۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

::لـیـمـو میـ گهـ:: Fwd: مهم‌ترین کلمه به کار رفته در اسناد ویکی‌لیکس

مهم‌ترین کلمه به کار رفته در اسناد ویکی‌لیکس + تصویر

 

بررسی آمار فراوانی کلمات به کار رفته در اسناد منتشر شده از سوی ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که این اسناد بیش از هر چیزی متوجه 'ایران' بوده و کلمه 'ایران' بیشترین آمار فراوانی را در این اسناد دارد.

به گزارش مشرق، دکتر "کیت ایتان" محقق آمریکایی با تجزیه و تحلیل اسناد منتشر شده توسط پایگاه اینترنتی "ویکی‌لیکس"‌ به بررسی فراوانی واژه‌های کلیدی به کار رفته در این اسناد پرداخته است و نشان داده که اسناد گزینش شده برای انتشار در حقیقت بر "ایران" متمرکز بوده‌اند و این افشاگری نیز مسایل مرتبط با این کشور را هدف گرفته است.

در حقیقت تحقیقات دکتر ایتان مهر تائیدی است بر نظر بسیاری از کارشناسان که با اشاره به زمان‌بندی افشای این دسته از اسناد محرمانه دولت آمریکا و همچنین چگونگی گزینش اطلاعات مذکور، تاکید کرده بودند که انتشار این اسناد با حمایت رژیم‌صهیونیستی و با هدف تاثیرگذاری بر سیاست‌های مرتبط با ایران انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، تصویر گرافیکی فراوانی واژه‌های کلیدی به کار رفته در اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که این اسناد بیش از هر چیز به "ایران" و مسائل مربوط به آن اشاره داشته‌اند.

در این تصویر اندازه هر کلمه نشان‌دهنده فراوانی آن کلمه در اسناد منتشر شده از دولت آمریکاست که نشان می‌دهد اسناد ویکی‌لیکس بیش از هرچیزی متوجه ایران بوده است. این در حالی است که ایتان کلمات "Iranian" و "Iran's" را نیز جداگانه محاسبه کرده است که آن‌ها نیز حجم زیادی از مطالب مطرح شده در اسناد ویکی‌لیکس را تشکیل می‌دهند.

ایتان در گزارش خود می‌نویسد: در حالی که ویکی‌لیکس با افشای متن هزاران نامه و مکالمات دیپلماتیک آمریکا توجه همه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است، داده‌های این اسناد را با توجه به کلمات به کار رفته به آن مورد بررسی قرار دادیم.

این کارشناس آمریکایی می‌افزاید: بسیار تکان‌دهنده است که در اسناد دیپلماتیک ایالات متحده واژه "نظامی" بسیار بسیار بیشتر از واژه "صلح" به کار رفته است.

این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که در متن اسناد آمریکا در مورد جنگ عراق نیز بیش از هر چیزی، کلمات "کشته‌شدگان"، "مجروحان" و "تلفات" دیده می‌شود که نشانگر ناتوانی آمریکا در کنترل شرایط جنگ عراق است.

شایان ذکر است، پیش از این جولین اسنج بنیانگذار پایگاه اینترنتی "ویکی‌لیکس" در گفت‌وگو با نشریه "تایم" با اذعان به پیروی از نظرات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی گفته بود که با انتشار این اسناد قصد دارد تا تغییراتی را در سیاست‌های خاورمیانه و به خصوص در رابطه با ایران بوجود آورد.




--
يا همه آزاد مي‌شويم و يا به آزادي بزرگتري كه شهادت است مي‌رسيم...

--
دریافتـ اینـ پیامـ بدلیلـ اینکهـ شما یکیـ از بهترینـ اعضایـ شناختهـ شدهـ در گروهـ لـــــــیـــــــمــــــو هستید.
-----------------------------------------------
برایـ دیدنـ از گروهـ :
http://groups.google.com/group/lymoo
-----------------------------------------------
ساده ترینـ راهـ برایـ گذاشتنـ یکـ مطلبـ و فرستادنـ آنـ برایـ همهـ ، استفادهـ از لینکـ زیر استـ ، (مطلب را آماده کنید و به آدرس زیر بفرست) :
(اینـ بهترهـ)
lymoo@googlegroups.com
-----------------------------------------------
برایـ سایر گزینهـ ها ، بهـ اینـ گروهـ مراجعهـ کنید در
http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa
-----------------------------------------------
ویرایشـ عضویتــ ::
http://groups.google.com/group/lymoo/subscribe?hl=fa_US
-----------------------------------------------
با تشکر:
مـــدیــریــتــــ گروهـــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر