۱۳۸۹ شهریور ۴, پنجشنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: خودنویس 05 شهریورماه 89


Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شیوا ...

 

توروخدا یک فکری بکنید. به خدا مسخره است. وقتی توی گوگل عکس‌های این دختر رو سرچ می‌کنید گریه تون می‌گیره.

چندتا عکس توی کوه و چند تا عکس با دوستاش. بعد اون موقع متوجه می‌شید که شیوا هم یک آدمه مثل من و شما. اون موقعه که راحت از کنارش نمی‌گذرید. فقط یک لحظه خودتون رو بگذارید جای اون.همین الان می‌دونید چه حسی داره. یک حرکت همگانی لازمه. باید حساسیت‌ها رو نسبت به این قضیه ببریم بالا ... مثل کاری که واسه سکینه شد. نمی‌دونید بعد از اینکه عکس‌هاش رو دیدم چه حالی داشتم. خواهش می‌کنم بیکار نشینید.


 


هنجار ها و نابهنجارها

وقتی انسان‌ها برای بهتر زندگی کردن در جامعه اطرافشان قوانینی وضع می‌کنند، باید قوانین بر اساس چه اصولی باشد تا بتواند سعادت تعداد بیشتری از افراد جامعه را تامین کند؟ پاسخ به این پرسش نیاز به روشن شدن مطالبی دارد که به عرضتان می‌رسد. 


حال اگر قصد از ایجاد قانون ایجاد زندگی بهتر برای انسان است پس نتیجه می‌گیریم، قانون مساوی است با زندگی بهتر. آنگاه زندگی بهتر برای چه کسانی باید باشد؟ برای انسان. پس انسان اصل است و قانون فرع، چون طبق مطالب به عرض رسیده قانون برای انسان است نه انسان برای قانون. همین مورد برای ادیان هم مصداق دارد. حال که دانستیم انسان اصل است آن را در شرایط کنونی ایران مورد بررسی قرار می‌دهیم. قانون قابل تغییر است تا بتواند نظر مردم را جلب نماید. آیا اسلام هم قابل تغییر است؟ 


پاسخ بسیار مشکل است چون طبق آنچه تا امروز مشاهده شده اسلام وحی الهی است و از فهم عامه مردم خارج است و درک قواعد آن از فهم انسان خارج است. انسانی که نتواند آن را بفهمد پس نسبت به آن نفهم است در نتیجه چون خیلی‌ها از درکش عاجزند پس خیلی‌ها نفهمند. من اینطور متوجه می‌شوم که اسلام و یا هر دین این‌چنینی به من توهین می‌کند. پس کرامت انسان در دین بر خلاف ادعایش، لگد مال می‌شود. حال امروز مرا اعدام می‌کنند چون نظر اسلام شرط است و فردا کسی دیگر را همین‌طور چون اصلا انسان اصل نیست و جلب نظر مردم مهم نیست. وقتی قانون مملکتی قوانین اسلام است پس اسلام اصل است و مردم فرع هستند که این باعث می‌گردد که نظر اسلام تامین گردد نه نظر مردم. پس طبیعتاً مردم ناراضی می‌شوند چون نظرشان تامین نمی‌گردد.


ای مردمانی که در ایران زندگی می‌کنید! شما اصل نیستید و اسلام اصل است اگر همه‌ی شما در راهش کشته شوید تازه خیلی هم خوب هست از نظر اسلام شهید هستید که اجرش را خود اسلام توضیح داده.


تنها راه چاره چیست؟ خودتان حدس بزنید ......پایان 


 


واکنش تند سران  اصول‌گرا و اصلاح‌طلب جمهوری اسلامی به اظهارات سرکوزی

نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، هشدار داد اگر ايران نتواند به توافق معتبری درباره برنامه اتمی‌اش با جامعه بین المللی دست یابد، قدرت‌های جهانی مجبور می‌شوند برای حمایت از کشورهای مورد تهدید در منطقه، به سازماندهی و بسیج دست بزنند. 

 

 درهمین حال واکنش مقامات جمهوری اسلامی در برابر تهدیدات نیکلاس خان سرکوزی  جالب توجه است. در اولین واکنش  سید احمد خاتمی در این رابطه به خبرنگار حماسه و مقاومت فارسی نیوز گفت: 

 اقای سرکوزی در این چند وقت نشان داد سرباز حلقه به گوش صهیونیست‌هاست و ا ز خود اراده‌ای ندارد و ان هم از جریان خانم بازی‌هایش که چه فضاحتی به بار آورد که مایه ننگ هر فرانسوی ازادایخواهی  است!

دکتر سید محمود احمدی نژاد نیز در همین حال در حوالی چاه جمکران به خبرنگار واحد قم صد وا سیما بیان داشت.

من می دونم از کجا  می‌سوزه و آب را باید «همونجا» بریزه که می‌سوزه! اگر فکر کرده ما از این تهدیدات کم میاریم! کور خونده!  همچنین با فاتح ۱۱۰ و کرار  بزنیم که خواهر و مادر نیکلای بیاد جلوچشاش...! این هم با زنش قهر می کنه تهدید می کنه . اگر نمی تونی زنت را کنترل کنی که نباید جمهور ی اسلامی را تهدید کنی  این راهش نیست یه مشاوره برو.

سید رحیم صفوی مشاور و دستیار فوق عالی و ویژه  حضرت عظمی سید علی خامنه‌ای بیان داشت:

 این ارزو را به گور خواهند برد و از اون فرانسه گرفته تا ایتالیا و انگلیس و المان و بلژیک هلند سوئدو سویس و دانمارک و نروژو اسپانیا و اطریش و پرتغال و اصلن کل اتحادیه اروپا به انضمام استرالیا و نیوزیلند و کانادا و امریکا و رژیم صهیونیستی و کره جنوبی و ژاپن و اگر بخواهم اسم بیارم یه چیزی حدود ۲۲۰ کشور جهان میشه. این کشورها سه سوت نابود میشن 

 

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانن اساسی جمهوری اسلامی نیز در خطبه های دشمن رسوا کن بیان داشت : 

این فرانسوی‌های ژامبون خور در فتنه اخیر تمام کوشش‌شان را کردن و یوروهایی که به سران فتنه  دادند خوشبختانه بدست سربازان گمنام گمرک افتاد و چند کانتیر یورو که ۱ میلیارد بود به همراه نامه‌اش در اختیار من است و در دادگاه ارائه می‌شود.

در مورد وضعیت خانوادگی این اقا که دیگه اظهر من الشمس است که تمام بلایای وارده به فرانسه زیر سر بدحجابی خانم سرکوزی است. 

میرحسین موسوی و مهدی  کروبی نیز در بیانیه مشترکی اقدام اخیر را نیکلای سرکوزی را محکوم کرده و همه آتش‌ها را ازگور احمدی‌نژاد دانستند و در بخش دیگری بیان داشتند: 

 

ملت ایران به دنبال رای خود است و وحدت تنها در جنبش محقق می شود و از خامنه ای خواستند به جنبش بپیوند.

در اخر هم بیان داشتند منتظر بیانیه برای روز قدس نباشید و خودجوش باشید.

 دراخر سیدحسن خمینی که دست دردست احمدی نژاد داشت بیان داشت: 

خاطره ملت سبز ایران از فرانسه به حضور امام راحلمان بر می‌گردد  که در زیر درخت سیب نشستند و آن سخنان حکیمانه را از خود بروز دادند که غرب و شرق لرزید و با ایر فرانس به تهران آمدند و اقای سرکوزی خاطره سبز ملت ایران را با سخنان نزدیک به محافل صهیونیستی خراب نکنید!


 


حاکمان ایران و پیامد ماجراهای کریمی و افتخاری

 

سال ۱۹۶۸جام فوتبال ملتهای آسیا، تهران: کشتی و وزنه برداری ورزش‌های محبوب ایرانیان هستند و فوتبال هنوز آنقدر محبوب مردم نیست که بتواند موجی اجتماعی ایجاد کند. اما در فینال این مسابقات ایران با اسرائیل رقابت می‌کند و در یک بازی نفس گیر با نتیجه دو بر یک و با گل‌های همایون بهزادی و پرویز قلیچ‌خانی پیروز می‌شود. نتیجه این پیروزی اولین جشن خیابانی ورزشی تاریخ ایران است. به گفته تمام شاهدان عینی و مجلات و نشریات، دلیل شادی، بیشتر از آنکه پیروزی ایران در یک بازی باشد، پیروزی ایران بود بر اسرائیل. کشوری که مسلمانان را از سرزمینشان رانده بود و با اعراب و مسلمانان دیگر سر جنگ داشت. این کنش سیاسی نمود تفکری بود که ایرانیان مذهبی داشتند. اما در آن فضای خفقان و دیکتاتوری فرصت بروز نمی‌یافت. تفکری که اگر توسط محمد رضا شاه در همان زمان درک می‌شد، شاید همچنان حکومت شاهنشاهی در ایران ادامه داشت.

 

احمدی نژاد چند روز پیش در گفتگویی مدعی سرکوب جریان مخالف با کمترین هزینه شد. اما دو اتفاق پی در پی ثابت کرد که جریان مخالف با قدرت در سطح اجتماع حضور دارد، هر چند که آشفته و بی سامان است و قادر به تظاهرات خیابانی نیست.

 

اولی حرکت علیرضا افتخاری خواننده سنتی بود که در جشن روز خبرنگار با در آغوش کشیدن احمدی‌نژاد به قول ایرنا به او گفت «دوستت دارم آقای رئیس جمهور ...» این چاپلوسی آشکار چنان تاثیری در جامعه گذاشت که حتی سایت های اصول گرائی چون خبر و تابناک هم نتوانستند از کنار آن به سادگی بگذارند. این سایت ها که معمولا تمام کامنت های مخالف را حذف می‌کنند با چنان حمله‌ای از جانب مخالفان مواجه شدند که ناچار شدند حجم بزرگی از نظرات مخالف را منتشر کنند. ادامه مخالفت‌ها و حملات چنان دامنه‌ای یافت که سرانجام کار به جایی رسید که افتخاری اعلام کرد قصد ترک ایران و زندگی در فرانسه را دارد. همچنین شروع به گله گذاری از صدا و سیما و حتی رئیس جمهور کرد، که در مقابل این هجمه ها هیچ کس از او حمایت نکرده است. هر چند که ساعتی بعد (مشخص نیست تحت چه شرایط یا تهدیداتی) سایت فارس اعلام کرد که افتخاری فقط چند ماهی قصد خروج از کشور را دارد.

 

دومی، اخراج علی کریمی بود از استیل آذین. این اخراج که پس از انتقاد کریمی از مدیریت باشگاه و سپس اتهام زدن به او به جرم روزه خواری شروع شد، به سرعت تبدیل به جنگ جنبش سبز و سپاه شد. از آن رو که یک طرف دعوا در بحبوحه جنبش با دستبند سبز در زمین بازی حضور پیدا کرده بود و طرف دیگر از سرداران سپاه است و خود را مدافع ارزشهای انقلاب می داند. گروه حمایت از کریمی در فیس بوک به سرعت و در مدت کمتر از یک هفته بیش از چهل هزار عضو پیدا کرد. تماشاچیان در بازی های استیل آذین ۹۰ دقیقه تمام علی کریمی را تشویق کردند و در مقابل لیدرها که طبیعتا از آجرلو بابت حمایت از مواضع رسمی باشگاه پول دریافت می‌کنند، ایستادند. استیل آذین آنقدر آشفته بازی کرد که از تیم ته جدولی پیکان ۳ گل دریافت کرد و صدا و سیما هم طبق معمول به نفع سپاه وارد بازی شد و با پخش چند گزارش جهت‌دار، علی کریمی را مورد حمله قرار داد. البته مشخص است که باز هم مانند تمام وقایع یک سال اخیر، پیروزی با مردمی بود که بدون نیاز به ولی و قیم می‌دانند از چه کسی خوششان بیاید و با چه کسی مخالفت کنند.

 

این دو اتفاق نشان داد که جنبش سبز چه پتانسیل‌های نهفته‌ای دارد و چه قدرت اجتماعی بی‌نظیری. قدرتی که متاسفانه با خود زنی و عدم برنامه‌ریزی درست به سمت بی‌راهه می‌رود و تنها جاهائی خود را نشان می‌دهد که حکومت برای آن برنامه ریزی نکرده است یا راه را اشتباه رفته است.

 

اما اگر حاکمان ایران کمی به تاریخ رجوع کنند و سرگذشت حکومت های قبلی را بخوانند شاید شباهت هایی میان امروز و دیروز بیابند که نشان دهد هر حرکت اجتماعی مردم چه مثبت و چه منفی به مثابه پیش نمایشی است که از حرکت اجتماعی بزرگ بعدی خبر می دهد. به واقع ۱۰ سال پیش از انقلاب اسلامی، آن حرکت ضد صهیونیستی پس از مسابقه فوتبال می‌توانست به راحتی نشان دهد که مردم [...] اندیش ایرانی به چه راحتی (بر خلاف تمام تبلیغات حکومتی پهلوی) تحت تاثیر سخنرانی آخوندهایی قرار می‌گیرند که بر منابر و حسینیه‌ها از رذالت «صهیونیست‌ها  می‌گویند و سرنوشت ایرانیان را با اعراب در هم می‌آمیزند. هر چند ضدیت با تاریخ و عبرت نگرفتن از گذشتگان، سرنوشت تمامی خود کامگان است، که اگر اینطور نبود دیکتاتور ها عمر جاودانه داشتند.

 


 


تصویر سکینه محمدی بر برج پلازو ‌وه‌کیو فلورانس

شهرداری فلورنس در صفحه پروفایل خود در فیس بوک نوشته است: از فردا تصویر سکینه را بر فراز برج پلازو په کیو (Palazzo Vecchio) نصب میکنیم تا دنیا به یاد داشته باشد که شهر ما همواره در جبهه آزادی قرار دارد. فلورنس همواره شهری است برای ازادی زنان. این اقدام شهرداری فلورانس که در ادامه کمپین جهانی نجات سکینه از سنگسار است، در حقیقت میثاق مردم آزادیخواه و انسان دوست ایتالیا با مبارزات مردم ایران را به نمایش میگذارد.

 

حدود دو ماه از شروع کمپین جهانی برای نجات سکینه محمدی آشتیانی می‌گذرد و بنا به دعوت سازمانهای مدافع حقوق بشر از جمله کمیته بین‌المللی علیه اعدام و سنگسار، قرار است روز ۲۸ اگوست، کمپین جهانی۱۰۰ شهر علیه سنگسار در شهرهای مختلف جهان برگزار شود که بنا به اعلام هماهنگ کنندگان این کمپین، تا کنون فعالین سیاسی و اجتماعی از ۱۰۳ شهر اروپا و آمریکا گرفته تا آسیای شرق، برای برگزاری این کمپین اعلام آمادگی کرده‌اند تا به گفته برگزار کنندگان این کمپین، یکی از بزرگترین کمپینهای جهانی علیه حکم سنگسار و اعدام در دنیا را برگزار کنند.

 

مینا احدی سخنگوی کمپین نجات سکینه، ویژگی این کمپین را درگیر کردن تعداد زیادی از مردم و بخصوص دولت‌ها و سیاستمداران عنوان کرد. او می‌گوید: «اكنون روزی نیست كه خبر اعتراض دولت‌ها، سیاستمداران، هنرمندان و هنرپیشگان و نهادهای متعدد مدافع حقوق انسان را نشنویم. خبر اعتراض دولت انگستان، تركیه و یا اعلام كمپین روزنامه آفتون بلادت در سوئد و یا ساركوزی را شنیدیم و قرار است مثلا از روز دوشنبه هر روز یك فیلسوف و یا هنرمند معروف فرانسوی نامه‌ای به سكینه بنویسد و آنرا در لیبراسیون و یا واشنگتن پست چاپ می‌كنند و از مردم دعوت كرده‌اند كه این كار را بكنند. خلاصه این حركت بسیار عمیق و بسیار گسترده شده است.

 

سکینه محمدی آشتیانی در ماه مه ۲۰۰۶ میلادی به اتهام روابط نا مشروع به ۹۹ ضربه شلاق محکوم  و مجازات شد. اما پس از آن، دادگاه بار دیگر  حکم اعدام از طریق سنگسار برای او صادر کرد. وی که مادر دو فرزند است بر اساس آنچه «علم قاضی» در ایران خوانده می‌شود به اعدام محکوم شده است. در چارچوب قوانین دولت جمهوری اسلامی، اگر قضات به شواهد و دلایل محکمه پسند دسترسی نداشته باشند می‌توانند با تکیه بر علم خود برای متهمین حکم صادر کنند. حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی در ۲۷ ماه مه ۲۰۰۷ میلادی به تایید دادگاه تجدید نظر رسید. وی دوبار از دادگاه درخواست عفو و بخشودگی کرد که مورد قبول واقع نشد.

 

 


 


شیوا نظرآهاری در شبکه‌های اجتماعی

 

علاوه بر کمپین هایی که خواستار آزادی این فعال حقوق کودک هستند، کمپینی هم با نام «اگر شیوا محارب است، من محاربم» در فیس بوک کار خود را آغاز کرده است. همچنان که بسیاری از کاربران فیس بوک عکس های پروفایل خود را،در حرکتی نمادین، به عکس شیوا تغییر داده‌اند.

 

در روزهای اخیر صفحات متعددی در فیس‌بوک برای حمایت از شیوا نظرآهاری ساخته شده که هر یک از آن‌ها در مدت کوتاهی، بیش از هزاران عضو پیدا کرده‌اند. این صفحات با قرار دادن مطالب مربوط به این دانشجوی محروم از تحصیل، سعی دارند درباره وضعیت وی اطلاع‌رسانی کنند.

 

از سوی دیگر، کمپینی برای نجات شیوانظرآهاری از زندان نیز در فضای اینترنت به وجود آمده است. این کمپین قصد دارد با جمع‌آوری امضا و ارسال نامه‌ای به مقامات مختلف نهادهای بین المللی، از آن‌ها درخواست کند که اجازه ندهند شیوا نظرآهاری مورد ظلم و ستم قرار گیرد.

 

این اما همه فعالیت‌ها در این زمینه نیست. علاوه بر انتشار عکس‌، اخبار و خاطرات مربوط به شیوا نظرآهاری، بسیاری از فعالان سیاسی، حقوق بشری و روزنامه‌نگاران یادداشت هایی را در دفاع از وی نوشته‌اند.

 

این در حالی است که «شیوا نظرآهاری» در انتظار برگزاری دادگاه خود در دادگاه انقلاب است. به نظرآهاری سه اتهام تفهیم شده است که مهم‌ترین آن «محاربه» است. استناد دادگاه برای چنین اتهامی، همکاری نظرآهاری، با کمیته گزارش‌گران حقوق‌بشر است که از نظر وزارت اطلاعات، با سازمان مجاهدین خلق رابطه دارد.

 

نظرآهاری در نخستین روزهای پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری – بیست و چهارم خردادماه – در محل کار خود بازداشت و پس از تفتیش منزل، به زندان اوین منتقل شد. این فعال اجتماعی در روز اول مهر با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد، اما روز سی‌ام آذرماه و در راه رفتن به شهر قم برای شرکت در مراسم ختم ایت‌الله منتظری، توسط نیروهای امنیتی به همراه کوهیار گودرزی و محبوبه عباس‌قلی‌زاده آزاد شد. گرچه محبوبه عباس‌قلی‌زاده چند روز بعد ازاد شد، اما نظرآهاری به همره کوهیار کودرزی، همچنان در بازداشت به سر می‎‌برند. نظرآهاری به غیر از اتهام محاربه، به «تشویش اذهان عمومی از طریق نوشتن در وبسایت کمیته گزارشگران حقوق بشر و سایر وب سایت ها» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در اعتراضات ضد دولتی ۱۳ آبان و ۱۶ آذر ۱۳۸۸» متهم شده است.

 


 


درخواست نهادهای جهانی برای آزادی شیوا نظرآهاری

در همین زمینه سازمان عفو بین الملل طی بیانیه‌ای، از مقامات جمهوری‌اسلامی خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط، و رفع تمامی اتهامات از شیوا نظر آهاری، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر گردید. در بیانیه این سازمان آمده است که نظرآهاری زندانی عقیدتی‌ای است که تنها به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز حقوق بشری اش زندانی است. این سازمان ضمن ابراز نگرانی از اتهامات نسبت داده شده به این فعال حقوق بشر گفت كه چنين اتهامات مبهمي نمي‌تواند براي اثبات يك جرم كافي باشد.


از سوی دیگر بنیاد «خانه آزادی» نیز اعلام کرده است که «نگران جان شیوا نظرآهاری است و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط این فعال حقوق‌بشر است».


«پائولا اشرایفر» رییس وکلای خانه آزادی می‌گوید: «اتهام محاربه از طریق فعالیت تروریستی در ایران معمولا از سمت حاکمیت برای توجیه اعدام استفاده می شود و ما شدیدا نگرانیم که این حکم خانم نظرآهاری باشد. ما از حاکمیت ایران می‌خواهیم که وی را هر چه سریعتر بدون هیچ صدمه‌ای آزاد کنند».


از سوی دیگر سازمان گزارش‌گران بدون مرز نامه‌ای خطاب به ایت‌الله صادق لاریجانی (رییس قوه‌قضاییه) و محمدجواد لاریجانی (دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه) نگاشته و در آن خواستار آن شده است که شیوا نظرآهاری هر چه سریع‌تر آزاد گردد. در این نامه با اشاره به اتهامات مطرح شده برای این روزنامه‌نگار دربند آمده است:«اتهام های مزبور بی‌اساس هستند زیرا خانم شیوا نظرآهاری تنها از حق خود برای آزادی بیان و مشارکت استفاده نموده است. استفاده از این حقوق به هیچ وجه غیرقانونی و یا بر خلاف شرع نیست. ما خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط خانم شیوا نظرآهاری هستیم.»


در این نامه همچنین آمده است:« جمع آوری و انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به نقض حقوق بشر از حقوقی ست که بر اساس بخش دوم ماده 19 پیمان نامه بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ، امضا شده توسط ایران، به همه افراد اعطا شده است. این ماده «آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سرحدات خواه شفاها یا به صورت نوشته یا چاپ یه به شکل هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود را شامل می شود». در پایان درخواست می کنیم اطمینان حاصل فرمایید که وی در زمان حضور در زندان از حق ملاقات با خانواده، حق دسترسی به وکیل و دریافت مراقبت های پزشکی مناسب برخوردار خواهد بود».


این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که شیوا نظرآهاری مدت زیادی را در سلول انفرادی سپری کرده بود. وی در بیست و دوم بهمن ماه سال گذشته، در تماسی تلفنی به خانواده‌اش گفت که وی در یک سلول انفرادی بسیار کوچک در آن حتی توانایی حرکت دادن دست ها و پاهای‌اش را ندارد، نگهداری می‌شود.


گفتنی است شیوا نظرآهاری دبیر کمیته گزارش‌گران حقوق‌بشر، روز ۲۹ آذر و هنگامی که برای شرکت در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری عازم قم بود، بازداشت شد. وی  از آن زمان تاکنون در بازداشت به سر می‌برد. بهمن ماه سال گذشته، عباس جعفری دولت آبادی – دادستان تهران -  در دیدار با خانواده نظرآهاری گفته بود: «بنابر گزارش کارشناسان پرونده سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر وابسته به منافقین [سازمان مجاهدین خلق] است و هرگونه همکاری با [این] سایت جرم محسوب می‌شود».


این اتهام توسط برخی از رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان – از جمله روزنامه کیهان و سایت رجانیوز – نیز بارها تکرار شده است. این در حالی است که شیوا نظرآهاری و دیگر اعضای کمیته گزارشگران حقوق‌بشر، قویا چنین رابطه‌ای را انکار کرده‌اند و حتی نامه‌ای نیز از درون زندان در این باره منتشر کردند.


نظرآهاری به غیر از اتهام محاربه، به «تشویش اذهان عمومی از طریق نوشتن در وبسایت کمیته گزارشگران حقوق بشر و سایر وب سایت ها» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در اعتراضات ضد دولتی ۱۳ آبان و ۱۶ آذر ۱۳۸۸» متهم شده است.




 


سید حسن خمینی؛ با جنبش یا بر جنبش؟

ماجرا از حضور سیدحسن خمینی در جمع کارگزاران نظام با آیت‌آلله خامنه‌ای آغاز شد. جایی که وی نه تنها  در کنار محمود احمدی‌نژاد نشست بلکه تصاویر و فیلم‌های منتشر حاکی از احوال‌پرسی و گفت‌وگوی گرم وی با فردی است که یک سال قبل علی رغم تمام فشارها، در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری‌اش حضور پیدا نکرده بود.


موضوعی که در تیرماه سال گذشته سرو صدای زیادی به دنبال داشت و به نوعی نوعی برگ برنده برای فعالان جنبش سبز به حساب می‌آمد.


اما مشخص نیست بعد از نیمه تمام ماندن سخنرانی فرزند سید احمد خمینی در چهاردهم خرداد ماه گذشته در مراسم سالگرد پدربزگش چه اتفاقاتی به وقوع پیوسته است که خمینی جوان در جلسه‌ی کارگزاران نظام شرکت کرده و روزنامه رسالت که متعلق به مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است هم، در شماره‌ی روز دوشنبه‌اش  خبر داده است که  سید حسن خمینی برای حضور در مراسمی که قرار بود  برخی عناصر فرهنگی متمایل به جنبش سبز و اصلاح طلبان که در میان آنها بعضی اعضای شورای شهر تهران و تعدادی از شعرا حضور دارند شرکت نکرده است. به نوشته‌ي این روزنامه اصولگرا «خبرها رسیده حاکی است نوه خمینی که با هوشیاری سیاسی به استفاده ابزاری این عده پی برده بودند این دعوت را نپذیرفته و حاضر به شرکت در این مراسم نشده است.»


در همین راستا گفت و گویی هم از رجبعلی مزروعی، عضو ارشد جبهه مشارکت با یکی از سایت‌های اصولگرا منتشر شده که وی در آن گفته است پیشنهاد قبول رهبری جریان سبز به سید حسن خمینی شده است اما وی به دلیل اینکه فراجناحی فکر می‌کند این پیشنهاد را نپذیرفته است.


مزروعی با اعلام این که سید حسن خمینی تاکنون دیدارهای مختلفی را با سران جریان سبز و آیت الله صانعی و جمعی از روحانیون داشته است اما از قبول رهبری جریان سبز خودداری کرده و حتی به این موضوع فکر هم نمی‌کند. وی ادامه داد: «نقشی سید حسین خمینی در جریان سبز دارد به همان میزان است که هاشمی رفسنجانی در این جریان ایفای نقش می‌کند». این عضو ارشد جبهه مشارکت در خاتمه گفت: «من خود نیز فکر نمی‌کنم سید حسن رهبری جریان سبز را بر عهده بگیرد و سعی می‌کند به شکل دیگر ارتباط خود را با سیاسیون حفظ کند.»


در همین حال تعدادی دیگر از سایت‌های اصولگرا در ادامه‌ی آنچه افشاگری علیه «سران فتنه و حامیانشان» می‌نامند با انتشار تصاویری مدعی شده‌اند که حسن خمینی و برادرانش در مراسم افطاری عبدالله نوری،وزیر کشور دولت خاتمی و روحانی مغضوب دستگاه حاکمیت جمهوری اسلامی حضور پیدا کرده است.


همچنین جوان آنلاین روزنامه‌ي منسوب به دفتر سیاسی سپاه هم خبر از دیدار  «سید حسن مصطفوی» با اکبر هاشمی رفسنجانی برای دومین بار طی ۱۰ روز اخیر خبر داده است.


این که چه اتفاقاتی روی داده است تا حسن خمینی که گفته می‌شود با تایید بعضی از مراجع تقلید اجازه‌ي اجتهاد هم پیدا کرده است، رفتاری متفاوت از سال گذشته در پیش بگیرد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد حتی گفته‌‌های قدرت الله علیخانی، عضو فراكسيون اقلیت مجلس هم نتوانست به روشن‌‌تر شدن این ماجرا کمک کند. وی که با  ایلنا گفت و گو کرده بود گفت: «وي هميشه عزيز اين ملت بوده و در آينده هم عزيز خواهد بود. سيدحسن خميني هميشه در مسائل كشور به تشخيص خود عمل كرده ‌است. او نه دلبستگي به بعضي تمجيدهاي كساني دارد كه قبلا منتقد ايشان بوده‌اند -و حتي با كمال ناباوري و بي‌انصافي او را بعضا به‌عنوان سيد حسن مصطفوي مي‌ناميدند- و نه توجهي به معاندين دارد كه او را امروزه به باد ناسزا مي‌گيرند.«


به گفته‌ی وی، سيدحسن خميني «خلف صالح و شايسته خميني كبير است و خون ايشان در رگ‌هاي او نهفته است. او همواره بيانگر آرمان‌هاي امام و مدافع راستين نظام اسلامي كه ميراث گرانقدر امام" است، و از طرفي هميشه "مورد عنايت مقام معظم رهبري است.»


اما واکاوی اتفاقات مسایل انتخابات ریاست جمهوری ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند. این که چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری یکی از سایت‌های اصولگرا در مطلبی حسن خمینی که تولیت بیت حرم آیت‌آلله خمینی بر عهده‌ی اوست را فردی «لپ گلی» معرفی کرد که بی‌خبر از وضعیت محرومان جامعه است و سوار بنز مي‌شود.


این مطلب پس از آن عنوان شد که این روحانی جوان در گفت و گویی از حضور سپاه در عرصه‌ی سیاسی انتقاد و آن را بی توجهی صریح به وصیت پدربزگش عنوان کرده بود. این ماجرا با درگذشت آیت الله توسلی عضو ارشد مجمع روحانیون و عضو دفتر آیت‌آلله خمینی هنگام دفاع از بیت وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام خمینی و همفکرانش را در موضع برتری نشاند.


اما آن چه که از سوی اصلاح طلبان «کودتای انتخاباتی» نامیده شد و اعتراضات مردم ایران به نتیجه‌ی انتخابات بار دیگر نشان داده که اگر حسن خمینی به طور آشکار کنار موسوی و کروبی قرار نمی‌گیرد اما از آن طرف در مراسم تحلیف و تنفیذ حکم احمدی‌نژاد هم حضور پیدا نمی‌کند. هر چند که تعداد زیادی این عدم حضور را نه اعتراض وی به نتیجه‌ی انتخابات، که سفرش به خارج از کشور برای ادامه تحصیل ذکر کردند.


با این حال همزمان با بازداشت بسیاری از فعالین سرشناس اصلاح طلب سید حسن خمینی و برادرانش علی و یاسر به دفعات به ملاقات با آنها و خانواده‌هایشان پرداختند و حتی گفته شد که در چندین مرحله وثیقه‌ی آزادی موقت افرادی مانند علیرضا بهشتی فرزند آیت الله بهشتی را تامین کردند.


جریان اصولگرا در برهه‌های مختلف از انتشار اخبار و تصاویر اعضای بیت  آیت‌الله خمینی با افرادی که ضد انقلاب و از جریان فتنه سبز می‌خواندند ابراز خشم می‌کردند. در ایام ماه محرم (دیماه سال گذشته) و به دنبال حمله گروه فشار به حسنیه جماران در هنگام سخنرانی سید محمد خاتمی، هم اخباری منتشر شد مبنی بر احتمال مهاجرت بیت آیت آ‌لله خمینی به نجف در عراق.تصمیمی که گفته می‌‌شود با رایزني‌های مختلف عملی نشد. حتی حضور این روحانی در مراسم ۲۲ بهمن سال گذشته هم با حاشیه‌هایی همراه شد. جایی که حاکمیت تلاش کرده بود با جمع کردن تمام چهره‌ها به مخالفان و منتقدان بقبولاند که همه چیز به اتمام رسیده است.


 اما انتشار تصاویری از حسن خمینی  و دست رد زدن به پیشنهاد فردی که می‌خواست وی را در کنار احمدی‌نژاد در صف اول  نماز جمعه قرار دهد نشان می‌داد که وی سر سازگاری با این دولت را ندارد. اوج این اختلاف نظرها در مراسم ۱۴ خرداد ماه امسال و در مراسم سالگرد آیت الله خمینی به وقوع پیوست. جایی که در حضور آیت الله خامنه‌ای ،سران قوا و در حالی که مراسم از چند شبکه‌ی رادیو تلویزیونی به طور مستقیم پخش می‌شد از سوی بسیجان حاضر شعارهای تندی علیه وی سر داده شد و منجر به ناتمام ماندن سخنرانی‌اش شد. آیت‌آلله خامنه‌ای هم بدون کمترین واکنشی به نیمه تمام ماندن سخنرانی نوه روح‌الله خمینی، سخنرانی تندی علیه جنبش سبز و حامیانش انجام داد. درگیری اما از قبل از این مراسم با انتشار نامه‌ای سرگشاده از سوی حسن خمینی به عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما در اعتراض به پخش برنامه‌ای با نام"شاخص" با محوریت پدربزرگش آغاز شده بود.


وی در این نامه‌ی انتقادی چهره‌ای که در این برنامه از رهبر انقلاب ۵۷ نشان داده می‌شود را غير صادقانه و تحريف‌آميز، نامید و تاکید کرد که این نگاه شخصيت جامع عارف کامل و مهربان و رهبري مقتدر آیت‌آلله خميني را مخدوش نموده است. حاشیه‌های این مراسم به همین جا ختم نشد چون سایت‌های اصولگرا از درگیری فیزیکی حسن خمینی با مصطفی نجار،وزیر کشور احمدی نژاد پس از این مراسم خبر دادند. بر طبق این اخبار وی بعد از درگیری فیزیکی سه سیلی به وزیر کشور نواخته که نجار را راهی بیمارستان چمران تهران کرد.


انتشار بیانیه‌های تاسف آمیز به همراه بازتاب منفی نیمه تمام ماندن این سخنرانی، تعدادی از اصولگراها را به این نتیجه رساند که نام وی را از سید حسن خمینی به «سید حسن مصطفوی» تغییر دهند. چون به زعم آنها نام واقعی این روحانی مصطفوی است و از آنجا که وی با اهداف پدربزرگش هم همراهی نمی‌کند دلیلی ندارد از لقب وی استفاده کند. دفتر پژوهش و بررسي‌هاي خبري خبرگزاری جمهوری اسلامی هم با انتشار متنی تند نوشت که خمینی فقط در ید  «نوه هایش مانند، اشراقي، بروجردي و يا مصطفوي نیست.»


اما در بین نوه‌های آیت الله خمینی سید حسن اولین و خبرسازترینشان نیست. سید حسن خمینی پسر عمویی دارد که علنا و عملا مدافع براندازی جمهوری اسلامی ایران است. حسین خمینی فرزند مصطفی خمینی که در اوایل انقلاب با حمایت از ابوالحسن بنی‌صدر عملا خود را رودروی حامیت وقت قرار داد


وی در مصاحبه‌ای با BBC گفت که همانطور که خمینی گفته است هیچ نسلی حق ندارد برای نسلهای بعد از خود تصمیم بگیرد و راه برون رفت از بحران کنونی را برگزاری همه پرسی در مورد اصل نظام و نوع حکومت عنوان کرد و مهمترین مسئله و خواست ملت ایران را دستیابی به آزادی دانست  و اظهار داشت تا رسیدن به آزادی در صورت درخواست مردم برای او افتخار بزرگی خواهد بود که رهبری جنبش را در دست گیرد. با وجود آنکه وی در سال ۲۰۰۵ با خانواده‌اش به ایران برگشت و از آن پس در حبس خانگی در قم به سر می‌برد.مجددا  در ماه جون ۲۰۰۶ در مصاحبه با تلویزیون العربیه از حمله نظامی آمریکا به ایران به منظور آزاد سازی ایران حمایت کرد و افزود: «آزادی باید از هر راهی وارد ایران شود چه از طریق تحولات داخلی چه خارجی.» او آزادی از قید رژیم جمهوری اسلامی را «تولدی ديگر» خوانده بود.


مریم  خواهر این روحانی که دارای مدرک دکترای پزشکی از دانشگاه تهران است بعد از ازدواج، راهی خارج از کشور شد و اکنون در دبی  زندگی می‌کند. یاسر  و علی هم دو برادر دیگر سید حسن خمینی هستند که مشغول گذراندن دورهای فقه هستند. مسیح بروجردی فرزند زهرا مصطفوی دختر آیت‌آلله خمینی هم در قم به فعالیت‌های فقهی مشغول است. او مدتی با موسسه نشر و تنظیم آثار خمینی در تنظیم آثار فقهی او در قم همکاری داشت. دیگر فرزند زهرا مصطفوی، لیلی بروجردی است که حقوق خوانده و به وکالت رسیده و اکنون با بخش حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همکاری دارد. علی اشراقی،که سال‌ها در کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران مشغول کار بود و در جریان انتخابات مجلس هشتم رد صلاحیت شده بود بود فرزند  صدیقه ، دختر دیگر خمینی است.


زهرا اشراقی هم نو‌ه ی دیگر آیت الله خمینی است که  با دیدگاه‌های باز در حوزه مسائل سیاسی و زنان موضع می‌گیرد و یکی از گفت‌وگوهایش درباره حجاب با نشریات خارجی هم، بحث‌انگیز شد. زهرا اشراقی با ازدواج با «سیدمحمدرضا خاتمی» دبیرکل سابق جبهه مشارکت و برادر رئیس‌جمهوری پیشین، نزدیک‌ترین حلقه میان خانواده خمینی با اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود.


آینده روشن می‌کند که تهدیدهای مختلف اصولگرایان خطاب به سید حسن خمینی و لزوم درس عبرت گرفتن از ماجراهای سید حسین خمینی وی را وادار به کناره‌گیری از جنبش سبز کرده است یا آنکه این روحانی جوان هم مشی همانند اکبر هاشمی رفسنجانی در پیش گرفته و به محافظه‌ترین شکل ممکن برای آینده‌ی سیاسی‌اش و باقی ماندن در نظام جمهوری اسلامی برنامه ریزی ‌می‌کند.

 


 


مسیح علی‌نژاد
 


پایان نشست دو روزه ایران ندا در لندن

 

به گزارش سایت سی‌میل، موسسان بنیاد ایران ندا، راه‌اندازی فعالیت رسانه‌ای خود را در سه مرحله تنظیم کرده‌اند که مرحله اول آن جلب علاقه‌مندان و آموزش آنها برای فعالیت‌های گردآوری و معرفی و نقد و ساخت ویدئو خواهد بود. ایران ندا بر اساس مشارکت جویی مخاطبان حرکت می‌کند. قرار است پس از رسیدن به توان تولیدی سه ساعت ویدئو این بنیاد پخش ماهواره‌ای خود را آغاز کند. 

روز دوم نشست به بررسی مسائل مالی و حقوقی اختصاص داشت و موسسان ایران ندا بار دیگر تاکید کردند که هیچ پولی از دولت‌های خارجی به عنوان کمک دریافت نخواهند کرد. در این نشست همچنین تصویب شد که شیوه کار سازمانی ایران ندا به صورت نیمه متمرکز خواهد بود.

اعضای هیات مدیره ایران ندا برای سال اول فعالیت‌های رسمی اش در ادامه نشست انتخاب شدند. شهرنوش پارسی پور ریاست هیات مدیره را برعهده دارد و آرش سبحانی و مهدی جامی به ترتیب خزانه دار و دبیر هیات مدیره خواهند بود.

قرار است ایران ندا در بیانیه جداگانه‌ای سیاست های سازمانی و مالی خود را اعلام کند.


 

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر