر به سیستم این شرکت می‌توانند نام کاربری قدیمی خود را حفظ کنند.

گوگل اعلام کرده که کاربران یوتیوب که دارای اشتراک‌های قدیمی‌تر هستند، می‌توانند از طریق صفحه ورود به اشتراک یوتیوب لینکی به اشتراک گوگل انتخاب کنند یا اشتراک جدیدی را ایجاد کنند. این شرکت هم‌چنین صفحه کمکی را برای راهنمایی کاربران در حال انتقال اشتراک ایجاد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر