۱۳۸۹ مهر ۲۳, جمعه

پانزدهمین شماره مجله ایران‌شناسی سرزمین من منتشر شد



پانزدهمین شماره «سرزمین‌من» منتشر شد

اسرار استوانه کورش در «سرزمین من»

پانزدهمین شماره از ويژه‌نامه ايران‌شناسي و ايران‌گردي «سرزمين‌من» منتشر شد. اين نشريه كاري از گروه مجلات همشهري است كه به شناخت ميراث فرهنگي و طبیعی ايران مي‌پردازد.

با خبر آمدن استوانه كوروش به ايران، پرونده اصلي اين شماره از نشريه به «اسرار استوانه كوروش» اختصاص يافته است. در گزارش اصلي اين پرونده با نام «كتيبه صلح» درباره اين كه چه كسي اين استوانه را ساخته، چرا و براي چه چيز در جهان منحصربه‌فرد است، توضيح داده شده و زندگينامه كوروش كبير مورد بررسي قرار گرفته است. اين پرونده همراه با ترجمه كامل استوانه در بخش تاريخ «سرزمين من» منتشر شده است.

اگر به زندگی لاک‌پشت‌های دریایی ایران علاقه دارید، گزارش «خانه به دوش اقیانوس» را در بخش «خلیج‌فارس» این شماره از «سرزمین‌من» از دست ندهید. دوزیستان مهاجري که 60 میلیون سال است كه روی کره زمین مهاجرت مي‌كنند و هزاران کیلومتر را در آب‌های آزاد شنا می‌کنند تا به محل تخم‌گذاري يا تغذيه خود برسند.

«سرزمین‌من» در این شماره سه گزارش ویژه «مردم‌شناسی» دارد؛ «در راه آسیا» گزارشی از سفر به شهر آسیا‌های بادی ایران است، شهری در جنوب شرقی استان خراسان رضوی با نام نشتیفان که هنوز آسبادهای چوبی‌اش با بادهای گرم سیستان می‌چرخد. «کوچی از برف و باد » هم گزارشی است از زندگی ییلاقی و سخت عده‌ای از ساکنان منطقه اورامانات کردستان با زنانی که برای تهیه آب آشاميدني، تکه‌های یخ بزرگ را به خانه می‌آورند. «خنیاگر تاکستان» عنوان یکی دیگر از گزارش‌های «مردم‌شناسی» این شماره از «سرزمین من» است؛ پرونده‌ای درباره انگور، میوه‌ای که از روزگاران دور محبوب ایرانیان بوده و هست.

«مرشد و شاه» عنوان یکی دیگر از گزارش‌های این شماره «سرزمین‌من» است که در بخش «تاریخ و معماری» مجله منتشر شده‌است. این گزارش، نوشتاری است درباره بقعه شیخ صفی اردبیلی که به تازگی در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

«بالا، بالا، بالاتر» که در بخش «زیرپوست شهر» به چاپ رسیده، گزارشی است از بادبادک‌بازی در پارک پردیسان تهران و آسمانی که در روزهای آخر هفته پایتخت پر از بادبادک می‌شود.

«سرزمین من» در بخش «طبیعت» این شماره‌، در گزارشی با نام «غمزه‌های قمیشلو» به سفری در پارک ملی و پناهگاه حيات‌وحش قمیشلو در استان اصفهان رفته ‌است؛ منطقه‌ای که زمانی شکارگاه ضل‌السلطان، فرزند ناصرالدین شاه بود و بعدها نخستین منطقه حفاظت شده ایران شد که به ثبت ملی رسید.

در بخش «امامزاده» پانزدهمين شماره «سرزمین‌من»، با گزارش «آستان راستان» به زیارت كسي خواهيد رفت كه در كنار برادران و برادرزاده‌اش دفن شده است؛ آستانه مبارکه امامزاده سهل بن علی(ع) و دو برادرش در 40 کیلومتری شهر اراک که نسل‌شان به امام سجاد(ع) می‌رسد.

در بخش «راهنمای سفر» پانزدهمین شماره از ویژه‌نامه «سرزمین‌من» سه راهنما خواهید خواند؛ «سفر به پایتخت مادها» كه راهنمای سفري است به شهرستان همدان، همان شهري که زمانی با نام هگمتانه پایتخت مادها محسوب می‌شد. «از بلوط تا ابر » که راهنمای گشت و گذار در مازیچال است، یکی از مناطق ییلاقی شهرستان کلاردشت و «یک سفر با نمک» که شما را برای گردش و اقامت در روزهای اول پاییز در شهر ارومیه و دریاچه معروفش راهنمایی می‌کند.

پانزدهمين شماره نشريه ايران‌شناسي «سرزمين‌من»، در 132 صفحه، به سردبيري رضا مختاري و با قيمت 2500 تومان به صورت تمام رنگي و گلاسه منتشر شده است.
  
لینک اشتراک سرزمين من: http://hmg.ir/archive/2-frontpage/181-sub.html

تلفن واحد اشتراک: 84321908 - 84321910 - 84321912



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر