۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: نامه کروبی به هاشمی رفسنجانی در مورد نظارت بر رهبری


نامه کروبی به هاشمی رفسنجانی در مورد نظارت بر رهبری

مهدی کروبی و اکبر هاشمی رفسنجانی
آقای کروبی می‌گوید که مجلس خبرگان از ظرفیت‌های قانونی برای نظارت بر رهبری به درستی استفاده نمی‌کند
مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران، در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان این کشور، خواهان اعمال نظارت بر عملکرد رهبر ایران و نهادهای تحت نظر او شده است.
آقای کروبی در این نامه که تاریخ روز ۲۲ شهریور را دارد و یک روز پیش از آغاز اجلاسیه اخیر خبرگان نوشته شده است، رهبری را طبق قانون اساسی در قبال اختیاراتش مسئول دانسته و گفته است که مجلس خبرگان باید جلوی "تزلزل جایگاه ولایت فقیه و رهبری به واسطه اهمال در انجام وظایف یا استفاده نادرست از اختیارات" را بگیرد.
در این نامه آمده است که می توان "ده ها سئوال از عدم رعایت حقوق حقه مردم و بی کفایتی مدیران اجرایی و قضایی و به ویژه تجاوز به حقوق عمومی توسط نهادهای تحت پوشش رهبری" مطرح کرد.
آقای کروبی که در دوران حیات آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، از معتمدان او بود و دو دوره ریاست مجلس شورای اسلامی را به عهده داشت، پس از انتخابات جنجال برانگیز سال گذشته ایران در ردیف یکی از رهبران جنبش اعتراضی مخالفان دولت قرار گرفت.
او در نامه تازه خود به آقای هاشمی رفسنجانی چند بار بر اختیارات گسترده مجلس خبرگان رهبری، از جمله حق عزل رهبری تأکید کرده و نوشته است که به عقیده او مجلس خبرگان از ظرفیت های قانونی اصول ۱۰۷، ۱۰۸ و ۱۱۱ قانون اساسی به درستی استفاده نمی کند.
مقام رهبری در نظام جمهوری اسلامی مقامی تشریفاتی همانند شاه در نظام مشروطه سلطنتی نیست، بلکه همان طوری که اختیارات گسترده ای توسط قانون اساسی بر عهده این مقام گذاشته شده، همه مسئولیت های ناشی از این اختیارات نیز بر عهده اوست و در طریق انجام وظایف و استفاده از اختیارات و پاسخگویی، با سایر افراد کشور در برابر قوانین مساوی دانسته شده است.
مهدی کروبی
اصل ۱۰۷ قانون اساسی ایران به "مسئولیت های" رهبری و مساوی بودن او با دیگران در برابر قوانین و اصل ۱۰۸ به اختیار مجلس خبرگان برای تصویب مقررات مربوط به وظایف خود اشاره دارد، اما اصل ۱۱۱ مربوط به عزل رهبری است.
در این اصل آمده است: "هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد یا معلوم شود که از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم می باشد..."
آقای کروبی در نامه خود به رئیس مجلس خبرگان، از "عدم استقلال قوه قضائیه و فرمایشی بودن احکام دادگاه های سیاسی و مطبوعاتی"، دخالت "بی قید و شرط" سپاه و بسیج در مسائل سیاسی و "ورود گسترده و انحصارطلبی" آنها در حوزه اقتصاد به عنوان نمونه هایی از عملکرد نهادهای تحت نظر رهبری یاد کرده است.
او نوشته است که سپاه و بسیج در "مهندسی انتخابات" و "سرکوب خواسته های به حق" مردم نقش داشته اند و با واگذاری پروژه های بزرگ اقتصادی به سپاه از طریق "حذف مناقصه های عمومی"، شرایط برای انحصار طلبی و رانت خواری نظامیان فراهم شده است.
آقای کروبی همچنین با برشمردن انتقادات متعدد خود از عملکرد دولت، نوشته است: "اگر مجلس خبرگان به مسئولیت خطیر خود در راستای بی کفایتی، بی تدبیری، گزافه گویی، خرافه گویی، بی ادبی و گستاخی این دولت در موقع و زمان آن نپردازد، شاید زمانی به این نکته واقف شود که نوشداروی پس از مرگ سهراب باشد".
در گزارش هایی که از برگزاری آخرین اجلاسیه خبرگان رهبری در ایران منتشر شد، اشاره ای به طرح احتمالی مضامین مطرح شده در نامه آقای کروبی در جلسات خبرگان دیده نمی شد.
این اجلاسیه در روزهای ۲۳ و ۲۴ شهریور در تهران برگزار شد.

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر