۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

Re: سروی و بیدی، بر لب جویی - بانو مرضیه

درود بر شما آقای پارسا مقدم،
 
با سپاس از اینکه ترانه های خانم مرضیه را برای دوستان گلها آپلود میفرمایید، در تکمیل اطلاعات شما نکاتی را عرض میکنم.
آهنگ: سرو  و بید
سازنده آهنگ: پرویز یاحقی
ترانه سرا: معینی کرمانشاهی
دستگاه: اصفهان
سال اجرا: 1337
 
 
                                     * * * * * *
 
کمی در باره اشرف السادات مرتضایی یا مرضیه از سایت ایران الد:
 
پرویز خطیبی در کتاب «خاطراتی از هنرمندان» خود را معرف اشرف السادات  به مهرتاش و جامعه ی باربد می داند.
مرضیه  نزد ابولحسن صبا  ردیف های آوازی را فرا گرفت و سپس مدت یک سال ونیم نزد عبدالله دوامی تعلیم دید. 
وی همچنین از سال 1324 هـ ش به فرا گیری سنتور و پیانو (نزد مرتضی محجوبی ) پرداخت.

حسین قوامی در سال 1327 هـ ش  با اشرف السادت مرتضایی در منزل حشمت دفتر-که ویلن می نواخت -آشنا شد و وی را برای خوانندگی به مجید وفا دار و همچنین دستگاه رادیو تهران معرفی و توصیه کرد.

او با بازخوانی تصنیف های شیدا معروف شد و در سال 1335 هـ ش به برنامه  گلها را یافت  و نام هنری  را که می خواست تداعی کننده ی خواننده ای همعصر شیدا باشد برگزید. 

به گفته خودش حدود پنجاه ، شصت  اثر از شیدا را باز خوانی کرده است.

تصنیف های « عقرب زلف کجت» « امشب به بر من است» ، « نرگس مستی » و... ازجمله کارهای شیداست که توسط او در صحنه و بعضی برتامه گلهای رادیو باز خوانی شده است.

اولین کنسرت اشرف السادات مرتضایی به دعوت ملک الشعرای بهار بود که ابولحسن صبا و حسین تهرانی در آن شرکت داشتند و در شهرستان های رشت ، گرگان هم کنسرت های انجام داد.

وی مدتی در ارکستر شماره ی سه رادیو تهران، خواننده بود. رهبران اولیه این ارکستر جواد و بزرگ لشکری و همایون خرم بوده اند.

از اهنگسازان پرویز یاحقی، حسین یاحقی، انوشیروان روحانی، علی تجویدی، همایون خرم و.... و از ترانه سرایان معینی کرمانشاهی،  دکتر نیرسینا، بیژن ترقی، رهی معیری و.... با اشرف السادت مرتضایی همکاری کرده اند.

 
                                     * * * * * *
 
البته ناگفته نماند که خانم مرضیه دارای نخوت و غروری بود که از تفکر نادرست مرکزیت خواننده به وجود آمده بود.
در اثر این غرور زیاد، ایشان درگیریهایی با آقایان پرویز یاحقی و مهندس همایون خرم داشت.
 
در پی مصاحبه ای که خانم مرضیه انجام داد و خواننده را محور ترانه ها خواند، آقای پرویز یاحقی به این رفتار وی اعتراض کرد و از ساختن آهنگ برای ایشان خودداری نمود. 
همچنین خانم مرضیه در پی اجرای نادرست نت یک آهنگ، درگیری دیگری با آقای همایون خرم در حین ضبط یکی از آهنگها در رادیو داشت که به تفصیل در کتاب غوغای ستارگان آقای خرم توضیح داده شده است.
البته آقای مهندس خرم بعد از مدتی با وساطت یکی از بستگان خانم مرضیه با ایشان دوباره همکاری کردند و تعدادی از زیباترین آهنگهای مرضیه را برای ایشان ساختند.
 
بنا به نظر مهندس همایون خرم که در کتاب ایشان آمده است، مقام خواننده برابر با یکی از سازهای ارکستر است. 
آهنگ ساز و ترانه سرا در ایجاد یک ترانه نقش حیاتی را ایفا میکنند که متاسفانه گاهی مورد توجه قرار نمی گیرد.
یک خواننده بیشترین نمود را در عرضه یک آهنگ دارد ولی نقش خواننده در به وجود آمدن یک ترانه خیلی اساسی نیست.
همانگونه که دیده ایم بسیاری از ترانه های قدیمی به وسیله خوانندگانی چون آقای محمد اصفهانی به زیبایی بازخوانی شده است. 
 
التبه این یک اظهار نظر شخصی است، از شنیدن نظر دوستان گروه گلها در این زمینه بسیار خوشوقت خواهم شد. 
 
ارادتمند،
احمد مختاری فرد
 
  

Sent: Thursday, August 19, 2010 2:36 AM
Subject: سروی و بیدی، بر لب جویی - بانو مرضیه


سروی و بیدی، بر لب جویی، گرم سخن بودند
بی خبر از خود، هر چه تو گویی، چون دل من بودند



سرو خود آرا، مست و طرب زا،  بر سر ناز آمد
بیـد كـهـن را، دیـد و بـگفـتا، كـز تـو چـه بـاز آمد

من كه تو بینی سركش و سبزم،

شاهد گـلشـن ایجـادم، مـسـت غـرورم و آزادم من

كـرده به قـامـت شـور قیامت،
پیكـر خـرم و آزادم، غرق سرورم و دل شـادم من

آسیب خزان هرگز، كی برگ و برم ریزد
گـر برف زمستان ها، یكجا به سـرم ریزد

چون پیری، كه دهد پندی، به سخن بید آمد

من آشفته سر ای جوان جهان دیده ام
ز من بشنو كه دلسردی خزان دیده ام
ز گشت زمان چه دانی

تـو را هرگز كسی سایه ای نبیند به بـر
كه بگذارد خسی یا گلی در آن سایه سر
چه حاصل ز سرگرانی

اگـر افـتاده حـالـم
وگـر بشكسته بالم
هـمـیـن بــس مرا
كـه هـركـس مرا


بخواند به سایبانی


سـروی و بیـدی بـر لب جویی گـرم سـخـن بودند
بی خبر از خود هر چه تو گویی چون دل من بودند






 بانو مرضیه


حجم: 2.4 مگابایت        دانلود



پایدار باشید - امیر پارسا مقدم






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر