۱۳۸۹ مهر ۱۳, سه‌شنبه

{تفريح و سرگرمي}, [4185] استاد آواز ایران، یکی از ۵۰ خواننده‌ی برتر جهان









» چهارشنبه هفتم مهر 1389، ساعت21:30

عکس: خبرگزاری مهردر برنامه‌ای که صبح روز دوشنبه پنجم مهرماه از رادیوی ملی آمریکا NPR پخش شد، استاد محمدرضا شجریان به‌عنوان یکی از پنجاه خواننده‌ی برتر دنیا معرفی گردید. این شبکه‌ی رادیویی که برای شنوندگان داخل آمریکا پخش می‌شود، دوشنبه‌ی هر هفته در برنامه‌ای کوتاه به‌نام «۵۰ صدای برتر» به معرفی خوانندگانی از سراسر جهان می‌پردازد که پیش‌تر در جریان یک نظرسنجی عمومی، توسط کاربران اینترنتی برگزیده شده‌اند.
در آخرین روزهای آبان‌ماه سال گذشته، NPR این نظرسنجی را بر روی سایت اینترنتی خود قرار داده و از کاربران خواسته بود پنج خواننده‌ی برتر تاریخ موسیقی جهان را از دید خود انتخاب نمایند. (+) کمی قبل از آن هم، فهرست اولیه‌ی برترین خوانندگان دنیا با نظر کاربران شکل گرفته بود. در این فهرست ۱۲۶نفره، نام‌های آشنایی چون باب دیلن، لئونارد کوهن، الویس پرسلی، نات کینگ کول، فرانک سیناترا، ادی پیاف، عالیم قاسم‌اف، نصرت فاتح‌علی‌خان، ام‌کلثوم و بسیاری دیگر از خوانندگان سبک‌های مختلف به چشم می‌خورد.
پس از پایان نظرسنجی در اواخر سال گذشته‌ی میلادی، NPR هر هفته یکی از خوانندگان برگزیده‌شده را معرفی می‌کرد(+) تا این هفته نوبت به استاد آواز ایران رسید. در مقاله‌ای که تحت عنوان «اعتراض به زبان شعر» بر روی وب‌سایت این رادیو قرار گرفته، از استاد شجریان به‌عنوان «بلندآوازه‌ترین خواننده‌ی ایرانی» و نیز «سرشناس‌ترین خواننده‌ی معترض در ایران» یاد شده است. استیو اینسکیپ، مجری این برنامه‌ی رادیویی می‌گوید: «شجریان با اینکه سخت و صریح سخن می‌گوید، اما موسیقی‌اش به صراحت اعتراض نمی‌کند.»
در لابه‌لای این برنامه‌ی رادیویی، بخش‌هایی از آثار استاد از جمله تصانیف «یاد باد»، «ز دست محبوب»، «مرغ سحر»، «زبان آتش» و دعای «ربنا» شنیده می‌شود و صحبت‌های عباس میلانی، نویسنده و پژوهشگر ایرانی دانشگاه استنفورد پیرامون استاد و آثارش پخش می‌گردد. همچنین گوشه‌های بسیار کوتاهی از گفت‌وگوی خبرنگار این شبکه‌ی رادیویی با استاد در جریان تورکنسرت اخیر گروه «شهناز» در آمریکای شمالی، در بخش‌های مختلف برنامه گنجانده شده است.
در ادامه می‌توانید فایل صوتی این برنامه را دریافت نمایید... [متن کامل برنامه]


دانلود فایل صوتی |
مــدت زمــان فایل: ۷:۱۹
حجم فایل: ۳.۳۵ مگابایت


 
 





--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر