۱۳۸۹ تیر ۲۸, دوشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


علامت‌دار کردن وب‌سایت‌ها با استفاده از ماژیک های‌لایت اینترنتی

Posted: 19 Jul 2010 03:04 PM PDT

ایتنا - در زمان‌های گذشته که استفاده از کاغذ و نشریات مکتوب رواج زیادی داشت، برجسته‌سازی مطالب یا همان Highlight، به راحتی و با استفاده از یک ماژیک فسفری انجام می‌شد. امروزه سرویس Awesome Highlighter در واقع همان ماژیک فسفری است در اینترنت.

تصور کنید شما در حال خواندن مقاله یا خبری در مورد آخرین تحولات فضانوردی در یک وب‌سایت هستید.

بخشی از مطلب، نظر شما را به خود جلب می‌کند. دوست دارید این صفحه وب را به دیگر دوستان خود نیز معرفی کنید اما تاکید شما بر همان بخشی است که برای‌تان جالب بوده است.

اگر شما با استفاده از راهکار یا روشی بتوانید همان بخش محبوب را برجسته (Highlight) کنید و در اختیار دوستان پرمشغله خود قرار دهید، می‌توانید مطمئن باشید که قسمت برگزیده، از دید آنها دور نخواهد ماند.

قبلاً که استفاده از کاغذ و نشریات مکتوب رواج زیادی داشت، این مسئله به راحتی حل می‌شد: با استفاده از یک ماژیک فسفری های‌لایت‌کننده؛ ولی امروزه که همه چیز به سوی دیجیتالی شدن پیش می‌رود، چه باید کرد؟

سرویس Awesome Highlighter پاسخ خوبی به این سوال است.

کافی است به سایت www.awesomehighlighter.com مراجعه کنید و در کادر مربوطه، آدرس وب‌سایت مورد نظر خود را وارد نمایید. حال بر دکمه highlight page کلیک کنید.

در گام بعدی، آن قسمت از متنی را که می‌خواهید برجسته شود، با حرکت ماوس های‌لایت کنید. دقیقاً مانند کشیدن ماژیک فسفری بر مطالب جذاب یک مجله!

عملیات برجسته‌سازی را می‌توان در چهار رنگ انجام داد. بعد از اتمام کار می‌توانید، صفحه‌ای را که پردازش کرده‌اید، با دیگران به اشتراک بگذارید.

به نظر می‌رسد افراد خلاق بسیاری می‌کوشند دنیای بی‌انتهای وب را برای کاربران جذاب‌تر نموده و کار با آن را لذت‌بخش‌تر سازند.

نامه مدیران مسئول روزنامه‌ها به رییس‌جمهور درباره آگهی‌های دولتی

Posted: 18 Jul 2010 02:49 PM PDT

مدیران مسئول 17 روزنامه کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواهان برداشتن انحصار چاپ آگهی‌های دولتی تنها در روزنامه دولتی ایران شدند.

متن کامل نامه مدیران مسئول 17 روزنامه به رئیس جمهور به شرح زیر است:

با سلام و دعا

احتراما به اطلاع می‌رساند، بر اساس ضوابط اجرایی بودجه سال 1389، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و شرکتهای وابسته موظف شده‌اند، آگهی‌های خود را صرفا در اختیار روزنامه «ایران» قرار دهند و صریحا از چاپ آگهی در سایر مطبوعات منع شده‌اند.

این موضوع تأثیر زیادی در اقتصاد مطبوعات گذاشته و می‌گذارد. خوشبختانه سخنان جنابعالی در مصاحبه مطبوعاتی مورخ 07/04/1389 که فرمودید: «موضوع را بررسی خواهید کرد و اگر از این تصمیم آسیبی به مطبوعات وارد شود، حتما جبران خواهد شد» باعث خوشحالی و امیدواری گردید.

لذا امضاء کنندگان ذیل (جمعی از مدیران مسئول مطبوعات) از جنابعالی تقاضا دارند با حذف این بند از ابلاغیه بودجه، از وارد آمدن آسیب جدی به مطبوعات امروز و آینده جلوگیری نمایید.

با سپاس و تجدید احترام

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان
بیژن مقدم مدیر مسئول روزنامه جام جم
سید نظام‌الدین موسوی مدیر مسئول روزنامه جوان
سید مرتضی نبوی مدیر مسئول روزنامه رسالت
محمد آخوندی مدیر مسئول روزنامه وطن امروز
محمد پیرعلی مدیر عامل روزنامه سیاست روز
سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات
کورش شجاعی مدیر مسئول روزنامه خراسان
مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی
سید محمد باقر خرازی مدیر مسئول روزنامه حزب‌الله
علیرضا بختیاری مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصا
فرزانه خرقانی مدیر مسئول روزنامه جهان اقتصاد
افشین جمشیدی لاریجانی مدیر مسئول اقتصاد پویا
نعمت‌الله شهبازی مدیر مسئول روزنامه ورزشی گل
محمد علی وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار
غلامرضا قلندریان مدیر مسئول روزنامه قدس
اسرافیل عبادتی مدیرمسئول روزنامه کار و کارگر

توکلی: طرح نحوه اعطای آگهی به تمام نشریات در مجلس مطرح می‌شود

Posted: 18 Jul 2010 02:49 PM PDT

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: طرح نحوه اعطای آگهی به تمام نشریات در مجلس در حال جمع‌آوری امضاست.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که طرح نحوه اعطای آگهی به تمام نشریات در مجلس در حال جمع‌آوری امضاست، به دلایل تهیه طرح مذکور اشاره کرد و گفت: از آنجا که دولت تصمیم گرفته است تا آگهی‌های خود را انحصارا به روزنامه‌ دولتی دهد، برخی از نمایندگان درصدد تهیه طرح مذکور هستند تا آگهی‌های مذکور از انحصار روزنامه‌ دولتی خارج شود.

وی افزود: رییس جمهور در تعیین ضوابط اجرایی بودجه سال 1389، در بند 18 تبصره 2 ضوابطی را مشخص کرده که آگهی‌های دولتی صرفاً در اختیار روزنامه ایران باشد و این موضوع درآمد انحصاری برای روزنامه دولتی ایجاد می‌کند و بقیه روزنامه‌ها از این درآمد حذف می‌شوند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: متاسفانه این اقدام رییس جمهور با سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی سازگار نیست، چرا که مطابق این سیاست‌ها هر امتیازی که دولت برای شرکت‌ها و موسسات دولتی قائل می‌شود باید برای شرکت‌ها و موسسات غیردولتی هم قائل شود. بنابراین این اقدام رییس جمهور با سیاست‌های کلی اصل 44 و با قانون مربوط به آن مصوب مجلس مغایر است.

توکلی تاکید کرد: دولت نباید در دادن آگهی ها به نشریات، انحصاری عمل کند.

وی در خصوص ضوابط اجرایی بودجه گفت: ضوابط اجرایی بودجه، آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه سالیانه است که در طول 30 سال گذشته هر سال براساس اصل 138 قانون اساسی در هیات دولت مصوب می‌شد، اما امسال رییس جمهور در یک اقدام عجیب شخصاً این ضوابط را تصویب و ابلاغ کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: اینجانب با توجه به این اقدام عجیب رییس جمهور نامه‌ای به رییس مجلس نوشتم و تعارضات این اقدام رییس جمهور با قانون اساسی را ذکر کردم که رییس مجلس نیز جهت رسیدگی این موضوع را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داد و کمیسیون نیز آن را در دستور کار خود قرار داده است.

توکلی اضافه کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه از لحاظ محتوایی و شکلی این موضوع بررسی می‌شود و گزارش بررسی طبق ماده 33 آیین نامه داخلی مجلس تقدیم صحن علنی مجلس خواهد شد.

وی به خانه ملت گفت: اگر گزارش رسیدگی کمیسیون برنامه و بودجه در این زمینه کافی باشد، شاید دیگر نیازی به ارائه طرح اعطای آگهی‌ها به تمام نشریات نباشد، در غیر این صورت طرح مذکور در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

طرح اعطای آگهی‌ها به تمام نشریات روز یکشنبه 27 تیر در مجلس در حال جمع آوری امضا بود که 38 نماینده آن را امضا کردند.

کتاب ارزیابی و رتبه‌بندی وب‌گاه‌ها در قالب نسخه الکترونیک منتشر شد

Posted: 18 Jul 2010 02:49 PM PDT

هم‌زمان با برگزاری دومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی در تاریخ 29 تیرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما، نسخه الکترونیک کتاب "ارزیابی و رتبه‌بندی وب‌گاه‌ها‌" در قالب مفاهیم، رویکردها و شاخص‌های ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی در وب‌گاه دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با آدرس www.scict.ir منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در مقدمه این کتاب، دکتر حمید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی نوشته است: " نیاز و ضرورت به ارزیابی وب‌گاه‌ها، خصوصا وب‌گاه‌های دولتی و حاکمیتی، دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی را بر آن داشت که در دومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی با مطالعاتی بیش‌تر و دقیق‌تر و با تمرکز بر میزان موفقیت دستگاه‌های دولتی و عمومی در تحقق اهداف دولت الکترونیک، به ارزیابی وب‌گاه‌های حاکمیتی بپردازد و به این ترتیب کمیته علمی جشنواره و گروه‌های مطالعاتی آن به مطالعه پژوهش‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته علمی معتبر پیرامون ارزیابی وب‌گاه‌ها پرداختند و در این مرحله بیش از 300 مرجع علمی مورد مطالعه قرار گرفت."

به عقیده وی حاصل مطالعه و فعالیت تحقیقی و تطبیقی این کمیته، دستیابی به یک الگو و طرح معماری جدید در ارزیابی وب‌گاه‌های حاکمیتی ایران است که چالش و مشکلات طرح‌ها و الگوهای غیر بومی موجود را تا حد امکان پوشش می‌دهد و با واقعیت‌های وضع کنونی وب در دستگاه‌های دولتی و عمومی کشورمان هم‌خوان است.

این کتاب تحقیق و تالیف مهندس امید کاشفی، مهندس آزاده زمانی‌فر، مهندس بهمن نیکخواهان و مهندس کامیار کنعانی است و نظارت و بازبینی آن به عهده دکتر حمید شهریاری و دکتر مهدی بهنیافر بوده است.

گفتنی است مراحل ارزیابی و تعیین برندگان این جشنواره، ثبت‌نام وب‌گاه‌ها، خوداظهاری دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و راهیابی به مرحله نهایی ارزیابی است که از میان 527 دستگاه، 50 دستگاه با راه‌یابی به مرحله نیمه‌نهایی جشنواره با 300 شاخص، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

ترکیب جوایز این دوره از جشنواره در سه گروه اصلی شامل بخش خدمات اطلاع‌رسانی الکترونیک، خدمات تراکنش مالی و خدمات تعاملی سازمانی و همچنین جوایز ویژه شامل سه گروه وب‌گاه جامع، امنیت وب‌گاه و پاسداشت خط و زبان فارسی در محیط وب در نظر گرفته شده است.

نسخه الکترونیک کتاب "ارزیابی و رتبه‌بندی وب‌گاه‌" در وب‌گاه دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با آدرس www.scict.ir قابل دسترسی است و نسخه فیزیکی آن نیز به همراه ویژه‌نامه‌ای، همزمان با برگزاری جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی در بعدازظهر 29 تیرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما توزیع خواهد شد.

رونمایی نخستین لپ‌تاپ‌های سه‌بعدی ال.جی

Posted: 18 Jul 2010 02:49 PM PDT

سه مدل از نخستین لپ‌تاپ‌های سه‌بعدی ال جی الکترونیکس که با عینک پولاریزه ویژه عرضه می‌شوند، از سوی این شرکت معرفی شد.

به گزارش ایسنا، این شرکت کره‌یی که معتقد است رایانه‌های شخصی موتور محرک رشد محتوای سه‌بعدی خواهند بود، قیمت لپ‌تاپ‌های جدید خود را بین 1.6 (هزار و 331 دلار) تا 1.9 میلیون ون تعیین کرده که 30 درصد گران‌تر از محصولات دوبعدی محسوب می‌شود.

ال جی الکترونیکس با سرمایه‌گذاری برروی فروش پررونق محصولات سه‌بعدی، اعلام کرده که قصد دارد فروش لپ‌تاپ‌های سه‌بعدی را در سال 2011 تا 30 درصد افزایش دهد.

این شرکت که دومین سازنده بزرگ تلویزیون در جهان است، پیش‌بینی کرده که فروش جهانی لپ‌تاپ‌های سه بعدی سال آینده پنج برابر شده و به 1.1 میلیون دستگاه برسد و تا سال 2015 به 13.8 میلیون دستگاه رشد کند. ال جی پیش‌تر اعلام کرده بود قصد دارد در سال جاری یک میلیون دستگاه تلویزیون سه‌بعدی بفروشد.

در حالی که ضروری بودن استفاده از عینک ویژه برای مشاهده تصاویر سه‌بعدی مانع بزرگی برای متداول شدن فن‌آوری سه‌بعدی قلمداد می‌شود به گفته برخی از کارشناسان، امکان دارد مخاطبان بیش‌تر در دستگاه‌هایی مانند رایانه و تلفن همراه از سه‌بعدی استقبال کنند.

مجهز شدن یک سوم پروازهای آمریکایی به وای.فای

Posted: 18 Jul 2010 02:49 PM PDT

قابلیت دسترسی به اینترنت از طریق ارتباط بی‌سیم وای فای اکنون از هر سه پرواز داخلی در آمریکا، در یکی موجود است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار ارایه شده از سوی ایرسل که فراهم‌کننده اصلی خدمات اینترنتی در طول پرواز برای اکثر خطوط هوایی آمریکاست، یک سوم از دو هزار و 800 هواپیمایی که اکنون به صورت روزانه در آمریکا فعالیت می‌کنند، به خدمات دسترسی به اینترنت برمبنای Gogo این شرکت مجهزند.

شرکت‌های هواپیمایی ویرجین امریکا و ایرتران خدمات وای فای را در تمامی ناوگان خود عرضه می‌کنند و بهای دسترسی در آن‌ها از چهار دلار و 95 سنت تا 12 دلار و 95 سنت متغیر است اما دلتا با مجهز بودن تمامی 500 هواپیمایش به Gogo، بزرگ‌ترین ناوگان مجهز به وای فای را دارد.

دو شرکت کانتیننتال ایرلاینز و جت بلو نیز در حال آزمایش وای فای برای هواپیماهای خود بوده و سایر شرکت‌ها نیز به نوعی دسترسی به وای فای را برای مسافرانشان فراهم می‌کنند.

دو فراهم‌کننده اصلی وای فای ایرسل و Row 44 هستند که از زمان آغاز عرضه این خدمات در پروازهای آمریکایی در سال 2009، برای جلب نظر شرکت‌های هواپیمایی رقابت می‌کنند.

از دعوت به میزبانی تا تهدید به فیلتر سایت‌های دولتی که در خارج کشور هاست می‌شوند

Posted: 18 Jul 2010 02:49 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - لازم است اطلاعات واجد ارزش که هم به بخش دولتی و هم غیردولتی مربوط می‌شود، به دلیل حفظ امنیت و منافع ملی، وب‌گاه‌های سازمان‌های دولتی در داخل کشور میزبانی شوند؛ این رویدادی است که اکثر کشورهای جهان به آن پایبندند. اهمیت این موضوع توسط مسوولان در کشور نیز درک شده و ظاهرا مقرر کرده‌اند که وب سایت‌های دولتی که در بازه زمانی مشخص در داخل کشور میزبانی نشوند، فیلتر شوند.

شاید مسدود کردن بیش از 500 وب سایت ایرانی و توقیف صدها دامنه اینترنتی متعلق به ایرانی‌ها توسط شرکت‌های آمریکایی که با استناد به قوانین تحریم ایالات متحده انجام شده بود، لزوم توجه کافی به راه‌اندازی، حمایت و استفاده از مرکز داده ایرانی را بیش‌تر مشخص کند.

میزبانی وب یکی از مهم‌ترین خدماتی است که در مراکز داده ارائه می‌شود؛ میزبانی در واقع واگذاری فضایی است که توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات به دارندگان وب‌سایت‌ها صورت می‌گیرد تا بتوانند نرم‌افزار خدمت‌دهنده و اطلاعات مربوط به وب‌سایت خود را در آن قرار دهند.

در حال حاضر، به دلیل عواید مطلوب ناشی از این کسب و کار، شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان در حال ارایه خدمات میزبانی هستند که در این بین آمریکا و کانادا به دلیل برخورداری از کیفیت مناسب در کنار قیمت رقابتی از شهرت بیشتری برخوردار هستند.

اما تصمیم ایجاد مراکز داده در ایران به دی‌ماه 1381 برمی‌گردد. از آن زمان تاکنون چند مرکز داده در کشور ایجاد شده، اما با نکاتی درباره وجود ضعف زیرساخت ارتباطی، سطح پایین امنیت، کیفیت پایین خدمات و غیره روبه‌رو هستند و به گفته برخی کارشناسان، مراکز داده ایجاد شده هنوز فاصله زیادی تا استانداردهای مورد قبول جهانی دارند و جز تعدادی انگشت شمار، بقیه به سوی ارتقای سطح کیفی خدمات تحرکی ندارند.

در فاصله دو سالی که دفتر فن‌آوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس وب‌سایت‌های دولتی را از لحاظ محل میزبانی‌شان ارزیابی کرده است، سازمان‌های دولتی که میزبانی‌شان را به داخل کشور منتقل کرده‌اند، رشد خوبی داشته‌اند، هرچند طبق بخشنامه دبیرخانه شورای عالی فن‌آوری اطلاعات در سال 85 کلیه سازمان‌های دولتی تا انتهای سال 85 باید میزبانی وبگاه خود را به داخل کشور منتقل می‌کردند. در این میان هم‌چنان بسیاری از وب‌سایت‌های مهم دولتی در کشورهایی همچون آمریکا و کانادا و انگلیس میزبان هستند.

در این راستا رضا باقری اصل ـ مدیر دفتر فن‌آوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس ـ در اواخر سال 87 در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که چرا میزبان‌های خارجی برای وب‌سایت‌های ایرانی جذاب‌تر هستند، گفته بود: آمارهای ارایه شده نشان‌ می‌دهد بیش از 32 درصد از وب‌سایت‌های دولتی مورد بررسی در خارج از کشور میزبانی می‌شوند. علاوه براین اکثر وب‌سایت‌های غیردولتی ایران نیز در میزبان‌های خارج از کشور قرار دارند. علل مختلفی در شکل‌گیری چنین مساله‌ای نقش دارد که می‌توان آن‌ها را به دو دسته مزایای استفاده از مراکز داده خارجی و مشکلات بهره‌برداری مراکز داده داخلی تقسیم کرد.

وی با اشاره به این که با توجه به موقعیت سیاسی و جغرافیایی کشورمان، برنامه‌ریزی هدفمند برای توسعه مراکز داده ایرانی و مجموعه زیرساخت‌های مخابراتی کشور می‌تواند ایران را به هاب مخابراتی منطقه تبدیل کند افزوده بود: راه‌اندازی و استفاده از مراکز داده داخلی موجب افزایش توان و تخصص نیروی داخلی و استفاده از متخصصان در داخل کشور می‌شود و این می‌تواند پشتوانه خوبی برای توسعه فن‌آوری اطلاعات و زیرساخت‌های آن باشد.

به نظر می‌رسد دولت و به خصوص وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به عنوان متولی و طراح کلان مراکز داده داخلی باید مشکلات را به موقع شناسایی و در جهت حل آن‌ها در حال چاره‌اندیشی است و ایجاد و راه‌اندازی مراکز داده داخلی در دستور کار مسوولان دولتی قرار گرفت.

به گفته رضا تقی‌پور - وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات - برای برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده که در بحث زیرساخت‌ها آمادگی داریم همه‌ی دیتاسنترها و میزبانی سایت‌ها را به داخل کشور منتقل کنیم که اکنون بخشی از این کار آماده شده و تا سال دوم این برنامه، کشور آمادگی دارد میزبانی همه‌ی سایت‌ها را در داخل کشور انجام دهد یعنی هیچ نیازی از نظر حجم حافظه به خارج از کشور نخواهیم داشت.

اما این نکته هم باید مورد توجه قرار بگیرد که طول عمر راه‌حل‌های فن‌آوری اطلاعاتی به واسطه سرعت رشد این فن‌آوری بسیار کوتاه است و اگر طرحی مدت اجرای آن بیش از دو سال طول بکشد در زمان بهره‌برداری تاریخ گذشته تلقی خواهد شد. لذا فاصله بین تصمیم تا طراحی، اجرا و بهره‌برداری باید کاهش یابد.

در پایان چند سوال باقی می‌ماند این که این فیلتر توسط چه نهادی انجام می‌شود؟ در حال حاضر وب‌گاه‌های چند وزارتخانه، سازمان یا نهاد دولتی در داخل و یا خارج هاست می‌شوند؟ و چه تعداد مرکز داده این وب‌گاه‌ها را میزبانی خواهند کرد؟ علی اصغر انصاری - معاون توسعه و مدیریت شبکه شرکت فن‌آوری اطلاعات - مسوول مرتبط با این موضوع است که باید پاسخگو باشد اما تاکنون به دلیل حضور وی در جلسات مختلف تا لحظه ارسال این خبر امکان دریافت پاسخ این پرسش‌ها حاصل نشد.

تظاهرات مردم ترکیه علیه سانسور اینترنتی

Posted: 18 Jul 2010 02:49 PM PDT

بیش از دو هزار نفر در شهر استانبول ترکیه علیه سانسور اینترنتی شدید به اعتراض دست زدند.

به گزارش ایسنا، این معترضان خواستار اصلاح یا لغو قانونی بودند که در نتیجه آن دسترسی به بیش از پنج هزار سایت در ترکیه ممنوع شد.

تظاهرکنندگان ترک برای لغو ممنوعیت وب سایت اشتراک‌گذاری ویدیویی یوتیوب و علیه وزیر حمل و نقل این کشور که عامل ممنوعیت این وب سایت است، شعار دادند.

این اعتراض توسط گروهی به نام برنامه مشترک علیه سانسور اینترنت که متشکل از بیش از 50 سازمان غیردولتی است، سازماندهی شده بود.

به گفته یکی از سازمان‌دهنگان این اعتراض، با اینکه پیش از این نیز نارضایتی نسبت به سانسور اینترنت وجود داشت اما برای نخستین بار است که مردم به خیابان سرازیر می‌شوند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) نیز با تقبیح محدودیت‌های اینترنتی ترکیه دولت این کشور را به رفع محدودیت‌های موجود برای دسترسی به برخی از وب سایت‌ها از جمله یوتیوب گوگل فراخوانده است.

رییس جمهور ترکیه نیز چندی قبل از صفحه توییتر خود برای محکوم کردن ممنوعیت کشورش برروی یوتیوب و برخی از سرویس‌های گوگل استفاده و از سازمان‌های مسوول برای یافتن یک راه‌حل و تغییرات در قوانین مربوط، درخواست کرد.

بر اساس این گزارش از جمعیت 70 میلیون نفری ترکیه حدود 30 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی: خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است

Posted: 18 Jul 2010 02:34 PM PDT

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: خبرنگاری به عنوان مشاغل سخت و زیان آور معرفی شده و اگر افراد از سوی وزارت ارشاد معرفی شوند، به صورت مشاغل سخت و زیان آور بیمه می‌شوند.

به گزارش ایرنا، علی ذبیحی در جمع خبرنگاران در خصوص کنترل دفترچه‌های بیمه‌ای تامین اجتماعی افزود:درصددیم برچسب‌های خاصی را بر روی دفترچه‌های تامین اجتماعی بچسبانیم تا بتوانیم نظارت و کنترل بهتری داشته باشیم.

ذبیحی در ادامه درباره کارت هوشمند درمان گفت: کارت هوشمند درمان به صورت پایلوت در استان فارس در حال اجراست و دنبال ان هستیم که این طرح را در کشور اجرایی کنیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص وضعیت بیمه قالیبافان، گفت: بیمه قالیبافان براساس روال‌ قانونی در حال پیشرفت است و در خصوص اجرایی شدن آن مشکلی نداریم.

وی گفت: تغییر در افزایش حقوق بازنشستگان و غیر قانونی بودن این موضوع بر عهده هیات امنا بوده و تامین اجتماعی فقط مجری قانون است.

محصولاتی که مایکروسافت با آن‌ها وداع کرد

Posted: 18 Jul 2010 02:34 PM PDT

محدود کردن رسمی پشتیبانی و انتشار وصله برای ویندوز 2000 و ویندوز اکس پی سرویس پک شماره دو، جدیدترین مورد از اقدامات مایکروسافت برای کنار گذاشتن محصولات و فن‌آوری‌هایی است که بیش‌تر از فایده خود عمر کرده‌اند یا هرگز در سطح بالایی مفید نبودند.

به گزارش ایسنا، در حالی که برخی در صنعت بسیار مایلند مایکروسافت به کنار گذاشتن محصولات بیش‌تری (مانند اینترنت اکسپلورر 6) پیش از وارد شدن لطمات بیش‌تر از سوی آن‌ها سرعت دهد؛ این غول نرم‌افزاری از آغاز سال 2010 تاکنون شماری از محصولات خود را کنار گذاشته است.

پشتیبانی و وصله‌های ویندوز ۲۰۰۰

مایکروسافت سه‌شنبه هفته گذشته آخرین وصله‌ها برای ویندوز 2000 و ویندوز اکس پی سرویس پک دو را منتشر کرد و اکنون برعهده خود کاربران است که به سرویس پک شماره سه این اکس پی یا ویندوز سون ارتقاء یابند. در این ضمن برخی از ناظران پیش‌بینی کرده‌اند که هکرها پیش از مهاجرت کاربران از این نرم‌افزار قدیمی، زمان پرکاری پیش رو داشته باشند.

تلفن‌های Kin

مایکروسافت کم‌تر از سه ماه پس از رونمایی نسل جدید تلفن‌های هوشمند Kin اعلام کرد تولید آن‌ها را متوقف می‌کند و به‌جای آن برروی عرضه نرم‌افزار ویندوز فون سون متمرکز می‌شود و دیگر این تلفن‌ها را به بازار اروپا که قرار بود در پاییز عرضه شوند، روانه نخواهد کرد.

گوشی‌های Kin نخستین تلفن‌های هوشمند عرضه شده از سوی مایکروسافت و هر دو دارای قابلیت‌های شبکه اجتماعی برای دسترسی به فیس بوک و توییتر بودند؛ پلیر دیجیتالی زون مایکروسافت برای پخش آهنگ، ویدیو و رادیو اف ام در آن‌ها گنجانده شده و ویژه کاربران تلفن همراه جوان طراحی شده بودند. این گوشی‌ها هم‌چنین مبتنی بر نرم‌افزار ویژه‌ای به نام ویندوز فون OS بودند.

این گوشی‌های سیاه رنگ توسط شرکت ژاپنی شارپ ساخته شده و به گونه‌ای طراحی شده‌ بودند که تنها با یک دست مورد استفاده قرار بگیرند.

رایانه لوحی Courier

مایکروسافت در ماه آوریل تایید کرد که توسعه و تولید را در پروژه رایانه لوحی خود متوقف کرده است. انتظار می‌رفت این دستگاه در نیمه دوم سال جاری میلادی روانه بازار شود و ظاهرا شبیه یک کتاب با دو نمایشگر هفت اینچی، دوربین داخلی و وای فای بود و هم‌چنین از وارد کردن اطلاعات به شیوه‌های مختلف مانند لمس کردن، دست نوشته و رسم کردن پشتیبانی می‌کرد.

در حالی که شور و علاقه به رایانه‌های لوحی از زمان ورود آی پد اپل به بازار آغاز شده اما مایکروسافت سابقه طولانی در این زمینه دارد و هنوز هم پایان نگرفته است. استیو بالمر، مدیر اجرایی مایکروسافت، به تازگی اعلام کرد که قرار است شماری از رایانه‌های لوحی مبتنی بر ویندوز سون در چند ماه آینده وارد بازار شوند.

این شرکت هم‌چنین با هیولت پاکارد برروی یک رایانه لوحی ویندوز سون همکاری کرده بود اما از زمان خریداری شدن پالم توسط هیولت پاکارد، این پروژه تقریبا به پایان رسید.

سرویس ایکس باکس لایو برای بازی‌های قدیمی

یکی از مقامات مایکروسافت در اوایل ماه فوریه اعلام کرد که دیگر سرویس ایکس باکس لایو برای کنسول‌های ایکس باکس و بازی‌های قدیمی از جمله بازی‌های قابل اجرای ایکس باکس وان در ایکس باکس 360 را ادامه نمی‌دهد. این سرویس چند بازیکنه در سال 2002 راه‌اندازی شد.

مایکروسافت اعلام کرده سرویس‌های ایکس باکس لایو را به شکلی گسترش می‌دهد که دیگر با سیستم‌های قدیمی‌تر سازگار نخواهند بود. طبق گزارش بلومبرگ، ارزش کسب و کار ایکس باکس لایو مایکروسافت یک میلیارد دلار است.

تخفیف به خریداران در بینگ

مایکروسافت در ماه ژوئن اعلام کرد که سرویس تخفیف بینگ را که به خریداران آنلاین محصولات یافته شده از طریق موتور جست‌وجوی این شرکت، تخفیف نقدی ارایه می‌داد را تعطیل می‌کند.

به نظر می‌رسد که این ویژگی که با استفاده از فن‌آوری ساخت شرکت Jellyfish.com طراحی شده بود، آنگونه که امید می‌رفت نتیجه خوبی نداشت.

معاون گروه کسب و کار مخاطب آنلاین مایکروسافت در یک پست وبلاگ اعلام کرده بود این شرکت بیش از هزار شریک بازرگان را که به خریداران تخفیف می‌دادند، جذب کرده بود اما پس از چند سال تلاش، این سرویس آنطور که باید مورد پذیرش گسترده قرار نگرفته بود.

سیستم تلفن اینترنتی Response Point

مایکروسافت اعلام کرد در اول ماه اوت فروش سیستم تلفن اینترنتی Response Point خود را متوقف کرده و راه را برای فعالیت برنامه Office Communications Server این شرکت در این زمینه هموار می‌کند.

این اقدام چندان دور از انتظار نبود زیرا مایکروسافت سال گذشته Response Point را به وضعیت تعمیر منتقل کرده و برخی از کارمندان گروه این محصول را اخراج کرده بود. این سیستم تلفن اینترنتی برای شرکت‌های کوچکی که تا 50 کارمند دارند، طراحی شده بود.

گواهینامه راهکارهای معماری و زیرساخت مایکروسافت

اما این شرکت دیگر این گواهی‌ها را عرضه نمی‌کند و برای باقی سال به افراد دارنده این گواهی‌نامه‌ها یک سال عضویت در انجمن بین‌المللی معماری‌های نرم‌افزاری (IASA) عرضه می‌کند و برای دریافت گواهی IASA یا عضویت سه ساله در انجمن AOGEA کمک می‌کند.

مایکروسافت می‌گوید این گواهی‌نامه‌ها را در سال 2004 و پیش از اینکه این صنعت، سازمان‌های دیگر اختصاص یافته به حرفه معماری را داشته باشد، عرضه کرد.

ویندوز EBS

مایکروسافت در ماه مارس از طریق یک پست وبلاگ اعلام کرد که توسعه بیش‌تر ویندوز Essential Business Server را ادامه نمی‌دهد اما به پشتیبانی از این محصول ادامه می‌دهد.

این شرکت اعلام کرده بود شاهد روی آوردن مشتریان این محصول به مدیریت، مجازی‌سازی و رایانش ابری به عنوان راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها، بهبود بهینگی و افزایش رقابت است.

پرسه‌زنی ارواح در فیس‌بوک

Posted: 18 Jul 2010 02:34 PM PDT

فیس بوک که در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان محسوب می‌شود، راهکاری برای پی بردن به اینکه کاربرانش دیگر زنده نیستند، ندارد و درنتیجه الگوریتم این سایت گاهی از کاربران می‌خواهد به دوستانی متصل شوند که دیگر در قید حیات نیستند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر پروفایل یک فرد متوفی در فیس بوک بدون تغییر می‌ماند و هم‌چنان در پروفایل‌ها و صفحه‌های خانگی دوستانش نشان داده می‌شود که ممکن است برای آن‌ها ناراحت‌کننده باشد.

به گفته سخنگوی شرکت فیس بوک، این مساله حساسی محسوب می‌شود و البته مشاهده ظاهر شدن دوستان متوفی برای کاربران فیس بوک می‌تواند دردناک باشد و با توجه به بزرگی این سایت و افرادی که هر روز فوت می‌کنند، این شرکت هرگز نمی‌تواند به شکل بی‌عیب و نقص از عهده این مساله بربیاید.

مشکل اصلی در این است که با اینکه بیش‌تر کاربران این شبکه اجتماعی جوان هستند، مرگ در بیش‌تر مواقع ممکن است ناگهانی و تراژیک باشد که دردناک بودن این مساله را تشدید و یافتن راه کار برای آن را دشوار می‌کند.

یکی از راه‌کارهای پیشنهاد شده، اقدام خود کاربران برای حذف دوستی که از دست داده‌اند، از فهرست دوستانشان یا طراحی مکانیسمی از سوی فیس بوک برای آرشیو کردن این دسته از کاربران برشمرده شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ابطال معامله مخابرات را بررسی می‌کند

Posted: 18 Jul 2010 02:34 PM PDT

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد نمایندگان مجلس برای پیگیری ابطال معامله مخابرات و بازگرداندن سهام این شرکت به دولت از لحاظ حقوقی بررسی می‌کند.

به گزارش ایلنا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس از پاسخ های وزیر اقتصاد پیرامون واگذاری سهام مخابرات به یک کنسرسیوم شبه دولتی قانع نشده و همچنان این مساله را تا رسیدن به یک جواب قانع کننده دنبال می کند.

الیاس نادران با اشاره به اینکه در چارچوب سیاستهای کلی اصل 44 بخصوص جزء 3 بند "هـ "که صراحت دارد که نباید واگذاری‌ها، فعالیت‌ها، آزادسازی‌ها منجر انحصار شرکت‌های دولتی به انحصار غیر دولتی بشود،گفت : قانونگذار هم این سیاستها را در 45 ماده فعالیت های اقتصادی و در سایر مواد مربوط به رقابتی کردن فضای کسب و کار و جلوگیری از ایجاد انحصار در بخش های مختلف پیش‌بینی کرده است. اما وقتی مجری چارچوبهای اجرای قانون را رعایت نمی کند نباید مسوولیت را متوجه قانونگذار کرد.

وی تصریح کرد :در بورس وقتی قرار است که سهام بزرگترین شرکت دولتی در این حجم واگذار شود و شما تنها یک خریدار دارید برای واگذاری، رقابت مسخره‌ترین واژه‌ای است که می شود برای آن بکار برد. به اعتقاد من نه تنها شرایط بورس رعایت نشده و حتی شرایط قانون برای مذاکره هم رعایت نشده است.

وی با اشاره به اینکه در مجلس پیشنهاداتی برای بررسی بیشتر این موضوع ارائه شده است افزود : با توجه به مقاصدی که حول و حوش این قرارداد وجود داشته و خلاف قانون هایی که صورت گرفته طرحیبه عنوان پیشنهادارائه شده است تا این معامله باطل اعلام شود و شرکت مخابرات به شرایط اولیه بازگردد.

نادران خاطرنشان کرد : هنوز از لحاظ حقوقی این تصمیم مورد بررسی قرار نگرفته است ولی انشاءالله مرکز پژوهشهای مجلس زودتر این اقدام حقوقی را انجام بدهد و نظر کارشناسی‌اش را بدهد تا ببینیم آیا این امکان وجود دارد یا خیر؟

گفتنی است الیاس نادران نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به همراه اعضای کمیسیون اقتصادی هفته گذشته وزیر اقتصاد را برای پاسخگویی به پرسشهایی در خصوص واگذاری سهام مخابرات به کنسرسیوم اعتماد مبین به مجلس فراخواند ،ولی اعضای این کمیسیون در مجموع از پاسخهای وزیر قانع نشدند ،اما نمایندگان مجلس در صحن علنی با 113 رای موافق ،71 رای مخالف و 10 رای ممتنع پلسخ حسینی را قانع کننده دانستند.

سهام بلوکی مخابرات که شامل 1+50 درصد است پنجم مهرماه سال گذشته با اما و اگرهای فراوان سرانجام راهی بورس شد و کنسرسیوم اعتماد مبین با کنار کنارگذاشتن رقبای خود که پیشگامان کویر یزد و صندوق مهر اقتصاد ایرانیان بودند، سهام این شرکت دولتی را خریداری کند و بدین ترتیب بزرگترین شرکت دولتی طبق اصل 44 در حالی بورسی شد تا به امروز در صدر پرحاشیه ترین واگذاریها قرار دارد.

تعیین اصالت داروها با ارسال پیامک

Posted: 18 Jul 2010 02:34 PM PDT

مدیرکل نظارت بر دارو وزارت بهداشت،‌ درمان وآموزش پزشکی گفت: شهروندان در پایان سال جاری، قادر خواهند بود با ارسال پیامکی به شماره ای که بر روی برچسب های نصب شده روی داروهای وارداتی وجود دارد، از اصالت این داروها مطمئن شوند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا شانه‌ساز در حاشیه مراسم افتتاح کارگاههای آموزشی کنترل کیفیت دارو برای کارشناسان کشورهای عضو اکو در تهران افزود: ‌ تاکنون این برچسب بر روی 60 قلم داروی گران قیمت خارجی که احتمال قاچاق آن وجود دارد، نصب شده است.
وی تصریح کرد با اجرای فاز نخست این طرح، سایر داروها و مکمل های دارویی وارداتی نیز با نصب برچسب، روانه داروخانه ها خواهند شد.

مدیر کل نظارت بر دارو اظهار داشت: در برچسب های نصب شده بر روی داروهای وارداتی، شماره های تماس، پیامک، تلفن گویا و سایت اینترنتی معرفی شده است تا مردم ظرف مدت کوتاه چند دقیقه ای، پس از اعلام کد داروها، از اصالت یا قاچاق بودن داروها مطلع شوند.

شانه ساز درباره تاثیر این اقدام در مبارزه با قاچاق دارو و ارایه محصولات دارویی تقلبی به بازار ایران گفت: در چارچوب سامانه اصالت دارویی کشور با ارایه داروهای تقلبی و قاچاق به شدت مقابله می‌شود.

به گفته وی، مرحله نخست سامانه اصالت دارویی کشور از ابتدای سال جاری در کشور اجرا شده است.

این مقام وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و نیروهای اطلاعاتی کشور از سال 1387 مبارزه فیزیکی و همکاری مشترکی را برای مقابله با قاچاق دارو آغاز کرده اند که در اثر این تلاش ها می توان گفت که امروز با معضلی به نام قاچاق دارو مواجه نیستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان قاچاق دارو در ایران، آمار دقیقی را ارایه نکرد اما گفت: میانگین بین المللی میزان قاچاق دارو در کشورهای در حال توسعه بین 10 تا 15 درصد داروهای مصرفی است که رقمی در حدود 200 میلیارد تومان در سال را بالغ می‌شود که البته این رقم در کشور ما پایین تر است.

به گفته وی، این رقم در کشورهای حوزه شمال آمریکا یک تا سه درصد و در کشورهای اروپایی سه تا پنج درصد است.

این مقام وزارت بهداشت همچنین آمادگی ایران را برای همکاری مشترک با کشورهای عضو اکو در مقابله با قاچاق دارو اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شانه ساز در پاسخ به سووال دیگری درباره آمار و هزینه های سرانه مصرف دارو در کشور نیز گفت: آنچه موجب نگرانی است، بد مصرف کردن دارو در سطح جامعه است، نه هزینه سرانه دارو چرا که این شاخص، رقم زیادی نیست.

وی با نامطلوب خواندن مصرف زیاده از حد برخی داروها نظیر مسکن ها افزود: اصلاح این وضعیت، نیازمند فرهنگ سازی و تقویت نظارت بر فروش دارو هاست.

مدیر کل نظارت بر دارو وزارت بهداشت با بیان اینکه وزیر بهداشت بر ارایه نکردن داروی بدون نسخه به متقاضیان تاکید ویژه ای دارد، گفت: این موضوع در کنار تقویت نظارت بر تجویز نسخه های پزشکان در برنامه های این وزارتخانه قرار دارد.

شانه ساز همچنین به خبرنگاران نوید داد که ذخیره سازی بسیار خوبی از داروهای بیماران هموفیلی و تالاسمی در کشور صورت گرفته و امکان تهیه این داروها از چند منبع هم اکنون فراهم است.

وی افزود: با تمهیدات صورت گرفته، از این که شیطنتی صورت گیرد و برخی عرضه کنندگان این دسته داروها در ارایه آنها اختلال ایجاد کنند، نگرانی نداریم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر