۱۳۸۹ آذر ۱۹, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


دوران طلایی شرکت‌های اینترنتی چقدر طول می‌‌کشد؟

Posted: 10 Dec 2010 12:01 PM PST

روزنامه دنیای اقتصاد، ندا لهردی - دنیای اینترنت این روزها وارد مرحله جدیدی شده است که در آن نوآوری نقش مهمتری پیدا کرده است. شاید گوگل نمونه خوبی برای توضیح این موضوع باشد. گوگل در اولین مرحله از روند پیشرفت اینترنت رشد قابل توجهی را تجربه کرد. اما گویا مرحله بعدی پیشرفت اینترنت سخت‌تر خواهد بود.

«گوگل یک شرکت معمولی نیست. ما قصد نداریم که اول باشیم.» این جمله‌ای بود که لری پیج و سرگئی برین موسسان گوگل خطاب به سرمایه‌گذاران در زمان عرضه سهام این شرکت در سال 2004 نوشتند. از آن زمان گوگل روند پیشرفتش را با سرعت بیشتری ادامه داد تا در میان مردم جهان به عنوان عجیب‌ترین شرکت سیاره زمین شناخته شود. در واقع گوگل این شهرت و موفقیت‌هایش را به خاطر شاهکار تجارت جست‌وجوی آنلاین خود به‌دست آورد.

به این ترتیب است که سهامداران این شرکت به آن افتخار می‌کنند؛ چون گوگل در طول تنها 12 سال از یک شرکت بسیار کوچک به یک غول اینترنتی با سرمایه 180 میلیارد دلاری تبدیل شده است تا جایی که حالا در سرتاسر دره تکنولوژی به عنوان گوگلپلکس شهرت پیدا کرده است. گوگل خیلی زود مانند یک عنکبوت به دیگر بخش‌های اینترنت از جست‌وجوی آنلاین و ایمیل گرفته تا شبکه اجتماعی و نرم‌افزارهای تحت وب هم نفوذ کرد.

گوگلی‌ها خیلی زود متوجه شدند که بهتر است با خرید شرکت‌های فعال هر چند کوچک تجارت خودشان را گسترش بدهند.

درست در همین راستا هم در سال 2006 یک خرید استراتژیک انجام داده و وب‌سایت اشتراک‌گذاری فیلم YouTube را با قیمت 7/1 میلیارد دلار خریدند. آنها سال بعد شرکت DoubleClick را که یک شبکه تبلیغات آنلاین بود با قیمت 1/3 میلیارد دلار خریدند. حالا آنها می‌توانستند به رشد درآمد خود از طریق تبلیغات آنلاین هم امیدوار باشند. این شرکت در ماه‌های اخیر هم برای خرید 33 میلیارد دلاری شرکت Groupon که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند، نقشه کشیده بود که در نهایت با مخالفت Groupon بی‌نتیجه ماند.

با تمام اینها اما حالا این قهرمان اینترنتی با دو چالش تجاری مواجه شده است. اولین چالش مواجهه و آرام کردن رگولاتورهایی است که این شرکت را به نقض قانون ضد انحصار طلبی محکوم کرده‌اند. در سی‌ام نوامبر گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحقیقات رسمی برای بررسی ادعای مبنی بر دستکاری کردن نتایج جست‌وجو در گوگل را آغاز کرده است. در مقابل گوگل این ادعا را قویا تکذیب کرد. گوگل این روزها از طرفی با مشکلی مشابه در آمریکا هم مواجه است. در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های خدمات مسافرتی آنلاین در تگزاس با دولت آمریکا متحد شده‌اند تا خرید اخیر گوگل؛ یعنی شرکت نرم‌افزاری ITA را که اطلاعات مربوط به پروازها را ارائه می‌دهد، محکوم کنند.

چالش دیگری که گوگل با آن روبه‌رو است، چگونگی پیدا کردن منابع جدید برای رشد و پیشرفت است. صرف‌نظر از تمام موفقیت‌ها و خدمات این شرکت، گوگل همچنان به طور چشمگیری به تبلیغات مرتبط با جست‌وجو اینترنتی وابسته است. این منبع در سال 2009 تقریبا 24 میلیارد دلار از درآمد و 5/6 میلیارد دلار از سود خالص این شرکت را به خودش اختصاص داد. درست به همین دلیل هم گوگل با خرید شرکت‌هایی مانند YouTube سعی دارد از این حالت تک بعدی خارج شود. تا جایی که «استیو بالمر» مدیر عامل بزرگ‌ترین رقیب گوگل یعنی مایکروسافت به این دلیل مدیران گوگل را به خاطر «تک بعدی بودن منبع درآمد»شان مسخره کرده است. این موضوع حالا سهامداران این شرکت را نگران کرده است که مبادا گوگل پایانی مانند مایکروسافت داشته باشد که نتوانست به جز سیستم عامل ویندوز و نرم‌افزار آفیس منبع جدیدی برای درآمد و سود خودش پیدا کند. این موضوع در حقیقت مهم‌ترین دلیل رکود قیمت سهام گوگل در ماه‌های اخیر است.

منبع اطلاعاتی بزرگ شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ظهور پدیده‌های اینترنتی جدید مانند شبکه‌های اجتماعی و در صدر آنها Facebook به منبع جدید اطلاعاتی برای کاربران تبدیل شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی و Facebook این روزها ترجیح می‌دهند اطلاعات مورد نیازشان را از این طریق به‌دست بیاورند تا اینکه از یک موتور جست‌وجوی اینترنتی استفاده کنند. حتی آمار و تحقیقات هم این موضوع را ثابت می‌کنند که تعداد بازدید و در نهایت ترافیک وب‌سایت Facebook نسبت به گوگل در حال افزایش بوده و بالاتر است. این در حالی است که کاربران با استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی جدید مانند تولیدات Apple می‌توانند به راحتی و بدون استفاده از مرورگرهای اینترنتی اطلاعات مورد نظرشان را پیدا کنند.

در واقع این شبکه‌های اجتماعی به تدریج در حال جمع‌آوری اطلاعات کاربران هستند تا به این ترتیب آنها را از موتورهای جست‌وجوی اینترنتی مانند گوگل بی‌نیاز کنند. حالا رشد همین وب‌سایت‌ها که به «باغ‌های دیوار کشیده شده» اینترنت معروفند، نگرانی مدیران گوگل را برانگیخته‌است. «اریک اشمیت» مدیر عامل گوگل در این مورد گفته است: «دو سال پیش من می‌گفتم که این مشکلی نیست. حالا اما می‌گویم که این یک تهدید بزرگ است.» در مقابل اما گوگل در سال‌های اخیر برخوردهایی با این موضوع هم داشته و به کاربران هشدار داده است که شبکه اجتماعی Facebook می‌تواند یک بن‌بست اطلاعاتی باشد.

بحران در گوگلپلکس

با تمام اینها اما غول جست‌وجوی اینترنتی اخیرا مشکلات داخلی هم داشته است که به بحران گوگلپلکس شهرت پیدا کرده است. این شرکت تعدادی از ستاره‌های خودش را از دست داد که مهم‌ترین آنها عبارتند از «عمر هامونی» موسس AdMob شرکتی فعال در زمینه تبلیغات موبایل که گوگل آن را سال میلادی گذشته خریده بود و البته «لارس راسموسن» که هدایت پروژه Wave را که نوع جدیدی از ابزارهای همکاری و تعامل آنلاین است، به عهده داشت. راسموسن بلافاصله به Facebook رفت و گفت که کار در گوگل به خاطر بوروکراسی اداری سخت آن برایش مشکل بوده است.

با این اوصاف است که این روزها بسیاری با خود می‌گویند یعنی روزهای درخشان گوگل رو به پایان است. بر اساس آمار رشد درآمد این شرکت هم در سال‌های گذشته روند نزولی داشته است، تا آنجا که رشد درآمد گوگل از 56 درصد در سال 2007 به تنها 9 درصد در سال میلادی 2009 رسیده است. البته بعضی از کارشناسان معتقدند که این اتفاق می‌تواند به خاطر تاثیر رکود و بحران اقتصادی سال گذشته هم باشد.

به عقیده بعضی دیگر اما گوگل این روزها با تکیه بر بازار پر رونق موبایل‌های هوشمند می‌تواند به سیستم عامل آندروید به عنوان یک منبع درآمد و رشد جدید امیدوار باشد. درست به همین دلیل هم هست که مدیران گوگل تمام تلاش خود را برای رشد و نفوذ بیشتر پلت فرم آندروید در میان کاربران مختلف در ماه‌های اخیر انجام داده‌اند. شاید عرضه آندروید به صورت متن باز که استفاده از آن برای همه به شکل رایگان امکان‌پذیر است، دلیل مهمی برای این رشد است. حالا آندروید تنها با گذشت دو سال از زمان عرضه‌اش با در اختیار داشتن سهم 26 درصدی از بازار جهانی سیستم عامل‌های موبایل‌های هوشمند، محبوب‌‌ترین سیستم عامل در بازار موبایل شناخته شده است. گوگل برای پشتیبانی از این روند رشد سعی دارد فهرستی از برنامه‌های کاربردی آنلاین خودش را تولید و عرضه کند. گوگل در حقیقت به دنبال راه‌های دیگری برای جلب نظر کاربران موبایل‌های هوشمند مانند تجارت الکترونیک است. این شرکت این روزها قصد دارد با برنامه‌ریزی‌های حساب شده‌ای مرورگر اینترنتی خود Chrome را هم به محبوبیت آندروید نزدیک کند و معتقد است که با افزایش تمایل کاربران به استفاده از نت‌بوک‌ها این اتفاق ممکن است.

منبع: اکونومیست

همه مردان ویکی‌لیکس

Posted: 10 Dec 2010 12:01 PM PST

خبرآنلاین - آدرس اصلی و حساب بانکی آن مسدود شده و از همه مهمتر سرور اینترنتی از ارائه سرویس به آن خودداری می کند. ولی نتیجه آن چیزی نبوده که مد نظر دولت امریکا و وزارت خارجه هیلاری کلینتون باشد. ویکی لیکس قدرتمند تر از همیشه در اینترنت حضور دارد و می تواند هنوز هم مدارک مورد نظرش رابه دست علاقمندان کنجکاو درتمامی جهان برساند.

ویکی لیکس به سادگی به هاست اینترنتی دیگری منتقل شده و تعداد سایتهایی که تمامی محتویات سایت ویکلی لیکس را عینا منتقل می کنند از چند سایت در روز جمعه گذشته به بیش از دویست سایت در روز دوشنبه رسید و در چهارشنبه بعداظهر به حدود هزار سایت رسید. درهمین حال حامیان ویکی لیکس دست به اقدامات تلافی جویانه زدند و به شرکتهایی که رابطه شان رابا ویکی لیکس قطع کرده اند حمله کردند. در روز چهارشنبه هکرها دسترسی کاربران را به شکل موقت به سایتهای مستر کارد و ویزا که اجازه اهدای پول به ویکی لیکس را نمی دهند، ممنوع کردند.

با نامعلوم بودن سرنوشت موسس اصلی سایت جولیان آسانژ که در لندن دستگیر شده، سرنوشت سایت می تواند به همین شکل توسط حامیان ناشناسش در اینترنت تعیین شود. ولی آنچه برای ویکی لیکس در روزهای اخیر رخ داده، فارغ از محتویات اطلاعات ارزشمندی فاش شده، نشان از این دارد که در روزگار کنونی امکان محدود کردن انتشار اطلاعات دراینترنت وجود ندارد. برخی ازکارشناسان تاکید دارند ساختار اینترنت و محبوبیت سایتهایی چون ویکی لیکس امکان خاموش کردن آنها را برای بیش از چند ساعت ازبین برده است. وینت سرف نایب رییس گوگل در این زمینه می گوید: "مرزهای اینترنت فاقد هرگونه نگهبان است و سیال بودن اطلاعات در دنیای دیجیتال امکان گزینشی کردن انتشارآنها را کاملا از بین برده است".

ویکی لیکس در هفته گذشته دست به انتشار اطلاعاتی از مدارک وزارت امورخارجه آمریکا زد و همین باعث شد تا دولت امریکا اقدام به حملات مستقیم و غیر مستقیم به این سایت و موسسان آن کند. در کنار آن شرکتهایی که به شکل علنی از این اقدام دولتی حمایت کرده اند نیز با کاهش محبوبیت مواجه بوده اند. در کنار آن برخی از هکران فعال با حمله به این سایتها در قالب عملیاتی به نام "عملیات بازپس دادن" سایتهایی که به هر صورت به ویکی لیکس ضربه زده بودند را هک کردند. این سایتها محدود به شرکتهای بزرگ نبود و حتی سایت قاضی سوئدی متهم کننده آسانی و سرویس پست سوئد که حساب ویژه آسانی را مسدود کرده بود هم مورد حمله قرار گرفت. سایت سارا پیلین فرماندار سابق آلاسکا که در رسانه ها به شدت از ویکی لیکس انتقاد کرده بود هم از این حملات در امان نماند.

در کنار این حملات اینترنتی زمینه برای ادامه کار ویکی لیکس در سرتاسر جهان ایجادشده و به این ترتیب از میان بردن تلاشهای آسانژ برای افشای مدارک دولتی آمریکا به مراتب سخت تر شده است. کارشناسان بر این باورند اگر آمریکا با از کار انداختن دامین اصلی سایت ویکی لیکس تصور از دسترس خارج کردن محتویات آن را داشته، سخت در اشتباه است و ویکی لیکس خالا هاستهای متعددی در کانادا، آسیا و اروپا دارد. درعین حال میزان تاثیر خودداری شرکتهای ویزا ومستر کارد از انتقال پول به حساب موسس این سایت هنوز مشخص نیست ولی قطعا این شرکتها هم از این بابت متضرر خواهند شد.

پل ویکسی مدیر شرکت خصوصی کنسرسیوم سیستم های اینترنتی درباره این اقدام دولت آمریکا می گوید: "تلاشها برای ممانعت از حمایت مالی ویکی لیکس به نتیجه نمی رسد همانطور که دولت آمریکا در از کار انداختن سایتهای تروریستی و تبهکاری ناتوان بوده است. اگر سایتی در کشوری غیرقانونی باشد دلیل نمی شود در تمامی دنیا نتواند به فعالیتش ادامه دهد و اگر ویکی لیکس در برخی کشورها حامی داشته باشد برای همیشه به حیاتش ادامه می دهد."

همین واکنشهای اینترنتی سبب شده تا شرکتهایی که علیه ویکی لیکس موضع گیری کرده بودند خیلی زود کنفرانس های خبری برای توضیح این رفتار خود داشته باشند. شرکت آمازون در روز چهارشنبه با برگزاری یکی از همین کنفرانسها نامه ای از سناتور جوزف لیبرمن را ارائه کرد که طی آن خواسته شده بود آمازون از سرویس دادن به ویکی‌لیکس خودداری کند و یکی از مدیران اجرایی شرکت پی‌پال نیز تاکید کرده بود دستور مستقیم وزارت امورخارجه آمریکا دلیل قطع رابطه شان با ویکی لیکس بوده است.

جف جارویس استاد دانشگاه نیویورک اما به نکته مهمی اشاره می کند و می گوید: "جالب است که دستگیری آسانژ و مسدود کردن ویکی لیکس چند هفته پس از این اتفاق افتاد که هیلاری کلینتون از چین به خاطر تلاش‌هایش برای محدود کردن اینترنت به شدت انتقاد کرده بود ولی حالا خود آمریکایی ها باید با درز کردن اطلاعات محرمانه به وب کنار بیایند. جنگ اطلاعات مدتهاست آغاز شده و همه چیز به توانایی دولتها در کنترل اطلاعات پیش از انتشارشان بازمی گردد. یا باید زندگی در دنیایی شفاف را برگزید یا کامپیوتر را خاموش کرد".

جوبی وارویک
واشنگتن پست /9 دسامبر

بیشترین رشد در جست‌وجوی گوگل در سال ۲۰۱۰ اعلام شد

Posted: 10 Dec 2010 12:01 PM PST

شرکت گوگل سالانه لیستی از بیشترین و برترین جستجوهایی که در این موتور جستجو طی یک سال انجام گرفته است را منتشر می کند، گزارشی که می تواند رویکرد کلی جستجوهای یک کشور را به خوبی آشکار کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس جدیدترین گزارش گوگل از برترین جستجوهای سال 2010، وب سایت "چت رولت"، وب سایتی جنجالی که وب کمهای کاربران را در سرتاسر جهان به یکدیگر وصل می کند یکی از پر جستجوترین عبارتهای گوگل بوده است که میزان جستجوی آن به سرعت در طی سال افزایش یافته است.

شرکت گوگل اعلام کرده است در حدود یک چهارم از جستجوهایی که در طول یک روز در موتور جستجویش انجام می گیرد کاملا جدید هستند به بیانی دیگر موتور جستجوی گوگل سابقه جستجوی در حدود یک چهارم عنوانهایی که برای یافته شدن وارد می شوند را نداشته است.

عبارتهایی مانند "چت رولت"، آی-پد، توئیتر و فیس بوک در گزارش سال 2010 عبارتهایی بوده اند که به عنوان برترین جستجوهایی که میزان تقاضای جستجو برای آنها به سرعت افزایش یافته معرفی شده اند. در مقابل آنفولانزای خوکی، مایکل جکسون، "میلیونر زاغه نشین" و "مای اسپیسگ عبارتهایی بوده اند که جستجوی آنها در سال جاری نسبت به سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

در بخش لوازم الکترونیکی آی-پد، آی-فن 4، نوکیا 5530، HTC evo، نوکیا n900 و نرم افزارهای بلک بری از جمله محبوب ترین ابزارها در جستجوی گوگل بوده اند.

بخش رویدادهای اخبار گوگل نیز در این گزارش سالانه حضور دارند که در گزارش امسال هائیتی پر جستجوترین رویداد خبری بوده است و در ادامه آن شیلی، زمین لرزه، آی-فن 4، تکنولوژی موبایل و نشت نفت به چشم می خورند.

در بخش پر مخاطب ترین کمکهای انسان دوستانه این گزارش نیز کمک های جهانی به هائیتی رتبه اول را به دست آورده است و در ادامه کمکهای جهانی به پاکستان، پزشکان بدون مرز و صلیب سرخ کانادا در گروه محبوب ترین جستجوها در زمینه کمک های بشردوستانه بوده اند.

لیست کامل برترین‌های گوگل در بخش‌های مختلف را می‌توانید در این صفحه ببینید.

رسانه‌های اجتماعی و جذب مخاطبان

Posted: 10 Dec 2010 12:01 PM PST

همشهری، جواد افتاده - مخاطب در ایران کسی است که همه سنگ آن را به سینه می‌زنند اما کمتر شخصی یا سازمانی به تمایلات، رفتارها و خواسته‌هایش توجه می‌کند!

از مسئولان مختلف گرفته تا نویسنده یک خبر، ادعای فعالیت برای مخاطب را دارند. اما اصل اساسی که همه باید آن را درک کنند این است که مخاطب‌محوری رویکرد اصلی جریان رسانه‌ای دنیاست نه سازمان، مدیر یا شخص‌مداری! به عبارت بهتر، ما باید برای مخاطبان بنویسیم نه برای مدیران و سازمان‌ها!

مخاطب از منظر تاریخی به مخاطب منفعل، فعال، کاربر و کاربر تولید‌کننده محتوا تقسیم شده و اکنون این مخاطبان به کاربران تحلیل‌کننده محتوا تبدیل شده‌اند و رسانه‌ها نیز در حال گذار از مرحله رسانه‌های جمعی به رسانه‌های اجتماعی هستند.

دیدگاه اساسی در مواجهه رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و مطبوعات) با رسانه‌های اجتماعی (فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب) این است که رسانه‌های اجتماعی در حال دزدیدن مخاطب رسانه‌های جمعی بوده و با تغییر مکان مخاطبان، رسانه‌های جمعیبه مرور از بین می‌روند و رسانه‌های اجتماعی جایگزین آنها می‌شوند، لذا بهتر است زیرساخت‌های تبدیل رسانه‌های جمعی به اجتماعی از هم‌اکنون توسط سازمان‌های رسانه‌ای ایجاد شود. دلیل این جایگزینی نه ساختار رسانه‌ای است نه محتوای رسانه‌ای! بلکه تنها تغییر مکانی مخاطبان است زیرا امروز حیات رسانه‌های جمعی تنها وابسته به مخاطبان است نه متغیر وابسته دیگری! متغیر وابسته در کشورهای در حال توسعه می‌تواند شرکت‌ها، احزاب، گروه‌ها و سازمان‌های دولتی باشد.

آنچه مسلم است اینکه می‌توان از طریق رسانه‌های اجتماعی نوعی مخاطب‌سازی‌ کرد؛ یعنی مخاطبان را جذب، هدایت و حامی کرد، بنابراین می‌توان چند تاکتیک اساسی برای جذب مخاطبان رسانه‌های اجتماعی را مد نظر قرار داد:

1- نکته اساسی این است که مخاطبان رسانه های اجتماعی کاملا آنلاین هستند، دقت کنید انسان هایی که آنلاین هستند لذا باید قابلیت تعامل دائم با آنها را فراهم کنید. اجازه بدهید شخصیت مجازی آنها کاملا شکل بگیرد و منطبق با این شخصیت مجازی درباره موضوعات و مباحث مرتبط با آنها گفت و گو کنید. زیرا آنها باید احساس کنند که به صورت آنلاین می توانند تاثیر گذار باشند؛ حتی اجازه ایجاد گفت و گوهای جدید را به آنها بدهید تا فکر کنند می توانند موج ایجاد کنند.

2 - امروز شیرینگ (به اشتراک‌گذاری) محتوا در رسانه‌های اجتماعی یکی از اصول اساسی آنها به شمار می‌رود. همه کاربران در رسانه‌های اجتماعی لیستی از دوستان دارند. به عبارتی بهتر، افرادی را دنبال(Follow) ‌کرده و محتوا را برای آنها شیر(توزیع) می‌کنند و به‌عنوان یک دنبال‌کننده (Follower) شناخته می‌شوند. بنابراین قاعدتا شما نیز می‌توانید در لیستی وجود داشته باشید و برای آنها محتوایی شیر کنید، لذا بهتر است لیست دوستان شما مرتبط با فعالیت‌ها و کارهای جاری شما باشد تا بتوانید اطلاعات جدید را دریافت یا ارائه کنید. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت دنبال کنید تا دنبال شوید.

3 - سعی کنید محتوایی که ایجاد می‌کنید به‌طور منظم انتشار دهید و حتی محتوای جذاب سایر نهادها و کاربران را منتشر کنید و اخبار و لینک‌های جذاب آنها را باز انتشار دهید. شما خیلی راحت می‌توانید از مخاطبتان بپرسید که آیا شما خسته شده‌اید؟ مخاطب باید به شما به‌عنوان یک مشاور نگاه کند، نه به‌عنوان یک رئیس یا یک نهاد!

4 - باز انتشار محتوای جذاب مردم امروز به‌عنوان یک تاکتیک اساسی در رسانه‌های اجتماعی است. اگر شما به‌دنبال ایجاد محتوای غنی درباره خود هستید، حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که محتوا و لینک‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود را برای سایرین به اشتراک بگذارید.

5 - فضا برای تولید محتوا در رسانه‌های اجتماعی هیچ وقت محدود نیست و شما می‌توانید هرچقدر که میل دارید محتوا ایجاد کنید اما سعی کنید بیش از حد محتوا ایجاد نکنید زیرا قابلیت تبلیغی و ترویجی به‌خود می‌گیرد و هیچ‌کس دوست ندارد فروشنده تهاجمی وارد زندگی واقعی یا آنلاین شخصی‌‌اش شود.

6 - طبقه‌بندی مخاطبان را جدی بگیرید. در رسانه‌های اجتماعی امکانات و ابزارهای تمامی مخاطبان یکی است و هیچ مخاطبی امکانات فوق‌العاده‌ای ندارد! اما نکته اساسی در این بخش این است که در رسانه‌های اجتماعی مانند رسانه‌های جمعی مخاطبان فعال و غیرفعال داریم. سعی کنید اول محتوای افراد را دنبال کنید و بعد افراد فعال در لیست‌تان را مدیریت کنید، به عبارتی به‌دنبال افرادی باشید که به‌عنوان دژی محکم سنگربان شما هستند و محتوای مرتبط با شما تولید یا شیر می‌کنند. افراد غیرفعال مانند علف هرز می‌مانند؛ شما باید آنها را در لیست مخاطبانتان از افراد فعال جدا کرده و مدیریت کنید.

7 - یکی از کاربردهای اصلی رسانه‌های اجتماعی دریافت بازخورد است.بهتر است شما وبلاگ یا سایتی برای بازخوردها راه‌اندازی کنید. در آنجا همچنین می‌توانید بخشی با عنوان پرسش و پاسخ داشته باشید و تمامی درخواست‌های مردم را با میل و رغبت پاسخ دهید و گاهی آنها را لایک (دوست داشتن)، لینک یا شیر (به اشتراک گذاشتن)کنید.

راه‌اندازی شبکه تلویزیونی اسلامی در «مالزی»

Posted: 10 Dec 2010 11:52 AM PST

نخستین شبکه‌ی تلویزیونی اسلامی «مالزی» با هدف تبلیغ دین اسلام در این کشور راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته نخستین شبکه‌ی تلویزیونی اسلامی کشور «مالزی» با هدف تبلیغ دین اسلام و نهادینه‌کردن اصول این دین در خانواده‌ها آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این شبکه‌ی تلویزیونی که رایگان بود و «الحجره» نام دارد، برنامه‌های متنوعی از جمله سریال‌های تلویزیونی، کارتون‌هایی با مضامین اسلامی و میزگرد‌های ویژه‌ای بحث درباره مسائل روز جامعه مسلمانان مالزی به روی آنتن خواهد رفت.

این درحالی است که در حدود 60 درصد از جمعیت 28 میلیون نفری مالزی مسلمان هستند.

«جمیل خیر بهاروم» وزیر امور اسلامی مالزی نیز که در مراسم راه‌اندازی شبکه تلویزیونی «الحجره» حضور داشت، هدف از راه‌اندازی این شبکه را آموزش خانواده‌های مالزی بر اساس اصول دین اسلام عنوان کرد.

وی همچنین اعلام کرد که در تولید و پخش برنامه‌های کانال اسلامی مالزی به درخواست های مسلمانان و غیرمسلمانان به طور توامان توجه می‌شود.

البته در حال حاضر نیز شبکه‌های محلی مالزی برنامه‌های اسلامی به روی آنتن می‌فرستند، اما این میزان تنها 10 تا 18 درصد از کل برنامه‌های این شبکه‌ها را شامل می‌شود.

در ماه ‌آگوست نیز با برگزاری مسابقه ویژه‌ای توسط تلویزیون ملی مالزی، یک جوان 26 ساله به عنوان «امام جوان» این کشور از بین 10 برگزیده نهایی این مسابقه انتخاب شد.

از سال‌ها قبل دولت مالزی در قالب یک برنامه تلویزیونی اقدام به معرفی الگوی جوانان مسلمانان این کشور تحت عنوان «امام جوان» کرده و در یک مسابقه هشت مرحله‌ای و براساس معیارهایی از جمله آشنایی با مفاهیم قرآن، اصول دین اسلام، دوری از رفتارهای غیراخلاقی و عدم مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی اقدام به انتخاب «امام جوان» می‌کنند.

به تمامی برگزیدگان بخش نهایی این مسابقه جوایزی از جمله اتومبیل، لپ تاپ و تلفن همراه اعطا شد.

محدودیت‌های جدید برای اینترنت در ونزوئلا

Posted: 10 Dec 2010 11:52 AM PST

دولت ونزوئلا درصدد است قوانین مربوط به رسانه در این کشور شامل حال اینترنت هم بشود.

به گزارش ایسنا، دولت ونزوئلا لایحه‌ای برای گنجاندن اینترنت در قوانین مربوط به رسانه در این کشور به پارلمان ارائه کرد؛ اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کرده نتیجه این لایحه سانسور بیش‌تر در کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز‌، مانوئل ویلالبا، یک قانونگذار از حزب سوسیالیست متعلق به هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا اظهار کرد:‌ این لایحه با هدف حفاظت از شهروندان به پارلمان ارائه شده است.

وی که ریاست کمیسیون رسانه پارلمان ونزوئلا را عهده‌دار است، خاطر نشان کرد: هیچ کجا از این لایحه پیشنهادی برای محدود کردن دسترسی به اینترنت نشده است؛ این لایحه تنها به منظور محافظت از حریم اخلاقی شهروندان در نظر گرفته شده است.

براساس این لایحه محدودیت‌هایی برای محتوای رسانه‌های الکترونیکی براساس زمان روز تعیین می‌شود؛ چنین محدودیت‌هایی هم‌اکنون در برنامه‌های رادیو و تلویزیون ونزوئلا اعلام می‌شود اما هنوز مشخص نیست که چگونه این قوانین برای اینترنت اجرا خواهد شد.

این لایحه همچنین پیشنهادمی‌کند دولت اجازه یابد دسترسی به وب سایت‌هایی را که به برانگیختن خشونت علیه رئیس جمهور می‌پردازند قطع کند.

اخیرا هوگو چاوز به خاطر اعمال فشارهای فزاینده به تنها تلویزیون اپوزیسیون ونزوئلا مورد انتقادهای شدید قرار گرفته است؛ دولت ونزوئلا می‌گوید فرهیختگان این کشور از رسانه‌ برای متزلزل کردن چاوز استفاده می‌کنند.

سیاستمداران مخالف چاوز پیش‌تر هشدار دادند که چاوز قصد دارد محدودیت‌هایی برای اینترنت ایجاد کند، همانطور که فیدل کاسترو، رهبر کوبا، در کشورش اعمال کرده است.

میزان استفاده از فیس‌بوک با مطالعه رابطه عکس دارد

Posted: 10 Dec 2010 11:52 AM PST

نتایج بررسی‌های جدید دانشگاه ایالتی اوهایو روی 219 دانشجوی این مرکز نشان داد، میزان استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک و مطالعه رابطه عکس دارد و هرچه بیشتر از فیس‌بوک استفاده کنید، کمتر سراغ مطالعه می‌روید و نمره کمتری را دریافت می‌کنید.

به گزارش فارس به نقل از تی‌جی‌دیلی، در این میان، نویسنده گزارش مربوط به این تحقیقات اعلام کرد که بررسی آن‌ها احتمال رابطه میان استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک و کاهش میزان مطالعه را بررسی کرده است. اما به طور کلی آنچه که در این زمینه تایید شده، آن است که فیس‌بوک در کندذهن‌ شدن افراد تاثیر دارد.

اگر شما از فیس‌بوک استفاده کنید و در پی به‌روز کردن صفحات خود و ارتباط با دوستان باشید، به سمت کندذهن‌شدن پیش می‌روید. برای آنکه شما بتوانید با دوستان خود در این شبکه اجتماعی ارتباط برقرار کنید و از اینکه دیگر افراد مطالب شما را مطالعه کنند اطمینان حاصل کنید، مطالب بی‌ارزشی را در این فضا می‌نویسید و مطالب بی‌ارزش نوشته شده توسط دیگران را نیز مطالعه می‌کنید.

طبق آمارهای منتشر شده، 65 درصد دانشجویان دانشگاه اوهایو روزانه یک بار به فیس‌بوک سر می‌زنند که در این میان برخی از افراد بیش از یک بار سراغ این سایت اینترنتی می‌روند. این افراد دست‌کم روزانه یک ساعت را در این سایت به سر می‌برند. همچنین، 79 درصد مشترکان سایت فیس‌بوک بر این باور بوده‌اند که استفاده از این سایت هیچ تاثیری در روند کاری آن‌ها نداشته است.

ویکی‌لیکس و استاکس‌نت سلاح‌های جدید

Posted: 10 Dec 2010 11:52 AM PST

روزنامه دنیای اقتصاد، شهرام شریف - «ویکی‌لیکس» و «استاکس نت» دو پدیده ماه‌های اخیرند. به‌رغم اینکه یکی در پمپاژ و دیگری در مکش اطلاعات کاربرد یافته‌اند، اما شباهت‌های آشکاری نیز به هم دارند. نخستین شباهت در خاستگاه اینترنتی آنان است.

بدون اینترنت و توسعه شبکه‌ای، کارکرد هر دو منتفی بود؛ اما حالا با ایجاد جوامع شبکه‌ای و لایه‌های مختلف جهان مجازی، وجود هر دو معنا می‌یابد. به واقع هر دو محصول جامعه شبکه‌ای امروزی‌اند.

جوی آبی که پیش از این به راحتی قابل مسیریابی بود حالا در چرخه‌ هزار توی شبکه‌ای معنا و مفهوم یافته است.

استاکس نت و ویکی‌لیکس هر دو با ماده خام «اطلاعات» سروکار دارند و در جهانی که نظم و قدرت بر اساس اطلاعات پایه‌ریزی می‌شود، آنها در به‌هم‌ریزی نظم موجود از قدرت کافی برخوردارند. درباره طراحی هوشمندانه هر دو گمانه‌زنی‌های مختلفی مطرح می‌شود و ابهامات در مورد اهداف آنان هم کم نیست. از این رو هردو تهدیدهای امنیتی بسیار قوی به شمار می‌آیند. در این میان، ویکی‌لیکس به دلیل ماهیت افشاگرانه‌اش ترس و وحشت فراوان‌تری ایجاد می‌کند، دولت‌ها برای مقابله با آن جلسات متعدد تشکیل می‌دهند، اعتراض و تکذیب می‌کنند و در عین حال آدم‌های جدید برای مقابله با آن به کار گرفته می‌شوند.

استاکس نت اما ترس پنهان‌تری ایجاد می‌کند. هر چند گفته شده استاکس نت علیه اهدافی در ایران کاربرد دارد؛ اما به مرور تمامی کشورها از آلوده شدن سیستم‌های صنعتی خود خبر داده‌اند. آیا هدف واقعی استاکس نت در حمله اولیه آن پنهان بود؟

طبیعتا کسی شک ندارد استاکس نت و ویکی‌لیکس به مانند سلاح‌هایی مخرب علیه اهدافی معلوم و نامعلوم به کار گرفته شده‌اند. ناشناختگی هدف اما می‌تواند نشانه‌گر این سلاح‌ها را به سمت سازندگان آن نیز برگرداند. در مورد ویکی‌لیکس به خصوص این پندار وجود دارد که این سایت متعلق به جامعه‌ «متن بازها» (open sources)، حالا منتقد و افشاگر سیستمی است که خود درون آن پرورش یافته است.

استاکس نت نیز به‌رغم آنکه پرده را کنار نمی‌زند، به عنوان نسل جدیدی از ویروس‌های هوشمندی قلمداد می‌شود که می‌توانند هر اتفاق و انفجاری را در آینده به خود نسبت دهند. تفاوت استاکس نت آنجا است که حداقل شناسنامه‌ هم ندارد و برخلاف ویکی‌لیکس ادعایی بر اصلاح را هم مطرح نمی‌کند. ویکی‌لیکس اما بنا به گفته صاحبانش از گروهی از روزنامه‌نگاران و افرادی تشکیل شده که اعتقاد به جهانی بنا شده بر اطلاعات آزاد و باور به ساخت جامعه‌ای ایده‌آل دارند.

با این حال رخدادهای چند روز اخیر و خصوصا دستگیری دیروز موسس ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که کارت‌های بازی ویکی‌لیکس نیز رو به پایان است. صاحبان قدرت در جهان شبکه‌ای، که برخی رفتار آنان را به «مک‌ کارتیسم‌‌دیجیتالی» تعبیرمی‌کنند، می‌توانند به راحتی «میزبان اینترنتی»، «خدمات‌دهنده DNS» و «خدمات‌دهنده مالی» را در مقابل چشمان میلیون‌ها نفر به آفلاین کردن این سایت ترغیب کنند. هرچند ویکی‌لیکس اعلام کرده محتوای خود را به بیش از 200 وب‌سایت آینه تکثیر کرده اما این موضوع نشان می‌دهد در جهانی که اینترنت در آن به عنوان نمادی از آزادی به شمار می‌آید، صاحبان قدرت می‌توانند به پشتوانه دولت‌ها، بخش خصوصی را نیز به مواجهه با یک خطر بالقوه ترغیب کنند؛ چه گفته شده افشاگری بعدی ویکی‌لیکس بخش‌های خصوصی را هدف قرار خواهد داد.

آیا ویکی‌لیکس می‌خواهد دن کیشوت‌وار در مقابل همه جهان بایستد؟

هکتیویست‌ها در انتقام از دستگیری مدیر ویکی‌لیکس به چند سایت حمله کردند

Posted: 10 Dec 2010 11:52 AM PST

بی.بی.سی - هکتیویست‌ها ادعا کرده اند برای اینکه از مسترکارت که ارایه خدمات به ویکی لیکس را متوقف کرده انتقام بگیرند، سایت اینترنتی این شرکت کارت اعتباری را از کار انداخته اند.

هکتیویست ها، هکرهایی هستند که فعال اجتماعی و سیاسی به شمار می روند.

گروه "ناشناس" (Anonymous) از چند روز پیش سایت هایی را هدف حمله قرار داده است که از همکاری با سایت ویکی لیکس امتناع کرده اند و به این سایت خدمات ارائه نداده اند.

این گروه از هکتیویست ها با حملات اینترنتی خود، سایت دفتر دادستانی سوئد را که پرونده علیه جولیان آسانژ، موسس ویکی لیکس را مطرح کرده، برای ساعاتی غیر فعال کردند.

این گروه گفته است علیه سایت هایی که آنها را "ضد ویکی لیکس" خوانده، حملات اینترنتی انجام می دهد.

از دیگر مراکزی که هدف حمله قرار گرفته اند، یک بانک سوئیسی است که دارایی های جولین آسانژ را مسدود کرده است.

وب سایت پی پل (PayPal) هم که ارسال مبالغ اهدایی به سایت ویکی لیکس را متوقف کرده است، هدف حملات این هکرها قرار گرفته است.

حملات علیه این سایت ها از طریق 'حمله عدم سرویس‌دهی' (DDoS) صورت می گیرد.

در این حملات، با ایجاد ترافیک بی‌مورد و بی‌استفاده، حجم زیادی از منابع سرویس‌دهنده و پهنای باند شبکه، مصرف یا به نوعی درگیر رسیدگی به تقاضاهای بی‌مورد می شود و این تقاضا تا جایی که دستگاه سرویس‌دهنده را به حالت تعطیل در آورد، ادامه پیدا می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر