۱۳۸۹ آذر ۱۶, سه‌شنبه

Re: ::لـیـمـو میـ گهـ:: sepideh asari az ostad shajarian


آقا سعید سلام
نظرتون رو خوندم
ممنون که نظر دادید
من این روزا سرم خیلی شلوغه ولی چند تا نکته تلگرافی برای شما و سایر دوستان می نویسم
امیدوارم که بازم دوستان منو از نظرات خودشون بهره مند کنند:
* من متوجه نشدم که شما چجوری از اون جمله اینجوری برداشت کردید ولی به هر حال نظرتون محترمه هر چند بنظرم دقیقا بر عکس جمله است
یه بار دیگه بخوون
این رسم تاریخه: کسی که با دست علی ع بیعت نکنه باید با پای منصور شراب خور مست بیعت کنه
* من گفتم سخنرانی استاد الهی قمشه ای رو گوش میدم ولی به این معنی نیست که همه حرفای ایشون رو قبول دارم
البته نمیگم اشتباه میگند ولی بحث توی دو مقوله مختلفه که باید سرجای خودش بررسی بشه
* کلام قرآن و البته اهل بیت پیامبر ع چون معصوم هستند بدون خطا و اشتباهه
منظورم واضحه یعنی هر کلامی که از این دو منبع گفته بشه صد درصد صحیح و بدون اشتباهه چون نوع علمش از نوع علوم تجربی و خطاپذیر نیست
در مورد موسیقی حتما متن زیر رو بخوون

گرچه در قرآن كريم، تنها كليات مسايل آمده و تبيين جزييات و تعيين مصداق‌هاي آن، به پيامبر و امامان ـ عليهم السلام ـ واگذار شده است و مراجع عظام تقليد با توجه به آيات و روايات موجود، احكام را از آن‌ها استنباط مي‌كنند، ولي در خصوص «غنا» و موسيقي ، قرآن كريم در برخي آيات به آن پرداخته و مخالفت خود را با غنا و موسيقي اعلام فرموده است از جمله:
آيه‌ اول: «ذلك و من يعظم حرمات الله فهو خيرٌ له عند ربه و احلت لكم الانعام الا ما تتلي عليكم فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور»؛[2] اين است ) آن‌چه مقرر شده( و هر كس مقررات خدا را بزرگ دارد، آن براي او نزد پروردگارش بهتر است و براي شما دام‌ها )چهارپايان( حلال شده است، مگر آن‌چه برشما خوانده مي‌شود؛ پس از پليدي بت‌ها و از گفتار باطل اجتناب ورزيد».
ابن بصير مي‌گويد: از امام صادق - عليه السلام- از آيه‌ «... فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور» سؤال كردم. امام (ع) فرمود: منظور «غنا» است.[3]
زيد شَحّام نيز مي‌گويد: از امام صادق - عليه السلام- در باره‌ي تفسير قول زور پرسيدم، آن حضرت فرمود: منظور از قول زور، غنا است.[4]
آيه‌ دوم: «ومن الناس من يشتري لهوالحديث ليضل عن سبيل الله بغير علم و يتخذها هزوا اولئك لهم عذاب مهين؛[5] بعضي از مردم، سخنان باطل و بيهوده مي‌خرند تا مردم را از روي جهل و ناداني گمراه سازند و آيات الهي را به استهزاء گيرند، پس براي آنها عذابي خواركننده است.[6]
امام صادق - عليه السلام- مي‌فرمايد: «غنا» از مسايلي است كه خداوند متعال وعده‌ي عذاب بر آن داده است و سپس آيه‌ 6، سوره‌ي لقمان را تلاوت فرمود.[7]
«لهوالحديث» داراي معناي گسترده‌اي است كه هرگونه سخن يا آهنگ‌هاي سرگرم‌كننده و غفلت‌زا را شامل مي‌شود كه موجب گمراهي و بيهودگي انسان مي‌گردد، خواه از قبيل «غنا» و لحن‌ها و آهنگ‌هاي شهوت‌انگيز و هوس‌آلود باشد و يا سخناني باشد كه نه از طريق آهنگ، بلكه از طريق محتوا، انسان را به فساد و تباهي بكشاند.[8]
امام صادق - عليه السلام- مي‌فرمايد: «مجلس «غنا» و خوانندگي لهو و باطل، مجلسي است كه خدا به اهل آن نمي نگرد و اين مصداق قول خداوند متعال است كه مي‌فرمايد: «بعضي از مردم هستند كه سخنان بيهوده خريداري مي‌كنند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند.»[9]
امام صادق - عليه السلام- مي‌فرمايد: «الغنا يورث النفاق»[10] «غنا» نفاق را به ارث مي‌گذارد و در حديث ديگري امام صادق - عليه السلام- مي‌فرمايد: «بيت الغناء لا تومن فيه الفجيعه و لا تجاب فيه الدعوه، و لا يدخله الملك»[11] خانه‌اي كه در آن غنا باشد، ايمن از مرگ و مصيبت دردناك نيست و دعا در آن به اجابت نمي‌رسد و فرشتگان وارد آن نمي‌شوند.
در حديثي از جابربن‌عبدالله از پيامبر اكرم - صلي الله عليه و اله- نقل شده كه فرمود: «كان ابليس اوّل من تغني»[12] شيطان اوّلين كسي بود كه غنا خواند.
ابن مسعود از پيامبر اكرم - صلي الله عليه و اله- نقل مي‌كند كه فرمود: «الغناء ينبت النفاق في القلب كما ينبت الماء البقل»[13] غناء روح نفاق را در قلب پرورش مي‌دهد همان‌گونه كه آب گياهان را پرورش مي‌دهد.


با مراجعه به آیات نورانی قرآن کریم آیات متعددی مشاهده می‌شود که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به مذمت غناء، لهو و لعب پرداخته است که به دو مورد از آن اشاره می‌گردد:

آیه 6 سوره مباركه لقمان می‌فرماید (( و من الناس من یشتری لهوالحدیث لیضل عن سبیل الله بغیر علم و یتخدها هزوا اولئك لهم عذاب مهین )) (بعضی از مردم سخنان باطل و بیهوده خریداری می كنند تا مردم را از روی جهل و نادانی گمراه سازند و آیات الهی را به استهزاء و سخریه گیریند ، برای آنها عذاب خوار كننده است )


عضی از مردم سخنان بیهوده و باطل خریداری می‌کنند تا مردم را از روی جهل و نادانی گمراه سازند و آیات الهی را به استهزاء و سخره گیرند.تعبیر «لهوالحدیث» در این آیه شریفه معنای وسیع و گسترده‌ای دارد و هر گونه سخن یا آهنگ سرگرم کننده و عفت زا را که انسان را به بیهودگی یا گمراهی می‌کشاند در بر می‌گیرد. خواه از قبیل غنا، الحان و آهنگ‌های شهوت‌انگیز و هوس‌آور باشد و خواه سخنانی که نه از طریق آهنگ، بلکه از طریق محتوا، انسان را به بیهودگی و فساد سوق می دهد، یا از هر دو طریق، چنانچه در تصنیف‌ها و اشعار عاشقانه خوانندگان، معمول است که هم محتوایش گمراه کننده است و هم آهنگش.در تکمیل این گفتار، ذکر این حدیث هم لازم است که امام صادق(ع) درباره مفهوم این آیه شریفه می‌فرماید و...» (غنا مجلسی است که خداوند به اهل آن نظر رحمت ندارد و این غنا از مصادیق آیه شریفه‌ای است که خداوند می‌فرماید: و بعضی از مردم سخنان بیهوده و باطل خریداری می‌کنند...)


در اینجا سخن از جمعیتی است كه سرمایه‌های خود را برای بیهودگی و گمراه ساختن مردم به كار می‌گیرند و بدبختی دنیا و آخرت را برای خود می‌خرند .

 

برخی از مفسرین شأن نزول آیه فوق را در خصوص نضربن حارث می‌دانند . او مرد تاجری بود و به ایران سفر می‌كرد و در ضمن ، داستانهای ایرانیان را برای قریش بازگو می‌كرد و می‌گفت :‌ اگر محمد برای شما سرگذشت عاد و ثمود را نقل می‌كند ، من داستانهای رستم و اسفندیار و اخبار كسری و سلاطین عجم را باز می‌گویم ، آنها دور او را گرفته و استماع قرآن را ترك می‌گفتند .

برخی از مفسران گفته‌اند این آیه درباره مردی نازل شده است كه كنیز خواننده‌ای را خریداری كرده بود و شب و روز برای او خوانندگی می‌كرد و او را از یاد خدا غافل می‌ساخت.

كلمه (( لهو )) به معنای هر چیزی است كه آدمی را از امور مهم باز بدارد و

(( لهوالحدیث)) آن سخنی است كه آدمی را از حق منصرف نموده و به خود مشغول سازد ، مانند حكایات خرافی ، داستهانهائی كه آدم را به فساد و فجور می‌كشاند و یا از قبیل سرگرمی به شعر و موسیقی و مزمار و سایر آلات لهو كه همه‌ اینها مصادیق

 (( لهوالحدیث )) می‌باشند .


بله تاحالا نم نم بارون و شر شر آب رو گوش دادم ولذت بردم
ولی این ارتباطی به صحبت ما ندارد
ما در خصوص موسیقی صحبت میکردیم که حاصل دست بشر است نه صداهای ملایم و زیبای طبیعت که مخلوقات خدا هستند
* ضمنا در بحث منطقی جای توهین وجود ندارد
میشه بفرمایید که صحبت کی رو گوش دادید؟
من که اسمس از کسی نبردم بلکه شما رو به سوی سرچشمه وحی که از قرآن و اهلبیت ع است هدایت کردم
اگر یه آقایی تو محل شما به اصطلاح مثل زنبور باشه همه که اینجوری نیستند
هرکس واقعا به دنبال علم و حقیقت باشه به اون میرسه

قرآن کریم کامل است ولی آیا قرآن تمام مسائل جزئی را هم بیان کرده است؟
مگر پیامبر خدا ص نفرمود من شما را ترک می کنم در حالیکه دو چیز گرانبها را میان شما به امانت میگذارم
قرآن و اهلبیتم ع

حالا شما بگو کجای قرآن نوشته چند بار نماز بخوونیم
چه جوری نماز بخوونیم
چطوری حج بریم
و ...

مفسران اصلی همان پیامبر ص و امامان ع هستند که در زمان غیبتشان متخصصان علوم دینی با استفاده از کلام این اهلبیت ع قرآن را تفسیر می کنند
و این در مورد آیه های متشابه هستند و آیات محکم که واضح هستند و اگر کسی مسلط به زبان عربی باشه متوجه میشه

ببینید بیائید متعصب نباشیم
چون همه میگن خوبه ما هم نگیم خوبه
دنبال دلایل حرفا و اعتقاداتمون باشیم تا یه روز متوجه نشیم که یه عمر اشتباهی رفته بودیم
طبق فرمایش امام صادق ع ما فرزندان دلیل هستیم

آقا سعید خوبه که درباره نظراتت بحث میکنی
این آدمو رشد میده
موفق باشید



--
m.m.n.

--
دریافتـ اینـ پیامـ بدلیلـ اینکهـ شما یکیـ از بهترینـ اعضایـ شناختهـ شدهـ در گروهـ لـــــــیـــــــمــــــو هستید.
-----------------------------------------------
برایـ دیدنـ از گروهـ :
http://groups.google.com/group/lymoo
-----------------------------------------------
ساده ترینـ راهـ برایـ گذاشتنـ یکـ مطلبـ و فرستادنـ آنـ برایـ همهـ ، استفادهـ از لینکـ زیر استـ ، (مطلب را آماده کنید و به آدرس زیر بفرست) :
(اینـ بهترهـ)
lymoo@googlegroups.com
-----------------------------------------------
برایـ سایر گزینهـ ها ، بهـ اینـ گروهـ مراجعهـ کنید در
http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa
-----------------------------------------------
ویرایشـ عضویتــ ::
http://groups.google.com/group/lymoo/subscribe?hl=fa_US
-----------------------------------------------
با تشکر:
مـــدیــریــتــــ گروهـــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر