۱۳۸۹ شهریور ۳۱, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


نخستین تظاهرات مجازی در اینترنت

Posted: 22 Sep 2010 02:29 PM PDT

ایتنا - ده‌ها هزار کاربر معترض، علیه مراکز قانون‌گذاری آمریکا، تظاهرات اینترنتی برپا کردند.

نخستین تظاهرات مجازی در اینترنت با حملات رایانه‌ای علیه مراکز قانونگذاری ایالات متحده همراه شد. بر اساس اعلام شرکت امنیتی Panda Security، ده‌ها هزار کاربر اینترنت، در اعتراض به تعطیلی تعدادی از بزرگترین پایگاه‌های اینترنتی اشتراک و دانلود فایل مانند The Pirate Bay، علاوه بر برپایی یک تظاهرات نمادین، چند مرکز مهم قانونگذاری و چندین مرکز مهم اینترنتی در ایالات متحده را هدف حملات اینترنتی خود قرار دادند.

بنا بر گزارش‌های موجود، این حملات تاکنون منجر به توقف کامل یا اختلال خدمات اینترنتی در دست کم 37 سازمان مهم مانند انجمن تولیدکنندگان موسیقی و فیلم آمریکا شده است. این در حالیست که تظاهرکنندگان اعلام کرده‌اند که در حال برنامه‌ریزی برای اعتراضات گسترده‌تری هستند که تعداد بیشتری از کاربران اینترنتی را در بر خواهد گرفت.

پیشتر مراکز قانونگذاری ایالات متحده در حوزه تولید و نشر موسیقی، خواستار تعطیلی برخی از پایگاه‌های اشتراک و دانلود رایگان فایل شده بود و با ترتیب دادن حملات اینترنتی غیر مستقیم، این مراکز پرطرفدار را به شدت تحت فشار قرار داده بود.

لوییس کرونز، مدیر لابراتوارهای امنیتی پاندا معتقد است که تظاهرات اعتراضی اخیر در فضای وب، یقیناً نخستین تجربه از اعتراضات سازماندهی شده توسط کاربران عادی اینترنت است که می‌تواند بارها و بارها و حتی در مقیاس‌های بزرگتر اجرا شود.

کاربران معترض که در این راهپیمایی‌های اینترنتی شرکت می‌کنند، کاملاً گمنام هستند و شناسایی محل آنها نیز به علت وسعت و پراکندگی اعتراض‌ها بسیار دشوار است. تظاهرکنندگان اخیر که خود را معترض به نقض حقوق اینترنتی کاربران دانسته‌اند، علاوه بر حملات DDoS که از طریق مراجعه همزمان هزاران کاربر اینترنت به یک هدف و مختل کردن خدمات اینترنتی آن انجام می‌شود، از بمب‌های گوگلی نیز استفاده کرده‌اند.

بمب گوگلی اصطلاحاً به حرکتی هماهنگ اطلاق می‌شود که طی آن تعداد بسیار زیادی لینک، وب‌سایت و یا وبلاگ به یک صفحه یا پایگاه اینترنتی خاص پیوند داده می‌شوند و رتبه جست‌وجوی آن را به شدت بالا می‌برند.

جشنواره توکیو با فیلم «شبکه اجتماعی» دیوید فینچر آغاز می‌شود

Posted: 22 Sep 2010 01:39 PM PDT

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو با فیلم سینمایی «شبکه اجتماعی» به کارگردانی دیوید فینچر درباره موسسان وبسایت فیس‌بوک، آغاز می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، تریلر پرتعلیق «شهر» به کارگردانی و با بازی بن افلک نیز فیلم اختتامیه این دوره جشنواره توکیو است که 23 تا 31 اکتبر (اول تا 9 آبان) برگزار می شود.

فیلم جدید فینچر اولین بار در دنیا 24 سپتامبر در شب افتتاحیه این دوره جشنواره فیلم نیویورک به نمایش درمی‌آید. فیلمنامه «شبکه اجتماعی» را آرون سورکین با اقتباس از کتاب «میلیاردرهای تصادفی: تاسیس فیس‌بوک، داستانی از جنسیت، پول، نبوغ و خیانت» اثر بن مزریک نوشته است.

جسی آیزنبرگ، جاستین تیمبرلیک، اندرو گارفیلد، رشیدا جونز و برندا سانگ در این فیلم بازی می‌کنند که از اول اکتبر (9 مهر) در آمریکا اکران می‌شود.

«شهر» بن افلک نیز اولین بار در دنیا در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز نمایش داده شد و در جشنواره تورنتو هم مورد استقبال قرار گرفت. این فیلم که از جمعه پیش در سینماهای آمریکا روی پرده رفته درباره یک سارق باتجربه است که همزمان با برنامه‌ریزی برای کار بعدی خود می‌کوشد بین احساساتش نسبت به یک رئیس بانک و ماموران پلیس فدرال که در پی او هستند، توازن برقرار کند.

ربکا هال، جان هام، جرمی رنر و بلیک لیولی در «شهر» بازی می‌کنند. اسامی مهمانان امسال جشنواره فیلم توکیو هنوز اعلام نشده، اما بدون تردید تعدادی از عوامل دو فیلم «شبکه اجتماعی» و «شهر» به ژاپن سفر خواهند کرد.

«آواتار» فیلم افتتاحیه جشنواره توکیو دوره قبل در ژاپن حدود 180 میلیون دلار فروخت. «شبکه اجتماعی» از 15 ژانویه 2011 در این کشور اکران می‌شود. تاریخ اکران «شهر» هنوز مشخص نیست.

برگزارکنندگان جشنواره توکیو همچنین اعلام کردند به عنوان تقدیر از کلود شابرول فیلمساز فرانسوی که 12 سپتامبر درگذشت، فیلم سال 2009 «بلامی» به کارگردانی او به صورت ویژه نمایش داده می‌شود.

در همین حال اسامی 10 فیلم بخش «سینمای جهان» این دوره جشنواره توکیو اعلام شد که شامل «نویسنده پشت پرده» به کارگردانی رومن پولانسکی است.

نیل جردن فیلمساز ایرلندی ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را به عهده دارد.

در حال حاضر ۲۲ استان کشور دارای روزنامه هستند

Posted: 22 Sep 2010 01:39 PM PDT

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: سیاست دولت، گسترش نشریات محلی است و در همین راستا تقاضاهای اخذ مجوز مطبوعات محلی، به صورت پرونده به پرونده در هیأت نظارت بر مطبوعات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، سیداحسان قاضی‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر 3 هزار و 380 نشریه در سطح کشور دارای مجوز هستند که از این تعداد 2 هزار و 760 نشریه فعال بوده و در حال انتشارند؛ بیش از نیمی از این نشریات فعال، جزء نشریات محلی و استانی هستند.

وی با بیان این که در حدود 2 هزار و 500 تا 3 هزار نشریه در آستانه اخذ مجوز بوده و در نوبت تأیید هیأت نظارت بر مطبوعات هستند، خاطرنشان کرد: به علت حجم گسترده تقاضا و با عنایت به این که جلسات هیأت نظارت هر هفته یک‌بار تشکیل می‌شود و در این یک جلسه اعضا می‌توانند صلاحیت حداکثر 20 الی 30 نفر را احراز کنند، این صف طولانی در این هیأت به وجود آمده است.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود شرایط آسان به منظور اخذ مجوز مطبوعات را از دیگر دلایل حجم گسترده تقاضا در این عرضه عنوان و اظهار کرد: هیأت نظارت بر مطبوعات در تلاش است تا قواعدی را برای این منظور پیش‌بینی کند تا بتواند کنترل بیش‌تری بر این امر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 22 استان کشور دارای روزنامه هستند، تصریح کرد: رویکرد ما این است که نشریات محلی بتوانند مطالب محلی و حوزه‌های مختلف استان‌ها را بهتر پوشش دهند و درواقع از آنجا که فرصت پوشش وسیع اخبار استانی برای نشریات سراسری میسر نمی‌شود، گسترش نشریات محلی جزء سیاست‌های ماست.

عصر طلایی رادیو در دوران جنگ

Posted: 22 Sep 2010 01:29 PM PDT

خبرگزاری مهر، فاطمه عودباشی - نخستین مدیر رادیو جبهه در گفت‌وگوی مشروح با مهر درباره راه‌اندازی این شبکه رادیویی در سال 64، تهیه گزارش‌ها و پخش آن، اولین گویندگان این شبکه و ساخت موسیقی‌های حماسی برای آن سخن گفت.

حمیدرضا خزائی در حال حاضر قائم مقام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت را بر عهده دارد. او مدیر رادیو جبهه، مدیر تولید رادیو، مدیر گروه معارف رادیو تهران، مدیر رادیو کرج و قائم مقام معاونت صدا بود. خزائی نخستین مدیر رادیو جبهه بود که سال 1364 راه اندازی و مدتی بعد از پذیرش قطعنامه 598 تعطیل شد. با او درباره راه‌اندازی رادیو جبهه، گزارشگران، گویندگان و حال و هوای این شبکه در زمان جنگ صحبت کردیم.

* آقای خزائی برای شروع بگویید رادیو جبهه با چه هدفی سال 1364 راه‌اندازی شد که توانست در آن سال‌ها خاطره خوبی در ذهن مردم و رزمندگان بجا بگذارد؟

- حمیدرضا خزائی، نخستین مدیر رادیو جبهه: برای پاسخ به این سئوال باید یک ربع قرن به گذشته و به اوایل سال‌های انقلاب برگردیم و خاطرات آن دوران را مرور کنیم. در آن سال‌ها رادیو سراسری بود و رادیو قرآن هم بعد از ظهرها برنامه داشت. همچنین رادیو دو هم بعضی صبح‌ها درس حوزه و در روزهای جمعه نماز جمعه را پوشش می‌داد. البته این شبکه رادیویی همیشه فعال نبود. تا اینکه به مرور زمان رادیوهای تخصصی راه افتاد.

در آن سال‌ها رادیو سراسری بیشتر عملیات‌های رزمندگان را پوشش می‌داد. در دورانی که جنگ در رکود بود فعالیت‌های رزمندگان در شمال، شمال غربی و جنوب را از دست می‌دادیم، به همین دلیل سازمان صدا و سیما در آن سال‌ها تصمیم گرفت رادیو جبهه را راه‌اندازی کند تا مخاطبان فعالیت رزمندگان را از دست ندهند. اسفندماه سال 1363 تحقیقات لازم برای راه‌اندازی این شبکه شروع شد و گروهی مسئولیت این کار را برعهده داشتند.

در آن زمان پرسشنامه‌هایی میان رزمندگان و برادران سپاه و ارتش توزیع و مصاحبه‌هایی هم انجام شد. بعد از تکمیل شدن تحقیقات مسئولان سازمان صدا و سیما به این نتیجه رسیدند که بهترین ساعت برای برنامه‌های رادیو جبهه از ساعت هشت و نیم صبح تا ساعت 11:30 ظهر بود و این شبکه آبان ماه سال 1364 با سه ساعت برنامه راه‌اندازی شد.

رادیو جبهه قرار بود ضمن اطلاع رسانی از جبهه، منجر به افزایش اطلاعات علمی، فکری، سیاسی و عبادتی مخاطبان و رزمندگان شود. علاوه بر آن برای خنثی سازی جنگ‌های روانی دشمن و ایجاد هیجان در رزمندگان نقش موثری داشت. البته زمان عملیات‌ها طول موج رادیو سراسری و رادیو جبهه یکی می‌شد تا همه مردم در جریان عملیات‌ها قرار بگیرند.

* رادیو جبهه را مردم سراسر ایران می‌توانستند دریافت کنند؟

- مردم تهران از طریق موج FM می‌توانستند این شبکه را دریافت کنند. شهرستان‌های کرمانشاه، اهواز و خطوط مرزی می‌توانستند سیگنال‌های این شبکه را دریافت کنند، اما فرکانس محدود بود و همه کشور نمی‌توانستند این شبکه را داشته باشند.

*چه شد مدیریت رادیو جبهه به شما پیشنهاد شد؟

- ما جزو اولین نیروهایی بودیم که بعد از انقلاب در رادیو فعالیت می‌کردیم. در آن زمان هم برای مدیریت این شبکه چند نامزد بود تا اینکه من انتخاب شدم.

*رادیو جبهه تا چه سالی فعالیت کرد؟

- مدتی بعد از قطعنامه 598 تعطیل شد یعنی سال 1367.

*چرا بعد از قطعنامه این شبکه تعطیل شد. می‌توانست به شکلی دیگر و با ساختاری جدید به فعالیتش ادامه دهد؟

- در آن سال‌ها رادیو سراسری برنامه‌های متنوعی همچون خانواده در جنگ و ... تهیه و پخش می‌کرد و بعد از آن رادیوهای تخصصی به مرور راه‌اندازی شدند، به همین دلیل شبکه‌های دیگر جایگزین شدند.

*با توجه به اینکه در آن سال‌ها امکان ارتباطات مثل الان نبود، چگونه گزارش‌ها از جبهه تهیه و پخش می‌شد؟

- بله، ارتباطات مثل الان نبود، نه اینترنت بود و نه موبایل. فقط خط تلفن، یک خط رفت و برگشت ماهواره و تلکس، به همین گزارش‌ها تهیه و با هواپیما و قطار برایمان ارسال می‌شد. وجود چنین مسائلی کار را دشوار می‌کرد.

*گزارشگران رادیو جبهه چه کسانی بودند؟

- اکبر اوریی، مجید جیرانپور، محمدرضا نظام اسلامی، اسماعیل براری، احمد طبعی، مهدی فوادیان، عباس سنجری، شهید اکبر سعیدی، اردشیر تفقد راد و محمد امام جمعه گزارشگرانی بودند که به نوبت به جبهه می‌رفتند

*پس رادیو جبهه بیشتر گزارش محور بود.

- بله، ما حتی برخی مواقع از مراکز کمک می‌گرفتیم تا اگر کمبودی در گزارش داریم، جبران کنیم.

*فکر می‌کنم گزارشگران نقش موثری در رادیو جبهه داشتند؟

- بله، دقیقاً همین طور است. آنها نقش مهمی را ایفا می‌کردند. بچه‌های رادیو گزارش‌های مختلفی از خطوط مقدم تهیه می‌کردند. شاید باورتان نشود اما گاهی گزارشگر گزارش خودش را می‌داد و دقایقی بعد از مصاحبه با رزمنده اعلام می‌کرد که این رزمنده به مقام شهادت نائل شده است.

*گویندگان خاصی در رادیو جبهه فعالیت داشتند، چرا فقط از گویندگانی خاصی استفاده می‌کردید؟

- مهران دوستی، محمدحسنی نورشاهی، محمود کریمی، علیرضا کریمی، علیرضا معینی و نصرت الله اکبری گویندگان این شبکه بودند. همانطور که اشاره کردم یکی از اهداف رادیو جبهه برای تهیج رزمندگان بود، بنابراین باید گویندگانی صحبت می‌کردند که صدای حماسی و قدرت بیان بالایی داشته باشند تا بتوانند متون راحماسی بخوانند، به همین دلیل گویندگان محدودی بودند و آنها زمانی که عملیات‌ها شروع می‌شد هیجان‌سازی خوبی می‌کردند تا رزمندگان آماده شوند.

در واقع رادیو جبهه برای اطلاع‌رسانی، تهیج نیروها و ایجاد پیوند عاطفی و پل ارتباطی بین نیروها بود. البته باید یادی هم از تهیه‌کنندگان این شبکه همچون ایرج برخودار، محمود کربلایی، فرهنگ جولایی، محمد مهدی سدیسی و ... کنم.

*در آن سال‌ها بازتاب رزمندگان بعد از راه‌اندازی رادیو جبهه چگونه بود؟

- آنها استقبال خوبی داشتند، حتی ما برایشان رادیو ترانزیستوری می‌فرستیم. مردم هم این کار را انجام می‌دادند. در آن سال‌ها روی ماشین‌ها بلندگو نصب شده بود و برنامه‌های این شبکه از طریق بلندگو به گوش رزمندگان می‌رسید و گزارش‌های خطوط مقدم هم به سمع مردم می‌رسید. رادیو جبهه تجربه جدیدی بود. باید تاکید کنم در رادیو یک نفر کار نمی‌کند، بلکه یک گروه فعالیت می‌کنند و در آن سال‌ها ما سعی می‌کردیم گزارش‌های مطلوبی از خطوط مقدم تهیه و پخش کنیم.

*در رادیو جبهه نامه‌های رزمندگان هم خوانده می‌شد؟

ـ بله، خاطرات، نامه‌ها و وصیت‌نامه‌ آنها پخش می‌شود.

*برنامه‌های رادیو جبهه در چه ساختاری پخش می‌شد؟

- در رادیو جبهه از ساختارهای مختلف همچون گزارش، مصاحبه با رزمندگان و مسئولان، نمایش‌های کوتاه و موسیقی‌های حماسی استفاده می‌شد.

*شما خودتان چه خاطراتی از این شبکه دارید؟

- تمام لحظات رادیو جبهه خاطره بود. مردم با رادیو جبهه زندگی می‌کردند، حتی باید تاکید کنم موسیقی در رادیو به واسطه رادیو جبهه شکل گرفت، چرا تا قبل از آن موسیقی انقلابی پخش می‌شد و ما موسیقی حماسی نداشتیم، اما بعد از راه‌اندازی این شبکه اسفندیار قره‌یاغی، محمد گلریز و شهرام ناظری با سروده‌های حماسی علی معلم دامغانی و ... موسیقی‌های حماسی مناسبی را می‌خواندند. مدیریت برنامه‌های رادیو در زمان جنگ از دشوارترین مسئولیت‌ها در دوران تاریخ رادیو بود.

*فکر می‌کنم واحد موسیقی سازمان صدا و سیما در دوران جنگ فعالتر شد؟

- بله، واکنش واحد موسیقی در جنگ خیلی خوب و سریع بود و به سرعت توانستند موسیقی‌های حماسی خوبی تولید کنند.

*رادیو در دوران جنگ چه جایگاهی در میان مخاطبان داشت؟

- رادیو محراب بچه‌های نسل اول رادیو در دوران جنگ بود. عصر طلایی رادیو در دوران انقلاب بود. رادیو در دوران دفاع مقدس توانست اوج استحکام و انسجام خودش را تجربه کند. گویندگان خوب را شناسایی کند. در آن سال‌ها به یاد دارم برخی گویندگان با اشک چشم مطالب را اجرا می‌کردند. برخی مواقع اشک آنها از سر شوق بود و گاهی به خاطر مظلومیت بچه‌ها بود. رادیو جبهه مرکز عملیات روانی در دوران جنگ بود و احساسات مردم به رزمندگان و بالعکس منتقل می‌شد.

در زمان جنگ مردم خیلی با رادیو همدل بودند و به پیشرفت کار ما کمک می‌کردند. مردم به رادیو اعتماد داشتند و مشکلات‌شان را مطرح می‌کردند آنها پشتیبان ما بودند و اطمینان داشتند. در مجموع مردم از طریق رادیو به جنگ نگاه می‌کردند و ارزش‌های جنگ و جهاد را از طریق رادیو درک می‌کردند.

*رادیو در دوران جنگ تجارب مختلفی کسب کرد؟

- بله، تجربیات به شکل‌های متفاوت بود. رادیو در دوران جنگ یک نوع مدیریت بحران با شیوه تکلیف‌گر بود. نویسندگان، شاعران و ... همه سعی می‌کردند تکلیف خودشان را ادا کنند. تاریخ تبلیغات رسانه‌ای دوران دفاع مقدس با هدف پاسخگویی به نسل‌های آینده یک ضرورت است و باید حفظ شود. ما بچه‌های زیادی را از دست دادیم و با تعظیم دوباره به ارواح طیبه شهیدان انقلاب و دفاع مقدس و ادای احترام به شهدای رادیو و معرفی آثار دفاع مقدس خواستار ادای حق حافظان اصلی و نیز ارزش و آثار آنها هستیم.

رده‌بندی شاخص ضریب نفوذ تلفن ثابت: تایوان، مالت، سوئیس

Posted: 22 Sep 2010 01:29 PM PDT

مجمع جهانی اقتصاد ایران را از نظر شاخص ضریب نفوذ تلفن ثابت در میان 139 کشور جهان در رده 36ام قرار داد.

به گزارش ایسنا، در این رده‌بندی تایوان در صدر قرار گرفته و کشورهای مالت و سوئیس نیز دوم و سوم شده‌اند.

هنگ ‌کنگ، ‌آلمان، مونته‌نگرو، ایسلند، فرانسه، لوکزامبورگ و سوئد نیز به ترتیب رده‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند. پایین جدول نیز به کشورهایی مانند چاد، تیمور شرقی، روآندا، موزامبیک، کامبوج، بوروندی، تانزانیا، مالی و زامبیا اختصاص یافته است.

در این رده‌بندی کشورها بر اساس داشتن خطوط ثابت تلفن فعال به ازای هر 100 نفر دسته‌بندی شده‌اند. به‌طوری که بالاترین عملکرد مربوط به تایوان است که در این کشور به ازای هر 100 نفر 63.2 خط تلفن ثابت فعال وجود دارد. ضریب مربوط به کشورهای مالت و سوئیس نیز 61.8 و 61.4 است.

ضریب نفوذ خطوط تلفن ثابت در ایران نیز 34.8 اعلام شده است. با احتساب جمعیت 74.2 میلیون نفری ایران و در نظر گرفتن شاخص فوق می‌توان نتیجه گرفت که هم‌اکنون نزدیک به 26 میلیون خط تلفن ثابت در ایران وجود دارد.

ایران در این رده‌بندی از کشورهایی مانند امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه، صربستان، فنلاند، لهستان، آرژانتین، ونزوئلا، چین، ترکیه، برزیل، جمهوری چک، عربستان سعودی،‌ اندونزی، مالزی، مصر، تایلند، مراکش، آفریقای جنوبی، هند و رومانی بالاتر قرار گرفته و در منطقه خاورمیانه ایران در رده دوم است.

گزارش گوگل از کاهش آزادی اینترنت / اینترنت تحت تسلط دولت‌های جهان

Posted: 22 Sep 2010 01:29 PM PDT

خبرگزاری مهر - فکر می کنید سانسور اینترنت مختص چند کشور محدود و نام آشنا مانند چین است؟ اگر اینطور فکر می کنید بدانید که بزرگترین شرکت جستجوی اینترنتی جهان بر اساس گزارش جدیدی که از سانسور مطالب اینترنتی ارائه کرده به هیچ وجه با شما موافق نیست.

گوگل طی این هفته ابزار آنلاین جدیدی را ارائه کرده است تا با کمک آن کاربرانش بتوانند میزان سانسور مطالب اینترنتی توسط کشورهای مختلف جهان را از آلمان و ترکیه گرفته تا تایلند به چشم ببینند. این گزارش آنلاین که "شفاف نمایی گوگل" نام دارد نشان می دهد با گذشت زمان میزان سانسور اینترنتی رو به افزایش گذاشته است و این افزایش تنها مختص کشورهایی که نام آنها در این زمینه سر زبانها افتاده نیست.

به گفته "دوروتی چو" یکی از تحلیلگران سیاستگذاری گوگل که در این پروژه فعالیت داشته است، طی چند سال گذشته میزان تهدید آزادی اینترنت چند برابر شده است. در گزارش شفافیت گوگل نقشه ای تعاملی ارائه شده است که کاربران با استفاده از آن می توانند تعداد درخواستهای کشورهای مختلف از گوگل را برای فیلتر یا حذف کردن مطالب متعدد مشاهده کنند.

همچنین با استفاده از این ابزار کاربران قادر خواهند بود زمان و دلیل فیلتر شدن وب سایتهای وابسته به گوگل را در کشورهای مختلف مشاهده کنند. برای مثال کاربران می توانند فیلتر شدن 10 روزه وب سایت یو تیوب توسط پاکستان را پس از هتک حرمت پیامبر اسلام شاهد باشند.

در این میان این گزارش، درخواستهای کشورهایی که به نظر توجه چندانی به سانسور شدن اینترنت ندارند مانند تایلند نیز به چشم می خورد. برای مثال تایلند از یوتیوب خواسته بود تصاویر ویدئویی که در آن پادشاه تایلند در حالتی نشان داده می شد که پاهایش در کنار سرش قرار داد را حذف کند و گوگل نیز به دلیل وجود قوانین ملی در تالیلند که نمایش چنین تصاویری را منع می کند از دسترسی به این فیلمها در تایلند جلوگیری کرد.

آلمان نیز خواستار حذف مفاهیم و مطالبی که به نئو نازی ها مرتبط است شده و گوگل نیز این مطالب را در آلمان مسدود کرده است و ترکیه نیز به دلیل عدم موافقت یوتیوب برای حذف تصاویری توهین آمیز درباره "آتاترک" این وب سایت را فیلتر کرده است.

با این حال برخی از کشورها نیز وجود دارند که مانند استرالیا تنها درخواست حذف مطالب غیر اخلاقی را از مطالب قابل دسترسی اینترنت دارند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط گوگل، ایالات متحده آمریکا در دوره زمانی میان ماه های ژانویه تا ژوئن سال جاری، چهار هزار و 287 درخواست اطلاعات درباره کاربران گوگل از این شرکت داشته است و 128 درخواست نیز به منظور حذف اطلاعات از سایتهای گوگل به این شرکت ارائه شده است.

در میان کشورهایی که نام آنها در گزارش گوگل منتشر شده، بیشترین درخواست حذف اطلاعات با 398 درخواست توسط کشور برزیل و بیشترین درخواست اطلاعات درباره کاربران گوگل با چهار هزار و 287 درخواست توسط آمریکا ارائه شده اند.

سنگاپور و شیلی تنها کشورهایی هستند که در این دوره زمانی تقاضای حذف اطلاعات را نداشته اند و استرالیا تنها 2 درخواست در این زمینه داشته است. این در حالی است که آمار درخواستهای حذف اطلاعات نسبت به تعداد درخواستهای ارائه شده برای کسب اطلاعات درباره کاربران گوگل بسیار بیشتر است. همچنین از آنجایی که حکومت چین تقاضای سانسور مطالب اینترنتی را از اسرار داخلی کشور می داند، گوگل از انتشار اطلاعات مرتبط با این کشور خودداری کرده است.

بر اساس گزارش سی ان ان، "چو" به طور کلی معتقد است بیشترین تلاش دولتهای مختلف برای سانسور و فیلتر کردن مفاهیم آنلاین است. به گفته وی وسعت و آزادی که اینترنت را به ابزاری قدرتمند تبدیل کرده است اکنون به واسطه دولتهایی که در تلاشند تکنولوژی را تحت کنترل بگیرند به خطر افتاده است.

جک ویژه آی.پد بر روی خودروهای بی.ام.و

Posted: 22 Sep 2010 01:29 PM PDT

شرکت خودروسازی "بی. ام. و" اعلام کرد از بهار سال 2011 بر روی صندلیهای عقب تمام مدلهای خود جک ویژه نصب لوح- رایانه "آی- پد" را اضافه می کند.


به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت "بی. ام. وی" اعلام کرد که در نمایشگاه خودروی 2010 پاریس خودروهایی را معرفی خواهد کرد که مجهز به "آی- پد" هستند.

پس از آنکه بسیاری از شرکتهای خودروسازی بر روی محصولات خود نمایشگرهای مناسب برای تماشای تلویزیون، دستگاههای برپایه "جی. پی. اس" و سیستمهای صوتی بسیار پیشرفته ای را عرضه کردند اکنون "بی. ام. و" رسما اعلام کرد که از بهار 2011 بر روی تمام مدلهای خود سیستم BMW Carrier for Apple iPad Office Mode را نصب می کند.

این سیستم مجهز به بلوتوث، یک سکوی پیشرفته با امکان اتصال "آی- پد" است. از طریق سیستم بلوتوث و نرم افزار "آی- درایو"، امکان جستجو در میان آلبومهای موسیقی ذخیره شده بر روی "آی- پد" نصب شده بر روی این سیستم امکانپذیر می شود.

براساس گزارش Gadget Review، این سیستم همچنین از جک ویژه نصب "آی- فن نسل سوم"، "آی- فن 3GS"، "آی- فن نسل چهارم" و "آی- پاد لمسی" نسلهای دوم و سوم نیز برخوردار است.

معافیت مالیاتی خبرنگاران؛ از تفاهم‌نامه و تصویب قانون تا بلاتکلیفی

Posted: 22 Sep 2010 01:29 PM PDT

با انتشار خبر وجود تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مضمون معافیت مالیاتی خبرنگاران، پیگیری‌هایی مبنی بر صحت آن انجام و درنهایت به این صورت که تنها خبرنگاران حق‌التحریری از پرداخت مالیات معاف شده‌اند، تصحیح شد.

به گزارش ایسنا، پیش از این رییس سازمان امور مالیاتی کشور بارها با اشاره به اینکه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر موضوع معافیت مالیاتی خبرنگاران هستند، گفته بود: با مسوولان وزارت ارشاد وارد مذاکره شدیم که بتوانیم در چارچوب قانون، راه‌حلی برای این مساله پیدا کرده و حق و حقوق خبرنگاران را ادا کنیم.

اخیرا هم که از قول همین مقام مسوول به تفاهم جدید سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معافیت مالیاتی خبرنگاران در خبرها اشاره شد؛ خبری که انتشار آن باعث شد به دنبال قانونی در این راستا باشیم و از آنجا که هیچ معافیت مالیاتی بدون وجود ماده قانونی امکان‌پذیر نیست، درنتیجه خبرنگاران در صحت این خبر دچار تردید شدند.

شفاف‌سازی مدیرکل مطبوعات داخلی

سیداحسان قاضی‌زاده – مدیر کل مطبوعات داخلی و خبرگزاری‌ها – درباره بحث معافیت مالیاتی خبرنگاران گفته است که آنچه در قانون پیش‌بینی شده و صراحت دارد و اداره کل مطبوعات داخلی نیز آن را انجام داده است، بحث معافیت مالیاتی دفاتر نشریات بوده است اما در حال پیگیری معافیت مالیاتی خبرنگاران هستیم.

او خاطرنشان کرده است که برای معافیت خبرنگاران از پرداخت مالیات باید وزارت امور اقتصاد و دارایی و نیز سازمان مالیات کشور پیشنهاد این طرح را در هیات دولت مطرح کرده تا به‌صورت قانون در مجلس مصوب شود و به این ترتیب این عمل در آستانه انجام قرار بگیرد و این در حیطه وظایف ما نیست.

قانون باید همه خبرنگاران را شامل معافیت مالیاتی بداند

در حال حاضر این موضوع هم مطرح می‌شود که خبرنگاران آزاد مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند که این امر می‌تواند باعث جدایی خبرنگاران از رسانه‌ها و فعالیت آزاد آنان شود اما برای حفظ فضای حاکم بر مطبوعات مسوولان مالیاتی کشور باید خواهان عمومیت پیدا کردن قانونی باشند تا تمام خبرنگاران را شامل معافیت مالیاتی بداند.

البته این نوع فعالیت به‌طور آزاد در تمامی مشاغل معاف از مالیات است و نیازی به خبری کردن آن نیست و بدون هرگونه تفاهم‌نامه‌ای با توجه به قوانین باید انجام شود و ظاهرا همه موضوع بر سر مشمول شدن خبرنگارانی است که در یک رسانه فعالیت دائمی دارند و این سوال وجود دارد که آیا برای جدا نشدن آنان از بدنه رسانه‌ها باید قانونی تصویب شود؟

نشریات «۹۰»، «ستاره صبح» و «بازی رایانه» تذکر گرفتند

Posted: 22 Sep 2010 01:03 PM PDT

هیات نظارت بر مطبوعات به نشریات ورزشی' 90'،'ستاره صبح' و' بازی رایانه' تذکر داد.

به گزارش ایرنا، در این جلسه به روزنامه ورزشی '90' به دلیل انتشار مطالب خلاف عفت عمومی به استناد بند دو ماده شش قانون مطبوعات تذکر داده شد و مقرر شد پرونده این روزنامه جهت پیگرد قانونی به مرجع قضایی ارسال شود.

بر اساس این گزارش، هفته‌نامه 'ستاره صبح 'به دلیل ایجاد اختلاف ما بین اقشار جامعه و درج مطالب تفرقه‌انگیز به استناد بند چهار ماده شش و بند ج ماده دو قانون مطبوعات تذکر دریافت کرد.

درادامه بررسی نشریات به نشریه 'بازی رایانه' به دلیل عدم پایبندی به رسالت مطبوعاتی و ترویج خشونت، منکرات و سایر مصادیق فرهنگ استعماری به استناد بند د ماده دو و بند دو ماده شش قانون مطبوعات تذکر داده شد.

به گزارش ایرنا، در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات مقرر شد تا به مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع‌رسانی معتبر اعلام شود ، از ترویج و برجسته نمایی مطالب تفرقه‌انگیز و ایجاد تقابل میان مسوولان پرهیز و نشریات نیز از درج آگهی‌های غیر متعارف یا خارج از زمینه تخصصی خوداری کنند.

رسانه‌‌های اجتماعی ابزار کاری استاندارد جدید خبرنگاران

Posted: 22 Sep 2010 01:02 PM PDT

بر اساس یک پژوهش جدید، رسانه اجتماعی اکنون به عنوان یک ابزار کاری استاندارد برای خبرنگاران در انگلیس، فرانسه و آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس یافته‌های بررسی ژورنالیسم اجتماعی Cision و دانشگاه ساندرلند، بیش از 80 درصد از خبرنگاران مورد بررسی در این کشورها از رسانه اجتماعی برای منبع و ترویج کار خود استفاده می‌کنند.

بنا بر این بررسی که برروی 549 خبرنگار انجام گرفته، 74 درصد خبرنگاران در انگلیس رسانه اجتماعی را ابزار کاری مهم یا تا اندازه‌ای مهم می‌دانند که نسبت به 50 درصد در فرانسه یا آلمان بیش‌تر است.

با وجود مجموعه گسترده سایت‌های رسانه اجتماعی، در آلمان و فرانسه توییتر، LinkedIn و فیس‌بوک بیش‌ترین ابزارهای رسانه اجتماعی مورد استفاده در میان خبرنگاران مورد بررسی بودند. اما تحقیقات نشان داده که ابزارهای رسانه اجتماعی جایگزین مهارت‌های سنتی نمی‌شوند بلکه همراه با آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نزدیک به 70 درصد خبرنگاران مورد بررسی عنوان کرده‌اند که هم‌چنان از بیانیه‌های مطبوعاتی، روابط عمومی‌ها و وب سایت‌های شرکت‌ها برای بررسی حقیقت و یافتن اخبار همانند سه سال گذشته استفاده می‌کنند.

پیام‌ها، تماس‌ها، روابط عمومی‌ها، سایت‌های شرکت‌ها و پژوهش به‌عنوان متداول‌ترین روش برای بررسی گزارش‌ها عنوان شده‌اند و بیش از 60 درصد پاسخ‌دهندگان اظهار کرده‌اند که هرگز از توییتر، سایت‌های بازبینی یا عکس‌ها و ویدیوهای آنلاین برای بررسی حقیقت استفاده نمی‌کنند.

در مقابل بیش از 60 درصد از خبرنگاران مورد بررسی اظهار کرده‌اند که اغلب، بیش‌تر مواقع یا همواره (تقریبا 20 درصد) از ویکی پدیا برای این هدف استفاده کرده‌اند.

کاهش پوشش خبری روزنامه‌ی مکزیکی به‌دنبال قتل خبرنگارانش

Posted: 22 Sep 2010 01:02 PM PDT

بزرگ‌ترین روزنامه در پرخشونت‌ترین شهر مکزیک، پس از کشته شدن دومین خبرنگارش در کم‌تر از دو سال، پوشش جنگ مواد مخدر را محدود می‌کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه "ال دیاریو خوارز" در سرمقاله صفحه نخست خود از کارتل‌های مواد مخدر شهر سیوداد خوارز خواست مشخص کنند از این روزنامه چه می‌خواهند تا بتواند بدون مرگ، صدمه دیدن یا تهدید شدن بیش‌تر کارمندان، به فعالیتش ادامه دهد.

این دومین سرمقاله صفحه نخست روزنامه "ال دیاریو" از زمان مورد حمله قرار گرفتن یک عکاس و یکی از خبرنگارانش در اواخر هفته گذشته است. در این حمله عکاس 21 ساله این روزنامه کشته شده و همکارش به شدت مجروح شد. یکی از خبرنگاران "ال دیاریو" نیز در سال 2008 در بیرون منزل خود به ضرب گلوله کشته شد.

طبق گزارش کمیته پشتیبانی از خبرنگاران (CPJ) مستقر در نیویورک، دست کم 22 خبرنگار مکزیکی طی چهار سال گذشته کشته شده‌اند که قتل دست کم هشت نفر آن‌ها به دلیل گزارش‌هایشان درباره جنایت و فساد، از قبل برنامه‌ریزی شده بود. دست کم هفت خبرنگار مکزیکی نیز مفقود شده و شمار زیادی از این کشور گریخته‌اند.

بسیاری از خروجی‌های رسانه‌یی مجاور مرز پوشش جنگ مواد مخدر را متوقف کرده‌اند و اکنون روزنامه "ال دیاریو" نیز به جمع آن‌ها پیوسته است.

رفع محدودیت سرعت اینترنت در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود

Posted: 22 Sep 2010 01:02 PM PDT

مخبر کمیسیون صنایع و معادن مجلس از رفع محدودیت سرعت اینترنت و ساماندهی وضعیت آن خبر داد و گفت: این موضوع تا دو هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح می شود که در این راستا نمایندگان مجلس توافقاتی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، اواخر سال 86 براساس بخشنامه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ارائه اینترنت پرسرعت به ‌تمام کاربران کشور با محدودیت مواجه شد. مطابق با این بخشنامه، ارائه اینترنت پرسرعت با ظرفیت بیش از ‪128 کیلو بیت بر ثانیه به تمام کاربران خانگی ممنوع اعلام شد که این مصوبه کماکان اجرا می شود.
علی اصغر یوسف نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و برابر با پیشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس، اقدام به پیگیری وضعیت اینترنت در کشور کرده است گفت: کمیسیون لایحه ای را در مورد افزایش پهنای باند اینترنت، ارائه خدمات به کاربران و سیاستهایی که منجر به اجرای دولت الکترونیک و استفاده از این فناوری در سطوح ادارای و دستگاههای اجرایی می شود در صحن علنی مجلس قرائت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفته است اضافه کرد: این امر نشان می دهد که مجلس نسبت به موضوع اینترنت و رفع محدودیتهای آن حساس است.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه این لایحه تا دو هفته آینده در صحن علنی مطرح می شود به مهر گفت: یکی از شاخصهای استفاده از فناوریهای نوین در فعالیتهای دستگاههای اجرایی تامین زیرساختهای مورد نیاز است که یکی از این زیرساختها افزایش عرض باند و سرعت است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مکلف است موضوع را مطابق با شرایط جامعه اجرایی کند.

مخبر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر این شرایط آماده نباشد انجام دولت الکترونیک در کشور شدنی نیست افزود: در مورد تکلیف وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت رقم داده نشده است چرا که نمی توان رقم را به دستگاههای اجرایی الزام کرد اما مطابق با برنامه پنجم توسعه کلیات و جزئیات این موضوع در جلسه علنی مجلس مطرح خواهد شد.

به گفته وی تصمیم گیری نهایی در مورد میزان سرعت دسترسی به اینترنت کاربران تا دو هفته دیگر در مجلس انجام می شود.

یوسف نژاد اظهار داشت: نمایندگان مجلس مذاکرات و توافقاتی نیز در این زمینه با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته اند.

در همین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش از پیشنهاد رفع محدودیت سرعت دسترسی به اینترنت تا سقف 512 کیلوبیت بر ثانیه در برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور خبر داد و گفته بود که در صورت موافقت مجلس با این پیشنهاد، محدودیت عرضه اینترنت رفع خواهد شد.

دردسرهای عمومی شدن دعوت‌نامه یک جشن تولد در فیس‌بوک

Posted: 22 Sep 2010 01:02 PM PDT

ایتنا - ناآشنایی یک کاربر با تنظیمات فیس‌بوک و عمومی شدن دعوت‌نامه خصوصی او به دوستانش، تعداد مدعوین یک جشن تولد ساده را 1400 برابر کرد!

یک دختر 14 ساله از اهالی هرتفوردشایر انگلیس که قصد داشت به مناسبت 15 سالگی‌اش، جشن تولدی با حضور 15 تن از دوستان خود برگزار کند، مجبور شد کل ماجرا را لغو کند زیرا وی به اشتباه به جای 15 نفر، 21 هزار نفر را به جشن خود دعوت نمود!

به گزارش ایتنا به نقل از دیلی‌تلگراف، Rebecca Javeleau که اخیراً از طریق فیس‌بوک دعوت‌نامه‌ای برای دوستانش فرستاده بود و آنها را به جشن تولد خود دعوت کرده بود، به دلیل عدم آشنایی با تنظیمات privacy حساب خود در فیس‌بوک، این دعوت‌نامه را در معرض دید عموم قرار داد.

بدین ترتیب 21000 کاربر فیس‌بوک با کلیک بر دعوت‌نامه، برای حضور در این مراسم جشن اعلام آمادگی کردند.

مادر این دختر مراسم جشن تولد وی را که قرار بود 7 اکتبر برگزار شود، لغو کرد.
با این حال پلیس که نگران حضور تعداد زیادی از کاربران فیس‌بوک است، اعلام کرده که در آن روز، در خیابان محل سکونت این دختر مستقر خواهد شد.


جالب اینجاست که از جمله مدعوین خودخواسته این جشن می‌توان به افرادی همچون جاستین بیبر ستاره بزرگ پاپ، استفن هاوکینگ نابغه بزرگ فیزیک، استیوی واندر خواننده آمریکایی و سوزان بویل خواننده اسکاتلندی اشاره کرد.

بر اساس این گزارش این اشتباه فاحش به وسیله‌ای برای دست انداختن دختر بیچاره تبدیل شده است!

ایران از نظر شاخص دسترسی به اینترنت در مدارس ۱۱۴ام شد

Posted: 22 Sep 2010 01:02 PM PDT

مجمع جهانی اقتصاد ایران را از نظر شاخص دسترسی به اینترنت در مدارس در بین 139 کشور جهان در رده 114 قرار داد.

به گزارش ایسنا، در این رده‌بندی ایسلند بهترین وضعیت را داشته و اول شده است.

استونی و سوئد نیز رده‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. هم‌چنین کشورهای قطر، سنگاپور، هلند، سوئیس، تایوان، هنگ ‌کنگ و دانمارک نیز به ترتیب چهارم تا دهم شدند.

ایران در این رده‌بندی بالاتر از کشورهای عمدتا آفریقایی و بعضا آسیایی و آمریکای لاتین قرار گرفته است و در منطقه خاورمیانه فقط از کشور سوریه رتبه بهتری بدست آورده است.

در قعر این رده‌بندی می‌توان نام کشورهایی مانند بوروندی، چاد، آنگولا، بورکینافاسو، پاراگوئه، تیمور شرقی، بنگلادش، لسوتو، سوریه و موریتانی را مشاهده کرد.

سه دزد فیس‌بوک‌باز دستگیر شدند

Posted: 20 Sep 2010 12:20 PM PDT

ایتنا - سه دزد که با استفاده از پیگیری وضعیت افراد در فیس‌بوک اقدام به دزدی می‌کردند، در نیوهمپشر آمریکا دستگیر شدند.

این افراد با بررسی وضعیت به‌روزشده فیس‌بوک کاربران، از زمان عدم حضور آنها مطلع شده و با این روش، به منازل خالی دستبرد می‌زدند.

به گفته پلیس، سارقان تا پیش از دستگیری، با دستبرد زدن به 50 خانه و سرقت اقلامی همچون مانیتور، ساعت و حتی کلاه ایمنی موتورسیکلت، 200 هزار دلار به جیب زده‌اند.

به نظر می‌رسد این دزدها به حد کافی زیرک نبوده‌اند زیرا با استفاده از شبکه اجتماعی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی Foursquare بهتر می‌توانستند، برای دزدی نقشه بکشند!

افراد با استفاده از شبکه Foursquare می‌توانند هر لحظه موقعیت دقیق خود را اعلام کرده و به همگان بگویند که در آن لحظه در کجا به سر می برند.

برای یک دزد گیک چه بهتر از این؟!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر