۱۳۸۹ شهریور ۲۶, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


روپرت مرداک با رهبر کره‌شمالی هم همکاری می‌کند

Posted: 16 Sep 2010 04:37 PM PDT

ایتنا - رهبر کره شمالی قصد دارد با همکاری مرداک غول رسانه‌ای جهان، توانمندی صنعت بازی‌های رایانه ای این کشور را افزایش دهد.

کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی تصمیم گرفته است در راستای تقویت صنعت بازی‌های رایانه‌ای، با روپرت مرداک غول رسانه‌ای جهان و سهامدار اصلی شرکت نیوز کورپوریشن همکاری کند.

جالب اینجاست که بسیاری از مردم جهان حتی از وجود چنین صنعت نوپایی در کره شمالی بی‌اطلاع هستند.
این امر به سیستم بسته و مرموز این کشور باز می‌گردد.

مرکز مزبور تحت نظارت فدراسیون عمومی علم و فناوری کره شمالی موسوم به GFST که وابسته به دولت است، فعالیت می‌کند.

به گزارش ایتنا به نقل از تک‌آی، شرکت Nosotek بازاریابی این بازی‌ها را برعهده دارد.

هرچند احتمال قرار گرفتن بازی‌های تولیدشده در صدر لیست بازی‌های مطرح و پرفروش بسیار اندک است، اما در نامگذاری آنها از اسامی فیلم‌های مشهوری همچون لبوسکی بزرگ و مردان سیاه‌پوش استفاده شده است.

بر اساس این گزارش مشکل عظیمی که بر سر راه سرمایه‌گذاری در این صنعت قرار دارد، آن است که مورداک باید در کشوری سرمایه‌گذاری کند که آمریکا و کشورهای اروپایی، تحریم‌های گسترده‌ای علیه آن به اجرا گذاشته‌اند.

هرچند سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کره شمالی به شرطی که از یک سو با تحریم‌های اعمال‌شده علیه این شرکت تضادی نداشته باشد و از سوی دیگر با صنایع نظامی و تسلیحاتی مرتبط نباشد منع قانونی ندارد، با این حال اقدام مورداک ممکن است به نوعی حمایت از دولت کره شمالی قلمداد شده و به مذاق افراد بسیاری در سراسر جهان خوش نیاید.

گفتنی است چندی پیش انتشار خبر رویکرد جدید مقامات کره شمالی به استفاده از توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب، حیرت کارشناسان را برانگیخت.

«درباره الی» بهترین فیلم خانه سینما شد

Posted: 16 Sep 2010 04:37 PM PDT

فیلم "درباره الی" به کارگردانی اصغر فرهادی در چهاردهمین جشن خانه سینمای ایران 6 جایزه را به خود اختصاص داد و به عنوان برترین فیلم انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر برترین‌های سینمای ایران در دوسال گذشته از نگاه داوران صنوف سینمایی در مراسم چهاردهمین جشن بزرگ سینمای ایران معرفی شدند و دو فیلم «درباره الی...» و «ملک سلیمان» به ترتیب با 6 و 4 تندیس بیشترین جوایز را به خود اختصاص دادند.

مراسم پس از قرائت قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران با اجرای زوج فرهاد آئیش و مائده طهماسبی آغاز شد. در حین اجرای برنامه هم مهران رجبی در قالبی طنز گونه بخشی از مشکلات صنفی خانه سینما را مطرح می‌‌کرد.

در این مراسم که کارگردانی آن را بیژن میرباقری برعهده داشت برگزیدگان جشن چهاردهم سینمای ایران را به ترتیب زیر اعلام شدند

دیپلم افتخار بهترین فیلم اول: مجید برزگر برای فیلم «فصل باران‌های موسمی»

تندیس بهترین عکس: مهدی دلخواسته برای فیلم «یک گزارش واقعی»

تندیس بهترین صداگذاری: محسن روشن برای فیلم «کودک و فرشته»

تندیس بهترین صدابرداری: محمود سماک‌باشی برای فیلم «وقتی همه خوابیم»

تندیس بهترین جلوه‌های ویژه: محسن روزبهانی برای فیلم «شب واقعه»

تندیس بهترین جلوه‌های بصری: لئولو برای فیلم‌ «ملک سلیمان» (حسن بشکوفه تندیس را دریافت کرد)

تندیس بهترین چهره‌پردازی: سودابه خسروی برای فیلم «شبانه روز»

تندیس بهترین طراحی لباس: عبدالحمید قدیریان برای فیلم «ملک سلیمان»

تندیس بهترین طراحی صحنه: عبدالحمید قدیریان برای فیلم «ملک سلیمان»

تندیس بهترین موسیقی متن: محمدرضا علیقلی برای فیلم «عصر روز دهم»

تندیس بهترین تدوین: هایده صفی‌یاری برای فیلم «درباره الی...»

تندیس بهترین مدیر فیلمبرداری: حمید خضوئی‌ابیانه برای فیلم «ملک سلیمان»

تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: صابر ابر برای فیلم «درباره الی...»

تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن: مریلا زارعی برای فیلم «درباره الی...»

تندیس بهترین بازیگر مرد نقش اول: شهاب حسینی برای دو فیلم «درباره الی...» و «پرسه در مه»

تندیس بهترین بازیگر زن نقش اول: نگار جواهریان برای فیلم «طلا و مس»

تندیس بهترین فیلمنامه: جلیل سامان برای فیلم «وقت بودن» (زندگی)

تندیس بهترین کارگردانی: اصغر فرهادی برای فیلم «درباره الی...»

تندیس بهترین فیلم: «درباره الی» به محمودرضوی و اصغر فرهادی

هوشنگ گلمکانی، حامد بهداد، عزیز ساعتی، مرتضی رزاق‌کریمی، محمدرضا دلپاک، ترانه علیدوستی، نظام‌الدین کیانی، ناصر ممدوح، بابک حمیدیان، مسعود بهنام، جهانگیر کوثری، عبدالله اسکندری، لاله اسکندری، جمشید گرگین، پروین صفری، امیر اثباتی، علیرضا خمسه، محمد سریر، صدیق تعریف، محمدرضا مؤئینی، سروش صحت، رضا میرکریمی، محمدرضا سکوت، آتیلا پسیانی، سیدغلامرضا موسوی، امیرشهاب رضویان، فرشته طائرپور، نگار جواهریان، سیدجمال ساداتیان، ‌اصغر فرهادی، همایون اسعدیان، باران کوثری، رسول صدرعاملی، حسین ترابی، رخشان بنی‌اعتماد، سیروس الوند، عزیز‌الله حمیدنژاد و محمدمهدی عسگرپور از جمله سینماگرانی بودند که با حضور بر روی صحنه جوایز بخش‌های مختلف را اهدا کردند.

محکومیت ترکیه به پرداخت غرامت به خانواده‌ی خبرنگار کشته‌شده

Posted: 16 Sep 2010 04:37 PM PDT

دادگاه اروپایی حقوق بشر، ترکیه را به دلیل کوتاهی در حفاظت از یک خبرنگار ارمنی تبار با وجود تهدید شدنش به مرگ، به پرداخت حدود 177 هزار دلار (133 هزار یورو) خسارت به خانواده وی محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس حکم این دادگاه، این خسارت به دلیل نبود آزادی بیان و برای کوتاهی در انجام تحقیقات درباره قتل هرانت دیک، به خانواده وی تعلق می‌گیرد.

دینک در 19 ماه ژانویه سال 2007 در خارج دفتر روزنامه اقلیت "آگوس" که سردبیری آن را برعهده داشت، در استانبول هدف گلوله یک نوجوان افراطی قرار گرفت.

این خبرنگار ارمنی تبار به دنبال تشویق آشتی میان ترکیه و ارمنستان بود اما چند سال قبل از مرگش به دلیل توصیف کشتار ارمنی‌ها در اوایل قرن بیستم توسط ترکان عثمانی به عنوان نسل‌کشی، طبق قوانین ترکیه مجازات شد.

کشته شدن این خبرنگار به محکومیت بین‌المللی و بحث درباره آزادی بیان در ترکیه منتهی شد و ضارب و چند نفر دیگر برای مرگ وی تحت محاکمه قرار گرفتند.

وزیر خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور برای این حکم تقاضای تجدیدنظر نمی‌کند و از این حکم تبعیت کرده و اقداماتی برای پیشگیری از وقوع مجدد چنین تخلف‌هایی انجام می‌دهد.

خانواده این خبرنگار از این حکم استقبال کرده و اعلام کردند که این پول را به سازمان‌های خیریه آموزشی اهدا خواهند کرد.

بر اساس این گزارش ترکیه که نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا است، در تلاش برای اثبات پایبندی خود به دموکراسی است.

اینترنت باید آزاد باشد / اینترنت فقط ۲۰ درصد جمعیت جهان را جذب کرده است

Posted: 16 Sep 2010 04:36 PM PDT

بنیانگذار بزرگترین شبکه جهانی اینترنت در کنفرانس نوکیا با بیان اینکه سیاست یکی از زمینه هایی است که آزادی اطلاعات و سرعت اینترنت را در کشورهای مختلفی با خطر مواجه کرده است گفت: دسترسی به اینترنت نباید برای هیچ انسانی از محدودیت برخوردار باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "سر تیم-برنرز- لی" مخترع اینترنت می گوید اپراتورهای تلفن همراه و شرکتهای خدمات اینترنتی نباید از توانایی محدود کردن دسترسی به شبکه اینترنت و ایجاد شرایطی که در آن کاربران توانایی اتصال به سایتهای خاصی را نخواهند داشت، برخوردار باشند.

وی همچنین اظهار داشت تولید تلفنهای همراه کم هزینه بااتصال به شبکه اینترنت شرایطی ایده آل است که برای اطمینان از اتصال 80 درصد افرادی که تا کنون به اینترنت دسترسی نداشته اند و امکان بهره بردن آنها از اطلاعات این شبکه ضروری است.

برنرز لی معتقد است نگرانی هایی که درباره حریم شخصی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی افراد وجود دارد به این معنی است که صنایع و بازارها باید توانایی خود را در تقسیم بندی اطلاعات مربوط به هر فرد از قبیل اطلاعات آدرس و تلفن همراه بهبود بخشند.

برنرز لی در کنفرانس جهان نوکیا گفت: بیشتر ما باور داریم زمانی که به یک آدرس اینترنتی یا نام دامنه مراجعه می کنیم تا به صفحه ای دسترسی پیدا کنیم، باید بتوانیم به هر اطلاعات و صفحه ای دسترسی داشته باشیم زیرا این طبیعت اینترنت است اما بسیاری از شرکتهای خدمات اینترنتی این توانایی را با محدودیت مواجه می کنند.

مخترع شبکه جهانی اصرار دارد که برابری همه وب سایتها به منظور انتقال اطلاعات در هر زمینه ای بسیار ضروری است. به گفته وی سیاست یکی از زمینه هایی است که آزادی اطلاعات و سرعت اینترنت را در کشورهای مختلفی با خطر مواجه کرده است.

برنرز لی اتصال تلفنهای همراه به اینترنت را یکی از شیوه های کلیدی در اتصال تعداد بیشتری از انسانهای زمین به اینترنت می داند. به گفته وی اینترنت در حال حاضر 20 درصد از جمعیت کل جهان را به سوی خود جذب کرده است و 80 درصد از این جمعیت تنها به تلفن همراه دسترسی دارند. این شکاف همان دلیلی بوده است که وی بر اساس آن بنیاد شبکه را راه اندازی کرده تا از کاربردی بودن اینترنت در حفظ سلامت انسانهای جهان استفاده کند.

وی از اپراتورهای تلفن همراه درخواست کرد امکان استفاده از اتصالهای اینترنتی کم هزینه را برای کشورهای در حال توسعه فراهم آورند تا انسانها بتوانند ساده تر از اینترنت استفاده کنند.

برنرز لی می گوید: اگر سیگنالهای تلفن همراه را دریافت می کنید و یک گوشی تلفن همراه نیز در اختیار دارید و تلفن همراه 10 دلاری شما به مرورگر اینترنت مجهز است، بسیار شرم آور است که زمانی که برای اتصال به اینترنت به اپراتور خود مراجعه می کنید وی دو برنامه 5 دلاری یا 60 دلاری را در اختیار شما قرار دهد، تنها به این خاطر که معتقد است اگر می خواهید به اینترنت متصل شوید باید تسلیم خواسته ما باشید.

بر اساس گزارش گاردین، وی از پیامک به عنوان پر هزینه ترین شیوه برای برقراری ارتباط یا ارسال اطلاعات یاد کرده و بسته های اطلاعاتی اینترنتی را بسیار کاربردی تر و کم هزینه تر از پیامکهای 140 حرفی پرهزینه می داند.

رامین: تخصیص غرفه‌هایی برای بررسی جنگ نرم در نمایشگاه مطبوعات

Posted: 16 Sep 2010 04:36 PM PDT

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تخصیص غرفه‌هایی برای بررسی جنگ نرم در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها خبر داد و گفت:‌ در نمایشگاه امسال عملکرد رسانه‌های غربی و رسانه‌های داخلی در حوزه جنگ نرم را بررسی کرده و نمایش می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، محمدعلی رامین با بیان این که نمایشگاه از سوم تا دهم آبانماه در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود اظهار کرد‌: در نمایشگاه امسال دو جنبه بین‌المللی و علمی نشریات به ویژه نشریات علمی جهان اسلام تقویت شده است. هم‌چنان که رسانه‌های مستقل جهان نیز در این جشنواره حضور دارند.

او ادامه داد:‌ با توجه به بازسازی‌های مصلی ممکن است تا زمان برگزاری فضای گسترده‌تری از شبستان را در اختیار داشته باشیم اما چون هنوز وضعیت ساخت و ساز قطعی نشده از امکاناتی که هست در اختیار غرفه‌ها قرار می‌دهیم.

وی افزود:‌ از آنجا که ممکن است فضا محدود باشد، هرچه سریع‌تر رسانه‌ها برای در اختیار قرار گرفتن غرفه ثبت‌نام کنند و درخواست خود مبنی بر مساحت مورد نیاز را اعلام کنند زیرا ممکن است مجبور شویم برای دادن غرفه اولویت ثبت‌نام‌های انجام شده را لحاظ کنیم.

کتاب «روزنامه‌نگاری ورزشی» منتشر شد

Posted: 16 Sep 2010 04:25 PM PDT

کتاب «روزنامه‌نگاری ورزشی» نوشته‌ی فیل اندروس با ترجمه‌ی سارا کشکر و حمید قاسمی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، ‌این کتاب در 10 فصل همچون: بهترین شغل دنیا، محیط‌های رسانه‌یی، تحریریه ورزشی، منابع، گزارش رویدادها، خبر و عکس‌های ورزشی، گزارش‌های خبری ورزشی، مصاحبه، رسانه‌های رادیو و تلویزیون و نشر آنلاین و پنج پیوست: پیدا کردن شغل، ابزار کار روزنامه‌نگار ورزشی، حق تألیف، کتاب‌ها و فیلم‌های ورزشی و مسائل حقوقی و اخلاقی به چاپ رسیده است.

کتاب «روزنامه‌نگاری ورزشی» در 216صفحه و شمارگان 1100 نسخه با قیمت 4500 تومان توسط انتشارات علم و حرکت انتشار یافته است.

مترجمان در پیش‌گفتار کتاب چنین نوشته‌اند: «روزنامه‌نگاری ورزشی یکی از ابعاد مهم فعالیت‌های رسانه‌یی است؛ چون ورزش به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه در بین مردم، نیازمند استفاده از وسایل و روش‌های مؤثر در انتقال اطلاعات و جریانات روز ورزش به توده مردم است؛ به همین دلیل این مأموریت خطیر برعهده روزنامه‌نگاران و متولیان رسانه‌های ورزشی است که جامعه را از اخبار و جریانات ورزشی آگاه سازند.

علی‌رغم رشد وسیع رشته روزنامه‌نگاری در سطح جهان و نیز تلاش‌های بسیاری که در این زمینه توسط متخصصین حوزه رسانه در کشورمان در حال جریان است؛ اما گاه فقدان منابع علمی کافی که بتواند به بهبود و ارتقای سطح آگاهی، توانایی و قابلیت‌های فعالان این حوزه بپردازد، قابل توجه و تأمل است.

روزنامه‌نگاری ورزشی در سطح جهان خصوصا کشورهای پیشرفته از اهمیت زیادی برخوردار است و از آن‌جا که ورزش به عنوان عاملی در ایجاد شور و شوق و افزایش انگیزه در بین مردم اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل امروزه توجه به رویدادهای ورزشی و کسب اطلاع از نحوه برگزاری و نتایج مسابقات و نیز دستیابی به اطلاعات مختلف در زمینه ورزش و سلامت به عنوان نیازی مهم در بین جوامع مطرح می‌شود.

وجود این نیاز موجب بروز توقعاتی از رسانه‌ها شده است؛ به طوری که مردم تمایل دارند تا انعکاس خواسته‌های خود را در قالب رسانه‌های ورزشی بیابند.

کتاب حاضر، یکی از آثار خوبی است که در زمینه روزنامه‌نگاری ورزشی نوشته شده است و به نظر مترجمان می‌تواند اطلاعات مفیدی را در جنبه‌های مختلف روزنامه‌نگاری ورزشی در اختیار علاقه‌مندان، دانشجویان و خبرنگاران بخش ورزشی و ورزشی‌نویسان قرار دهد تا با مطالعه آن بتوانند به شکل مناسبی مطالب خود را به جامعه عرضه کنند و توقعات مردم را به نحو شایسته‌ای پاسخگو باشند.

لازم به توضیح است که نویسنده کتاب با تأکید بر وضعیت رسانه‌های گروهی ورزشی در غرب مطالب خود را نگاشته است. با توجه به این‌که در بسیاری از کشورهای غربی پدیده روزنامه‌های ورزشی به ندرت دیده می‌شود و بیش‌تر صفحات ورزشی در روزنامه‌های عمومی درج می‌شود، لذا خوانندگان عزیز باید توجه داشته باشند که ساختارهای مطرح‌شده به این دلیل تنها به دبیران سرویس یا مشابه آن می‌پردازد. با این وجود، مطالب کاربردی به راحتی در موقعیت‌های مختلف روزنامه‌نگاری قابل تعمیم و استفاده خواهد بود.

افزایش زمان سپری شده برای خواندن اخبار

Posted: 16 Sep 2010 04:25 PM PDT

بر اساس یک بررسی جدید، آمریکایی‌ها نسبت به یک دهه گذشته زمان بیش‌تری را برروی خبر صرف کرده و از اخبار آنلاین در کنار رسانه‌های سنتی مانند روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، طبق یافته‌های این بررسی که توسط مرکز پژوهشی پیو انجام گرفته، آمریکایی‌ها همانند سال 2000 به طور متوسط 57 دقیقه زمان برای دریافت اخبار از روزنامه‌های مکتوب، رادیو و تلویزیون صرف می‌کنند.

اما اکنون 13 دقیقه اضافی برای دریافت اخبار آنلاین صرف می‌کنند که کل زمان صرف شده آن‌ها برای اخبار را به 70 دقیقه می‌رساند.

به طور مختصر در عوض جایگزین کردن پلت‌فرم‌های خبری سنتی، آمریکایی‌ها به طور روزافزون فن‌آوری‌های جدید را در عادت‌های دریافت خبر خود اضافه می‌کنند.

طبق گزارش پیو، مجموع زمان دریافت خبر شامل آمریکایی‌هایی که برروی تلفن‌های همراه خبر دریافت می‌کنند، نمی‌شود بنابراین متوسط میزان زمان صرف شده برای دریافت خبر از 70 دقیقه فراتر می‌رود.

بنابر این بررسی، 83 درصد از آمریکایی‌ها خبر را به صورت روزانه به یکی از اشکال دریافت می‌کنند، در حالی که 17 درصد به هیچ وجه مصرف‌کننده خبر نیستند.

36 درصد از سه هزار و شش بزرگ‌سال مورد نظرسنجی پیو اظهار کرده‌اند، اخبار را از منابع دیجیتال و سنتی دریافت می‌کنند، در حالی که 39 درصد تنها به منابع سنتی متکی هستند.

تنها 9 درصد از افراد مورد بررسی اظهار کرده‌اند که هیچ خبری را از اینترنت و دستگاه‌های قابل حمل دریافت نکرده و از منابع سنتی نیز استفاده نمی‌کنند.

26 درصد نیز عنوان کرده‌اند روز قبل از نظرسنجی یک روزنامه مکتوب خوانده‌اند که کم‌تر از 30 درصد در سال گذشته و 38 درصد در سال 2006 است.

از سوی دیگر روزنامه‌خوانی آنلاین نیز رشد می‌کند و 17 درصد این افراد یک روز قبل از این نظرسنجی، از یک وب سایت روزنامه بازدید کرده‌اند که نسبت به 13 درصد در سال 2008 و 9 درصد در سال 2006 افزایش یافته است.

این بررسی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از موتورهای جست‌وجو برای ردگیری اخبار درباره موضوعات مورد علاقه‌شان استفاده می‌کنند؛ 33 درصد اظهار کرده‌اند برای یافتن اخبار به طور مرتب از موتورهای جست‌وجو استفاده می‌کنند که بیش‌تر از 19 درصد در سال 2008 است.

تلفن همراه را با حرف زدن شارژ کنید

Posted: 16 Sep 2010 04:25 PM PDT

دو پژوهشگر کره ای با استفاده فناوری نانو روشی را یافته اند که به کمک آن می توان تلفن همراه را با حرف زدن شارژ کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دو دانشمند کره ای به نامهای "یونک جون پارک" و "سانگ وو کیم" از موسسه پیشرفته فناوری سامسونگ نشان دادند که منبع آینده انرژیهای تجدیدپذیر شارژ تلفنهای همراه می تواند مکالمات تلفنی باشد. این دو محقق با استفاده از فناوری نانو امکان تولید برق از صدا را یافتند.

دستگاه ابداعی این دو دانشمند برپایه نانو- ماده ای قرار گرفته که از اکسید روی به دست آمده است. زمانی که یک لایه باریک از این نانو- ماده که بین دو الکترود قرار گرفته است با یک صدای 100 دسی بل به لرزه درآید می تواند 50 میلی ولت انرژی تولید کند. صدای یک مکالمه تلفنی به طور متوسط بین 60 تا 70 دسی بل است.

اکنون این محققان درحال کار بر روی دستگاهی هستند که بتواند سر و صدای حاصل از ترافیک خیابانها یا صداهای درون ساختمانها را به انرژی برق تبدیل کرده و از آن برای شارژ تلفنهای همراه استفاده کند.

براساس گزارش دیلی تک، این دو محقق در این خصوص توضیح دادند: "در هدفنهای استریو، سیگنالهای الکتریکی به صدا تبدیل می شوند. ما نشان دادیم که امکان به دست آوردن یک اثر معکوس نیز وجود دارد به طوریکه می توان صدا را به برق تبدیل کرد. هرچند انرژی به دست آمده هنوز بسیار کم است اما ما درحال کار برای افزایش دادن آن هستیم."

تولید نرم‌افزاری برای نجات جان کوهنوردان گم شده

Posted: 16 Sep 2010 04:25 PM PDT

یکی از کارشناسان ارشد دانشگاه بریگهم یانگ در انگلیس، نوعی برنامه رایانه‌ای طراحی کرده است که به گروه‌های امداد در یافتن کوهنوردان مفقود شده کمک می‌نماید.

به گزارش مشورت، این نرم‌افزار که توسط خانم Lanny Lin کارشناس ارشد دپارتمان علوم رایانه‌ای دانشگاه بریگهم یانگ تهیه شده است، می‌تواند مسیر احتمالی حرکت کوهنوردان مفقود شده را پیش‌بینی کرده و اطلاعات باارزشی در اختیار گروه‌های امداد قرار دهد.

فناوری مزبور باعث می‌شود گروه‌های امداد بتوانند تا حدودی بر محدودیت‌های زمانی و موانع طبیعی از قبیل بدی آب و هوا و ناهمواری‌های محیط غلبه کنند.

با استفاده از این مدل‌سازی رایانه‌ای، سرعت پیدا شدن افراد مفقود تقریباً سه کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد و به این ترتیب می‌توان جان تعداد بیشتری از ورزشکاران گرفتار شده را نجات داد.

این سیستم کار خود را از نقطه‌ای که فرد، گم شده آغاز می‌کند و مدت زمان مفقود شدن وی را محاسبه می‌نماید.

برنامه مزبور در ادامه اطلاعات به دست آمده را با داده‌های مکان‌نگاری، پوشش گیاهی، وضعیت و شیب منطقه ترکیب کرده و به این ترتیب مکان احتمالی حضور فرد گم شده را تخمین می‌زند.

پخش فیلم‌های سه‌بعدی در پلی‌استیشن

Posted: 16 Sep 2010 04:25 PM PDT

کنسول بازی پلی استیشن3 سونی علاوه بر اجرای بازی سه‌بعدی، با عرضه یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری به‌عنوان بلوری پلیر برای فیلم‌ها و دیگر محتوای سه‌بعدی، کار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به گفته هیروشی کاوانو، مدیر اجرایی سونی، این به‌روزرسانی رایگان برای فیلم‌ها و محتوای دیگر که انتشار آن از 21 ماه سپتامبر آغاز می‌شود، برای اواخر سال جاری وعده داده شده بود اما برای بهره‌برداری از محبوبیت کنونی فن‌آوری سه‌بعدی، تاریخ آن به جلو انداخته شد.

طبق اعلام سونی، قابلیت‌های سه‌بعدی برای پلی‌استیشن 3 همانند دستگاه‌های پخش دیسک بلوری سه‌بعدی نخواهند بود و این دستگاه بازی مشکلی برای پخش فیلم‌های سه‌بعدی ندارد اما برخی از بخش‌های فهرست دستگاه و قسمت‌های کوچک از برخی DVDها تنها به‌صورت دو بعدی خواهند بود.

سونی هم‌چنین در نمایشگاه سالانه بازی توکیو که که جدیدترین دستگاه‌های بازی و بازی‌های سازندگان نرم‌افزار بازی به نمایش درآمده، دسته کنترل حساس به حرکت با نام Move را برای پلی‌استیشن 3 نمایش داد که به‌زودی به بازار عرضه می‌شود.

این دسته از فن‌آوری مشابه "کینکت" مایکروسافت که برای کنسول بازی ایکس باکس 360 عرضه می‌شود، ارزان‌تر است؛ کینکت، سیستم کنترل اشاره‌یی بازی است که دسته ندارد و در آن نیازی به فشردن دکمه نیست و بازی تنها با حرکت‌های کاربر کنترل می‌شود.

امکان اجرای بازی سه بعدی در اوایل سال جاری و با یک ارتقاء برروی اینترنت، به پلی استیشن 3 افزوده شد؛ بر اساس آمار سونی کامپیوتر اینترتینمنت که بخش بازی غول الکترونیکی ژاپنی سونی است، در حدود 38 میلیون دستگاه پلی‌استیشن 3 تاکنون در سراسر جهان به فروش رفته است.

هک شدن ۲۰ هزار صفحه‌ی شبکه‌های اجتماعی

Posted: 16 Sep 2010 04:25 PM PDT

شرکت امنیتی AVG به کاربران اینترنت هشدار داد بیش از 20 هزار صفحه هک شده، به 50 سایت برتر شبکه اجتماعی تعلق دارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس پژوهش جدید این شرکت امنیتی که با استفاده از ابزار اسکن وب آنلاین جدید آزمایشگاه AVG انجام گرفته، بدون هیچ تعجبی از 19 هزار و 491 صفحه وب هک شده، 11 هزار و 701 صفحه در فیس بوک که بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان است، قرار دارند.

سایت اشتراک‌گذاری ویدیویی یوتیوب مسوول هفت هزار و 163 صفحه وب هک شده است. به گفته مدیر محصولات رایگان AVG، این حقیقت که تقریبا 20 هزار صفحه وب این سایت‌ها هک شده‌اند، باید کاربران رسانه اجتماعی را به هوشیاری بیاورد، به‌ویژه فعال‌ترین مخاطبان این سایت‌ها را که پایین 25 سال بوده و بیش‌تر در خطر هستند.

در اخبار مرتبطی نیز شرکت امنیتی "وب سنس" درباره فعالیت هرزنامه‌یی جدیدی به کاربران هشدار داد که حاوی لینک‌های مخرب و ضمیمه‌هایی است که ممکن است کاربران رایانه را به تروژان سارق اطلاعات زئوس آلوده کند.

شکایت لوموند از دفتر رییس جمهور فرانسه

Posted: 16 Sep 2010 04:03 PM PDT

روزنامه فرانسوی لوموند اعلام کرد شکایتی را تنظیم می‌کند که در آن دفتر رییس جمهور فرانسه به جاسوسی از خبرنگاران این نشریه متهم شده است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام لوموند، ریاست جمهوری از سرویس جاسوسی اش برای شناسایی یکی از منابع این روزنامه استفاده کرده است.

لوموند می‌گوید دولت فرانسه از پوشش این روزنامه از رسوایی بودجه که دامن‌گیر حزب نیکولا سارکوزی شده، عصبانی بود. این در حالی است که دفتر ریاست جمهوری فرانسه ادعاهای این روزنامه را رد و اعلام کرده است که هرگز دستوری برای تحقیق درباره منابع لوموند نداده است.

طبق اعلام لوموند، دفتر رییس جمهور از گزارش این روزنامه در ماه ژوییه که از اریک ووئرت، وزیر کار فرانسه در ارتباط با تحقیق درباره کمک‌های مالی لیلیان بوتانکور، وارث اورئال و ثروتمندترین زن فرانسه نامبرده، آزرده است.

بازرسان سرگرم تحقیقند تا دریابند آیا وی به مبارزات انتخاباتی سارکوزی در سال 2007 به‌طور غیرقانونی کمک مالی کرده است یا خیر.

رییس جمهور و وزیر کارش که در زمان انتخابات صندوق‌دار حزب سارکوزی بود، انجام هرگونه عمل خطایی را منکر شده اند.

اما لوموند می‌گوید پس از اینکه از سوی یکی از منابع پلیس خود اطلاع یافته سرویس جاسوسی مکالمه تلفنی یکی از مقامات وزارت دادگستری را که با یکی از خبرنگاران این روزنامه در تماس بوده، به دست آورده، تصمیم دارد دست به اقدام حقوقی بزند.

این روزنامه می‌گوید دولت قانون حمایت‌کننده از منابع خبرنگاران را زیر پا گذاشته است.

وزیر ارتباطات: ایران ششمین کشور دنیا در امنیت سایبر

Posted: 16 Sep 2010 04:03 PM PDT

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ایران در حوزه دفاع و امنیت سایبری توانمندیهای بالایی دارد گفت: طبق رتبه بندی های جهانی ایران در جایگاه ششم امنیت فضای تبادل اطلاعات در دنیا قرار دارد که این عدد حداقل است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا تقی پور امروز چهارشنبه در مراسم افتتاح هفتمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به سند امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور در افق 1404 و با تاکید بر اینکه ایران قرار است تا پایان این سند 20 ساله به قطب علمی امنیتی منطقه تبدیل شود گفت: تمامی تلاشهای انجام شده در جهت تبیین جایگاه امنیت و رمز جمهوری اسلامی ایران است.

توسعه امنیت همزمان با تولد بشر

وی با تاکید بر اینکه انسان از دیرباز شاهد مفهوم امنیت همزمان با تولد بشر و ایجاد و توسعه تمدن ها بوده است افزود: اساسا امن بودن لازمه هر حیات و بقایی است به همین دلیل امنیت روز به روز در حال توسعه است.

تقی پور با بیان اینکه برای هر سازمان و جامعه ای مفهوم امنیت در کنار موجودیت مهم است، رمز را یکی از شاخه های حوزه امنیت عنوان کرد و گفت: هر فناوری همراه خود یکسری مشکلات جدید و مباحث جانبی برای بشر ایجاد می کند که تمامی تلاشها برای به حداقل رساندن این مشکلات است.

وی اضافه کرد: توسعه فناوری اطلاعات در عصری که عصر انفجار اطلاعات است یکی از موارد خطرآفرین به دلیل عدم امنیت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیاز به مقوله امنیت را برای حفاظت از منابع و موجودیت نظام عنوان کرد و گفت: زمانی که از مقوله امنیت سخن به میان می آید بیشتر توجه ها به بخش امنیت دفاعی معطوف می شود در حالیکه امروزه مفهوم امنیت در حفاظت از منابع صنعتی و اطلاعاتی بسیار جدی تر است.

فناوری اطلاعات عامل پیشران در توسعه دانش پایه

تقی پور با اشاره به رسیدن به جایگاه تعریف شده ایران در سند چشم انداز توسعه کشور، دستیابی به این جایگاه را در کنار مباحث توسعه امنیت فناوری اطلاعات عنوان کرد و با بیان اینکه برای رسیدن به این جایگاه محور اصلی دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است گفت: قطعا مهمترین عامل برای این مهم امنیت است که فقدان آن می تواند ضرر بسیاری به کشور وارد کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در مقوله امنیت فضای تبادل اطلاعات یکسری فعالیتها را در دانشگاهها و شرکتهای فن آور در سطح ملی داریم گفت: موسساتی که در این حوزه فعالیت می کنند برای این مقوله کفایت نمی کند و برای آینده باید یک طرح مشخص داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران با توجه به منابع و امکانات و فرصتهایی که در اختیار دارد می تواند تبدیل به قطب امنیت در منطقه شود و سهم مشخصی از امنیت فضای تبادل اطلاعات در دنیا داشته باشد.

تقی پور با اشاره به عوامل موثر در فضای تبادل اطلاعات از عوامل داخلی چون انسانها، اطلاعات، نرم افزارها و کانال های ارتباطی، قوانین و سخت افزار نام برد و گفت: بدافزارها، جامعه بین الملل، پلیس و قوه قضاییه به عنوان عوامل خارجی موثر در این محیط شناخته می شوند.

ایران رتبه ششم دنیا در حوزه دفاع و امنیت سایبر

این مقام مسئول در مورد تهدیدات فناوری اطلاعات در مباحث فرهنگی، امنیتی به موارد مختلف جاسوسی و دخالت بیگانگان، نقض حریم خصوصی و اختلال و از کار اندازی اشاره کرد و گفت: امروزه با بدافزارهایی که در دنیا تولید می شود اختلال در بهره گیری از منابع و از کاراندازی زیرساختها بسیار وجود دارد. در همین حال در سالهای گذشته بسیار قصد داشتند که با نفوذ در شبکه های ما بتوانند اختلال ایجاد کنند که باید گفت شبکه های ما کمترین آسیب را متحمل شده است.

وی تاکید کرد بر اینکه برغم حملاتی که به شبکه های جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت هیچ یک از منابع اطلاعاتی و شبکه های ما مورد تهدید واقع نشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دنیا قبول دارد که ایران در حوزه دفاع و امنیت سایبری توانمندی بالایی دارد و حداقل رتبه 6 را در این زمینه دارا است.

وی با بیان اینکه تهدیدات امنیتی بر امنیت ملی کشور تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: به نسبتی که دشمن برای ناامنی ما هزینه می کند ما باید برای امنیت کشور هزینه کنیم و در این زمینه رویکردمان باید توسعه امنیت باشد به نحوی که ضامن تداوم و استقرار جامعه شود.

دکتر تقی پور با اشاره به اهتمام به امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و حوزه های متاثر از فعالیت های درونی این فضا تاکید کرد: با بهره گیری از امنیت فضای تبادل اطلاعات بسیاری از آسیبها را برای تامین محیطی امن به منظور حفاظت و صیانت از ارزشها و هنجارهای جامعه از میان برمی داریم.

فناوری اطلاعات مانند چاقو است

به گزارش مهر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر رشد فعالیتهای آموزشی تجاری و اجتماعی و حفظ دارایی های فضای تبادل اطلاعات از مخاطرات اضافه کرد: فناوری اطلاعات ابزاری برنده مانند چاقو است که می تواند در عین حال دو اقدام مفید و مضر را انجام دهد. در این میان باید پرسید که سردمداران فناوری اطلاعات برای بحث امنیت خانواده ها از این مضرات چه فکری کرده اند؟

وی با تاکید بر اینکه برآوردی از آسیب های اینترنت ناپاک در آمارهای جهانی نمی آید با ارائه این پرسش که آیا این مقوله جزء مباحث امنیت این حوزه به شمار نمی آید؟ گفت: در این فضایی که تحت عنوان آزادی تبادل اطلاعات نام برده می شود این مسئله جزء ناامنی هایی است که فناوری اطلاعات برای خانواده ها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال 2009 از سوی اتحادیه جهانی مخابرات به نام سال حفاظت کودکان در برابر آسیبهای اینترنتی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نوبت حفاظت از خانواده ها در مقابل آسیبهای ناشی از اینترنت برسد بسیاری از نهادها به نابودی رسیده است چرا که سودجویان و صاحبان کسب و کارهای ناپاک در این حوزه آرام نمی نشینند.

سرآمدی علمی فناوری و صنعتی ایران متاثر از فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که به عنوان سخنران مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی دو روزه انجمن رمز ایران سخن می گفت در ادامه بر اطمینان از نفوذناپذیری زیرساختهای فناوری اطلاعات کشور تاکید کرد و گفت: سرآمدی علمی آموزشی و پژوهشی و فناوری و صنعتی ایران در منطقه متاثر از فناوری اطلاعات است.

وی منافع سرآمدی را مایه آسایش خاطر حاکمیت عنوان کرد و لازمه آن را در رشد علم و فناوری دانست و گفـت: در افق 1404 تعداد مقالات سالیانه منتشر شده در این حوزه که هم اکنون 100 مقاله است باید 9 برابر شود. تعداد دانشجویان دکتری که هم اکنون 40 است باید به 200 و تعداد دانشگاههای فعال در این بخش از 10 به 30 برسد. همچنین تعداد نوآوری علمی ثبت شده در سطح بین الملل ایران باید قابل قیاس با همه کشورهای منطقه باشد.

تقی پور مراودات با حداکثر 20 دانشگاه مطرح دنیا در حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات و گرویدن حداقل 5 درصد از رتبه های بالای کنکور به این حوزه را از جمله ویژگیهای وضع مطلوب سرآمد علمی عنوان کرد.

اخراج مهندس گوگل برای تخطی از سیاست‌های حریم خصوصی

Posted: 16 Sep 2010 04:03 PM PDT

گوگل اعلام کرد یکی از مهندسانش را برای تخطی از سیاست‌های حریم خصوصی این غول اینترنتی اخراج کرده است.

به گزارش ایسنا، به گفته بیل کوگران، معاون ارشد مهندسی گوگل، این شرکت دیوید بارکس دیل را به‌دلیل زیرپا گذاشتن سیاست‌های حریم خصوصی داخلی سخت این شرکت اخراج کرد.

گوگل درباره تخلف بارکس دیل جزئیاتی ارایه نکرد اما وب سایت Gawker.com گزارش داده که این مهندس 27 ساله در ماه ژوییه ظاهرا برای دسترسی به اشتراک چهار نوجوان بدون اجازه آن‌ها اخراج شده است.

کوگران عنوان کرد که گوگل هرگونه نقض قوانین حریم خصوصی را جدی می‌گیرد و به دقت شمار کارمندانی را که به سیستم‌هایش دسترسی دارند، کنترل کرده و به‌طور مرتب کنترل‌های امنیتی را چک می‌کند.

این اخراج زمانی روی می‌دهد که بحث درباره نحوه استفاده از اطلاعات خصوصی جمع‌آوری شده توسط گوگل و فیس‌بوک در آمریکا هم‌چنان ادامه دارد.

راه‌اندازی نخستین سرویس ویدیوی خبری کیفیت بالای جهان

Posted: 16 Sep 2010 04:03 PM PDT

خبرگزاری جهانی فرانس پرس (AFP) نخستین سرویس ویدیوی خبری کیفیت بالای جهان را راه‌اندازی کرده و برای وب سایت‌ها و برادکسترهای مشتری، به‌صورت روزانه کلیپ‌هایی در جدیدترین فورمت‌های صنعتی فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، به گفته امانوئل هوگ، مدیر اجرایی و رییس هیات مدیره فرانس پرس، عرضه ویدیوهای کیفیت بالا برای نخستین بار از سوی این خبرگزاری، تلاش‌های مداوم این سازمان خبری برای به‌کارگیری جدیدترین پیشرفت‌های فن‌آوری بازار را نشان می‌دهد.

سرویس ویدیویی AFPTV فرانس پرس حدود 80 بخش جمع‌آوری خبر را در سراسر جهان اداره کرده و هزار ویدیوی خبری پوشش‌دهنده‌ی گزارش‌های خبری و مسائل روز به هفت زبان را به صورت ماهانه توزیع می‌کند.

ارتقای این سرویس به کیفیت بالا، شامل ویدیوهای به زبان انگلیسی و فرانسوی خواهد بود و طی هفته‌های آینده شامل ویدیوهای زبان اسپانیایی، پرتقالی، عربی، آلمانی و هلندی می‌شود.

این خبرگزاری هم‌چنین ویدیوهای فورمت شده برای رایانه لوحی آی پد اپل را با Paris Modes و Getty Images، شرکای خود فراهم خواهد کرد.

فرانس پرس با 2900 خبرنگار پوشش‌دهنده تقریبا تمامی کشورهای جهان، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان‌های خبری جهان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر