۱۳۸۹ بهمن ۲۰, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


شش رشته‌ی علوم ارتباطات بازنگری می‌شوند

Posted: 09 Feb 2011 07:57 AM PST

خبرگزاری مهر - رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از بازنگری 38 رشته علوم انسانی در مقطع کارشناسی تا دو هفته آینده خبر داد که شش رشته مربوط به ارتباطات و روزنامه‌نگاری از جمله آنهاست.

دکتر حمیدرضا آیت الهی در نشست خبری بازنگری سرفصل های رشته علوم انسانی با اشاره به آغاز بازنگری سرفصل های دروس علوم انسانی اضافه کرد: در صورتی که مشکلات بودجه ای ما حل شود تا دو هفته آینده بازنگری در 38 رشته علوم انسانی آغاز می شود.

وی در ارتباط با اسامی رشته هایی که مورد بازنگری قرار می گیرند، گفت: یک رشته در تاریخ، 2 رشته در زبان و ادبیات انگلیسی، 3 رشته در فلسفه، 6 رشته در علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی، 5 رشته در مدیریت، 8 رشته مربوط به علوم اجتماعی، 6 رشته مربوط به ارتباطات و روزنامه‌نگاری، 5 رشته مربوط به اقتصاد و 2 رشته مربوط به حقوق و علوم سیاسی مورد بازنگری قرار می گیرند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ابراز امیدواری کرد که به زودی بازنگری برخی دروس به صورت آنلاین توسط استادانی که در این زمینه فعالیت دارند، صورت پذیرد. وی دراین باره اظهار داشت: استادان دانشگاهی که روی برخی دروس علوم انسانی بازنگری انجام داده اند می توانند تحقیقات خود را روی سایت قرار دهند تا در موقع خود مورد بازبینی قرار گیرد.

آیت اللهی خاطر نشان کرد: دانشگاه ها موظف شده اند بعد از گذشت پنج سال از عمر یک رشته، در سال ششم و هنگام ورود دانشجویان جدید آن رشته را مورد بازبینی مجدد قرار دهند.

دامنه‌های اینترنتی جدید به زودی می‌آیند

Posted: 09 Feb 2011 07:51 AM PST

سازمان نظارت بر نام‌ها و شماره‌های اینترنتی (ICANN) اعلام کرد: همزمان با راه‌اندازی پروتکل اینترنتی نسخه‌ی 6 (IPv6) نام‌های دامنه‌ جدید نیز ایجاد خواهند شد.

به گزارش ایسنا، طی چند روز اخیر با اعلام تمام شدن ظرفیت آدرس‌های اینترنتی در پروتکل اینترنتی نسخه 4 (IPv4) هم اکنون همه‌ جا صبحت از ورود پروتکل اینترنتی نسخه 6 (IPv6) برای ایجاد میلیون‌ها آدرس جدید اینترنتی است.

سازمان نظارت بر نام‌ها و شماره‌های اینترنتی (ICANN) اعلام کرد: انتظار می‌رود نام‌های ‌ دامنه‌جدید مانند .videos,.music.movie,…"" ایجاد شود.

هم اکنون نام‌های دامنه جدیدی که پیشنهاد شده‌اند عبارتند از: .bike, .car, .earth, .film, .free, .hotel, .love, .money, .movie, .music, .phone, .shop, .videos, .web و 103 نام دامنه دیگر.

در حال حاضر د ر اینترنت نزدیک به 202 میلیون آدرس اینترنتی با نام دامنه‌ی com.و net. وجود دارد که50 درصد از آدرس‌های اینترنتی را تشکیل می‌دهند.

هم اکنون نزدیک به 305 نام دامنه مانند .com در اینترنت وجود دارد.

درخواست کنگره‌ی آمریکا برای پاسخگویی فیس‌بوک به افشای اطلاعات شخصی

Posted: 09 Feb 2011 07:51 AM PST

کنگره آمریکا از فیس بوک خواست تا درباره افشای اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، فیس بوک پیش‌تر اعلام کرده بود، قصد دارد شماره تلفن و آدرس منزل کاربران خود را که در صفحات شخصی آن‌ها قید شده، در اختیار شرکت‌های مختلف قرار دهد.

چند تن از اعضای کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به مارک زوکربرگ، مدیر اجرایی فیس بوک، خواهان پاسخگویی در خصوص این مساله شدند.

یکی از نمایندگان کنگره آمریکا اظهار کرد:‌ فیس بوک باید از اطلاعات شخصی کاربران خود محافظت کند تا اطمینان یابیم فیس بوک تبدیل به دفترچه تلفن نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد:‌ اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک بسیار حساس است و این شبکه اجتماعی باید از قرار دادن آن‌ها در اختیار شخص ثالث خودداری کند.

تجهیز مناطق فقیرنشین و روستایی آمریکا به اینترنت پرسرعت

Posted: 09 Feb 2011 07:51 AM PST

کمیسیون فدرال مخابرات آمریکا اعلام کرد در برنامه جدید خود قصد دارد مناطق فقیرنشین و مناطق روستایی را به اینترنت پرسرعت مجهز کند.

به گزارش ایسنا، کمیسیون مخابرات فدرال آمریکا (FCC)، اعلام کرد: به دنبال یافتن راه‌های جدید برای تامین منابع مالی جهت مجهز کردن مناطق روستایی و مناطق فقیرنشین آمریکا به اینترنت پرسرعت است.

یکی از مقامات این کمیسیون اظهار کرد: ما قصد داریم در مناطق فقیرنشین و روستایی اینترنت پرسرعت را جایگزین خطوط تلفن‌ سنتی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نقش اینترنت پرسرعت در قرن بیست و یکم مشابه نقش تلفن در قرن بیستم است. بنابراین ما باید تمامی مناطق را به اینترنت پرسرعت مجهز کنیم.

The Daily: آغاز عصر جدید روزنامه‌نگاری

Posted: 09 Feb 2011 07:50 AM PST

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، شهرام شریف - همه ما تصوراتی از روزنامه‌های آینده در ذهن داریم. روزنامه‌هایی که عکس‌ها و مطالبشان حتی روی کیوسک یا در دستان مخاطب مرتبا تغییر می‌کند. روزنامه‌هایی که مثل یک صفحه کاغذ خم و حتی مچاله می‌شوند.
صفحاتی که مطابق با سلیقه ما ترکیب‌بندی می‌شوند، اخباری که مطابق با علایق ما در صفحه چیده می‌شوند و اطلاعاتی که به طور هوشمندانه با اخبار محلی اطراف محل زندگی ما ترکیب می‌شوند.

در طی سال‌های گذشته ما نمونه‌هایی (حداقل مجزا) از چنین نوآوری‌هایی را در زمینه روزنامه نگاری دیده‌ایم، اما تازه‌ترین پدیده این روزها که از آن به عنوان آغازی از «روزنامه نگاری قرن بیست‌ویکم» نام می‌برند، روزنامه دیجیتالی است که News corp، صاحب چندین شبکه تلویزیونی مانند فاکس نیوز و روزنامه‌هایی چون Time است که با سروصدای فراوان صاحب مشهور جهان رسانه یعنی «رابرت مرداک» به همگان معرفی کرده است.
مرداک این روزنامه را آغاز عصر جدیدی از روزنامه‌نگاری دانسته است.

روزنامه‌ای فقط برای آی پد

The Daily نام این روزنامه است که دیروز هفتمین شماره از آن منتشر شد. این روزنامه فقط برای انتشار روی Ipad (تبلت معروف شرکت اپل) طراحی شده و یک هفته پیش و پس از سروصدای فراوان رسانه‌ای معرفی شده است. ویژگی این روزنامه این است که آن را صرفا می‌توان از طریق فروشگاه اپل (Apple store) دریافت کرد. این روزنامه هر روز به طور خودکار با اتصال به اینترنت خود را به روز می‌کند.

The Daily اما نخستین روزنامه دیجیتالی نیست. سال‌هاست روزنامه‌های مختلف نسخه‌های دیجیتالی خود را در قالب سایت اینترنتی و برنامه‌های نرم افزاری عرضه می‌کنند، ویژگی The Daily این است که تنها برای عرضه روی یک پلت فرم محبوب و روبه رشد مانند iOS طراحی شده و با توجه به وسعت امپراتوری رسانه‌ای مرداک روی آن تبلیغات فراوانی نیز صورت گرفته است.

مدل اقتصادی متفاوت

وضعیت روزنامه‌نگاری در جهان چندان روبه راه نیست. این را از میان اخبار مختلف می‌توان دریافت. روزنامه‌ها و رسانه‌های فراوانی طی سال‌های اخیر به ورشکستگی رسیده‌اند. تیراژ روزنامه‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده و به نظر می‌رسد تمایل عمومی برای خواندن روزنامه به روش‌های سنتی رو به کاهش است.

بسیاری این وضعیت را حاصل رشد اینترنت و دردسترس قرار گرفتن اخبار می‌دانند. اخباری که قرار است فردا در روزنامه منتشر شود، هم‌اکنون روی اینترنت در دسترس است. حتی در کشورهایی که روزنامه‌ها چندین نوبت انتشار در روز دارند، سایت‌های اینترنتی و رسانه‌های جدید مبتنی بر اینترنت و شبکه در دسترس ترند.

چنین وضعیتی بسیاری از روزنامه‌ها را به فکر انتشار نسخه‌های دیجیتالی و کسب درآمد از آن طریق انداخته است. با این حال به‌رغم قیمت پایین تر اشتراک دیجیتالی، مخاطبان استقبال چندانی نمی‌کنند. دلیل آن هم واضح است: مخاطبان اینترنتی عادت به پرداخت پول برای خواندن اخبار و مقالات ندارند. از این رو بسیاری از روزنامه‌ها اساسا قید فروش نسخه دیجیتالی را زده اند و آن را به صورت رایگان روی اینترنت منتشر می‌کنند.

The Daily اما خود درون فضای دیجیتال متولد می‌شود. این روزنامه از مدل کسب درآمد نرم افزارها بهره می‌گیرد. مدل بسیار موفقی که حالا هم اپل را به موفق‌ترین شرکت تکنولوژی جهان تبدیل کرده و هم تمامی شرکت‌های تولیدکننده گوشی موبایل را ترغیب کرده که فروشگاه‌های نرم‌افزار راه‌اندازی کنند.

دامپینگ قیمت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایThe Daily قیمت بسیار پایین آن به نسبت رقبای قدیمی‌تر خود است. قیمت هفته ای 4 دلار و سالی 40 دلار عملا پایین‌ترین مدل قیمتی روزنامه است. آنها با اسپانسری شرکت Verizon دو هفته اشتراک رایگان روی این روزنامه گذاشته اند تا مشتری بیشتری جذب کنند.

هدف درآمد The Daily اما نه‌تنها پایین نیست، بلکه بسیار بلندپروازانه است. مرداک در مراسم افتتاحیه این روزنامه در نیویورک تاکید می‌کند که هزینه تولید این روزنامه به طور هفتگی 500 هزار دلار و سالانه 26 میلیون دلار است. جاناتان میلر، مدیر دیجیتال News Corp می‌گوید: The Daily نیاز به 325 هزار مشترک دارد که سالانه 40 دلار بپردازند تا بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد.

با توجه به اینکه طبق توافق اولیه، News Corp باید حدود 30 درصد حق مالکیت فروشگاه اپل را به این شرکت بپردازد و به این ترتیب انتظار این روزنامه جدید به 420 هزار مشترک افزایش پیدا می‌کند.

The Daily در حالی حداقل‌های تیراژ مقایسه‌ای خود را روی 500 هزار نسخه قرار داده که تیراژ سنتی روزنامه‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

روزنامه یو اس ای تودی به طور متوسط هم‌اکنون 8/1 میلیون نسخه روزانه فروش دارد واین میزان برای روزنامه نیویورک تایمز 800 هزار نسخه در روز است.

هزینه تولید برای روزنامه The Daily بسیار پایین‌تر از هر دوی این روزنامه‌ها است و همچنین قیمت آن. با این حال فراموش نکنیم که The Daily در فضایی قرار گرفته که آمار دانلودها بسیار بالا است. Angry Bird بازی بسیار محبوب و یک دلاری فروشگاه اپل تاکنون بیش از 50 میلیون دانلود داشته است.

این نشان می‌دهد که انتظار برای فروش میلیونی این روزنامه ارزان‌قیمت در این فضا انتظار زیادی نیست.

صورتی در زیر

هر نسخه The Daily چیزی در حدود 100 صفحه است. گفته می‌شود حدود 100 نفر روزنامه‌نگار و کارمند روی آن کار می‌کنند. صفحات آن نیز با طراحی گرافیک بسیار مناسب کاملا برای نمایش روی آی‌پد منطبق شده اند.

تمامی محتوا در چینش‌های عمودی و افقی (تغییر آی پد) به خوبی دیده شده و متن برای صفحه نمایش آی پد بسیار خوانا است. از تصاویر بسیار با کیفیت و فیلم در تمامی محتواها بهره گرفته شده و اتصال به شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محتواهای قابل به روز سازی جلوه قابل توجهی به محتوا داده است. استفاده از جلوه‌های خاص مثل عکس‌های پانورامای 360 (از مثلا تظاهرات در مصر) نشان‌دهنده نقاط اوج این نوع روزنامه‌نگاری است.
به رغم این اما The Daily از همان صفحه نخست به هیچ عنوان شبیه یک روزنامه نیست.

محتوای آمریکایی پسند آن به قول گاردین Voice of America دیگری است که در قالب یک مجله سرگرمی ارائه شده است. مطالبی چون شایعات و حرف و حدیث‌های سلبریتی‌ها یا اختصاص ده‌ها صفحه به فوتبال آمریکایی عمدتا مخاطب آمریکایی را هدف قرار داده است و این در واقع شامل 15 میلیون آمریکایی است که تا پایان سال 2011 صاحب آی پد هستند.

عدم تمایل به پوشش اخبار مشخص است. The Daily در فضای خبری که تقریبا با ابزارها و امکانات بسیار زیاد Rss خوان‌ها و شبکه‌های اجتماعی پوشیده شده، فرصتی برای موفقیت ندارد، اما روش The Daily نشان دهنده امیدواری به خرید محتوای اختصاصی تولید شده توسط مخاطبان اینترنتی است. این روزنامه همچنین اجازه انتشار تنها بخشی از محتوایش را در شبکه‌های اجتماعی یا از طریق ایمیل می‌دهد.

اما به راستی در حالی که ابزارهای بسیار محبوب تحت آی پد مانند Flipboard یا Pulse تقریبا همه وب را به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند آیا کاربران تمایلی به محتوای پولی خواهند داشت؟

جان سی آبل از سایت وایرد با شک به این موضوع نگاه می‌کند و می‌گوید که زمان مشخص می‌کند که آیا این مدل خوبی برای یک روزنامه یا مجله خواهد بود یا خیر.اماشین ریچموند در دیلی تلگراف The Daily را مدرن نمی‌داند و می‌گوید که مرداک می‌خواهد مطالب قدیمی‌اش را با گذاشتن چند ویدئو داخل آن به ما قالب کند.

جان گابر منتقد و ستون نویس فاینشنال تایمز اما می‌گوید: مشکل اصلی The Daily حذف اخبار است و نه گذاشتن مولتی مدیا.

برخی ویژگی‌های The Daily:
- 100 خبرنگار و کارمند در این روزنامه کار می‌کنند.
- هر روز در 100 صفحه منتشر می‌شود.
- استفاده همزمان از عکس، فیلم، شبکه‌های اجتماعی در مطالب.
- فقط روی آی پد قابل دریافت است.
- اشتراک سالانه 40 دلار.
- استفاده از عکس‌های پانورامای 360 درجه.

کدام کشورها پرسرعت‌ترین و کندترین اینترنت را دارند

Posted: 09 Feb 2011 07:50 AM PST

موسسه آکامای در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت اینترنت در سال 2010 پرداخت و نشان داد که کره جنوبی همچنان پرسرعت ترین اینترنت را در سال گذشته در اختیار داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، موسسه "آکامای" در گزارش جدید خود وضعیت اینترنت در سطح جهانی را در چهارماهه سوم سال 2010 مورد رصد قرار داد و به این ترتیب موقعیت شبکه را تا پایان سال گذشته به تصویر کشید.

اطلاعات آکامای افزایش جهانی 6.6 درصدی نسبت به چهار ماهه دوم سال 2010 را در تعداد آدرسهای IP مشخص کرد که یک رشد 530 میلیون IP از 235 کشور/ منطقه را نشان می دهد.

برپایه این گزارش، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ و رومانی چهار کشوری هستند که از حداقل 7 مگابیت بر ثانیه تا حداکثر اینترنت 30 مگابیت برثانیه و یا بالاتر را به کاربران خود عرضه می کنند.

پس از رومانی، هلند با سرعت 6.3 مگابیت برثانیه، لیتوانی با سرعت 6.0 مگابیت برثانیه، جمهوری چک با سرعت 5.4 مگابیت برثانیه، سوئیس با سرعت 5.3 مگابیت برثانیه و دانمارک با سرعت 5.0 مگابیت برثانیه در رتبه های پنجم تا دهم قرار گرفته اند.

از میان 10 کشور اول اتحادیه اروپا که از بالاترین سرعت اینترنت برخوردارند رومانی با ارائه سرعت متوسط 7.0 مگابیت برثانیه رتبه اول در اروپا را دارد و پس از آن کشورهای هلند، لیتوانی، جمهوری چک، سوئیس و دانمارک ایستاده اند.

در کره جنوبی متوسط سرعت اینترنت 14 مگابیت برثانیه و حداکثر سرعت اینترنت 39 مگابیت برثانیه است.

در انگلیس سرعت متوسط اینترنت برابر با 3.4 مگابیت برثانیه است. 17 درصد از کاربران از سرعت بالاتر از 5 مگابیت برثانیه استفاده می کنند درحالی که 85 درصد از آنها از اینترنت بالاتر از 2 مگابیت برثانیه و تنها 0.9 درصد از کاربران این کشور از سرعت کمتر از 256 کیلوبیت برثانیه استفاده می کنند.

در تایوان سرعت اینترنت با 24 درصد رشد نسبت به چهارماهه دوم سال 2010 به متوسط 5 مگابیت بر ثانیه بوده است.

متوسط سرعت اینترنت در آمریکا برابر با 5 مگابیت برثانیه است که 8.6 درصد نسبت به چهارماهه دوم سال 2010 رشد داشته است. در این طبقه بندی آمریکا در میان 12 کشور اول با اینترنت پر سرعت قرار دارد.

نیوزلند بیش از 1.4 میلیون واحد آدرس IP به ثبت رساند و متوسط سرعت اینترنت در این کشور برابر با 3.2 مگابیت برثانیه بود. استرالیا با ثبت بیش از 9.3 میلیون واحد IP سرعت متوسط 2.9 مگابیت برثانیه را به ثبت رساند.

محاسبات آکامای نشان می دهد که در ایتالیا حداکثر سرعت اینترنت 13 مگابیت برثانیه و سرعت متوسط اینترنت 3.3 مگابیت برثانیه است. در این کشور 7.5 درصد از اتصالات بیش از 5 مگابیت برثانیه و 82 درصد بیش از 2 مگابیت برثانیه است. کمتر از 1.3 درصد از کاربران این کشور از سرعت 256 کیلوبیت برثانیه استفاده می کنند.

سرعت متوسط اینترنت در اسپانیا برابر با 2.8 مگابیت برثانیه و در پرتغال برابر با 3.2 مگابیت برثانیه است. در آفریقای جنوبی متوسط سرعت اتصال به اینترنت کمتر از 2 مگابیت برثانیه است. در حقیقت آفریقای جنوبی در میان 86 کشوری قرار دارد که از سرعت متوسط کمتر از 1 مگابیت برثانیه برخوردارند.

این گزارش نشان می دهد که دو کشور کوبا و مایوت با سرعت متوسط کمتر از 100 کیلوبیت برثانیه در میان کشورهای دارای پایین ترین سرعت اینترنت قرار دارند.

سرعت متوسط دسترسی به اینترنت در کوبا تنها 93 کیلوبیت برثانیه است در حالی که در مایوت با سرعت متوسط کمتر از 51 کیلوبیت برثانیه کمترین سرعت متوسط در دنیا را به خود اختصاص داده است.

پهنای باند موبایل

برپایه گزارش آکامای، یک اپراتور روسی با ارائه سرعت متوسط نزدیک به 6 مگابیت برثانیه بالاترین متوسط سرعت اتصال پهنای باند موبایل را به کاربران خود ارائه می دهد.

این درحالی است که یک اپراتور موبایل در اسلواکی با ارائه حداکثر سرعت نزدیک به 23 مگابیت برثانیه رکورد بالاترین حداکثر سرعت اینترنت موبایل را به خود اختصاص داده است.

در انگلیس متوسط سرعت اینترنت پهنای باند موبایل 2.2 مگابیت برثانیه است.

در آفریقای جنوبی متوسط سرعت اینترنت موبایل 495 کیلوبایت برثانیه و حداکثر سرعت پهنای باند موبایل 928 کیلوبیت برثانیه است.

وضعیت سرعت متوسط اینترنت در آسیا- برپایه طبقه بندی رنگها این تصویر نشان می دهد که ایران در میان کشورهای با سرعت اینترنت کمتر از 1 مگابیت برثانیه قرار دارد

موافقت با تغییر وضعیت ۹۸ نشریه

Posted: 09 Feb 2011 07:45 AM PST

در جلسه امروز هیأت نظارت بر مطبوعات با درخواست تغییر صاحب امتیازی 26 نشریه، تغییر مدیرمسوولی 7 نشریه، تغییر نام 35 نشریه، تغییر ترتیب انتشار 3 نشریه، تغییر قطع 24 نشریه و تغییر محل چاپ 3 نشریه موافقت شد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه با درخواست تغییر صاحب امتیازی نشریات "بهداد" به دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرج، "جاده" به وزارت راه و ترابری ـ پژوهشکده حمل و نقل، "عصر ارتباط" به مهدی بگلری، "خلاقیت" به محبوبه اختری، "دیار کریمان" به منوچهر فارابی، "هادی" به بیژن علیپور، "آسمان آبی" به سیدمهدی خدابنده، "سنبله" به رائیکا امین طاهری، "گل آذین" و "هنر زمان" به رضا کلانی، "خورنوش" به مهدی مسعودی دشتی، "نخبگان پزشکی" به نیما شریفیان، "مندیل" به حسینعلی گزمه، "اطلاع‌رسانی پزشکان ماد" به حسن نخجوانی، "امید روشندلان" به جلیل نصیری مقدم، "صبح کرمان" به شهلا مظلومی، "رویش" به جواد آشتیانی عراقی، "تازه" به علیرضا شیرمحمدی، "فره" به بهزاد گشتی‌زاده، "لوله و اتصالات" به امید روشن بخش قنبری، "پردازش" به فاطمه کاظمی، "فلزات زمین" به زهره فضل‌الهی شهرستانی، "فناوری دانش" به امیر سپهرام، "راه آسمان" به سمیه صابریان، "موج شمال" به امیر گودرزوند چگینی، "همسایه آریایی" به مژگان مرادی آورزمانی موافقت شد.

در این جلسه با تغییر مدیرمسوولی نشریات "اندیشه گستر سایپا" به علیرضا نبئی، "آوای خمین" به فاطمه لطفی، "نمایش" و "تئاتر" به منصور پارسایی، "هفت خوان" به مسعود مالکی، "اتحاد" به سیدمحمدحسن حسینی اسنجان و "راه آسمان" به سمیه صابریان نیز موافقت به عمل آمد.

ارسال ۷۵ هزار تقاضای شغل به گوگل ظرف مدت یک هفته

Posted: 09 Feb 2011 07:45 AM PST

پس از اعلام گوگل مبنی بر استخدام نیروهای جدید در سال 2011، ظرف مدت یک هفته بیش از 75 هزار تقاضای شغل به این شرکت ارسال شد.

به گزاش ایسنا، گوگل اخیرا اعلام کرد که قصد دارد 6 هزار و 200 کارمند جدید در سال جاری میلادی استخدام کند و این خبر باعث شد تا ظرف مدت یک هفته 75 هزار تقاضای شغل به این شرکت ارسال شود.

هم‌اکنون گوگل دارای 24 هزار و 400 کارمند در سراسر جهان و مایکروسافت دارای 88 هزار و 400 کارمند در کشورهای مختلف جهان هستند.

جایگزینی گوگل به جای پزشک در استرالیا

Posted: 09 Feb 2011 07:45 AM PST

انجمن پزشکی در استرالیا هشدار داد میزان پدیده ای به نام "سایبردرمانی" پدیده ای که موتور جستجوی گوگل عامل اصلی آن به شمار رفته و بیماران پس از جستجوی نشانه های بیماری خود در گوگل درباره اختلال فیزیکی خود به غلط تصمیم گیری می کنند رو به افزایش گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این انجمن اعلام کرد افراط در جستجوی آنلاین اطلاعات پزشکی بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر است زیرا بیماران بیشتر از اینکه برای درمان خود به پزشکان مراجعه کنند از توصیه های اینترنتی استفاده می کنند. به گفته "استیو همبلتون" نایب رئیس این انجمن افراد نمی توانند برای تشخیص و درمان بیماری خود از اینترنت استفاده کنند. متخصصان پزشکی پیش از اینکه بتوانند به صورت مستقل به طبابت بپردازند 10 سال دوره های آموزشی را پشت سر می گذارند و از این رو نمی توان توانایی های آنها را با یک موتور جستجوی اینترنتی مقایسه کرد.

طی 12 ماه گذشته بیشترین جستجوهای واژه ای پزشکی در استرالیا به واژه های "علائم بیماری" خون و سرطان اختصاص یافته است به علاوه میزان جستجوی بیماری های هموروئید و تیروئید از سال 2009 تا به حال دوبرابر شده است.

از سویی دیگر به گفته محقق گوگل، مسئولیت ارزیابی دقت و اعتبار اطلاعات آنلاینی که از موتورهای جستجو به دست می آیند به عهده خود کاربر است و کاربران باید همواره از خود این سوال را بپرسند: آیا می توانم این گفته را باور کنم؟

به گفته محققان معمولا جستجوی علائم ساده بیماری در اینترنت منجر به سوء تعبیر از این نشانه ها و بروز نگرانی شدید در افراد می شود.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، "پنی شاو" به عنوان یک پزشک می گوید میزان این نگرانی ها و فشارهای عصبی به اندازه ای است که برخی از بیماران که سردرد خفیف و معمولی دارند به وی مراجعه کرده و سردردهای خود را به تومور مغزی یا خارش پوست انگشتان خود را به بیماری سخت شدن پوستی تعبیر کرده اند.

نظارت مالزی بر کاربران فیس‌بوک و یو‌تیوب

Posted: 09 Feb 2011 07:45 AM PST

دولت مالزی تصمیم دارد تا با تصویب قوانین جدید بر سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی همچون یوتیوب و فیس بوک نظارت کند.

به گزارش ایسنا، محمد آدم ـ مقام بلندپایه وزارت کشور مالزی ـ اعلام کرد که این وزارتخانه در حال تهیه قوانین و راه‌کارهای جدیدی برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اشتراک فیلم و ویدئوی اینترنتی در مالزی است.

وی به خبرنگاران گفت: امروزه اینترنت و سایت‌های اینترنتی برای توزیع و پخش اطلاعات به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین باید قوانین و دستوراتی برای نظارت بر سایت‌های اینترنتی وجود داشته باشد که از آن جمله می‌توان به شبکه‌های مهمی همچون فیس‌بوک و یوتیوب اشاره کرد.

به گفته وی، در قوانین مالزی نبود قانون مرتبط با اینترنت و سایت‌های اینترنتی محسوس است و باید این ضعف جبران شود.

وی اظهار کرد: ما در قانون مالزی چیزی مربوط به جرایم اینترنتی نداریم و نمی‌توانیم این گونه موارد را نیز تحت قانون رسانه‌های چاپی مورد بررسی قرار داد.

دوره آموزشی «رسانه‌ها و مدیریت بحران» برگزار می‌شود

Posted: 09 Feb 2011 07:45 AM PST

گروه ارتباطات دانشکده صدا و سیما از تاریخ ۲۵ تا ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۸۹ دوره آموزشی «رسانه‌ها و مدیریت بحران» برگزار می‌کند.

برای برگزای این دوره پرفسور «کریستوفر گالووی» استاد دانشگاه سوئین برن استرالیا به مدت یک هفته مهمان گروه ارتباطات دانشکده صدا و سیما خواهد بود.

به شرکت‌کنندگان در این دوره گواهینامه اعطاء خواهد شد. صدور گواهینامه برای افراد خارج از سازمان صداوسیما هزینه خواهد داشت. شرکت‌کنندگان خارج از دانشکده نیز باید معرفی‌نامه داشته باشند.

برنامه‌های این دوره به شرح زیر است:

- دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه، ساعت ۱۵ تا ۱۷
ارتباطات بحران و بلایای طبیعی: نقش رسانه‌ها (سخنرانی)

- سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه، ساعت ۹ تا ۱۲
مدیریت بحران و رسانه‌ها (کارگاه آموزشی ۱)

- سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه، ساعت ۱۶ تا ۱۸
مدیریت وجهه و آبرو در رسانه‌ها (سخنرانی)

- چهار‌شنبه ۲۷ بهمن‌ماه، ساعت ۹ تا ۱۲
مدیریت بحران و رسانه‌ها (کارگاه آموزشی ۲)

- پنج‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه، ساعت ۹ تا ۱۲
سخنرانی عمومی با عنوان بحران و رسانه‌ها با شرکت نهادهای مربوط به بحران

- شنبه ۳۰ بهمن‌ماه، ساعت ۹ تا ۱۴
سمینار یک روزه با موضوع «نقش رسانه‌ها در بحران»‌ با حضور ۱۰ سخنران در حوزه رسانه‌ها از جمله دکتر گالووی

جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر، علاقمندان می‌توانند با دفتر گروه ارتباطات دانشکده صداوسیما با شماره ۲۲۰۱۴۶۴۰ تماس بگیرند.

گوگل به هر شخصی که «کروم» را هک کند ۲۰ هزار دلار جایزه می‌دهد

Posted: 09 Feb 2011 07:40 AM PST

گوگل مدعی شد مرورگر اینترنتی کروم غیر قابل هک است و هر فردی که بتواند این مرورگر را هک کند، 20 هزار دلار به همراه یک نوت بوک جایزه خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، قرار است ماه آینده هم‌زمان با یک کنفرانس امنیت رایانه‌یی در شهر ونکوور کانادا، هکرهای مدعی تلاش کنند تا مرورگر اینترنتی کروم را هک کنند.

این نخستین باری است که گوگل برای اثبات امنیت محصولات خود چنین رقم کلانی را به‌عنوان جایزه برای اهدا به هکرها تعیین می‌کند.

پیش از این نیز گوگل چندین بار هکرهای سراسر جهان را برای حمله به محصولات رایانه خود به رقابت کشانده بود.

گوگل اعلام کرد علاوه بر جایزه‌ی نقدی 20 هزار دلاری هکری که بتواند به مرورگر اینترنت کروم نفوذ کند، یک نت‌بوک جایزه خواهد گرفت.

سه راننده اتوبوس کانادایی به اتهام استفاده از تلفن همراه حین رانندگی اخراج شدند

Posted: 09 Feb 2011 07:40 AM PST

دپارتمان حمل و نقل عمومی کانادا در گزارشی از اخراج سه راننده اتوبوس به دلیل ارسال پیام و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دپارتمان حمل و نقل عمومی کانادا در بیانیه‌ای یادآور شد که این سه راننده اتوبوس به دلیل تخطی از قانون و ارسال پیام کوتاه و صحبت کردن با تلفن همراه به هنگام رانندگی جان مسافران را به مخاطره انداخته و به همین دلیل مستحق اخراج هستند.

به گزارش ایسنا، این مقام مسئول در ادامه به خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، خاطر نشان کرد: این سه راننده اتوبوس هر کدام به بیش از پنج تا 10 مورد خلاف محکوم هستند که مهمترین آن‌ها ارسال پیام کوتاه و صحبت کردن با تلفن همراه است، به طوری که تمامی این اتهامات توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی این کشور ضبط شده است.

خبرگزاری فرانسه حضور اینترنتی خود را افزایش می‌دهد

Posted: 09 Feb 2011 07:40 AM PST

خبرگزاری فرانسه درصدد است از طریق افزایش حضور خود در اینترنت و راه‌اندازی یک وب سایت خبری جدید و هم‌چنین ارسال خبر به پلت فرم‌هایی مانند آی‌پد، وجهه برند خود را ارتقاء بخشد.

به گزارش ایسنا، امانائول هوگ - مدیر اجرایی خبرگزاری فرانسه - اظهار کرد: برند ما نیازمند توسعه از طریق استفاده از مدل‌های رشد یافته جدیدی مانند آی‌پد، آیفون و اینترنت است.

وی افزود: برای رقابت با آسوشیتدپرس و خبرگزاری رویترز ما باید از این راهکارها استفاده کنیم. هیات مدیره خبرگزاری فرانسه طی هفته آتی به بررسی چگونگی افزایش حضور این خبرگزاری در اینترنت می‌پردازد.

هوگ خاطر نشان کرد: سه برابر کردن تولیدات ویدیویی این خبرگزاری طی دو سال آینده یکی از برنامه‌های اصلی ماست. هم‌اکنون خبرگزاری فرانسه ماهانه نزدیک به یک هزار ویدئو به هفت زبان مختلف تولید می‌کند.

وی افزود: راه‌اندازی یک سرویس عربی‌زبان یکی دیگر از اولویت‌های ماست؛ بازارهای رسانه‌یی هند و برزیل که رشد پر سرعتی داشته‌اند یکی از حوز‌ه‌های مهم برای خبرگزاری فرانسه محسوب می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه هم‌اکنون دارای دو هزار و 900 کارمند و خبرنگار در سراسر جهان است که اخبار جهان را 24 ساعته و با شش زبان ارایه می‌کند.

راه‌هایی برای حفظ امنیت اعضای خانواده در اینترنت: ۱۰ توصیه جدی

Posted: 09 Feb 2011 07:40 AM PST

میلیونها خانواده هر روزه از اینترنت برای یادگیری، تحقیق، خرید، انجام امور بانکی، به اشتراک گذاری تصاویر، بازی، دانلود فیلم و موسیقی، ارتباط با دوستان، ملاقات افراد جدید و ... استفاده می کنند که برای حفظ امنیت در این محیط دانستن اصول اولیه محافظت ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، با ورود اعضای خانواده به دنیای آنلاین، صرفنظر از سن آنها باید آموزشهایی در مورد امنیت فضای سایبر به آنها داده شود چرا که آمارها نشان می دهد هکرها هر 39 ثانیه از طریق اینترنت به کامپیوترهای افراد حمله می کنند . همچنین بیش از دویست هزار ویروس کامپیوتری تاکنون شناخته شده که این تعداد هر روز در حال افزایش است و یک سوم سایتهای اینترنتی نیز در تسخیر مسائل غیراخلاقی است.
طبق بررسی های صورت گرفته جرائم اینترنتی از سال 2007 تا 2008 نیز حدود 33 درصد افزایش داشته اند و در سال 2008 حدود 9.9 میلیون آمریکایی قربانی سرقت یا جعل هویت قرار گرفته اند.

اما در کشور ما با توجه به جدید بودن بحث استفاده از ابزار الکترونیکی برای امور روزمره و عدم شناخت کافی از جرائم رایانه ای، اهمیت دانستن اصول اولیه محافظت در فضای سایبر امری است که به شدت احساس می شود.

گفته شده است که به دلیل نبود آموزشهای مدون به کاربران رایانه ای حدود 50 تا 60 درصد سیستم ها در ایران در خطر جاسوسی الکترونیک هستند.

ضرورت حفظ امنیت اعضای خانواده در اینترنت

شرکتهایی که در زمینه تولید ابزارهای فیلترینگ برای کنترل دسترسی کودکان به اینترنت فعالیت می‌کند، در گزارشهای خود اعلام کرده اند که بیش از یک ‌سوم اینترنت را سایت‌های غیراخلاقی تشکیل می‌دهند که می‌توانند آسیبهای فراوانی به کودکان و حتی بزرگسالان وارد کنند.

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعات مشخص شده که از کل اینترنت بیش از 37 درصد سایت‌ها با موضوعات غیراخلاقی فعالیت می‌کنند. تعداد سایت‌های اینترنتی ارائه دهنده خدمات بازی‌های آنلاین طی یک سال گذشته 212 درصد افزایش یافته و سایت‌های حاوی بخش‌های خشونت‌آمیز 10 درصد بیشتر شده که این امر هشداری برای استفاده بدون کنترل کودکان از اینترنت است.

بر این اساس و با وجودی که آگاهی کودکان و نوجوانان برای دسترسی آسان به این سایت‌ها روز به روز افزایش می یابد، لزوم دقت و کنترل خانواده ها برای کاهش ورود به این سایت‌های اینترنتی توسط کودکان ضروری خواهد بود.

توصیه هایی برای جلوگیری از تهدیدات سایبری

به گزارش مهر، از آنجایی که دانستن اصول اولیه محافظت در فضای سایبر امری ضروری به نظر می رسد رعایت نکاتی در این باره به تمامی خانواده ها توصیه می شود:

1. به محل قرار دادن کامپیوتر در خانه دقت کنیم

در خانه ای که کودکان و نوجوانان در آن زندگی می کنند، محل قرار گرفتن کامپیوتر خانواده بسیار مهم است. بنابراین بهتر است که کامپیوتر خانوادگی در محلی از خانه قرارگیرد که محل رفت و آمد زیاد اعضای خانواده باشد و تعداد ساعاتی که بچه ها با این کامپیوتر کار می کنند نیز محدود باشد. بهتر است والدین اطمینان حاصل کنند که سیستمشان دارای نرم افزار امنیتی حاوی ابزارهای کنترلی والدین باشد.

2. کارکردن تیمی برای مشخص کردن محدودیت ها

خانواده ها باید دقیقا در مورد اینکه چه چیزهایی مناسب یا نامناسب است تصمیم گیری کرده و در این کار فرزندان خود را مشارکت دهند. برای این کار باید مواردی چون انواع وب سایتهای مناسب، اتاق های چت و روم هایی که برای مشارکت مناسب هستند توجه کنند. همچنین از اتاقهای چت نظارت شده استفاده شود و این اطمینان حاصل شود که به غیر از این موارد فرزندان از دیگر اتاقهای چت استفاده نکنند چرا که این اتاقهای چت می توانند حاوی موضوعات نامناسبی برای افراد جوان باشند. خانواده ها همچنین باید انواع چیزهایی که فرزندان می توانند به صورت آنلاین در مورد آن بحث کنند را مشخص کنند.

3. در خانه در مورد قوانین کامپیوتر خانگی توافق شود

برای توافق بر سر استفاده از کامپیوتر خانگی بهتر است که برخی قوانین در این رابطه وضع شود. هرگز کلمه عبور خود را فاش نکنید. هرگز شماره تلفن یا آدرس خود را افشا نکنید. هرگز اطلاعاتی را که هویت شما را آشکار می کند ارسال نکنید و هرگز تصاویر نامناسب یا تصاویری که هویت شما را افشا می کند ارسال نکنید.

همچنین براساس این قوانین هیچ گونه اطلاعاتی را با غریبه هایی که به صورت آنلاین ملاقات می کنید به اشتراک نگذارید. هرگز با غریبه هایی که به صورت آنلاین آشنا شده اید، قرار ملاقات نگذارید و هرگز ضمایم ایمیلهای ارسال شده از طرف غریبه ها را باز نکنید. بهتر است این قوانین به اطلاع همه اعضای خانواده رسانده شود.

4. نصب نرم افزارهای امنیتی روی سیستم

خانواده ها باید اطمینان حاصل کنند که نرم افزار امنیتی مستحکمی دارند که سیستمشان را در برابر ویروسها، هکرها و جاسوس افزارها محافظت می کند. این نرم افزار امنیتی همچنین باید محتوا، تصاویر و وب سایتهای خطرناک را فیلتر کند. این نرم افزار باید مرتب به روزرسانی شود چرا که هر روزه تهدیدات جدیدی متولد می شوند که به روزرسانی خودکار نرم افزارهای امنیتی بسیار می تواند در این زمینه موثر واقع شود.

5. از ابزارهای کنترلی و نظارتی والدین استفاده شود

تمامی نرم افزارهای امنیتی مهم و پرکاربرد، ابزارهای نظارتی و کنترلی ویژه والدین ارائه می دهند. برای یاد گرفتن نحوه کار با این ابزارها باید زمان گذاشت و از گزینه هایی که موضوعات و محتوای نامناسب را فیلتر و مسدود می کنند استفاده کرد.

برخی تولید کنندگان نرم افزارهای امنیتی علاوه بر قرار دادن ویژگی های نظارتی در این نرم افزارها، نرم افزار خاصی نیز ویژه نظارت والدین بر فعالیت های آنلاین فرزندان خود عرضه کرده اند. برای مثال شورای عالی اطلاع رسانی نیز نرم افزار فیلترینگ خانگی را عرضه کرده که به صورت رایگان از طریق پرتال این شورا قابل دسترسی است.

این نرم افزارها فرزندان خانواده را از دسترسی به محتوای نامناسب، خطرات شبکه های اجتماعی، افراد غریبه و سایر تهدیدات آنلاین بر حذر می دارند. البته این ابزارها دارای محدودیتهای خاص خود نیز هستند و بهتر است والدین خود، شخصا به نظارت بر کار فرزندانشان در اینترنت بپردازند.

6. افراد آنلاین، غریبه هستند

هر کسی که آنلاین می شود باید این نکته را به خاطر بسپارد که صرفنظر از اینکه دوستان آنلاین را چند دفعه به صورت آنلاین ملاقات کرده و صرف نظر از اینکه چه مدت با این افراد چت کرده و صرف نظر از اینکه چقدر آنها را می شناسد، افرادی که به صورت آنلاین ملاقات کرده افرادی غریبه هستند و دروغ گفتن در مورد هویت شخصی برای فرد آنلاین کاری بسیار ساده است. همچنین کودکان و نوجوانان باید بدانند که فردی که وانمود می کند هم سن آنهاست، می تواند 40 ساله باشد.

با وجودی که وب سایت های شبکه های اجتماعی می تواند راه ایده آلی برای ملاقات افراد جدید به صورت آنلاین باشد به خانواده ها توصیه می شود وارد این سایتها شده و پروفایل فرزندان خود را چک کنند تا اطمینان حاصل کنند که مکالمات نامناسبی رخ نداده باشد و تصاویر غیرقابل قبولی ارسال نشده باشد.

والدین باید مکالمات آنلاین فرزندان خود را بررسی کنند تا مطمئن شوند در معرض خطر افراد خطرناک قرار ندارند.

7. انتخاب کلمات عبور قوی

برای ایجاد کلمات عبور قوی که به راحتی کشف نشوند، باید کلمه عبور شما حداقل 8 کاراکتر داشته باشد و ترکیبی از حروف، ارقام و نشانه ها باشد. کلمات عبور باید در فواصل زمانی معین تغییر کنند تا احتمال سوء استفاده از یک کلمه عبور در طول زمان کاهش یابد. همچنین رعایت این نکته نیز الزامی است که کلمه عبور خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

8. چک کردن نرم افزار امنیتی سیستم

کاربران باید نرم افزار امنیتی خود را باز کرده و اطمینان حاصل کنند که سه ویژگی آنتی ویروس، ابزار ضدجاسوسی و فایروال را دارا است. این هسته های محافظتی باید با ابزار ضد هرزنامه و نرم افزار جستجوی امن نیز تقویت شوند.

ایده بسیار خوبی است که خانواده ها یک مجموعه امنیتی برروی کامپیوتر خانوادگی خود داشته باشند که شامل ابزارهای کنترلی والدین و ابزارهای جلوگیری از سرقت هویت نیز باشد.

9. با کودکان خود صحبت کنیم

والدین باید مراقب باشند که فرزندانشان با افراد هم سن و سال خود در اینترنت ارتباط برقرار نکنند. به همین علت به والدین توصیه می شود که برای فرزندان کوچک خود در مورد کامپیوتر، اینترنت و اهمیت حفظ امنیت در اینترنت توضیح داده و نحوه نفوذ هکرها به کامپیوتر آنها و از کار انداختن سیستم را برای آنها شرح دهند.

والدین باید برای فرزندان در مورد اهمیت عدم افشای اطلاعات شخصی در اینترنت کاملا توضیح دهند و بگویند که نباید در مورد محل زندگی یا مدرسه خود برای دیگران توضیح دهند.

از کودکانمان بخواهیم که فرمهای آنلاین را بدون حضور ما پر نکنند و برای جستجو، موتورهای جستجوی ویژه کودکان مانند Yahoo! Kids را به آنها معرفی کنیم. برای فرزندان بزرگتر نیز در مورد ویروسها، جاسوس افزارها و هکرها و نحوه کار آنها شرح داده و به آنها بگوییم که سرقت هویت چگونه اتفاق می افتد. برای آنها توضیح دهیم که هر اتفاقی بر روی کامپیوتر می افتد توسط شما قابل بررسی و ردیابی است. به آنها اطمینان دهیم که در صورت وقوع هر اتفاقی به آنها کمک خواهیم کرد و نحوه مسدود کردن کاربران مزاحم را به آنها یاد دهیم.

10. آگاهیمان را افزایش دهیم

هر چه بیشتر بدانیم از امنیت بیشتری برخوردار خواهیم بود. برای این منظور به اخبار امنیتی و به روز رسانی های امنیتی توجه کرده و مقالات ساده امنیتی را مطالعه کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر