۱۳۸۹ مهر ۲۱, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


گسترش روزنامه‌نگاری شهروندی در مالزی با استفاده از فناوری نوین

Posted: 12 Oct 2010 05:53 PM PDT

شبکه بین‌المللی روزنامه‌نگاران، میشل فاستر - مالزی یکی از کشورهایی است که فعالیت رسانه ای سنتی در آن بسیار دشواراست. حکومت این کشور روزنامه ها و نیز شبکه های رادیویی- تلویزیونی را از نزدیک کنترل و برنامه های آنها را در صورت صلاحدید سانسور می کند. این در حالیست که ساختارهای ارتباطاتی دیجیتال زیادی نیز در بیرون شهرهای بزرگ مالزی وجود ندارد. موانع طبیعی متعددی هم پوشش خبری رویدادها در نواحی دور افتاده این کشور آسیایی را با مشکل روبرو کرده است. این عوامل انزوای اقلیت های دینی و قومی در نقاط دورافتاده مالزی را تشدید کرده است، به طوری که کمتر خبری از مردم بومی چنین مناطقی انتشار می یابد و خواسته های این مردم عمدتا در جامعه شنیده نمی شود.

با این وجود، در مالزی راه فراری وجود دارد که امکان تقریبا نامحدود روزنامه نگاری آنلاین را فراهم می کند.

مالزیکینی یکی از مهم ترین منابع خبری در مالزی است که از اینترنت استفاده می کند و اخبار و گزارش های خود را از طریق این شبکه به مخاطبان می رساند.

استفن گان و پرمش چاندران در سال ۱۹۹۹ میلادی وب سایت مالزیکینی را راه اندازی کردند. این رسانه در حال حاضر اخبار خود را به زبان های مالایی، تامیلی، چینی و انگلیسی منتشر می کند.

از ویژگی های مالزیکینی سرعت انتشاراخبار و مستقل بودن مواضع آن است. سردبیران آن به طور مستمر از عدالت، حقوق بشر، دموکراسی و آزادی بیان دفاع کرده اند و بر انتشار گزارش های محلی و ایجاد بحث و گفتمان درباره موضوع های اجتماعی مهم و جنجالی تاکید دارند.

مهم ترین کانال ارتباطاتی مالزیکینی با مخاطبان وبسایت آن است. بر اساس آمار موجود، صفحات وب سایت مالزیکینی در ماه به طور متوسط بیش از ۳۷ میلیون بار مشاهده می شود و حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار کاربر به طور مداوم به آن مراجعه می کنند. با این همه، مدیران مالزیکینی در تلاشند که راه های ارتباطاتی خود با مردم را فرای اینترنت گسترش دهند.

پرمش چاندران، مدیرعامل مالزیکینی می گوید: "بسیاری از مردم مالزی از دسترسی مستمر به اینترنت محرومند. ما در پی شناسایی دو چیز بودیم: چطور می توان به اخبار محلی دست یافت و چگونه می شود بیشترین اخبار را به اطلاع مردم بیشتری رساند."

آموزش شهروند روزنامه نگاران و گسترش پوشش رویدادهای محلی

جوانب اقتصادی رسانه های نوین در برگیرنده این واقعیت مهم است: در رسانه هایی آنلاین نمی توان هزینه های بالای شرکت مطبوعاتی بزرگ یا دستمزدهای گزاف را تامین کرد.

مدیران مالزیکینی پس از راه اندازی این وب سایت در پی گسترش پوشش اخبار محلی از سراسر کشور بودند، البته با اطلاع از این واقعیت که توان مالی استخدام تیم بزرگی از روزنامه نگاران را ندارند. به جای این کار، آنها با همکاری مرکز بین المللی روزنامه نگاران (آی سی اف جی) که در واشنگتن مستقر است برنامه آموزش شمار زیادی شهروند روزنامه نگار محلی را تهیه و این روزنامه نگاران را به تجهیزات فنی خبری مجهز کردند.
مالزیکینی و آی سی اف جی از آغاز اکتبر ۲۰۰۸ روند جذب و آموزش بیش از ۱۷۵ شهروند روزنامه نگار را از سراسر مالزی آغاز کردند. کارآموزان در این دوره با راه های تهیه گزارش، شیوه های خلاقانه بیان آن و نیز روش ضبط ویدیو آشنا شدند. شهروند روزنامه نگارانی که از نقاط دورافتاده ایالت ساراواک آمده بودند، دوربین های فیلمبرداری کوچک دریافت کردند. همه این افراد پس از کسب آموزش های لازم با آمادگی کامل برای تهیه گزارش های خبری به محل سکونت خود بازگشتند.

این شهروند روزنامه نگاران در ظرف این مدت بیش از ۷۰۰ گزارش تصویری تهیه کرده اند. حدود ۵۰ درصد آنها در وبلاگ های خود می نویسند. بسیاری از مطالب آنان در وب سایت ویژه شهروند روزنامه نگاران که لینک آن در مالزیکینی یافت می شود منتشر شده است.

توسل به فن آوری های ساده برای دریافت گزارش ها از نقاط دورافتاده

ضبط گزارش های خبری در نواحی دورافتاده کافی نیست. این گزارش ها باید به مالزیکینی منتقل شود که این امر خود می تواند روندی بسیار دشوار باشد.

البته شهروند روزنامه نگارانی که در شهرهای بزرگ مالزی زندگی می کنند برای انتقال گزارش های خود مشکلی ندارند. آنها می توانند که ویدیوها را با آپولد کردن در اینترنت برای مالزیکینی بفرستند. اما آن دسته از شهروند روزنامه نگاران که در نواحی روستایی دورافتاده در ایالت ساراواک در جزیره بورنئو در شرق مالزی سکونت دارند نه فقط به اینترنت دسترسی ندارند بلکه به برق، تلفن، جاده آسفالت و وسایل نقلیه هم دسترسی محدودی دارند.

با وجود این معضلات، پوشش خبری وقایع و موضوعات مربوط به حقوق بشر مردم بومی این ناحیه که اکثرا از قوم پنان هستند از اولویت های سردبیران مالزیکینی به شمار می آید.

بومیان پنان با جهان خارج ارتباط چندانی ندارند و وضع آنها از دید رسانه ها پنهان است. قطع گسترده و غیرقانونی درختان و نیز تعرض به زمین های آنان رواج دارد. نابودی بخش های وسیعی از زمین های حاصلخیز، منابع غذایی عمده مردم محلی را از بین برده و بومیان پنان را با مشکل کمبود مواد خوراکی مواجه کرده است. با این وجود، برخوردی جدی تاکنون با متخلفان انجام نشده است به خصوص که خط مشی دولت مرکزی در کوالالامپور علیه مردم پنان تبعیض آمیز است و تعرض به زمین های بومیان از دید جهانیان پنهان مانده است.

مالزیکینی تاکنون هشت شهروند روزنامه نگار را در سه ناحیه مختلف ساراواک آموزش داده و به خدمت گرفته است. اصول روزنامه نگاری به این افراد آموزش داده شده و نیز دوربین های فیلمبرداری کوچکی در اختیار آنان گذاشته شده است. این دوربین ها هرچند از نظر فنی ساختاری ساده دارد، نقش مهمی در انتشار گزارش های خبری از ناحیه دورافتاده یادشده ایفا کرده است. هشت شهروند روزنامه نگار فعال در ساراواک تا به حال ۲۳ گزارش تصویری تهیه کرده اند. با توجه به تعداد کم این روزنامه نگاران و نیز با در نظر گرفتن عدم دسترسی آنان به اینترنت، تلفن، برق، وسایل نقلیه یا جاده های آسفالت، میزان تولید خبری آنها چشمگیر و قابل تحسین است.

از آنجایی که این روزنامه نگاران نمی توانند گزارش های تصویری خود را در مناطق روستایی در اینترنت آپلود کنند، مجبورند که دوربین فیلمبرداری را به همراه ویدیوهای موجود در آن برای مالزیکینی بفرستند. اما سفر به کوالالامپور نیز آسان نیست. تنها راه ارتباط با محل سکونت مردم پنان گذر از رودخانه بارام، عبور از جاده های خاکی طولانی یا سفر در نواحی جنگلی است. در این مناطق فقیر، مسافرت با اتوموبیل به اندازه ای گران است که کمتر کسی توان مالی آن را دارد.

به همین سبب است که پیک های داوطلب پیاده دوربین های یادشده را از طریق جنگل به رودخانه بارام می رسانند. سفر آنها می تواند بین دو تا سه هفته طول بکشد. در نهایت زنجیره ای از داوطلبان دوربین حاوی تصاویر را دست به دست می کنند و آنرا به کوالالامپور می رسانند. اغلب حداقل شش داوطلب در این کار شرکت دارند و دست کم ۳۰ روز طول می کشد تا این که یک سردبیر مالزیکینی بسته را دریافت کند.

به محض دریافت دوربین، تصاویر موجود در آن تخلیه و ویرایش می شود. سپس دوربین مورد بازدید قرار می گیرد، باتری اش شارژ شده و به پیک بازگردانده می شود تا از همان راهی که به پایتخت آورده شده به نواحی دور دست مالزی برگردانده شود و بار دیگر در اختیار شهروند روزنامه نگارانی قرار بگیرد، روزنامه نگارانی نوپایی که تلاش می کنند جهان خارج را از وضع محل سکونت خود آگاه سازند.

ممنوعیت دسترسی نیمی از سازمان‌های آمریکایی به شبکه‌های اجتماعی

Posted: 11 Oct 2010 05:53 PM PDT

نتایج بررسی‌ جدید مرکز Robert Half Technology نشان داد، بخش اعظم سازمان‌ها و شرکت‌های آمریکایی دسترسی کارمندان خود به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر را ممنوع کرده‌اند.

به گزارش همكاران سیستم طبق این بررسی، 54 درصد سازمان‌های آمریکایی هم‌اکنون دسترسی کارمندان به شبکه‌های اجتماعی را به طور کامل ممنوع کرده‌اند و 19 درصد آن‌ها فقط به کارمندان خود اجازه می‌دهند که برای انجام فرآیند تجاری و کاری از این پایگاه‌های اینترنتی استفاده کنند.

بر اساس این تحقیق، تنها 10 درصد از شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکا به کارمندان خود امکان می‌دهند که با هر هدفی در شبکه‌های اجتماعی حضور یابند و 16 درصد اجازه می‌دهند که کارمندان به صورت محدود برای انجام فعالیت‌های شخصی وارد این سایت‌ها شوند.

در این مطالعه بیش از 1400 مدیر اطلاعاتی سازمان‌های آمریکایی که دست‌کم 100 کارمندان داشتند، حضور یافتند و بر این اساس، نتایج یاد شده مربوط به شرکت‌های کوچک نمی‌شود.

بهبود وضعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محیط کار یکی از مشکلات عمده‌ای است که سازمان‌ها هم‌اکنون با آن مواجه شده‌اند.

امروزه برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها به روش‌های محدودسازی دسترسی کارمندان برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی روی آورد‌ه‌اند.

در مقابل، برخی سازمان‌ها بر اساس سلسله‌ مراتب سازمانی سعی می‌کنند که میزان این محدودیت‌ها را در درجه‌های مختلف تغییر دهند.

محمدعلی رامین: نام «میراث فرهنگی» برای یک خبرگزاری غیرقانونی است

Posted: 11 Oct 2010 05:37 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد با یادآوری این که نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها امسال از سوم تا 10 آبانماه از ساعت 9 تا 20 در مصلا برگزار می‌شود، گفت:‌ امسال 13 هزار و 500 اثر از مطبوعات و رسانه‌های خارجی به دبیرخانه رسیده است که 110 نفر داور رسمی و ده‌ها کارشناس و ارزیاب در حال بررسی آن‌ها هستند.

محمدعلی رامین که در سومین نشست خبری جشنواره بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها سخن می‌گفت، اظهار کرد: ‌500 اثر در بخش‌های ویژه، هفت هزار و 200 اثر از نشریات و خبرگزاری‌ها و شش هزار و 300 اثر در جشنواره‌های جانبی شرکت کرده‌اند.

وی با بیان این که به آثار رسیده که به بخش داوری‌ها راه پیدا کرده باشند، گواهی‌نامه خبرنگار یا رسانه‌نگار فعال داده شده و اسامی آن‌ها در سایت مربوطه به ثبت خواهد رسید افزود:‌ تاسیس دبیرخانه دائمی برای بررسی آثار مثبت رسانه‌ها از جمله کارهای انجام شده است.

چاپ کتاب بانک اطلاعات نشریات کشور

رامین با تاکید بر این‌که از رسانه‌ها و رسانه‌نگارانی که در برپایی باشکوه نمایشگاه و جشنواره هفدهم مطبوعات و خبرگزاری‌ها شرکت فعال داشته باشند، حمایت ویژه به عمل می‌آوریم یادآور شد: چاپ کتاب بانک اطلاعات نشریات کشور و نظارت مردمی بر رسانه‌ها از طریق پیامک در حال انجام و جزو اقدامات آتی است.

حضور 150 نشریه و خبرگزاری خارجی در نمایشگاه

به گفته او سال گذشته نمایشگاه با 485 غرفه برگزار شد که این رقم در نمایشگاه هفدهم به 700 غرفه با بیش از دو هزار و 400 نشریه و خبرگزاری داخلی و خارجی رسیده که از این بین سهم رسانه‌های استانی هزار و 600، نشریه‌های دانشجویی 200 و 150 نشریه و خبرگزاری خارجی است.

او ادامه داد: تاکنون 250 میهمان از 55 کشور به طور قطع در نمایشگاه شرکت خواهند داشت که 30 نفر شخصیت علمی جهان اسلام از 15 کشور را نیز شامل می‌شود؛ پنج رییس دانشگاه جهان اسلام و تعدادی از دیگر شخصیت‌های علمی و سیاسی خارجی به خصوص از کشورهای همجوار از دیگر میهمانان نمایشگاه امسال هستند تا بتوانیم در خلال برگزاری بستر تعامل رسانه‌های محلی و استانی و پیوستن آن‌ها به گستره‌ی ملی و تعامل رسانه‌های سراسری با رسانه‌های خارجی را با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در جریان نمایشگاه ایجاد کنیم.

برپایی غرفه‌ی ویژه‌ دولت با حضور مسوولان

وی از برپایی غرفه‌ی ویژه‌ای به نام دولت که مسوولان بخش‌های مختلف در آن شرکت کرده و به گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌پردازند خبر داد و افزود: غرفه‌هایی با موضوعات زنان و رسانه، شهدای رسانه، رسانه و فلسطین، رسانه و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پاکستان، شفافیت به روشنگری و افشای توطئه‌ها و خیانت‌های گروه‌های ضاله برای افکار عمومی از دیگر غرفه‌های ویژه نمایشگاه هفدهم است.

او درباره چگونگی واگذاری غرفه‌ها به مطبوعات و دیگر رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها به ترتیب اولویت و بخش‌بندی‌هایی که در نمایشگاه وجود دارد، جایابی خواهند شد. به رسانه‌های جهان اسلام، دانشجویی، استانی و علمی اولویت خاصی داده‌ایم و آنچه مسلم است این که تمام رسانه‌ها، گذشته از محلی که قرار می‌گیرند از انواع خدمات برخوردار می‌شوند.

طراحی غرفه به خود غرفه‌داران مربوط است

به گفته او طراحی غرفه به خود غرفه‌داران مربوط است و ما نمی‌توانیم ذوق افراد را محدود کنیم. آنچه مسلم است اینکه جلوه گری‌های ظاهر به کیفیت‌ واقعیت‌ها نمی‌افزاید و ممکن است باعث دلزدگی بازدیدکنندگان نیز شود.

او درباره مراسم افتتاحیه و اختتامیه هفدهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات نیز گفت: افتتاحیه در روز اول نمایشگاه در محل مصلا برگزار می‌شود، هرچند از نظر جا در تگنا خواهیم بود و اختتامیه نیز همچون سال گذشته خواهد بود.

رامین در بخشی از سخنان خود به شرکتش در مراسم حج تمتع اشاره و اظهار کرد: بعد از پایان نمایشگاه در این مراسم شرکت‌ کرده و در زمان برگزاری در نمایشگاه خواهیم بود.

رعایت امور امنیتی از سوی مسوولان نمایشگاه

او با بیان اینکه جوایز نفیسی به برگزیدگان جشنواره امسال تعلق می‌گیرد، درباره امنیت فضای نمایشگاه تاکید کرد: برای هر حادثه‌ای چون سیل و زلزله هیچ تضمینی نمی‌دهم اما امور امنیتی به لحاظ ساخت و ساز از سوی مسوولان مصلا کاملا رعایت شده است و در صورت امکان در صدد بر پا کردن دو چادر بزرگ در فضای باز مصلا نیز هستیم.

رامین درباره‌ی دلیل اولویت دادن به کشورهای جهان اسلام برای حضور در نمایشگاه هفدهم افزود: یکی از وظایفی که در قانون اساسی برای حکومت جمهوری اسلامی ایران تعریف شده، تلاش در جهت ایجاد امت واحده‌ی اسلامی است، بنابراین هر مسوولی در هر جایگاهی موظف است که اولویت روابط خارجی را برای همکاری‌های رو به گسترش در جهان اسلام قرار دهد.

محدودیتی برای رسانه‌های خارجی قائل نشدیم

وی همچنین اظهار کرد: هیچ‌گونه محدودیتی برای حضور رسانه‌های خارجی در نمایشگاه قائل نشدیم جز رسانه‌های سلطه طلب، دروغگو و پرمدعایی که به صورت منوپل افکار عمومی جهان را تحت سیطره دارند و همواره به مسموم‌سازی فضای ذهنی افکار عمومی در جهان می‌پردازند.

حفظ حجاب اسلامی در فضای نمایشگاه

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تدابیر لازم برای رعایت حجاب از سوی حاضران در نمایشگاه گفت: شرکت‌کنندگان در مصلا به عنوان یک حریم مقدس خود حرمت لازم را قائل خواهند بود ضمن آنکه هنگام گرفتن غرفه، حفظ حجاب از سوی غرفه‌داران پذیرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر فضای لازم برای برگزاری دو نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها وجود داشت حتما به صورت واحد برگزار می‌شد اما به دلیل کثرت شرکت‌کنندگان در دو نمایشگاه این امکان وجود ندارد.

نام میراث فرهنگی برای یک خبرگزاری غیرقانونی است

او در بخشی از این نشست نام میراث فرهنگی برای یک خبرگزاری را غیرقانونی دانست و به خبرنگار این رسانه که در نشست حضور داشت گفت: این نامی جعلی برای خبرگزاری است و از آنجا که نام یک سازمان دولتی است، نمی‌تواند برروی یک خبرگزاری باشد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر آینده مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم گفت: این سفر تاریخی توقعاتی بین رسانه‌های جهان و به‌ویژه شیعیان ایجاد می‌کند که می‌خواهند پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کنند.

او با بیان اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی و امنیت کافی برای تحقیق و بررسی موضوعات اسلامی در اختیار حوزه‌ها نبوده است گفت: شیعیان انتظار دارند گزارشی از این دستاوردها به افکار عمومی داده شود تا بدانیم در مدت 32 سال گذشته چه اقداماتی صورت گرفته است.

وی هم‌چنین اظهار کرد: دادن پاسخ به سوالاتی مبنی بر اینکه پرسش‌های زمانه از نظر علمای دین ما چیست؟ و نیز اسلام را باید در روزگار کنونی با چه بیان و شیوه‌ای ارائه دهیم تا مورد پذیرش جامعه بشری واقع شود و طرح اسلام برای اداره جهان تا آمدن امام زمان (عج) از منظر علمای اسلام و تشیع چیست؟ به پیگیری رسانه‌ها از این سفر و دستاوردهای آن مرتبط می‌شود و به این ترتیب رسانه‌ها ناب‌ترین خدمات خود را ساماندهی می‌کنند.

رامین با اشاره به موضوعات اساسی که امام خمینی (ره) 22 سال پیش نسبت به اجتهاد و مجتهدان مطرح کرده و بسیاری از آن‌ها در منشور روحانیت آمده است خاطرنشان کرد: باید دید تاکنون این منشور چه تاثیری از خود برجای گذاشته و کدام نکات مطرح شده طی 22 سال گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.

بازخوانی منشور روحانیت از وظایف رسانه‌ها

او بازخوانی منشور روحانیت را جزو وظایف رسانه‌ها دانست که می‌تواند پاسخگوی افکار عمومی باشد و در ایجاد تحول راهگشا باشد.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: امام خامنه‌ای در طول 21 سال گذشته در سفرهایی که داشته‌اند مسائلی نسبت به تحول حوزه‌های علمیه مطرح کردند که رسانه‌ها باید اطلاعات مربوط به تحقق هر یک از رهنمودها را منتشر کنند و یا دلایل برآورده نشدن این انتظارات را اعلام کنند.

رامین به سفر آینده‌ی رییس جمهور به لبنان نیز اشاره و اظهار کرد: این سفر که در رسانه‌های جهانی و به ویژه رسانه‌های منطقه بازتاب‌های فوق‌العاده مختلفی داشته است، می‌تواند باعث شود رسانه‌های داخلی با نقش‌آفرینی در اطلاع‌رسانی آن نقش خود را در ورود به عرصه‌های جهانی ایفا کنند.

ژاپنی‌ها کمترین دوستان آنلاین را دارند

Posted: 11 Oct 2010 05:37 PM PDT

کاربران اینترنت در ژاپن اگر چه به طور گسترده ای از فضای سایبر استفاده می کنند، اما در کل جهان از کمترین دوستان آنلاین برخوردارند.

به گزارش فارس به نقل از دیجیتال اسپای، بر اساس تازه ترین مطالعه موسسه TNS،‌ بررسی رفتار آنلاین 50 هزار کاربر اینترنت در 46 کشور جهان باعث شده نتایج جالبی در مورد نحوه تعامل انسان ها در محیط مجازی به دست آید.

هر ژاپنی به طور متوسط تنها 29 دوست در وب سایت های شبکه ای مجازی دارد و این در حالی است که هر کاربر مالزیایی این شبکه ها از 233 دوست در شبکه های اجتماعی مجازی برخوردار است. بعد از مالزی که رتبه اول را به خود اختصاص داده، برزیلی ها با 231 دوست در رتبه دوم و نروژی ها با 217 دوست در رتبه سوم هستند.

پژوهشگران می گویند این نتایج نشانگر تفاوت های فرهنگی کاربران اینترنت هم هست و به عنوان مثال ژاپنی ها اگر چه دوستان اندکی را در محیط مجازی می پذیرند،‌اما با آنها روابط نزدیکی دارند.
همین بررسی نشان می دهد کشورهایی که به تازگی با چنین فناوری هایی آشنا شده اند با سرعت بیشتری آنها را می پذیرند، اما این سرعت در کشورهای توسعه یافته کمتر است. اما در مجموع شکی نیست که شرایط دنیای دیجیتال بر کار و زندگی و نحوه تعامل انسان ها به طور استثنایی تاثیر گذارده است.

خبرنگاران کره شمالی اجازه دسترسی به اینترنت پیدا کردند

Posted: 11 Oct 2010 05:37 PM PDT

همشهری آنلاین - دولت کره شمالی در شصت و پنجمین سالگرد تأسیس حزب حاکم، به خبرنگاران اجازه دسترسی به اینترنت از طریق کامپیوتر شخصی خود را داد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این مراسم بخشی از بیانه‌های رسمی حزب کمونیست در وب‌سایت خبری دولتی کره شمالی منتشر شد و تعدادی از خبرنگاران اجازه دسترسی به اینترنت توسط کامپیوتر شخصی خود را پیدا کردند.

در ژوئن 2010 حدود هزار دامنه kp برای کره شمالی راه‌اندازی شد ولی تاکنون به غیر وب‌سایت‌های دولتی، این دامنه‌ها از خارج از این کشور و یا چین کنترل می‌شود.

اکنون علاوه بر محدودیت‌های بسیار سخت برای روزنامه‌نگاران، تعدادی از آن‌ها می‌توانند به اینترنت از طریق تعدادی کامپیوتر مخصوص دولتی دسترسی پیدا کنند.

در کره شمالی تنها چند هزار نفر به اینترنت دسترسی دارند و یک شبکه ملی به نام کوانتگمیونگ دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و کافی نت‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند و هیچ اتصالی به شبکه اینترنت ندارد.

امنیت ملی کشورها تحت‌الشعاع حملات سایبری

Posted: 11 Oct 2010 05:37 PM PDT

بیش از نیمی از صنایعی که فعالیت هایی در ارتباط با حفظ امنیت ملی کشورهای مختلف انجام می دهند، با حملات سایبری دارای انگیزه های سیاسی مواجه شده اند.

به گزارش فارس به نقل از بتانیوز، بررسی های تازه مؤسسه سمانتک نشان می دهد که تنها یک سوم این صنایع که به خصوص بخش های بانکداری و مالی، خدمات و کمک های اضطراری و حمل و نقل را شامل می شوند از آمادگی کامل برای مقابله با حملات شدید یاد شده برخوردارند و دو سوم باقیمانده این صنایع در برابر چنین حملاتی متحمل شکست خواهند شد.

در میان صنایعی که برای مقابله با چنین حملاتی آمادگی دارند صنعت انرژی و بخش های مرتبط با آن از بیشترین میزان آمادگی و اعتماد به نفس برخوردارند. در مقابل صنایع کوچک از کمترین میزان امادگی برخوردارند و در برابر این حملات به شدت آسیب پذیرند.

این صنایع در طول 5 سال گذشته به طور متوسط با 10 حمله جدی در روز مواجه بوده اند و هزینه هر یک از این حملات برای صنایع یاد شده در صورت موفقیت به طور متوسط 850 هزار دلار بوده است. 48 درصد از مدیران این صنایع بر این باورند که حملات مذکور در سال های آینده افزایش می یابد و 80 درصد هم می گویند تعدد این حملات بیشتر و بیشتر خواهد شد.

انتشار کتاب «چگونه از کودکان درمحیط رسانه‌های دیجیتال» محافظت کنیم

Posted: 11 Oct 2010 05:36 PM PDT

کتاب 'چگونه از کودکان ونوجوانان درمحیط رسانه های دیجیتال محافظت کنیم' در چهارمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال منتشر شد.

به گزارش ایرنا، این کتاب توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

این کتاب حاوی شیوه نامه ای برای والدین، معلمان و مربیان بوده که توسط سلمان زرکوب طراحی و صفحه آرایی شده است.

کتاب 70 صفحه ای 'چگونه از کودکان ونوجوانان در محیط رسانه های دیجیتال محافظت کنیم' در قالب 9 بخش به منتشر شده و دربرگیرنده مطالبی است که والدین برای محافظت ار کودکان در فضای مجازی بدانند.

توزیع این کتاب در نمایشگاه رسانه های دیجیتال که تا 24 مهرماه در مصلای امام خمینی (ره) ادامه دارد، با استقبال بازدید کنندگان روبه رو شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر