۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

::لـیـمـو میـ گهـ:: پس از رانده شدن شیطان از درگاه خدا، او چگونه توانست آدم را اغوا کند؟

پس از رانده شدن شیطان از درگاه خدا، او چگونه توانست آدم را اغوا کند؟
مدتی است پرسشی با مضمون پرسش بالا در فضای وب و ایمیل ها پخش شده است. سوال روی نکته ی مهمی دست گذاشته است. این که اگر خداوند شیطان را از بهشت اخراج کرد پس چگونه توانست انسان را فریب دهد یا به قول خود شیطان، اغوا کند؟! در جواب این سوال باید گفت اولا در جایی از قرآن خداوند نفرموده است که شیطان را از بهشت اخراج کردم بلکه خطاب به شیطان می فرماید از درگاه ما رانده شدی:
قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ
فرمود از صف آنها (فرشتگان) بيرون رو كه رانده درگاه مائي. 34 حجر
ثانیا در تفسیر نمونه آیت الله ناصر مکارم شیرازی ایشان در تفسیر آیات 34 تا 36 سوره ی بقره در جواب این پرسش که بهشت آدم کدام بهشت بود غیر مستقیم سوال ما را هم جواب می دهند:




و هنگامي كه به فرشتگان گفتيم براي آدم سجده و خضوع كنيد، همگي سجده كردند جز شيطان كه سر باز زد و تكبر ورزيد (و به خاطر نافرماني و تكبر) از كافران شد! (۳۴)

 

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴿۳۴﴾

و گفتيم اي آدم تو با همسرت در بهشت سكونت كن، و از (نعمتهاي) آن گوارا هر چه مي‏خواهيد بخوريد (اما) نزديك اين درخت نشويد كه از ستمگران خواهيد شد! (۳۵)

 

وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ ﴿۳۵﴾

پس شيطان موجب لغزش آنها شد، و آنانرا از آنچه در آن بودند (بهشت) خارج ساخت، و (در اين هنگام) به آنها گفتيم همگي (به زمين) فرود آئيد در حالي كه بعضي دشمن ديگري خواهيد بود، و براي شما تا مدت معيني در زمين قرارگاه و وسيله بهره برداري است. (۳۶)

 

فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ ﴿۳۶﴾


تفسیر نمونه جلد 1 صفحه 186:
بهشت آدم کدام بهشت بود؟
در پاسخ به این پرسش باید به این نکته توجه داشت که گرچه بعضی آن را بهشت موعود نیکان و پاکان می دانند، ولی ظاهر این است که آن بهشت نبود. بلکه یکی از باغ های پرنعمت و روح افزای یکی از مناطق سرسبز زمین بوده است. زیرا اولا بهشت موعود قیامت، نعمت جاودانی است که در آیات بسیاری از قرآن به این جاودانگی بودنش اشاره شده و بیرون رفتن از آن ممکن نیست و ثانیا ابلیس آلوده و بی ایمان را در آن بهشت راهی نخواهد بود، نه وسوسه های شیطانی است و نه نافرمانی خدا. ثالثا در روایاتی که از طرق اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده این موضوع صریحا آمده است. یکی از راویان حدیث می گوید از امام صادق راجع به بهشت آدم پرسیدم. امام علیه السلام در جواب فرمود: «باغی از باغ های دنیا بود که خورشید و ماه بر آن می تابید و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد».

--
يا همه آزاد مي‌شويم و يا به آزادي بزرگتري كه شهادت است مي‌رسيم...

--
دریافتـ اینـ پیامـ بدلیلـ اینکهـ شما یکیـ از بهترینـ اعضایـ شناختهـ شدهـ در گروهـ لـــــــیـــــــمــــــو هستید.
-----------------------------------------------
برایـ دیدنـ از گروهـ :
http://groups.google.com/group/lymoo
-----------------------------------------------
ساده ترینـ راهـ برایـ گذاشتنـ یکـ مطلبـ و فرستادنـ آنـ برایـ همهـ ، استفادهـ از لینکـ زیر استـ ، (مطلب را آماده کنید و به آدرس زیر بفرست) :
(اینـ بهترهـ)
lymoo@googlegroups.com
-----------------------------------------------
برایـ سایر گزینهـ ها ، بهـ اینـ گروهـ مراجعهـ کنید در
http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa
-----------------------------------------------
ویرایشـ عضویتــ ::
http://groups.google.com/group/lymoo/subscribe?hl=fa_US
-----------------------------------------------
با تشکر:
مـــدیــریــتــــ گروهـــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر