۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

{تفريح و سرگرمي}, [4641] مسائلی که قبل از بارداری باید به آنها فکر کنید

مسائلی که قبل از بارداری باید به آنها فکر کنید

چرا آماده شدن برای بارداری اهمیت دارد؟

حاملگی دو هفته قبل از وقت قاعدگی شما اتفاق می افتد. این یعنی ممکن است تاوقتی سه هفته باردار هستید، متوجه آن نشده باشید. این درحالی است که جنین در هفته دوم تا هشتم بعد از بارداری بسیار آسیب پذیر است. این زمانی است که اندام های نوزاد شما (مثل قلب) شروع به شکل گرفتن می کند. هر چیزی که می خورید، می نوشید، سیگاری که می کشید، و ...بر نوزاد شما تاثیر می گذارد. به همین دلیل است که حتی وقتی هنوز حامله نشده اید، باید طوری عمل کنید که انگار باردار هستید.

چه وقت باید در مورد بارداری با پزشکتان صحبت کنید؟

می توانید هر وقت که خواستید درمورد بارداری با پزشکتان صحبت کنید، حتی قبل ازاینکه فکر بچه دار شدن را در سر داشته باشید. می توانید درمورد رژیم غذاییتان، سبک زندگی و هر نگرانی دیگری که دارید با او مشورت کنید. حدود یکسال قبل از اینکه باردار شوید، با پزشکتان در این زمینه گفتگو کنید. پزشکتان احتمالاً یک چک آپ کلی برای شما تجویز می کند و سابقه پزشکی شما و همسرتان را بررسی می کند. می توانید هر سوالی که در ذهن داشتید از او بپرسید.

چه باید بخورید؟

آنچه می خورید غذای نوزادتان هم خواهد بود. غذاهای بد مثل چیپس، سودا و شیرینی، مواد مغذی لازم را برای جنین فراهم نمی کند. حتماً باید به میزان کافی کلسیم، اسید فولیک، پروتئین، و آهن به بدنتان برسانید. درمورد موادمغذی که نیاز دارید و طریقه به دست آوردن آن با پزشکتان مشورت کنید.

اگر گیاهخوار هستید یا در رژیم کاهش وزن به سر می برید، احتمالاً لازم خواهد بود که تغییراتی نیز در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. قبل از مصرف ویتامین ها و مواد معدنی اضافی حتماً با پزشکتان صحبت کنید. برخی از این مواد مثل میزان بالای ویتامین A می تواند برایتان مضر باشد.

هشدار اسید فولیک

خانم هایی که به اندازه کافی اسیدفولیک طی حاملگی مصرف نمی کنند، احتمال اینکه نوزادشان دچار مشکلات جدی مغزی و نخاعی شود بسیار است. حتی قبل از آغاز بارداری نیز مصرف اسیدفولیک لازم است چون این مشکلات می تواند در همان ابتدای بارداری نیز ایجاد شود—یعنی حتی در 3، 4 هفته اول. خانم ها به حدود 4/0 میلیگرم اسیدفولیک در روز نیاز دارند. این میزان را می توانید با مصرف مولتی ویتامین یا مقدار زیادی سبزیجات و میوه هایی مثل پرتقال، طالبی، و موز، همچنین شیر، حبوبات و جگر مرغ به دست آورید.

درمورد وزن چطور؟

اگر اضافه وزن داشته باشید، خطراتی مثل فشارخون بالا و دیابت حین بارداری برای شما بیشتر است. همچنین ممکن است حین بارداری ناراحتی بیشتری را تحمل کنید و وضع حملتان دیرتر باشد. از اینرو بهتر است قبل از بارداری اضافه وزن خود را پایین بیاورید.

آیا ورزش مشکلی ایجاد میکند؟

بله. هرچه تناسب اندامتان بیشتر باشد، حاملگی شما و وضع حملتان راحت تر خواهد بود. اما اگر بیش از اندازه ورزش کنید، می تواند بارداری را برایتان دشوارکند و خطراتی برایتان به همراه داشته باشد. اگر کلاً ورزش نمی کنید، آن را قبل از بارداری شروع کنید. وقتی حامله می شوید، بهتر است تمرینات سبک را ادامه دهید. پیاده روی هر روزه ورزش بسیار خوبی برای شما خواهد بود. درمورد بهترین برنامه ورزشی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آیا نیاز به تغییر برخی عادات است؟

مصرف تنباکو، الکل، موادمخدر می تواند شدیداً به نوزادتان آسیب برساند و حتی منجر به سقط جنین شود. اگر از یکی از این مواد استفاده می کنید، حتماً برای ترک آن از پزشکتان کمک بگیرید.

سیگار: سیگار می تواند موجب سقط جنین، خونریزی، وضع حمل زودرس، و پایین بودن وزن نوزاد شود. همچنین ممکن است منجر به سندرم مرگ ناگهانی جنین  شود که در آن نوزاد بدون هیچ دلیل مشخصی ناگهان می میرند. همچنین بچه های زنهای سیگاری معمولاً ضریب هوشی پایینتری دارند و رشد فیزیکی آنها کندتر است.

الکل: نوشیدن مشروبات الکلی حین بارداری ممکن است منجر به سندرم کشنده الکل شود. این بیماری منجر به بسیاری نواقص در نوزاد می شود مثل مشکلات ذهنی، رشد کم، عیب هایی روی صورت و سر. پزشکان نمی دانند که دقیقاً مصرف چه میزان مشروبات الکلی چنین مشکلی را ایجاد می کند، به همین دلیل بهتر است که مصرف آنرا به کل کنار بگذارید.

موادمخدر: مصرف ماری جوانا، کوکائین، و سایر موادمخدر خطر سقط جنین، وضع حمل زودرس و نواقص مادرزادی را افزایش می دهد. در برخی موارد، نوزاد هم به آن موادمخدر معتاد می شود.

خطرات گرما

خوابیدن در وان آب داغ در سه ماهه اول بارداری برای نوزاد خطرناک است. برخی تحقیقات نشان می دهد که گرمای بالا—حمام آب داغ یا وان آب داغ—در سه ماهه اول بارداری می تواند نقص های مادرزادی در نوزاد ایجاد کند.

آیا چیزهایی در خانه یا محل کار هست که مضر باشد؟

مواد خاصی هست که خانم های باردار باید از آن دوری کنند. برخی از این خطرات عبارتند از تشعشعات، فلزات سنگین مثل سرب، مس، جیوه و دی سولفید کربن، اسیدها و گازهای بی هوشی. تشعشعات مانیتور کامپیوتر مضر نیست.

درمورد شرایط محل کار و خانه تان با پزشکتان صحبت کنید تا ببینید که احیاناً خطری برایتان وجود نداشته باشد. اگر چیزی در محل کار وجود داشته باشد که بتواند به نوزاد شما آسیب بزند، شاید بتوانید با استفاده از تجهیزات یا لباس خاص از جنین مراقبت کنید. شاید هم لازم باشد دوره بارداری را به کل مرخصی بگیرید.

گربه ها و عفونت انگلی

احتمالاً شنیده اید که خانم های باردار نباید ظرف مدفوع گربه ها را تمیز کنند. این به آن دلیل است که انگل هایی که عفونت تاکسوپلاسموز را ایجاد می کنند در مدفوع گربه فراوان اند. این عفونت برای بچه ها و افراد عادی مشکل ساز نیست اما در خانم های باردار ممکن است منجر به نواقص مادرزادی مثل کوری و آسیب های مغزی شود. این عفونت می تواند از طریق خوردن گوشت قرمز خام یا دست زدن به کثافاتی مثل خاک باغچه که آغشته به مدفوع گربه باشد نیز ایجاد شود.

آیا مصرف دارو اشکالی ندارد؟

هم داروهای تجویز شده توسط پزشک و هم داروهایی که به تجویز پزشک نیاز ندارند می تواند روی نوزاد شما اثر بگذارند. قبل از شروع هر نوع داروی جدید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

اگر به خاطر یک مشکل خاص (مثل آسم، صرع، تیروئید یا میگرن) مجبورید از داروی خاصی استفاده کنید، درمورد درمان خود  و خطراتی که آن دارو می تواند بر نوزادتان داشته باشد سوال کنید.

قبل از بارداری چه آزمایشاتی باید انجام شود؟

برای اینکه ببینید احیاناً مشکل خاصی نداشته باشید که برای نوزادتان ضرر داشته باشد، یکسری آزمایشات مورد نیاز است. خیلی چیزها را می توانید قبل از بارداری درمان کنید تا مشکلی برای فرزندتان پیش نیاید.

سرخجه: اگر نمی دانید که تابه حال سرخجه گرفته اید یا نه یا واکسن آن را زده اید یا نه، آزمایش خون به راحتی آن را نشان می دهد. ابتلا به سرخجه حین بارداری برای نوزاد شما بسیار مضر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است که قبل از بارداری حتماً در برابر این بیماری واکسینه شوید.

بیماری هایی که از طریق حنسی منتقل می شوند: بیماری هایی مثل سفلیس، سوزاک، ایدز و کلامیدیا باردار شدن را برای شما دشوار می کند و می تواند روی نوزادتان نیز تاثیر بگذارد. به همین دلیل بهتر است قبل از بارداری این بیماری ها تشخیص داده شده و درمان شوند.

سایر مشکلات: ممکن است پزشکتان بخواهد آزمایشات دیگری نیز برحسب مشکلات  و خطراتتان  (مثل کم خونی و هپاتیت) برایتان تجویز کند.

اگر مشکل سلامتی داشته باشید چه؟

دیابت، فشارخون بالا و سایر مشکلات مربوط به گردش خون نیاز به مراقبت بیشتری در طول بارداری دارند. درمان این مشکلات و تحت کنترل درآوردن آنها قبل از حاملگی الزامی است.

آیا نوزاد درمعرض مشکلات ژنتیکی است؟

نوزاد شما ممکن است درمعرض مشکلات و بیماری های ژنتیکی خاصی قرار داشته باشد که در خانواده شما ارثی است. کم خونی های ارثی یا فیبروز مثانه نمونه های از این مشکلات ارثی هستند. این مشکلات هیچ ارتباطی با عمل شما حین بارداری ندارد. درمورد عوامل خطرزا و نحوه مقابله با آنها با پزشکتان مشورت کنید.

--
Mehrdad Afshari

--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر