۱۳۸۹ مرداد ۲۹, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


یک کارشناس: ستاد پیشگیری از حوادث غیرمترقبه در مسئله کرم رایانه‌ای «استاکس‌نت» وارد شود

Posted: 20 Aug 2010 09:23 AM PDT

عضو هیات رییسه سندیکای تولیدکنندگان فن‌آوری اطلاعات گفت: به کلیه سازمان‌ها، افراد و شرکت‌های صنعتی و غیرصنعتی درباره کرمی که اخیرا بسیاری از رایانه‌های ایرانی را آلوده کرده، نامه نوشته و به آن‌ها هشدار داده‌ایم.

ویدا سینا در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره توضیح داد: متاسفانه درباره کرم اخیری که حدود 60 درصد از رایانه‌های ایرانی را آلوده کرده اطلاع‌رسانی مناسبی نشده و البته هیچ متولی مشخصی نیز در این زمینه در کشور وجود ندارد.

وی با بیان این‌که وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات باید در زمینه‌ اطلاع‌رسانی درباره ویروس‌ها و کرم‌های آلوده‌کننده قوی‌تر عمل کند، عنوان کرد: حتی ستاد پیشگیری از حوادث غیرمترقبه در کشور می‌تواند در این زمینه فعال‌تر عمل کند، چرا که آلودگی 60 درصد از رایانه‌های کشور به این کرم خطر کمتری نسبت به زلزله یا سیل ندارد.

سینا با ابراز تاسف از این‌که هشت ماه پس از شروع آلودگی رایانه‌های ایرانی به این کرم تازه هم‌اکنون درباره آن در کشور اطلاع‌رسانی می‌شود، عنوان کرد: شرکت‌های صنعتی به ویژه شرکت‌های تحت پوشش وزارت نیرو که با زیمنس در ارتباط‌ند، هدف اصلی این آلودگی بودند.

عضو هیات رییسه سندیکای تولیدکنندگان فن‌آوری اطلاعات خاطرنشان کرد: متاسفانه هم‌اکنون سازمان خاصی در کشور متولی اطلاع‌رسانی درباره آلودگی کرم‌ها و ویروس ها نبوده و کسی نیز مسوولیت این حوزه را نمی‌پذیرد؛ بنابراین برآوردی از خسارات ناشی از این آلودگی نیز وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: همیشه نمی‌توان جلوی آلودگی رایانه‌ها به کرم‌ها و ویروس‌ها را گرفت، اما می‌توان به شیوه‌ مناسبی با آن‌ها مقابله کرد.

در همین حال محسن حاتم، معاون وزیر صنایع و معادن چندی پیش با اشاره به ورود کرم جاسوس به سیستم‌های صنعتی کشور، از تشکیل تیم مشترکی از وزارتخانه‌های صنایع و ارتباطات جهت مقابله با این کرم خبر داد و اعلام کرد که واحدهای صنعتی برای حفاظت از اطلاعات تولیدی‌شان باید از اتصال رایانه‌های خود به اینترنت جلوگیری کنند.

یک کارشناس: «استاکس‌نت» تهدید جدی برای مساله امنیت اطلاعات کشور است

Posted: 20 Aug 2010 09:23 AM PDT

مدیر مرکز آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای (آپا) دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اطلاعات سرقت شده توسط ویروس "استاکس نت" ( Stuxnet) که توسط رایانه های آلوده ارسال می شود تحت نظارت برخی مراکز امنیتی جهان است.

دکتر مهدی برنج کوب گفتگو با ایرنا افزود:این موضوع با توجه به اینکه ۶۵ درصد از قربانیان این بدافزار از ایران بوده اند یک تهدید جدی برای مساله امنیت اطلاعات کشور به شمار می آید.

وی با تاکید بر اینکه بخش فناوری اطلاعات کشور خسارات‌ دیگری در صورت انجام نگرفتن اقدامات مقتضی در رابطه با شیوع Stuxnet محتمل خواهد شد، اظهار داشت: گزارش‌های منتشر شده از این آسیب‌پذیری نشان‌دهنده آلودگی بخش‌های صنعتی کشور است.

عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: بر اساس آمار و تحلیل‌های انجام شده به نظر می‌رسد اکثر صنایع به این دسته از آسیب‌پذیری‌ها آلوده شده‌اند هرچند آلودگی در بخش‌های غیر صنعتی مانند بخش‌های دولتی، خصوصی و کاربران خانگی به طور یقین محتمل است.

این کارشناس با هشدار به کاربران صنعتی و غیر صنعتی تاکید کرد: در صورتی که اقدامات مقتضی در رابطه با این دسته از آسیب‌پذیری‌ها انجام نگیرد به علت اطلاع نفوذگران از ساختار و مختصات شبکه‌ها و سازمان ها و تشکیل شدن Botnet گسترده، خسارت‌های دیگری محتمل است.

به گفته وی این خسارت‌ها شامل از کار افتادن و فلج شدن سیستم‌های رایانه‌ای، سرقت و کنترل گسترده اطلاعات، علامت‌گذاری اطلاعات بمنظور رهگیری داده و افراد و امکان دسترسی به سیستم‌های اداری و سازمانی در کشور است.

برنج کوب یادآور شد: نهادهای مسوول در کشور با توجه به اهمیت این موضوع دست به کار شده اند تا برای این مشکل چاره اندیشی کنند.

وی با اشاره به اینکه کمیته بحرانی در این زمینه در مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان فعال شده است، افزود: این کمیته در جهت جلوگیری از آسیب پذیری های بیشتر، کاهش خسارتها و ارایه راه حلی برای برطرف کردن آسیب پذیری انجام وظیفه کند.

وی اطلاعات سرقت شده از یک رایانه آلوده به این بدافزار را اطلاعات مهمی درباره سیستم به علاوه موارد محدودی از اطلاعات دیگر دانست که شامل اطلاعات نسخه Windows، نام رایانه، نام گروه شبکه، و آدرس IP همه اینترفیس‌های شبکه است.

به گفته وی برغم کشف این کرم توسط نرم‌افزارهای ضد بدافزار، آسیب‌پذیری‌های مورد سوءاستفاده این کرم به صورت کامل قابل رفع نیستند و کرم‌های دیگری با استفاده از این آسیب‌پذیری‌ها منتشر شده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در رابطه با امن سازی سیستم های آلوده گفت: برای پاک‌سازی و پیشگیری از سوء استفاده از این آسیب‌پذیری‌ها لازم است تا در دو سطح کاربران نهایی و راهبران شبکه اقداماتی صورت گیرد.

برنج کوب ادامه داد: از آنجایی‌که آسیب‌پذیری مرتبط با نرم‌افزارهای Siemens نیاز به دسترسی محلی دارد، رفع آسیب‌پذیری پردازش ناکافی میانبرها در Windows امکان سوءاستفاده از آسیب‌پذیری حساب کاربری غیر قابل تغییر و ثابت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

به گفته وی تا قبل از انتشار وصله توسط شرکت مایکروسافت (Microsoft ) در 11 مرداد 1389 تنها راه حل موقت برای جلوگیری از سوء‌استفاده از این آسیب‌پذیری، غیر فعال کردن نمایش تصویر متناظر میانبرها بود که پس از انتشار وصله نیاز به راه حل موقت بر طرف شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برای جلوگیری از انتشار بدافزارهای مبتنی بر این آسیب‌پذیری نیاز است رایانه‌ها و سیستم‌های ضدویروس به روز باشند و باید از سلامت حافظه‌های جانبی مورد استفاده در سازمان و مخازن تبادل فایل در شبکه سازمان اطمینان حاصل کرد.

وی با انتقاد از عدم توجه کافی به مساله امنیت رایانه ای بین مسوولان کشور بیان داشت: اقدامات امن‌سازی اجتناب‌ناپذیر است و باید امن‌سازی در سطوح مختلف انجام شود.

برنج کوب با بیان اینکه در مرحله اول باید از گسترش سوء استفاده از این آسیب‌پذیری‌ها جلوگیری کرد، افزود: لازم است راه حل‌های امن سازی بصورت گسترده به آگاهی‌ کاربران نهایی و راهبران رسانده شود.

وزارت صنایع از تشکیل تیم مشترک برای مقابله با کرم جاسوس «استاکس‌نت» خبر داد

Posted: 20 Aug 2010 09:23 AM PDT

معاون برنامه ریزی وزیر صنایع با اشاره به ورود کرم جاسوس به سیستم‌های صنعتی کشور، از تشکیل تیم مشترکی از وزارتخانه‌های صنایع و ارتباطات جهت مقابله با این کرم خبر داد و گفت: واحدهای صنعتی برای حفاظت از اطلاعات تولیدیشان باید از اتصال رایانه‌های خود به اینترنت جلوگیری کنند.

محسن حاتم در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: حمله کرم جاسوس به سیستم‌های صنعتی کشور به تأیید رسیده ولی این موضوع که چقدر از سیستم‌های صنعتی به این کرم آلوده شده‌اند، در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه هنوز برآوردی از میزان آلودگی سیستم‌های صنعتی به این کرم جاسوس نداریم، تصریح کرد: راه‌های مختلفی برای مبارزه با این کرم وجود دارد و به این منظور تیمی متشکل از کارشناسان وزارتخانه‌های صنایع و ارتباطات تشکیل شده است.
حاتم ادامه داد:‌ انتقال کرم جاسوس از طریق شبکه‌های اینترنتی و پرتهای قابل حمل صورت می‌گیرد و رایانه‌های صنعتی مقصد اصلی حمله این ویروس‌ بوده‌اند.

وی با بیان اینکه کامپیوترهای صنعتی وظیفه کنترل سیستم‌های صنعتی را بر عهده دارند، تأکید کرد: این نوع سیستم‌ها نباید به هیچ عنوان به اینترنت متصل شوند هرچند ممکن است کرم جاسوس از روش‌های دیگر مانند فلش و یا سی.دی به سیستم‌ها منتقل شده باشد.

وی افزود: سروری که در اتاق کنترل یونیت یک کارخانه صنعتی وجود دارد نباید به هیچ عنوان اتصالی به اینترنت و یا حتی شبکه‌های داخلی داشته باشند.

معاون برنامه ریزی وزیر صنایع تصریح کرد: اگر سیستمی با اینترنت ارتباط داشته و مورد حمله کرم جاسوس قرار گرفته است، باید سریعا مورد بازبینی و رفع مشکل قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به پیشرفته بودن کرم جاسوس حمله کننده به سیستم‌های صنعتی ایران، آیا امکان مقابله با این کرم به راحتی امکان‌پذیر است؟ افزود: در گذشته کرم‌های پیشرفته‌تر از این نیز به سیستم‌های صنعتی کشور حمله ور شده‌اند که مقابله با آنها صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: ‌متخصصین حوزه نرم‌افزار در ایران از قابلیت‌های بالایی برخوردارند و می‌توانند با کرم جاسوس حمله کننده مقابله کنند.

حاتم ادامه داد: واحدهای صنعتی باید اقدامات امنیتی لازم را در خصوص حفظ اطلاعات خود انجام دهند و به همین دلیل هیچ یک از رایانه‌های صنعتی نباید در تماس با اینترنت باشند.

هشدار درباره نفوذ کرم جاسوس «استاکس‌نت» به سیستم‌‌های صنعتی کشور

Posted: 20 Aug 2010 09:23 AM PDT

اخیرا کرم رایانه‌ای Stuxnet، به کمک نرم‌افزار زیمنس اقدام به سرقت اطلاعات موجود در پایگاه داده‌های سیستم‌های صنعتی ایران می‌کند.

به گزارش مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخداد رایانه‌ای (ماهر)، اخیراً یک بدافزار خطرناک به نام Stuxnet در همه کشورهای جهان و به خصوص ایران گسترش پیدا کرده که هدف آن ایجاد اختلال در شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با زیرساخت‌های حیاتی مانند نیروگاه‌ها است.

بدافزار مذکور با سوءاستفاده از یک حفره امنیتی در ویندوز گسترش پیدا می‌کند و به دنبال سیستم‌هایی است که از نرم افزار WinCC Scada که متعلق به زیمنس است، استفاده می‌کنند. نرم افزار WinCC Scada معمولاً توسط سازمان‌های مرتبط با زیرساخت‌های حیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابر اطلاعات ارائه شده توسط سیمانتک، کرم رایانه‌ای Scada که هدف آن شرکت‌ها و سازمان‌های مربوط زیرساخت‌های حیاتی است، نه تنها به سرقت اطلاعات می‌پردازد، بلکه یک back door را نیز بر روی سیستم قربانی قرار می‌دهد تا بتواند از راه دور و به طور مخفیانه کنترل عملیات زیرساخت های مذکور را در اختیار گیرد.

این ویروس از طریق درایوهای USB گسترش پیدا می‌کند و زمانی که یک آیکون Shortcut بر روی صفحه نمایش قربانی نشان داده می‌شود، به صورت اتوماتیک اجرا می‌گردد.

این بدافزار از نام کاربری و کلمه عبوری که در نرم افزار Siemens به صورت hard-coded وجود دارد، سوءاستفاده می‌کند؛ همچنین بدافزار جدید از گواهینامه‌های معتبر ولی انقضاء یافته Realtek Semiconductor Corporation برای اعتباردهی به درایورهایش استفاده می‌کند.

یکی از مشاوران امنیتی Sophos می گوید: با غیرفعال کردن autorun و autoplay در ویندوز، می‌توان از آلودگی به rootkit مذکور پیش‌گیری کرد.

وی همچنین بدافزار مذکور را یک جاسوس شرکتی و یا دولتی معرفی کرده که تنها قصد آن سرقت اطلاعات است و به محض فعال شدن شروع به ربودن اطلاعات موجود در پایگاه داده‌ها می‌کند.

کرم Stuxnet، شرکت‌های مربوط به سیستم‌های کنترل صنعتی در سراسر جهان را آلوده ساخته است، با این وجود بنا‌بر گزارش‌های دریافت شده، بیشتر آلودگی‌ها در ایران، هند و مالزی مشاهده شده است.

حدود ۴۶ درصد از زمان بیداری انگلیسی‌ها صرف استفاده از تکنولوژی می‌شود

Posted: 20 Aug 2010 09:08 AM PDT

ایستنا - کاربران انگلیسی ابزارهای الکترونیکی تقریبا نیمی از ساعات بیداری خود را صرف دیدن تلویزیون، استفاده از تلفن همراه و دیگر دستگاه های ارتباطاتی می کنند.

براساس گزارش سالانه بازار ارتباطات Ofcom کاربران انگلیسی اکنون چهار برابر بیشتر از سال 2004 زمان خود را در روز صرف پیام نگاری، تقریبا یک چهارم زمان خود را در اینترنت و سایت های شبکه بندی اجتماعی و 3 ساعت و 45 دقیقه در روز را صرف تماشای تلویزیون می کنند.

محبوبیت رو به افزایش گوشی های هوشمند و تغییر روش افراد در استفاده از تلفن های همراه خود استفاده کلی از ابزارهای ارتباطاتی را افزایش داده است و به کاربران کمک می کند تا کارهای بیشتری را به صورت همزمان انجام دهند به طوری که به صورت میانگین انگلیسی ها 8 ساعت و 48 دقیقه از امور ارتباطاتی خود را تنها در 7 ساعت انجام می دهند.

با وجود این میزان استفاده از رسانه ها انگلیسی ها هزینه کمتری را در این زمینه می پردازند. برای 5 سال پیاپی صرف هزینه در زمینه سرویس های ارتباطاتی کاهش یافته است. گزارش سالانه Ofcom نشان می دهد هزینه هایی که خانواده های انگلیسی به صورت ماهانه برای سرویس های ارتباطاتی پرداخت می کنند طی 5 سال گذشته 9.4 درصد کاهش یافته است.

کاربران گوشی های هوشمند در انگلیس نسبت به 7.2 میلیون کاربر در ماه می 2009 با 81 درصد افزایش به 12.8 میلیون در ماه می 2010 رسید و اکنون بیش از یک چهارم انگلیسی ها گوشی هوشمند دارند.

سال 2009 در انگلیس افزایش زیادی در زمینه استفاده داده صورت گرفت. حجم کل داده از طریق زیرساخت اینترنت انگلیس 68 درصد افزایش یافت و حجم داده از طریق شبکه های تلفن همراه 240 درصد افزایش داشت.

مجری صداوسیما: سرِ «فارسی‌وان» در «وان» شد

Posted: 20 Aug 2010 09:08 AM PDT

وب‌سایت «فردا» - مجری برنامه های سحری شبکه اول سیما از افت بینندگان برخی شبکه های خارجی خبر داد.

فرزاد جمشیدی مجری برنامه سحری "ماه خدا" در این برنامه از کاهش بینندگان شبکه های خارجی همچون بی.بی.سی و فارسی وان به علت فضای ماه رمضان خبر داد و گفت در این ماه گویا این شبکه ها یعنی بی بی سی و فارسی وان سرشان در وان است.

مکزیک پنجمین کشور ناامن برای خبرنگاران در جهان

Posted: 20 Aug 2010 09:08 AM PDT

مکزیک پنجمین کشور نا امن برای خبرنگاران و گزارشگران در جهان است به طوری که هر ماه یک خبرنگار در نتیجه درگیریهای مسلحانه قاچاقچیان مواد مخدر کشته می شود.

واحد مرکزی خبر به نقل از فرانس 24 نوشت: حرفه خبرنگاری در مکزیک بسیار خطرناک است.

به طوری که طی چهارساله گذشته تاکنون حدود چهل خبرنگار حرفه ای در درگیریهای خشونت آمیز کارتل های قاچاق مواد مخدر جان خود را در این راه از دست دادند.

واقعیت آن است که مکزیک تاکنون نتوانست برای پایان دادن به خشونت های گروههای فعال در کار قاچاق مواد مخدر چاره ای بیندیشد.

به همین علت رسانه های ارتباط جمعی و مطبوعات تلاش می کنند برای آنکه جان خبرنگاران و گزارشگران این کشور به خطر نیفتد خود به فکر چاره ای باشند.

تشدید اقدامات مسلحانه قاچاقچیان مواد مخدر در برخی مناطق به گونه ای است که تصور می شود این کشور در جنگ داخلی بسر می برد .

به طوری که در یک شب، یک گروه مسلح قاچاق مواد مخدر به ایستگاه تلویزیونی در این کشور حمله و آنرا به آتش می کشد.

عملیات تروریستی، بمبگذاری ، تیراندازی ، آدم ربایی یا ترور ازجمله اقدامات مکرری است که قاچاقچیان مواد مخدر علیه گزارشگران و خبرنگاران انجام می دهند. "فرانک لا رو" گزارشگر ویژه سازمان ملل برای آزادی بیان می گوید: براساس گزارشی که کمیته مطبوعات سازمان ملل تهیه کرد مکزیک پنجمین کشور خطرناک برای خبرنگاران و گزارشگران است کشوری که در آن هر سال تعداد زیادی از خبرنگاران کشته می شوند.

با توجه به این وضع خطرناک ، مطبوعات و رسانه های ارتباط جمعی مکزیک برای حمایت از اعضای خود دست به کار شدند.

انجمن مطبوعات و رسانه های ارتباط جمعی مکزیک اخیرا پروتکلی را به اجرا گذاشت که به موجب آن گزارشگران هنگام تهیه گزارش باید کلاه نظامی بر سر بگذارند و جلیقه های ضد گلوله بر تن و صبر کنند تا پلیس سر برسد و تا پلیس نیامده است دوربین های خود را بیرون نیاورند زیرا دراین حالت قاچاقچیان مواد مخدر ممکن است دوربین ها را با سلاح اشتباه بگیرند و شلیک کنند. براساس این گزارش، از سال دو هزار و شش تاکنون بیست و هشت هزار مکزیکی در نتیجه درگیری های مسلحانه گروهای قاچاق مواد مخدر کشته شدند که شماری از آنها خبرنگاران و گزارشگران بودند.

به عبارت دیگر هر ماه در مکزیک یک خبرنگار به علت فعالیت این قاچاقچیان کشته می شود.

لپ‌تاپ با هارد چهار ترابایتی هم عرضه شد

Posted: 20 Aug 2010 09:07 AM PDT

یک سازنده رایانه کانادایی، لپ‌تاپی را با ظرفیت ذخیره‌سازی عظیم چهار ترابایت و پردازنده پرسرعت شش هسته‌یی اینتل عرضه می‌کند.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام سازنده رایانه Eurocom، لپ‌تاپ Panther 2.0 به‌عنوان جایگزین ورک استیشن برای اجرای گرافیک‌های پیشرفته و برنامه‌های CAD طراحی شده است.

ذخیره‌سازی چهار ترابایت با آنچه بیش‌تر رایانه‌های رومیزی و حتی سرورها عرضه می‌کنند، برابر بوده و یا فراتر می‌رود؛ این ظرفیت در چهار شکاف که در هر یک درایو جداگانه‌ای قرار دارد، جای گرفته است.

گزینه‌های پردازنده نیز شامل تراشه‌های Core i7 Extreme یا 5600 زنون هستند که حداکثر شش هسته داشته و با سرعت 3.33 گیگاهرتز کار می‌کنند. این تراشه‌ها معمولا در رایانه‌های رومیزی پیشرفته یا سرورها به کار برده می‌شوند.

این لپ‌تاپ یک نمایشگر 17.3 اینچی و حافظه 24 گیگابایت و دوربین اینترنتی 3.0 مگاپیکسلی دارد که بهتر از دوربین‌های اینترنتی 1.3 یا 2.0 مگاپیکسلی است.

بر اساس گزارش پی سی ورلد، این لپ‌تاپ با قیمت‌هایی که از 9 هزار دلار کانادا آغاز می‌شود، از ماه جاری به بازار عرضه می‌شود.

همکاری یاهو و بینگ برعلیه موتور جست‌وجوی گوگل

Posted: 20 Aug 2010 09:07 AM PDT

بینگ از هفته جاری اداره جست‌وجوهای اینترنتی صفحات وب یاهو در آمریکای شمالی را آغاز می‌کند.

به گزارش ایسنا، یاهو نحوه نمایش نتایج را کنترل خواهد کرد و به کاربران وعده داده که اطلاعات مرتبط با سلیقه و علاقه‌شان را ارایه خواهد کرد.

یاهو و مایکروسافت یک سال قبل در اقدامی برای رقابت علیه گوگل، قرارداد 10 ساله‌ای برای یکی کردن فعالیت‌های جست‌وجو و تبلیغات اینترنتی بستند.

تحت این قرارداد یاهو از موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت در سایت‌های خود استفاده می‌کند اما اداره فروش تبلیغات نمایش داده شده در سایت‌های هر دو شرکت را به دست می‌گیرد.

آماری که به تازگی از سوی کام اسکار نمایش داده شده حاکیست رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو در ماه ژوییه تغییر اندکی داشته و سهم برتر گوگل از 66.2 درصد در ماه ژوئن به 65.8 درصد کاهش یافته است.

کاهش سهم گوگل ظاهرا به نفع یاهو بوده که سهمش از 16.7 درصد در یک ماه قبل به 17.1 درصد رسیده اما مایکروسافت بدون هیچ تغییری با سهم 11 درصدی در رتبه سوم قرار گرفته است.

کاربران اینترنت آمریکایی در مجموع 15.6 میلیارد جست‌وجو در ماه ژوییه انجام دادند که 10.3 میلیارد آن‌ها در موتور جست‌وجوی گوگل، 2.7 میلیارد در یاهو و 1.7 میلیارد در مایکروسافت انجام گرفت.

اپل تلویزیون اچ.دی مجهز به اتصال اینترنتی می‌سازد

Posted: 20 Aug 2010 08:52 AM PDT

به گفته یک تحلیلگر برجسته، اپل تلویزیون HD خواهد ساخت که در آن فن‌آوری ست تاپ باکس این شرکت با سرویس دانلود موسیقی آی تیونز، یکی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به گفته جن مانستر، تحلیلگر Piper Jaffray، اپل ظرف دو تا چهار سال آینده تلویزیون HD مجهز به اتصال اینترنتی خواهد ساخت که دسترسی مستقیم به سرویس دانلود موسیقی و فیلم آی‌تیونز را فراهم می‌کند.

به گفته این تحلیلگر، شایعه عرضه دستگاه ست تاپ باکس ارتقاءیافته اپل محتمل به نظر می‌رسد اما این تنها بخشی از استراتژی اپل بوده و راه را برای عرضه یک تلویزیون پیشرفته HD که دربردارنده امکانات مهم تلویزیون اپل است، هموار می‌کند.

تصور می‌شود دستگاه جدید که پیش‌بینی می‌شود آی تی وی نام بگیرد، از بسیاری از قطعات مورد استفاده در آی پاد تاچ و آی پد استفاده کند و میزان محدودی حافظه خواهد داشت.

گفته می‌شود اپل دیتاسنتر جدیدی در کالیفرنیای شمالی آماده می‌کند که از سرویس پخش مستمر آی تیونز مبتنی بر ابر پشتیبانی خواهد کرد و مشاهده فیلم و برنامه‌های تلویزیونی برروی دستگاه آی تی وی را بدون نیاز به ذخیره کردن آن‌ها برروی هارد درایو دستگاه برای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر می‌کند.

به اعتقاد مانستر، تلویزیون HD آینده اپل، با داشتن قابلیت‌های پخش مستمر کاربران را قادر می‌سازد با پرداخت ماهانه حدود 90 دلار به محتوا برروی فروشگاه آی تیونز دسترسی داشته باشند. این تلویزیون می‌تواند به همراه سرویس آی تیونز جایگزین دستگاه‌هایی مانند کنسول‌های بازی، DVD پلیرها و حتی اشتراک‌های تلویزیون کابلی یا ماهواره‌یی شود.

ارزش بازار تلویزیون HD حدود 30 میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

فراری شدن نیمی از بازدیدکنندگان تایمز آنلاین

Posted: 20 Aug 2010 08:52 AM PDT

بر اساس آمارهای جدید کام اسکار، شمار بازدیدکنندگان منحصر وب سایت تایمز از 2.79 میلیون نفر در ماه می به 1.61 میلیون نفر در ماه ژوییه کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، این آمار که ضربه‌ای دیگر علیه طرح سیستم اشتراک سرسختانه روپرت مرداک، مدیر اجرایی امپراطوری رسانه‌ای نیوزکورپ برای دسترسی به وب‌سایت‌های روزنامه محسوب می‌شود، نشان می‌دهد که مشاهده صفحه از 29 میلیون در ماه می به 9 میلیون در ماه ژوییه رسیده و هم‌چنین خوانندگان زمان کم‌تری در این سایت سپری می‌کنند.

طبق آمار کام اسکار، زمان توقف در این سایت از 7.6 دقیقه در ماه می به چهار دقیقه در ماه ژوییه رسیده که نشان می‌دهد طراحی مجدد آن نتوانسته خوانندگان را جلب کند.

مرداک به رایانه لوحی آی‌پد و دستگاه‌های دیگر برای افزایش بازدید از سایت‌های تایمز و ساندی تایمز امید بسته است. با وجود کاهش در شمار خوانندگان، مرداک سیستم پرداخت را ناجی ژورنالیسم کیفی می‌داند.

در حالی که آمار کام اسکار نشان می‌دهد خوانندگان از محتوای دیجیتالی پولی چندان استقبال نمی‌کنند، پیش از این گزارش شده بود که مرداک قصد دارد یک روزنامه دیجیتالی ویژه کاربران آی‌پد طراحی کند.

برنامه‌ریزی نیوزکورپ برای یک نشریه الکترونیکی ویژه جوانان و علاقه‌مندان فن‌آوری ابتدا در لس‌آنجلس تایمز منتشر شد اما هنوز تاریخ آغاز انتشار آن تایید نشده است.

سرویس اشتراک‌گذاری مکان در فیس‌بوک راه‌اندازی شد

Posted: 20 Aug 2010 08:52 AM PDT

فیس بوک با راه‌اندازی سرویس جدیدی به نام Places راه جدیدی را برای کاربران این سایت شبکه اجتماعی به منظور باخبر کردن دوستان از محل حضورشان و همچنین بررسی رویدادها و خدمات مکان موردنظر فراهم می کند.

به گزارش ایسنا، سرویس جدید به کاربران فیس بوک امکان می‌دهد با استفاده از قابلیت‌های مکان یاب تلفن‌های همراه خود به بررسی یک شرکت یا نشانی و سپس اشتراک گذاری فوری آن با دوستان خود در این شبکه اجتماعی بپردازند.

این سرویس که از سوی مارک زوکربرگ، مدیر اجرایی فیس بوک در کنفرانس ترتیب داده شده در مقر مرکزی این شرکت معرفی شد، به صورت اختیاری می تواند مورد استفاده قرار گیرد و همچنین به افراد امکان می دهد مکان فیزیکی دیگران را بیابند.

فیس بوک با معرفی سرویس جدید وارد رقابت با شرکت‌هایی مانند گوگل در فراهم کردن اطلاعات محلی می‌شود، اما این شرکت مشخص نکرده چگونه از سرویس جدیدش کسب درآمد خواهد داشت.

در حالی‌که شرکت‌های فراهم کننده خدمات اشتراک گذاری مکان مانند Foursquare توجه کاربران اولیه و سرمایه گذاران را جلب کرده اند، ورود فیس بوک به این بازار می تواند ایده اشتراک گذاری مکان یک نفر با دوستان را متداول‌تر کند. در حال حاضر از 500 میلیون کاربر این شرکت، 150 میلیون نفر از طریق تلفن های همراه به فیس بوک دسترسی می‌یابند.

سرویس Places که ابتدا به صورت برنامه برای آیفون اپل و از طریق یک وب سایت موبایل بهینه شده قابل دسترس خواهد بود، به تدریج برای تمامی کاربران فیس بوک در آمریکا عرضه خواهد شد.

بلوای جدید نقشه‌ گوگل در آلمان

Posted: 20 Aug 2010 08:52 AM PDT

طرح‌های گوگل برای راه‌اندازی سرویس نقشه دید خیابانی در 20 شهر آلمان تا پایان سال جاری، بحثی را در این کشور در مورد چگونگی آشتی دادن قوانین حریم خصوصی محترم این کشور با واقعیت‌های عصر دیجیتال برانگیخته است.

به گزارش ایسنا، در حالی که شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک دامنه دسترسی خود را گسترش می‌دهند، بسیاری از آلمانی‌ها که از تاریخ استبداد ترسیده‌اند، می‌گویند به‌طور روزافزون نگران از دست دادن کنترل برروی اطلاعات شخصی‌شان هستند.

نظرسنجی‌ها نشان داده که اکثر آلمانی‌ها مخالف قرار گرفتن تصاویر خانه‌شان در دید خیابانی هستند که نمای خیابانی از ساختمان‌های عمومی و منازل شخصی فراهم می‌کند، در حالی که سیاستمداران در تلاشند حرکتی در این زمینه صورت دهند و حتی برخی خواستار تصویب قوانین جدید برای محدود کردن این سرویس شده‌اند.

گوگل رنج آرام کردن نگرانی‌های مردم این کشور را به خود هموار کرده است و به آن‌ها امکان داده پیش از راه‌اندازی شدن این سرویس برای حذف تصاویر محل زندگیشان از این شرکت تقاضا کنند اما حتی چنین پیش‌درآمدی نیز نتوانسته ترس بسیاری از آلمانی‌ها را فرونشاند.

این خشم رو به رشد، ترسیم‌کننده چالش‌های بی‌شماری است که شرکت‌های فن‌آوری در عرضه چنین خدماتی در بازارهای جهانی با آن مواجهند.

سازمان پلیس ملی کره جنوبی به تازگی در بخشی از روند تحقیق درباره جمع‌آوری و ذخیره‌سازی غیرقانونی اطلاعات خصوصی به دفتر گوگل در سئول یورش برد، در حالی که این شرکت آماده راه‌اندازی دید خیابانی می‌شود. مقامات در ایتالیا و استرالیا نیز در مورد این سرویس تحقیق می‌کنند.

تاریخ اینترنت در یک تصویر

Posted: 20 Aug 2010 08:52 AM PDT

یک وب سایت آمریکایی در اقدامی جالب، کل تاریخ اینترنت از ابتدای ایجاد شبکه تا ترافیک موبایل را تنها در یک تصویر نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سایت MBA online در این تصویر تمام مقاطع تاریخی را که در توسعه اینترنت به عنوان نقاط عطف شناخته می شود نشان داده است.

این تصویر با ایده ایجاد یک شبکه بین کهکشانی در سال 1962 آغاز می شود و سپس نشان می دهد که در سال 1974 اینترنت اختراع شد.

در ادامه این تصویر مشخص می شود که در سال 1976 اترنت و کابلهای همسو و در سال 1978 اولین هرزنامه ها اختراع شده اند.

ایجاد شبکه آرپانت در 1983 و ایده ساخت دامنه های .com، .org، .gov، .gov و ... در سال 1984 از دیگر مقاطع مهم در تاریخ اینترنت هستند.

اما شاید مهمترین بخش در تاریخ اینترنت که در این تصویر بدان اشاره شده است عرضه تجاری اولین اینترنت دایل- آپ در 1989، ایجاد پهنای جهانی وب (WWW) در 1992 و راه اندازی اولین مرورگر (مرورگر موزائیک) در 1993 است.

این تصویر، تاریخ اینترنت را در سال 2009 به پایان می برد و نشان می دهد که در این سال ترافیک اینترنت موبایل از ترافیک صدا افزایش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر