۱۳۸۹ مرداد ۱۷, یکشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


همزمان با روز خبرنگار «راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایران» راه‌اندازی شد

Posted: 08 Aug 2010 04:25 PM PDT

همزمان با ۱۷ مردادماه روز خبرنگار، «راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایران» در پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه رسانه و ارتباطات (مدیانیوز) راه‌اندازی شد.

این راهنمای آنلاین، شامل مجموعه اطلاعات اولیه‌ای است که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایرانی ممکن است در انجام فعالیت‌‏‏های کاری‌شان به آنها احتیاج پیدا کنند.

در این راهنمای آنلاین بخش‌هایی برای معرفی تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران، قوانین و مقررات مربوط به حوزه روزنامه‌نگاری، مراکز آموزشی برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، کتاب‌های مربوط به روزنامه‌نگاری، منابع آنلاین مربوط به حوزه روزنامه‌نگاری و رسانه‌های فعال در ایران در نظر گرفته شده است.

راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایران از طریق نشانی اینترنتی guide.medianews.ir قابل دسترس است.

خبرنگاران از فوق‌العاده مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند می‌شوند

Posted: 08 Aug 2010 01:18 PM PDT

معاون اول رییس جمهور از مصوبه جلسه روز خبرنگار (17 مرداد ماه) هیات دولت، برای بهره مندی خبرنگاران از فوق العاده مشاغل سخت و زیان آور و محاسبه سنوات خدمت آنها با ضریب یک و نیم، خبرداد.

به گزارش ایرنا، محمد رضا رحیمی شامگاه یکشنبه پس از جلسه هیات دولت در جمع حبرنگاران گفت: ‌براساس تصمیم جدید دولت، شغل خبرنگاری در زمره مشاغل سخت و زیان آور تلقی می شود بنابر این سنوات خبرنگاران مشمول قانون نحوه محاسبه بازنشستگی به تناسب ایام اشتغال و با ضریب یک و نیم محاسبه می شود.

معاون اول رییس جمهور افزود:‌ بر اساس این مصوبه خبرنگاران مانند جانبازان و ایثارگران از مزایا و فوق العاده های مشاغل سخت و زیان آور بهره مند می شوند.

تفاوت‌های استفاده از فن‌آوری در نقاط مختلف جهان

Posted: 08 Aug 2010 01:18 PM PDT

طبق یافته‌های یک بررسی، مردم در چین روزانه نصف آمریکایی‌ها به تماشای تلویزیون می‌نشینند اما بیش‌تر امکان دارد ویدیو را در رایانه یا تلفن همراهشان تماشا کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس یافته‌های بررسی نیلسن از عادت‌های فن‌آوری مردم جهان که با نظرسنجی از 27 هزار مصرف‌کننده آنلاین در 55 کشور انجام گرفته، تماشای ویدیو برروی تلفن همراه در کشورهای آسیا و اقیانوسیه بسیار متداول‌تر از آمریکا یا اروپا است.

در حالیکه آمریکایی‌ها در ماه مارس بیش از پنج ساعت در روز تلویزیون تماشا کردند، این زمان برای شهروندان چینی معمولی در روز دو ساعت و 36 دقیقه بود.

طبق این گزارش که به چگونگی استفاده از فن‌آوری در بخش‌های مختلف جهان اشاره دارد، درصد بالاتری از آمریکایی‌ها نسبت به چینی‌ها شمار زیادی کانال تلویزیون کابلی در خانه دارند. در حالی که تایلند با دو ساعت و 11 دقیقه کم‌ترین میزان تماشای تلویزیون را دارد.

هم‌چنین مردم در چین و هنگ‌کنگ بیش‌تر مایلند ویدیو را در رایانه‌های محل کار مشاهده کنند در حالی که شهروندان آمریکایی 40 درصد کم‌تر از همتایانشان در جهان در محل کار ویدیو تماشا می‌کنند.

بنا بر این بررسی، مردم عربستان سعودی و پاکستانی‌ها ممکن است دست کم دو برابر بیش‌تر از دیگران در جهان، رایانه لوحی یا قصد خرید آن را داشته باشند، در حالی که در آمریکا که خانه اپل و آی پد است، مردم تقریبا 20 درصد کم‌تر به این دستگاه علاقه دارند.

چشم در برابر چشم: حمله به حریم خصوصی بنیان‏گذار فیس‌بوک

Posted: 08 Aug 2010 01:18 PM PDT

مردی که زندگی 500 میلیون انسان را به کتابی گشوده شده تبدیل کرده است از این پس دیگر نمی تواند بدون اینکه همه بدانند چه اتومبیلی سوار می شود، پاتوقش کجاست و چه نوع کفشی به پا می کند از خانه خارج شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وب سایتی که قصد دارد پا را از مرزهای زندگی خصوصی "مارک زاکربرگ" بنیان گذار شبکه اجتماعی فیس بوک فراتر بگذارد پیامی را خطاب به وی منتشر کرده است: "آقای فیس بوک! به جهانی که خود آن را خلق کرده اید خوش آمدید...چه آن را دوست داشته باشید چه نداشته باشید!"

با توجه به آثار مخربی که شاهکار "مارک زاکربرگ"، یعنی شبکه اجتماعی فیس بوک بر روی حریم خصوصی کاربران اینترنت داشته است، این وب سایت تصمیم به استخدام یک عکاس برای تعقیب این مولتی میلیاردر 26 ساله و انتشار عکسهایی از خانه، خودرو، دوستان و کلا زندگی وی گرفته تا طعم از بین رفتن حریم خصوصی زندگی افراد را به وی بچشاند؛ چشم در برابر چشم!

"رایان تایت" دبیر این وب سایت که قصد انتشار تصاویری متعدد از زندگی خصوصی زاکربرگ دارد، می گوید: "به نظر نمی آید مدیر عامل فیس بوک چندان اهمیتی برای حریم خصوصی کسی قائل باشد. از این رو فکر کردیم شاید بد نباشد چند روزی به تعقیب وی بپردازیم و تجربیات زندگی او را با همه در میان بگذاریم...اگر این کار کمی به نظر شما ناخوشایند می آید، فراموش نکنید زاکربرگ مدیر وب سایتی است که اطلاعات خصوصی صدها میلیون کاربر فیس بوک را در اختیار همه مردم جهان قرار داده است."

از سویی دیگر بسیاری با سرک کشیدن به زندگی شخصی زاکربرگ به شدت مخالف بوده و خواستار برکناری "تایت" شده اند. زاکربرگ در حال حاضر با چهار میلیارد دلار سرمایه دویست و دوازدهمین ثروتمند جهان است. اما با وجود ثروت زیاد، تصاویر منتشر شده خانه ای ساده و اجاره ای، خودرویی 20 هزار دلاری و یک گوشی آی-فن را از زندگی زاکربرگ نمایان کرده اند.

زاکربرگ تا کنون درباره نقشه ای که برای زندگی و حریم خصوصی وی کشیده شده اظهار نظری نکرده است اما در گذشته و در کنفرانسهای خبری متعدد درباره حریم خصوصی اظهار نظرهای جالبی کرده است. از جمله در واه ژانویه به نشریه Techcrunch گفته بود که "امروز دیگر عصر حریم خصوصی به پایان رسیده است."

بر اساس گزارش فاکس نیوز، برخی از متخصصان حقوقی اینترنت با استقبال از انتشار تصاویر زاکربرگ آن را شیوه ای هوشمندانه خواندند که می توان با استفاده از آن از گفته های زاکربرگ علیه خودش استفاده کرد.

حمایت نیمی از جوانان عرب از اعمال محدودیت بر اینترنت

Posted: 08 Aug 2010 01:12 PM PDT

نزدیک به نیمی از جوانان و نوجوانان عرب در خاورمیانه از اعمال محدودیت های بیشتر بر اینترنت حمایت می کنند.

به گزارش فارس به نقل از آی تی پی، بر اساس یک بررسی انجام شده در دانشگاه آمریکایی شهر بیروت که با استفاده از نظرات 2744 نفر از دانشجویان و دانش آموزان دبیرستانی در کشورهای اردن، لبنان و امارات صورت گرفته، حدود 40 درصد از پاسخ دهندگان تصریح کرده اند که خواستار افزایش محدودیت بر اینترنت هستند.

30 درصد هم گفته اند دوست دارند محدودیت های فعلی کاهش یابد و حدود 20 درصد هم گفته اند تمایل دارند با هیچ محدودیتی در زمان استفاده از اینترنت مواجه نباشند.

افرد شرکت کننده در این نظرسنجی بین 13 تا 28 سال سن داشته اند. امروزه بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه ها به منظور جلوگیری از اتلاف وقت افراد و جلوگیری از دسترسی به محتوای نامناسب محدودیت هایی را بر نحوه استفاده از اینترنت وضع می کنند.

در این نظرسنجی تعداد افرادی که گفته اند اینترنت باید به طور کامل محدود و بلوکه شود تنها 5 درصد بوده است. همین تحقیق نشان می دهد بخش قابل توجهی از جوانان عرب اکثر اوقات خود را صرف مطالعه اخبار و قرائت رسانه های چاپی و سنتی می کنند، اما میزان تولید محتوا توسط آنها بسیار محدود است.

همچنین در میان جوانان تولیدکننده محتوا تمایل به انجام این کار به زبان انگلیسی در مقایسه با زبان عربی بسیار بیشتر است و همین مساله موجب برخی نگرانی ها شده است.

امکان افزایش عمر باتری لپ‌تاپ‌ها تا ۴۰ ساعت

Posted: 08 Aug 2010 01:12 PM PDT

"ماری لو جپسن " که در زمینه فناوری‌های وابسته به نمایشگرها فعالیت می‌کند، فناوری جدیدی با نام Pixel Qi تولید کرده که باعث می‌شود رایانه‌های قابل‌حمل کم‌مصرف‌تر شوند.

به گزارش فارس به نقل از تک‌ورلد، با این فناوری جدید باتری‌های استاندارد لپ‌تاپ‌ها می‌توانند پیش از شارژ مجدد، بین 20 تا 40 ساعت کار کنند.

جپسن که پیش‌تر مدیر مرکز نمایشگرها در شرکت اینتل بود و مدیریت مرکز فناوری در طرح "هر کودک یک لپ‌تاپ "(OLPC) را برعهده داشت، در نظر دارد عرضه نمایشگرهای کم‌مصرف برای رایانه‌های قابل‌حمل و کتاب‌های الکترونیکی را در نیمه دوم سال جاری آغاز کند.

این نمایشگرها که به حالت رنگی با کیفیت HDTV برای پخش تصاویر مجهز شده‌اند، به گونه‌ای ساخته شده‌اند که کاربر می‌تواند اطلاعات منتشر شده در آن‌ها را زیر نور مستقیم آفتاب نیز مشاهده کند.

نمایشگرهای کم‌مصرف که قابلیت استفاده زیر نور مستقیم آفتاب را دارند، یکی از خاصیت‌های اصلی و اساسی در لپ‌تاپ‌های XO طرح OLPC محسوب می‌شوند. هزینه این نمایشگرها نسبت به نمایشگرهای LCD یک‌سوم است و یک‌دهم این نمایشگرها انرژی مصرف می‌کنند.

جپسن با ارسال یک پست الکترونیکی گفت: «ما در فناوری Pixel Qiشاهد سری جدید نوآوری‌ها بودیم که در لپ‌تاپ‌های OLPC عرضه می‌شوند». شرکت این محقق که موفق به تولید این نمایشگرها شده است، پس از نخستین سرمایه‌گذاری‌ها دفاتری را در شهرهای تایپه و سانفرانسیسکو تاسیس کرده است.

اینترنت پرسرعت ملاک توسعه است نه دایل.آپ / از ۹۵ درصد اینترنت محرومیم

Posted: 08 Aug 2010 01:12 PM PDT

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه توسعه یافتگی هر کشور نسبت به تعداد کاربران اینترنت پرسرعت آن سنجیده می شود گفت: در کشوری مانند کره جنوبی بیش از 30 میلیون نفر از اینترنت پرسرعت استفاده می کنند که از این حیث کاربران ایرانی به یک صدم این مقدار هم نمی رسند.

احمد معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با استناد به شاخص ای بین المللی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در بحث موبایل و تلفن ثابت ملاک سنجش تغییری نکرده و میزان استفاده کاربران از این فناوریها مبنای ضریب نفوذ محسوب می شود اما در حوزه فناوری اطلاعات و به ویژه اینترنت شاخصها نسبت به گسترش تکنولوژی تغییر می یابند به طوریکه در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت هر کشور از میزان دسترسی افراد به باند پهن محاسبه می شود.

وی با بیان اینکه تعداد کاربرانی که به اینترنت دسترسی داشته باشند دیگر معیار ضریب نفوذ اینترنت و توسعه یافتگی کشورها محسوب نمی شود اضافه کرد: تعداد کاربران اینترنت پرسرعت ایران در حد چند صد هزار نفر است که در این شاخص در رتبه بسیار پایینی قرار داریم.

معتمدی تاکید کرد: به نظر می رسد از لحاظ تعداد کاربر، حدود 20 تا 25 میلیون نفر در کشور از اینترنت استفاده می کنند اما باید توجه داشت که دیگر تعداد کاربر اینترنت، ملاک توسعه یافتگی نیست.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه رتبه کشور ما در دسترسی اینترنت پرسرعت در دنیا بسیار پایین است ادامه داد: دسترسی به اینترنت در ایران با محدودیت هایی مواجه است که این امر استفاده از کاربردهای مطلوب فناوریها را غیرممکن می سازد.

دکتر معتمدی با بیان اینکه هم اکنون دسترسی به اینترنت با سرعت 16 مگابیت بر ثانیه در کشورهای منطقه ممکن شده است به مهر گفت: در کشور ما محدودیت اینترنت با سرعت بیشتر از 128 کیلوبیت در ثانیه، امکان ارائه و بهره برداری از ابتدایی ترین خدمات را غیرممکن ساخته است.

به اعتقاد عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در استفاده از کاربردهای فناوری اطلاعات بسیار عقب تر از دیگر کشورها در حال حرکت هستیم به نحوی که در کشور ما حتی 5 درصد کاربردهایی که در دنیا از اینترنت استفاده می شود به کار نمی آید و به همین دلیل در رده بندی جهانی از نظر ابزارهای الکترونیکی و کاربردهای اینترنت رتبه خوبی را نتوانسته ایم به خود اختصاص دهیم.

وی گفت: سازمانها و مجامع بین المللی در مشخص کردن شاخصها از مسئولان داخلی اطلاعات دریافت می کنند، پس معیارها و سطح اندازه گیری کشورها کاملا مورد استناد بوده و به هیج وجه معنای غرض ورزی برای آن کاربردی ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت هشتم با بیان اینکه مشکل موجود در ورود تکنولوژی به کشور ما مربوط به عدم استفاده از ظرفیت ها نسبت به سرمایه گذاری های انجام شده است اضافه کرد: زمانی می توان از ظرفیت های ایجاد شده استفاده کرد که محدودیت های دسترسی به باند پهن برداشته شود.

نخستین شبکه کرد زبان خصوصی ترکیه راه‌اندازی شد

Posted: 08 Aug 2010 01:12 PM PDT

نخستین شبکه کرد زبان ترکیه با پخش هشت ساعت برنامه روزانه، کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، با گذشت دو سال راه‌اندازی نخستین شبکه دولتی کرد زبان کشور ترکیه توسط گروه رسانه‌ای دولتی تی.آر.تی (TRT) کشور ترکیه، اولین شبکه تلویزیونی خصوصی کرد زبان این کشور راه‌اندازی شود.

به گزارش حریت، این شبکه «دنیا» نام داشته و از روز گذشته پخش آزمایشی برنامه‌های خود را آغاز کرده است.

البته این شبکه روزانه تنها هشت ساعت برنامه دارد، هرچند که مقامات شبکه دنیا قصد دارند که در سال‌های آتی آن را به یک شبکه 24 ساعته تبدیل کنند.

رادیو؛ رسانه اول انگلیس

Posted: 08 Aug 2010 01:12 PM PDT

با وجود افزایش شبکه‌های تلویزیونی در انگلیس در سال‌های اخیر، رادیو هم‌چنان رسانه‌ی اول این کشور است.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که در سال‌های اخیر تعداد شبکه‌های‌ تلویزیونی انگلیس رشد چشم‌گیری داشته و استفاده از اینترنت و دستگاه‌های پخش موسیقی mp3 نیز به‌شدت رواج یافته، بررسی‌ها نشان می‌دهد که رادیو هم‌چنان رسانه‌ی اول مردم این کشور است.

به گزارش تلگراف، شبکه های رادیویی انگلیس بویژه رادیویک، بی.بی.سی چهار و لایو اسپرت روزانه میلیون‌ها شنونده داشته و سالانه در حدود چهار درصد نیز به شنوندگان شبکه‌های رادیویی انگلیسی افزوده می‌شود، این درحالی است که براساس نظرسنجی‌های انجام شده، داستان‌های درام پرطرفدارترین برنامه‌ی رادیویی در کشور انگلستان محسوب شده و پس از آن، گزارش زنده مسابقات ورزشی و برنامه‌ی اخبار در رده‌های بعدی قرار دارند.

پیگیری استراتژی «اجتماعی» گوگل با خرید جدید

Posted: 08 Aug 2010 12:59 PM PDT

گوگل با دنبال کردن فرصت‌های شبکه اجتماعی، شرکت سرگرمی آنلاین "اسلاید" را خریداری کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش تک کرانچ، گوگل این شرکت را به مبلغ 182 میلیون دلار خریداری کرده اما نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه، ارزش این قرارداد را 228 میلیون دلار ذکر کرده است.

شرکت "اسلاید" برنامه‌های اجتماع مجازی مورد استفاده در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و مای اسپیس طراحی می‌کند که شامل سوپرپاک پتس، تاپ فیش و سوپرپاکس است.

هدف از فعالیت‌های "اسلاید" ساخت اجتماع‌های مجازی عنوان شده که امکان ساخت و توزیع اقلام مجازی را فراهم می‌کنند. پیش‌بینی شده بازار کالاهای مجازی در سال جاری در آمریکا به 1.6 میلیارد دلار برسد.

گوگل و اسلاید درباره این قرارداد اظهارنظر نکرده‌اند. گزارش‌های متعدد حاکیست که گوگل به تازگی در زینگا که شرکت سازنده بازی محبوب فارمویل در فیس بوک است نیز سرمایه‌گذاری کرده است. گزارش‌های دیگر هم به مذاکره گوگل با شرکت‌های بازی دیگر اشاره داشته‌اند.

حرکت گوگل به سوی بازی‌های اجتماعی نمایانگر جدیدترین تلاش این شرکت برای کسب کاربران بیش‌تر و درآمد تبلیغاتی بالاتر است که به‌طور فزاینده در شبکه‌های اجتماعی جریان دارند.

ایمیل موبایل جایگزین ایمیل دسکتاپ می‌شود

Posted: 08 Aug 2010 12:59 PM PDT

بررسی از آنچه کاربران در اینترنت انجام می‌دهند، نشان می‌دهد در فعالیت‌های آنلاینی که از طریق تلفن‌های هوشمند انجام می‌گیرد، ای‌میل سلطان بلامنازع است.

به گزارش ایسنا، بررسی نیلسن از فعالیت‌های 200 هزار کاربر آمریکایی و مقایسه آن با نتایج بررسی سال گذشته نشان داده استفاده از ای‌میل در رایانه‌های رومیزی از 12 درصد به 8.3 درصد تنزل کرده و در میان فعالیت‌های آنلاین محبوب به رده سوم پس از شبکه اجتماعی و بازی‌ها سقوط کرده است.

در این بین زمان صرف شده برروی ای‌میل در دستگاه‌های قابل حمل از 37 درصد به 42 درصد رسیده است که به طور روشن آن را فعالیت آنلاین برتر در دستگاه‌های قابل حمل می‌سازد.

این گرایش بازتاب اتکای افزایش یافته برروی پلتفرم‌های رایانش موبایل مانند تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی است. بررسی قبلی انجام گرفته از سوی رینگ سنترال نشان داد که 34 درصد از کاربران اداری حرفه‌یی، بیش‌تر کسب و کارشان را از طریق تلفن هوشمند انجام می‌دهند تا رایانه‌های رومیزی.

یافته‌های این بررسی خبر خوبی برای پلتفرم‌هایی مانند اکسچنج مایکروسافت محسوب می‌شود که در بسیاری از تلفن‌های هوشمند مانند آیفون وجود دارد و از سوی دیگر خبر بدی برای برنامه‌های ای‌میل رومیزی مانند اوت لوک مایکروسافت خواهد بود.

۱۱ هزار نفر در عرصه خبر و اطلاع‏رسانی در ایران فعالیت دارند

Posted: 08 Aug 2010 12:59 PM PDT

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق آمارهای موجود 11هزار نفر در عرصه خبر و اطلاع رسانی در کشور فعالیت دارند که از این تعداد، اطلاعات هشت هزار نفر در بانک اطلاعات این معاونت ثبت شده است.

محمدعلی رامین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: همچنین تعدادی از خبرنگاران به صورت رسمی و استخدامی در برخی نهادها و سازمان‌های خبری مشغول خدمت هستند.

وی همچنین درباره چند شغلی بودن خبرنگاران گفت: از نظر معاونت مطبوعاتی این موضوع ایرادی ندارد و هر کسی که بتواند انرژی خود را در رسانه های مختلف به کار ببرد، از آن استقبال می‌کنیم.

رامین کمک برای رفع اشکالات فنی و قانونی حرفه خبرنگاری، تلاش برای جلب اعتماد مسوولان نسبت به خبرنگاران و آموزش‌های ضمن خدمت به منظور افزایش ضریب نفوذ خبرنگاران و رسانه ها در جامعه را از جمله فعالیت های خود در طول تصدی پست معاونت مطبوعاتی بیان کرد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این معاونت در تلاش است تا حضور رسانه ها و خبرنگاران را از عرصه ملی به بین المللی گسترش دهد.

وی در عین حال گفت: در تلاش هستیم مخاطبان رسانه ها را در عرصه ملی افزایش دهیم و برای رسیدن این امر باید خود رسانه ها نیز پیشقدم شوند و از انعکاس اخبار و اطلاعات مغایر با نیازها و خواست‌های مردم جلوگیری کنند.

رامین همچنین در پاسخ به ادعای رسانه های غربی مبنی بر اینکه خبرنگاران و رسانه های ایرانی آزادی بیان ندارند، افزود: انتظارم از رسانه های غربی این است که برای ادعای خود مصداق بیاورند که کدام رسانه غربی اجازه می‌دهد افراد در خلاف جهت قانون اساسی و مبانی حکومتشان، فعالیت رسانه ای کنند.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما آزادی رسانه ها بسیار گسترده است، گفت: این‌ آزادی ها در حدی است که گاهی اوقات، برخی افراد خواسته یا ناخواسته قوانین را زیر پا می‌گذارند که نظام جمهوری اسلامی با رافت و اغماض نسبت به این افراد برخورد می‌کند.

۱۰ برابر شدن هزینه‌های تبلیغاتی در فیس‌بوک

Posted: 08 Aug 2010 12:59 PM PDT

بزرگ‌ترین تبلیغات‌کنندگان فیس بوک، هزینه‌های خود در این شبکه اجتماعی را با عبور شمار مشترکان آن از مرز نیم میلیارد نفر، حداقل 10 برابر در سال گذشته افزایش دادند.

به گزارش ایسنا، به گفته مدیر عملیاتی فیس بوک، برخی از تبلیغات کنندگان هزینه‌هایشان را تا 20 برابر یا بیش‌تر افزایش داده‌اند.

قیمت‌های تبلیغات این سایت حتی با وجود رشد دارایی‌های حاصل از رشد کاربران در این شبکه اجتماعی یا صفحاتی که می‌توانند تبلیغات نمایش دهند، ثابت مانده است.

فیس بوک در حال جلب تبلیغات‌کنندگان بوده و روند خریدهای خود را افزایش داده تا بتواند از بیش از 500 میلیون کاربری که برای استفاده از این سایت پول پرداخت نمی‌کنند، سود ببرد.

بر اساس گزارش بیزنیس ویک به نقل از منابع آگاه، دارنده این سایت که بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان است، ممکن است تا سال 2012 برای عرضه سهام عمومی دست نگه دارد تا مارک زوکربرگ، مدیر اجرایی فیس بوک زمان بیش‌تری برای افزودن به فروش و جلب کاربران داشته باشد.

این شرکت قصد دارد شرکت‌های نوپای بیش‌تری را خریداری کند تا بتواند برای نگه داشتن کاربران در این وب سایت به مدت طولانی‌تر و نمایش تبلیغات برای آن‌ها امکانات و ویژگی‌های بیش‌تری را بسازد.

فیس بوک که در سال 2004 توسط مارک زوکربرگ که در آن زمان دانشجوی دانشگاه هاروارد بود، در خوابگاه این دانشگاه بنیان‌گذاری شد به کاربران امکان می‌دهد، عکس، ویدیو، پیام کوتاه و اطلاعات دیگر را با گروه‌هایی از دوستانشان به اشتراک بگذارند.

بر اساس اعلام کام اسکار، فیس بوک سال گذشته چهارمین وب سایت پربازدیدکننده در آمریکا پس از گوگل، یاهو و مایکروسافت شد. فروش فیس بوک ممکن است دست کم از 700 تا 800 میلیون دلار در سال گذشته به حداقل 1.4 میلیارد دلار در سال 2010 برسد.

کامپیوترهای «مک» محبوب دانشگاهیان

Posted: 08 Aug 2010 12:59 PM PDT

استفاده از رایانه های مک توسط دانشجویان و دانشگاهیان طی ماه های اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش فارس به نقل از فورچون، بررسی جدید موسسه Trip Chowdhry نشان می دهد 70 درصد از دانشجویان تازه وارد به دانشگاه ها از محصولات مک و به خصوص رایانه های مکینتاش استفاده می کنند. این رقم نسبت سال گذشته حدود 15 درصد افزایش یافته است.

به طور کلی رایانه های ساخت اپل در میان 27 درصد از دانشجویان محبوبیت داشته و توسط آنها مورد استفاده قرار می گیرد. در محیط های دانشگاهی بعد از اپل رایانه های ساخت دل با 24 درصد در رتبه دوم هستند.

رتبه سوم نیز متعلق به رایانه های ساخت HP است. این رایانه ها توسط 15 درصد دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرند. توشیبا با 10 درصد محبوبیت در رتبه چهارم است و رایانه های سونی با 5 درصد در رتبه پنجم است. دیگر یافته های این تحقیق به شرح زیر است.

95 درصد از دانشجویان حداقل مالک یک رایانه هستند. 83 درصد از آنها از لپ تاپ استفاده می کنند، 24 درصد از رایانه رومیزی بهره می برند و 15 درصد هم از هر دو استفاده می کنند.

27 درصد از مالکان لپ تاپ از مک و محصولات دل در رتبه دوم است.
در میان کسانی که قصد دارند در آینده رایانه بخرند 87 درصد ترجیح می دهند لپ تاپ بخرند و از این افراد 47 درصد دوست دارند تولیدات اپل را خریداری کنند.

تبریک‌ها و بیانه‌های مربوط به روز خبرنگار

Posted: 08 Aug 2010 12:59 PM PDT

بیانیه سپاه به مناسبت روز خبرنگار

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت هفدهم مرداد ماه روز خبرنگار، اصحاب رسانه، خبرنگاران و فعالان عرصه اطلاع‌رسانی را افسران خط مقدم نبرد رسانه‌ای ایران اسلامی با امپریالیسم رسانه‌ای دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از سپاه نیوز؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: هفدهم مرداد ماه سالروز شهادت محمود‌ صارمی و روز خبرنگار فرصت مناسبی برای بازخوانی کارنامه سراسر شور و شعور خبرنگاران متعهد رسانه‌های رسالت آشنا برای آگاهی‌بخشی به ملت ایران، بویژه در صحنه‌های سرنوشت‌ساز و حساس میهن اسلامی به شمار می‌رود.

این بیانیه می‌افزاید: خبرنگاران چشم ناظر و مطمئن ملت برای حضور هوشمندانه و صادقانه در حوادث، رخدادها و رویدادهای داخلی و خارجی و عامل اصلی در عرضه و انتقال دقیق، صریح و صحیح واقعیات و حقایق به افکار عمومی و در چارچوب هوشیارانه به منافع و مصالح ملی است.

این بیانیه در ادامه با اشاره به رسالت سترگ و خطیر جامعه رسانه‌ای کشور در همراهی با تحولات علمی و رشد و توسعه حیرت‌انگیز فناوری‌های ارتباطات و اطلاع‌رسانی آورده است: تولید، پردازش و نشر اطلاعات همواره با نام خبرنگاران پیوند خورده است و امروز ملل و جوامعی که تعالی و ترقی آنان در سپهر دانایی و توانایی از درخشندگی خاصی برخوردار است اصحاب خبر و رسانه را بعنوان یکی از عوامل مهم در دست‌یابی به موفقیت‌ و سربلندی مورد تکریم و ستایش قرار می‌دهند.

این بیانیه با برشماری تهدیدات فراروی رسانه‌ها و خبرنگاران و تبیین راهبرد نظام سلطه در قلب حقایق و واقعیات از طریق مدیریت و سازماندهی رسانه‌های وابسته، مهندسی جریان‌های خبری و بکارگیری خبرنگاران تربیت شده در محافل ابر رسانه‌های غربی - صهیونیستی، مسوولیت خبرنگاران جامعه ایرانی را بسیار خطیر معرفی و تصریح کرده‌ است: اصحاب رسانه بویژه خبرنگاران فهیم و با بصیرت ایرانی می‌توانند با خلاقیت، هوشمندی و اتخاذ شیوه‌های کارآمد، مؤثر و متفاوت و توام با انصاف و واقع گرایی، اهداف شوم و رفتارهای دروغین رسانه‌های سلطه‌ را افشا و منافع و مصالح سلطه‌گران و قدرت‌های زورگوی جهانی را به چالش بکشانند و با شناسایی و حمله به نقاط آسیب‌پذیر جریان خبری - اطلاع‌رسانی دشمنان انقلاب و نظام، قدرت‌ رسانه‌ای ایران اسلامی را در این مصاف نابرابر و معنادار به آنان تحمیل کنند.

این بیانیه در پایان با تبریک روز خبرنگار به جامعه رسانه‌ای و آحاد خبرنگاران فهیم، فعال و متعهد کشور و قدر‌دانی از تعامل مثبت و سازنده با روابط عمومی سپاه و تجلیل از همت جدی آنان در انعکاس کارکردها، دستاوردها و توانمندی‌های اقتدارآفرین سپاه در عرصه‌های مختلف - بویژه در حوزه نمایش قدرت بازدارندگی و آمادگی‌های همه جانبه دفاعی پاسداران انقلاب در رزمایش‌های یگانی - آورده است: بی تردید جامعه رسانه‌ای میهن اسلامی خط مقدم رویارویی با تهدیدات و جنگ نرم دشمنان انقلاب و نظام و آینه آرمان، اندیشه و فرهنگ مقاومت و ایستادگی ملت ایران محسوب می‌شود که با دمیدن روح بالندگی و اعتماد به نفس به اقشار و آحاد مختلف جامعه بویژه نسل جوان، می‌تواند ستیز رسانه‌ای غرب با استقلال، آزادی و عدالت‌خواهی ایرانیان غیور و غیرتمند را ناکارآمد و همانند عرصه‌های گوناگون دیگر با شکست خفت‌بار و مقتضحانه مواجه سازد.


وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی: ۱۷ مرداد روز عزت و سربلندی خبرنگاران است

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت‌: 17 مرداد، روز عزت‌، سربلندی و سپاس از تلاش های شبانه روزی خبرنگاران است.

به گزارش ایرنا، دکتر مرضیه وحید دستجردی در آیین گشایش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ( وبدا)، در آستانه روز خبرنگار اظهار داشت: امروزه رسانه ها به مثابه دانشگاههای عمومی جامعه و یکی از گروههای مرجع به شمار می ایند که در شکل گیری افکار عمومی نقش مهمی را ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه حوزه سلامت شامل تمام برهه های زندگی فرد از بدو تولد تا زمان مرگ وی می شود، گفت‌:‌ با توجه به اینکه قراراست جمهوری اسلامی ایران، در افق 1404 سالم ترین مردم منطقه را داشته باشد، بنابراین رسانه ها ، نقش مهمی را در سلامت مردم در چشم انداز 20 ساله کشور ایفا می کنند.

وزیر بهداشت با تاکید بر گسترش سطح تعاملات رسانه ها با وزارت بهداشت افزود‌: وجود رسانه ها و فعالیت های آنها در حوزه سلامت از اولویت های بزرگ وزارت بهداشت است و بدون فعالیت رسانه ها و خبرنگاران نمی توان به اهداف سلامت در جامعه دست یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش، یافته های یک پژوهش در کمیته اخلاق پزشکی یکی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور را یادآور شد و گفت:‌ بر اساس این یافته ها، مردم حدود 40 درصد اطلاعات پزشکی را از پزشکان ، 40 درصد دیگر اطلاعات پزشکی را از رسانه های تصویری و 20 درصد دیگر را از رسانه های مکتوب دریافت می کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت‌: براساس این یافته ها، دانشجویان کشور، حدود 85 درصد اطلاعات مربوط به سلامت را از رسانه های مکتوب دریافت می کنند که نشاندهنده توجه اقشار مختلف به انواع رسانه هاست.

وحید دستجردی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت، هیچ تبعیضی را نسبت به هیچ رسانه ای ایجاد نمی کند،‌ گفت‌: برای این وزارتخانه تمام رسانه ها اعم از مکتوب و تصویری اهمیت دارد زیرا معتقدیم که این رسانه ها هستند که می توانند در مردم تغییر نگرش در سبک زندگی در رابطه با سلامتشان ایجاد کنند.

وی به عنوان مثال ، به نقش و تعامل سازنده خبرنگاران در رابطه با آنفلوآنزای نوع A و پیشگیری از این بیماری در کشور اشاره کرد و افزود: اگر رسانه ها به موقع اطلاع رسانی نمی کردند، امروز به دو مورد مرگ و میر در یک میلیون جمعیت مبتلا بر اثر این بیماری، دست نمی یافتیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: ‌براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به آنفلوآنزای نوع A بین دو تا چهارده و نیم نفر به ازای هر یک میلیون نفر است که با همکاری رسانه ها، ایران حداقل این مرگ و میر را داشت.

وی به عنوان نمونه به تعداد 46 تخت آی.سی. یو در بیمارستان هفتم تیر تهران اشاره کرد و گفت‌: مصدومان حوادث ترافیکی بین 80 تا 90 درصد افراد بستری در این تخت ها را تشکیل می دهند که از این تعداد، 50 درصد آنها به موتور سوارها ارتباط می یابد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت‌: کاهش مصدومین حوادث ترافیکی به تغییر در شیوه زندگی مرتبط است که در این میان، نقش رسانه ها بسیار پر رنگ است.

ضرغامی؛ روز خبرنگار را تبریک گفت

رییس سازمان صدا و سیما به مناسبت 17 مرداد(روز خبرنگار) پیامی را منتشر کرد.
به گزارش ایلنا، متن کامل پیام ضرغامی بدین شرح است:

برای ساختن جهانی نو کوشیدن، حریم قلم را نگاه داشتن، برای صید " مروارید حقیقت" دل به دریای خطر سپردن، کار انسانهای متعهدی است که هرروز پرده از روی ناآگاهی و بیخبری ‌برمی‌دارند و" بیداری" را نوید می‌دهند، اینان " خبرنگارند".

"17 مرداد" روز" خبرنگار" است، روز" صاحب خبرانی" که بازتابانیدن "واقعیت" را بدون شرط و در هر شرایطی پذیرفته‌اند و به نیکی آن را به انجام می‌رسانند.

"17 مرداد" روز "جان آگاهانی" است" جان پرور" که جان عزیز را بر سر "بیداری" و" آگاهی و پویایی" نهادند.

با گرامیداشت یاد و نام "شهدای شهد نوش خبر" به ویژه شهیدان" رسانه ملی"، این روزرا به همه "راهیان وادی آگاهی" و" راویان عشق و آزادی" و نیک اندیشان بلندنظر عرصه " اطلاع رسانی" تبریک می‌گویم.

سازمان اوقاف و امور خیریه روز خبرنگار را تبریک گفت

سازمان اوقاف و امور خیریه با انتشار بیانیه ای روز خبرنگار را تبریک گفت.

به گزارش ایلنا متن کامل این بیانیه بدین شرح است: 17مرداد ماه یادآور تلاش و تکاپوی از خودگذشتگانی است که سهم مهمی را در آگاهی، دانایی، بصیرت مردم سرزمین کشورمان بر عهده دارند.

سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که به نام روز خبرنگار نامگذاری شده تاکیدی بر تلاش ایثارگرانه و مجاهدت عاشقانه خبرنگاران اصحاب رسانه دارد که با قلم، کلمه و اندیشه زندگی می‌آفرینند و بر کالبد جامعه طراوت، شادابی و آگاهی می‌بخشند.

سازمان اوقاف و امور خیریه با گرامیداشت این روز فرخنده و تبریک به همه خبرنگاران و پیام‌آوران دانش‌ و آگاهی، امیدوار است مسئولان محترم با تلاش و پیگیری و تصویب قوانین و مقررات لازم، ضمن کاستن از بار آلام و سختی‌ها و مشکلات شغلی خبرنگاران عزیز راه را بر توسعه روزافزون رسانه‌ها در بخش‌های مختلف، پاسخگویی به نیازها و شفاف‌سازی هر چه بیشتر فرآیند اطلاع‌رسانی هموار سازند.

حوزه هنری روز خبرنگار را به اصحاب رسانه تبریک گفت

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی طی پیامی روز خبرنگار را به تمامی فعالان عرصه رسانه‌ تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ در این پیام آمده است: اصحاب رسانه انتقال دهندگان آگاهی به مردم هستند، واسطه دانستن مردم و در این راه مهمترین نقشی که می توانند ایفا کنند، برگزیدن صداقت است.

در پیام حوزه هنری اضافه شده است: صداقت در انتقال حقیقت است که مردمی را به پیشرفت می‌رساند و آن چنان سطح آگاهی‌شان را بالا می برد که بتوانند پذیرای جامعه‌ای پیشرفته و سالم باشند و از سویی، عدم صداقت است که آنها را در بی خبری فرو می‌برد چونان که سالهای سال هم اگر بگذرد، پیشرفتی در امور مادی و معنوی خود نخواهند داشت.

همچین با تاکید بر نقش رسانه‌ها یادآور شده است: امروز به ویژه این نقش پررنگتر و مهمتر از هر دوره‌ای جلوه می کند چراکه نسل جوان علاقمند به دانستن هستند و در این راستا خبرنگاران برای آگاهی وظیفه مهمی ایفا می‌کنند.

و درپایان این پیام آمده است: همه این موارد حاکی از آن است که از آن جایی که انقلاب در دهه چهارم خود نقشه‌ها و برنامه هایی دارد، این مهم عملی نمی شود مگر این که آگاهی مردم افزایش یابد و در نهایت این که این مهم در گرو فعالیت صادقانه اصحاب رسانه است.

بیانیه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت روز خبرنگار

دبیرخانه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت روز خبرنگار بیانیه داد.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: «هفدهم مرداد‌ماه در هر سال یادآور شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی به دست گروهک آمریکایی طالبان در مزارشریف است، که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز خبرنگار نامیده شده است.

در این فرصت مغتنم است تمامی خبرنگاران و کلیه‌ی کسانی که در حوزه‌ی تولید و توزیع خبر فعال هستند، با تأمل بیش‌تر در کار خود و با نگاهی عمیق به حیطه‌ی وظایف و تأثیری که بر افکار عمومی جامعه دارند، سنگینی رسالت خود را بیش از پیش مدنظر داشته باشند.

امروز و در حالی که بنا به فرموده‌ رهبر معظم انقلاب، نظام جمهوری اسلامی در یک نبرد تمام‌عیار تبلیغاتی و رسانه‌یی با امپراتوری نظام‌ سلطه است، وظیفه‌ی خبرنگاری به معنای افشای چهره‌ی غیرانسانی دشمنان نظام اسلامی و قالب خبررسانی صحیح و فارغ از هرگونه حب و بغض، ترویج انتقاد سازنده، منصفانه و راهگشا و به دور هرگونه تضعیف و سیاه‌نمایی، خودداری از توجیه عملکرد‌های اشتباه و تلاش در جهت تکمیل نقاط ضعف، اهمیت روز‌افزون خود را نمایان ساخته است.

خبرنگار متعهد باید توجه داشته باشد که در دنیای رسانه‌یی امروز و در ورای هیاهو و جنجال‌های مدیریت‌شده توسط نظام رسانه‌یی امپراتوری سلطه، حقایقی ناب و مغفول‌ واقع‌شده، وجود دارد که میلیون‌ها فطرت حقیقت‌جو در سراسر جهان خواهان آگاهی از این حقایق هستند؛ حقایقی مانند توزیع ناعادلانه‌ی منابع در جهان امروز، ظلم و ستم رواداشته‌شده بر ملت‌های فلسطین، عراق، افغانستان و...، پیروزی‌ها و کامیابی‌های چشم‌گیر جریان مقاومت در برابر نظام سلطه که امروز انقلاب اسلامی و نظام برآمده از این انقلاب بر تارک این جریان می‌درخشد، تنها نمونه‌هایی از این حقایق هستند که در دیکتاتوری حاکم بر جریان غالب رسانه‌یی در جهان امروز عمدا مورد سانسور قرار می‌گیرند.

دبیرخانه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک روز خبرنگار به تمامی تلاش‌گران متعهد حوزه‌ی خبررسانی و تشکر از زحمات آنان در مسیر ایفای رسالت آگاه‌سازی، برای این عزیزان از درگاه خداوند متعال آرزوی توفیق در ایفای وظایف خود را مسألت دارد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر