۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


پرشین‏بلاگ واگذار می‌شود

Posted: 20 Jul 2010 04:35 PM PDT

مالکیت سایت «پرشین‌بلاگ» به عنوان نخستین سرویس دهنده وبلاگ فارسی از طریق پیشنهاد و مذاکره واگذار می‏شود.

در بخش اخبار سرویس پرشین‌بلاگ آمده است: پرشین بلاگ در نهمین سال فعالیت خویش و به منظور تضمین بیشتر و گسترش فعالیت‏هایش در جامعه مجازی و اینترنت از طریق پیشنهاد و مذاکره به علاقمندان واجد شرایط واگذار می‏شود.

در این خبر از اشخاص حقیقی و حقوقی علاقه‏مند دعوت شده ضمن معرفی خود و فعالیت‏هایشان در جامعه مجازی پیشنهاد خود را به صورت همزمان به دو آدرس الکترونیکی mehdi@persianblog.ir و mehdiboutorabi@yahoo.com ارسال کنند.

پرشین‏بلاگ به اعضایش اطمینان داده خدمات سایت چون گذشته ادامه خواهد داشت و از این‌جهت مشکلی متوجه کاربران نخواهد بود.

رامین: امور تبلیغاتی کنونی بسیار سخیف است

Posted: 20 Jul 2010 04:35 PM PDT

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده اصلا فضای تبلیغاتی حاکم در کشور را نمی‌پسندم و به نظرم امور تبلیغاتی فعلی بسیار سخیف و دون شأن جامعه اسلامی ما است.

محمدعلی رامین در گفت‌وگو با فارس در خصوص موضوع عفاف در رسانه و نوع تبلیغاتی که در مطبوعات، نشریات و آگهی‌نامه‌ها به چاپ می‌رسد که بعضا حاوی تصاویر زننده و مطالب خلاف عفت عمومی و موازین شرعی است، اظهار داشت: نظارت بر تمامی محتوای مطبوعات و تبلیغاتی که در نشریات مختلف درج می‌شود بر عهده اداره کل مطبوعات داخلی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد: سعی ما بر این بوده که با تمام تخلفات بر اساس قانون مطبوعات و همچنین قانون تبلیغات برخورد کنیم اما در صورتی که در مواردی به واسطه برخی غفلت‌ها، این امر محقق نشده لازم است که دوستان و اهالی رسانه خود در این خصوص به ما تذکر دهند و توجه ما را به آن تخلفات جلب کنند.

در تخلفات مطبوعاتی اهل اغماض با کسی نیستیم

رامین در پاسخ به این سؤال که آیا قانون تبلیغات به‌صورت کامل بر تمام جراید و نشریات کشور اعمال می‌شود یا خیر؟ خاطر‌نشان کرد: در مورد تخلفات مطبوعاتی اهل اغماض با کسی نیستیم اما ممکن است سهواً موردی را مشاهده نکنیم و اگر تخلفی از سوی یکی از نشریات ملاحظه شود قاطعانه با آن برخورد می‌کنیم و این شامل تبلیغات در مطبوعات نیز می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا در اداره کل مطبوعات داخلی در مقایسه با دفتر تبلیغات اسلامی با دست بازتری نسبت به تبلیغات منعکس شده در نشریات برخورد می‌شود، گفت: خیر، ما در اجرای قانون با کسی شوخی نداریم و قانون تبلیغات به صورت کامل از سوی ما اعمال و اجرا می‌شود.

فضای تبلیغاتی حاکم در کشور را نمی‌پسندم

رامین با ابراز عدم رضایت از فضای تبلیغاتی موجود کشور اظهار داشت: بنده اصلا فضای تبلیغاتی حاکم در کشور را نمی‌پسندم و به نظرم امور تبلیغاتی فعلی بسیار سخیف و دون شأن جامعه اسلامی ما است.

وی یادآور شد: ما در جشنواره و نمایشگاه کانون‌های تبلیغاتی، موضوع تبلیغات از منظر اسلام را با لحاظ کردن کرامت انسانی در قالب‌های مختلف به بحث و بررسی خواهیم گذاشت و تاکنون نیز چندین نشست با اهالی تبلیغات و کانون‌های تبلیغاتی برگزار کرده‌ایم همچنین جزوه‌های آموزشی در این خصوص فراهم شده که توزیع خواهند شد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: ما از ترویج هر نوع تبلیغات غیر‌ارزشی و غیر‌اسلامی جلوگیری خواهیم کرد و به نظر من قوانین ما در این خصوص هیچ نقصی ندارد و راه جلوگیری از مفاسد را کاملا فراهم کرده‌ و اگر مجریان در این زمینه جدی باشند، قوانین ما هیچ مشکلی ندارند.

چاوز نماینده‌ای در شبکه‌ی مخالفش منصوب می‌کند

Posted: 20 Jul 2010 04:21 PM PDT

چاوز نماینده‌ای در هیات مدیره تنها شبکه مخالفش منصوب می‌کند.

به گزارش ایسنا، هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که به‌زودی نماینده‌ای را از جانب خود در هیات مدیره تنها شبکه‌ی تلویزیونی مخالفش منصوب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر تنها یک شبکه‌ی تلویزیونی در ونزوئلا انتقادات شدیدی را به چاوز وارد می‌کند که مالک آنها از مدت‌ها قبل به اتهام عدم پرداخت مالیات تحت تعقیب پلس ونزوئلا بوده و به آمریکا متواری شده است.

گرو‌ه‌های مخالف دولت این اقدام چاوز را در راستای کاهش انتقادات از دولت ونزوئلا در آستانه‌ی انتخابات ماه سپتامبر ارزیابی می‌کنند.

تقویت ارتباط کودکان و کارشناسان به کمک اینترنت

Posted: 20 Jul 2010 04:21 PM PDT

دولت انگلیس اعلام کرد یک پایگاه داده مخصوص حفاظت از کودکان که در آن اطلاعات شخصی برای ارتباط با کودکان زیر 18 سال این کشور موجود است، در اختیار 390 کارشناس قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس به نقل از بی‌بی‌سی، بر اساس این تصمیم‌گیری‌ها، پایگاه داده ContactPoint برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات توسعه خواهد یافت تا متخصصان و کارشناسان بتوانند ارتباط بیشتری با کودکان داشته باشند.

"بارونس مورگان " وزیر کودکان انگلیس اعلام کرد والدین اجازه حذف کردن کودکان خود را از لیست موجود در این پایگاه داده را ندارند.

گروه‌های محافظه‌کار این کشور به این طرح 224 میلیون پوندی انتقاد کرده و گفته‌اند که این طرح نیز یکی دیگر از اتفاقات هزینه‌بری است که باید منتظر به‌وقوع پیوستن آن بود.

حزب لیبرال دموکرات پیش‌تر با این طرح مخالفت کرده و آن را "پروژه‌ای هزینه‌‌بر و مداخله‌ای " خواهند.

"بورلی هوگس " وزیر کودکان انگلیس در مجلس عوام این کشور اعلام کرد که این پایگاه داده به مردم امکان می‌دهد تا بتوانند با کودکان کار کنند و مشکلات ویژه آن‌ها را در یک حالت کلی مطرح کنند.

این پایگاه داده پس از بررسی در مورد مرگ یک کودک هشت ساله به نام "ویکتوریا کلیمبای " در سال 2000 راه‌اندازی شد اما فعالیت آن به علت بروز برخی مشکلات فنی با تاخیر مواجه شد.

مجلس با یک فوریت طرح نحوه‌ توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی بین روزنامه‌ها مخالفت کرد

Posted: 20 Jul 2010 04:21 PM PDT

یک فوریت طرح نحوه‌ی توزیع عادلانه‌ی آگهی‌های دولتی بین روزنامه‌ها که در جلسه‌ی علنی صبح امروز مجلس مطرح شده بود با 97 رای موافق، 69 رای مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع 174 رای‌دهنده نتوانست موافقت اکثریت نمایندگان را جذب کند و به تصویب مجلس نرسید.

به گزارش ایسنا، 53 امضاءکننده‌ی این طرح شفافیت و ایجاد ضوابط قانونی را دلیل توجیهی ارائه‌ی این یک فوریت عنوان کرده و آورده‌اند: متاسفانه دولت بدون هیچ‌گونه توجیه منطقی و دلیل قانع‌کننده‌ای در ضوابط اجرایی بودجه‌ی 89، چاپ آگهی را منحصر در روزنامه‌ی وابسته به خودش کرده است.

کواکبیان که به عنوان یکی از طراحان این طرح سخن می‌گفت، اظهار کرد: بر اساس بند 5 ماده‌ی 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع آگهی‌ها مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما این متفاوت با انحصار آگهی‌هاست و طراحان هم معتقدند که با وجود این قانون، آگهی‌ها انحصارا به یک روزنامه داده خواهد شد.

وی با بیان این‌که ما کاری به این دولت نداریم، افزود: 30 سال است هیچ ضابطه‌ی قانونی برای توزیع آگهی‌های دولتی نداریم اما این بار در ضوابط اجرایی بودجه‌ی 89 آمده که تمامی آگهی‌های دولتی منحصرا به روزنامه‌ی ایران داده شود.

نماینده‌ی مردم سمنان در خانه‌ی ملت، با اشاره به اعتراض حدود 17 روزنامه‌ی حامی دولت به این موضوع، آن را خلاف اصل 44 قانون اساسی عنوان کرد و گفت: ما می‌خواهیم ضابطه‌ای در این باره ایجاد شود و پیش‌بینی کردیم که برای ایجاد رقابت بین روزنامه‌ها، روزنامه‌های با تیراژ بیشتر بتوانند آگهی‌های بیشتری هم جذب کنند؛ لذا گفتیم که بین روزنامه‌های دولتی و غیردولتی در این باره تفاوتی نیست.

مدیرمسوول روزنامه‌ی مردم‌سالاری در پایان با تبریک 17 مرداد روز خبرنگار، گفت: ان‌شاءالله همکاران با رای بالا در آستانه‌ی روز خبرنگار این عیدی را به همه‌ی روزنامه‌ها بدهند.

به گزارش ایسنا، محمد دهقان که به عنوان مخالف این طرح سخن می‌گفت با پیش‌بینی رد این مصوبه از سوی شورای نگهبان، گفت: قطعا شورای نگهبان این را از مصادیق اصل 60 قانون اساسی می‌داند که بر اساس آن اعمال قوه‌ی مجریه از وظایف دولت است. ممکن است مجلس و نمایندگان احساس کنند موضوعی عادلانه نیست، اما بر اساس اصل استقلال قوا و اصل 60 قانون اساسی نباید وارد مسائل جزئی اجرایی شویم که از وظایف اقتصادی قوه‌ی مجریه است.

این عضو هیات رییسه‌ی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: من در اصل ورود به قانون‌گذاری در این مسائل ایراد دارم و معتقدم ما نباید وارد مسائل جزیی اجرایی شویم و ضمن احترام به طراحان و موافقان معتقدم با این موضوع وقت مجلس بی‌جهت گرفته می‌شود و این سودی برای کشور ندارد.

ثروتی نماینده‌ی مردم بجنورد در مجلس نیز که به عنوان موافق این طرح سخن می‌گفت، یادآور شد: در 30 سال بعد از انقلاب روابط اجرایی بودجه توسط هیات وزیران نوشته و به وزارتخانه‌ها ارجاع می‌شد، اما امسال برای اولین بار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ضوابطی را تهیه کرده و به رییس‌جمهور داده که ایشان آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده‌اند. در حالی که این ضوابط باید در هیات وزیران تصویب و به عنوان آیین‌نامه‌ی اجرایی به وزارتخانه‌ها داده می‌شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ی مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که مدتی است مصوبات هیات دولت به هیات بررسی تطبیق مصوبات دولت با قوانین به ریاست رییس مجلس ارسال نشده است، خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که امسال ضوابط اجرایی بودجه خارج از عرف و موادی از قانون اساسی ابلاغ شده رییس مجلس آن را به کمیسیون برنامه و بودجه ارسال کرده و روز گذشته هم کمیسیون برنامه و بودجه آن را هم به جهت محتوا و هم به جهت این‌که به تصویب هیات وزیران نرسیده خلاف قانون دانست.

نماینده‌ی مردم بجنورد در خانه‌ی ملت، با اشاره به عدم تخصیص بودجه به دستگاه‌های اجرایی با وجود گذشت چهار ماه از سال، اضافه کرد: این‌که روزنامه‌ی ایران مربوط به دولت هست یا نیست موضوع ما نیست و ما معتقدیم که اساسا دادن همه‌ی آگهی‌های دولتی به یک روزنامه به صلاح نیست. لذا از همکاران درخواست دارم به فوریت این طرح رای بدهند تا آن را قانونی کنیم و اگر تا آن موقع دولت این موضوع را حل کرد که بهتر است.

ابوترابی که اداره‌ی جلسه را برعهده داشت نیز گفت: دولت محترم درصدد اصلاح این مصوبه است.

به گزارش ایسنا، در ابتدای ارایه‌ی این طرح یک فوریتی کوچک‌زاده در تذکری، گفت: در این طرح یک فوریتی آمده که نحوه‌ی توزیع آگهی‌های دولتی بین روزنامه‌ها از سوی دولت بدون هیچ توجیه منطقی به روزنامه‌ی منحصر خودش داده شده است. در حالی که آقایان طراح به صراحت گفته‌اند که توزیع آگهی‌ها از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: متاسفانه به دلیل درگیری‌های سیاسی این روزها، می‌گویند که دولت می‌خواهد آگهی‌ها را به روزنامه‌ی خودش بدهد که این خلاف اصل 57 و دخالت قوه‌ی مقننه در قوه‌ی مجریه است.

وی با تاکید بر این‌که نباید در جزیی‌ترین کار دولت دخالت کنیم، گفت: والا این کار مملکت را به سرانجام نمی‌رساند.

ابوترابی که اداره‌ی جلسه را برعهده داشت با وارد ندانستن این اخطار، اضافه کرد: بحث ما محتوای طرح نیست بلکه یک فوریت آن مطرح است.

به گزارش ایسنا، پس از توضیح طراح و اظهارات موافق و مخالف، یک فوریت طرح نحوه‌ی توزیع عادلانه‌ی آگهی‌های دولتی بین روزنامه‌ها به رای گذاشته شد که تصویب نشد.

به گفته رییس جلسه، این طرح برای رسیدگی عادی به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌شود.

استیو جابز قدرتمندترین چهره‌ی رسانه‌ای لقب گرفت

Posted: 20 Jul 2010 04:21 PM PDT

مدیر اجرایی اپل، ازسوی گاردین قدرتمندترین شخص در رسانه‌ها شناخته شد.

به گزارش ایسنا، استیو جابز که یکی از بنیانگذاران شرکت فن‌آوری اپل است، در رتبه‌بندی فهرست سالانه " یک صد مدیا گاردین" از چهره‌های شاخص در رسانه‌ها، کسب و کار رسانه، تبلیغات و روابط عمومی‌ها، در جایگاه نخست قرار گرفت.

طبق اعلام این روزنامه انگلیسی، مدیر اپل برای موفقیت آی تیونز و پلتفرم‌های آیفون و هم‌چنین رایانه لوحی آی‌پد که احتمالا بازارهای رسانه‌یی چاپی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از رتبه چهارم به نخست صعود کرد.

برنامه‌های آی‌پد در سه ماه نخست از عرضه این دستگاه به بازار از مرز سه میلیون دانلود گذشتند و علاقه زیادی را از سوی روزنامه‌ها و ناشران نسبت به این دستگاه به‌عنوان ابزار مناسب برای انتشار کتاب‌ها و نشریات جلب کردند.

جابز 55 ساله در پایان سال گذشته از سوی مجله فورچون "مدیر اجرایی دهه" نام گرفت. این مجله نوآوری‌هایی مانند MP3 پلیر آی پاد، آی تیونز و آیفون را کلید کسب این عنوان توسط جابز برشمرده بود که موجب شدند سه بخش صنعتی کلیدی موسیقی، فیلم‌ها و تلفن همراه به طور اساسی متحول شود.

مدیر اجرایی اپل که برای درمان نوع نادری از سرطان لوزالمعده در سال 2004 تحت جراحی موفقیت‌آمیز قرار گرفت، اوایل سال جاری میلادی با وخیم شدن بیماری به مرخصی پزشکی شش ماهه رفت و پس از آنکه در طی این مدت اقدام به پیوند کبد کرد، به سرکار بازگشت و در نخستین حضور عمومی‌اش رایانه رایانه‌یی آی‌پد را به‌عنوان جدیدترین محصول اپل رونمایی کرد.

دومین نفر فهرست روزنامه گاردین، لاری پیج و سرگی برین، بنیانگذاران گوگل بودند که تا اندازه‌ای به‌دلیل نگرانی‌های حریم خصوصی و مشکلات اخیر این شرکت در چین از جایگاه نخست تنزل کردند.

هم‌چنین ایوان ویلیامز، بنیانگذار توییتر جز پنج نفر برتر بود؛ وی که مدیر اجرایی این سرویس میکرووبلاگ‌نویسی ست با رشد آن به‌عنوان یک ابزار ارتباطی و شبکه اجتماعی، موفق شد از جایگاه نهم به رتبه بالاتر صعود کند.

مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیس بوک نیز جزء فهرست 10 شخص فن‌آوری برتر قرار گرفت. یکی از کسانی که در این رتبه بندی بزرگ‌ترین تنزل را تجربه کرد، استیو بالمر، مدیر اجرایی مایکروسافت بود. این روزنامه کاهش نفوذ مایکروسافت در بازار و عدم توانایی در رقابت با اپل و گوگل در فن‌آوری‌های رسانه‌یی نوظهور را از دلایل سقوط بالمر در این رتبه‌بندی از جایگاه پنجم به بیست و نهم عنوان کرد.

کارمند مایکروسافت جاسوس روسیه از آب درآمد

Posted: 20 Jul 2010 04:21 PM PDT

یکی از جاسوسان روسیه که به تازگی در آمریکا شناسایی شده مدتها به عنوان کارمند در شرکت مایکروسافت مشغول به کار بوده است.

به گزارش فارس به نقل از واشنگتن پست، اطلاعات چندانی در مورد این جاسوس و عملکرد وی منتشر نشده اما وی به مدت 9 ماه در سیاتل آمریکا برای شرکت مایکروسافت کار کرده است.

این جاسوس که الکساندر کارتنیکوف نام دارد هم اکنون از خاک امریکا اخراج شده است.

این شهروند روسی که بیست و چند سال سن دارد تلاش کرده تا در خاک امریکا باقی بماند و هرگونه اتهام جاسوسی به خود را هم رد کرده است، اما در نهایت نتوانسته مدارک قانع کننده ای ارائه کند و سرانجام از خاک امریکا اخراج شده است.

یکی از سخنگویان مایکروسافت همکاری این فرد با شرکت یاد شده را تایید کرده است.

عنوان وی تست کننده نرم افزار بوده و ظاهراً قصد داشته برای خود فروشگاهی نیز در آمریکا افتتاح کند. با توجه به اینکه وی به هیچ گونه اطلاعات حساسی دسترسی نداشته علت اخراج وی در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

احمدی‌نژاد با اشاره به گرمای هوا: مناسب است برای شما (خبرنگاران) سایبانی درست شود

Posted: 20 Jul 2010 03:56 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - رییس‌جمهور ظهر روز چهارشنبه بعد از خروج از جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگارانی که منتظر مصاحبه با اعضای دولت بودند، با آن‌ها احوال‌پرسی صمیمانه کرد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد با اشاره به گرمای هوا گفت: مناسب است برای شما سایبانی درست شود تا در این محیط گرم قرار نگیرید.

وی هم‌چنین در پاسخ به اصرار خبرنگاران برای پاسخ به سوالات‌شان به آن‌ها گفت: ان‌شاءالله هفته آ‌ینده در همین مکان، در جمع شما حضور پیدا خواهم کرد و به سوالات شما جواب خواهم داد.

وی که قصد خروج از ساختمان هیات دولت را داشت، در حین همراهی خبرنگاران به صحبت‌های آنان نیز در ارتباط با مشکلاتی که مطرح می‌کردند، گوش داد.

رییس‌جمهور بر حل مشکلاتی که خبرنگاران در زمینه‌های مختلف مطرح می‌کردند، تاکید کرد.

همایش سراسری «روزنامه‌نگاران جوان» برگزار می‌شود

Posted: 20 Jul 2010 03:56 PM PDT

همایش سراسری «روزنامه‌نگاران جوان» با حضور 200 نفر از دانش‌آموزان برگزیده روزنامه‌نگار کشور توسط مرکز آفرینش‌های ادبی هنری آینده‌سازان وابسته به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

این همایش با هدف توسعه فرهنگ مطبوعاتی و ارتقای و مهارت‌های روزنامه‌نگاری در فضای دانش‌آموزی، تشکیل هیات‌های تحریریه نشریات و انگیزه بخشی به دانش‌آموزان مستعد در تاریخ 31 تیرماه سال جاری در اردوگاه شهید رجایی استان قزوین برگزار می‌گردد.

بر اساس این خبر، دانش‌آموزان در طول برگزاری این همایش از کارگاه‌های تخصصی مدیریت در نشریات، خبرنویسی، مصاحبه، گزارش‌نویسی، صفحه‌آرایی و تصویرسازی ، عکاسی و ویراستاری بهره‌مند می‌شوند و هم‌چنین نمایشگاهی از آثار مطبوعاتی آنان در این همایش در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

هم‌چنین در همایش سراسری «روزنامه‌نگاران جوان» برگزیدگان دو دوره جشنواره نشریات دانش‌آموزی «مداد کم رنگ» و هیات تحریریه دانش‌آموزی نشریه آینده‌سازان حضور دارند و نیز از برگزیدگان سومین جشنواره «مداد کم رنگ» با اهدای جوایز ارزنده‌ای تقدیر به عمل می‌آید.

بر اساس این گزارش دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این همایش با توجه به مهارت‌هایی که فرا می‌گیرند، اقدام به تشکیل «خانه نشر» در استان‌های خود در سراسر کشور می‌کنند تا به عنوان سامانه‌ای فعالیت‌های روزنامه‌نگاری دانش‌آموزی را رصد و پشتیبانی کنند.

وقتی که همه‌چیز‌ با سرویس‌های مبتنی بر مکان در دسترس می‌شوند

Posted: 20 Jul 2010 03:56 PM PDT

آیا تاکنون در خودروی خود در یک تفریحگاه یا جای دیگری به دنبال این بوده‌اید تا دریابید در کدام مسیر در راهبندان گیر می‌کنید یا بخواهید بدانید همسر یا دوستتان کجاست و یا چگونه می‌توانید نزدیک‌ترین رستوران را در منطقه‌ای که حضور دارید پیدا کنید؟

به گزارش ایسنا، سرویس‌های مبتنی بر مکان با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های ردیابی مختلف این امکان را محقق کرده‌ و موجب شده‌اند کاربران با استفاده از آن‌ها در دنیایی که به‌طور فزاینده بی‌سیم شده در زمان خود صرفه‌جویی کنند.

سرویس‌های مبتنی بر مکان یا به‌صورت مخفف (LBS) خدمات شخصی‌سازی شده را به کاربر بنا بر تقاضا و برمبنای موقعیت فعلی‌اش فراهم می‌کنند. این خدمات ممکن است شامل اطلاعات درباره رستوران‌های نزدیک، هتل‌ها یا محتوای مختص به مکان مانند نقشه‌ها باشند.

هر فن‌آوری که در این خدمات غالب باشد، LBS مورد پذیرش بالاتری از سوی اپراتورها و کاربران قرار گرفته است. نخستین برنامه‌های نقشه ابتدایی بودند اما با ساخت گوشی‌های نسل دو و نیم و 3GSM، اپراتورها قادر شدند تصاویر نقشه با کیفیت بالاتری را تهیه کنند.

Cell-ID

بسیاری از برنامه‌های LBS مکان کاربر را به سادگی و تنها با شناسایی آنتن تلفن همراهی که کاربر به آن متصل است، تعیین می‌کنند که این تکنیک به‌عنوان Cell-ID شناخته شده است. این شکل ابتدایی از ردیابی مکان در تمامی گوشی‌های GSM پشتیبانی شده و در محدوده‌ای به فاصله 200 متر تا یک کیلومتر دقت عمل دارد.

GPS

فن‌آوری مکان‌یابی پیشرفته‌تر و دقیق‌تر GPS یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی است که از ماهواره برای تعیین موقعیت یک دستگاه سیار مجهز برای دریافت امواج استفاده می‌کند. با روش مثلث‌یابی ماهواره‌یی یک دستگاه دارای تراشه لازم می‌تواند در فاصله چند متری شناسایی شود.

نیاز برای وجود تراشه در تلفن به هزینه، وزن و نیروی مورد نیاز افزوده و GPS را گزینه نه چندان جالبی می‌سازد اما فن‌آوری بهتر اکنون آن را جذاب‌تر ساخته است با این همه GPS با تاخیرهایی بیش از یک دقیقه برای تعیین محل یک دستگاه سیار مواجه می‌شود.

Assisted GPS

سیستم‌های Assisted GPS یا A-GPS تاخیرهای طولانی را که در تعیین مکان یک دستگاه روی می‌دهد، برطرف می‌کنند. اطلاعات درباره دستگاه سیار از طریق یک شبکه منتقل شده و روند مشخص کردن مکان آن را به چند ثانیه می‌رساند.

این تکنیک جدید در گوشی‌های GSM جدید معرفی شده است و تکنیک موثری است که در سطح جهانی برای ردیابی صحیح دارایی‌های ارزشمند مانند کانتینرهای ارسال شده و بارهای با ارزش بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گویندگان خبر در برزخ هستند

Posted: 20 Jul 2010 03:56 PM PDT

خبرگزاری مهر، فاطمه عودباشی - کارشناسان رسانه و گویندگان باسابقه مشخص نبودن فاصله میان ادبیات رسمی و صمیمانه گویندگان خبر، اشراف نداشتن آنها به زبان انگلیسی و تلفظ اشتباه برخی اسامی خارجی و هماهنگ نبودن با استانداردها خبری در دنیا به عنوان ضعف‌های بخش‌های خبری مطرح کردند.

خبر در هر رسانه‌ای به عنوان مهمترین و با اهمیت‌ترین بخش قلمداد می‌شود، چرا که اعتبار رسانه است. فرقی نمی‌کند رسانه محلی، ملی یا فراملی باشد، اما دست‌اندرکاران رسانه در بخش خبر باید دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند، زیرا بینندگان به طور عموم به شنیدن خبر توجه بیشتری می‌کنند.

سازمان صدا و سیما هم سال‌ها در پخش اخبار شیوه مشخص و ویژه‌ای داشت. به این ترتیب که گویندگان خبر بسیار خشک و رسمی و بدون احساس در چهره خبرهای مختلف را می‌خواندند و به این نکته توجه ویژه‌ای داشتند که همه چیز برای بیننده جدی جلوه کند. این مساله حتی در طراحی و ساخت دکورهای بخش خبر و شیوه تصویربرداری با تاکید زیادی رعایت می‌شد.

گرچه این رویه تلویزیون در سال‌های اخیر تا حدود زیادی تغییر کرد و با الگوبرداری از شبکه‌های خبری مشهور و موفق دنیا گویندگان خبر دیگر مجبور نیستند تا آن حد خشک باشند و با آزادی عمل بیشتری رفتار می‌کنند. اما این روزها شاهد ادبیات‌های مختلف گویندگان خبر هستیم؛ ادبیاتی که گاهی از استانداردهای بخش‌های خبری فاصله دارد.

گویندگان خبر شخصیت‌ تلویزیونی ندارند

مسعود اوحدی، کارشناس رسانه و استاد دانشکده صدا و سیما و دانشگاه تهران گفت: من بیشتر برنامه‌های خبری را می‌شنوم تا ببینم، چرا که گویندگان خبری عادت کرده‌اند که بیشتر حواس‌شان به متن باشد و کمتر شخصیت خودشان را بروز داده‌اند. مسلماً وقتی گویندگان خبر شخصیت‌های تلویزیونی برای خودشان ندارند تا ما آنها را با آن ویژگی بشناسیم، بنابراین فرقی نمی‌کند خبر را ببینید یا بشنوید. در حالی که وقتی خبری را می شنویم باید بگویم فلانی آن خبر را داد، نه اینکه نسبت به گوینده بی تفاوت باشیم.

وی در ادامه افزود: گرچه علمی بودن خبر اهمیت دارد، اما مهم است که شما به عنوان بیننده این خبر را از کدام گوینده می‌شنوید. متاسفانه خواندن خبرها حالت انتزاعی دارد و گویندگان به تناسب خبر نمی‌توانند تن صدایشان را تنظیم کرده و به آن اوج و فرود دهند چندان جذاب نیست. به نظرم مشکل عمده در بحث گویندگان خبر نبود شخصیت تلویزیونی است.

گویندگان خبر برای اغنای افراد جامعه باید تحرک بیشتری به کارشان دهند

باید توجه کنیم که هر رسانه در گستره سیاست‌های خودش تلاش می‌کند به واسطه خبر افکار عمومی مردم را مدیریت پنهان کند. حال این نگاه در سیاست‌ها با فرم‌های مختلف اجرا می‌شود. یکی از کارهای رادیو و تلویزیون در دنیا اعتمادسازی است و به واسطه اعتماد، کسب اعتبار است.

شهرام گیل‌آبادی، کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه تهران در این باره خاطرنشان ساخت: این نوع نگاه باعث می‌شود مدیریت پنهان در خبر فرم‌های همگرا، تعاملی و تقارنی پیدا کند. فرم‌ها باعث می‌شوند مخاطبان احساس نزدیکی به خبر داشته باشند. همچنین این احساس سنگ بنای اعتبار و اعتماد در خبر می‌شود. در دنیا مخاطبان دسته‌بندی می‌شوند و بر آن اساس در خبر نیز برنامه‌ریزی می‌شود. نوع گفتار یک کارشناس در برنامه خبر منجر به اعتبار رسانه می‌شود و در این صورت حرف رسانه بر مخاطبان تاثیر می‌گذارد.

مدرس دانشکده هنر با اشاره به ادبیات گویندگان خبر یادآور شد: ادبیات گویندگان ما از زبان معیار جامعه دور است. البته زحماتی کشیده، اما کافی نبوده است. باید گویندگان خبر سعی کنند برای اغنای افراد جامعه تحرک بیشتری به کار خودشان دهند و خودشان را به ریتم جامعه نزدیک کنند. اگر این اتفاق نیفتد مسلماً با آسیب‌های جدی رو به رو می‌شویم.

گوینده خبر فراتر از قرائت کننده خبر است

واقعاً ادبیات خبر چیست؟ آیا فقط منظور قرائت کننده خبر است یا گوینده خبر، دبیرها، سردبیر، تصمیمگیران، گزینش اخبار، اخبار خاموش و ادبیات خاموش خبر، ادبیات رسانه‌های بیگانه، شایعه و ادبیات شایعه را هم شامل می‌شود؟

توران ولی‌مراد، جامعه‌شناس و کارشناس رسانه در این باره افزود: ادبیات خبر به ادبیات خوانندگان خبر خلاصه نمی‌شود. گوینده خبر چیزی فراتر از قرائت کننده خبر است. اگر گویندگان خبر کسانی باشند که خبر را به مخاطب منتقل می کنند گزارشگران و مفسران خبر را هم شامل می شود. قرائت خبر توسط گوینده، آخرین حلقه ادبیات خبر است. ادبیات خبر چیزی فراتر از ادبیات گویندگان خبر است.

وی ادامه داد: ادبیات گوینده خبر، تنها بخشی از ادبیات خبر است. گوینده خبر نه در نگارش و تنظیم متن خبری نقش دارد و نه در تدوین و ویرایش آن. دبیر و سردبیر و در نهایت معاونت مربوطه تصمیم‌گیر است. آنجاست که ادبیات اصلی خبر شکل می‌گیرد. کسی که متن خبر را می‌خواند همین که متن را درست و بی غلط و با لحن صحیح بخواند، تپق نزند و اصطلاحات را بداند کار او قابل قبول است. اگر ادبیات رسمی بخش رسمی خبر را بداند و گویندگی روان و متفاوت و ادبیات و کلمات راحت با ریتم بسیار تند برای اخبارهایی که زمانشان محدود است را بتواند اجرا کند از او راضی خواهند بود. آنجا که باید متنش را سریع و با ضربآهنگ تند بخواند تا از عکسها عقب نماند و نفسگیری او به جا باشد دیگر رضایت خودش هم حاصل می‌شود. اگر بتواند علاوه بر تواناییهای فوق اخبار هر موضوع از اخبار اجتماعی و سیاسی و ورزشی و نظامی و غیره را متناسب با همان موضوع بخواند دیگر ماندگار است.

این جامعه‌شناس اشاره کرد: آسیبهای خاص گوینده خبر هم بی خبری از موضوع خبر و اصطلاحات مربوطه و گاهی تلفظ ناصحیح کلمات و اسامی و بی‌اطلاعی از واژه‌های انگلیسی یا عربی است. اما ادبیات خبر به همین جا ختم نمی‌شود چرا که اخبار به خواندن متن خبری توسط گوینده و گزارش و تفسیر خبر خلاصه نمی‌شود. ادبیات خبر یک چیز است، ادبیات گویندگان خبر یک چیز دیگر. آسیبهایی به عنوان ادبیات خبر مطرح است که به گویندگان خبر برنمی‌گردد بلکه به خود خبر مربوط است. مثلاً اینکه گاه ادبیات خبر با ادبیات مخاطب انطباق ندارد. گاه حال و هوا و حس خبر با حال و هوا و احساسات مخاطب در تعارض یا تناقض است. این ناهمخوانی باعث سرخوردگی، روگردانی، ناامیدی و حتی گاهی عصبانیت مخاطب می شود.

گویندگان خبر باید مرتب کارشان را بازنگری کنند

در دنیا گوینده در بالاترین سطح تعلیم داده می‌شود، چرا که وقتی برای گوینده سرمایه‌گذاری شود بعد از مدتی همان گوینده منجر به افزایش اعتبار رسانه مربوطه می‌شود و مخاطبان به آن رسانه اعتماد می‌کنند. البته رسانه باید تعریف درستی از مخاطب داشته باشد و بعد برنامه‌های خبری متنوع را تهیه و پخش کند.

مازیار ناظمی، گوینده خبر در ارزیابی کار گویندگان جوان در حوزه خبر گفت: برخی گویندگان از مراکز استان‌ها می‌آیند. مسلماً سطح آموزش در مراکز با تهران تفاوت دارد. باید دوستانی که مسئولیت گزینش را بر عهده دارند در این باره دقت بیشتری کنند، چرا که مخاطب امروز خیلی باهوش است و اطلاعات زیادی دارد. از سوی دیگر دسترسی به اینترنت هم دارد. وقتی قرار است گوینده جوانی جایگزین گوینده قدیمی باشد باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند کار متفاوتی ارائه دهد. باید گویندگان مناسب را شناسایی کنیم و از سوی دیگر باید مرتب تعریف جدید و درستی از مخاطبان داشته باشیم.

ناظمی خاطرنشان ساخت: مسلماً همه از اینکه تصویر یا صدایشان پخش می‌شود، لذت می‌برنند و برایشان دوست‌داشتنی است؛ اما باید دوستان جوان آموزش متناسب با زبان معیار جامعه را ببینند. علاوه بر آن باید مرتب کار خود را بازنگری کنیم تا اگر مشکلی داریم آن را برطرف کنیم. دوست واقعی آن است که اشکالات را به ما بگوید. نباید از ایرادهایی که به ما وارد است، ناراحت شویم. به یاد دارم دوستی از من ایراد گرفت که من برخی مواقع خبرها را شل می‌خوانم. من هم سعی کردم در کارم بازنگری داشته باشم.

تلویزیون در بخش خبری موفق نیست

ابوالفضل آقابابا، کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه معتقد است برخی گویندگان استعداد خوبی در زمینه خبر دارند که می‌توان به فواد بابان، رضا حسین‌زاده و ... اشاره کرد، اما برخی گویندگان نه تنها استعداد خوبی در زمینه خبر ندارند، بلکه کاملاً مشخص است که بدون ضابطه انتخاب شده‌اند.

این کارشناس رسانه خاطرنشان ساخت: دلیل اینکه تلویزیون در بخش خبری موفق نیست، به خاطر این است که مخاطب محور نیست. آقای ضرغامی قصد دارد فقط افراد یا گروه محدودی را راضی کند. در گزارش‌های گزارشگران خبری ضعف‌های زیادی دیده می‌شود، حتی در گزارش برخی گزارشگران متوجه می‌شویم که آنها به فکر منافع خودشان هستند تا بتوانند جای گزارشگران دیگر را بگیرند.

برخی گویندگان خبر از الفاظ عامیانه در پایان برخی جملات استفاده می‌کنند

یکی از مشکلات گویندگان خبر اشراف نداشتن به زبان انگلیسی و عربی است. همین مسئله باعث می‌شود که آنها اسامی خارجی را درست تلفظ نکنند. این روزها به کرات شاهد این نوع اشتباهات از سوی گویندگان خبر هستیم، اما آنها با اعتماد به نفس زیاد به خواندن خبر ادامه می‌دهند بدون آنکه از مخاطبان عذرخواهی کنند.

مجید ابهری متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی خاطرنشان ساخت: در برخی مواقع تلفظ کلمات انگلیسی از سوی گویندگان خبر اشتباه بوده و گوینده خودش نیز متوجه این اشتباه نمی‌شود تا با عذرخواهی جبران کند. برای کسانی که با دید انتقادی به برنامه‌های تلویزیون نگاه می‌کنند یا به رادیو گوش می‌دهند این گونه مسائل را از دلایل ضعف گویندگان و مدیران آنها می‌دانند. ضعف معلومات عمومی در شناخت بسیاری از کشورها، پایتخت‌ها، شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی باعث می‌شود که نام‌ها به طور نامناسبی تلفظ شوند.

ابهری اشاره کرد: در برخی مواقع گویندگان برای صحبت از الفاظ عامیانه در پایان برخی جملات استفاده می‌کنند. مثلاً آنها می‌گویند "حالا به بقیه خبر توجه کنین" استفاده از کلمه‌ای مانند کنین ضمن تضعیف جایگاه ادبیات فارسی باعث آزار مخاطبان فرهیخته می‌شود. برگزاری دوره‌های ادبیات فارسی و آشنایی به تلفظ درست کلمات عربی و انگلیسی ضرورتی‌تر از صدا برای گویندگان است.

فقط خوش تیپی و صدای خوب برای گوینده مهم نیست

در گذشته وقتی گویندگان خبر وارد عرصه خبر شدند تا مدت‌ها در بخش‌های خبر تولیدی حضور داشتند و بعد برنامه‌های خبری زنده را اجرا می‌کردند، ولی در حال حاضر این قاعده دیگر حاکم نیست.

فواد بابان گوینده خبر در این باره گفت: این مسئله خیلی ضربه می‌زند، چرا که فقط خوش تیپی و صدای خوب برای گوینده مهم نیست. او نیاز به آموزش دارد. باید در انتخاب گویندگان دقت کرد و با معیارهای صحیح انتخاب شوند. برخی مواقع گوینده خبر خبر را جدی می‌خواند و در انتها به جای کلمه "کنند" از کلمه "کنن" یا "می‌ریم " به جای "می‌رویم" ستفاده می‌کند. استفاده از این کلمات درست نیست.

بابان ادامه داد: ما در فارسی کلمه ه و الف را برای جمع بستن داریم، اما متاسفانه از الف و ت برای جمع بستن استفاده می‌شود. مثلاً به جای اینکه بگوییم پیشنهادها می‌گوییم پیشنهادات و ...باید افراد تحریریه خبر آموزش ببینند. ادبیات فارسی زیبا است باید درست استفاده کنیم، نه اینکه از کلمات عربی و انگلیسی بهره ببریم.

وی درباره اشتباهات گویندگان خبر به ویژه در خواندن اسامی خارجی و عذرخواهی نکردن از مخاطبان توضیح داد: بله، متاسفانه من بارها شنیده‌ام که گوینده خبر در رادیو و تلویزیون اسامی خارجی را درست تلفظ نکرده است و این مسئله خیلی بد است. باید کلمات درست تلفظ شود.

این گوینده درباره اینکه در بخش خبر تا چه حد با استانداردهای دنیا هماهنگی داریم، گفت: خیلی فاصله داریم. پیشرفت ما با سرعت 10 کیلومتر است، اما آنها با سرعت نور حرکت می‌کنند. البته صحبت کردن درباره ادبیات خبر مثنوی هفتاد من می‌شود و من سعی کردم تا حدودی ویژگی‌های گویندگان خبر را توضیح دهم.

برخی گویندگان خبر تحصیلات بالایی ندارند

فرزانه معصومیان، گوینده خبر در ارزیابی ادبیات گویندگان خبر رادیو و تلویزیون گفت: در تمام دنیا گوینده خبر، اعتبار رسانه است، به همین دلیل نباید خطای فاحشی داشته باشیم، ولی در سال‌های اخیر احساس می‌شود گویندگان خبر راهشان را گم کردند. متاسفانه ما نتوانسته‌ایم بین ادبیات خشک و رسمی و صمیمانه به راه حل مشخص و روشنی برسیم.

این گوینده خبر رادیو با اشاره به تحصیلات برخی گویندگان گفت: برخی گویندگان تحصیلات بالایی ندارند. در حالی که تحصیلات لازمه کار گوینده است، حتی ما دوست گوینده‌ای داشتیم که به ما گفت وقتی وارد این عرصه شده از او پرسیدند ویراستاری، دبیری خبر و ... را بلد است و او گفت نه، به همین دلیل او را گوینده خبر کردند. در گذشته سختگیری‌ها بیشتر بود، ولی الان این طور نیست. برخی گویندگان خبر شخصیت‌ تلویزیونی ندارند. این در حالی است فردی که وارد عرصه گویندگی می‌شود باید خود ساخته باشد.

در مجموع آرامش موثرترین عامل در موقعیت گوینده خبر در نحوه اجرا است. گوینده برای کسب این آرامش نیاز به پیش زمینه‌های بسیاری دارد،از جمله تسلط بر کار خود، داشتن اطلاعات و نحوه ارتباط و تعامل با همکاران و دیگر عوامل فعال در تحریریه. آموزش، آشنایی با شرایط و محیط کار و تجربه لازم برای گوینده از اهم مواردی است که باید در انتخاب گویندگان لحاظ شود، یعنی یک گوینده اول باید مراحل مختلف کاری را طی کند و بعد برای اجرای زنده اقدام کند.

اینگونه برخوردها و قرار دادن آنتن در اختیار گویندگان بدون تجربه کافی، اعتبار منبع خبری و رسانه را زیر سئوال می‌برد. صداقت نیز مهمترین عامل در برقراری ارتباط با مخاطب است. امیدواریم مدیران خبر تلویزیون دقت بیشتری در انتخاب گویندگان خبر داشته باشد تا شاهد موفقیت بیشتر در این عرصه که اعتبار رسانه است، باشیم.

فواد صادقی: تندروی «بازتاب» اشتباه بود

Posted: 20 Jul 2010 03:56 PM PDT

سایت گروه مجلات همشهری - کمتر از ده سال پیش که حضور رسانه‌های فضای مجازی در ایران درحال گسترش بود، یک سایت خبری به نام بازتاب درمیان آنها اعلام وجود کرد.
ورود این تارنما به خانواده رسانه‌های مجازی در ابتدا موضوع با اهمیتی از سوی مسؤولان کشور محسوب نمی‌شد. رویکرد این سایت در طول این سال‌ها منجر به راه‌اندازی سایت‌های خبری فراوانی شد که تعداد بیننده‌های روزانه بعضی از آنها در حال حاضر از بینندگان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های موجود کشور به مراتب بالاتر رفته است.

همشهری ماه در شماره 48 خود در گفت‌وگو با فواد صادقی- مدیرمسوول این سایت- دلیل چنین استقبالی از سایت‌های خبری فارسی زبان را جویا شده که بخش‌هایی از این گفتگو در ادامه می‌آید:

• اولین اقدام من در بازتاب ایجاد سبکی ژورنالیستی در زمینه ادبیات بود. ادبیات انتخابی بازتاب در آن دوران ادبیاتی بود که سعی می‌کرد نزدیک به جامعه و تصور جامعه حرکت کند. حرکت بعدی ما هم عبور از خط‌های رسمی خبری کشوربود. علنی کردن بعضی اخبار که احتمالا در آن زمان در محافل سیاسی بین خواص رد و بدل می‌شد و هیچ رسانه‌ای جرات اعلامش را نداشت هم اقدام بعدی ما بود. مساله سوم نقد موضوعاتی بود که تا پیش از آن هیچ رسانه‌ای آنها را نقد نمی‌کرد. در زمینه‌هایی مانند سیاست خارجی، مساله هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای از ابتدای انقلاب و سپس در دوران جنگ، سازندگی و حتی در دوران اصلاحات همه می‌گفتند که مسائل سیاست خارجی مسائلی بسیارسطح بالا و پیچیده است. به همین دلیل هم هیچ روزنامه‌ای به تحلیل این موضوعات نمی‌پرداخت. در آن شرایط ما خیلی سریع وارد نقد این حوزه‌ها شدیم و سعی کردیم از یک قرمزهای نانوشته‌ای که وجود داشت عبور کنیم. پیگیری همین سه روش به نظر من منجر به استقبال بی‌سابقه مخاطبان رسانه‌های مجازی ازسایت بازتاب شد.

• دربازتاب متوسط سن تیم تحریریه ما زیر 25سال بود. بودجه ماهانه بازتاب هم شاید به رقمی درحدود 2میلیون تومان می‌رسید. من فکر می‌کنم در آن زمان امکانات یکی ازسرویس‌های خبری سایت بی‌بی‌سی به مراتب از امکانات ما بیشتر بود. در آن سال‌ها ما با رسانه‌هایی رقابت می‌کردیم که شاید صد‌ها برابر بازتاب بودجه در اختیار داشتند.

• بازتاب سه مرتبه درزمان ریاست جمهوری آقای خاتمی به خاطر بعضی انتقادهایی که ازدولت می‌کرد توسط آنها پلمپ شده و مجددا بازگشایی شد. بازتاب حتی در دورانی که فیلترشده بود، روزانه حدود 250 هزار نفر بیننده داشت. مواضع سایت ما درآن دوران مواضعی کاملا اصولگرایانه بود. فرضیه‌ای وجود دارد که می‌گویند مثلا برخی روزنامه‌ها یا سایت‌های اصولگرا که با اقبال کمی مواجه هستند، این اقبال کم مردم نسبت به آنها به خاطر مواضع آنهاست. تجربه سایت بازتاب نشان داد که یک رسانه اصولگرا درصورت داشتن عملکرد مناسب هم می‌تواند به خوبی از نظام دفاع کند و هم به مرجع خبری نخست کشور تبدیل شود. بازتاب به شکلی تمام عیار از حقوق هسته‌ای ملت ایران هم پشتیبانی می‌کرد.

• در بعضی موارد به خاطر شرایط موجود کشور از اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری فاصله گرفته و آنها را زیر پا گذاشتیم که کار اشتباهی بود. اخلاق حکم می‌کند که قبل از افشای خبر درباره هر شخصی موضوع را با خود او هم درمیان بگذاریم و پاسخ همزمانش را هم دریافت کنیم. به این خاطر که ممکن است کسی که خبررا می‌خواند بعدا به سراغ دیدن جوابیه نرود. بعضی مواقع هم تیتر و شمای خبرهایمان از اصل خبرها تند‌تربود. به طور مثال اگر کسی 10 میلیون تومان اختلاس کرده بود ما در خبر می‌نوشتیم که صدها میلیون اختلاس کرده و در لید می‌آوردیم، صدها میلیون ریال. البته انجام این کار از لحاظ قانونی مشکلی نداشت. به هرحال ما می‌توانستیم بگوییم که منظورمان همان 10 میلیون تومان بوده است. با این کار به نوعی جذابیت خبرها را بیشترمی کردیم. اما حالا من احساس می‌کنم که این رفتار چه به دلیل شرایط آن زمان بوده و چه به خاطرمقتضیات سنی‌ای که من داشتم؛ به هر حال کار درستی نبوده است.

• تقریبا نزدیک به یک سال و نیم پس از شروع به کار از افرادی که به آقای محسن رضایی نزدیک بودند کمک‌های مالی دریافت می‌کردیم. کل پول پرداخت شده به ما در آن مدت هم به اندازه خرج یک ماه یک روزنامه معمولی نشد. بعد از آن مدت هم که ما مستقل شدیم و تمام هزینه‌های خودمان را تامین می‌کردیم.

• تا قبل از آگهی گرفتن بازتاب چیزی به نام آگهی اینترنتی وجود نداشت. من یادم است آن زمان یک سایت خبری مثل سایت خبری حزب مشارکت که تازه حزب حاکم کشور بود، برای درج آگهی درصفحه اول خودش ماهانه رقمی حدود 10 هزارتومان دریافت می‌کرد. بازتاب در چنین شرایطی توانست تمام هزینه‌های خودش را تامین کند. در آن روزها هزینه‌های توسعه بازتاب را هم از طریق جذب آگهی به دست می‌آوردیم.

• یک سری از مسؤولان نظام هم از من سوال می‌کردند که آیا واقعا شما باج می‌گیرید؟ در سال 84 ما در جلسه‌ای با حضور رئیس نهاد ریاست قوه قضائیه شرکت کرده بودیم. ایشان درآن جلسه به من گفت در گزارش‌هایی که به دست من رسیده موردی مربوط به باجگیری بازتاب هم وجود دارد. من از او پرسیدم که این گزارش مربوط به کدام سازمان می‌شود. نام سازمان مربوطه را گفتند. نویسنده گزارش تلقی‌اش این بود که مدیران یکی از سازمان‌ها به خاطر انتقادهای ما از آن سازمان با ما لابی کرده‌اند تا ما دیگر از آنها انتقاد نکنیم. من همان زمان گفتم این تبلیغی که آن سازمان به ما داده است قراردادش ماهانه رقمی حدود 300هزارتومان بوده اما اخباری که ما راجع به این سازمان کار می‌کردیم درباره سوء استفاده بزرگی بود. یک حساب سرانگشتی نشان می‌داد که ما اگر اهل باجگیری بودیم این رقم آگهی برای معامله کردن برای چنین اختلاسی اصلا پولی محسوب نمی‌شد. ایشان هم پس از صحبت‌های من گفتند که نه، واقعا من فکرمی کردم شما درآمد‌های نجومی دارید که حالا می‌بینم این طورنیست.

• هیچ‌گاه گفته نمی‌شود قرارداد کرسنت را که هم اکنون آقای احمدی‌نژاد و همکارانشان دردولت درباره‌اش صحبت می‌کنند چه کسی ابتدا در ایران افشا کرد. اسرار و مطالب مربوط به قرارداد کرسنت را ابتدا بازتاب منتشر کرد. پس از آن بود که دیوان محاسبات وارد عمل شد. آقای رحیمی خودش هم به افشای این قرارداد پرداخت و مخالفت کرد. اگر می‌خواستیم باج بگیریم درباره قرارداد کرسنت فقط می‌توانستیم چندین میلیارد تومان پول دریافت کنیم و فقط آن خبر را منتشر نکنیم. این قرارداد را در شرایطی افشا کردیم که درآمد آگهی بازتاب در بهترین حالت در سال 120 یا 130 میلیون تومان شده بود.

• کلمه مافیاهای اقتصادی را ابتدا بازتاب وارد ادبیات ژورنالیستی کرد. این ادبیات را ما به زبان رسانه وارد کردیم. پرونده‌های این چنینی برای اولین بار توسط بازتاب افشا شد. موضوع پدر خوانده افشا شدن شکر که هم اکنون هم این شخص از کشورخارج شده و در کانادا زندگی می‌کند توسط بازتاب صورت گرفت. پرونده استات اویل، مافیای زمین و کیش اورینتال اویل که وحشتناکی پرونده‌اش به حدی بود که کسی جرات نمی‌کرد اسم شرکت و پشت صحنه‌اش را بیاورد هم ما افشا کردیم. ادبیاتی که در بازتاب ابداع شد، هم اکنون توسط رسانه‌هایی مثل کیهان و سایت‌های حامی دولت استفاده می‌شود. حتی این سایت‌ها ونشریات نتوانستند به پرونده‌های جدیدتری دست پیدا کنند.

جلسه شورای عالی سینما به ریاست رییس‌جمهوری برگزار می‏شود

Posted: 20 Jul 2010 03:56 PM PDT

«تشکیل شورای عالی سینما با مصوبه هیات دولت قانونی شد.»

جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جلسه امروز هیات دولت حاضر بوده است، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: یک ماهی است که قرار بود در جلسه هیات دولت حاضر شویم و درباره‌ی سینما، طرح و برنامه‌هایمان صحبت کنیم که امروز این اتفاق افتاد و در حدود 40 دقیقه درباره‌ی سینمای ایران، نیازها، برنامه‌های آینده و جهش بزرگ آن صحبت کردم.

وی ادامه داد: بعد از صحبت‌های من بعضی از اعضای هیات دولت هم مطالبی را مطرح کردند و در نهایت آقای رییس‌جمهور از قائل بودن جایگاه بالایی برای سینمای ایران در مجموعه فعالیت‌های کشور سخن گفتند و اظهار داشتند، نمی‌شود با چنین بودجه‌هایی سینما را به سامان رساند و جهش بزرگی نیاز است تا انتظارات تحقق پیدا کند.

شمقدری ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد بحث تشکیل شورای عالی سینما را در جلسه‌ی هیات دولت به بحث گذاشتند که در نهایت تشکیل آن تصویب شد و قرار شد بعد از نهایی شدن آیین‌نامه آن در کمیسیون فرهنگی دولت اجرایی شود.

معاون سینمایی درباره‌ی اعضای این شورا گفت: آقای احمدی‌نژاد نظرشان این است که علاوه بر چند وزیر، چند فیلمساز مطرح و نمایندگان جاهایی مانند صدا و سیما، حوزه هنری، حوزه علمیه قم و مراکز مرتبط با سینما در این شورا حضور داشته باشند.

شمقدری درباره‌ی تشکیل اولین جلسه این شورا به ایسنا، اظهار داشت: آخرین اصلاحات آیین‌نامه شورا در حال انجام شدن است و هفته آینده آن را به کمیسیون فرهنگی دولت ارایه می‌کنیم و پیش‌بینی می‌کنم کمتر از 10 روز بعد از نهایی شدنش، اولین جلسه شورای عالی سینما به ریاست رییس‌جمهور برگزار شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر