۱۳۸۹ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

چهاردهمین شماره مجله ایرانشناسی سرزمین من منتشر شد


 
چهاردهمین شماره «سرزمین‌من» منتشر شد

پرواز با سلطان پرندگان ايران

چهاردهمین شماره از ويژه‌نامه ايران‌شناسي و ايران‌گردي «سرزمين‌من» منتشر شد. اين نشريه كاري از گروه مجلات همشهري است كه به شناخت ميراث فرهنگي و طبیعی ايران مي‌پردازد.

«سلطان پرندگان ایران» عنوان پرونده اصلي اين شماره از نشريه «سرزمین‌من» است. این پرونده که در بخش «حیات‌وحش» منتشر شده، بررسي جانورشناسانه بزرگ‌ترین عقاب خشکی‌های ایران، عقاب طلايي است؛ شكارچي ماهري كه در هنگام شكار سرعت خود به 320 کیلومتر در ساعت برساند.

«سرزمین‌من» در این شماره با دو گزارش ویژه «مردم‌شناسی» به بازار آمده است؛ «سفر به زنبورستان» که گزارشی از برداشت عسل در دشت‌های طالقان است  و «از گیاه به فرش» هم گزارشی است اختصاصی که از کارگاه‌های رنگرزی سنتی در بازار کهنه شهر قم تهیه شده. علاوه بر این دو در بخش «رسم کهن» این شماره، تحریریه سرزمین من سراغ مراسم «فردینماشو» در روستای کندلوس رفته‌اند، مراسمی که به آمدن بهار در وسط تابستان اشاره دارد. جزییات این مراسم را در گزارشی با عنوان «فروردین‌ماه در تابستان» می‌خوانید.

«بهشت مهاجران» عنوان یکی دیگر از گزارش‌های این شماره «سرزمین‌من» است که در بخش «خلیج‌فارس» مجله منتشر شده است. این گزارش، سفری است به ام‌الگرم در نزدیکی ساحل بوشهر که جزیره‌ای امن برای پرندگان مهاجر خلیج‌فارس به حساب می‌آید.

«عکاسخانه مشروطه» عنوان یکی از دیگر مطالب این شماره از نشريه است که در بخش «نگارخانه» به چاپ رسیده. در این گزارش مجموعه‌ای از عکس‌ها و کارت پستال‌های کمتر دیده شده دوران مشروطه، همراه با توضیحات آن خواهید خواند، این مجموعه یکی از مجموعه اسناد تاریخی بازمانده از دوران مشروطه در ایران است که بزرگانی همچون ایرج افشار نیز  بر اهمیت آنها تاکید کرده‌اند.

بخش «میراث، دوربین، حرکت» از جمله صفحات ثابت «سرزمین‌من» نیست، اما در این شماره در گزارشی با عنوان «از ط تا ت» به سراغ مکان‌های تاریخی استفاده شده در فیلم سینمایی «طهران، تهران» به کارگردانی داریوش مهرجویی رفته است. در اين گزارش مكان‌هاي فيلمبرداري اين فيلم كه اكثرا اماكن تاريخي تهران‌اند، بررسي و تحليل شدنده‌اند.

گزارش ویژه این شماره از مجله که به مناسبت شکست حصر آبادان تهیه شده، گزارشی با عنوان «از حصر تا امروز» است که در بخش «میراث مقاومت» به چاپ رسیده. در این گزارش با قدم زدن در خيابان‌هاي آبادان نشانه‌ها و آثار به‌جا مانده از دوران دفاع‌مقدس را خواهيد ديد.

در بخش «امامزاده» این شماره «سرزمین‌من»، با گزارش «زیارت در میان کوه» به زیارت آستانه مبارکه امامزاده داوود در ارتفاعات کن می‌روید و همچنین در بخش «زادگاه من» با نوشته‌ای از احمد مسجدجامعی به کوچه مسجد جامع تهران سفر خواهید کرد.

در بخش «راهنمای سفر» چهاردهمین شماره از ویژه‌نامه «سرزمین‌من» سه راهنما خواهید خواند؛ «گذر از جنگل مه آلود» راهنمای سفر به جنگل‌‌های دوهزار تنکابن است؛ «طهران در تهران» که راهنمای پیاده‌روی در شهرک سینمایی غزالی است و «زائران ملک ری» که پیشنهادی برای زیارت و سیاحت بارگاه حضرت عبدالعظیم در شهرری است.

چهاردهمين شماره نشريه ايران‌شناسي «سرزمين‌من»، در 132 صفحه، به سردبيري رضا مختاري و با قيمت 2500 تومان به صورت تمام رنگي و گلاسه و همراه با پوستر رايگان منتشر شده است.

لینک اشتراک:

http://hmg.ir/archive/2-frontpage/181-sub.html
تلفن واحد اشتراک:8432131



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر