۱۳۸۹ بهمن ۲۴, یکشنبه

این صدای خس وخاشاک است: نامه ای از ابراهیم نبوی به جبهه مشارکت اسلامی


نامه ای از ابراهیم نبوی به جبهه مشارکت اسلامی

 

جبهه مشارکت ایران اسلامی!

ساعاتی قبل اطلاعیه ای از قول آن جبهه که اکثریت رهبران آن در زندان هستند، منتشر شد که اعلام می کرد که " بر خلاف مصر، سقوط رژيم، موضوع اجماعى جنبش سبز نيست و "ملت ایران" خواهان اصلاحات براى مصون سازى نظام از سقوط است." به نظر من به عنوان یکی از حامیان جنبش سبز که بخش وسیعی از طرفداران آن را می شناسم، صدور این اطلاعیه در این زمان، نهایت بی درایتی و بی سیاستی یک حزب سیاسی است. چرا که

اول: اگر این اطلاعیه برای آن صادر شده است تا اعضای عزیز و رهبران شجاع آن جبهه که بیش از یک سال است بدون هیچ جرمی در زندان بسر می برند، موقعیت بهتری پیدا کنند، و احتمالا آزاد شوند، صدور اطلاعیه دو روز قبل از راهپیمایی 25 بهمن که جنبش دموکراسی ایران نیازمند بیشترین اجماع برای آوردن نیروی اجتماعی به خیابان است، کار غلطی است، چون بخشی از کسانی را که با شما اجماع ندارند، اما این اطلاعیه بر آنان اثر روانی می گذارد، دلسرد می کند. بخش وسیعی از حامیان جنبش سبز خواهان سقوط و برکناری رژیم جمهوری اسلامی هستند و آنها با این اطلاعیه دلسرد می شوند. اگر مقصودتان همین بود که گفتم، می توانستید محترمانه و عاقلانه، اطلاعیه مذکور را روز 26 بهمن صادر کنید و از فواید آن بهره مند شوید.

دوم: چه کسی به شما اجازه داده است که از زبان جنبش سبز سخن بگوئید؟ تا آنجا که ما می دانیم جبهه مشارکت فقط یکی از حامیان موسوی در انتخابات بود و بیش از این حق دخالت و اظهار نظر به عنوان جنبش سبز را ندارد. بر اساس سابقه ای که ما از جبهه مشارکت و میرحسین موسوی و جناب کروبی داریم، آن دو بزرگوار صاحب صلاحیت تر از جبهه مشارکت برای سخنگویی از جانب جنبش سبز اند. مگر خدای ناکرده موسوی لال است یا کروبی خواب است که شما از طرف جنبش سبز سخن می گوئید؟ یک مدرک یا سند یا دلیل یا قولنامه یا توافقنامه نشان بدهید که به شما اجازه داده شده باشد از سوی جنبش سبز حرف بزنید؟

سوم: فرض می کنیم که شما درخواست راهپیمایی کردید و وزارت کشور از شما خواسته است که اگر چنین بیانیه ای صادر کنید، برای راهپیمایی 25 بهمن به شما اجازه داده می شود. اگر چنین فرضی درست باشد، که با توجه به مواضع و دیدگاههای وزارت کشور درست بودن آن بعید به نظر می رسد، شما نباید چنین فریبی می خوردید. چرا که تنها انگیزه ای که مردم را به خیابان می آورد، یا حمایت از جنبش مصر است، یا تلاش برای تغییر وضع کنونی. در هر دو حال اشتباه شما بسیار واضح و آشکار است. اگر فردا وزارت کشور به استناد گفته شما، مجوز راهپیمایی را صادر کرد، من این بیانیه را هوشمندانه و دقیق می دانم، اما اگر این اتفاق نیافتاد، آن را نشانه بی کفایتی سیاسی مشارکت می شمرم. قضاوت نهایی بماند برای فردا.

چهارم: جنبش سبز تا کنون به یک اجماع حداکثری رسیده که رهبران آن آقایان موسوی و کروبی هستند. خود این افراد گفته اند که رهبران ما مردم هستند. این هوشمندی از آنجا ناشی می شود که آنان می دانند پذیرش رهبری جنبش در شرایط دیکتاتوری حاضر، عملا آنها را دچار بحرانی می کند که به نفع ادامه جنبش نیست. هوشمندانه و عاقلانه نیست، چنین بیانیه ای را صادر کنید، با فرض اینکه هزاران رهبر جنبش سبز، اگر مخالف آن باشند، نمی توانند اعلام کنند که ما خواستار سرنگونی هستیم، اگر هم موافق آن باشند، نمی توانند بگویند که ما قصد حفظ نظام را داریم، آن هم در زمانی که آنان اگر می خواستند چنین حرفی بزنند هم شهامتش را داشتند و هم رسانه اش را. شما با این کار آنها را هم تحت فشار قرار می دهید.

پنجم: به آقایانی که به عنوان جبهه مشارکت که اکثر رهبران آن زندانی اند و هر کدام به اندازه کسی که طرفدار براندازی است، حکم زندان گرفته اند، سفارش می کنم از صدور اطلاعیه بی موقع، حرف زدن بیش از صلاحیت، تا زمان آزادی رهبران مشارکت خودداری کنید. این به نفع خود شماست. لطفا حرف کسی را که اگرچه تجربه سیاسی زیادی ندارد، ولی بیانیه شما نشان می دهد که عاقل تر از شماست بپذیرید.

ششم: این حرف تان درست است که اجماعی برای براندازی در جنبش سبز وجود ندارد. اگر چنین اجماعی نیست، لطفا سکوت را رعایت کنید تا نیروهای جوانی که از این وضع ننگین و نکبت بار خسته شده اند و عزم جزم دارند که با تمام توان برای تغییر نظام بکوشند، کارشان را بکنند. البته بهتر خواهد بود که بیانیه تان را حذف کنید تا ما هم به روی خودمان نیاوریم که شما چه تخم دو زرده ای در آستانه 25 بهمن گذاشتید.

هفتم: دفاع از جنبش مصر و تونس، که تمام رهبران حکومت گلوی خودشان را برای آن پاره کردند، نیاز به مجوز ندارد. طبق اصل 27 قانون اساسی راهپیمایی برای چیزی که مخل مبانی اسلام نیست، از جمله دفاع از انقلاب مردمانی علیه ظلم و دیکتاتوری، و مسلحانه هم نیست، حق مردم است. ما از این حق برای یک راهپیمایی فردا استفاده خواهیم کرد.

هشتم: در حالی که بی بی سی فارسی هیچ سخنی از راهپیمایی فردا نمی آورد، در حالی که تمام خبرنگارانش برای نمایش جنبش مردم قاهره از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، با تمام قدرت بیانیه شما را منتشر می کند، این اقدام غیر اخلاقی بی بی سی را رفتاری ضد ایرانی و کار شما را رفتاری غیرعقلانی می دانیم.

بخش وسیعی از مردم که با شما اجماع ندارند و با رنگ سبز آزادی پیمان بسته اند، خواهان سقوط حکومتی هستند که جز عقب ماندگی و فلاکت برایشان چیزی نیاورده است. اکثر نیروهای آزادیخواه کشور از این راهپیمایی حمایت کرده اند و ما خودمان می دانیم باید با این حکومت چه کنیم. لطفا از مزاحمت خودداری کنید

ابراهیم نبوی، 24 بهمن 1389


--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر