۱۳۸۹ آذر ۲۵, پنجشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


بنیانگذار ویکی‌لیکس به قید وثیقه آزاد شد

Posted: 16 Dec 2010 02:56 PM PST

'جولیان آسانج' بنیانگذار و مدیر سایت جنجالی 'ویکی لیکس' که از ۹ روز پیش و به درخواست دادستانی سوئد در انگلیس بازداشت شده بود، سرانجام پنجشنبه شب به قید وثیقه آزاد شد.


به گزارش ایرنا، دادگاه عالی لندن روز پنجشنبه صدور قرار وثیقه برای آزادی مشروط 'جولیان آسانج' را تایید کرد و اعتراض دادستانی انگلیس را که ظاهرا به نمایندگی از سوئد به حکم قرار وثیقه ارائه شده بود، وارد ندانست.

آسانج صبح پنج‌شنبه تحت الحفظ به دادگاه عالی لندن منتقل شد تا به همراه وکلای اش در جلسه دادگاه شرکت کند.

دادگاه عالی پس از بررسی قرار وثیقه صادر شده برای آقای آسانج و اعتراض ارائه شده نسبت به این قرار، در نهایت آزادی وی به قید وثیقه را تایید کرد.

یک دادگاه شهر لندن سه شنبه گذشته با آزادی بنیانگذار و مدیر سایت 'ویکی لیکس' به قید وثیقه مشروط موافقت کرد ولی بعدا اعلام شد که به دلیل اعتراض مقامات دادستانی سوئد به این حکم، دادگاه عالی باید روز پنجشنبه تصمیم نهایی را در این باره اتخاذ کند.

همزمان با شروع جلسه دادگاه عالی، تلویزیون اسکای نیوز انگلیس فاش ساخت که در واقع این مقامات دادستانی انگلیس هستند که برای جلوگیری از آزادی جولیان آسانج تلاش می کنند، نه مقامات سوئدی.

این شبکه تلویزیونی گفت: یک سخنگوی دادستانی سوئد گفته است که تصمیم برای اعتراض به قرار وثیقه صادر شده برای آقای آسانج کاملا از سوی مقامات انگلیسی اتخاذ شده و سوئد دخالتی در این امر نداشته است.

بر اساس حکم دادگاه وست مینستر لندن که عصر سه شنبه صادر شد و امروز مورد تایید دادگاه عالی قرار گرفت، آسانج مبلغ 240 هزار پوند به عنوان وثیقه نزد دادگاه گذاشته و گذرنامه خود را نیز تحویل پلیس داده تا بتواند بطور موقت و مشروط تا اوایل سال آینده میلادی که جلسه بعدی دادگاه تشکیل می شود، آزاد شود.

وی همچنین در این مدت یک فرستنده الکترونیکی مخصوص را به همراه خواهد داشت تا حضورش در نقاط مختلف لندن تحت کنترل باشد و هر روز نیز باید حضور خود را به یک پاسگاه پلیس گزارش کند.

پلیس انگلیس هفته گذشته و به درخواست مقامات قضایی سوئد آسانج را در لندن بازداشت کرد. سوئد خواستار استرداد آسانج است تا به اتهامات و شکایات مطرح شده علیه وی مبنی بر تجاوز و آزار و اذیت جنسی دو زن در آن کشور پاسخ دهد.

آسانج و وکلای اش ضمن رد اتهامات مطرح شده از سوی دادستان سوئد تاکید کرده اند که این اتهامات دارای انگیزه های سیاسی است و در مقابل درخواست استرداد آسانج به سوئد مقاومت خواهند کرد.

سایت جنجالی ویکی لیکس طی سال جاری در چند نوبت اقدام به انتشار آنچه که اسناد محرمانه درز کرده دولت آمریکا می خواند کرده است.

آسانج دقایقی قبل پس از تایید قرار وثیقه در جمع خبرنگاران و تعدادی از هوادارانش که در مقابل دادگاه عالی لندن تجمع کرده بودند حضور یافت و طی سخنان کوتاهی از همه کسانی که در این مدت از وی حمایت کرده و حتی پول وثیقه را فراهم کرده اند، تشکر نمود.

وی همچنین از مردم و رسانه ها در نقاط مختلف جهان، وکلای خود و همچنین دستگاه قضایی انگلیس تشکر کرد و گفت: هر چند که عدالت همیشه محقق نمی شود ولی در عین حال عدالت هنوز به طور کامل نمرده است.

بنیانگذار سایت ویکی لیکس با ابراز خرسندی از اینکه بار دیگر می تواند هوای تازه استشمام کند، افزود: مدتی را که در زندان و در سلول انفرادی بودم فرصت داشتم تا درباره شرایط زندانیان دیگری که در نقاط مختلف جهان و در شرایط بسیار سخت تری در مقایسه با شرایط من به سر می برند تفکر کنم و معتقدم این انسان ها هم نیاز به توجه و کمک دارند.

آسانج همچنین ابراز امیدواری کرد که بتواند به کار خود در سایت ویکی لیکس ادامه دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر