MediaNews.ir |
- برنامههای ویژه فارسی.وان برای ساعات پیش از سحر ماه رمضان
- برنامههای ویژه صداوسیما برای ساعات پس از افطار ماه رمضان
- همه جوانان بریتانیایی به اینترنت دسترسی دارند
- ژاپنیها شیفته توییتر
- تاثیر منفی فیسبوک و سایتهای اجتماعی روی کارمندان
- خط مشی خبری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منتشر شد
- نشست خبری دبیرکل انجمن روزنامهنگاران مسلمان
- عباس کیارستمی رییس آکادمی فیلم آسیا شد
- «سریال فاصلهها با ۹۵ درصد و زیرهشت با ۸۵ درصد رضایتمندی مواجه است»
- هشدار به وزیران آلمانی برای اجتناب از آی.فون و بلک.بری
- بیل گیتس: اینترنت از دانشگاه هم مهمتر میشود
- تکذیب شد: امکان بازنشستگی خبرنگاران با ۱۴ سال خدمت درست نیست
- آزمایش ویژگی جدید یاهو در صفحات خبری
برنامههای ویژه فارسی.وان برای ساعات پیش از سحر ماه رمضان Posted: 10 Aug 2010 01:22 PM PDT روزنامه بانی فیلم خبر داد شبکه ماهوارهای فارسی وان قصد دارد سریالهای ویژه پخش در سحرهای ماه مبارک رمضان آماده پخش کند. به گزارش خبرنگار «بانی فیلم»، این شبکه که در آستانه فرا رسیدن ماه رمضان و به دلیل پخش چهار سریال تولید تلویزیون جمهوری اسلامی از زمان افطار تا پاسی از شب، بینندگان اندک خود را نیز از دست خواهد داد، در این تیزر تبلیغاتی از پخش دو سریال با عناوین «شب به شب» و «ققنوس» در باکس سحرگاهی ماه رمضان خبر میدهد. پخش این دو سریال در شرایطی انجام خواهد شد که شبکههای داخلی در آن ساعات برنامه نمایشی خاصی ندارند و تنها مناجات و دعا پخش خواهد کرد و احتمالاً همین عامل، دستاندرکاران فارسی وان را به فکر انداخته سریالهای خود را در این ساعات به پخش برسانند. اقدامی که مطمئناً با واکنش رسانه ملی در گنجاندن یکی- دو برنامه نمایشی در باکس سحر، میتواند باز هم خنثی شود. |
برنامههای ویژه صداوسیما برای ساعات پس از افطار ماه رمضان Posted: 10 Aug 2010 01:22 PM PDT خبرآنلاین - ماراتن پخش مجموعههای تلویزیون مناسبتی ماه رمضان امسال همزمان با شروع این ماه و پایان پخش مجموعههای شبانه آغاز میشود. صداوسیما امسال با چهار مجموعه از کارگردانان شناخته شده به استقبال ماه مبارک رمضان میرود. مجموعههای «جراحت» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، «در مسیر زاینده رود» به کارگردانی حسن فتحی، «نون و ریحون» به کارگردانی فرزاد موتمن و «ملکوت» ساخته محمدرضا آهنج مجموعههایی هستند که امسال از شبکههای اول، دوم، سوم و تهران پخش میشود. |
همه جوانان بریتانیایی به اینترنت دسترسی دارند Posted: 10 Aug 2010 01:09 PM PDT ایستنا - بر اساس اطلاعات مندرج در "گزارش جهانی اینترنت" که از سوی مرکز Digital Future منتشر شده است، تنها 88 درصد نوجوانان و جوانان آمریکایی به اینترنت دسترسی دارند که این رقم از آمارهای منتشر شده برای بسیاری از کشورهای دنیا کمتر است. مرکز Digital Future که بخشی از موسسه آننبرگ(Annenberg) محسوب میشود، با انتشار "گزارش جهانی اینترنت" تاثیر فناوریهای اینترنتی و آنلاین را در زمینههای ارتباطات، رسانه، فرآیندهای اجتماعی و سیاسی، اطلاعات، بازرگانی و ... در زندگی روزمره بر کشورهای مختلف جهان بیان کرد. این مرکز اعلام کرد، در حالی که تنها 88 درصد نوجوانان و جوانان آمریکایی به اینترنت دسترسی دارند، این رقم برای بسیاری از کشورهای دیگر بیشتر است. برای مثال، در حال حاضر 95 درصد جوانان کانادایی به اینترنت دسترسی دارند که این رقم برای جوانان جمهوری چک به 96 درصد میرسد. در بریتانیا نیز 100 درصد جوانان به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. این بررسیها امکان دسترسی نوجوانان بالای 18 سال به اینترنت در کشورهای سوئد، نیوزیلند و ... را نیز مورد بررسی قرار داد. برای انجام این مطالعات بیش از 25 هزار نفر در استرالیا، آسیا و آمریکا مورد بررسی قرار گرفتند. |
Posted: 10 Aug 2010 01:09 PM PDT موبنا - محبوبیت توییتر در ژاپن طی سال گذشته به شدت افزایش یافته است. ژاپنی ها پس از کاربران آمریکایی بیشترین توییت را به ثبت می رسانند. بنابر تخمین توییتر، کاربران ژاپنی 12 درصد تمام توییت های جهان را ارسال می کنند. رکورد ارسال توییت در طول بازی های جام جهانی به اوج خود رسید. این رکورد یک بار در طول بازی تیم های انگلیس و آمریکا شکسته شد و پس از آن در طول مسابقه ژاپن و دانمارک در دور مقدماتی بازی ها، رکورد ارسال 3 هزار و 283 توییت در ثانیه به ثبت به رسید. |
تاثیر منفی فیسبوک و سایتهای اجتماعی روی کارمندان Posted: 10 Aug 2010 01:09 PM PDT خبرآنلاین - کارمندان در بسیاری از مناطق جهان زمان زیادی را در سر کار خود با گشت و گذار در سایتهای اجتماعی مانند فیسبوک هدر میدهند و به این ترتیب هزینههای سنگینی را به اقتصاد کشورها وارد میکنند. برای مثال تحقیقات در انگلستان نشان میدهد کارمندان این کشور با صرف وقت در سایتهایی مانند توئیتر و فیسبوک میلیاردها پوند به اقتصاد این کشور خسارت وارد کردهاند. سایت کاریابی بریتانیا با نام MyJobGroup.co.uk با نظرسنجی از 1000 کارمند انگلیسی متوجه شد که نزدیک به 6 درصد از این افراد که جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر را شامل میشوند هر روز بیش از یک ساعت را صرف گذراندن وقت در سایتهای اجتماعی میکنند که نزدیک به یک هشتم وقت کاری آنها را تشکیل میدهد. نیروی کاری این کشور نزدیک به 34 میلیون نفر است مدیر این سایت به نام لی فایر در این باره گفت: تحقیقات ما به وضوح نشان میدهد که امروزه کارمندان زمان زیادی را در سایتهای اجتماعی صرف میکنند که تاثیر بسیار زیادی روی روند تولید و بهرهوری در بسیاری از شرکتهای جهان دارد. محاسبات کارشناسی نشان میدهد زمان تلف شده در سایتهایی مانند فیسبوک، توئیتر، و دیگر سایتهای اجتماعی به طور بالقوه میتواند برای بریتانیا تا 14 میلیارد پوند معادل با 22.16 میلیارد دلار خسارت وارد کند. در نظر سنجی که در بین کارمندان کشور انگلستان انجام شد نزدیک به 55 درصد اقرار کردند که در سر کار خود به سایتهای اجتماعی سر میزنند و گاهی اوقات آنقدر در این سایتها زمان صرف دوستیابی، صحبت با دوستان، به اشتراک گذاری تصویر و ویدیو، به روز کردن پروفایل خود و دیگر فعالیتها میکنند که تاثیر بسیار منفی روی روند بهرهوری و تولید شرکت داشته است. این در حالی است که با وجود تاثیر واضح استفاده از سایتهای اجتماعی روی روند تولید شرکتها بسیاری از کارمندان منکر این نظریه هستند و معتقدند تاثیر استفاده از این سایتها در محیط کار چندان قابل توجه نیست. برای مثال فقط 14 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند که رفتن به این سایتها روی عملکرد آنها در محیط کار تاثیر منفی داشته است و حتی نزدیک به 10 درصد هم ادعا کردهاند بهرهوری آنها با سر زدن به سایتهای اجتماعی افزایش هم داشته است. این در حالی است که مقاومت گستردهای مبنی بر ممنوع کردن استفاده از این سایتها در سر کار وجود دارد به طوری که بیش از دو سوم از طرفداران دسترسی به این سایتها در محیط کار هستند و فقط یک سوم متمایل هستند که دسترسی به سایتهایی مانند فیسبوک، توئیتر، فلیکر، یوتیوب و مانند آنها در سر کار محدود شود. بر همین اساس شاید در آینده بسیاری از شرکتها نظارت بر استفاده از سایتهای اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهند و تا حد ممکن از ورود کارمندان خود به این سایتها خودداری کنند. البته نقش سایتهای اجتماعی در روند استخدام هم مورد توجه قرار میگیرد به طوری که تعدادی از شرکتها در هنگام استخدام نیروی کاری جدید حسابهای کاربری متقاضیان اشتغال به کار را در سایتهای اجتماعی بررسی میکنند. |
خط مشی خبری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منتشر شد Posted: 10 Aug 2010 12:48 PM PDT ایسنا - خط مشی خبری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مراسمی که بهمناسبت گرامیداشت روز خبرنگار با حضور سرپرست جهاد دانشگاهی، اعضای هیات مدیره خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، و سرپرست و اعضای هیات مدیره پیشین در جمع خبرنگاران، مدیران و دیگر اعضای این خبرگزاری برگزار شد، از سوی سرپرست جهاد دانشگاهی به مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران جهت قرار گرفتن در کلیهی امور تحویل داده شد. مدیر عامل ایسنا پس از دریافت خط مشی خبرگزاری دانشجویان ایران، با بیان اینکه این خط مشی را بهعنوان امانتی بزرگ میپذیرد، با گواه گرفتن خون دو خبرنگار و عکاس شهید ایسنا گفت: بهاتفاق شما همکاران با این شهیدان عهد میبیندیم که مجری خط مشی خبری ایسنا باشیم و آن را بهعنوان سرمشق برنامهی اخبار خود قرار داده و همیشه در تمامی مراحل از آن استفاده کنیم و با سربلندی در خدمت نظام اسلامی، تحت ولایت ولی امر مسلمین، بهعنوان حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران به تولید و نشر اخبار "خوب ، مفید و امید بخش" بپردازیم و این هدف محقق نخواهد شد مگر با همکاری همهی شما عزیزان. متن خط مشی خبری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که توسط اعضا و مدیران ایسنا طی جلسههای متعدد تدوین شده، به تصویب مدیریت وقت و ریاست جهاد دانشگاهی رسیده و در مراسم یادشده توسط دکتر محمدحسین یادگاری به علی متقیان تحویل داده شد، به شرح زیر است: تعریف: خط مشی خبری خبرگزاری دانشجویان ایران شامل کلیه اصول و ارزشهای اعتقادی و حرفهای حاکم بر تحریریه خبر است که میتواند خبرگزاری را در مسیر دستیابی به اهداف اصلی مندرج در اساسنامه آن قرار دهد و همه اعضا ملزم به رعایت آن هستند. مقدمه: این خط مشی با توجه به اهداف اصلی تاسیس ایسنا شامل ایفای نقش دانشگاهیان در توسعه فضای رسانهای کشور و ارتقای آگاهیهای علمی، فرهنگی، دینی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و شکلگیری حلقه واسط بین حاکمیت، نخبگان و مردم و همچنین تلاش برای دستیافتن به موجودیتی جامع و کامل از یک خبرگزاری معتبر و تعیینکننده در عرصه داخلی و بینالمللی، در دو فصل اصول کلی و اصول حرفهای تدوین شده است. فصل اول: اصول کلی اصول کلی حاکم بر تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران همان اصول اعتقادی و باورهای جهادگران جهاد دانشگاهی، موسسان و اعضای خبرگزاری دانشجویان ایران و شامل شش اصل زیر است: 1- اسلام، 2- ارزشهای انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، 3- قانون اساسی 4- اندیشههای حضرت امام خمینی(ره) 5- ولایت فقیه 6- منافع و ارزشهای ملی 1- اسلام: اعتقاد و التزام عملی به آموزههای اسلام ناب محمدی (ص) و ترویج آن از اصول کلی خدشهناپذیر حاکم بر تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) است. ایسنا در راستای حفظ هویت اسلامی و عمل به رهنمودهای بزرگان دین، اشاعه فرهنگ و آموزههای اصیل اسلامی را همواره وظیفه خود میداند. خبرگزاری دانشجویان ایران، همچنین تلاش در راستای تحقق وحدت مسلمانان جهان را از مبانی مهم خبری خود میداند. 2- ارزشهای انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی: پایبندی به آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی و پاسداری از محتوای شعار جاودانه «استقلال، آزادی ، جمهوری اسلامی» به عنوان عصاره مطالبات ملت بزرگ ایران همواره سرلوحه فعالیتهای خبرگزاری دانشجویان ایران قرار دارد. ایسنا در این زمینه، با تاکید بر اشاعه گفتمان ، ادبیات و فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی، حمایت از اصول ، ارزشها و ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی را وظیفه خود میداند. 3- قانون اساسی: اعتقاد و التزام به قانونی اساسی و دفاع از آن به عوان میثاق ملی و تلاش در جهت حاکمیت و اجرای حداکثری تمام اصول قانون اساسی از اصول موکد حاکم بر تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران است. 4-اندیشههای حضرت امام خمینی(ره): پایبندی به آرمانها و آموزههای و الای حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی و تلاش در جهت ترویج اندیشهها و رهنمودهای ایشان، به ویژه تکیه بر وصیتنامه سیاسی – الهی ایشان از اصول خدشهناپذیر ایسناست. 5- ولایت فقیه: اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه به همراه دفاع از اصل ولایت مطلقه فقیه و تبیین و ترویج دیدگاههای مقام معظم رهبری، اصل همیشگی حاکم بر سیاستهای خبری و تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران است. 6- منافع و ارزشهای ملی: تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران همواره در جهت حفظ و تقویت وحدت ملی و تبیین منافع و مصالح ملی و صیانت از آنها تلاش میکند. در همین راستا حفظ هویت اصیل ایرانی – اسلامی و حراست از آن، اشاعه فرهنگ و باورهای درست کهن و عمیق مذهبی و ملی، توجه جدی به مساله امنیت ملی ، پاسداری از تمامیت ارضی و اقتدار نیروهای مسلح و همچنین ترویج و تقویت روحیه امید، خودباوری و مشارکت در عرصههای ملی با تاسی به پیام مقام معظم رهبری برای آغاز بکار ایسنا ( اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید، انشاءالله موفق باشید) از وظایف خبرگزاری دانشجویان ایران است. فصل دوم: اصول حرفهای اصول حرفهای اصلیترین اصول حاکم بر تمامی مراحل و سطوح تهیه و انتشار خبر(شامل هرآنچه بر روی سایت خبری ایسنا قرار میگیرد) در خبرگزاری دانشجویان ایران است. این اصول دو بخش «اصول خبری» و« اخلاق و روشهای حرفهای» را شامل میشود. بخش اول: اصول خبری اصول خبری خبرگزاری دانشجویان ایران، اصولی غیر قابل تغییر و خدشه است که در کلیه سطوح تولید و انتشار خبر در تحریریه خبرگزاری از سوی خبرنگاران ، دبیران ، سردبیران ، مدیران و مدیرعامل رعایت میشود. این اصول شامل شش اصل «صحت»، «دقت»، «سرعت»، «بیطرفی»، « استقلال «تحریریه» و «جامعیت» هستند. 1- صحت: صحت اخبار به معنای روایت واقعی و دقیق رویدادها، مورد تاکید جدی ایسناست و تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران صحت خبر را مقدم بر سرعت انتشار آن میداند. در همین راستا اخبار ایسنا تنها پس از اطمینان کامل از صحت آن برمبنای منابع موثق ، یا اسناد معتبر خبری ارسال میشود. 2- دقت: رعایت اصول حرفهای خبرنویسی از جمله انعکاس و نگارش صحیح خبر بر مبنای روشهای حرفهای و علمی، ذکر دقیق جزئیات موجود در خبر، روشنی و وضوح متن خبر و رعایت آیین نگارش صحیح زبان فارسی، مجموعا تعریف «دقت» در نگاه تحریریه ایسناست و رعایت آن پس از اصل صحت، مقدم بر سرعت ارسال خبر است. 3- سرعت: ارسال خبر در سریعترین زمان ممکن پس از رعایت صحت و دقت یکی از اصول خبری حاکم بر تحریریه ایسنا محسوب میشود. 4- بیطرفی: ایجاد امکان برابر و غیرجانبدارانه برای طرح دیدگاههای مختلف افراد، تشکلها و نهادهای قانونی در موضوعات گوناگون، در چارچوب قانون و اصول کلی خط مشی خبرگزاری، از جمله اصول خبری حاکم بر تحریریه خبری ایسناست. 5- استقلال تحریریه: حفظ استقلال تحریری و عدم وابستگی به جریانها، تشکلها، نهادها، سازمانها و اشخاص دولتی و غیر دولتی و همچنین عدم پذیرش نظرات غیر قانونی مراجع خارج از مجموعه خبرگزاری، از اصول مهم خبری حاکم بر تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران محسوب میشود. 6- جامعیت: نگاه فراگیر، همهجانبه، و متکثر به مسائل مختلف خبری و ترویج چند صدایی با رویکرد کارشناسانه در چارچوب قانون، فارغ از ملاحظات جغرافیایی، نژادی، قومی، زبانی، فکری و عقیدتی از اصول خبری حاکم بر تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران است. بخش دوم: اخلاق و روشهای حرفهای 1- پاسخگویی: خبرگزاری دانشجویان ایران نسبت به اخبار منتشره خود با احساس مسوولیت و تعهد، به مخاطبان اعم از مردم و مراجع کسب خبر پاسخگوست؛ در این ارتباط «توضیحات»، «تکذیبیهها» و «اصلاحیههای» ارسالی به خبرگزاری بر اساس قانون مطبوعات، رعایت کامل اصول اخلاقی و با ارزیابی صحت ادعاهای مطرح شده منتشر میشود و ایسنا درصورت لزوم توضیحات و مستندات خود را نیز در انتهای این مطالب ارائه میکند. خبرگزاری دانشجویان ایران پاسخگوی اخبار دیگر رسانهها نیست و الزامی به انتشار تکذیبیهها، توضیحات و اصلاحیههای مربوط به اخبار دیگر رسانهها ندارد، بدیهی است اطلاعیههای رسمی در مورد برخی شایعات و اخبار از این قاعده مستثنی است. 2-اعتماد: جلب اعتماد مخاطبان اعم از مردم و مراجع خبری روح کلی حاکم بر تحریریه ایسناست و مواردی همچون اطمینان یافتن از صحت خبر، تکیه بر منابع موثق خبری، پاسخگویی و احترام به سلیقه مخاطبان مختلف از ارکان این اعتمادسازی است. ایسنا در همین زمینه سخنان کسی را که قبل از انتشار خبر به نحوی قابل استناد نارضایتی خود را نسبت به انتشار بخش و یا کل سخنانش اعلام کند، منتشر نمیکند. همچنین در گفتوگوهای اختصاصی، پرسش از مصاحبهشونده درباره لزوم یا عدم لزوم اخذ تاییدیه پیش از انتشار خبر ، از روشهای ایسنا برای اعتمادسازی با مراجع خبری است. 3- نقد: ایسنا نقد را از وظایف ذاتی رسانهها میداند. روش کلی نقد در خبرگزاری دانشجویان ایران «نقد منصفانه» به معنی ایجاد فرصت برابر برای همگان در بیان نکات مثبت و منفی یک موضوع به همراه ارائه راهکارها از منظری علمی است که با هدف آگاهی و اصلاح امور صورت میگیرد. ایسنا درصورت انتشار انتقاد از یک شخصیت حقیقی یا حقوقی، اخذ و انتشار توضیحات طرف مورد انتقاد را نیز وظیفه خود میداند. 4- افکارعمومی: ایسنا توجه و پاسخگویی به پرسشها و موضوعات مورد علاقه و توجه افکار عمومی درچارچوب قانون و همچنین احترام به احساسات، عقاید و هنجارهای عمومی و رعایت حرمت آنها را وظیفه خود میداند. 5- اعتدال: تقویت گرایشها و رویکردهای عقلانی و میانهروانه در تمام موضوعات و عرصهها و دوری از حرکات و نگاههای افراطی و تفریطی مشی کلی حاکم بر سیاستهای خبری تحریریه ایسناست. 6- حقوق شهروندی: خبرگزاری دانشجویان ایران توجه کامل به هرآنچه در قوانین و مقررات کشور از آن به عنوان حقوق شهروندی یاد میشود، به ویژه رعایت حریم خصوصی، اجتناب جدی از ایراد تهمت و افترا و پاسداری از حقوق انسانی فرد فرد اعضای جامعه را، سرلوحه سیاستهای خبری خود میداند و در همین راستا در جهت توسعه فرهنگ رعایت حقوق شهروندی با رویکردهای علمی و آموزشی گام بر میدارد. 7- دسترسی آزاد به اطلاعات: خبرگزاری دانشجویان ایران بر ضرورت احترام به حق مردم در دستیابی به اطلاعات در چارچوب قانون و شکستن انحصارات خبری تاکید دارد و هرگونه تحدید اطلاعرسانی و اعمال خطوط قرمز خبری را تنها در چارچوب قانون و خط مشی خبری خود و اخلاق حرفهای به رسمیت میشناسد. تحریریه ایسنا عدم انتشار مطالب طبق چارچوبهای قانونی را «سانسور» تلقی نمیکند. 8- ذکر منبع: کلیه مطالب در سایت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با ذکر منبع و احترام به مالکیت معنوی منتشر میشود. 9- حریم خبر: اعضای تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران حریم خبر را پاک و منزه از هرگونه منافع اقتصادی، اغراض سیاسی و یا نگاههای شخصی میدانند. نپذیرفتن هدایای حوزههای خبری از سوی اعضای تحریریه ایسنا و جدا بودن کامل هرگونه فعالیت اقتصادی خبرگزاری از بخش خبری آن از جمله روشهای ایسنا برای رعایت حریم خبر محسوب میشود. تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران هیچ تعهدی در قبال فعالیتهای بازرگانی و اقتصادی سایر بخشهای ایسنا ندارد، به عبارت دیگر در ایسنا« خبر، فروشی نیست.» 10- نوآوریهای خبری: تحریریه ایسنا پیشرو بودن در پرداخت بهنگام به موضوعات جاری و جریانسازیهای مثبت با رویکردهای خلاقانه و ابداعات خبری ، همراه با روشهای نوین تکنولوژیکی و رسانهای را از اصول حرفهای خود میداند. 11- نگاه دانشجویی: ایسنا وظیفه خود میداند در جهت تقویت نگاه دانشجویی با رویکردهای علمی – تخصصی، جستجوگرانه، آرمانخواهانه ، حقیقتجویانه و جسورانه به پیگیری و انتشار اخبار بپردازد. 12- توجه به نگاههای غیر رسمی: به منظور حفظ رویکردهای دانشجویی ، کمک به طرح نگاههای غیر رسمی قانونی فاقد تریبون فراگیر و افزایش تنوع و جذابیت خبری، در تحریریه ایسنا نگاههای غیر رسمی مورد توجه ویژه قرار دارد. 13- عدم افشای منبع خبر: درصورتیکه خبرگزاری دانشجویان ایران تشخیص دهد خبری حاوی ارزشهای خبری قابل اعتناست و میتواند پاسخگوی حداقل یکی از پرسشهای مهم افکار عمومی باشد، اما منبع خبر میخواهد از تبعات نامطلوب احتمالی انتشار آن به اسم خود محفوظ بماند، میتواند پس از اطمینان از صحت، عدم مغایرت آن با خط مشی ایسنا و ثبت و ضبط مستندات، خبر را بدون ذکر نام منبع منتشر کند، بدیهی است در این صورت نام منبع خبر در ایسنا محفوظ است و بدون حکم مراجع رسمی قضایی قابل افشا شدن نخواهد بود. 14- حمایت از محرومان: ایسنا همواره حامی گفتمان حمایت از محرومان و مستضعفان و مدافع جدی حقوق این قشر به عنوان صاحبان اصلی انقلاب شکوهمند اسلامی است. 15- توجه ویژه به اخبار علمی و دانشگاهی: تحریریه ایسنا علاوه بر حفظ رویکرد علمی نسبت به کلیه موضوعات خبری، توجه خاصی به اخبار علمی و دانشگاهی به ویژه در موارد مربوط به پیشرفتهای علمی کشور دارد. |
نشست خبری دبیرکل انجمن روزنامهنگاران مسلمان Posted: 10 Aug 2010 12:48 PM PDT خبرگزاری فارس - دبیرکل انجمن روزنامهنگاران مسلمان گفت: با تدوین منشور اخلاق حرفهای و تشکیل سازمان نظام روزنامهنگاری همچون سازمان نظام پزشکی کشور، بسیاری از امور حرفهای مربوط به خبرنگاران را میتوان به خود آنان واگذار کرد. حسن اختری خاطرنشان کرد: از دولت خدمتگزار انتظار میرود که قانون سخت و زیانآور بودن شغل خبرنگاری شامل تمام روزنامهنگاران در بخشهای خصوصی و دولتی شده و مانند سایر مشاغل سخت و زیانآور در مقابل یک سال خدمت یک و نیم سال سابقه کار محاسبه شود. اختری گفت: بیعلاقگی و پایین بودن انگیزش در بین همکاران مطبوعاتی و رسانهای کشور باعث شده است تا آنان در اولین فرصت جذب بازار کار غیرحرفهای و یا غیرمرتبط با روزنامهنگاری شوند و یا بعضا برای ایجاد امنیت شغلی اولویت اول را به مشاغل غیر از روزنامهنگاری اختصاص دهند و یا به صورت پارهوقت با جراید کشور همکاری کنند. دبیرکل انجمن روزنامهنگاران مسلمان با اشاره به برخی نارساییها در قانون مطبوعات تصریح کرد: قانون مطبوعات که در مقاطعی از کارآیی لازم برخوردار بود، امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و تغییر در ذائقه مطالبات مردم پاسخگوی خواستهها نیست لذا ایجاد تغییرات و اصلاح آن و تهیه و تدوین قانون جامع رسانهای که قانون برنامه چهارم به دولت تکلیف کرده است، انتظار میرود ضمن تسریع در تدوین آن از نخبگان و سازمانهای مردمنهاد نیز استفاده شود. وی ابراز داشت: برخورد قوه قضائیه با رسانهها و مطبوعات بسیار پرهزینه است، پیشنهاد ما این است که این قوه با استفاده از نیروهای متعهد رسانه و تشکیل هیئتهای تخصصی حل اختلاف در محاکم از ارجاع پروندهها به دلایل کماهمیت جلوگیری کند و با اصلاح قانون صرفا باخاطی و مجرم که عملی مجرمانه مرتکب شده است، برخورد کند و از تعطیلی یک نشریه و بیکار کردن عده زیادی که گناهی هم جز برای امرار معاش نداشتهاند، پرهیز شود. وی خاطرنشان کرد: مطبوعات کشور در بحران جدی مخاطب به سر میبرند و با وجود بیش از 2 هزار عنوان نشریه در زمینههای گوناگون و با گرایش متفاوت و مختلف از نظر تیراژ در سطح پایین و غیرقابل قبولی هستند و فقط در شرایط خاص تیراژ برخی از جراید آن همچون نقش مخالفخوانی به خود میگیرد تا حدودی تغییر میکند که در شأن نظام مردمی جمهوری اسلامی نیست. اختری ادامه داد: بهمنظور فرهنگسازی و بالا بردن سطح مخاطب جراید کشور، پیشنهاد میشود دولت در نحوه پرداخت یارانه به رسانهها و مطبوعات که امری لازم و ضروری نبوده و با توجه به حجم بودجه فرهنگی دولت در سال جاری ناچیز به نظر میرسد، تجدیدنظر کرده و به جای پرداخت نقدی و با ارائه کمکهای غیرنقدی در قالب تهیه نهادههای تولید مثل کاغذ و فیلم و زینک که در دولتهای گذشته اعمال میشد و فساد زیادی نیز به همراه داشت، اقدام به خرید شمارگانی از نشریات و قرار دادن در معرض دید و مطالعه مردم در اماکن عمومی سطح مطالعات آنان را بالا ببرد. دبیرکل انجمن روزنامهنگاران مسلمان در خاتمه یادآور شد: تهیه و تدوین منشور اخلاقی، اسلامی و ملی برای روزنامهنگاران امری ضروری است؛ پزشکان که با جسم انسان سر و کار دارند دارای منشور اخلاقی بوده و برای شروع به کار طبابت قسم یاد میکنند اما کسانی که با روح و روان انسانها سر و کار دارند از داشتن چنین منشوری بیبهرهاند، با تدوین منشور اخلاق حرفهای و تشکیل سازمان نظام روزنامهنگاری همچون سازمان نظام پزشکی کشور، بسیاری از امور حرفهای مربوط به آن را میتوان به خود آنان واگذار کرد. |
عباس کیارستمی رییس آکادمی فیلم آسیا شد Posted: 10 Aug 2010 12:48 PM PDT عباس کیارستمی به سمت رییس آکادمی فیلم آسیا انتخاب شد. به گزارش ایسنا، عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی برنده نخل طلای کن امروز (سه شنبه 19 مرداد ماه) به عنوان رییس آکادمی فیلم آسیا برگزیده شد. آکادمی فیلم آسیا که با همکاری جشنواره فیلم بوسان برگزار میشود، شامل یک سری کارگاه ها، سمینارهای ویژه و کلاسهای کارگردانی است که با هدف انتقال علم و دانش روز سینمای جهان برگزار میشود. به گزارش هالیوود ریپورتر، دیگر اعضای این آکادمی را «اوگی گانامی ناکوئو»، کارگردان ژاپنی و «کیم هیونگ گو»، فیلمبردار کره ای تشکیل می دهند. آکادمی فیلم آسیا که از سال 2005 راه اندازی شده است، امسال طی روزهای 30 سپتامبر تا 16 اکتبر (8 تا 24 مهر ماه) با حضور 24 دانشجو از 16 کشور برگزار خواهد شد. این آکادمی از زمان تاسیس حدود 124 دانش آموخته از 24 کشور آسیایی را به دنیای سینما معرفی کرده است که ساختههای برخی از آنان به جشنوارهای «کن»، «برلین» و «روتردام» دعوت شده است. کیارستمی اخیرا با جدیدترین فیلمش «کپی برابر اصل» در بخش رقابتی جشنواره کن نامزد نخل طلا بود که در پایان جایزه بهترین بازیگر زن را برای «ژولیت بینوش» به همراه داشت. |
«سریال فاصلهها با ۹۵ درصد و زیرهشت با ۸۵ درصد رضایتمندی مواجه است» Posted: 10 Aug 2010 12:48 PM PDT دبیر شورای معارف سیما درمورد مقایسه میزان رضایتمندی برنامههای نمایشی و سایر برنامهها گفت: درصد رضایتمندی مردم از برنامههای نمایشی در رمضان سال گذشته پایین است. نشست خبری پرویز فارسیجانی (دبیر شورای معارف سیما) با حضور نمایندگان رسانهها و با هدف تشریح برنامههای ماه مبارک رمضان برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایلنا، فارسیجانی در ابتدای این نشست ضمن تشریح برنامههایی که سال گذشته تهیه و پخش شده است، گفت: برنامههای غیرنمایشی نسبت به برنامههای نمایشی رضایتمندی بیشتری داشته است و براساس نظرسنجیهای صورت گرفته تماس با روابط عمومی مردم از برنامههای نمایشی رضایت نداشته و گلهمند بودند. وی درباره سریال فاصلهها گفت: براساس نظرسنجی صورت گرفته این مجموعه 85 درصد در بین برنامههای صدا و سیما ببیننده دارد و از بین این میزان 95 درصد اعلام رضایت کردهاند. و این درحالی است که مجموعه زیرهشت که از شبکه اول سیما پخش میشود، 10 درصد کمتر از سریال فاصلهها بیننده و رضایتمندی دارد. |
هشدار به وزیران آلمانی برای اجتناب از آی.فون و بلک.بری Posted: 10 Aug 2010 12:37 PM PDT بهدنبال هشدار وزیر کشور آلمان نسبت به افزایش چشمگیر در حملات سایبر، از وزیران و کارمندان عالی رتبه دولتی آلمانی خواسته شد از آیفون و بلک بری استفاده نکنند. به گزارش ایسنا، طبق اظهارات سخنگوی وزارت کشور آلمان، بهدلیل توصیه فوری از سوی سازمان امنیت IT فدرال (BSI)، از وزیران و کارمندان عالی رتبه این کشور خواسته شده بهجای آیفون و بلک بری از دستگاه "سیمکو" که از سوی دویچه تلکام عرضه میشود، استفاده کنند. تلفنهای هوشمند بلک بری که توسط شرکت کانادایی Research in Motion ساخته میشوند، سطح بالایی از امنیت برای اطلاعات و ایمیلها دارند اما دولت آلمان ظاهرا نسبت به ارسال شدن اطلاعات این گوشیها به سرورهای این شرکت در انگلیس و کانادا نگران است. وزیر کشور آلمان در گفتوگو با نشریه اقتصادی هندلزبلات نسبت به خطر راه یافتن نرمافزارهای مخرب به شبکههای دولتی و IT سازمانی از طریق این دستگاهها ابراز نگرانی کرده است. این توصیه به سال 2009 بازمیگردد اما توجه رسانههای آلمانی را به دلیل اقدامات عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای به دست گرفتن کنترل اطلاعات ارسالی در گوشیهای بلک بری جلب کرده است. |
بیل گیتس: اینترنت از دانشگاه هم مهمتر میشود Posted: 10 Aug 2010 12:37 PM PDT بیل گیتس در پیشبینیهایش برای آموزش اظهار کرد در ظرف پنج سال آینده دانشگاهها کم اهمیتتر شده و اینترنت نیروی برتر در آموزش خواهد شد. به گزارش ایسنا، بنیانگذار مایکروسافت که در کنفرانس Techonomy 2010 سخنرانی میکرد از تغییرات در سیستم آموزشی گفت که به اعتقاد وی روی خواهد داد و خاطرنشان کرد که همچنان جایی برای آموزش ابتدایی و متوسطه در مدارس وجود خواهد داشت اما کالجها و دانشگاهها در پنج سال آینده کم اهمیتتر خواهند شد. به گفته گیتس، یادگیرندگان دارای انگیزه شخصی در وب خواهند بود و یادگیری مبتنی بر مکان کمتری خواهد بود. دلیل این تغییر در آموزش پول است. گیتس که بیشتر ثروت خود را صرف امور خیریه میکند، امیدوار است هزینههای آموزش عالی را پایینتر آورده و آن را منصفانهتر و کمتر نخبهگرا کند و اینترنت را بهترین عامل برای این منظور میداند. |
تکذیب شد: امکان بازنشستگی خبرنگاران با ۱۴ سال خدمت درست نیست Posted: 10 Aug 2010 12:37 PM PDT ایرنا - درپی انتشار خبری به نقل از سخنان وزیر رفاه و تامین اجتماعی در حاشیه جلسه روز یکشنبه هیات دولت، روابط عمومی وزارت رفاه اعلام کرد امکان بازنشستگی خبرنگاران با 14 سال خدمت درست نیست. در نمابر دریافتی تاکید شده است که طبق قانون مشاغل سخت و زیان آور، خبرنگاران در صورت داشتن 20 سال سابقه کار پیوسته و 25 سال سابقه متناوب امکان بازنشسته شدن را دارند. روابط عمومی وزارت رفاه و تامین اجتماعی تصریح کرد بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت، ضریب سنوات خبرنگاران 1/5 محسوب میشود و بر این اساس، اگر فردی 14 سال کار خبری داشته باشد سابقه کار وی 21 سال و اگر کسی 10 سال خبرنگار بوده باشد 15 سال سابقه برای وی محسوب میشود. |
آزمایش ویژگی جدید یاهو در صفحات خبری Posted: 10 Aug 2010 12:37 PM PDT یاهو آزمایش ویژگی جدیدی را شروع کرده که یک لایه اضافی از اطلاعات را به آیتمهای خبری افزوده و تصاویر و لینکها را به مقالات مشاهده شده اضافه میکند. به گزارش ایسنا، این ویژگی که اکنون در یاهونیوز آزمایش میشود پنجره کوچکی به نتایج جستوجو در پایان گزارش یاهونیوز میافزاید و نتایج مربوط به موضوعات در گزارش خبری یافت میشوند. طبق اعلام یاهو، سرویس Infinite Browse میتواند به کاربرانی که برای اخبار روز و آیتمهای خبری جستوجو میکنند، کمک کند اطلاعات دقیق و مرتبطی مانند صفحات وب رسمی، اخبار دیگر، تصاویر و اسلایدشو را بیابند. این اقدام در ادامه برنامههای یاهو برای افزودن ارزش به جستوجو و تشویق کاربران به استفاده بیشتر از محتوا در شبکه های این شرکت صورت میگیرد. بر اساس این گزارش این پیشگام اینترنتی مدعی است افزوده شدن اطلاعات متنی به دو برابر شدن مشغولیت کاربران در صفحات خبری منتهی شده است. این شرکت سهم بازار جستوجوی خود را در ماه جاری به 19 درصد رسانده و در مقابل سهم گوگل کاهش ناچیزی یافته است. |
You are subscribed to email updates from MediaNews.ir To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر