۱۳۸۹ تیر ۲۹, سه‌شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


حمله زورگیرها به خبرنگار روزنامه «تهران امروز»

Posted: 19 Jul 2010 02:51 PM PDT

شب گذشته خبرنگار روزنامه «تهران امروز» مورد حمله چند زورگیر قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، مهدی موسوی ـ خبرنگار حوزه کتاب روزنامه تهران امروز ـ دوشنبه شب حدود ساعت 22 هنگام تردد در کنار پل کالج توسط دو زورگیر که به قمه مسلح بودند، مورد حمله قرار گرفت.

موسوی در این‌باره به ایسنا گفت: یکی از این دوموتورسوار قمه‌اش را زیر گردن من و دیگری قمه را روی سینه‌ام گذاشت و پول، گوشی موبایل و ضبط خبرنگاری‌ام را به زور از من گرفتند. آنها حتی انگشتری که در دستم بود را نیز از انگشتانم درآورده و با خود بردند.

این سومین حمله زورگیران به یک خبرنگار طی چند ماه اخیر است. بهار امسال هم امید ذاکری نیا خبرنگار حوزه موسیقی روزنامه تهران امروز در حوالی منزل خود در اطراف میدان فردوسی توسط دو زورگیر با چاقو زخمی و اموال وی به سرقت رفت.

به گزارش ایسنا، پیش از این، مهدی محبعلی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران در حین خروج از بانک در روز مورد حمله چند زروگیر قرار گرفت و به شدت مجروح شد. زورگیران 6 میلیون تومان پول همراه او را سرقت کرده و متواری شدند.

احمد توکلی: جامعه بی‌رسانه به مرور فاسد می‌شود

Posted: 19 Jul 2010 02:51 PM PDT

خبرآنلاین، مریم خطیبی - احمد توکلی را همه به عنوان یک استاد خوش‌فکر روزنامه نگاری می‌شناسند که علاوه بر کار آکادمیک تجربه تحریریه و کار عملی خوبی را هم داشته است، به عبارتی او در دو عرصه دانشگاهی و تجربی، روزنامه‌نگاری و تدریس کرده است. کتاب‌های او هم همواره مورد استقبال مخاطبان عام و خاص بوده است؛ این استاد روزنامه‌نگاری دارای دکترای مدیریت رسانه است و در سال 1360 کار مطبوعاتی‌ خود را با روزنامه جمهوری اسلامی آغاز کرد و در سال 1373 از موسسان تحریریه روزنامه ایران بود. از دیگر فعالیت‌های مطبوعاتی توکلی می‌توان به سردبیری و مدیرمسوولی روزنامه ایران ورزشی، سردبیری تهران امروز اشاره کرد. او هم اکنون سردبیر روزنامه تهران تایمز است. با او به بهانه انتشار کتاب جدیدش «خبرنویسی پیشرفته» گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت روزنامه نگاری در کشور را چطور ارزیابی می کنید به ویژه که نوعی قهر مردم و نخبگان با مطبوعات به خوبی مشهود است؟

رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون، به عقیده من اگر تیراژ مطبوعات پایین آمده ، علتش این است که آن شادابی خبری از بین رفته است. آدم های خبرساز محدود شده اند، تنوع سلائق در تولید اطلاعات از بین رفته است و خلاصه اینکه بیش از همیشه رسانه ها باید دست به عصا راه بروند. این با ماهیت رسانه سازگاری ندارد. به عقیده من مهمترین کارکرد رسانه، نقد دولت حاکم- هر دولتی - در همه زمینه‌هاست هر کجا که فتیله نقد پایین کشیده شود، مردم خودشان را کنار می‌کشند. البته نه این که فکر کنید من به عنوان یک آدم رسانه‌ای فقط خیر رسانه را می‌بینم؛ نه، رسانه تالی فاسد هم دارد اما تردید نکنید که اگر ظرفیت‌ها بالا برود و سینه‌ها فراخ شود و آزادی‌ها بیشتر شود و تنوع سلائق افزایش یابد، رسانه خیرش بیش از شرش است. صدای رسانه اگر بلند باشد، همه مسوولان مجبورند خودشان را جمع کنند اما وقتی رسانه جمع شد، هر کس هر کاری خواست می کند و جامعه به مرور فاسد می‌شود.

چقدر در این وضعیت نابسامان بی مخاطبی؛ تکنیک روزنامه نگاری را سهیم می دانید؟

به نظرم حرف زدن درباره تکنیک در شرایط فعلی وارد جاده خاکی شدن است. مشکلاتمان اساسی‌تر از این حرف‌هاست. اینکه یک خبرنگار یا یک رسانه باید توانایی و حرفه‌ای‌گری لازم در نحوه ورود به اخبار و چگونی پوشش خبری و در یک کلام استاد کار خودش باشد شکی نیست و حتما هم در جذب مخاطب تاثیر گذار است اما الان مشکلمان جای دیگری است.

اخیرا روزنامه های ما به سمت برخی «شبه خبرها» با عناوین «ویژه»، «زلزله»، «شنیده ها» و ... رفته اند، علت چیست؟ در روزنامه‌نگاری جهانی و نوین آیا چنین اخباری جایگاهی رسمی دارند یا فقط در کشور ما اینگونه است؟

مشابه این گونه ستون‌ها در مطبوعات خارج از کشور هم هست، با وجود این فراگیر شدن آن می تواند نشان فقدان شفافیت اطلاع‌رسانی در جامعه باشد.

شما سال هاست در خصوص سبک‌های نوین خبرنویسی می‌نویسی؛ اما حتی برخی از شاگردان شما هم در روزنامه‌نگاری عملی یا تجربی ناتوانی‌هایی دارند، اشکال از نظام آموزشی ماست و یا محمل های تجربی کار روزنامه نگاری؟

با احترام به تمامی دانشجویانی که بنده افتخار آشنایی با آنها را در کلاس درس داشته‌ام، می‌خواهم بگویم به معنایی که شما مد نظرتان است من اعتقادی به استاد- شاگردی در ترم دانشگاهی ندارم. در فضای حوزوی شما می‌توانید بگویید فلانی شاگرد فلان آیت الله است چرا که این دانشجو علاوه بر حق انتخاب آزادانه‌تر استاد، سال‌ها در محضر او تلمذ کرده است. حال دانشجوی روزنامه‌نگاری را در نظر بگیرید که یک یا دو ترم نصف و نیمه می‌خواهد در یک نظام آموزشی کهنه و فشل درسش را پاس کند. لذا به عقیده من نمی‌توان کارکرد او را - خوب یا بد - خیلی به استاد و دانشگاه ربط داد. از طرف دیگر کار روزنامه‌نگاری حوزه ذوقی است و علاقه‌مندی و استعداد در آن حرف اول را می‌زند البته بستر مناسب هم که همان محیط تحریریه باشد لازم است. جامعه و فرهنگ عمومی را هم به آن اضافه کنید. اگر با عواملی که برشمردم موافق باشید، می‌بینید که موضوع کمی پیچیده است. از این موضوع که بگذریم من فکر می‌کنم دانشجویان را باید به دو گروه تقسیم کنیم دانشجویی که قبل از شروع به آموزش فی النفسه روزنامه‌نگار است و دانشجویی که نیست. ممکن است اکنون سوال این باشد که پس نقش معلم چیست؟ نقش من معلم این است که به آن دانشجوی اولی بگویم چگونه می‌تواند سریعتر به جمع حرفه‌ای‌ها بپویندد و به دومی هم نمره‌ای بدهم که بالاخره صندلیش را به دانشجوی بعدی که پشت در منتظر ایستاده است، بدهد و برود پی کارش!

نظام آموزشی کهنه و فشل را می‌شود بیشتر توضیح دهید؟

حدودا 25 سال پیش دروسی برای آن روز جامعه رسانه‌ای کشور طراحی شده است که امروزه نیز همچنان در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. اگر حتی بزرگترین تحول جهانی که در حوزه ارتباطات اتفاق افتاده، اتفاق نیفتاده بود باز هم این دروس نیازمند بازنگری بودند، چه رسد به آنکه ما یک انقلاب جهانی ارتباطی را پشت سرگذاشته‌ایم و متاسفانه هنوز بر شیوه قدیم خود پایبندیم. تاکید می‌کنم بسیاری از دروسی که امروزه در دانشگاه در رشته روزنامه‌نگاری تدریس می‌شود محلی از تدریس ندارد و جای بسیاری از دروس خالی است حتی باید در شیوه تدریس بازنگری شود. واحدهای درسی موجود باید مورد بازنگری اساسی قرار گیرد. روزنامه‌نگاری شهروندی در دنیا دچار تحول می‌شود، در کشور خودمان و دانشگاه‌هایش آب از آب تکان نمی‌خورد. روزنامه‌نگاری بحران، روزنامه‌نگاری آنلاین، روزنامه نگاری شهروندی و ... در نظام آموزشی ما کجا قرار دارند؟ اخلاق روزنامه نگاری در کجا باید به دانشجو آموزش داده شود. حتی به عقیده من در نظام جذب استاد بهتر است تجدید نظر شود و از حالت مدرک محوری خارج شود تا پای افراد با تجربه به کلاس‌های دانشگاهی باز شود و گپ میان محیط علمی و عملی به حداقل برسد.

چرا این بازنگری اتفاق نمی‌افتد؟

چون تغییر و تحول هزینه دارد. چون هیچکس خودش را مسوول نمی‌داند. چون حفظ وضع موجود اصولا همیشه کم دردسرترین است. علاوه براین جامعه هم باید بخواهد و کشش لازم را داشته باشد. ممکن است کسانی هم باشند که بخواهند ولی با خودشان بگویند که تحول روزنامه‌نگاری کلاسیک برای کدام روزنامه‌نگاری؟ برخی همکاران من هم هستند که می‌گویند گیریم حالا دانشگاه «باب وود وارد» تربیت کرد جامعه باید نیکسونی داشته باشد که کله پایش کنی؟ نیکسون کجا بود؟

در این میان اقتصاد رسانه، مدیریت رسانه و محیط های رسانه ای چه مقدار نقش دارند؟

خیلی زیاد. محیط نامناسب رسانه‌ای روزنامه‌نگار خوب را می‌کُشد و بر عکس محیط خوب، روزنامه‌نگاری را که احیانا بد آموزش دیده اما دارای استعداد است، احیا می‌کند. اما توجه داشته باشید که اقتصاد رسانه در هر کشوری تابع محیط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. این‌ها مثل ظروف مرتبطه هستند، دانشگاه و محیط رسانه‌ای هردو تابعی از جامعه‌ای هستند که در آن زندگی می‌کنند. اگر محیط به گونه‌ای باشد که رسانه نتواند در آن به کارکرد و ماهیت خود عمل کند، اقتصاد رسانه دچار مشکل می‌شود در این صورت یا شما مجبورید بر مبنای نمایش توسعه، رسانه‌های صوری داشته باشید که خریدار ندارد و یا عطای آن را به لقایش ببخشید که در هر دو صورت روند روزنامه‌نگاری در همه سطوح خدشه دار خواهد کرد.

کمی راجع به کتاب جدیدتان «خبرنویسی پیشرفته» بگویید؛ گویا این کتاب تکمیل مباحث سبک های خبری است که شما در سایت خود بخشی از آن را منتشر کرده اید، این طور است؟

همینطور است. در این کتاب سعی کرده‌ام به زبانی ساده به مخاطب علاقمند شیوه خبرنویسی را آموزش دهم. البته در بخش دوم که سبک‌های جدید مطرح شده کمی موضوع سخت‌تر می‌شود.

همه مثال‌های کتاب از نمونه های خارجی است؛ آیا این بدین معنا نیست که هیچ موردی در خصوص سبک های مورد بحث شما در کشور یافت نشده است؟

چون در این زمینه کمتر در مطبوعات کشور کار شده و یا اصلا کار نشده است. می‌شد برای این سبک‌ها مثال‌های ایرانی ساخت لکن من فکر کردم که خبرنگار ایرانی وقتی مثال اصلی را می‌بیند، شاید بتواند برداشت دقیق تر و خلاقانه‌تری از موضوع پیدا کند.

انگیزه شما از چاپ این کتاب چیست؟ با وجودی که می‌دانید در کشور ما روزنامه نگاری سنتی حکمفرماست و حتی به گفته خودتان اراده ای برای تغییر در سبک های خبری و یا چینش های جدید خبری نیست.

وظیفه من به عنوان معلم این رشته و روزنامه‌نگار این است که یافته‌های علمی و تجربیات خودم را در اختیار دانشجویان و خبرنگاران بگذارم. برای تغییر فضا و تلنگر زدن به جامعه خبری این نوشته ها لازم است در عین حال من فکر می‌کنم روزنامه نگاران ایرانی جزو باهوش ترین خبرنگاران جهان هستند، آنها به راحتی قادرند تکنیک‌های پوشش‌های خبری را به خدمت بگیرند لاکن محیط رسانه‌ای و فضای حاکم بر مطبوعات اجازه خلاقیت را از خبرنگاران گرفته است. بخشی از این فضا مربوط به شرایط سیاسی عصر حاضر است و بخش دیگر فرهنگی است. به نظر من دایره تولید خبر در رسانه‌های ما تنگ و محدود به سخت خبرها و سیاسی است. حتی در حوزه‌های نرم‌تر هم، ما به مسائل، سیاسی نگاه می‌کنیم. به نظر شما کدام حوزه اجتماعی است که امروزه بشود فارغ از سیاست به آن ورود کرد؛ ورزش، هنر، محیط زیست و... همه سیاست‌زده هستند. علاوه بر آن اقتصاد بد رسانه به مدیریت رسانه اجازه نمی‌دهد که حوزه‌های تخصصی خودش را از نظر کمی و کیفی ارتقاء دهد، لذا خبرنگار یا سر جای خودش نیست و یا وقت سر خاراندن ندارد که بخواهد با بازی‌های خبری به خبر خود جان تازه‌ای ببخشد و البته زمانی هم که این فرصت را پیدا می کند چون خلاف عادتش است، بیاد نمی‌آورد که گونه دیگری هم می‌شود خبر را دید.

آینده روزنامه‌نگاری در کشور را چگونه می‌بینید؟ آیا روزنامه‌نگاری سنتی ما تداوم خواهد داشت؟ آیا اصلا مردم روزنامه‌نگاری نوین را می‌پذیرند؟

اینکه روزی و روزگاری روزنامه نگاری سنتی به معنای کاغذ در کشور از بین برود، بعید نیست ولی آیا این 30 سال دیگر اتفاق خواهدافتاد یا 50سال دیگر خیلی قابل پیش‌بینی نیست. روزنامه‌نگاری نوین اگر منظورتان دور شدن از کاغذ است باید بگویم میزان آن بستگی به سرعت الکترونیکی شدن جامعه، سرعت فراگیر شدن تکنولوژی‌های ارتباطی، سرعت تغییر سواد درکشور و... دارد. چون تردید نکنید که تکنولوژی‌های جدید ارتباطی و آنی شدن خبر و ارزان شدن فرایند دسترسی به خبر در فرمت جدید به سرعت دنیا را فراخواهد گرفت.

استفاده مداوم از موبایل باعث وز وز گوش می‌شود

Posted: 19 Jul 2010 02:51 PM PDT

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که مرتبا از تلفن همراه استفاده می‌کنند با احتمال بیش‌تری در گوش خود صدای زنگ یا وز وز می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین، در این تحقیقات ادعا شده است افرادی که به طور متوسط هر روز 10 دقیقه از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند با احتمال 70 درصد بیش‌تر به این عارضه دچار می‌شوند.

افرادی که از هر دو گوش خود استفاده می‌کنند و افرادی که بیش از 4 سال است تلفن همراه دارند نیز ممکن است به این عارضه دچار شوند.

این یافته‌ها در نشریه طب محیطی و شغلی به چاپ رسیده است و می‌تواند دلیل افزایش تعداد افرادی که از شنیدن صدای زنگ یا وز وز شکایت دارند را توضیح دهد.
به نظر می‌رسد انرژی ریزموج‌هایی است که از تلفن‌های همراه ساطع می‌شوند در بروز این عارضه موثر هستند.

دکتر هانس پیتر هاتر از دانشگاه وین در اتریش تحقیقی را روی 100 نفر که دچار عارضه وز وز گوش بودند و 100 نفر فرد سالم انجام داد.

او در این باره گفت: با وجود این که این تحقیقات روی تعداد افراد کمی انجام شده است و نمی‌توان از دقیق بودن آن‌ها اطمینان حاصل کرد، اما با این حال به نظر می‌رسد استفاده از تلفن‌های همراه نقش مهمی در این میان دارند.

نزدیک به 5 میلیون نفر در بریتانیا به این عارضه دچار می‌شوند و مدت‌های طولانی صداهایی مانند زنگ یا صدایی با فرکانس بالا می‌شنوند.

مهم‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری قرار گرفتن در معرض صدای بلند است. البته ابتلا به بعضی از بیماری‌های روانی یا فیزیکی مانند افسردگی یا آسیب‌های جسمی می‌توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند.

آخرین تحقیقات نیز نشان می‌دهد استفاده طولانی مدت از تلفن همراه نیز در این میان نقش مهمی دارند. تحقیقات بیش‌تر در این زمینه ادامه دارد.

مذاکره‌ی شبکه‌ی اجتماعی فوراسکور با موتورهای جست‌وجو

Posted: 19 Jul 2010 02:40 PM PDT

سایت فوراسکور درباره همکاری جست‌وجویی که به کاربران امکان خواهد داد معروف‌ترین رستوران‌ها و کافه‌ها را به صورت فوری در منطقه نزدیک خود بیابند، در حال مذاکره با گوگل، یاهو و مایکروسافت است.

به گزارش ایسنا، به گفته دنیس کراولی، یکی از بنیانگذران فوراسکور، این شبکه اجتماعی مبتنی بر مکان در حال مذاکره با تمامی شرکت‌های فعال در فضای جست‌وجو از جمله گوگل، یاهو و مایکروسافت درباره یک فراهم‌سازی اطلاعات است.

بنیانگذران فوراسکور مشخص نکرده است چه زمانی قرارداد جست‌وجو امضا می‌شود اما اعلام کرده شرکتش با شرکای احتمالی مختلفی مذاکره می‌کند که به اطلاعات فراهم شده توسط فوراسکور علاقه‌مندند.

این سایت سه ماه پس از به رسیدن به یک میلیون کاربر، از مرز دو میلیون کاربر نیز گذشت و اکنون پس از یک سرمایه‌گذاری 20 میلیون دلاری از سوی اندرسن هوروویتز، 95 میلیون دلار ارزش دارد.

بر اساس این گزارش هر سه این موتورهای جست‌وجو نتوانستند منکر این مذاکرات شوند ولی از اظهارنظر در این مورد امتناع کردند.

نخستین قرارداد تجاری توییتر نیز با این سه موتور جست‌وجو بود که به آن‌ها برای نمایش فیدهای خبری به صورت فوری و فهرست کردن پیام‌های ارسال شده در این سرویس میکرووبلاگ‌نویسی اجازه می‌داد.

بازار داغ تجهیزات شنود صدا وتصویر؛ سوداگران مشغول‌ تاراج حریم‌‌ جامعه

Posted: 19 Jul 2010 02:40 PM PDT

خبرگزاری مهر - کنجکاوی، سوءاستفاده و یا هر نیت دیگر چندان تفاوتی با هم ندارد ؛ حاشیه امن خلاء قانونی برای دلالان و فروشندگان دستگاههای غیرقانونی فیلمبرداری و ضبط صدا به قدری فراهم است که هیچ مشتری دست خالی از این بازار مکاره برنمی گردد. و بدیهی است که سوداگران زیادی در صف خرید این ابزارند تا حرمت ها و حریم خصوصی جامعه را به تاراج ببرند.

دستگاه ضبط صدای قابل اختفا از راه دور که سه سال پیش از چین وارد ایران شد حالا دیگر بازار پررونقی دارد ، به طوی که رواج خرید و فروش و استفاده از این دستگاهها که کاربرد معمولی و عادی ندارد نگرانیهای زیادی را در جامعه ایجاد کرده است. تکرار بی اخلاقیهایی همچون انتشار فیلم میهمانیهای خصوصی، استخر بانوان و یا فیلمهایی از زندگی خصوصی چهره های مشهور که علاوه بر حرمت شکنی های اخلاقی و نقض حریم خصوصی و وجدان جامعه ، گاه خسارات جبران ناپذیری نیز بر جای گذاشته است . این دستگاههای چینی توسط دلالان سفارش زیادی دارند و به ایران وارد می شوند ؛ البته به صورت قاچاق و یا حتی رسمی و در برخی موارد از مبادی گمرکی ایران.

جاسازی تجهیزات استراق سمع در لباسهای پاکستانی ؛ تجارت جدید و پولساز

به دلیل این که حجم عمده این محصولات به صورت قاچاق وارد کشور می شود ، امکان کنترل ورود آن از سوی مراجع رسمی به حداقل رسیده است. بر اساس اطلاعات بدست آمده تجار غیرقانونی از دو شیوه برای وارد کردن این تجهیزات استفاده می کنند، یکی به صورت مخفی در بین پالتهای اجناس دیگر دیجیتالی که از چین وارد کشور می شود و یا به صورت جاسازی در لباسهای وارداتی از پاکستان.

اگرچه امروز مانند ماههای اول ورود این دستگاهها به کشور ، به راحتی پشت ویترین مغازه ها دیده نمی شوند و خرید و فروششان چندان علنی نیست ،اما با گشت و گذاری کوتاه در مراکز خرید لوازم کامپیوتر و دستگاههای دیجیتالی به وفور می توان نمونه های مختلفی از این دستگاهها را خریداری کرد.

سرهنگ رضا غنی لو معاون اجتماعی نیروی انتظامی تهران بزرگ در این باره به مهر می گوید: برای خرید و فروش این دستگاهها باندهای حرفه ای مانند فروشندگان مواد مخدر تشکیل شده و دسترسی به آنها برای خواهانشان راحت است. امکان فیلمبرداری به صورت پنهانی و یا ضبط صدای محیط از قابلیتهای این دستگاه است. دستگاهی که هیچ کاربرد عام و معمولی ندارد و در دسترس بودن آنها به صورت گسترده به طور قطع آسیبهایی را به دنبال دارد.

گوش دادن به صدای دیگران از کیلومترها فاصله

یکی از انواع این دستگاهها یک گیرنده کوچک است که می توان آن را در محیطی نصب کرد و در هر فاصله حتی خارج از کشور با استفاده از سیم کارتی که برای آن تعریف می شود ، صدای محیط را به وضوح گوش داد. این دستگاه که به راحتی توسط شبکه های ماهواره نیز با یک تلفن به فروش می رسد بازار داغی در مراکز خرید صوتی و تصویری دارد.

یکی از پاساژهای حاشیه میدان امام خمینی پایتخت ، محل فروش چنین دستگاههایی است. اگرچه به صورت علنی نمی توان نمونه ای از آن را در ویترین دید ولی با یک نیم دور در هر طبقه و سئوال از فروشندگان می توان به راحتی آن را تهیه کرد.

اگر چه فروشنده ها احتیاط می کنند ولی بعد از دو دقیقه حضور در این پاساژ سراغ این دستگاه را از جوانی که مقابل درب مغازه ای ایستاده می گیرم . می گوید باید صبر کنم تا نمونه برایم بیاورد. بعد از چند دقیقه بازگشته و همکار خود را معرفی می کند. او که خوش را وحید معرفی می کند در توضیحاتی که در مورد این دستگاه ضبط صدای محیط می دهد مدعی است صدای محیطی به وسعت 100 متر را با کیفیتی بالا ضبط می کند و از طریق تلفن می توان با سیم کارت این دستگاه تماس برقرار و در هر جایی حتی خارج از کشور صدای محیط را گوش داده و یا ضبط کرد!

پیمان یکی دیگر از فروشندگان دستگاههای گیرنده و ضبط صدا در این مورد می گوید: " قبلا این دستگاهها به صورت علنی در بازار خرید و فروش می شد ولی بعد از مدتی مراجع مسئول امنیتی با مغازه داران و فروشنده ها برخورد کردند و از آن زمان به بعد خرید و فروش این دستگاهها به صورت مخفی انجام می شود. دو سال پیش اولین نمونه این دستگاه ، ضبط صدای محیط وارد کشور شد. این دستگاه در محیط بسته نصب می شد و می توانست صدای محیط را ضبط و بر روی امواج فرستنده رادیویی پرت که شبکه ای بر روی آن نیز پخش نمی شود، ارسال کند. امکان دریافت صدای این فرستنده بسته به جنس عایق صوتی محیط از فاصله ای 100 متری تا یک کیلومتری ممکن است."

میکروفن های جاسوسی ؛ فقط 130هزار تومان

به گفته این فروشنده، دسترسی به صدای ضبط شده توسط این دستگاه به دلیل ارسال توسط امواج رادیویی نامحدود است و امکان گوش دادن به صدای آن برای افراد دیگر که به صورت اتفاقی از این فرکانس استفاده می کنند نیز وجود دارد. به تازگی دستگاه جدید دیگری وارد بازار شده که صدای محیطی به مساحت 100 تا 150 متر حتی در فضای باز را ضبط کرده و با استفاده از امواج بلوتوث روی دستگاهی که فرد برای آن مشخص می کند می فرستد ولی فاصله مکانی دریافت صدا توسط این دستگاه محدود است. صدای ارسالی توسط این فرستنده به صورت انحصاری در اختیار فرد قرار می گیرد.

وحید می گوید: " توسط این دستگاهها می توان از آنچه که در محیط نصب دستگاه می گذرد مطلع شد، کاربرد جاسوسی دارد، سارقان هم می توانند از آن استفاده کنند و یا وسیله ای برای سوء استفاده است. این دستگاهها به صورت محدود خرید و فروش می شود و نمی توان آن را در ویترین مغازه ها دید ولی خریدشان نیز کار چندان مشکلی نیست. قیمت فروش این دستگاههای ضبط صدا حدود 130 هزار تومان است.

خودکاری با قابلیت فیلمبرداری ؛ جاذبه جدید سوداگران

علاوه بر این دستگاههای ضبط صدا، به تازگی دستگاههای ضبط تصویر به همراه صدا نیز وارد بازار شده است. دستگاهی که به راحتی می توان فیلمهای خصوصی از دیگران تهیه و از آن سوءاستفاده کرد.

گفته می شود دستگاههای مخفی ضبط تصویر انواع مختلفی دارد. ساعت، آدامس و غیره. ولی نمونه موجود آن در کشور خودکاری است که دوربین غیرقابل دید بسیار کوچکی در سر آن قرار دارد و قادر به فیلمبرداری از محیط است. تنها راه شناسایی این خودکار که ظاهری کاملا مشابه خودکارهای معمولی در بازار دارد این است که در هنگام ضبط چراغ بسیار کوچک آبی رنگی در سر آن روشن می شود که البته فروشنده آن راهنمایی می کند که می توان با یک نوار چسب مشکی این چراغ را نیز مخفی کرده و بدون این که کسی متوجه شود با آن فیلمبرداری کرد!

دوربین این خودکار دارای کیفیت بسیار بالایی است و تصاویر دریافتی از آن وضوح بالایی دارد و در حافظه ای دو گیگا بایتی خود تصویر و صدای ضبط شده را ذخیره می کند. این خودکارها از کشور چین به تعداد انبوه وارد بازار ایران شده و خریداران خود را نیز دارد.

وحید که جزو فروشنده های این خودکار هم هست می گوید: "این خودکارها حدود 150 تا 160 هزار تومان قیمت دارد. ولی قیمت دقیقش مشخص نیست چرا که هر کسی آن را به قیمت متفاوتی می فروشد. اگر پلیس فردی را با این دستگاه دستگیر کند با مشکل مواجه می شود چون مامورین شدیدا این موضوع را پیگیری می کنند. البته این خودکارها الان در بازار تا حدود 200 یا 300 هزار تومان هم به فروش می رسد اگر چه قیمت خرید اینها 20 هزار تومان است. اوایل ورود این دستگاهها به بازار که زیاد پیدا می شد کمتر از 120 هزار تومان فروخته نمی شدند ولی الان که فروششان محدودیت دارد قیمت آن کمتر از 200 هزار تومان نیست."

شهرستانیها مشتری پر و پا قرص تجهیزات ضبط پنهانی صدا و تصویر!

یکی از وارد کنندگان این نوع خودکار از چین می گوید: قیمت تمام شده این خودکار با هزینه حمل تا تهران 10 هزار تومان است و ما به صورت عمده و تعداد بیش از 100 قلم به مغازه دارها به قیمت 30 هزار تومان می فروشیم. البته قیمت فروش این خودکار در مغازه ها و به صورت خرده فروشی حدود 50 هزار تومان است و استقبال خوبی هم از آن به خصوص در شهرستانها شده است.

او می گوید تنها وارد کننده این نوع دوربین در ایران نیست، "همکاران دیگری نیز هستند که از این خودکارها وارد می کنند چون سود خوبی دارد. از اول امسال یک کانتینر از این خودکارها را به بازار فروخته ام، البته از میزان خرده فروشی آن در بازار خبر ندارم. ولی تقاضا برای خرید بالاست و من هم با سفارشهای انبوه تر تخفیف بیشتری می دهم. اغلب خریداران این خودکار کنجکاو هستند تا طرز کار آن را ببینند و معمولا قصد خاصی از خرید آن ندارد ولی بقیه مردم اند که با قصد خاص و منفی آن را خریدای می کنند"، یک فرد معمولی چرا باید احتیاج به چنین خودکاری پیدا کند.

وی که برای بازاریابی این خودکار به یکی از شبکه های ماهواره ای آگهی هم داده ادامه می دهد: بسیاری از مشتریها از طریق این آگهی تماس می گیرند و ما به صورت رایگان این خودکار را به درب منزل آنها ارسال می کنیم. تلفنهای همراه اعتباری نیز برای فروش در نظر گرفته ایم تا علاوه بر غیرقابل شناسایی بودن بتوانیم مدام شماره تلفن خود را تغییر دهیم تا مشکلی هم ایجاد نشود.

خلاء قانونی در برخورد با ضبط پنهانی

یک وکیل دادگستری معتقد است به دلیل خلا قانونی و پیش بینی نشدن مجازات برای استفاده کنندگان از دستگاههای ضبط صوتی و تصویری پنهانی راه فرار از قانون و مجازات برای این افراد وجود دارد.

بهرام بهرامی ادامه می دهد: در قانون تنها برای آثار مجرمانه که در پی استفاده از این تجهیزات پدید می آید مجازات پیش بینی شده است.

وی به مهر می گوید: به طور نمونه در فصل هجدهم قانون مجازات اسلامی مواد 638 تا 641 قانونگذار مجازاتهایی برای فردی که به وسیله تلفن و یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند پیش بینی شده البته استفاده از این ماده قانونی در صورتی است که بتوان این موضوع را با آن انطباق داد.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: در مواد 648 تا 650 قانون مجازات اسلامی آمده که اگر افراد به اشخاصی مراجعه کنند که به تناسب وضعیت شغلی شان محرم اسرار هستند و اقدام به سوءاستفاده از اطلاعات آنها شود به حسب جرم از سه ماه و یک روز تا یکسال و پرداخت جزای نقدی محکوم می شوند.

به گفته بهرامی، افرادی که از تجهیزات صوتی استفاده می کنند می تواند بر طبق این قانون مجازات شوند.

این قاضی سابق دیوان عالی کشور با بیان اینکه البته ماده 638 هم به نوعی ممکن است با آثار ناشی از این اقدامات تطبیق پیدا کند می گوید: با توجه به پیشرفت و توسعه تجهیزات صوتی، تصویری و مخابراتی لازم است قانونگذار در خصوص استفاده از این ادوات مواد قانونی را به صورت مشخص به نحوی که بازدارنده باشد پیش بینی کند اما با استناد به قوانین فعلی در حال حاضر تنها در صورتی که فعلی انجام شده باشد فرد را مجازات می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان خرید و فروش و نگهداری این ادوات را جرم دانست ادامه می دهد: ممکن است برخی به دلیل تخصص و یا وضعیت شغلی از این وسایل استفاده کنند و صرف داشتن این وسایل نباید جرم تلقی شود ولی ورود آنها مقررات خاصی دارد و مشمول قانون قاچاق است. البته نگهداری این ادوات نیز باید با نظارت قوه قضائیه و در برخی موارد به صورت استثنا باشد چرا که دلیلی برای استفاده عمومی آن وجود ندارد.

پلیس چه می گوید

سرهنگ رضا غنی لو معاون اجتماعی نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در این زمینه به مهرمی گوید: خرید و فروش و نگهداری هر گونه تجهیزات جمع آوری صوتی، تصویری و اسنادی مدارک از مردم بدون اطلاع آنها ممنوع است مگر در حریم خصوصی و برای حفاظت اموال و ساختمان از سرقت.

وی ادامه می دهد: حتی اگر فردی در داخل منزل شخصی اش دوربین مدار بسته ای برای حفاظت اموال خود نصب کرده باشد ولی همین وسیله منجر به ثبت تصاویر و گفته هایی از میهمان وی شود که اطلاعی از روشن بودن دوربین ندارد و علی رغم میل باطنیش فاش شود این اقدام جرم محسوب می شود.

می افزاید: مبنا برای جرم بودن استفاده از این دوربینها اطلاع نداشتن افراد در خصوص ضبط تصاویر، صدا و اسناد است.

غنی لو می افزاید: خرید و فروش هر گونه وسایل صوتی و تصویری و وسایل الکترونیکی نیاز به مجوز اتحادیه دارد که طبق تحقیقات پلیس اتحادیه مربوطه هیچ اطلاعی از خرید و فروش این تجهیزات ندارد و مجوزی در این زمینه صادر نکرده است.

وی تصریح می کند: این وسایل میکرو به صورت غیرقانونی و غیرمجاز وارد کشور می شود چون واردات به کشور باید با مجوز گمرک و توسط اشخاص حقیقی و حقوقی شناخته شده انجام شود.

به گفته معاون اجتماعی پلیس تهران، اخیرا استفاده از این دستگاهها در سطح جامعه افزایش یافته است به همین دلیل شهروندان باید در صورت اطلاع از خرید و فروش و یا نگهداری این تجهیزات، اطلاعات خود را از طریق تلفن 110 اعلام کنند.

معاون اجتماعی پلیس تهران می افزاید: اگر شهروندان می خواهند به صورت دقیق تر موضوع را پیگیری کنند می توانند از طریق 110 آدرس پایگاه اطلاعات منطقه را جویا شده و با مراجعه به آنها اطلاعات خود را در اختیار این پایگاهها قرار دهند و در صورت احراز صحت اطلاعات علاوه بر جمع آوری و معرفی خاطی به دادگاه، نسبت به پلمپ آن مغازه به علت خرید و فروش با هماهنگی اتحادیه و اماکن عمومی اقدام می شود.

غنی لو در مورد قوانین ناظر برای برخورد با این جرایم اظهار می دارد: در اصل 22 قانون اساسی به طور صریح آمده است که حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون مجاز دانسته مانند اجازه ای که قضات برای کشف جرم برای شنود و یا ورود پنهانی می دهند. همچنین بر اساس اصل 25 قانون اساسی نیز ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، استراق سمع و تجسس مگر به حکم قانون ممنوع است.

مجازات زندان برای مجرمان براساس قانون جرایم رایانه ای

به گفته وی، در قانون جرایم رایانه ای مصوب خردادماه 1388 در سه بخش با عنوان دسترسی غیرمجاز، شنود غیرمجاز و بازرسی رایانه ای به صورت ریز به اینگونه جرایم پرداخته شده و مجازات زندان تا جریمه نقدی برای ارتکاب کنندگان تعیین شده است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس در صورت مشاهده از طریق گشتها و یا گزارش مردمی با این جرایم برخورد می کند می گوید: پلیس منکر خرید و فروش این تجهیزات نیست.

وی تاکید می کند: به زودی برخورد قاطع و ضربتی با اصناف متخلف و افرادی که به صورت سیار اقدام به فروش این دستگاهها می کنند آغاز می شود.

وی تصریح می کند: این افراد به علت اینکه می دانند پلیس نسبت به این مسئله حساس است و قوانین محکمی هم در زمینه وجود دارد به صورت پیچیده و سازمان یافته برای خرید و فروش این تجهیزات عمل می کنند مانند فروش مواد مخدر که طبق قانون جرم است ولی متاسفانه قابلیت دسترسی برای فرد خواهان در صورت جستجو وجود دارد.

غنی لو در مورد فروش این تجهیزات توسط شبکه های ماهواره نیز می گوید: بر اساس قانون موجود تبلیغات در شبکه های ماهواره به دلیل اینکه اغلب این شبکه ها مسئله دار هستند جرم است و با تلفنهای اعلام شده برای فروش در صورت شناسایی برخورد می شود کما اینکه بسیاری از این تلفنها امروز پاسخگو نیستند و عوامل آنها دستگیر شده اند.

وی ادامه می دهد: در اغلب آگهی فروش این تجهیزات، تلفنی در دبی اعلام می شود و از طریق این تلفن از تماس گیرنده ها آدرس گرفته شده و این تجهیزات برای خریدار فرستاده می شود. معمولا تلفنهای اعلام شده در حوزه ایران نیست و با واسطه این کار را انجام می دهند و یا بسیاری از اینها شماره تلفنها را مدام تغییر می کنند.

میکرو دوربینها ابزار جدید سوداگران

معاون اجتماعی نیروی انتظامی تهران بزرگ تاکید می کند: که این جرم تنها مختص به ایران نیست و سرقت اطلاعات شخصی از معضلاتی است که پلیس دنیا با آن مواجه است. در ایران این جرائم در حد نصب دوربین در استخر و محل تعویض لباس است ولی در کشورهای دیگر مجرمان از این طریق درآمدزایی می کنند.

تولید بازی‌ رایانه‌ای «رویین تنی» از شاهنامه فردوسی

Posted: 19 Jul 2010 02:40 PM PDT

بازی رایانه‌ای «رویین‌تنی» با اقتباس از شاهنامه فردوسی و به همت استودیو «رسانه افزار شریف» و حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در بازار محصولات بازی‌های رایانه‌ای عرضه شد.

ایلنا - بازی «رویین‌تنی» که داستان آن در فضای اساطیری شاهنامه فردوسی روی می‌دهد، با حمایت و پشتیبانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و همکاری استودیو «رسانه‌افزار شریف» وارد بازار شد.

بازی رویین‌تنی قسمت دوم از بازی «عصر پهلوانان» است که در سال گذشته به بازار عرضه شد و برای گروه سنی 15+ (بالای 15 سال) طراحی شده است. در این بازی نیز مبارزه «آتار و ویراجا» ادامه می‌یابد که اولی شاهزاده جوان و پسر پیشداد حاکم وقت زابل و «ویراجا» موجودی عجیب و خبیث است.

به گزارش ایلنا، محور داستان این بازی حول کشمکش و نبرد نیروهای خیر و شر برای رسیدن به راز رویین‌تنی دور می‌زند و هریک از شخصیت‌ها تلاش می‌کند تا با دستیابی به راز جاودانگی برای همیشه از هر نوع گزند و آسیبی در امان بماند.

«آتار» در طی مسیر با سرزمین‌های جدید و شخصیت‌های عجیبی روبرو می‌شود.

سرزمین سیستان (زابل)، سرزمین سبز، منطقه کولی‌ها، سرزمین بیابانی، شهر پریان، غار خمشدای، سرزمین آتشفشانی، سرزمین ماردوش و غار کوتوله‌ها نام سرزمین‌های جدیدی هستند که باید آتار از آنها بگذرد. ایلاریل ملکه پریان، نوتریل پری، سیلماریل دختر ملکه پریان و ... ازجمله شخصیت‌هایی هستند که در این بازی با آنها روبرو خواهیم شد.

در این بازی بازیکن برای حل مسائل و خطراتی که با آنها مواجه می‌شود ضمن بکارگیری نیروهای ماورایی و سلاح‌های متنوع می‌بایست از هوش و درایت خود نیز بهره‌ گیرد.

دست‌اندرکاران ساخت این بازی عبارتنداز: مدیر پروژه: سیدبهرام برقعی، طراحی، پیاده‌سازی و تولید: استودیو رسانه‌افزار شریف، مدیرفنی و برنامه‌نویسی: محمودرضا سلطانی، مدیر هنری: نوروز عباسی، مدیر طراحی بازی: مهدی موسوی، داستان: کاوه وحدت، مهدی موسوی، مشاور هنری: محمدرضا رستمی، آهنگساز: پیام آزادی، سرپرست گویندگان: محمدرضا علیمردانی.

نفرات برتر بخش «جوان و رسانه» در «جشنواره جوان ایرانی» مشخص شدند

Posted: 19 Jul 2010 02:40 PM PDT

معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی جوانان گفت: رسانه ها ظرف مناسبی برای معرفی و انتقال فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی ما هستند.

به گزارش ایرنا، مهرداد بذرپاش شامگاه دوشنبه در مراسم اختتامیه بخش رسانه جشنواره ملی جوان ایرانی در کاخ موزه گلستان، با اشاره به قرابت و مشترکات جوان و رسانه، شجاعت را در رسانه بسیار ضروری خواند و آن را یکی از وجوه مشترک رسانه و جوان دانست.

رییس سازمان ملی جوانان، نخستین کارکرد جشنواره را کشف استعداد ها اعلام و تاکید کرد: برش های این جشنوراه متفاوت تر از سایر جشنواره هاست، این جشنواره با حضور افرادی از عمق روستا تا دل شهرهای بزرگ برگزار می شود و محلی برای عرض اندام جوانان است.

قائم مقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی با اشاره به تقارن عصر رسانه و جوان گفت: هم اکنون جنگ و صلح در مطبوعات و رسانه ها رقم می خورد.

در پایان این مراسم از 50 تن از فعالان جوان عرصه رسانه در دو بخش و 15 رشته با اهدای لوح تقدیر و جایزه قدردانی شد.

هیات داوری در مدت شش ماه از میان 3000 اثر رسیده نفراتی را در رشته های خبر، گزارش خبری ، گزارش تحلیلی - تحقیقی ، گزارش توصیفی، سر مقاله و یادداشت، مصاحبه، مقاله، تیتر، صفحه آرایی، عکس، گزارش تصویری، وبلاگ، چند رسانه ای، و پایگاه اطلاع رسانی و بازی های رایانه ای برگزیده است.

نفرات برتر بخش جوان و رسانه

رشته خبر

نفر اول
شمسی ایرانپور – واحد مرکزی خبر همدان
تندیس جشنواره – لوح تقدیر – 5 عدد سکه بهار آزادی

نفر دوم
محمد غمخوار – روزنامه ایران
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
ابراهیم مولایی- سایت موسیقی ایرانیان
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی

تقدیر
سید محمد امین موسوی– سایت موسیقی ایرانیان
لوح تقدیر


رشته گزارش خبری

نفر اول
ایمان ضیابری – ماهنامه دانشمند
تندیس جشنواره – لوح تقدیر – 5 عدد سکه بهار آزادی

نفر دوم
ثریا عبدالهی فر – روزنامه حریف
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
فاطمه صادقی زاده – خبرگزاری مهر
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی

تقدیر
الهه رفیعی نژاد – خبرگزاری فارس
لوح تقدیر


رشته گزارش تحلیلی – تحقیقی

نفر اول
مهناز اعتدالی – خبرگزاری شهر
تندیس جشنواره – لوح تقدیر – 5 عدد سکه بهار آزادی

نفر دوم
عبدالله مرادی – صفیر غرب
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
زهرا صالحی – همشهری جوان
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی


رشته گزارش توصیفی

نفر اول
مهسا حکمت – روزنامه اعتماد
تندیس جشنواره – لوح تقدیر – 5 عدد سکه بهار آزادی

نفر دوم
فاطمه یزدی – هشمهری ماه
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
ندارد

تقدیر
افخم ابراهیمی – آفتاب آذربایجان
لوح تقدیر


رشته سرمقاله و یادداشت

نفر اول
رامین مرادی - آذرپیام
تندیس جشنواره – لوح تقدیر – 5 عدد سکه بهار آزادی

نفر دوم
راضیه باقرزاده – ماهنامه یادواره سرداران و شهدای دانشجوی لارستان
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
مهدی دل روشن – روزنامه نخست
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی

تقدیر
سید تقی کمالی – روزنامه مردم سالاری
لوح تقدیر


رشته مصاحبه

نفر اول
مریم هدیه لو – روزنامه خبر
تندیس جشنواره – لوح تقدیر – 5 عدد سکه بهار آزادی

نفر دوم
ندارد

نفر سوم
ایمان ضیابری – ماهنامه دانشمند
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی

تقدیر
معصومه کیانی – روزنامه امتیاز
لوح تقدیر


رشته مقاله

نفر اول
ارسلان مرشدی – روزنامه جام جم
تندیس جشنواره – لوح تقدیر – 5 عدد سکه بهار آزادی

نفر دوم
مهرداد ظهور سلیمانی – نشریه دانشجویی شقایق
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
میلاد خلیلی – روزنامه کارون
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی


رشته تیتر

نفر اول
عبدالله مرادی – صفیر غرب
تندیس جشنواره – لوح تقدیر – 5 عدد سکه بهار آزادی

نفر دوم
چنگیز قیاسی - دریابار
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
سخاوت خیرخواه - گونش
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی


رشته صفحه آرایی

نفر اول – دوم – سوم – ندارد

تقدیر از
حمیدرضا خاتونی – احمد رحمتی
لوح تقدیر


رشته عکس

نفر اول
حامد خورشیدی – همشهری ایران زمین
تندیس جشنواره – لوح تقدیر – 5 عدد سکه بهار آزادی

نفر دوم
مسعود ابری – جام جم آنلاین
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم مشترک
آرشیده شاهنگی – مقداد مددی
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی

فاطمه بهبودی – برنا
لوح تقدیر

محمودرضا امیری – صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
لوح تقدیر

رشته گزارش تصویری

نفر اول
ندارد

نفر دوم
محسن رضایی - برنا
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
میلاد معصومی - ایرنا
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی


رشته وبلاگ

نفر اول
احمد دهقان – takwebs.mihanblog.com
تندیس جشنواره – لوح تقدیر – 5 عدد سکه بهار آزادی

نفر دوم
ایمان غیاثی – qodsna.mihanblog.com
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
محمد چیتگرها – koohnews.blogfa.com
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی

تقدیر
عبدالصمد محمدی – bando.blogfa.com

لوح تقدیر

رشته مولتی مدیا

نفر اول
ندارد

نفر دوم
محمدرضا جعفری – مجموعه آثار حضرت امام خمینی (ره)
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
فرناز مصلح – وصال امام رضا (ع)
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی

تقدیر ویژه
سعید کاویانی پور – مجموعه آثار انگلیسی بدون توقف
لوح تقدیر

تقدیر از شرکت تصویر پرداز رایانه (انتشارات دنیای تاتی) به دلیل ارسال مجموعه آثار تاتی


رشته سایت

نفر اول
ندارد

نفر دوم
سمیه کاظم بیگی – WWW.chegaseh.com
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
کرامت الله صبوری – www.technonews.ir
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی

تقدیر
علی فریدی زاده – www.rangkhoda.ir
لوح تقدیر

تقدیر
امین ریزباف – سایت موسیقی ایرانیان
لوح تقدیر


رشته بازی

نفر اول
سید بهرام برقعی – سیاره میترا
تندیس جشنواره – لوح تقدیر – 5 عدد سکه بهار آزادی

نفر دوم
اعظم سرویان– داستان جزیره
لوح تقدیر – سه عدد سکه بهار آزادی

نفر سوم
نریمان فرامرزی- زندگی جدید سارا
لوح تقدیر – یک عدد سکه بهار آزادی

تقدیر
محمد حامدی–تندر 2
لوح تقدیر

تقدیر
محمد نیک صفت-سیاره خاموش
لوح تقدیر

بزرگترین آرشیو چندرسانه‌ای آنلاین در شرف تاسیس

Posted: 19 Jul 2010 02:40 PM PDT

تعدادی از استودیوهای بزرگ فیلم سازی و شرکت های بزرگ فناوری با همکاری مؤسسات کابلی و تلویزیونی بر سر ویژگی های فنی یک آرشیو دیجیتال آنلاین به توافق رسیده اند.

به گزارش فارس به نقل از کرونیکل، قرار است صدها هزار فیلم سینمایی و برنامه تلویزیونی و دیگر آثار هنری و فرهنگی مشهور جهان در این آرشیو بزرگ ذخیره شده و خرید و مشاهده محتوای ان برای کاربران اینترنت ممکن شود.

این سرویس که UltraViolet نام خواهد گرفت به کاربران امکان می دهد تا محتوای مورد نیاز خود را خریداری کرده و از طریق گوشی های هوشمند، رایانه ها، تلویزیون های متصل به اینترنت، رایانه های لوحی، کنسول های بازی به آنها دسترسی داشته باشند.

انعطاف و کارآیی مناسب، آزادی انتخاب و تنوع استثنایی محصولات و آثار قابل دسترس از طریق این آرشیو استثنایی از هم اکنون باعث شده تا در مورد این سرویس حساسیت های فراوانی وجود داشته باشد.

همکاری 58 شرکت فیلم سازی، فناوری و چندرسانه ای در این زمینه هم در نوع خود بی سابقه و قابل توجه است. به نظر می رسد با راه اندازی این سرویس، شرکت های ارائه دهنده خدمات مشابه و کوچک تر کم کم از دور خارج خواهند شد.

محمدعلی رامین:‌ رسانه‌های پرمدعای غربی در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور نخواهند داشت

Posted: 19 Jul 2010 02:40 PM PDT

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نمایشگاه مطبوعات امسال رسانه‌های پرمدعا و دروغگوی غربی حضور نخواهند داشت و به جای آنها از تمام رسانه‌های مختلف جهان که به نفع ملتها کار می‌کنند دعوت خواهیم کرد.

به گزارش فارس، محمدعلی رامین امروز در نشست مطبوعاتی با اعلام این خبر اظهار داشت: در نمایشگاه و مطبوعات جشنواره امسال برنامه ریزی‌های متفاوتی صورت گرفته است. نمایشگاه امسال فرصتی برای شناسایی رسانه‌های مستقل است و وسعت جشنواره مطبوعات امسال از نظر کمی بسیار گسترده‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: حدود 700 نشریه علمی از دانشگاه‌های جهان اسلام شناسایی کرده‌ایم که مدیران مسئول آن از اساتید جهان اسلام هستند و در این جشنواره برخی از آنها دعوت می‌شود. همچنین حدود 600 مجموعه علمی تخصصی داخلی شناسایی کرده‌ایم که امسال در جشنواره مطبوعات شرکت خواهند داشت.

رامین درخصوص حضور نشریات دانشجویی نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 6 هزار نشریه دانشجویی در کشور فعال هستند که برگزیدگان این نشریات دانشجویی در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت خواهند داشت.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از جهان اسلام نیز مطبوعات و خبرگزاری های مستقل شرکت خواهند کرد و سایر امور نمایشگاه امسال همانند سال گذشته خواهد بود و این نمایشگاه در اوایل آبان ماه سال جاری در مصلی تهران و البته با اختصاص مکان گسترده‌تری برگزار خواهد شد.

رامین از برگزاری نشست‌های تخصصی رسانه‌ای و علمی در بخش فعالیت‌های جنبی نمایشگاه خبر داد و گفت: این نشستها بستر تشکیل گروه‌های دوستی مطبوعات داخلی با مطبوعات برون مرزی را فراهم خواهند کرد که مطبوعات و اهالی رسانه بتوانند از این طریق به همکاری های دوجانبه و چندجانبه بپردازند و ما باید در فضای رسانه‌ای به سمتی حرکت کنیم مرزهای تحلیلی بر ما تحمیل شده را از بین ببریم و جهان را گستره فعالیت خود کنیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با تذکر این نکته که در برگزاری نمایشگاه مطبوعات امسال تلاش داریم که عموم مردم از این نمایشگاه استقبال بیشتری داشته باشند و به بازدید از نمایشگاه بپردازند اظهار داشت: برای این منظور از دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان و دانش آموزان برنامه ریزی شده که با جدول برنامه مشخص از نمایشگاه بازدید کنند.

رامین ضمن ابراز امیدواری برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات در سطح استانها اظهار داشت: امسال به مناسبت روز خبرنگار برای نخستین بار دیداری با رئیس جمهور خواهیم داشت که تمام خبرنگاران در این دیدار حضور خواهند داشت و برای نخستین بار شأن و جایگاه رسانه‌ها و اهالی رسانه در این برنامه هویدا خواهد شد.

رامین افزود: خبرنگاران در این جلسه عنایت خاص احمدی نژاد به خبرنگاران را مشاهده خواهند کرد و خبر خوشی در این روز برای خبرنگاران و اهالی رسانه خواهیم داشت.

گوگل در راه توسعه «وب معنایی» / موتور جستجویی که معنای کلمات را درک می‌کند

Posted: 19 Jul 2010 02:31 PM PDT

بزرگترین موتور جستجوی دنیا با هدف توسعه مفهوم "وب معنایی" یک شرکت مختصص در آرشیوسازی و دسته بندی جستجوهای روی وب براساس معانی آنها را خریدار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مفهوم "وب معنایی" را نخستین بار تیم برنرز لی، پدر WWW به کار برد و محیطی را نشان داد که در آن پرونده های منتشر شده مثل صفحات HTML، عکسها، فایلها و فیلمها با اطلاعات و داده هایی به نام "متا دیتا" ترکیب می شوند و این اطلاعات این پرونده ها را در بافت معنایی خاص تعریف می کند.

در حقیقت وب معنایی، مرزی است که تا حد چشمیگری می تواند جستجو بر روی شبکه را بهبود بخشد. به همین منظور گوگل از خرید شرکتی خبر داد که در عرصه توسعه "وب معنایی" پیشگام است. این شرکت که "متا وب" نام دارد در طبقه بندی و آرشیوسازی جستجوهای روی صفحات وب و معنایی آنها متخصص است.

با خرید متا وب، بزرگترین موتور جستجوی دنیا می تواند امتیاز خود را در بازاری که درحال حاضر 75 درصد از آن را در اختیار دارد افزایش دهد.

متا وب شرکتی در سانفرانسیسکو است که در سال 2005 توسط دنی هیلیز و رابرت کوک تاسیس شد. تنها محصول این شرکت Freebase (پایگاه آزاد) نام دارد که آرشیوی است که به صورت آزاد و با همکاری داوطلبانه روی شبکه عمل می کند و محتوی بیش از 12 میلیون اطلاعات مجزا است. به گفته کارشناسان، Freebase پل ایده آل میان وب 2.0 و وب معنایی است.

براساس گزارش وب نیوز، در حال حاضر موتورهای جستجو تنها به سئوالات کاربرانی پاسخ می دهند که از کلمات کلیدی استفاده می کنند. این در حالی است که با استفاده از روش "وب معنایی" موتور جستجو می تواند معنایی کلمات کلیدی را هم درک کند و نتایج جستجو را برپایه درک خود از کلمات ارائه دهد.

برای مثال اگر کاربر کلمه کلیدی "بوستون" را جستجو کند، موتور جستجو این سئوال را از کاربر می پرسد که به دنبال واژه بوستن به عنوان "شهری در آمریکا" می گردد و یا منظور وی "گروه موسیقی راک" است.

بودجه بی.بی.سی کاهش می‌یابد

Posted: 19 Jul 2010 02:31 PM PDT

در راستای کاهش هزینه‌های دولت انگلستان، بودجه‌ی بی‌.بی‌.سی کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، دولت ائتلافی جدید انگلستان قصد دارد تا در راستای کاهش هزینه‌های دولتی، بودجه‌ی بی.بی.سی را کاهش دهد.

به گزارش ورایتی، بودجه‌ی بی‌.بی.‌سی سالانه سه‌ونیم میلیارد پوند است که توسط مالیات‌دهندگان انگلیسی تامین می‌شود.

مسوولان دولت انگلستان تا به حال اظهار‌نظر دقیقی درباره‌ی میزان کاهش بودجه بی‌.بی‌.سی و زمان اجرای آن نکرده‌اند، اما گفته‌اند که کاهش بودجه بی‌.بی‌.سی یکی از گزینه‌های آنها برای کاهش هزینه‌های دولت است.

سه هفته قبل نیز اعلام شد که میزان حقوق مدیران ارشد و ستارگان بی‌.‌بی‌.سی کاهش می‌یابد که در این میان حقوق مارک تامپسون، مدیرکل بی‌.بی‌.سی، با کاهش هشت‌درصدی، به 659 هزار پوند در سال می‌رسد.

در ماه مارس نیز گرگ دایک مدیرکل سابق بی‌.بی‌.سی در گفت‌وگویی با هدف قراردادن مارک تامپسون، مدیرکل فعلی بی‌بی‌سی تأکید کرد که حقوق 800 هزار پوندی وی برای کارکنان بی.بی.سی غیرقابل تصور است.

دایک برنامه‌های بی.بی.سی را به لحاظ ساختار و محتوا درحد قابل قبولی توصیف کرد و در عین‌حال گفت: نحوه مدیریت در این شبکه باعث شده‌است که بسیاری از کارمندان همکاری خود را با بی.بی.سی قطع کنند.

وی با اعتقاد بر این‌که حقوق 800 هزار پوندی برای رییس‌ بی‌بی‌سی زیاد است،‌ ادامه داد: مارک تامپسون دو برابر مبلغی که من به عنوان حقوق دریافت می‌کردم را دریافت می‌کند و این مسأله اعتراض کارکنان بی.بی.سی را برانگیخته است.

میزبانی ۴۷۰ سایت دولتی درآمریکا و کانادا / اولتیماتوم جهت انتقال به کشور

Posted: 19 Jul 2010 02:31 PM PDT

معاون شرکت فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه هم اکنون میزبانی بیش از 260 سایت دولتی ایرانی در آمریکا و میزبانی بیش از 210 سایت دولتی ایرانی در کشور کانادا انجام می شود از مهلت دو ماهه برای انتقال میزبانی این سایت ها به داخل کشور خبر داد.

علی اصغر انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه به دستگاههای دولتی تا پایان شهریور ماه مهلت داده شده تا میزبانی سایتهای خود را به داخل کشور منتقل کنند گفت: بالغ بر 70 درصد وب سایت های دولتی در داخل کشور میزبانی (هاست) می شوند اما میزبانی مابقی وب سایت های دستگاههای دولتی به ترتیب در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس و آلمان است که برای افزایش امنیت اطلاعات این سازمانها الزام شده که هاستینگ این سایت ها نیز در داخل کشور و با دیتاسنترهای داخلی انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون میزبانی بیش از 260 سایت دولتی ایرانی در آمریکا و میزبانی بیش از 210 سایت دولتی ایرانی در کشور کانادا انجام می شود گفت: بخش خصوصی کشور توان میزبانی این تعداد سایت را در داخل دارد و ظرفیت میزبانی سایت های خارج از کشور در ایران مهیا است.

انصاری افزود: در سالهای گذشته از سوی وزارت ارتباطات و شورایعالی فناوری اطلاعات، چندین بار مهلت برای این موضوع تعیین شد اما برغم مهلت‌های داده شده برخی دستگاههای دولتی میزبانی سایت ‌های خود را به داخل کشور منتقل نکردند.

معاون شرکت فناوری اطلاعات ایران اضافه کرد: از اردیبهشت ماه جاری در دو مرحله به دستگاههای دولتی مهلت داده شده که میزبانی سایت خود را به داخل کشور انتقال دهند که این مهلت تا پایان شهریور ماه جاری تمدید شده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد مسدود کردن سایت هایی که میزبانی خود را تا مهلت تعیین شده به داخل کشور منتقل نکنند از طرف شرکت فناوری اطلاعات در بخش کارشناسی فنی کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است.

با ای‌میل‌های جعلی چه کنیم؟

Posted: 19 Jul 2010 02:31 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - جعل هویت در ای‌میل ممکن است به اشکال مختلفی اتفاق بیفتد اما نتیجه یکسانی حاصل می‌شود؛ کاربر ای‌میلی دریافت می‌کند که ظاهرا از طرف یک نفر فرستاده شده، در حالی که در حقیقت شخص دیگری آن را ارسال کرده است و این کار معمولا با هدف تحریک کاربر برای افشای اطلاعات مهم و حساس انجام می‌شود.

مثال‌هایی از ای‌میل‌های جعلی که ممکن است روی امنیت سایت شما تاثیر بگذارد عبارتند از: ای‌میل‌هایی که ادعا می‌کنند از سوی مدیر سیستم هستند و از کاربر می‌خواهند که کلمه عبور خود را به کلمه خاصی تغییر دهند و تهدید می‌کنند که اگر این کار انجام نشود، حساب کاربری او مسدود خواهد شد.

ای‌میل‌هایی که ادعا می‌کنند از طرف فرد موثق و مهمی هستند و از کاربر می‌خواهند که یک کپی از کلمه عبور یا اطلاعات مهم دیگر خود را برای وی ارسال کند.

راه‌های مقابله با هرزنامه و بمباران ای‌میلی

بدون شک شما نیز تاکنون تعداد زیادی از ای‌میل‌های ناخواسته را دریافت کرده‌اید. بعضی از این ای‌میل‌ها ادعا می‌کنند که شما را به سرعت ثروتمند می‌کنند. برخی قول محصولات یا خدمات جدید را می‌دهند. بعضی نیز فضایی از صندوق پستی شما را اشغال می‌کنند و از شما می‌خواهند که ای‌میل را به سایرین نیز ارسال کنید یا وب سایت مشخصی را ببینید. در جامعه اینترنتی ای‌میل‌های بعضا تجاری ناخواسته، هرزنامه نامیده می‌شوند.

هرزنامه‌ها اثری بیش از مزاحمت برای استفاده‌کنندگان اینترنت دارند و به طوری جدی بازدهی شبکه و سرویس ‌دهندگان ای‌میل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زیرا فرستندگان هرزنامه از هزینه بسیار پایین ای‌میل استفاده می‌کنند و صدها هزار یا حتی میلیون‌ها ای‌میل را در یک زمان ارسال می‌کنند.

ای‌میل‌های مذکور معمولا دارای داده‌های بی‌معنی با حجم زیاد بوده و به منظور مصرف منابع سیستم و شبکه ارسال می‌شوند. این گونه حملات به بمباران ای‌میلی شهرت داشته و پهنای باند زیادی را اشغال می‌کنند. بمباران ای‌میلی احتمال انکار سرویس سرور هدف را به شدت افزایش می‌دهد.

حمله‌های هرزنامه‌ای نیز یک نوع از حمله‌های بمباران ای‌میلی بوده و پهنای باند زیادی را میگیرند، صندوق‌های پستی را پر می‌کنند و زمان خوانندگان ای‌میل را تلف می‌کنند.

گاهی اوقات می‌توان هرزنامه‌ها را از عناوین عجیب، غیر منطقی و مضحکشان تشخیص داد. حملات هرزنامه‌ای در صورت پاسخ دادن به هرزنامه‌ها بدتر و شدیدتر می‌شوند زیرا تمام آدرس‌های مبدا، پاسخ را دریافت خواهند کرد گاهی اوقات حملات هرزنامه‌یی غیرتعمدی و در اثر ارسال یک پیغام به لیست‌های ای‌میل و بدون اطلاع از ارسال پیغام برای هزاران کاربر، رخ می‌دهند. برخی از آن‌ها هم بر اثر تنظیمات اشتباه در پاسخگویی اتوماتیک به ای‌میل‌ها رخ می‌دهند.

حملات بمباران ای‌میلی / هرزنامه‌نویسی می‌تواند با حملات جعل هویت در ای‌میل ترکیب شده و تشخیص فرستنده واقعی ای‌میل را بسیار سخت کند.

مقابله با هرزنامه‌ها

تشخیص در صورتی که سیستم شما ناگهان بسیار کنده شده و ارسال / دریافت ای‌میل‌ها به سختی صورت می‌گیرد، ممکن است به این دلیل باشد که سرور ای‌میل شما مشغول رسیدگی به پردازش تعداد زیادی ای‌میل است. در این صورت با استفاده از ابزارهای کنترل ترافیک شبکه می‌توانید پی به حمله‌های هرزنامه ببرید.

پیشگیری

متاسفانه در حال حاضر هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری و ممانعت کامل از حملات هرزنامه‌ای وجود ندارد، زیرا دسترسی به لیست‌های عظیم آدرس ای‌میل یا منابع اطلاعاتی که دارای حجم زیادی از آدرس‌های ای‌میل هستند کار سختی نیست و از طرفی نیز هر شخصی که دارای یک آدرس ای‌میل معتبر است می‌تواند از طریق لیست‌های‌ ای‌میل، هرزنامه ارسال کند.

یکی دیگر از مشکلات پیشگیری از بمباران ایمیلی / هرزنامه، عدم امکان پیش‌بینی مبدا حمله بعدی است. اما بسته به این که مدیر شبکه باشید یا کاربرد عادی، برای کاهش این گونه حملات تدابیر متفاوتی وجود دارد.

مدیران

ابزارهایی را که برای تشخیص و پاسخگویی به بمباران ای‌میلی/ هرزنامه‌نویسی تهیه دیده و برای کاهش اثر این گونه حملات مورد استفاده قرار دهید. ابزارهای مذکور باید توانایی ثبت گزارش (logging) را افزایش داده و هم‌چنین هشدارهای مناسب را در زمان کوتاهی درباره تعداد زیاد ای‌میل‌های ارسالی/ دریافتی از یک کاربر خاص و یا یک وب سایت خاص ارائه‌ دهند.

به محض تشخیص فعالیت‌های مشکوک، از ابزارهای دیگری برای متوقف کردن ارسال/ دریافت پیغام از کاربران یا وب سایت‌های خاطی استفاده کنید.

اگر سایت شما از تعداد کمی سرور ای‌میل استفاده می‌کند، فایروال را به گونه‌ای پیکربندی کنید که مطمئن شوید ورودی‌های SMTP فقط به سرویس‌های ای‌میل اصلی شما اتصال پیدا می‌کنند و بقیه سیستم‌ها درگیر نمی‌شوند. درست است که این اقدام از حملات پیشگیری نمی‌کند ولی تعداد ماشین‌های در دسترس را برای نفوذگران در حملات مبتنی بر SMTP کاهش می‌دهد. از طرفی اگر مایل باشید ابزارهای دیگری را برای کنترل ورودی‌های SMTP به کارگیرد. تعداد دستگاه‌هایی که نیازمند تنظیمات هستند کاهش پیدا می‌کند.

سیستم‌های رسیدگی به ای‌میل خود را طوری تنظیم کنید که ای‌میل‌ها را فقط برای سیستم‌های فایلی ارسال کنند که سهمیه‌بندی فضا را برای هر کاربر فعال کرده‌اند. این اقدام خسارات حمله را فقط به حساب‌های کاربری که هدف قرار گرفته‌اند کاهش می‌دهد و کل سیستم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. به کاربران خود، گزارش‌دهی را در صورت مشاهده بمباران ای‌میلی /هرزنامه آموزش دهید یا مشکل را با ارسال مجدد هرزنامه یا پاسخ دادن به‌ آن گسترده‌تر نکنید.

کاربران خانگی

اولین اقدام برای جلوگیری از هرزنامه داشتن یک ای‌میل دیگر برای استفاده به عنوان ای‌میل کم ارزش است که می‌توانید به این منظور به لیست استفاده‌کنندگان سرویس‌دهندگان ای‌میل مجانی مانند YAHOO، HOTMAIL یا GMAIL بپیوندید.

از این ای‌میل برای مواقعی که نیاز به وارد کردن آدرس ای‌میل خود در سایت‌ها دارید، مثلا برای دانلود کردن نرم‌افزارها استفاده کنید. گاهی وارد کردن ای‌میلتان، باعث پیوستن شما به لیست‌های ای‌میلی می‌شود که خودتان نمی‌خواهید. با وارد کردن ای‌میل کم ارزش خود، مطمئن خواهید بود که هرزنامه به ای‌میل اصلی شما وارد نخواهد شد.

تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ارسال آدرس ای‌میل اصلی خود به فروم‌ها و کروم‌های خبری بکار گیرید. فرستندگان هرزنامه برنامه‌های کوچکی به اسم زبان‌های اینترنتی را برای جست‌وجو در این مکان‌ها می‌فرستد که به‌دنبال "@" یا نشانه‌های دیگری که آدرس ای‌میل را مشخص کنند، بگردند (این علامت به آن‌ها می‌گوید که عبارت یافت شده یک آدرس ای‌میل است).

چنانچه می‌خواهید آدرس خود را روی این فروم‌ها و گروه‌ها بفرستید، دو انتخاب دارید: اول این که از ای‌میل دوم خود استفاده کنید؛ و دوم این‌که، اگر شما به نیت پاسخ گرفتن از افراد دیگر آدرس خود را می‌فرستید، ممکن است بخواهید از ای‌میل اصلی خود استفاده کنید بنابراین به جای نوشتن آدرس ای‌میل خود به صورت عادی، آن را مانند این مثال ارسال کنید:

Info AT certcc COOT ir این کار به توجه بیش‌تری از طرف کاربران دیگر برای ارسال ای‌میل به شما نیاز دارد، اما شما را از کشف توسط ربات‌های اینترنتی مصون می‌دارد.

انتخاب آخر مشخصا برای گروه‌های خبری مناسب است ممکن است به شمار اجازه داده شود که نحوه نمایش آدرس ای‌میل خود را هنگام ارسال پیام تغییر دهید.

ممکن است بتوانید حروف اضافه به انتهای آدرس خود اضافه کنید و آن را به چیزی تبدیل کنید که از دید ربا‌ت‌های اینترنتی متعلق به شما نباشد. مثلا Info.comPUTER @ certcc برخی از ربات‌های اینترنتی نمی‌دانند که با این آدرس‌ها چه کنند!

اما فردی که این آدرس را روی گروه خبری می‌بیند، خواهد فهمید که چه کند. البته بیش‌تر کاربران یک جمله با مضمون برای ارسال ای‌میل PUTER را از آدرس حذف کنید، اضافه می‌کنند تا از سردرگمی احتمالی جلوگیری کنند. البته این اقدامات فقط احتمال ارسال هرزنامه را برای شما کاهش می‌دهند.

استفاده از فیلترینگ

نرم‌افزارهای خاصی برای فیلترینگ برروی سرور ای‌میل وجود دارد که اکثر هرزنامه‌هایی را که ممکن است دریافت کنید فیلتر می‌کند. این نرم‌افزارها ای‌میل را قبل از این که شما آن را در صندوق پستی خود ببینید دریافت می‌کند و پیغام‌هایی را که به عنوان هرزنامه تشخیص دهد پاک می‌کند.

برخی از این نرم‌افزارها که برای سرویس‌دهنده ای‌میل نصب می‌شود، چند ویژگی دیگر نیز دارد که می‌تواند جلوی هرزنامه‌های آتی را هم بگیرد. برنامه یک پیام به فرستندگان هرزنامه می‌فرستد و به آن‌ها می‌گوید که ای‌میل شما وجود ندارد تا دیگر از آن فرستنده به آدرس ای‌میل شما هرزنامه فرستاده نشود. شما هم‌چنین می‌توانید پیام‌ها را قبل از دانلود کردن پاک کنید که روش جلوگیری از ورود یک ویروس به داخل رایانه شما خواهد بود.

مسدود کردن فرستندگان

چنانچه متوجه شوید که هرزنامه‌هایی به‌طور منظم از یک آدرس مشخص دریافت می‌کنید، روشی برای مسدود کردن پیام‌هایی که از طرف آن آدرس می‌آید، وجود دارد.

در Outlook Express یک پیغام را که از طرف فرستنده‌ای که می‌خواهید مسدود کنید، انتخاب کنید. از منوی MESSAGE گزینه BLOCK SENDER را انتخاب کنید.

نرم‌افزار Outlook به شما خواهد گفت که این فرستنده مسدود شده است و از شما خواهد پرسید که آیا می‌خواهید تمام پیغام‌هایی را که از این فرستنده در رایانه شما وجود دارد، پاک کنید یا خیر. یا مثلا در YAHOO می‌توانید در قسمت OPTIONS... ، با انتخاب BLOCK ADDRESS فرستنده خاصی را مسدود کنید.

با وجود تمام تدابیری که ذکر شد، هم‌چنان از هرزنامه‌ها در امان نخواهید بود، بهترین وسیله‌ برای مقابله با بقیه هرزنامه‌ها استفاده از کلید DELET است. چنانچه در مورد یک پیغام مطمئن نیستید، مخصوصا اگر نگران ویروس‌ها هستید فقط‌ آن را پاک کنید.

مشکل را با ارسال مجدد هرزنامه یا پاسخ دادن به آن گسترده‌تر نکنید. پاسخگویی به یک هرزنامه به فرستندگان آن اطمینان می‌دهد که این نشانی معتبر و در حال استفاده است و لذا هرزنامه‌های بیش‌تری را برای شما ارسال خواهند کرد.

نوکیا در جست‌وجوی یک مدیر عامل جدید

Posted: 19 Jul 2010 02:31 PM PDT

نوکیا در تلاش برای همگام ماندن با رقبای جدیدتر و مبتکرتر، در جست‌وجوی یک مدیر اجرایی جدید است.

به گزارش ایسنا، در حالی که نوکیا هم‌چنان بزرگ‌ترین سازنده تلفن همراه در جهان است، در حال از دست دادن سهم بازار در بخش رو به رشد تلفن‌های هوشمند است.

بر اساس گزارش ماه مارس Canalys، این شرکت در بازار تلفن هوشمند در مواجه با رقابت از سوی شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل، 39 درصد سهم دارد که پایین‌تر از 41 درصد در سال گذشته است.

در نتیجه برخی از تحلیلگران مطرح کرده‌اند که تغییر در رهبری ممکن است از روند نزولی سهم بازار نوکیا و راکد شدن درآمد این غول فنلاندی جلوگیری کند.

نوکیا در ماه ژوئن با اشاره به عواملی هم‌چون رقابت در بازار تلفن‌های پیشرفته و پایین آمدن ارزش یورو، هشدار داده بود درآمدهای سه ماهه دوم این شرکت پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود.

اولی پکاکالاسوو، رییس و مدیر اجرایی نوکیا، از سال 1980 و زمانی که به شورای نوکیا پیوست، با این شرکت بوده و در سال 2006 به عنوان مدیر اجرایی جایگزین یورما اولیلا شد.

بر اساس این گزارش نوکیا تاکنون در مورد این گزارش که از سوی وال استریت ژورنال منتشر شد، اظهارنظری نکرده است.

علی اکبر جلالی: ایران اصلا اینترنت ندارد!

Posted: 19 Jul 2010 02:18 PM PDT

کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه اتحادیه جهانی مخابرات حداقل دسترسی کاربران به اینترنت 256 کیلوبیت در ثانیه را به عنوان شاخص ضریب نفوذ محاسبه می کند گفت: از نظر اتحادیه جهانی مخابرات، ایران اینترنت ندارد و ضریب نفوذ اینترنت در ایران زیر یک درصد است.

علی اکبر جلالی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه معیار توسعه یافتگی ارتباطات در کشورها تلقی می شود گفت: در شرایطی که نهادهای بین المللی مانند اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) بررسی مقایسه ای کشورها را انجام می دهند و عدم حضور یک کشور در این مقایسه ها به طور قطع منفی تلقی می شود نیازمند پذیرش شاخص های بین المللی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه شاخص های جهانی معتبر هستند و ایران نیز عضو ITU است افزود: اتحادیه جهانی مخابرات دسترسی کاربران به اینترنت با سرعت کمتر از 256 کیلوبیت در ثانیه را در آمارها محاسبه نمی کند.

جلالی با بیان اینکه دسترسی کاربران به اینترنت دایل آپ (کمتر از 56 کیلو بیت) جزء شاخص های ضریب نفوذ محسوب نمی شود ادامه داد: از نظر اتحادیه جهانی مخابرات، ایران اینترنت ندارد و ضریب نفوذ اینترنت در ایران زیر یک درصد است.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه با توجه به شاخصهای بین المللی همچون ITU، استناد به شاخص های داخلی بی مورد است ادامه داد: اگر از نظر مسئولان مشکلی در نحوه انجام این مقایسه ها وجود دارد باید به عنوان یک عضو سازمان ITU از روشهای قانونی اعتراض خود را به آن نهادها منتقل کنند و در غیر این صورت باید تابع قوانینی بود که در سطح جهانی مطرح می شود.

جلالی گفت: انتظار نمی رود کسانی که باید مسئول توسعه اینترنت در کشور باشند و از آن دفاع کنند خود عامل تاخیر و ترمز در توسعه این فناوری شوند.

استاد دانشگاه علم و صنعت با مطرح کردن این سئوال که چگونه است وقتی آمارهایی به نفع ما داده می شود از آنها استقبال می کنیم اما آمارهایی که به نفع کشور نیست را تکذیب کرده و مردود می دانیم ادامه داد: به عنوان مثال کشور ما دو بار در نهضت سوادآموزی جایزه جهانی گرفت که به آن افتخار کردیم اما در مواردی که به نفع ما نیست عکس العمل منفی نشان می دهیم.

این کارشناس فناوی اطلاعات با تاکید براینکه در بعضی زمینه های فناوری اطلاعات به موفقیتهای خوبی در کشور دسترسی پیدا کرده ایم به مهر گفت: متاسفانه نتوانسته ایم آنها را به درستی عرضه کنیم که این مسئله باعث می شود در شاخص های جهانی موفقیت خوبی را در حوزه IT نداشته باشیم. به عنوان مثال در حوزه خدمات الکترونیک برخط، بیش از هزار خدمت الکترونیک در کشور وجود دارد اما هیچ یک از نهادهای دولتی تاکنون نتوانسته اند این خدمات را به نحوی دسته بندی کند که در نهادهای بین المللی قابل استناد باشد.

وی گفت: کشور ما در بعضی شاخص ها مانند اینترنت با پهنای باند زیاد مسلما جایگاه خوبی ندارد چرا که برای مثال در کره جنوبی 97 درصد مردم از اینترنت با پهنای باند متوسط 5/14 مگابیت در ثانیه استفاده می کنند و این در حالی است که در کشور ما کمتر از یک درصد مردم به اینترنت با سرعت 128 کیلوبیت دسترسی دارند.

استاد دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه باید استراتژی مشخصی را برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر بگیریم و اگر واقعا آن را مضر به حال جامعه می دانیم آن را تعطیل کنیم افزود: سازمان های بین المللی در ارائه شاخص ها هیچگونه خصومت و غرض ورزی با ما ندارند و پاک کردن صورت مسئله مشکلی را حل نخواهد کرد.

به گزارش مهر، طی هفته های مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها نسبت به انتقادات مطرح شده در زمینه ضریب نفوذ اینترنت در کشور و محدودیت در سرعت دسترسی به این فناوری، موضع گرفته و اعلام کردند که شاخص های بین المللی با برخی اهداف خاص مطرح می شود و در این بخش نباید دچار آفت شاخص زدگی شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر