۱۳۸۹ شهریور ۲, سه‌شنبه

[PERSIANU] برای اولین بار در گروه مجله پزشکی این هفته

HTML clipboard
لطفا تا باز شدن تمامی تصاویر شکیبا باشید . . .

Agar Tasavir Ra Nemibinid Rooye Gozineye "Show images" ya "Display images below" click konid.
Agar Nemitavanid Matnha Ra Bekhanid Marahele Zir Ra Donbal Konid :
Right click (click rast) >> Encoding >> Unicode (UTF-8)

    به نام خالق هستی

 

 

 

7 سوالی که خانم‌های باردار می‌پرسند

بیشتر خانم‌هایی که قرار است برای اولین‌بار بچه‌دار شوند، پرسش‌های زیادی درباره با اقدام‌های لازم برای آمادگی در روز زایمان و بعد از آن دارند.
 از دکتر شیرین نیرومنش، 7 مورد از رایج‌ترین این پرسش‌ها را پرسیده‌ایم و ایشان به این پرسش‌های 7گانه پاسخ داده‌اند...
1.زمان زایمان طبیعی تقریبا غیرقابل پیش‌بینی است. یک خانم و همسرش لازم است قبل از رسیدن این روز، چه آمادگی‌هایی داشته باشند 
از هفته 20 بارداری به بعد، در صورتی که یک خانم تمایل به انجام زایمان طبیعی دارد، باید در کلاس‌های آمادگی زایمان شرکت کند. این کلاس‌ها تقریبا در تمامی مراکز دایر است. خانم می‌تواند همراه همسر یا مادرش در این کلاس‌ها شرکت کرده و مسلما هر چقدر اطلاعات خانم‌ها در مورد زایمان و مکانیسم آن بیشتر باشد استرس و اضطراب کمتر خواهد شد و بهتر می‌توانند دردهای زایمانی را تحمل کنند.
همچنین به خانم‌ها توصیه می‌شود در ماه آخر ورزش‌های سبک و پیاده‌روی انجام دهند و مثلا از هفته 37 به بعد به خانم‌هایی که تمایل به زایمان طبیعی دارند، توصیه می‌شود برای نزول سر جنین به لگن روزی 2 ساعت پیاده‌روی کنند. هرچه به زمان زایمان نزدیک‌تر شویم، با توجه به اینکه زمان زایمان طبیعی قابل پیش‌بینی نیست، بهتر است خانم باردار تنها نبوده و همسر یا مادر باید در دسترس باشند تا با مشاهده علایم هشداردهنده‌ای مانند کندشدن حرکت‌های جنین، آبریزش، شروع مرتب انقباضات رحمی یا مشاهده لکه‌بینی یا خون‌ریزی فورا به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت معاینه قرار بگیرند.
2.با شروع دردهای زایمانی چه باید كرد؟
متاسفانه در کشور ما امکان حضور همسر یا مادر در تمام مدت در کنار شخص باردار فراهم نیست اما اگر یک همراه در کنار خانمی که درد زایمان دارد وجود داشته باشد خانم می‌تواند دردها را بهتر تحمل کند.
بررسی‌ها نشان داده است در صورتی که همسر هنگام دردهای زایمانی کنار زن باشد، بعد از زایمان در کارها بیشتر کمک کرده و خود را سهیم می‌داند. حین زایمان نیز انجام کارهایی مانند ریلکسیشن و آرام‌سازی می‌تواند به خانم در تحمل دردهای زایمانی کمک کند. در صورتی که کادر پزشکی اجازه دهد
خانمی که زایمان طبیعی انجام می‌دهد می‌تواند مقداری مایعات استفاده کند و لازم نیست حتما ناشتا باشد. حین دردها هم الزامی به بستری بودن در تخت وجود ندارد بلکه می‌توانند زیر نظر پزشک بایستند، بنشینند یا راه بروند و هر طور که راحتند دردها را طی کنند.
3.بعد از زایمان چه مراقبت‌هایی لازم است؟
پس از زایمان، مراقبت از نوزاد آغاز می‌شود. باید خیلی سریع و بلافاصله بعد از تولد، نوزاد روی سینه مادر قرار بگیرد و شیردهی آغاز شود. سریع شروع کردن شیردهی هم به سلامت نوزاد کمک می‌کند و احتمال مرگ و میر و بیماری‌ها را کاهش می‌دهد و هم باعث می‌شود رحم سریع‌تر جمع شده و خون‌ریزی‌های بعد از زایمان کاهش یابد.
بعد از زایمان طبیعی، لازم است خانم‌ حدود 24 ساعت در بیمارستان بستری باشد و بعد از اطمینان از سلامت مادر و نوزاد آنها می‌توانند به منزل بروند. 10 روز در خانه استراحت نسبی و نه مطلق که سبب ایجاد لخته در رگ‌ها بشود به خانم‌ها توصیه می‌شود. در واقع 6 ساعت اول بعد از زایمان بسیار مهم است و نباید زائو را تنها گذاشت؛ زیرا خطر خون‌ریزی بعد از زایمان وجود دارد. پرسنل پزشکی باید مراقب جمع شدن رحم باشند. بعد از این مدت نیز باید خانم مراقب بخیه‌های محل خروج جنین باشد و مرتبا آن را تمیز کند تا عفونت نکند. یبوست بعد از زایمان نیز به ویژه برای خانم‌هایی که بخیه اپیزیوتومی دارند می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل لازم است خانم با رعایت رژیم غذایی از بروز یبوست پیشگیری کند.
4.خانم‌ها بعد از زایمان نیز نباید مایعات مصرف کنند؟
نه! اتفاقا مشکلی که دیده می‌شود، این است که برخی از همراهان مانع از مصرف آب و مایعات توسط خانم باردار می‌شوند؛ در حالی که خانم بعد از زایمان هم خون‌ریزی دارد و هم به نوزادش شیر می‌دهد و به ویژه در فصل گرما به مایعات نیاز دارد. توصیه من این است که بعد از زایمان، همراهان به خانم باردار آب‌میوه‌های تازه، شیر یا نوشیدنی‌های بی‌ضرر مانند آب بدهند تا شیر کاهش پیدا نکند.
5.این‌ها مربوط به زایمان طبیعی بود اما خانمی که به توصیه پزشک قرار است با روش سزارین زایمان کند، چه باید بکند؟
افرادی که برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای سزارین دارند و وقت عمل آنها معین است، باید با توجه به ساعت عمل حداقل 6 تا 8 ساعت قبل از آن ناشتا باشند و مایعات و مواد غذایی مصرف نکنند.
شب قبل از آن نیز بهتر است غذای سبک خورده شود و آخر شب مایعات مصرف شود. طبق ساعت تعیین‌شده، خانم باید به مرکز درمانی مراجعه کند و تمامی آزمایش‌ها و سونوگرافی و مدارک و بررسی‌های لازم را همراه داشته باشد تا پزشک بیهوشی بتواند براساس آن سوابق بیمار را دانسته و در صورتی که فرد بیماری زمینه‌ای داشته باشد در جریان قرار بگیرد.
6.بعد از زایمان سزارین چه مراقبت‌هایی لازم است؟
زائو بعد از سزارین باید حدود 12 ساعت زیر نظر پزشک باشد. بعد از عمل اجازه مصرف مواد غذایی را ندارد و با سرم تغذیه می‌شود. برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک و مسکن هم از طریق سرم به بدن مادر تزریق می‌شود. یک روز بعد از عمل، زن می‌تواند از تخت پایین آمده و حرکت کند و اگر سوند ادراری گذاشته شده، خارج می‌شود و مصرف مایعات آغاز می‌شود.
بعد از عمل سزارین نیز تا 3 روز، زائو باید از مصرف شیر خودداری کند؛ چون سبب بروز نفخ و دل‌درد می‌شود. در ساعات اول می‌توان از مایعات معمولی، آب‌میوه و چای کم‌رنگ به همراه عسل استفاده کرد و اگر مادر نفخ نداشته باشد می‌توان زیر نظر پزشک به وی غذاهای سبک داد و بعد از 2 یا حداکثر 3 روز خانم از بیمارستان مرخص می‌شود. حدود 2 هفته اول بعد از سزارین، نیاز به استراحت بیشتر است؛ زیرا محل بخیه‌ها و درد آنها روی شکم ناراحت‌کننده است. بعد از این زمان می‌توان به تدریج کار سبک را آغاز کرد

7.چه کمکی از دست آقایان برای کمک به همسر پا به ماهشان برمی‌آید؟
مرد نیز به اندازه خانم باید در مراقبت از نوزاد و همسرش نقش داشته باشد.
همراهی با خانم و نگهداری از او و نوزادش بسیار مهم است. خانم‌هایی که زایمان سختی داشته‌اند یا عمل سزارین آنها با مشکل همراه بوده یا خانم‌هایی که چند قلو زاییده‌اند ممکن است به افسردگی بعد از زایمان مبتلا شوند.
 زایمان و بعد از آن نگهداری و تغذیه نوزاد وضعیت خواب مادر را به هم می‌ریزد و این مسایل مادر را با زندگی جدیدی روبه‌رو می‌کند که حمایت و پشتیبانی و کمک همسر و همراهان در گذراندن بهتر این دوره بسیار کمک‌کننده است.

 

آیا مسواک زدن برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کافی است؟

آنچه که باید به آن بها داد اصلاح عادات تغذیه ای فرد در درجه اول میباشد چرا که علیرغم استحکام بالای دندان روند پوسیدگی میتواند در طی زمان باعث فروپاشی دندان گردد و متقابلا حتی دندانهایی که از نظر میزان رسوب مواد معدنی ضعیف هستند چنانچه در محیط مناسبی قرار گیرند میتوانند استحکام بیشتری را بدست آورند و مقاومت مناسبی در مقابل پوسیدگی از خود نشان دهند و چنانچه مواد قندی که به اسید تبدیل میشوند از دسترس میکروب دور نگهداشته شوند ،میکروبها امکان وارد کردن آسیب به دندانها را ندارند.

 
در این میان تعداد دفعات مصرف مواد قندی  و در نتیجه تعداد دفعات اسیدی شدن محیط دهان بسیار مهم تر از حجم مواد قندی مصرف شده میباشد .

 
در این میان باید توجه داشت که پلاک دندانی فی نفسه عامل پوسیدگی نیست و میتواند در شرایط متفاوت واکنش های متفاوتی را از نظر ایجاد پوسیدگی به واسطه اسید های تولید شده توسط میکرو ارگانیسمهای موجود در پلاک و تامین املاح مورد نیاز برای استحکام بیشتر دندان و جلوگیری از عبور مواد اسیدی به سمت سطح دندان بازی کند به همین دلیل بسیاری از دهان هایی که پلاک بیشتری دارند پوسیدگی کمتری را تجربه می کنند.

 
در بررسی که در خصوص وضعیت سلامت دندانها بر اساس شاخص DMF  در کشورهای مختلف صورت گرفته است نشان داده شده است که در تعدادی از کشورهای آسیایی و آفریقایی که از نظر اقتصادی و بهداشتی نسبت به اروپا و امریکا ضعیف تر هستند پوسیدگی دندانها کمتر است و در این میان در افغانستان و سریلانکا میزان پوسیدگی دندانها کمتر و در آمریکا ، ژاپن ،فرانسه و استرالیا به مراتب بیشتر است.

 
البته این به ان معنا نیست که بتوان ادعا کرد مسواک زدن فایده ای ندارد چرا که پوسیدگی پدیده ای چند عاملی است که عوامل متعددی در آن دخیل هستند.

 
به عنوان جمع بندی با توجه به مستندات علمی و تجربیات کلینیکی باید گفت : " عادات غذایی هر خانواده و هر شخص بیش از مسواک زدن معمولی در خرابی یا سلامت دندانها موثر است." و برای داشتن دندانهایی سالم علاوه بر مسواک زدن باید به نوع تغذیه نیز توجه شود و مواد پوسیدگی زا نظیر شیر شیرین ، آبمیوه و شکلات صبحانه در رژیم غذایی به شدت محدود گردد و با توجه به عادات غذایی رایج در هر منطقه از کشور دندانپزشکان باید نسبت به اصلاح عادات غذایی برای بیمار خود با توجه به فرهنگ حاکم بر هر منطقه کوشش کنند.

 

جادوی خیار برای پوست

وست، علاوه بر زیبایی از ورود هرگونه آسیبی به اعضای داخلی و خارجی بدن محافظت  می کند. حدود 90درصد از وزن خیار را آب تشکیل می دهد و به این خاطر به عنوان یک خنک کننده به کار می رود.

خیار برای چشم
خیار به کاهش تورم دور چشم و نیز حلقه‌های تیره زیر چشم کمک می‌کند و در اکثر نقاط دنیا مردم از این نوع درمان به صورت وسیعی استفاده می کنند. شما می توانید از خیار به عنوان یک دستمال بسیار شگفت انگیز و طبیعی برای رفع ‌‌پف‌کردگی دور چشم‌ها و خستگی آنها همراه با آرامش کامل استفاده کنید. این دستمال های طبیعی پس از یک روز سخت کاری واقعا معجزه می‌کنند.
خیار برای پوست

اگر پوستی شاداب می‌خواهید، خیار راه حل شماست. چون خیار و پوست سطح یکسانی از هیدروژن را تقسیم می‌کنند، پوشش کل نواحی تحت درمان برای خیار راحت تر است و به این ترتیب پوست شما نرم و لطیف تر از هر زمانی می‌شود و به آرامش می‌رسید

از آب خیار نیز می توانید برای بهبود پوستتان استفاده کنید. به خاطر اثرات خنک کننده خیار، می‌توان از آن به عنوان عصای جادویی برای درمان تمام مشکلات پوستی استفاده کرد و به‌‌‌ خاطرخاصیت پاک کننده اش پوست را بسیار نرم و لطیف می کند.

برای داشتن پوستی شاداب، نرم و شفاف می توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

 5-4 عدد برگ نعنا را خرد کنید. خیار را پوست کنده و تخم‌های آنرا خارج کنید. برگ‌های نعنا را به خیار اضافه کنید.  سفیده یک تخم مرغ را جداگانه هم بزنید و بعد به مخلوط خیار و نعنا اضافه کنید. این ترکیب را به مدت 20 دقیقه روی صورت خود بگذارید سپس با آب بشویید و با دستمال خشک کنید.

 

حداقل فاصله بین افطار تا شام

روزه داران هنگام صرف افطار ابتدا روزه خود را با چای، آب جوش یا شیرگرم و خرما و کشمش به همراه غذاهایی مانند نان و پنیر و سبزی، شامی، انواع کوکو، فرنی یا شیربرنج بازکنند.

یک مشاور تغذیه‌ به روزه‌داران توصیه کرد بین صرف افطار تا شام حداقل دو ساعت فاصله باشد.

به گزارش مهر، دکتر ابوالقاسم جزایری با بیان این خبر گفت: روزه داران هنگام صرف افطار ابتدا روزه خود را با چای، آب جوش یا شیرگرم و خرما و کشمش به همراه غذاهایی مانند نان و پنیر و سبزی، شامی، انواع کوکو، فرنی یا شیربرنج باز کنند.

وی تصریح کرد: روزه‌داران بعد از 2 ساعت از صرف افطار می‌توانند شام خود را که پیشنهاد می‌شود یکی از غذاها مانند سوپ، آش، حلیم، خوراک لوبیا، عدس، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوس‌دار مانند سنگک به همراه ماست و خیار یا دوغ و سبزی خوردن یا سالاد باشد، انتخاب کنند.

دکتر جزایری با تاکید براین که از مصرف چای بلافاصله بعد از شام به دلیل کاهش جذب آهن خودداری کنید، گفت: بهتر است روزه ‌داران تا پایان شب و هنگام خواب از میوه‌ها، چای کمرنگ و سایر مایعات مخصوصاً آب استفاده کنند.
 
مشاور تغذیه‌ای معاونت بهداشتی درخصوص وعده سحری گفت: وعده سحری بهتر است مانند وعده ناهار و شامل غذاهای اصلی از قبیل انواع چلوخورشت‌ها و پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات، به همراه مرغ و سبزی‌های تازه یا سالاد و ماست باشد.

وی توصیه کرد از نوشیدن زیاد چای در وعده سحری اجتناب کنید چون به علت افزایش ادرار و دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن، موجب بروز تشنگی در طول روز می‌شود.

 

 

 

این ایمیل از طرف گروه پرشین یو بر ای شما ارسال شده است

اگر تا اين لحظه به گروه اينترنتي و خبرنامه پرشین یو نپيوستيد هم اكنون اقدام كنيد ( با امكاناتي جديد ! )

كافي است ايميل را وارد كرده و سپس به ايميل خود رفته و ايميلي كه از طرف گوگل براي شما ارسال شده را كليك كنيد

 
نشانی پست الکترونیک :    
 
 

--
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google
Groups "iraniha".
 
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به persianu@googlegroups.com
جهت عضويت در گروه روي لينك مقابل كليك كنيد http://groups.google.com/group/persianu
 
شما هم به جمعیت 35 هزار نفری ما بپیوندید
 
همچنین چنانچه مایل به همکاری با ما در ارسال ایمیل میباشید با پست الکنرونیک FarsKids@Gmail.com تماس حاصل فرمائید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر