۱۳۸۹ مهر ۲۱, چهارشنبه

بانو مرضیه در سن 85 سالگی ساعاتی پیش در بیمارستانی در پاریس درگذشت

 

http://iranold.net/Singer/Marzieh/Marzieh--Dargozasht-Gouya.htm

 

 

 

 

بانو مرضیه

«ترانه بسیار زیبای   "تخت جمشید" با صدای جاودانه زنده یاد بانو مرضیه»(Mp3)

ترانه سرا: کریم فکور

آهنگساز: ؟؟

ارکستر بزرگ رادیو و تلویزیون ملی ایران

سال اجرا   اویل دهه 50 جشن های  2500 ساله

 

  بانو مرضیه بزرگ بانوی آواز ایران  خواننده مشهور  دوران طلایی موسیقی  ایرانی و  برنامه فاخر  گلها  بود، درگذشت

رادیوتهران-سال 1356

«ترانه بسیار زیبای "نوای آشنا" با صدای  زنده یاد بانو مرضیه»(Mp3)

ترانه سرا:؟

آهنگساز:مهندس همایون خرم

رهبر ارکستر: مهندس همایون خرم

مرضیه  که تنها  بازمانده  از  نسل خوانندگان معروف   قبل از انقلاب  بود  که فعالیت  خود  را دهه   سال 27  در رادیو  ایران  اغاز کرده بود و  همپای هنرمندانی همچون  بنان، دلکش، الهه،پوران،ویگن  تا  سال 1357  از معروفترین  خوانندگان  جامعه هنری بود امروز  در  بیمارستانی  در پاریس   به دلیل    سرطان در 85 سالگی  درگذشت.

اشرف السادات مر تضایی (مرضیه)

وی متولد 1304 هـ ش .در خیابان عین الدوله ،کوچه ی روحی در تهران است.تحصیلات خود را از دبستان هما که قبلاً به قاجاریه معروف بود تا کلاس یازده دبیرستان عصمتیه آغاز کرده و پایان داده است.پدرش ، هنگامی که اشرف السادات حدوداً بیست ساله بود ، او ، مادر و دو برادرش را ترک گفت  وبعدها مادرش با شخصی به نام آرمند ازدواج کرد.اشرف السادات با تشویق و راهنمایی او ، برای تعلیم صدا نزد او آموخت .پرویز خطیبی در کتاب «خاطراتی از هنرمندان»خود را معرف اشرف السادات  به مهرتاش و جامعه ی باربد می داند. پس از آن نزد ابولحسن صبا تمام  ردیف های آوازی را فرا گرفت و سپس مدت یک سال ونیم نزد عبدالله دوامی تعلیم دید. عبدالله دوامی در چندین  مصاحبه اشاره کرده است در مدرسه ی شبانه ی موسیقی به ریاست رکن الدین مختاری از  زنان فاخره صبا، خاطره پروانه ،الهه،هما و اشرف السادت مرتضایی از شاگردان او بوده اند که از این میان « مرتضایی بیش از دیگران دل به کار بست» وی همچنین از سال 1324 هـ ش به فرا گیری سنتور و پیانو (نزد مرتضی محجوبی ) پرداخت.

حسین قوامی در سال 1327 هـ ش . با اشرف السادت مرتضایی در منزل حشمت دفتر-که ویلن می نواخت -آشنا شد و وی را رای خوانندگی به مجید وفا دار و همچنین دستگاه رادیو تهران معرفی و توصیه کرد.

او با بازخوانی تصنیف های شیدا معروف شد و در سال 1335 هـ ش به برنامه  گلها را یافت  و نام هنر ای  را که می خواست تداعی کننده ی خواننده ای همعصر شیدا باشد برگزید(همانطور که خودش در مصاحبه  رادیویی زیر بیان می کند)  به گفته خودش حدود پنجاه ، شصت  اثر از شیدا را باز خوانی کرده است .تصنیف های « عقرب زلف کجت» « امشب به بر من است» ، « نرگس مستی »و....ازجمله کارهای شیداست که توسط او در صحفه و بعضی برتامه گلهای رادیو باز خوانی شده است.

اولین کنسرت اشرف السادات مرتضایی به دعوت ملک الشعرای بهار بود که ابولحسن صبا و حسین تهرانی در آن شرکت داشتند و در شهرستان های رشت ، گرگان هم کنسرت های انجام داد.

وی مدتی در ارکستر شماره ی سه رادیو تهران، خواننده بود. رهبران اولیه ی ارکسترجواد و بزرگ لشکری و همایون خرم بوده اند.

او از ازدواج اول خود دختری به نام هنگامه  و ظاهراً پسری  نیز از ازدواج بعدی اش دارد.

از اهنگسازان پرویز یاحقی،حسین یا حقی،انوشیروان روحانی،تجویدی،همایون خرم و...........از ترانه سرایان معینی کرمانشاهی،  دکتر نیرسینا ،بیژن ترقی،رهی معیری و........با اشرف السادت مرتضایی همکاری کرده اند.

 

بانو مرضیه -در آغاز فعالیت  دردهه 1320

«ترانه بسیار زیبای "نگاه گویا" با صدای بانو مرضیه»(Mp3)

ترانه سرا:تورج نگهبان

آهنگساز:حبیب اله  بدیعی

دستگاه: اصفهان

مرتضی محجوبی،مرضیه ،ابولحسن صبا، تجویدی، عبداله جهان پناه و.... در استودیو گلها- سال 1336

 

 اولین برنامه های گلهای رنگارنگ(شماره 100 . و 101) با صدای  مرضیه  اجرا شده است، مرضیه در بین خوانندگان  گلها پس از شهیدی بیشترین  اجرا  را در برنامه گلها  دارد .

 

 

 
   

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر