۱۳۸۹ مرداد ۱۶, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


علی شاکر: با روزنامه‌نگاری صلح می‌توان آتش جنگ را خاموش کرد

Posted: 07 Aug 2010 01:07 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - نشست بررسی نقش رسانه‌ها در قبال بحران‌های بشر دوستانه در مناطق اسلامی از سوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد.

امین عرفانیان دانشور، مشاور کاهش ریسک بحران دفتر ملل متحد برای هماهنگی امور انساندوستانه (اوچا) در این نشست با اشاره به کار اوچا تصریح کرد: رویکرد ما این است که در بحران‌های مختلف، مسائل انساندوستانه را به صورت مساله‌ای که درجه اول اهمیت را دارد، مطرح کنیم، سپس با طرح موضوع در شورای امنیت و برقراری لابی، کریدورهایی برای رساندن کمک‌های بشر دوستانه ایجاد کنیم.

وی افزود: در این رابطه برای جلوگیری از بحران‌های فراموش شده، وبسایت‌هایی داریم که اخبار روزمره بحران‌های مختلف را به اطلاع عموم می‌رسانند. سازمان ملل و اوچا از امر اطلاع رسانی به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک استفاده می‌کنند؛ چرا که بر اساس یک فرمول، هر قدر آگاهی و ظرفیت جامعه در رابطه با یک بحران و ابعاد آن افزایش یابد، میزان ریسک حادثه و آسیب پذیری اشخاص کاهش می‌یابد.

مشاور کاهش ریسک بحران اوچا، یکی از اهداف این دفتر را اطلاع رسانی صحیح در رابطه با ابعاد فاجعه برای ارسال هدفمند کمک‌های بشر دوستانه عنوان کرد و ادامه داد: هشدار سریع می‌تواند تا حد زیادی از ابعاد انسانی فاجعه بکاهد. در این زمینه می‌توان به کاهش ابعاد انسانی زلزله لرستان اشاره کرد که با توجه به تجربه بم، مردم توانستند از وارد آمدن تلفات جانی پیشگیری کنند. بر همین اساس باید یکی از ارزشهای کار رسانه را نجات جان انسانها دانست.

دانشور خاطر نشان کرد: ما در بحران‌های گوناگون موضع بیطرفانه‌ای داریم و تنها بر اساس نیاز افراد، کمک‌های بشر دوستانه را ارایه می‌کنیم. در همین رابطه بسیاری از همکاران ما حتی کشته و زخمی می‌شوند.

وی گفت: اوچا به صورت روزانه اطلاعات لازم را در مورد کمک‌های مورد نیاز با توجه به شرایط منطقه بحران زده جمع آوری و آن را به سازمان ملل اعلام می‌کند و به این وسیله از ابزار اطلاع رسانی برای تامین نیازهای مردم آسیب دیده بهره می‌گیرد.

وی یکی از ابزارهای اطلاع رسانی اوچا را وبسایت اوچا آنلاین معرفی کرد و افزود: در این وبسایت چالشهای مربوط به مسائل منطقه به صورت صحیح اطلاع رسانی می‌شود و به این وسیله ضمن بیان حقایق به موانع پیش روی ارسال کمک‌های بشر دوستانه نیز اشاره می‌کنیم. در این راستا هر رسانه‌ای هم بنا به هدف خود تمایل به همکاری با دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه دارد.

دانشور اظهار کرد: اوچا و سایر سازمان‌های بین‌المللی امدادرسان زمانی وارد عمل می‌شوند که از سوی دولت مقیم، درخواست کمک صورت گیرد. در غیر این صورت ما نمی‌توانیم راسا اقدام به ارسال و ارایه کمک کنیم. ضمن این که ما اطلاعات خود را از طریق رسانه‌ها به دست نمی‌آوریم بلکه تیم‌هایی حرفه‌ای پس از وقوع یک حادثه به مناطق آسیب دیده اعزام می‌کنیم و اطلاعات موثق را از طریق این تیم‌ها کسب می‌کنیم. بنابراین مسائل مطرح در رسانه‌های مختلف در نوع ارزیابی تیم‌های حرفه‌ای سازمان ملل نمی‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائلی که اوچا به آن توجه دارد، رعایت کرامت انسانی در همه ابعاد آن در ارائه کمک‌های بشردوستانه است، یعنی باید به نحوی این کمک‌ها به همه افراد تعلق گیرد که نیازمندان به هیچ وجه تحقیر نشوند.

به گزارش ایسنا، علی شاکر، روزنامه‌نگار نیز در این نشست با تاکید بر وجود دو جریان اطلاعاتی شمال و جنوب تصریح کرد: بسیاری اوقات رخدادی کم اهمیت از آمریکا و اروپا به سرعت تبدیل به خبر می‌شود اما در خارج از این نقاط، حتما باید فاجعه‌ای رخ بدهد تا بتوان از آن خبر ساخت.

وی هم چنین به مقوله شهروند – خبرنگار اشاره کرد و افزود: شهروند – خبرنگار یک تیغ دولبه است و کارکرد مثبت آن نیازمند آموزشهای زیادی است.

شاکر در ادامه به نظریه روزنامه‌نگاری صلح اشاره کرد و گفت: رسانه‌های صلح، پشتیبان گفتمان صلحند. این شیوه روزنامه‌نگاری دارای 4 مولفه است که اگر این مولفه‌ها مورد توجه قرار گیرد، می‌توان با استفاده از آن آتش جنگ را خاموش کرد.

این روزنامه‌نگار راه‌حل‌گرایی، فرآیند مداری، حقیقت گرایی و تاکید بر درد‌ها و رنج‌ها را 4 مولفه‌ اصلی روزنامه‌نگاری صلح بر شمرد.

وی با اشاره به کنوانسیون‌ها و معاهدات گوناگون بین‌المللی در زمینه لزوم روی آوردن رسانه‌ها به گسترش صلح خاطرنشان کرد: از نظر قوانین داخلی و بین‌المللی چیزی در این زمینه کم نداریم، بلکه مشکل اصلی در اجراست. اگر رسانه‌ها آموزش صلح ندیده باشند حتی می‌توانند مخرب عمل کنند.

این روزنامه‌نگار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو شیوه روزنامه‌نگاری خشونت – جنگ و صلح – تعارض، به بیان ویژگیهای این دو شیوه پرداخت و اظهار کرد: اگر رسانه‌ها اصول روزنامه‌نگاری صلح – تعارض را که روشی صلح محور است رعایت کنند،‌ می‌توان به شنیدن صدای مخالف و حل و فصل تنازعات از طریق گفتگو امیدوار بود وگرنه وضع به همین منوال ادامه خواهد یافت.

شاکر هم چنین به موضوع خبرنگار همراه در مخاصمات اشاره کرد و ادامه داد: در روزنامه‌نگاری همراه که در واقع خبرنگاران با سربازان همراه می‌شوند، دولتها در واقع خواستند روزنامه‌نگاران را به کنترل خود در آورند که البته این موضوع هم می‌توانست خوب باشد و هم مشکلاتی را بوجود آورد.

وی تاکید کرد: روزنامه‌نگاران باید کاملا خود را با واقعیات مواجه بدانند و داستان ننویسند. البته باید یک اتفاق را به صورت جذاب تعریف کرد اما نباید از واقعیت فاصله گرفت و به سمت تعارضها رفت. گاه می‌خواهیم جذابیت ایجاد کنیم ولی چون بلد نیستیم سراغ خیالات می‌رویم.

این روزنامه‌نگار گفت: روزنامه‌نگار باید به آثار آشکار و پنهان یک بحران توجه کند و به آن بپردازد.

وی هم چنین بر لزوم آموزش‌های بنیادین برای رسیدن به روزنامه‌نگاری صلح تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، ستاره ساعدی عراقی پژوهشگر حقوق بین‌الملل نیز در این نشست، به نمونه‌هایی از پدیده شهروند – خبرنگار در عراق و غزه اشاره کرد و گفت: دولتها بر اساس تئوری حمایت باید از افراد انسانی حمایت کنند اما این تئوری نیاز به تقویت مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها دارد.

وی با اشاره به مقوله روزنامه‌نگاری صلح خاطر نشان کرد: با وجود نوپا بودن این مقوله، تجربیات موفقی از آن در جهان داشته‌ایم و در برخی از موارد،‌شاهد برقراری آشتی و ایجاد وفاق ملی توسط این قبیل رسانه‌ها بوده‌ایم. بر همین اساس لازم است چنین الگویی در کشورهای اسلامی برای ایجاد وحدت بیشتر پیاده شود.

این پژوهشگر حقوق بین‌الملل، روزنامه‌نگاری در جنگ را برای خبرنگاران همراه و غیر همراه پرخطر بر شمرد و اظهار کرد: در جنگ عراق، خبرنگاران زیادی حضور داشتند اما تصوری که دنیا از این واقعه دید، تصویر حقیقی جنگ نبود.

احمدی‌نژاد: دستگاه‌های دولتی شکایت خود را از خبرنگاران پس بگیرند

Posted: 07 Aug 2010 01:07 PM PDT

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دولت نهم و دهم گسترده ترین سطح تماس را با رسانه‌ها داشته است، گفت: همه دستگاههای دولتی که از طرف دولت از خبرنگاران شکایت کرده اند، شکایت خود را پس بگیرند

به گزارش خبرنگار مهر ، دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم بزرگداشت مقام خبرنگار و شهدای عرصه خبر و اطلاع رسانی که پیش از ظهر امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه بیشترین سطح تماس را دولت نهم و دهم با رسانه ها داشته است به طوری که حتی برخی‌ها به این ارتباط اعتراض می‌ کنند، گفت: تقریباً همه جلسات ما با اصحاب رسانه آزاد بوده است به طوری که هر کس هر سئوالی داشت می‌پرسید. نه در این جا بلکه در سطح بین المللی نیز چنین بوده است.

وی با تاکید بر اینکه قبول ندارم نویسنده‌ای مقاله‌ای را در روزنامه‌ای بنویسد و در آن مقاله از کسی انتقادی کرده باشد بخواهند وی را ببرند و به هر نحوی که شده محکومش کنند، گفت: همان طور که خودتان دیدید در4 یا 5 سال گذشته بیشترین نقد و انتقاد علیه دولت مطرح بوده که عکس العملی نسبت به آن داده نشده است، گفت: همین‌جا اعلام می‌کنم که هر دستگاهی دولتی که از طرف دولت از خبرنگاری شکایت کرده است، شکایت خود را پس بگیرد.

وی اضافه کرد: اما طبق قانون از کسی که به امام ، رهبری و رئیس جمهور اهانت کرد باید مدعی‌العموم به طور مستقل وارد شود و به آن برخورد کند که این نیاز به شکایت ندارد. البته در مورد ما چنین اتفاقی نیفتاده است چرا که ما باور کرده‌ایم که نوکر مردم هستیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: البته نباید عده‌ای برای خود مصونیت قائل شوند و حلقه ایجاد کنند تا کسی نتواند از آنها انتقاد کند.

رئیس جمهور در ادامه به اتفاق عجیبی اشاره کرد و گفت: اخیراً یک اتفاق عجیبی افتاد که واقعاً انسان تعجب می‌کند در دادگاهی هیئت منصفه در مورد یک نفر گفتند که ایشان متهم نیست چون صرفاً انتقاد کرده در صورتی که قاضی برخلاف رای هیئت منصفه گفت من طبق قانون حق دارم که هفت ماه حبس تعزیری برای این شخص در نظر بگیرم.

وی نقش رسانه‌ها و کار خبری را نقشی بی‌بدیل دانست و افزود: نمی‌توان هیچ‌چیزی را جایگزین رسانه‌ها کرد، بدون رسانه نمی‌توان زندگی کرد. نقش و حساسیت رسانه مثل نقش و حساسیت هواست. چرا که تمام معادلات امور با رسانه و خبر ساماندهی می‌شود.

رئیس قوه مجریه با بیان این که هیچ جریان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بدون اطلاع رسانی پی در پی امکان بقا ندارد، کار رسانه را از پیچیده ‌ترین عملیات اجتماعی به شمار آورد.

وی اضافه کرد: رنگ و بوی رسانه برآمده از بستری است که از آن برخاسته.

احمدی نژاد با بیان اینکه شعار دستیابی به اطلاعات و دانستن حق مردم است، شعارهای خوبی است اما کسانی که اینها را می گویند به آن عمل نمی‌کنند، گفت: مثلاً خبرنگاری که 30 سال کار کرده وقتی یک مطلبی را می‌نویسد که گوشه‌ای از آن به صهیونیست‌ها می‌زند با خشونت هرچه تمامتر وی را طرد می‌کنند.

وی اضافه کرد: امروز در آمریکا که مدعی آزادی گردش اطلاعات در دنیاست سنگین‌ترین خفقان فکری، اندیشه‌ای و آزادی عمل علیه رسانه‌ها وجود دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عده‌ای که هدفشان چپاول ملت‌های دنیاست به صورت گسترده از بازار رسانه استفاده می‌کنند، گفت: سنگین‌ترین جنگ‌های روانی با رسانه ساماندهی کرده و گسترش می‌دهند. با خبر سازی و نحوه تدوین، پوشش خبر، فرهنگ، سیاست و اقتصاد درست می‌کنند و از سویی دیگر القا می‌کنند که اقتدار مطلق دارند.

وی افزود: مثلاً در دوره ای که تحقیقات گسترده‌ای انجام دادیم مشاهده کردیم که با رسانه‌هایشان چنان به مردم القا کردند که مردم آمریکا باور کرده بودند ارتش آمریکا خداست و قدرتش شکست ناپذیر است.

احمدی نژاد ادامه داد: اروپایی‌ها خود را از طریق همین رسانه‌ها متحد و منسجم معرفی می‌کنند در حالی که در این فاصله کینه تاریخی در اروپا بوده و هست. مثلاً در ماجرای بالکان گوشه‌ای از آن را مشاهده کردید که چگونه معادلات اروپا به هم خورد.

وی با بیان اینکه غربی‌ها تسلط‌شان در سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت را به کمک رسانه‌ها ایجاد کردند، گفت: امروز غیردموکرات‌ترین و تبعیض‌آلودترین سازمانها را در دنیا درست کرده‌اند در حالی که خود را طرفدار آزادی و عدالت ‌خواهی معرفی می‌کنند. در مقابل هم جبهه آزادیخواهان را ضعیف و شکست خورده و عقب افتاده معرفی می‌کنند.

به گفته احمدی‌نژاد غربی‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را به وسیله رسانه ها کوچک، حقیر و ناکارآمد معرفی کنند.

وی در ادامه ناکارآمدترین و کم بهره ‌ترین مدیریت‌ها را مدیریت‌های غربی در جهان عنوان کرد.

رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه غربی‌ها به گونه‌ای ملت افغانستان را معرفی می کنند که انگار این ملت مجرم اند، گفت: کسانی که خود صدام را تجهیز کردند و بعد به بهانه داشتن سلاح کشتار جمعی به آن کشور حمله کردند و بیش از یک میلیون نفر را در عراق کشتند، باز طلبکار هستند.

وی جنایتکارترین و فاسدترین آدمهای عالم را صهیونیست‌ها دانست و افزود: آنها دست وحشی‌ترین آدمها را از پشت بسته‌اند.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش به ماجرای هولوکاست اشاره کرد و گفت: عده‌ای ماجرایی به نام هولوکاست ساختند و آن را به عنوان نماد مظلومیت یک گروه به دنیا معرفی کردند و آنچنان آن را با تیم رسانه‌ای جا انداختند که برخی‌ها هم در داخل که مدعی راه امام و رهبری بودند نتوانستند باور کنند. البته دلیل ساختگی بودن هولوکاست همین است که نمی‌گذارند کسی راجع به آن تحقیق کند.

وی در ادامه به ماجرای 11سپتامبر اشاره کرد و گفت:‌آمریکایی‌ها 5، 6 روز بعد از ماجرای 11سپتامبر با کمک رسانه‌ها فضای افکار عمومی را به جایی رساندند که حمله به افغانستان و عراق را مباح جلوه دادند البته مباح که نه بلکه آن را تبدیل به حق کردند و گفتند سه هزار نفر در انفجار برج‌های دوقلو کشته شدند در صورتی که هیچوقت گزارشی که حاوی اسامی سه هزار نفر باشد ارایه نشد.

رئیس قوه مجریه افزود: اگر در آنجا سه هزار نفر کشته شده باشد تا الان بیش از 110 هزار نفر در افغانستان و بیش از یک میلیون نفر در عراق کشته شده‌اند پس چرا اجازه نمی‌دهند این سئوال مطرح شود.

وی مظلوم‌ترین ملت‌های تاریخ را ملت ایران به شمار ‌آورد و گفت: کشوری که 20 هزار بمب اتم ذخیره کرده مدعی کشوری می‌شود که ممکن است یک روزی بمب اتم بسازد .

امروز جنگ، جنگ رسانه هاست

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کار رسانه ای یک کار مقدس است گفت:دولت و رسانه یک خانواده هستند که باید با هم تعامل بیشتری داشته باشند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش در مراسم گرامیداشت مقام خبرنگار و شهدای عرصه خبر و اطلاع رسانی، رسانه ها را به عنوان ابزاری جنگی برای دولت های دنیا به شمار آورد و این پرسش را مطرح کرد که چه کسی در جنگ در طول تاریخ 10 میلیون آدم کشته است، چه کسی در تاریخ میکروب تولید کرد تا بتواند داروهایش را بفروشد، چه کسی جنگ به راه انداخت تا بتواند اسلحه هایش را بفروشد.

وی افزود: غربی ها خود را متمدن نشان می دهند و دیگران را تحقیر و غیر دموکراتیک ترین حکومت ها را حکومت های آزادیخواه اعلام می کنند به طوری که خشن ترین دیکتاتوری ها مورد حمایت آمریکا بوده و آزادیخواه ترین دولت ها هم مورد بغض آمریکا بوده اند.

رئیس جمهور درادامه ضعیف ترین ارتش دنیا را ارتش آمریکا به شمار آورد و افزود: ارتش آمریکا در هیچ جنگی پیروز نشده است و درهر جنگی که وارد شدند شکست خوردند حتی در جنگ دوم جهانی هم به پیروزی نرسیدند بلکه کشورهای دیگر بودند که جنگیدند وبه پیروزی رسیدند. اما ارتش آمریکا را طوری ازطریق رسانه ها معرفی کردند که گویا سرباز آمریکایی شکست ناپذیر است به عبارت دیگر ابهت دروغینی با ابزار رسانه در دنیا درست کردند.

احمدی نژاد با بیان اینکه امروز جنگ ، جنگ رسانه هاست نه جنگ نظامی ، گفت: در حال حاضر غربی ها دیگران را عقب افتاده و خود را پیشرفته معرفی می کنند در حالی که امروز خشن ترین رفتارها را دولت آمریکا با مردم خود می کند.

وی افزود: غربیها با رسانه های خود و بمباران تبلیغاتی مانع از انتشار حقایق در دنیا شده اند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز درحال جنگ گسترده رسانه ای که علیه ما وملتهای دیگر تدارک دیده شده، هستیم، گفت: البته برنده ترین سلاح آنها هم رسانه است چرا که به وسیله رسانه مسائل اصلی را فرعی و مسائل فرعی را اصلی جلوه می دهند.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حادثه ای که در سفر به همدان رخ داده بود، عنوان کرد: چند روز پیش که به زیارت مردم همدان رفته بودیم یکی از ترقه های رنگینی که شب چهارشنبه سوری استفاده می کنند را 100 متر پشت سر ما جلوی یکی از ماشین های حامل خبرنگاران انداختند واتفاقی هم نیفتاد و همان شور، هیجان وحرکت انقلابی مردم تداوم داشت.

وی افزود: ازسوی دیگر یکی از رسانه های داخلی خبر این حادثه را منتشر کرد. بعد رسانه های خارجی غوغایی درست کردند و گفتند انفجار یک نارنجک در مسیر حرکت کاروان دولت دهها کشته و زخمی برجای گذاشته است و احمدی نژاد را به نقطه نامعلوم برده اند به طوری که از سرنوشت وی خبری در دست نیست در حالی که ما در بین مردم بودیم .

رئیس جمهور رسانه را اثرگذارترین و مهمترین ابزار به شمار آورد و افزود: ما هم باید در نقطه مقابل غربی ها از رسانه و کار رسانه ای خود حداکثر استفاده را ببریم البته مبانی نظری و خاستگاه رسانه درایران با آنها متفاوت است. مثلا ما حق نداریم خبر غیر واقعی را منتشر کنیم و اگر فکر کنیم خبری امید بخش و صادقانه است که به نفع جامعه و مکتب ما خواهد بود آن را منتشر می کنیم.

وی تصریح کرد: ما فکر می کنیم اگر انسانها امیدوار باشند می توانند بساط ظالمان را جمع کنند، انسانها باید احساس بزرگی و عزت کنند تا زیر بار ظلم نروند. همه انسانها و ملتها ارزش دارند و باید به نوع انسانها و ملتها احترام گذاشت و عدالت برای همه باشد.

احمدی نژاد در ادامه با اشاره به سخنانش در جمع مسئولان وزارت خارجه عنوان کرد: من در جمع همکاران دستگاه دیپلماسی کشور گفتم حق نداریم به کشوری که در موضع ضعف قرار گرفت چیزی را تحمیل کنیم زیرا مکتب ما چنین اجازه ای را به ما نمی دهد. نمی توانیم بدخواه کسی باشیم حتی بدخواه ملت آمریکا و یا حتی بدخواه آقای بوش و اگر با او مخالفت می کنیم به دلیل فساد اوست چون هر چقدر فساد کند سقوطش بیشتر می شود ما نمی خواهیم او سقوط کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش خطاب به حضار اظهار داشت: امروز ایران کشوری در کنار سایر کشورها نیست ایران یک جغرافیا و یک ملیت خاص نیست ایران امروز یک فرهنگ است یک مکتب، جریان تاریخی و پرچمدار صف بین المللی است که در برابر فاسدان و زورگویان عالم قرار گرفته است ایران نقطه اتکا ملتهاست نام ایران یعنی پاکی و برادری و مبارزه با ظلم.

وی با بیان اینکه هنوز حیات طیبه و جامعه آرمانی برپا نشده تا در افق دیگری به لحاظ روحی با عشق و محبت زندگی کنیم، گفت: مهمترین ماموریت ما حفظ اقتدار، عزت و توانمندی ایران است. آنها می خواهند آن را بپوشانند .

احمدی نژاد در ادامه با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل گفت: غربی ها کاغذ پاره ای به نام تحریم نوشتند که برای ما ارزش ندارد. آنها می خواهند از طریق این به ملت فشار بیاورند تا ملت هم به دولت فشار بیاورد واقعا چه احمق هایی در دنیا هستند!

وی با بیان اینکه امروز باید از اقتدار، مکتب، هویت ، سرزمین و وحدت ایران با همه وجود دفاع کنیم، گفت: این دفاع از آرمان مشترک کل بشریت است.

رئیس جمهور این سخنان را سخنان ملی گرایانه ندانست و افزود: این ملی گرایی نیست برخی ها بد فهمیده اند ایرانی ها هیچ گاه ملی گرا به معنای انحرافی نبوده اند البته ملت ایران همواره داشته های خود را با دنیا قسمت کرده است و دستاوردهای خود را ابزار سلطه بر دیگر ملتها قرار نداده است.

احمدی نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه باید خود را تجهیز کرده و افق نگاهمان را جهانی کنیم، گفت: باید در مقیاس جهانی اندیشه کنیم و حرکت کنیم این عرصه ای است که باید فتح نماییم .

وی خطاب به حضار تصریح کرد: خود را برای نبرد سرنوشت آماده کنید که ملتها منتظرند و میلیاردها گوش شنوا برای شنیدن پیام آزادی ملت ایران وجود دارد.

رئیس جمهور در ادامه خطاب به دولت گفت: باید دولت هم سعه صدر و همراهی اش را با اصحاب رسانه بیشتر کند و خود را با خبرنگاران یک خانواده بدانیم. در حقیقت رسانه با دولت یک خانواده است و یک ماموریت برای ساختن ایران و نژاد بشریت دارد.

وی با تاکید بر لزوم تعامل بیشتر بین دولت و رسانه ها گفت: آنهایی که می خواهند به تقابل بین دولت و رسانه ها دامن بزنند از ما نیستند .

رئیس جمهور در تایید سخنان وزیر ارشاد موضوع ساماندهی بیمه تکمیلی خبرنگاران و ثبت نام خبرنگاران در مسکن مهر و همچنین سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری را مورد تایید خود قرار داد و خطاب به خبرنگاران افزود: شما فرزندان این ملت هستید ما شما را از خود و خود را از شما می دانیم، جدایی وجود ندارد مگر می شود کشور بدون مشارکت فعال رسانه ای ساخته شود، مگر می شود عدالت بدون حضور گسترده رسانه ها در کشور برقرار شود و مگر می شود بدون رسانه ها اموال ملت را از حلقوم غارتگران بیرون کشید.

احمدی نژاد تصریح کرد: آنچه موج عدالت خواهی را در کشور بلند می کند رسانه است.

وی در ادامه خطاب به خبرنگاران نیز افزود: قدر خود را بدانید کار رسانه ای یک کار مقدس است. ما هم اکنون نزدیک به 317 خبرنگار شهید داریم که این نسبت به جمعیت کل خبرنگاران خیلی زیاد است.

رئیس جمهور افزود: کسوت خبرنگاری یعنی کسوت یک مجاهد فرهنگی و اندیشه ای که در خط مقدم یک ملت فرهنگ و تمدن ایستاده است.

احمدی نژاد با تاکید براینکه خبرنگاران باید همواره حق را بگویند گفت البته این معنایش این نیست که همه حقایق گفته شود زیرا برخی اوقات باید حقایق را در سینه نگه داشت اما اگر گفته شد باید حق گفته شود.

وی در ادامه در بخش دیگری از سخنانش خطاب به سردبیران خبری عنوان کرد: کمتر به خبرنگاران و تهیه کنندگان خبر فشار آورید ، همه از یک خانواده ایم و نباید دوستی مان به هم بخورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ممکن است شما برای اداره کشور و امور اقتصادی کشور راه حل مناسبی داشته باشید، گفت: ما از آن استقبال می کنیم و همه باید این فضای تعاملی را بپذیرند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت دهم با قدرت پیش می رود، گفت: امیدوارم همه مفسدان اقتصادی مجازات شوند تا مردم ما نیز خوشحال شوند .

احمدی نژاد اعلام کرد: من هیچ مشکلی در نام بردن از مفاسد اقتصادی ندارم و اگر روزی به این نتیجه برسم که کارها جلو نمی رود الا به اینکه من باید اسم آنها را ببرم بدانید که این کار را خواهم کرد اما هنوز مایوس نشده ام و امیدوارم دیگران هم همکاری کنند.


حاشیه‌های سخنرانی رئیس جمهور در روزخبرنگار

ایرنا - مراسم بزرگداشت مقام خبرنگار و شهدای عرصه خبر و اطلاع رسانی روز شنبه در آستانه 17 مرداد روز خبرنگار با حضور رییس جمهوری در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.

** احمدی نژاد در ابتدای سخنانش اظهارات یکی از سخنرانان را درباره بازگشت خبرنگارانی که از کشور خارج شده اند، به وطن مورد اشاره قرار داد و گفت که در این زمینه مانعی وجود ندارد. این اظهارات رییس جمهور با تشویق حاضران در این مراسم رو به رو شد.

در این هنگام یکی از مدعوین از جای خود بلند شد و اظهاراتی را در این زمینه بیان کرد که رییس جمهور از دست اندرکاران برگزاری برنامه خواست تا به وی اجازه دهند در یک موقعیت مناسب دیدگاه خود را مطرح کند.

** رییس جمهوری در این نشست به ذکر برخی خاطرات خود در گفت و گو با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی پرداخت و گفت: یک بار یک خبرنگار آمریکایی به من گفت که در کشورش پیش از انجام مصاحبه، تمهیدات زیادی پیش بینی و همه چیز از قبل تعیین می شود. وی از اینکه من بدون تعیین قبلی با وی مصاحبه کردم تعجب کرد من به این خبرنگار گفتم که علت این است که ما حرفی را که می فهمیم می گوییم و نمی خواهیم دروغ بگوییم و به همین خاطر از انجام مصاحبه واهمه ای نداریم.

** رییس جمهور در این نشست به انتقاد از کسانی پرداخت که از یک مطلب انتقادی عصبانی و علیه نویسنده مطلب اعلام شکایت می کنند؛ احمدی نژاد گفت: بالاخره مقاله می نویسند که به فلان آقا بخورد، دردش بیاید و خود را اصلاح کند؛ شرکت کنندگان نیز در این مراسم با تشویق، این اظهارات احمدی نژاد را تایید کردند.

** احمدی نژاد که در سخنان خود به انحای گوناگون تلاش داشت تا نحوه تاثیر فعالیت‌های رسانه‌ای نظام سلطه بر افکار عمومی جهان را نشان دهد گریزی هم به تاثیر این القائات بر داخل کشور داشت و محتوای پیام بازرگانی شرکت مخابراتی ایرانسل را مورد انتقاد قرار داد.

احمدی نژاد گفت: چند شب پیش در جریان نمایش مجموعه تلویزیونی زیر هشت، تبلیغی مربوط به ایرانسل پخش شد؛ این شرکت برای اینکه نشان دهد که در کشورهای دیگر هم خدمات می دهد، وقتی می خواست کشورهای آفریقایی و اسلامی را نشان دهد تصاویری از شتر و بیابان نشان داد اما به محض اینکه به کشورهای اروپایی رسید، هواپیما و برج‌ها را به نمایش درآورد که این خطا است.

** رییس جمهور به ذکر خاطره‌ای هم از سفر رییس جمهور یکی از کشورها به تهران پرداخت و گفت که این فرد حدود دو ماه پیش به همراه برادرش به تهران آمده و برادر خود را برای بررسی فضای حاکم بر جامعه ایران به سطح شهر فرستاده بود تا ببیند مردم تهران چگونه زندگی می کنند. برادر این رییس جمهور در جریان بازدید از نقاط مختلف شهر به وی گزارش داد که اینگونه که در رسانه ها می گویند نیست و مردم در حال تلاش و فعالیت هستند.

** وقتی رییس جمهور می‌خواست به حاضران در جلسه بگوید که آمریکایی ها بر خلاف ادعایشان ضعیف‌ترین ارتش جهان را در اختیار دارند، اظهار داشت: آنها طوری معرفی کردند که گویی سرباز آمریکایی شکست ناپذیر است و طناب می اندازد و تا کره ماه بالا می رود!

** احمدی نژاد در جای دیگری از سخنانش چنین گفت: آنها اگر بخواهند ماجرا بسازند، کافی است ماشین شهرداری از روی پای گربه یک نفر رد بشود وی در همین رابطه، ماجرای سفر استانی همدان و خبرهای نادرستی که در این زمینه منتشر شد را بار دیگر یاد‌آوری کرد.

رییس جمهوری گفت: ما به سختی در حال عبور از جمعیت بودیم؛ یک نفر به هر انگیزه ای با فاصله 100 متر پشت سر ما از ترقه‌هایی که شب چهارشنبه سوری دود می کند و رنگی است و عده ای هم خوششان می‌آید، روی زمین انداخت که این کار ناشی از یک شور و هیجان بود و هیچ اتفاقی هم نیافتاد؛ اما کمتر از یک الی دو دقیقه یکی از شبکه های داخلی خبر را منتشر کرد و این موضوع که چگونه خبر با این سرعت منتقل شده است خود جای سئوال دارد و البته این موضوع اهمیت سرعت اطلاع رسانی را می رساند .

برخی بلافاصله با این خبر غوغا درست کردند و عنوان کردند: "احمدی نژاد را به نقطه نامعلومی بردند و از سرنوشت وی خبری در دست نیست و انفجار در سفر احمدی نژاد و..."

** احمدی نژاد در این همایش هم تحریم های اعمالی از سوی گروه وین را کاغذپاره‌ای توصیف کرد که برای ملت ایران هیچ ارزشی ندارد و گفت: هرچند که می گویند نمی خواهند به ملت ایران فشار بیاورند اما دروغ می گویند بلکه می خواهند به ملت فشار بیاورند تا ملت به دولت فشار بیاورد؛ عجب احمق هایی در دنیا حاکم هستند که با تبلیغات می خواهند القا کنند که اوضاع در ایران خراب است.

** وقتی رییس جمهوری خواست تا درباره سطح آگاهی خبرنگاران سخن بگوید، اظهار داشت: برخی از خبرنگاران به گونه‌ای سوال می کنند که معلوم می شود چندین ساعت مطالعه و بررسی پشت آن نهفته است تا مصاحبه اثرگذاری خود را داشته باشد؛ حتی اگر بخواهند چهره من را خشن معرفی کنند.

** احمدی نژاد به سردبیران و مسوولان عرصه رسانه نیز توصیه کرد که کمتر به خبرنگاران و تهیه کنندگان خبر فشار بیاورند و کمی هم به لحاظ مالی به آنان کمک کنند تا خدا هم برکت بدهد.

رییس جمهوری با خنده گفت: اگر دختر یا پسر جوان و خبرنگاری خبری درباره کار در این دولت آورد، اذیتش نکنید و بگذارید در روزنامه شما هم کمی خبر های مربوط به خدمات دولت منتشر شود.

** خبرنگاران یکی از روزنامه‌ها که سابقه زیادی در عرصه اطلاع رسانی بویژه در حوزه سیاسی دارد نیز طبق روال معمول در این سخنرانی احمدی نژاد حضور داشت و در جریان سخنان رییس جمهوری بدون استفاده از بلندگو از رییس جمهور خواست که فهرست مفسدین اقتصادی را اعلام کند که احمدی نژاد با خنده به او گفت: من کی گفتم لیست مفسدین را اعلام می کنم؟ شما تا الان پنج بار از جانب من اعلام کردید که قرار است من اسامی مفسدین اقتصادی را اعلام کنم.

البته احمدی نژاد قول داد که اگر روزی به این نتیجه رسید که کار مبارزه با مفاسد اقتصادی جز با نام بردن جلو نمی رود، حتما این کار را انجام دهد.

وی سپس خطاب به این خبرنگار پیشکسوت گفت: شما یادتان رفته که 10 - 12 دقیقه در این مورد صحبت کردیم چه غوغایی به راه افتاد؟

هنگامی که این خبرنگار رییس جمهوری را بت شکن خطاب کرد، احمدی نژاد به وی گفت: شما بت شکن هستید. فرهنگ و تمدن ملت ایران بت شکن است.

** احمدی نژاد درخواست‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بیمه تکمیلی، مسکن و سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری را پذیرفت و از حسینی خواست تا بن کتابی که قرار است به خبرنگاران اهدا شود، قابل توجه باشد.

** هنگامی که یکی از حاضران از رییس جمهور درخواست کرد تا خبرنگاران به همراه احمدی نژاد به سفر عمره مفرده اعزام شود؛ احمدی نژاد با روی گشاده از وی استقبال کرد و در عین حال با یادآوری اینکه به دلیل مشغله کاری نمی تواند آنان را همراهی کند ابراز امیدواری کرد که خبرنگاران به عمره مشرف شوند.

افزایش شمار کشورهای ممنوع‌کننده‌ی «بلک‌بری»

Posted: 07 Aug 2010 01:07 PM PDT

اندونزی با پیروی از عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال بررسی ممنوعیت خدمات بلک بری در این کشور است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت ارتباطات و اطلاعات اندونزی اعلام کرده این کشور خواهان نصب یک سرور محلی از سوی Research in Motion، سازنده بلک بری است تا اطلاعات رمزنگاری شده‌ای که برروی گوشی‌های بلک بری ارسال می‌شوند، در سرورهای این شرکت در خارج ذخیره نشوند.

اعلام تصمیم دولت اندونزی تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که رگولاتور مخابراتی عربستان سعودی به اپراتورهای تلفن همراه این کشور دستور داد خدمات بلک بری را در سراسر این کشور قطع کنند.

امارات متحده عربی نیز قصد دارد خدمات ای‌میل، مسنجر و دسترسی به اینترنت بلک بری را در ماه اکتبر قطع کند. اما هند مشغول مذاکره با شرکت RIM در مورد نحوه کنترل اطلاعات برروی این دستگاه‌ها است.

به گفته تحلیلگران، توسعه RIM به بازارهای نوظهور برخوردار از رشد سریع این شرکت را با موجی از چالش‌های رگولاتوری مواجه می‌کند زیرا RIM نسبت به امنیت اطلاعات تجاری ارسال شده برروی بلک بری، به دارندگان این دستگاه که بیش‌تر کاربران اداری هستند، متعهد شده که برخلاف تمایل مقامات محلی است.

طبق اعلام RIM، مذاکراتش با بیش از 175 کشوری که در آن‌ها فعالیت می‌کند، محرمانه است و این شرکت حاضر است به دولت‌ها کمک کند اما فن‌آوری‌اش اجازه خوانده شدن ای‌میل‌های رمزنگاری شده ارسال شده برروی گوشی‌های بلک بری را به این شرکت یا شخص ثالث نمی‌دهد.

هدیه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی رئیس‌جمهوری به خبرنگاران

Posted: 07 Aug 2010 01:07 PM PDT

احمدی‌نژاد با اختصاص مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به خبرنگاران مجرد و ۴۰۰ هزار تومان به خبرنگاران متأهل موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در جریان مراسم بزرگداشت مقام خبرنگار و شهدای عرصه رسانه و اطلاع‌رسانی با اختصاص مبلغ 300 هزار تومان برای خبرنگاران مجرد و 400 هزار تومان به خبرنگاران متأهل موافقت کرد.

براساس این گزارش رئیس‌جمهور همچنین در این مراسم با پیشنهاداتی در خصوص بیمه تکمیلی خبرنگاران، بحث مسکن و طرح زیان‌آور و سختی کار خبرنگاران موافقت کرد.

عرضه‌ی برنامه‌ی تماس تلفنی رایگان فیس‌بوک

Posted: 07 Aug 2010 01:07 PM PDT

شرکت Vonage که در خدمات تلفن خانگی برروی اینترنت پیشگام است، برنامه جدیدی برای آیفون و تلفن‌های آندرویدی عرضه کرده که امکان مکالمه رایگان بین کاربران فیس بوک را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، این برنامه برای دانلود به‌صورت رایگان برای کاربران آیفون، آی پاد تاچ و کاربران تلفن‌های آندرویدی موجود است.

کاربران در برنامه Vonage Mobile for Facebook با نام کاربری فیس بوک وارد شده و فهرستی از دوستانی را مشاهده خواهند کرد که آن‌ها نیز این برنامه را دارند و می‌توانند با کلیک برروی نام دوستانشان، با آن‌ها تماس بگیرند که تلفنشان زنگ خواهد خورد.

بر اساس این گزارش، این برنامه لازم نیست در تلفن دوست کاربر نیز اجرا شود تا تماس بین دو طرف انجام بگیرد؛ برنامه Vonage برروی شبکه‌های نسل سوم و وای فای کار می‌کند و به‌جای دقیقه مکالمه، از داده استفاده می‌کند که ممکن است موجب نگرانی مشترکانی شود که از طرح‌های اشتراک داده AT&T با محدودیت جدید استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، این برنامه بدون نمایش تبلیغات بوده و ممکن است بعدا برای قابلیت تماس با تلفن ثابت و ارسال پیام کوتاه تغییر کند. نسخه‌های این برنامه برای تلفن‌های بلک بری، ویندوز و رایانه‌های مک اپل نیز عرضه خواهند شد.

واکنش احمدی‌نژاد به آگهی تبلیغاتی بین سریال «زیرهشت»

Posted: 07 Aug 2010 12:47 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - رئیس جمهور که صبح شنبه در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار و تجلیل از خانواده شهدای رسانه شرکت کرده بود، با نقبی به پیام‌های بازرگانی که این روزها از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شوند، بر اهمیت تبلیغات در تغییر و شکل‌دهی افکار عمومی تاکید کرد.

محمود احمدی‌نژاد در نشست گفت: شب گذشته در تلویزیون آگهی‌ای در وسط سریال «زیرهشت» منتشر شد که البته گویی حواس‌شان نبود؛ تبلیغ تلفن همراه بود و تبلیغ می‌کرد که شما به کشورهای مختلف می‌روید می‌توانید با استفاده از این تلفن با داخل ارتباط برقرار کنید. وقتی که اسم کشورهای آفریقایی و عربی را می‌گفت چهره‌ یک مرد سوار بر شتر و در بیابان را پخش می‌کرد ولی وقتی که اسم کشورهای اروپایی را آورد، هواپیما و برج و این‌ها را پخش کرد. با زدن این مثال می‌خواستم بگویم که چقدر آنها با تبلیغات سعی می‌کنند ذهنیت‌ها و افکار عمومی را شکل دهند.

رئیس جمهور همچنین در بخشی از سخنانش با بیان این‌که بسیاری از شبکه‌های خارجی برای تاثیرگذاری بر ذهن ملت‌ها ایجاد شده‌است، گفت: ما باید از کار رسانه‌ای حداکثر استفاده را بکنیم؛ البته ما نمی‌توانیم خبر غیرواقعی را منتشر کنیم و از نظر اخلاقی نیز این حق را نداریم. ما در نقطه مقابل آنها قرار داریم. ما فکر می‌کنیم که باید خبر درست باشد، امیدآفرین و امیدبخش باشد و به نفع ملت‌ها باشد و فکر می‌کنیم که اگر انسان‌ها امیدوار باشند زودتر بساط ظلم جمع می‌شود و اگر مردم مایوس باشند کاری نمی‌توان کرد.

سوء استفاده احزاب سیاسی از لینک‌گذاری «دیگ»

Posted: 07 Aug 2010 12:47 PM PDT

خبرگزاری فارس - یک رسوایی سیاسی کارآیی و اعتبار سایت به اشتراک گذاری لینک "دیگ " را زیر سؤال برده است.

به گزارش فارس به نقل از آلترنت، گزارش های برخی منابع خبری مطلع نشان می دهد که متفکران و اندیشمندان محافظه کار در غرب از این سایت برای تبلیغ یک طرفه افکار خود و مقابله با اندیشه ها و افکار مخالف و حتی حذف آنها استفاده می کنند.

کوین روز خالق دیگ گفته است که این شرکت در حال بررسی گزارش منتشر شده است. در این گزارش تصریح شده که محافظه کاران تلاش می کنند به روش های مختلف لینک های ارسالی توسط کاربران غیرهمسو با خود را حذف کنند و مانع از دیده شدن آنها توسط عموم کاربران در قالب لینک های برتر و پرطرفدار شوند.

افراد و گروه های محافظه کار با ایجاد حساب های کاربری متعدد و زیر نظر گرفتن فعالیت کاربران غیرهمسو با خود به خصوص منتقدان سیاست های غرب تلاش می کنند تا لینک های آنها را حذف کنند. این گزارش بعد از یک سال بررسی و تحقیق در مورد سایت دیگ و محتوای آن منتشر شده است.

در این بررسی تصریح شده که برخی کاربران قدرتمند سایت دیگ که هزاران نفر طرفدار و دوست در این وب سایت دارند، دست به چنین اقداماتی می زنندو به طور دائم برای سازماندهی فعالیت هایشان با یکدیگر در ارتباط هستند.

اعتراض اف.بی.آی به ویکی‌پدیا

Posted: 07 Aug 2010 12:47 PM PDT

اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف بی آی) از این که صفحه مربوط به این سازمان در ویکی پدیا، تصویر کیفیت بالایی از لوگوی آن را دارد، ناراضی بوده و از این دایره‌المعارف آنلاین درخواست کرده این نشان را بردارد.

به گزارش ایسنا، به گفته معاون مشاور کل اف بی آی، این نشان برای اعتبار بخشیدن به مکاتبات و اقدامات این سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و کسانی که می‌خواهند از آن استفاده کنند، پیش از انجام این کار باید از اف بی آی اجازه دریافت کنند.

هم‌چنین استفاده از این نشان در ویکی پدیا ممکن است کلاهبرداران را تشویق کند از این لوگو برای اهداف شرورانه استفاده کنند.

این سازمان به ویکی پدیا دستور داده ظرف دو هفته این نشان را از سایتش بردارد، در غیر این صورت با اقدام حقوقی مواجه خواهد شد. اما ویکی پدیا می‌گوید هیچ اقدام غیرقانونی با گذاشتن این لوگو انجام نداده است.

ویکی مدیا که سازمان اداره‌کننده این دایره‌المعارف آنلاین است نیز نامه اف بی آی و تهدیدهای حقوقی مطرح شده از سوی این سازمان را کاملا بی‌اساس خوانده است.

دایره‌المعارف آنلاین ویکی‌پدیا که هر کسی می‌تواند در نوشتن یا ویرایش مطالب آن مشارکت کند، هشت سال قبل پایه‌گذاری شد و در حال حاضر میزبان 13 میلیون مقاله به 260 زبان است.

نجات جهان در سال ۲۰۲۰ به کمک نرم‌افزارهای متن‌باز

Posted: 07 Aug 2010 12:47 PM PDT

گروهی از مدافعان نرم‌افزارهای متن‌باز با شرکت در کنفرانس Open World Forum در شهر پاریس وضعیت صنعت نرم‌افزار تا سال 2020 را مشخص کردند.

به گزارش فارس به نقل از تک‌ورلد، نویسندگان گزارش 2020 FLOSS Roadmap در این همایش، پیش‌بینی‌هائی در مورد نقش نرم‌افزارهای رایگان، آزاد و متن‌باز(FLOSS) در سال 2020 انجام داده و در این زمینه 80 توصیه به صنعت نرم‌افزاری کردند.

این افراد با نشان دادن آینده روشن برای نرم‌افزارهای متن‌باز در سال 2020، اعلام کردند که FLOSS می‌تواند به بخش اعظم و اصلی صنعت نرم‌افزاری تبدیل شود و شکاف دیجیتالی بین ضعیف و غنی را کاهش دهد.

در آن سال شبکه‌های اجتماعی و خدمات مبتنی بر اینترنت(Cloud-Computing) در همه‌جا حاضر خواهند بود و به مردم امکان خواهند داد تا نه تنها با دوستان، بلکه با دولت‌ها و مراکز تجاری و صنعتی تعامل و ارتباط داشته باشند.

به گفته آنها، مدیران بسیاری از شرکت‌ها در این جریان از به‌کارگیری FLOSS دفاع می‌کنند و بر این اساس، نرم‌افزارهای مشابه به قلب پایگاه‌های داده سبز و حامی محیط زیست تبدیل می‌شوند و دیگر مدل‌های تجاری تاثیر خود را در این زمینه از دست می‌دهند.

به گفته نویسندگان این گزارش، رسیدن به این هدف کامپیوتری جامع به اقدامات گسترده‌ای نیاز دارد. سرمایه‌گذاران، قانون‌گذاران، اساتید، انتخاب‌کنندگان قانون و حتی کاربران در این جریان نقشی برعهده دارند.

وزیر ارشاد: طرح نظام جامع رسانه‌ای آماده است

Posted: 07 Aug 2010 12:47 PM PDT

سید محمد حسینی گفت: طرح نظام جامع رسانه ای آماده است و به زودی با هم اندیشی در دستور کار کمیسیون فرهنگی دولت قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد حسینی در مراسم بزرگداشت مقام خبرنگار و شهدای عرصه خبر و اطلاع رسانی بیان داشت: خانه مطبوعات در 17استان دایر بود و اکنون در ظرف یکسال در 30 استان کشور خانه مطبوعات داریم که اهالی رسانه بتوانند با همفکری ، پیشنهادها و طرح های خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته به اسم شورای صنفی فعالیت های افراطی و سیاسی تند و حادی صورت می گرفت که شاید آن فعالیت ها منجر به تعطیلی این شوراها شد و امیدواریم که خانه مطبوعات با احساس تعهد و مسئولیت کار را دنبال کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بانک اطلاعات خبرنگاران اکنون فعال شده است و مشخصات، فعالیتها و وضعیت 8 هزار و 300 خبرنگار در این بانک وجود دارد و روز به روز این اطلاعات افزون تر و به‌روزتر می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هم اکنون سهام عدالت به 8 هزار و 700 نفر از خبرنگاران و افراد تحت تکفل آنها اختصاص یافته و در یکی دو ماه اخیر 7400 مورد دیگر نیز آماده و به سازمان خصوصی سازی داده شده است که اجرایی می شود.

حسینی درباره بیمه و رفاه اهالی مطبوعات نیز اظهار داشت: اکنون حدود 25 هزار خانوار از روزنامه نگاران و نویسندگان و هنرمندان از طریق صندوق حمایت ، بیمه شده اند و روزنامه نگارانی که بیمه نیستند در استان ها می توانند به ادارات کل ارشاد و در تهران به اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد مراجعه کنند تا بیمه شوند.

وی اضافه کرد: بیمه تکمیلی نیز به متقاضیان تحت پوشش داده می شود و با پرداخت کمتر از50 هزار تومان تا سقف 10میلیون تومان می توانند از بیمه تکمیلی استفاده کنند و هم اکنون 5 هزار نفر نیز بیمه تکمیلی شده اند.

حسینی ادامه داد: در بحث مسکن اهالی رسانه از رییس جمهور تقاضا داریم با اهتمامی که همواره به بحث خبر و رسانه دارد همچنانکه به هزار نفر از هنرمندان وام مسکن اختصاص یافت بتوانیم وام اختصاصی برای روزنامه نگاران و خبرنگاران به تعداد 1000 یا 2000 نفر اختصاص داده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین خواستار تخصیص واحدهای مسکن مهر به تعدادی از خبرنگاران سختکوش و فعال و برگزیده در جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها هستیم که هرساله برگزار می شود و امسال نیز با شکوه و عظمت بیشتری برپا خواهد شد.

حسینی گفت: حمایت از تعاونی های مسکن روزنامه نگاران نیز بحثی جدی است و ما در سفرهایی که در استانها داریم از نزدیک با مشکلات این عزیزان اشنا می شویم و دیروز نیز در خانه مطبوعات سمنان با همه اعضای رسانه ها و مطبوعات جلسه داشتیم.

حسینی یادآور شد: گاهی اوقات به خصوص در شهرستانها واستانها ساختمان نشریات مشکل دارد یا برخی ها ابزار و امکانات چاپ ندارند و محدودیت هایی دارند که تقاضا داریم وامی به آنها اختصاص داده شود چون اینها همانند بقیه مشاغل فرصت های شغلی ایجاد می کنند هرچند ما خبرنگاری را یک شغل نمی دانیم بلکه جایگاهی رفیع است که انگیزه و عاشقی باعث شده است که انان در این کار پرمخاطره قدم بگذارند.

وی گفت: مسئله بعدی بحث سخت و زیان آور بودن این حرفه است که در دولت نهم تایید شد اما مقداری تاکید بیشتر می خواهد، اکنون اختلافی با سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که آنها فقط در مورد کسانی که 20 سال به صورت متوالی یا 25 سال به صورت غیرمتوالی ، خبرنگار باشند یک سال را یک سال و نیم حساب می کنند و تقاضا داریم کاری نداشته باشند که 20 یا 19 یا 15 سال است، به تعداد سنواتی که در عرصه رسانه خدمت کرده اند این را محاسبه کنند و در بحث بازنشستگی نیز این مسئله لحاظ شود که کار موثر و مفیدی خواهد بود.

رییس جدید انجمن متخصصان روابط عمومی معرفی شد

Posted: 07 Aug 2010 12:47 PM PDT

رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط عمومی معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، براساس مصوبه و رای هیات داوران در آخرین جلسه انجمن متخصصان روابط عمومی، سید شهاب سیدمحسنی به عنوان رییس جدید انجمن و محمد خجسته‌نیا به عنوان نایب رییس انجمن برای یک دوره یک ساله معرفی و تعیین شدند.

هم‌چنین در این جلسه براساس موافقت اعضای هیات مدیره، غلامعباس افشار و محمدرضا رسولی به ترتیب به عنوان رییس و نایب رییس دوره سال آینده انجمن انتخاب شدند.

بر پایه این گزارش اعضای هیات مدیره نیز از زحمات و تلاش‌های مهدی باقریان و حامد اسماعیلی رییس و نایب رییس سابق و دوره یک ساله گذشته انجمن قدردانی و تشکر کردند.

برمبنای مصوبه انجمن متخصصان روابط عمومی که در سال گذشته به تایید اعضای هیات مدیره انجمن رسید، مقرر شد به منظور بهره‌گیری حداکثری از توانمندی‌ مدیریتی اعضاء در سه سال کاری انجمن،‌ هر سال به صورت دوره‌ی رییس و نایب رییس جدید انتخاب شوند.

به‌دلیل افشای رسوایی اخلاقی، مدیر عامل اچ.پی از سمت خود استعفا کرد

Posted: 07 Aug 2010 12:38 PM PDT

مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده رایانه‌های شخصی در جهان به دنبال فاش شدن رسوایی اخلاقی‌اش از سمت خود استعفا داد.

به گزارش ایسنا، تحقیقات نشان می‌دهد که مارک هورد، مدیرعامل شرکت هیولت پاکارد (HP) با یکی از پیمانکاران زن خود ارتباط نامشروع برقرار کرده است.

اعلام این خبر شوک شدیدی به شرکت HP وارد کرده و باعث کاهش 10 درصدی سهام این شرکت شد. مدیر عامل HP به عنوان یکی از مطرح‌ترین مدیران دره سیلیکون همواره مورد ستایش قرار گرفته، اما اقدام اخیر وی به شدت به اعتبارش لطمه زد.

به گزارش رویترز، اعضای هیات مدیره HP دستور تحقیق درباره رسوایی اخلاقی مدیر عامل 53 ساله و متاهل این شرکت را صادر کرده بودند.

اختصاص 1.2میلیارد دلار برای توسعه‌ی اینترنت پرسرعت آمریکا

Posted: 07 Aug 2010 12:38 PM PDT

دولت آمریکا طرحی را برای کمک 1.2 میلیارد دلاری به‌منظور توسعه دسترسی به اینترنت پرسرعت به ده‌ها منطقه روستایی در این کشور معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، این پول به صورت کمک و وام به 126 پروژه توسعه پهنای باند یا اینترنت پرسرعت در 38 ایالت این کشور اختصاص می‌یابد.

وزیر کشاورزی آمریکا اعلام کرده که پروژه‌های پهنای باند اعلام شده به آمریکایی‌های روستایی‌نشین، دسترسی به ابزار مورد نیاز آن‌ها برای جلب شرکت‌های جدید، یافتن شغل، مراقبت بهداشتی و فرصت‌های آموزشی را فراهم می‌کند.

رییس جمهور آمریکا اوایل سال جاری طرح ملی با هدف 10 ساله اتصال صد میلیون خانه آمریکایی به خدمات اینترنت با سرعت صد مگابیت در ثانیه را به کنگره این کشور ارایه کرده بود.

آمریکا در زمینه ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت و سرعت‌های اتصال از بسیاری از کشورهای جهان عقب بوده و طرح دولت این کشور سرعت پهنای باند 25 برابر سریع‌تر از متوسط سرعت اینترنت در این کشور را پیشنهاد می‌کند.

طبق گزارش شرکت Akamai، متوسط سرعت اتصال به اینترنت در آمریکا کم‌تر از چهار مگابیت در ثانیه است که این کشور را در رتبه‌بندی جهانی در رتبه دوازدهم پس از کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن قرار می‌دهد.

انجمن گویندگان جوان از خبرنگاران تست دوبله می‌گیرد

Posted: 07 Aug 2010 12:38 PM PDT

انجمن گویندگان جوان به مناسبت روز خبرنگار، از خبرنگاران علاقمند به دوبلاژ تست رایگان دوبله می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، انجمن گویندگان جوان با تبریک فرارسیدن روز خبرنگار، به مناسبت این روز برای پنجمین سال متوالی از خبرنگاران علاقمند به هنر دوبلاژ دعوت به همکاری می‌کند.

کلیه خبرنگاران می‌توانند از ساعت 15 الی 17 روز یکشنبه 17 مرداد ماه با همراه داشتن کارت خبرنگاری در محل انجمن واقع در فلکه دوم صادقیه، ابتدای بلوار فردوس، بین ولیعصر و قبادی، پلاک 112 حضور به هم رسانده و از مزیت گزینش به صورت رایگان و بدون نوبت برخوردار شوند.

انجمن صنفی گویندگان جوان تهران در آغاز ششمین سال فعالیت خود با دوبله بیش از 600 عنوان فیلم و انیمیشن برای سازمان صداوسیما و موسسات ویدئو رسانه افتخار همکاری با جوانان هنرمند کشور را داشته است.

از محصولات دوبله شده توسط این انجمن می‌توان به فیلم‌های ماشین‌ها، در جستجوی نمو، گارفیلد2، شگفت‌انگیزان، شرک1 تا 4، رئیس مزرعه، روبات‌ها، عصر یخبندان1 تا 3، کارخانه هیولاها، داستان اسباب‌بازی 1 تا 3، تنها در خانه، پاندای کونگ‌فوکار، بری زنبوری، ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی، بالا، سرود سال نو و مجموعه‌های فوتبالیست‌ها و ترمیناتور اشاره کرد.

رئیس گوگل: مردم هنوز برای انقلاب فناوری آمادگی ندارند

Posted: 07 Aug 2010 12:38 PM PDT

رئیس گوگل در کنفرانسی که با هدف حل مشکلات دنیا از راه فناوری برگزار شده بود گفت: انقلاب فناوری بسیار نزدیک شده است در حالی که ما هنوز برای پذیرش این انقلاب آمادگی نداریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، تکنونومی کنفرانسی است که در آن کارشناسان و متخصصان دنیای فناوری به بررسی مشکلات دنیا که می توانند با کمک فناوری حل شوند به بحث و تبادل نظر می پردازند.

اریک اشمیت رئیس گوگل در این کنفرانس اظهار داشت: "هر دو روز یکبار 5 اگزابایت (5 میلیارد گیگابایت) اطلاعات در روی شبکه تولید می شوند. از سرورهای گوگل میلیاردها اطلاعات عبور می کند و امروز از روی این موتور جستجو می توان بدون هیچ دشواری هویت، تمایلات، موقعیت فعلی و موقعیت جغرافیایی کاربران را شناسایی کرد. برای دستیابی به این اطلاعات تنها کافی است که 14 عکس روی فیس بوک بگذارید."

وی افزود: "فکر نمی کنید که 14 عکس از خودتان روی شبکه دارید؟ اما حتما روی فیس بوک عکسهایی گذاشته اید. مردم همیشه دستگاههای مفید را برای کاری که می خواهند انجام دهند پیدا می کنند. در حقیقت دیگر به انقلاب فناوری نزدیک شده ایم، این درحالی است که مردم هنوز برای ورود به انقلاب که منتظر ما است آماده نیستند و هنور نگرانیهای زیادی برای محافظت از حریم شخصی خود روی وب دارند. چیزی که امروز دیگر حفظ آن غیرممکن است."

براساس گزارش وب نیوز، به گفته رئیس گوگل، زمانی که کاربران عکسها و اطلاعات ساده خود را روی شبکه های اجتماعی قرار می دهند این اطلاعات توسط سرورها تحلیل می شوند و از این طریق می توان به راحتی با استفاده از یکسری از پیش بینی های هوش مصنوعی ماشینهای محاسبه گر به تمام این اطلاعات دست یافت. بنابراین دیگر بسیار دشوار است که بخواهیم در روی اینترنت از حریم شخصی خود محافظت کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر