MediaNews.ir |
- چگونه اینترنت دنیای هرزهنگاری را متحول کرد؟
- کاش هیچ وقت برق به روستایمان نمیآمد
- خبر را به خاطر بسپار، رسانه خریدنی است!
- برگزاری چهارمین مراسم روز وبلاگ توسط پرشینبلاگ
- یک مدل آمریکایی از گوگل شکایت کرد
- ۱۶نکته ناگفتهی مالی از فیسبوک
- هشدار درباره فعالیتهای اینترنتی: جوانان ممکن است در آینده مجبور به تغییر نام خود شوند
- کارآفرینی زنان با وبلاگنویسی
- طرح از اذان تا اذان در سینماهای مشهد اجرا نشد
- شماره ویژه «رسانه و اسلامهراسی» در فصلنامه رسانه منتشر میشود
- کتاب روشهای تحقیق در آیندهپژوهی منتشر شد
چگونه اینترنت دنیای هرزهنگاری را متحول کرد؟ Posted: 19 Aug 2010 12:46 PM PDT ماهنامه سپیده دانایی، محمد مهدی مولایی - عمومیشدن استفاده از اینترنت صنعت هرزهنگاری (Pornography) را متحول کرده است، تا جایی که برخی از این تحول با عنوان انقلابی در حوزه اخلاقی و جنسی یاد میکنند. تا پیش از تولد فضای مجازی، تهیه محصولات هرزهنگارانه با محدودیتهای قانونی، اجتماعی و عرفی زیادی همراه بود. پیش از اینترنت، خرید این محصولات به سختی ممکن بود و تفاوتی نمیکرد که شما در کشوری غربی زندگی کنید که در آن خرید و فروش محصولات هرزهنگارانه تحت شرایط خاصی قانونی است یا در کشوری با هنجارها و قوانین متفاوت مانند ایران که مبادله این محصولات در هر شکل آن غیرقانونی محسوب میشود. در کشورهایی که این محصولات قانونی بود اغلب هنجارهای اجتماعی و مواردی از قبیل شرم و حیا هنگام خرید بهمانعی برای تبادل ساده تبدیل میشد و در کشورهایی که هرزهنگاری در آنها غیرقانونی بود نیز این موانع به شکل سختتری درمیآمد. در دو دهه گذشته، عمومیشدن استفاده از اینترنت با تغییرات گستردهای در همه ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همراه بود. صنعت هرزهنگاری از جمله عرصههایی است که با استفاده از بستر اینترنت رشد چشمگیری پیدا کرد، تا جایی که حالا شکلهای گوناگون آن در اغلب کشورها به یکی از آسیبها و معضلات جدی فضای مجازی تبدیل شده است. سه ویژگی برای اینترنت ذکر کردهاند که آن را به منبع قابل توجهی برای گسترش محتوای هرزهنگارانه تبدیل کرده است: قابلیت دسترسی آسان کاربران به آن، توانایی همگان در پرداخت هزینه آن، و ناشناس ماندن کاربران اینترنتی. اینترنت همه موانعی را که پیش از این ممکن بود در راه تهیه محصول هرزهنگارانه اعم از عکس، کتاب، مجله، ویدئو، سیدی یا دیویدی وجود داشته باشد پشت سرگذاشته است. هر کاربر اینترنتی بهصورت بالقوه میتواند به رایگان و بدون اینکه شناخته شود به حجم گستردهای از انواع محتواهای هرزهنگارانه اینترنتی دسترسی داشته باشد. هرچند در کشورهای مختلف بنابر شرایط اجتماعی متفاوت، محدودیتهایی برای دسترسی به انواع گوناگون هرزهنگاری اینترنتی اعمال میشود، ولی معمولا این توانایی بالقوه برای دسترسی به محتوای هرزهنگارانه هیچگاه بهصفر نمیرسد و تنها کاهش پیدا میکند. بهنظر میرسد جدال هرزهنگاری اینترنتی که حالا بهصنعت بزرگی با پشتوانه اقتصادی کلان تبدیل شده است، با مخالفانش بیپایان باشد. از اینرو، بهنظر میرسد هیجگاه نتوان قابلیت دسترسی کاربران به آن را از بین برد. راه منطقیتر شاید تلاش برای آگاهسازی و از بین بردن شرایط گرایش به این نوع محتواها باشد تا شاید کمتر این توانایی بالقوه کاربران بالفعل شود. وبسایتهای هرزهنگارانه وبسایتهای اینترنتی قدیمیترین و رایجترین شکل دسترسی به هرزهنگاری در اینترنت محسوب میشوند. از زمان تولد وب در دهه 1990 بستر جدیدی برای انتشار و توزیع محتواهای هرزهنگارانه فراهم شد. تا پیش از آن، محتواهای هرزهنگارانه در شکلهای متن، صدا، عکس و فیلم در رسانههای متعددی از قبیل کتاب، مجله، نوار ویدئویی، سینما و برخی شبکههای محدود تلویزیونی منتشر میشدند. وب فرصتی فراهم کرد تا همه شکلهای محصولات هرزهنگارانه اعم از متن، عکس و فیلم بهصورت یکپارچه در وبسایتهای اینترنتی در دسترس قرار گیرد. وبسایتهای هرزهنگارانه بهسرعت به پایگاههایی پربیننده تبدیل شدند و بخش قابل توجهی از ترافیک اینترنت را اشغال کردند. وبسایتهای رایگان از طریق آگهیهای آنلاین و وبسایتهای پولی از طریق دریافت اشتراک از کاربران به درآمد قابل توجهی دست یافتند تا پشتوانه اقتصادی کلانی برای هرزهنگاری اینترنتی فراهم شود. آمارها نشان میدهد ۱۲ درصد از وبسایتهای اینترنتی محتوای هرزهنگارانه دارند، که حدود ۲۴ میلیون وبسایت را شامل میشود. سادهترین شکل مقابله با این نوع هرزهنگاری فیلترکردن وبسایتهاست. در کشورهای گوناگون انواع وبسایتهای مستهجن از جانب دولتها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی فیلتر میشوند. در کشورهای غربی وبسایتهای هرزهنگارانه کودکان فیلتر میشوند و دسترسی به سایر وبسایتهایی با این محتوا هم تنها برای افراد بالاتر از سن خاصی قانونی است. در بسیاری از کشورها طیف گستردهتری از این وبسایتها فیلترند، مثلا در ایران همه انواع این پایگاهها مسدودند. سیاست فیلترینگ نتوانسته بهطور مطلق دسترسی به این وبسایتها را محدود کند، چرا که راههای گوناگونی برای دور زدن فیلترهای اینترنتی وجود دارد. سایر هرزهنگاریهای آنلاین حتی فیلترکردن کامل همه وبسایتهای هرزهنگارانه، به معنای مقابله کامل با هرزهنگاری اینترنتی نیست، چرا که راههای دیگری نیز برای انتشار آنلاین این نوع محتواها وجود دارد. عضویت در گروههای اینترنتی که مطالبشان را از طریق ای.میل ردوبدل میکند. فرومهای غیرعلنی که کاربران خاص دارند و استفاده از شبکههای نظیربهنظیر از راههای گوناگون دسترسی به هرزهنگاری آنلاین هستند. دنیای اینترنت مجموعه گستردهای از امکانات رسانهای برای دریافت انواع اطلاعات است. اگر وبسایتها را عرصه علنی و روزمینی دنیای مجازی تصور کنیم، میتوان دنیایی زیرزمینی را نیز برای فضای مجازی تصور کرد که در آن تحولات بهشکلی پنهانی دنبال میشود. بخشی از ارتباطات اینترنتی از طریق ای.میل برقرار میشود که بناست رسانهای شخصی باشد و امکان دسترسی به آن برای هیچکس جز شخص دارنده آن مجاز نباشد. برخی از کاربران از طریق عضویت در گروههای ای.میلی بهتبادل اطلاعات میپردازند و برخی نیز بین دوستانشان ای.میلهای روزانه زیادی ردوبدل میکنند که میتواند حاوی هر نوع محتوایی باشد. حدود دو و نیم میلیارد ای.میل در طول روز حاوی محتوای هرزهنگارانهاند. این آمار حدود 8 درصد کل ای.میلهاست. این تنها یکی از راههایی است که در صورت تبادل محتوای هرزهنگارانه از فیلترینگ اینترنتی بهدور میماند. شبکههای نظیربهنظیر اینترنتی نیز منبع دیگری برای دریافت همه نوع فایلهای اینترنتی از جمله هرزهنگاری هستند. راهها و منابع و قابلیتهای دیگری در اینترنت وجود دارد که مقابله با آنها بهسادگی امکانپذیر نیست و از اینرو، اهمیت راهکارهای دیگر برجستهتر میشود. هرزهنگاری شهروندی دنیای اینترنت در سالهای اخیر، با پیشرفتهای ارتباطی دیگری نیز همراه بوده است. شکلهای جدیدی از پایگاههای اینترنتی از قبیل وبلاگها، پادکستها، ویکیها، و شبکههای اجتماعی ایجاد شدهاند و امکانات کاربران در فضای مجازی را گسترش دادهاند. مجموعه این تحولات باعث شده کاربران اینترنتی امکانات تعاملی بیشتری در اختیار داشته باشند. کاربران اینترنتی حالا فقط مصرفکننده محتواهای اینترنتی نیستند و میتوانند خودشان نیز در تولید محتوا شرکت کنند. متن، صدا، عکس و ویدئوهایی که شهروندان تولید میکنند در رسانههای جدید اینترنتی که به رسانههای شهروندی یا رسانههای اجتماعی معروف شدهاند منتشر میشود. بر این اساس، از نوع جدیدی از روزنامهنگاری یاد میشود که به «روزنامهنگاری شهروندی» معروف است و در آن، کاربران محتواهای تولیدی خودشان را در اینترنت منتشر میکنند تا بهجریان آزاد اطلاعرسانی و آگاهیبخشی کمک کنند. اما این تنها یکروی سکه رسانههای شهروندی است. برخی کاربران ممکن است رسانههای جدید اینترنتی را برای انتشار محتواهای نامتعارف بهکارگیرند. بدین ترتیب است که نوع جدیدی از هرزهنگاری با عنوان «هرزهنگاری شهروندی» شکل گرفت. در هرزهنگاری شهروندی کاربران از جایگاه تولیدکننده این نوع محتوا فراتر میروند و در فرایند تولید یا انتشار آن شرکت میکنند. اگر در دنیای «روزنامهنگاری شهروندی»، وبسایت یوتیوب یکی از پایههای اصلی محسوب میشود و دریایی از ویدئوهای تولیدی شهروندی است، در «هرزهنگاری شهروندی» نیز چندین وبسایت با عناوین و موقعیتی مشابه فعالیت میکنند و منبعی برای دسترسی به ویدئوهای هرزهنگارانهاند. با چنین وبسایتهایی نیز اغلب بهشیوه فیلتر برخورد میشود و دسترسی به آنها در اغلب کشورها ممنوع است. علاوه بر وبسایتهای شهروندی خاص محتوای هرزهنگارانه، گاه بخشی از کاربران در رسانههای شهروندی عمومی اقدام به انتشار محتواهای غیرمتعارف میکنند. دراینگونه موارد است که فیلترینگ چارهساز نیست و مسئولیت نظارت و پاکسازی رسانههای شهروندی به عهده خود کاربران گذاشته میشود. معمولا انتشار چنین محتواهایی برخلاف قوانین رسانههای شهروندی است و راههایی برای گزارش چنین تخلفهای وجود دارد تا کاربران با استفاده از نقش فعال خود، در ایمنسازی فضای آنلاین نیز مشارکت داشته باشند. تحولات رسانههای اینترنتی و رسیدن به دوران «وب ۲»، دنیای هرزهنگاری را نیز ارتقا داده است و هماکنون وارد عصر «هرزهنگاری ۲» شدهایم که ویژگیهای جدید خاص خود را دارد. با هرزهنگاری اینترنتی چه کنیم؟ اینترنت همانقدر که به منبعی برای ترویج هرزهنگاری تبدیل شده، مرجعی برای مقابله با آن نیز محسوب میشود. کمپینهای آنلاین زیادی در فضای مجازی فعالیت میکنند که با هدف مبارزه با هرزهنگاری راهاندازی شدهاند. دهها هزار مقاله آموزشی و اطلاعات پزشکی و روانشناختی در اینترنت وجود دارد که مخاطرات استفاده از گونههای مختلف هرزهنگاری را شرح داده است. وبسایتهای زیادی راهاندازی شدهاند که بهطور اختصاصی، در این حوزه فعالیت میکنند. این وبسایتها اغلب با ارائه اطلاعات و آمار دقیق درباره آثار سوء انواع هرزهنگاری، تلاش میکنند کاربران اینترنتی را از مخاطرات این نوع محتواها آگاه سازند. البته وبسایتهای یادشده همگی بهزبانهای دیگر از جمله انگلیسی هستند و تاکنون بهزبان فارسی در اینخصوص فعالیتی انجام نشده است. اینترنت همان فرصتی را که در اختیار مروجان هرزهنگاری گذاشته در اختیار مخالفان نیز قرار داده است. دولتها، نهادهای مذهبی، نهادهای طرفدار کودکان و خانواده، برخی هواداران حقوق زنان، و سازمانهای غیردولتی با اهداف گوناگون در اغلب کشورها در صف مخالفان هرزهنگاری قرار میگیرند. این طیف وسیع مخالفان اقدامات مقابلهای گستردهای انجام میدهند که مسدودسازی قانونی تنها یکی از آنهاست. در ایران اما طیف گستردهتر مخالفان اینترنتی به اشتباه تصور میکنند تنها از طریق دنبال کردن سیاست فیلترینگ میتوان به سالمسازی مورد نظرشان در فضای مجازی برسند. تلاش برای اطلاعرسانی و آگاهیبخشی درباره فناوریهای جدید و بالابردن سواد رسانهای کاربران اینترنتی گزینه دیگری است که میتواند مورد توجه سیاستگذاران و مجریان دستاندرکار رسانههای جدید ارتباطی باشد. چنین سیاستی البته تنها در صورت همراهی با اقدامات فرهنگی- اجتماعی برای از بین بردن زمینههای گرایش به مصرف انواع هرزهنگاری به موفقیت خواهد رسید. |
کاش هیچ وقت برق به روستایمان نمیآمد Posted: 19 Aug 2010 12:43 PM PDT ماهنامه سپیده دانایی، مرضیه کوهستانی - دختران نوجوان و جوان با چادرهای گلداری که دور کمرشان گره زدهاند دور یک حوضچه روبهروی حمام عمومی روستا جمع شدهاند و لباس میشویند و بلند بلند خاطره تعریف میکنند. اینجا روستایی در خراسان جنوبی است، روستایی محروم که خشکسالی چند سال اخیر اوضاع مالی مردم را آشفته کرده است. هر کدام قصهای برای گفتن دارند. یکی از مشکلاتش با خانواده همسر میگوید، دیگری از بچهدار نشدن و آن یکی از محصول کم کشاورزی امسال و مشکلات مالیشان. اما مریم با لپهایی گل انداخته و نگاهی که تمام مدت به حوضچه خیره شده از مشکلی بزرگتر میگوید. «دیگه خسته شدم. هر بار که به شهر میرود فیلم جدیدی میخرد و به خانه میآورد. بعد هم از من انتظار دارد...» منظور مریم فیلمهای مستهجنی است که همسرش از شهر میخرد. میگوید: «فیلمها را دانهای هزار تومان میخرد. ما پول دوا و درمان بچهمان را نداریم و او هر هفته هزار تومان از پولش را پای این فیلمها دور میریزد.» فاطمه هم که باب بحث را باز میبیند، از همین مشکل گلایه میکند. «یک بار از من خواست با او همراه شوم و فیلم را ببینم پنج دقیقه اول حالم به هم خورد.» اما صدیقه که چند ماهی است عقد کرده، پسر عمویش است بغ میکند و از جمعشان جدا میشود. با صدیقه هفده ساله همراه میشوم. تند و چابک کوچههای سنگلاخ روستا را طی میکند و هر چند قدم یک بار میایستد و با همولایتیهایش چاق سلامتی میکند و احوال همه خانوادهشان را میپرسد و به احوالپرسی مفصل آنان پاسخ میدهد. خانهاش کاهگلی است. اول وارد دالانی میشوی که یک طرفش طویله و طرف دیگر آغل مرغ و خروسهاست. پلهها را باید با طمانینه بالا بروی، چون در دالان و پلههای چوبی پنجرهای نیست تا آفتاب روشنش کند و از طرفی، روستا در طول روز برق ندارد. چای را در استکانهای کمر باریک مینوشیم و از مشکلش در رابطه زناشویی میگوید. در روستای صدیقه رسم بر این است که فامیل داماد پس از صرف شام عروسی منتظر میمانند تا پس از اطمینان از نجابت عروس و داماد به رقص و پایکوبی بپردازند. همین عامل باعث میشود که در دوران عقد، روابط زناشویی صدیقه با همسرش به روشهای غیرمتعارف باشد. صدیقه میگوید که همسرش همه این رفتارها را از فیلمهای بد یاد میگیرد.» پزشک این روستا حرفهای دختران و زنان این روستا را تصدیق میکند. «این روستا بسیار محروم است و فقط ساعاتی از شب برق دارد. با وجود این، در خانه تمام روستاییهایی که من برای سرکشی میروم دستگاه سیدی و یا دیویدی پلیر و تلویزیون وجود دارد.» میگوید در بسیاری از روستاهایی که به عنوان پزشک خانواده رفته وضعیتی تقریبا مشابه را دیده است. میگوید زنان جوان روستایی غالبا به بیماریهایی که ناشی از روابط نامتعارف زناشویی است دچارند. البته این تنها مشکل زنان این روستا نیست. استفاده از فیلمهای مستهجن و الگوبرداریهای ناصحیح از آن فیلمها مشکلی است که در اقشار و طبقات اجتماعی و فرهنگی گوناگون به وجود آمده است. قیمت ارزان سیدیهای هرزه و دستیابی آسان به آنها هم این فرایند را تسهیل کرده است. جامعهشناسان، معتقدند که نبود آموزش صحیح روابط زناشویی به جوانان و اتکای آنان به روشهای آموزشی مجازی مشکلات فراوانی از جمله الگوبرداریهای ناصحیح و غیرمتعارف را موجب میشود زیرا اغلب آقایان و برخی از خانمها بیتوجه به اینکه کسانی که در چنین فیلمهایی حضور دارند شغلشان این است، روشهای رابطه جنسی را از روی این فیلمهای آموزش میبیند. صدیقه هم به نوع دیگری همین حرف را میزند. میگوید: «همسرم گاهی با من رفتاری درست شبیه آنچه در فیلمها دیده میکند. من واقعا از رفتارهایش خجالت میکشم و از رابطه با او بدم میآید.» همسر 22 ساله صدیقه در حالی روابط زناشوییاش را با الگوبرداری از این فیلمها برقرار میکند که همسرش تا پیش از ازدواج, از نگاه کردن به مرد نامحرم ابا داشت و در حال حاضر، حتی از گرفتن دست همسرش در ملاعام خجالت میکشد. با این حال، صدیقه میگوید: همسرش خیلی وقتها از عدم همراهی او ناراحت میشود و حتی با خشونت و پرخاش رفتار میکند. فناوری بیسر و صدا و سریع به روستای دنج صدیقه نفوذ کرده و زندگی صدیقه را به آشفتگی کشیده است. او معتقد است همین کارهایی که مردان جوان انجام میدهند خیر و برکت را از روستا گرفته است. صدیقه استکان کمر باریک را سر میکشد و میگوید: «کاش هیچ وقت برق به روستایمان نمیآمد.» |
خبر را به خاطر بسپار، رسانه خریدنی است! Posted: 19 Aug 2010 12:02 PM PDT خبرآنلاین، وبلاگ محسن حدادی - در فضای فعلی کشور باید گفت: خبر را به خاطر بسپار، رسانه خریدنی است! اول - بیجهت نیست که گفتهاند «هر چیزی یک قیمتی دارد»، بالاخره در زمانهای که معاش یا به عبارت آکادمیک، اقتصاد در دام «بحران» گرفتار شده، و در جغرافیایی که اغلب، پاسخ سوالات و ابهامات این جمله است: «همه چیزمان به همه چیزمان میآید»، باید هم قدرت رسانه جای خود را به لابی رسانه داده باشد. به همین سادگی است که گاه خبر و رویدادی با توضیح و تشریح در رسانههای الکترونیک وجود دارد و روز به روز هم بر دادههای اطلاعاتی اولیهاش اضافه میشود اما ناگهان با کمی تاخیر ـ حدود یک هفته ـ در خبر سراسری تلویزیون گزارشی را کاملا متفاوت از آنچه قبلتر در اینگونه رسانهها، منتشر شده بود، مشاهده میکنیم. از سوی دیگر اگر کمی دقیقتر شویم، علت برگزاری این همه جشنواره مطبوعاتی متنوع در کشور را در مییابیم؛ دستگاههای دولتی ما به خوبی گرانیگاه اصلی را پیدا کردهاند و برایش «هزینه» میکنند. اگر زمانی برخی افراد و دستگاهها صفحات سربی رسانههای مکتوب و سطرهای تایپی رسانههای الکترونیک را میخریدند و یا اجاره میکردند امروز اما با برگزاری جشنواره، به راحتی خبرنگار حوزه خود را میخرند و با زبان بیزبانی به او میفهمانند «هوای ما را داشته باش تا هوایت را داشته باشیم!» و البته اگر کمی باهوشتر باشند با اعطای آگهی به چند سایت به اصطلاح پربیننده و «خبری - تحلیلی» خیال خود را از بابت اطلاعرسانی بر مدار «خواست و خوشایند مدیر» راحت میکنند. و اگر دستشان به دهانشان برسد خود برای خود رسانهای دستوپا میکنند؛ خبرگزاری، روزنامه، مجله و... اینگونه میشود که باید گفت: «خبر را به خاطر بسپار، رسانه خریدنی است!» توضیح آنکه خبر را بر اساس رسانهاش نخوانید و تحلیل نکنید، خبر را تنها برای «خبر» بخوانید و پیگیری کنید. سایتهای به اصطلاح شفاف و روشنگر هم با مرور اخبار و تحلیلهای یک هفتهشان به خوبی مشخص میشود که کدام نهادها و افراد برایشان خط قرمز است و «عدالتطلبی و شفافسازی» در مورد آنها صدق نمیکند...به عبارتی شفافسازی «قصه» است و شک نکنید که این داستان «اصولگرا و اصلاحطلب» هم نمیشناسد. دوم - با نهایت تاسف باید گفت، جامعه بدون رسانه ـ رسانه منتقد ـ یعنی جامعه محکوم به شکست؛ شکستی که حتی به ظاهر و بنا به گفته رسانههای موجود ـ با کیفیتی که ذکر شد ـ صعود به سمت قله تعبیر شود. در چنین فضایی است که دیگر «خبرنگار»ی وجود نخواهد داشت و همه «خبرنویس» خواهند بود؛ خبرنویسهایی که تنها و تنها آنچه میشنوند بدون «تامل و تعقل» مینویسند؛ اینگونه میشود که اگر یک نفر هم سوالی بپرسد و یا نکتهای را قبول نکند و درصدد پرسش و یا انتقاد برآید، او را توبیخ میکنند! نگاهی به حال و روز رسانهها، مشخص میکند که دستگاه های شاکی از رسانهها پیش از آنکه به فکر رفع مشکل منعکس شده در یک رسانه و یا پاسخ به انتقاد مطروحه باشند، دنبال فردی میگردند که باعث انتشار خبر بوده؛ تا یا او را بخرند و یا اینکه عرصه را برایش تنگ کنند. شما در چنین اتمسفری توقع تولد خبرنگاران شناسنامهدار و مطلع را دارید یا بالعکس، خبرنگاران نقابدار و رسانههای قارچگونه بدون شناسه؟ اینگونه است که رسانههای ما یا در بنبست تکرار گرفتار میشوند و یا بیابان بیاخلاقی؛ «شنیده میشود، گفته میشود، یک منبع آگاه و...» محصول همین نگاه است. سوم - شما به جای مردم، آیا در چنین فضایی و با وجود بحران اقتصادی و اولویتبندی نیازهای معیشتی، روزنامه میخرید و روزنامه میخوانید؟ اصلا برایتان اهمیت دارد که روزنامهها که این روزها به خوبی در امر «کپی، پیست» از خبرگزاریها و دیگر رسانههای الکترونیک، به درجه استاد تمامی رسیدهاند، چه مینویسند و چه میگویند؟ در چنین فضایی است که توقع تیراژ میلیونی یک روزنامه، لطیفهای بیمزه و برگرفته از یک رویای نیمه شبی است. |
برگزاری چهارمین مراسم روز وبلاگ توسط پرشینبلاگ Posted: 19 Aug 2010 12:02 PM PDT پرشینوبلاگ - همنشینی با وبلاگنویسان به مناسبت روز وبلاگ (31 آگوست)، در هفته اول شهریور ماه،به صرف افطاری توسط گروه پرشین بلاگ برگزار خواهد شد. در بخش عمومی این مراسم وبلاگنویسان از تجربیات وبلاگنویسی صحبت و بهترین وبلاگهایی که خوانده اند را در همه حوزه ها، معرفی می کنند. بخش اختصاصی این مراسم شامل معرفی وبلاگهای جدید و قدیمی در چهار حوزه ادبیات، فناوری اطلاعات، محیط زیست و روزنوشت خواهد شد. برای اطلاع بیشتر از نحوه شرکت در این مراسم میتوانید به این صفحه مراجعه کنید. |
یک مدل آمریکایی از گوگل شکایت کرد Posted: 19 Aug 2010 12:02 PM PDT ایتنا - خانم کارلا فرانکلین مدل و بازیگر پیشین سینما، از شرکت گوگل به این دلیل که مشخصات کاربری را که با ارسال فیلمهای ناخوشایند در یوتیوب به وی توهین کرده برملا نمیسازد، شکایت کرد. گوگل مالکیت سایت یوتیوب را برعهده دارد و به همین دلیل خانم فرانکلین علیه این شرکت دادخواستی تهیه و به دادگاه منهتن ارائه نموده است. به گزارش ایتنا به نقل از تلگراف، وی گفته است که پس از انتشار این کلیپهای ویدئویی غیراخلاقی و نیز مشاهده نظرات توهینآمیزی که عفت وی را زیر سوال برده، احساس حقارت میکند و این امر آزردگی روحی و روانی او را در پی داشته است. وی خاطرنشان کرده است که نویسندگان ناشناس با درج این مطالب، چشماندازهای شغلی او را نیز مخدوش ساختهاند. وکیل کارلا فرانکلین گفته است در این قضیه سه نام کاربری با اسامی greyspector09، JimmyJean008 و JoeBloom 08 وجود دارد که البته به نظر میرسد همه اینها به یک نفر تعلق دارد. این مدل آمریکایی که خود را قربانی تهمتهای بیاساس میداند، از گوگل خواسته است هویت این کاربر را فاش سازد. چندی پیش نیز در قضیهای مشابه، خانم Liskula Cohen یک مدل کانادایی سی و شش ساله از اهالی تورنتو، از شرکت گوگل شکایت کرده بود. وی مدعی شده بود که گوگل مشخصات یکی از وبلاگنویسان خود را که در ویلاگش به وی توهین کرده، آشکار نمیسازد و حاضر نیست آن را پاک کند. |
۱۶نکته ناگفتهی مالی از فیسبوک Posted: 19 Aug 2010 12:02 PM PDT خبرگزاری اقتصادی ایران - قبل از پیدایش فیسبوک مردم مجبور بودند برای مطلع شدن از اوضاع و احوال دوستان قدیمیشان متوسل به روشهای کارآگاهی شوند، خبر گرفتن از یک دوست بسیار سخت و دشوار مینمود. قبل از پیدایش فیسبوک مردم مجبور بودند برای مطلع شدن از اوضاع و احوال دوستان قدیمیشان متوسل به روشهای کارآگاهی شوند، خبر گرفتن از یک دوست بسیار سخت و دشوار می نمود. اما اکنون پیش بینی می شود تا سال 2020، فیس بوک کره زمین را بطور کامل در بر خواهد گرفت تا دیگر مردم مجبور نباشند برای مطلع شدن از اوضاع دوستان یا احتمالا دشمنانشان! دست به اقدامات کارآگاهی بزنند. در این گزارش قصد داریم به حقایقی در باره کسب و کارهای جدید که از طریق فیسبوک ایجاد شده بپردازیم. 1) فیسبوک توسط یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد به نام مارک زوکربورگ و هم اطاقی هایش در فوریه 2004 راهاندازی شد که البته تا اواخر 2006 درآمدزا نبود . 2) این وبسایت از همان ابتدا فیسبوک نام گذاری شد و سایتی بود برای ارتباط دانشجویان هاروارد با یکدیگر. طی یک ماه بیش از نیمی از دانشجویان هاروارد در فیس بوک دارای شناسه و پروفایل بودند. 3) در تابستان 2004، از شرکای فیسبوک، پیتر ثایل از سامانه نقل و انتقالات وجوه اینترنتی، در اولین دور سرمایه گذاری برای فیس بوک 500000دلار در آن سرمایه گذاری کرد. 4) در کمتر از یک سال مبلغ 7/12میلیون دلار دیگر از سوی یک گروه مشارکت مالی سرمایهگذاری شد. در طول 5 سال یک شرکت اینترنتی آلمانی، یک میلیاردر هنگ کنگی، شرکت سیلیکن ولی و یک موسسه سرمایه گذاری از روسیه، همگی سرمایهگذاری کردند تا فیسبوک به سمت درآمدزایی پیش رود. 5) در سال 2006 مایکروسافت 240میلیون دلار سرمایهگذاری کرد تا تنها تامین کننده تبلیغاتهای اصلی فیسبوک شود. البته از ژانویه 2010 فیسبوک شروع به کم کردن تبلیغات مایکروسافت نموده تا به تبلیغات اجتماعی متقابل که بیشتر مورد علاقه کاربران است بپردازد. 6) طبق آمار در ژانویه 2010، 500میلیون نفر از فیسبوک استفاده میکردهاند. این در حالی است که جمعیت کل ساکنین قاره اروپا 500میلیون نفر است. 7) در بهار 2010 اعلام شد که فیسبوک با پشت سر گذاشتن گوگل بیشترین تعداد بازدیدکننده را داشته است. 8) درآمد فیسبوک از آگهیها، برنامههای کاربردی و اعتبارات سرچشمه میگیرد. اعتبارات(credits) واحد پول آن لاینی هستند که مختص کاربران فیسبوک است. اعضا میتوانند با یک دلار 10 credits خریداری کنند، سپس با این پول مجازی میتوانند کالاهای آن لاین بخرند یا از بازی ها استفاده کنند. 9) بازیهای فیسبوک کسب و کار بزرگی شده است. Zynga کمپانی سازنده دو بازی محبوب فیس بوک، Farmville و Mafia wars به تازگی از سوی یک کمپانی ژاپنی 150 میلیون دلار سرمایه گذاری دریافت کرد. این دو بازی محبوب به ترتیب 83 و 25 میلیون کاربر دارند. در پاسخ به موفقیت Zynga ،DISNEY اقدام به خرید رقیب Zynga یعنی Playdom با مبلغ 760 میلیون دلار کرده است. 10) در سال 2009 اعلام شد که فیس بوک، چیزی حدود 700میلیون دلار درآمد کسب کرده است. 11) آگهیهای هوشمند، مشتریان بالقوه خود را از طریق کلید واژه ها، سن، موقعیت و صفحات دوستان دیگر شناسایی و هدف قرار می دهند. به طور مثال برای کسی که در صفحه اش اعلام کرده که به زودی ازدواج می کند، آگهی هایی در باره تناسب اندام و لاغری فرستاده می شود. 12) در جولای 2010 فیس بوک و آمازون با همکاری یکدیگر اقدام به ارائه پیشنهاد برای خریداران و یادآوری تولد دوستان کردند. 13) هرچند فیسبوک ارقام درآمدهایش را افشا نمی کند، اما تخمین زده میشود که از آغاز تا کنون هرسال سود خود را دو برابر کرده است. و برای سال 2010 سودی حدود 1/1 میلیارد دلار برایش پیش بینی میشود. 14) در حال حاضر برآورد ارزش فیسبوک چیزی معادل 20 میلیارد دلار است. 15) آنگونه که تخمین زده میشود تا اواخر 2009 فیسبوک با بیش از 60،000 سرور کار میکرده است. در مقایسه گفته میشود که گوگل و ای-بی به ترتیب از 450،000 و 50،000 سرور استفاده میکرده اند. 16) شایعهای پیرامون اولین پیشنهاد فروش سهام به عموم از سال 2007 وجود دارد. در جولای 2010 موسس، مارک زوکربرگ اعلام کرد که این اتفاق زمانی که عاقلانه و مناسب باشد رخ خواهد داد. |
هشدار درباره فعالیتهای اینترنتی: جوانان ممکن است در آینده مجبور به تغییر نام خود شوند Posted: 19 Aug 2010 11:44 AM PDT بی.بی.سی - اریک اشمیت، رئیس گوگل، هشدار داده است که جوانان ممکن است در آینده مجبور باشند برای فرار از فعالیت های اینترنتی خود در گذشته، نام خود را تغییر دهند. آقای اشمیت به نشریه وال استریت گفت ممکن است این جوانان متوجه نباشند که ثبت حجم عظیمی از اطلاعات درباره خودشان چه عاقبتی می تواند داشته باشد. شرکت گوگل به تازگی شبکه های اجتماعی خود را گسترش داده است. این شرکت به تازگی شرکت های "جمبول" و "اسلاید" را خریداری کرده که هر دو در ارائه خدمات به شبکه های اجتماعی تخصص دارند. اسلاید یک شرکت ارائه کننده فعالیت های سرگرمی و مسابقاتی است و جمبول خدمات ارزی و پرداختی مجازی را انجام می دهد. برخی بر این باورند که تصاحب این شرکت ها به معنای راه اندازی یک شبکه اجتماعی دیگر است. گوگل تاکنون دو شبکه اجتماعی را راه اندازی کرده است؛ گوگل باز که در فوریه 2010 شروع به کار کرد و شبکه اجتماعی اورکات که اولین شبکه اجتماعی راه اندازی شده توسط گوگل بود. راه اندازی شبکه اجتماعی گوگل باز به این دلیل جنجال برانگیز شد که شناسه های کاربری جی میل افراد را، بدون کسب رضایت از آنها، به یکدیگر متصل می کند؛ این موضوع به این معناست که شناسه های کاربری افراد در معرض دید عموم قرار دارد. آقای اشمیت با پیش بینی احتمال تغییر نام برخی افراد گفت: "فکر نمی کنم جامعه از تبعات در دسترس بودن، قابل فهم بودن و قابل ثبت بودن اطلاعات در هر زمان و توسط هر کسی، آگاه باشد و درک کند که چه اتفاقی خواهد افتاد." با این وجود آقای اشمیت گفت به احتمال زیاد در آینده شرکت گوگل از کاربران خود اطلاعات شخصی بیشتری ذخیره خواهد کرد. او گفت: "در حال حاضر ما تقریبا می دانیم که شما که هستید، به چه مسائلی اهمیت می دهید و تا حدودی می دانیم که دوستان شما چه کسانی هستند." با این حال برخی کارشناسان اظهارات او را "مبالغه آمیز" خوانده اند. سوا چارمن اندرسون، به بی بی سی گفت "اینکه همه چیز در اینترنت ثبت شده است درست نیست و تحقق این موضوع با توجه به وسعت اینترنت زمان نسبتا زیادی نیاز دارد." او افزود آرشیوهایی مانند فرایند نگهداری موقت اطلاعات توسط گوگل (Google Cache) که نسخه های قدیمی تر وب سایت ها را ذخیره می کند، گزینشی کار می کنند. خانم چارمن اندرسون استدلال می کند از آنجایی که در حال حاضر شرکت هایی برای "پاک کردن" نمایه های اینترنتی وجود دارند، باید برخورد جامعه نسبت به محتوای اطلاعاتی که بر روی اینترنت در دسترس است، تغییر کند. او می گوید: "همیشه بین معرفی یک فن آوری نوین و توسعه هنجارهای رفتاری که این فن آوری ترویج می کند تاخیر وجود دارد. به عنوان یک جامعه ما فقط باید نسبت به حماقت هایی که جوانان انجام می دهند، بخشش بیشتری نشان دهیم." |
Posted: 19 Aug 2010 11:44 AM PDT به گزارش جهاننیوز، براساس پژوهش های انجام شده 13 درصد از زنانی که با اینترنت کار می کنند از وبلاگ نویسان دائمی هستند و 15 درصد از مادرانی که با اینترنت کار می کنند، وبلاگ نویسند. این روزها بسیاری از زنان جهان از طریق وبلاگ نویسی کارآفرینی می کنند و وبلاگشان درآمد زایی دارد. موضوع درآمدزایی وبلاگ یکی از اولویت های مهم زنان وبلاگ نویس شده است. لیزا استون از موسسان بلاگ هر معتقد است که زنان در سراسر جهان علاوه بر استفاده از اینترنت از تکنولوژی های رسانه ای مانند وبلاگ هم استفاده می کنند و بسیاری از این زنان می خواهد از طریق وبلاگ های شان یک کسب و کارراه اندازی کنند. در کشورهای غربی با برگزاری نشست ها و کنفرانس هایی، کار آفرینی در وبلاگ را به زنان آموزش می دهند و به آنها می آموزند چطور وبلاگ های خود را ارتقا دهند. در این کنفرانس ها به شرکت کنندگان یاد می دهند که برای ارتقای وبلاگشان کدام محصولات مورد علاقه شان را لینک کنند و برای آن تبلیغ کنند و چطور این موضوعی را در وبلاگ خود ایجاد کنند. برخی وبلاگ نویسان زن در کارآفرینی مهارت خاصی پیدا کرده اند و توانسته اند چندین اسپانسر هم برای خود پیدا کند. این درحالیست که چارلین لی پژوهشگر می گوید: «زنان شاغل از وبلاگ شان بیشتر برای از بین بردن احساس ایزوله شدن در زندگی کاری شان استفاده می کنند یا در وبلاگ شان از علاقه های شخصی شان مثل آشپزی، سیاست و... می گویند.» پارسونز، مدیرعامل یک شرکت برنامه نویسی، درمورد درآمدزایی در وبلاگ می گوید: «در پایان روز باید تصمیم تان را در مورد اینکه چه کسب و کاری را می خواهید دنبال کنید، گرفته باشید. آیا می خواهید از وبلاگ نویسی کسب درآمد کنید یا از محل آگهی ها یا اینکه فقط برای سرگرمی وبلاگ می نویسید. » وی در ادامه می گوید: «ما در عصر اینترنت کار می کنیم. در عصر اینترنت هر چیزی را می توانید در وب پیدا کنید.» گفتنی است یکی دیگر از مسائل زنان وبلاگ نویس علاوه بر کارآفرینی در وبلاگ، یافتن راهی برای بیان توامان مسائل شخصی و کاری در وبلاگ شان است. |
طرح از اذان تا اذان در سینماهای مشهد اجرا نشد Posted: 19 Aug 2010 11:44 AM PDT خبرگزاری فارس - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد از اجرا نشدن طرح اذان تا اذان و تعطیلی سینماهای مشهد در فاصله افطار تا سحر خبر داد. محمدكاظم دبیری اظهار داشت: طرح اذان تا اذان در مشهد به لحاظ وجود بارگاه رضوی اجرا نمیشود. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد تاكید كرد: برگزاری جلسات قرآنی و بحثهای دینی و مذهبی كه در مشهد زیاد وجود دارد از دیگر علل برگزار نشدن این طرح است. وی تصریح كرد: در ماه رمضان به خودسازی سفارش شده است و پرداختن به برنامههایی در تلویزیون كه افراد را از این خودسازی دور میكند، شایسته نیست. دبیری بهرهوری بیشتر از قرآن را در این ماه ضروری دانست و تصریح كرد: در این ماه افراد باید بهرهوری خود را از بركات معنوی این ماه بیشتر كنند و به بهرهوری بیشتر از قرآن بپردازند. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد خاطر نشان كرد: با توجه به كثرت برنامههای قرآنی در مشهد برنامههای تلویزیونی برای بهرهوری از برنامهها ایجاد مغایرت میكند. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد اظهار داشت: افراد میتوانند با برنامهریزی و استفاده مناسب از این برنامهها و برنامههای ماه رمضان به بهرهوری بیشتر از این ماه دست یابند. |
شماره ویژه «رسانه و اسلامهراسی» در فصلنامه رسانه منتشر میشود Posted: 19 Aug 2010 11:44 AM PDT فصلنامه رسانه شماره آینده خود را به موضوع «رسانه و اسلام هراسی» اختصاص داده است. روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها اعلام کرد فصلنامه رسانه با اختصاص شماره آینده این نشریه به موضوع «رسانه و اسلام هراسی»، از کلیه استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقهمندان به این موضوع دعوت میکند تا مقالههای علمی خود را حول محور های زیر، حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۹به نشانی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها و یا ایمیل وبسایترسانه Info@rasaneh.org ارسال نمایید. محورهای پیشنهادی ویژهنامه «رسانه و اسلام هراسی» به شرح زیر است: ۱- عوامل و ریشههای اسلام هراسی در رسانهها ۲- اهداف اسلام هراسی رسانهای ۳- نقش نهادها و بازیگران رسانهای در اسلام هراسی ۴- رسانهها در اسلام هراسی ۵- جنگ نرم و اسلام هراسی نشانی فصلنامه رسانه: تهران، خیابان شهید دکتر بهشتی، خ پاکستان، کوچه دوم غربی، شماره 11، فصلنامه رسانه، صندوق پستی: 6533/15875 |
کتاب روشهای تحقیق در آیندهپژوهی منتشر شد Posted: 19 Aug 2010 11:44 AM PDT کتاب روشهای تحقیق در آیندهپژوهی از سوی مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر شد. این کتاب را آرمین امیر تالیف کرده و ویراستاری علمی آنرا دکتر اسماعیل سعدیپور انجام داده است. آینده پژوهان معتقدند که «اکنون» طیف وسیعی از آیندههای ممکن را در بردارد که بخشی از آنها باورپذیرتر یعنی قابل دسترستر از بقیه هستند. از این رو باید تلاش کنیم با «تغییر و اصلاح» وضع کنونی به «آینده باورپذیر مطلوب» خود دست یابیم. به عبارت دیگر، «اکنون» را طوری بسازیم تا «آینده» همان چیزی شود که مطلوب ماست. این رویکرد بر اغلب مطالعات آینده پژوهی حاکم است و این کتاب نیز با این نگاه تهیه شده است. کتاب «روشهای آینده پژوهی» از جمله آثاری است که با هدف معرفی روشهای کارآمد برای مطالعات آینده پژوهانه از سوی مرکزتحقیقات منتشر شده است. کتاب حاضر ضمن معرفی آینده پژوهی و مفاهیم آن، سه روش مؤثر در مطالعات آینده پژوهی را که اغلب به طور همزمان از آنها استفاده میشود، طی فصلهای جداگانه به تفصیل مورد بحث قرار میدهد. این سه روش عبارتند از: سناریونویسی، دلفی و تحلیل لایهلایهای علتها. فصل پنجم به معرفی اجمالی چند روش دیگر اختصاص دارد تا چشماندازی از جایگاه روشهای دیگر نیز به خواننده ارائه کند. فصل آخر کتاب به بحثی زیر بنایی درباره روشها در آینده پژوهی و نقش آینده پژوهی در آینده میپردازد. |
You are subscribed to email updates from MediaNews.ir To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر