۱۳۸۹ بهمن ۲۲, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


عاشق شدن در فیس‏بوک، خواستگاری با پیام توییتر

Posted: 11 Feb 2011 11:33 AM PST

محمد مهدی مولایی - دو سال پیش وقتی مایکل تصمیم گرفت با لزلی ازدواج کند، برای طرح پیشنهادِ ازدواج، ایده جدیدی به ذهنش رسید. او پیشنهاد خود را از طریق نمایش دادن یک تابلو در مسیر دید دوربین‌های سرویس گوگل استریت عملی کرد. روی تابلو نوشته شده بود «لزلی با من ازدواج کن!». او تابلو به‌دست در مسیر حرکت دوربین ایستاد تا تصویرش در سرویس گوگل و نامش در تاریخ رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان یک «اولین» ثبت شود. مایکل این حرکت خود را «پیشنهاد ۲» نامید که اشاره به مفهوم «وب ۲» دارد.


مایکل فقط یکی از برگزیدگان نظرسنجی انتخاب رمانتیک‌ترین لحظه ایجاد شده در رسانه‌های اجتماعی است. وب‏سایت مَشِبِل (mashable) چندی پیش از مخاطبان خود خواسته بود رمانتیک‏ترین چیزی که در تعاملات میان کاربران در رسانه‏های اجتماعی دیده‏اند را نام ببرند. با نظر کاربران، ۱۰ لحظه برتر خلق شده توسط کاربران رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان رومانتیک‌ترین‌ها انتخاب شدند. به‌جز مایکل، طرح پیشنهاد ازدواج یکی از کاربران توییتر به کاربر دیگر از طریق توییت کردن (ارسال پیام توییتر)، طرح پیشنهاد ازدواج از طریق انتشار فایل ویدئویی و استفاده از انواع دیگر رسانه‌های اجتماعی، موارد برگزیده دیگر بودند.

رسانه‌های اجتماعی به وب‌سایت‌های نسل جدید فضای مجازی گفته می‌شود که در آنها کاربران نقش کلیدی دارند. این وب‌سایت‌های جدید در دوره «وب ۲» متولد شده‌اند که تعاملات بین کاربران قرار است حرف اول را بزند. اما عنوان رسانه نباید این تصور را به‌وجود بیاورد که این وب‌سایت‌ها صرفا انتقال‌دهنده‌های پیام به‌شکلی جدید هستند. رسانه‌های اجتماعی به‏خصوص برخی گونه‌های آن از جمله شبکه‌های اجتماعی را باید فضای جدیدی برای زیستن دانست. این رسانه‌ها دنیای جدیدی در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند که به‌تدریج جای خود را در زندگی تعداد بیشتری از آدم‌ها باز می‌کند. حداقل برای تعدادی از کاربران، بخش قابل توجهی از زندگی روزمره در این‌گونه وب‌سایت‌ها و محیط‌های مجازی می‌گذرد. این تعاملات دنیای مجازی، دنیای فیزیکی کاربران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و اثرات آن در سراسر لحظه‌های زندگی آنها امتداد پیدا می‌کند. عرصه‌های مختلف زندگی روزمره در رسانه‌های اجتماعی، با توجه به ویژگی‌های این محیط جدید، دستخوش تغییراتی شده است. از جمله این عرصه‌های تعاملات انسانی، روابط عاطفی است که در فضای مجازی قواعد متفاوتی پیدا کرده است.

از چت‏روم‏ها تا شبکه‏های اجتماعی

نخستین عرصه‏های فضای مجازی که امکان شکل‏گیری جماعت‏های اینترنتی و تعامل دوسویه کاربران را فراهم کردند، چت‏روم‏ها، فروم‏ها و گروه‏های ایمیلی بودند که می‏توان آن‏ها را نسل اول رسانه‏های اجتماعی دانست. جو غالب بر این فضاها به‏گونه‏ای بود که کاربران بیشتر با نام‏های مستعار در آن‏ها حضور پیدا می‏کردند. روابطی که در این فضاها شکل می‏گرفتند نیز اغلب همراه با ابهام‏های بسیاری بودند. بسیار پیش می‏آمد که شخصی هویتی بر خلاف آنچه که دارد، از خود نشان دهد. امکانات محدود نرم‏افزاری این فضاها و ساختار شبکه‏ای مبتنی بر تعامل کاربران بی‏شناسنامه، امکان دروغ‏گویی در خصوص جنسیت، سن، شغل، محل سکونت و وضعیت اقتصادی را فراهم کرده بود. این شرایط امکان سوء استفاده کاربران فرصت‏طلب را فراهم می‏آورد و آسیب‏های متفاوتی را برای برخی از کاربران ایجاد می‏کرد. روابط عاطفی شکل‏گرفته از طریق این فضاها نیز اغلب و نه به‏طور مطلق، شکننده‏تر و ناپایدارتر از روابط شکل گرفته خارج از فضای مجازی بودند.

اما فضای تعامل جدیدتری که در نسل دوم رسانه‏های اجتماعی و از جمله با شبکه‏های اجتماعی شکل گرفته، متفاوت از قبل است. اگر در چت‏روم‏ها کنجکاوی برای آشنایی با افراد غریبه و ناشناس در بین کاربران، خواستی فراگیر بود، در شبکه‏های اجتماعی اغلب کاربران در اضافه کردن افراد ناشناس به لیست دوستان‏شان با احتیاط عمل می‏کنند. بدین ترتیب روابط آنلاین از مرحله تعامل در شبکه‏ی افراد با شناسه‏های مجازی به مرحله تعامل آنلاین با آدم‏های با شناسنامه‏های حقیقی در دنیای فیزیکی گذر کرده است. در شبکه‏های اجتماعی اغلب کاربران، افراد حاضر در لیست دوستان‏شان را یا مستقیما و یا با واسطه و از طریق دوستان مشترک می‏شناسند. اضافه کردن فرد جدید به لیست حتی اگر در شبکه‏ی دوستان هم نباشد، اغلب بی‏حساب و کتاب صورت نمی‏گیرد و مبتنی بر کنجکاوی خام نیست. در این شبکه‏ها پروفایل‏های اعضا اغلب اطلاعاتی در مورد مشخصات فردی و علایق و شبکه‏ی روابط آنها ارائه می‏دهد و همین عاملی برای رسیدن به شناخت ابتدایی است.

اگر در نسل اول رسانه‏های اجتماعی شامل چت‏روم‏ها و فروم‏ها بیشتر آی.دی‏.های ناشناس با یکدیگر در ارتباط بودند، در نسل دوم رسانه‏های اجتماعی پروفایل‏های آشنا در تعامل با هم هستند. از این روی روابط و دوستی‏های برآمده از شبکه‏های اجتماعی ماهیتی متفاوت با چت‏روم‏ها دارد. شبکه‏های اجتماعی با افراد شناسنامه‏دار در حالی رشد پیدا می‏کنند که چت‏روم‏ها، فروم‏ها و برخی از شبکه‏های جدیدتر که کاربران آن‏ها آی.دی‏های ناشناس هستند، همچنان به فعالیت خود ادامه می‏دهند و مخاطبان خاص خود را دارند. پس مسئله اصلی در نسل اخیر رسانه‏های اجتماعی، برخلاف گذشته، هویت ناشناس اغلب کاربران نیست و مسئله‏های تازه‏ای در این فضای جدید مطرح است.


فیس‏بوک و پیچیده‏سازی روابط

تصور ساده‏انگارانه‏ای است که شبکه‏های اجتماعی را تنها ابزارها و محیط‏های تازه‏ای برای تعاملات روزمره تلقی کنیم که در کنار محیط‏های فیزیکی سابق قرار می‏گیرند تا صرفا امکان جدیدی برای برقراری رابطه باشند. این شبکه‏ها با فراهم آوردن امکان‏های نرم‏افزاری پیشرفته، دنیای جدیدی ایجاد کرده‏اند که قواعد خاص خودش را دارد. مثلا پرطرفدارترین شبکه اجتماعی دنیا یعنی فیس‏بوک در حال شکل‏دهی به نظام جدیدی در عرصه روابط عاطفی است. اگر در گذشته افراد در مورد وضعیت تاهل‏شان به مجرد/متاهل/مطلقه و شاید دو-سه مورد دیگر تقسیم می‌شدند، حالا در فیس‌بوک با لیست بلندبالایی از انواع حالت‌های مختلف برای مشخص کردن وضعیت‌شان مواجه هستند. در فیس‌بوک، هر کاربر می‌تواند در پروفایلش وضعیت رابطه‌اش را از یک لیست ۹ حالته مشخص کند: «مجرد، متاهل، نامزد کرده، مطلقه، جدا شده ولی متاهل، بیوه، در رابطه‏، در رابطه‌ آزاد، در رابطه‌ای پیچیده». هر چند کاربران می‌توانند هیچ کدام از این گزینه‌ها را انتخاب نکنند، اما آمارها نشان می‌دهد ۶۰ درصد فیس‌بوکی‌ها خودشان را در قالب یکی از این گزینه‌ها به کاربران دیگر معرفی کرده‌اند. این گونه‌های جدید از رابطه، فراتر از یک گزینه پروفایل فیس‌بوک، وضعیت شخص در زندگی را مشخص می‌کند. این دسته‌بندی فیس‌بوکی علاوه بر اینکه بین اعضای این سایت به‌عنوان گونه‌های جدید رابطه عاطفی تثبیت می‌شود، به تدریج از طریق شبکه دوستان غیرمجازی اعضا به دنیای فیزیکی نیز کشیده می‌شود و ممکن است به بخشی از نظام غالب روابط عاطفی در جامعه تبدیل شود.

در نتیجه از نگاه فیس‌بوکی، وضعیت رابطه عاطفی آدم‌ها ۹ حالت متفاوت دارد. این حالت‌ها هرچند وقت یک‌بار به‌روز می‌شوند و معمولا به تعداد آنها اضافه می‌شود. چند سال پیش این تعداد کم‌تر بود و به‌تدریج و احتمالا با در نظر گرفتن خواست کاربران به شکل‌ فعلی رسید. طبیعی است که فیس‌بوک در ارائه آمارهای مربوط به وضعیت کاربرانش، آنها را در این دسته‌بندی لحاظ کند و از مبنای شکل‌های جدید رابطه فیس‌بوکی استفاده کند. مثلا پس از روز ولنتاین سال گذشته میلادی، فیس‌بوک گزارشی درباره ارتباط وضعیت رابطه عاطفی با احساس خوشحالی منتشر کرد. فیس‌بوک از تحلیل کلمات مثبت و منفی که کاربران در پیغام‌های‌شان به‌کار برده بودند، میزان خوشحالی آنها را سنجیده بود و در ارتباط با وضعیت رابطه‌شان قرار داده بود. نتایج نشان می‌داد که کسانی که «در رابطه» قرار دارند، خوشحال‌تر از افراد ازدواج‌کرده و نامزده‌کرده‏اند. از طرف دیگر افرادی که «در رابطه‌ای پیچیده» و «در رابطه‌‌ای آزاد» قرار دارند از افراد مجرد کمتر خوشحالند. اما مهم‌ترین نتیجه تحلیل این بود که افرادی که وضعیت رابطه‌شان را مشخص نکرده‌اند، «ناراحت‌ترین» کاربران هستند. قاعدتا از این تحلیل فیس‌بوکی باید این نتیجه را گرفت که برای خوشحال بودن باید وارد بازی فیس‌بوکی شد و خود را در قالب یکی از جایگاه‌های ۹‌گانه فیس‌بوکی تعریف کرد.

اما اثرات این امکان ساده فیس‌بوک، یعنی مشخص کردن وضعیت رابطه عاطفی، بسیار فراتر از این‌هاست. ظاهرا توجه و حساسیت به وضعیت رابطه مشخص شده در فیس‌بوک، برای کاربران این سایت اهمیت قابل توجهی دارد و بر روابط اعضا با یکدیگر تاثیرگذار است. شاهد این ادعا نیز خبرهای عجیبی است که گاه به بخش حوادث رسانه‌ها راه پیدا می‌کند و البته آمارها و نتایج پژوهش‌هایی است که بر روی کاربران این شبکه اجتماعی انجام شده است.

خبرهایی مانند اینکه «دامادی در لحظه بله گفتن عروس، در میانه مراسم ازدواج، وضعیت رابطه‌اش در فیس‌بوک را به‌روز کرد و به متاهل تغییر داد» یا «شوهری زنش را به‌خاطر اینکه در پروفایل فیس‌بوک گزینه مجرد را انتخاب کرده بود، به قتل رساند»، این‌روزها در بخش حوادث رسانه‌ها زیاد دیده می‌شود. فیس‌بوک حالا پای ثابت بخش حوادث رسانه‌‌های زرد است و به سوژه‌ای جذاب برای روزنامه‌نگاران جنجال‌ساز تبدیل شده است. اما دنیای روابط فیس‌بوکی علاوه بر روزنامه‌نگاران جنجال‌ساز، سوژه‌ی مناسبی برای پژوهشگران آمارساز نیز محسوب می‏شود.




روابط آنلاین و پژوهش‌های آنلاین

همزمان با فراگیر شدن استفاده از رسانه‌های اجتماعی و گسترش روابط آنلاین، توجه پژوهشگران نیز به این عرصه جدید تعاملات انسانی بیشتر جلب شده است. تعداد پژوهش‌هایی که کاربران انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی و جنبه‌های مختلف فعالیت‌های آنها را موضوع تحقیق قرار داده‌اند رو به افزایش است. رابطه این فضاهای مجازی جدید با روابط عاطفی یکی از جنبه‌های مورد توجه این پژوهش‌هاست. شبکه‌های اجتماعی که فضایی برای زندگی مجازی کاربران فراهم آورده‌اند، از جنبه‌های مختلف بر روابط عاطفی کاربران‌شان تاثیر می‌گذارند. این شبکه‌ها از سویی می‌توانند فضایی برای آشنایی‌های جدید باشند، ممکن است آشنایی‌های قبلی را تضعیف/تقویت کنند و همچنین گاهی عامل به‌هم خوردن رابطه‌ای قدیمی می‌شوند. هر یک از این جنبه‌ها موضوع پژوهش‌های فراوانی قرار گرفته که اغلب از سوی روان‌شناسان و جامعه‌شناسان صورت می‌گیرد و نتایج آن به‌صورت آمارهایی منتشر می‌شود که نشان از بروز تغییراتی در این عرصه است. به چند نمونه جدید از این آمارها نگاهی می‌اندازیم.

مجله سِوِن‌تین (Seventeen) تحقیقی انجام داده که نتایج آن نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی و به ویژه فیس‌بوک نحوه پیدایش روابط عاشقانه را متحول کرده‌اند. ۱۰ هزار نوجوان ۱۶ تا ۲۱ ساله درباره روابط عاطفی‌شان در فضای مجازی مورد پرسش‌ قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهد وضعیت رابطه در فیس‌بوک برای دختران و پسران نوجوان اهمیت قابل توجهی دارد و البته برای دختران مهم‌تر است. تنها حدود ۲۷ درصد پاسخ‌گویان گفته‌اند پس از به‌هم‌خوردن یک رابطه، دوستان سابق‌شان را از لیست خارج می‌کنند و یا نوشته‌های آنها را پنهان می‌کنند. جالب آنجاست که ۷۳ درصد باقی‌مانده حتی پس از به‌هم‌خوردن یک رابطه، طرف مقابل را در لیست دوستان‌شان نگه می‌دارند.

گزارش دیگری به نقل از وکلای امریکایی مدعی شده حدود یک‌پنجم دادخواست‌های طلاق آنلاین در این کشور با فیس‌بوک مرتبط است. تعاملات فیس‌بوکی، شامل اطلاعات به‌اشتراک‌گذاشته‌شده، پیام‌های رد و بدل شده، عکس‌های منتشر شده و سایر موارد این‌چنینی باعث بروز حساسیت‌هایی بین زوج‌ها می‌شود که بخشی از آن به دادخواست طلاق منجر شده است. ظاهرا برای زوج‌های مشکوک و حساس، پروفایل‌های فیس‌بوک به محلی برای تجسس آنلاین تبدیل شده است.



دنیای جدید ناشناخته و هراس اخلاقی

برخی رسانه‏ها با ایجاد «هراس اخلاقی» (Moral Panic) در مورد حضور کاربران به‏خصوص نوجوانان در فضای مجازی، پیامد‏های اغراق‏آمیزی را درباره فعالیت آنها به تصویر می‏کشند. عددهای تولید شده در پژوهش‌های آمارسازانِ روان‌شناس و جامعه‌شناس بهترین خوراک را برای این رسانه‌ها فراهم می‌کند. این رسانه‌ها، بخش‌هایی از این آمارها را که بیشترین تضاد با نظام روابط اجتماعی موجود دارد، برجسته‌ می‌کنند و مخاطب عام را با نگاه هراس‌آلود خودشان همراه می‏سازند. این جنجال‌سازی‌ها اغلب مانع از رسیدن به شناخت نزدیک به واقعیت این فضاهای جدید می‌شود.

به تحقیق‌ها و پژوهش‌های این‌چنینی که بر آمار و ارقام متکی هستند، پژوهش‌های «کمی» گفته می‌شود. این پژوهش‌ها تلاش می‌کنند با خلاصه کردن رفتارها و تعاملات انسانی در آمار و ارقام و درصدها، شناختی سریع‌الفهم از فضای زیست مجازی ارائه دهند. اما بسنده کردن به این پژوهش‌های عددمحور نمی‌تواند به شناختی دقیق و نزدیک به واقعیت از این حوزه منجر شود. تغییر روابط عاطفی در فضای مجازی، مانند دیگر تغییرات این حوزه بسیار پیچیده‌تر از این است که بتوان آن‌را در چند عدد و رقم خلاصه کرد.

در مقابل این پژوهش‌های «کمی»، تحقیقات «کیفی» قرار می‌گیرند که تلاش می‌کنند نگاه متفاوتی به موضوع مورد مطالعه داشته باشند. برای مطالعه بهتر تغییرات روابط عاطفی در رسانه‌های اجتماعی، نگاه مناسب‌تر استفاده از این نوع پژوهش‌هاست که با استفاده از گفت‌وگو‌های مفصل با کاربران فضای مجازی و مشاهده طولانی مدت روابط آنلاین، تلاش می‏کنند به شناخت برسد. شاید اشاره به نتیجه یک نمونه از پژوهش‌های کیفی درباره کاربران شبکه‌های اجتماعی، اهمیت این نوع مطالعات را بیشتر نشان دهد.

این‌روزها بسیار گفته می‏شود نسل جدید که در بین صاحب‏نظران رسانه‏های مجازی به نسل مای.‏اسپیس (به دلیل استفاده گسترده نوجوانان غربی از شبکه اجتماعی مای.اسپیس) معروف شده‏اند، نسل بی‏شرم و حیایی هستند که دیگر حریم خصوصی برای آنها معنایی ندارد. مسئله «حریم خصوصی» در شبکه‌های اجتماعی از جمله اصلی‌ترین چالش‌های این فضاهای جدید است که رسانه‌ها در چند سال اخیر بسیار به آن پرداخته‌اند. نتیجه یک پژوهش که در آن با تعدادی از کاربران نوجوان شبکه‌های اجتماعی گفت‌وگوهای مفصلی انجام شده نشان می‌دهد، برخلاف تصور عامیانه که اغلب رسانه‌ها با استناد به برخی شواهد ناقص و آمار و ارقام پراکنده به آن دامن می‌زنند، مسئله حریم خصوصی برای نسل جدید بی‌معنی نیست، بلکه معنای آن در مقایسه با گذشته تغییر کرده است. این نوجوانان گفته‌اند همان‌قدر که علاقه دارند مسائل شخصی‌شان را با طیفی از دوستان نزدیک‌شان به‌اشتراک بگذارند، نمی‌خواهند این مسائل توسط والدین‌شان و برخی غریبه‏ها دیده شود. به‌تعبیری می‌توان گفت حریم خصوصی برای کاربران نوجوان شبکه‌های اجتماعی بی‌معنی نشده است، بلکه دایره آن گسترش پیدا کرده است.

به‌همین ترتیب سایر جنبه‌های روابط انسانی در شبکه‌های اجتماعی باید با پژوهش‌های عمیق و کیفی مطالعه شوند. تنها با استفاده از این روش‌هاست که می‌توان به دنیای کاربران فضای مجازی نزدیک شد و برای رفتارهای به‌ظاهر عجیبی مانند نحوه خواستگاری کردن مایکل توضیحی قابل قبول پیدا کرد.

منتشر شده در مجله دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره ۹۷

عرضه مرورگرهای اینترنتی فایرفاکس ۴,۵,۶,۷ تا پایان سال

Posted: 11 Feb 2011 11:24 AM PST

موزیلا اعلام کرد، تا پایان سال 2011 میلادی، مرورگرهای اینترنتی فایرفاکس4، 5، 6 و 7 به بازار عرضه خواهند شد.

به گزارش ایسنا، یکی از مقامات شرکت موزیلا اظهار داشت: ما موفق شده‌ایم بازار مرورگرهای اینترنتی را احیا کنیم و با عرضه مرورگر اینترنتی فایرفاکس در این بازار رقابت ایجاد نماییم.

وی افزود: ما قصد داریم با عرضه‌ی محصولات جدید موزیلا، جایگاه خود را در بازار رقابتی مرورگر اینترنتی حفظ کنیم.

قرار است تا پایان سال جاری میلادی نسخه‌های 4، 5، 6 و 7 مرورگر اینترنتی فایرفاکس عرضه شود.

اصلی‌ترین رقیبان فایرفاکس، مرورگروهای اینترنت اکسپلورر ساخت مایکروسافت و مرورگر گوگل کروم هستند.

تمایل استفاده از سیستم عامل‌های منابع باز توسط شرکت‌های آی.تی

Posted: 11 Feb 2011 11:24 AM PST

نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقاتی گارتنر از شرکتهای فعال در بخش فناوری اطلاعات در 11 کشور نشان می دهد که بیشتر این شرکتها ترجیح می دهند از سیستم عامل منابع باز استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، موسسه تحقیقاتی گارتنر با مصاحبه از 547 شرکت IT در 11 کشور بین ماههای جولای و آگوست 2010 نشان داد که بیش از یک پنجم این شرکتها (22 درصد) در تمام بخشهای خود از سیستم عامل منابع باز استفاده می کنند و 46 درصد نیز اظهار داشتند که در برخی از قسمتهای شرکت سیستم عامل منابع باز را به کار گرفته اند.

21 درصد از مصاحبه شوندگان در حال ارزیابی حمایت و یا ترک سیستم عاملهای دارای لیسانس مالک برای مثال سیستم عامل ویندوز هستند.

"لاری وارستر" تحلیلگر گارتنر توضیح داد: "یکی از نکات جالب توجه این تحقیق این است که جستجوی یافتن روشی برای کاهش هزینه ها به یکی از فاکتورهای مهم در ترویج سیستم عاملهای منابع باز تبدیل شده است. بسیاری از این پاسخ دهندگان، به نرم افزارهای منابع باز به عنوان سیستمی نگاه می کنند که خدمات را به صورت رایگان در اختیار آنها می گذارد."

به عبارت دیگر، مدیران این شرکتها معتقدند که این نوع از نرم افزارها می توانند یک مزیت رقابتی را برای آنها تضمین کند.

تقریبا یک سوم مصاحبه شوندگان (31 درصد) توضیح دادند که تصمیم گیری درباره استفاده از نرم افزارهای منابع باز بخشی از استراتژیهای IT شرکت است.

یکی از دلایل دیگر استفاده از این نرم افزارها امکان استفاده از "رمزگذاری" این سیستم عاملها است به طوری که شرکتها می توانند با استفاده از این رمزگذاری به راحتی برنامه های منابع باز را برای سازگار کردن آنها با نیازهای شرکت خود شخصی سازی کنند.

باب ایگوئو کارشناس گارتنر در این خصوص اظهار داشت: "سیستم عاملهای منابع باز برای تقویت سیستمهای موجود در شرکتها از طریق یکپارچه سازی و اتوماسیون و همراه با یک نرم افزار داخلی استفاده می شوند. به این ترتیب می توان امنیت و میزان اثربخشی تجارت را بهبود بخشید."

نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که در سالهای اخیر یک افزایش ثابت در استفاده از سیستم عاملهای منابع باز به ثبت رسیده است به طوریکه در پنج سال گذشته میزان استفاده از نرم افزارهای منابع باز تنها به بیش از 10 درصد رسیده بود.

براساس گزارش وال استریت ژورنال، این در حالی است که به گفته گارتنر در 18 ماه آینده رشد استفاده از این سیستم عاملها به 30 درصد خواهد رسید.

۲۹۵ زتابایت گنجایش کل جهان برای ذخیره اطلاعات

Posted: 11 Feb 2011 11:23 AM PST

محققان دانشگاه کالیفرنیا طی مطالعه ای جالب توجه دریافته اند که تمامی اطلاعاتی که انسان در حال حاضر قادر به جمع آوری و ذخیره سازی آنها است در حدود 295 اگزابایت یعنی حجمی برابر یک صدم حجم DNA برای ذخیره سازی اطلاعات است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در صورتی که تمامی حافظه های USB، سی دی ها، کارتهای اعتباری مبتنی بر تراشه، کاست‌های ویدئویی فرسوده و قدیمی، کتابهای کتابخانه ها و حتی لوح نوشته های قوم بابل را بر روی یکدیگر تلنبار کنید به چه چیز دست خواهید یافت؟ 295 اگزابایت گنجایش ذخیره سازی اطلاعات.

"مارتین هیلبرت" و "پریسیلا لوپز" محققان دانشگاه جنوب کالیفرنیا به تازگی این رقم را در قالب گزارشی درباره میزان حجم اطلاعاتی که انسان در حال حاضر قادر به جمع آوری آنها است محاسبه کرده اند.

این رقم بسیار عظیم است، یک اگزابایت برابر هزار پتابایت است و یک پتا بایت برابر است با هزار ترابایت و یک ترابایت حجمی است که این روزها بیشتر کاربران رایانه ای آن را در کیس رایانه خود در اختیار دارند.

البته این رقم در حال بزرگتر شدن نیز هست، بر اساس این مطالعه حجم ذخیره اطلاعات رایانه ای عمومی با سرعتی برابر 58 درصد در سال رو به افزایش است.

اما در این میان رقم بزرگتری نیز وجود دارد: میزان اطلاعاتی که در میان فضا ناپدید می شوند. محققان می گویند انسان در سال 2007 در حدود 1.9 زتابایت اطلاعات را از منابعی مانند برنامه های تلویزیونی و ماهواره های GPS به فضا فرستاده است، نکته جالب اینجا است که یک زتابایت برابر هزار اگزابایت است.

در حالی که انسان در حال حاضر انبوهی از سخت افزارهای ویژه ذخیره اطلاعات را در اختیار دارد، این مخازن ذخیره سازی در برابر آنچه طبیعت برای ذخیره اطلاعات در اختیار وی قرار داده بسیار ناچیز است.

بر اساس گزارش سی نت، در واقع حجم ذخیره سازی ابزارهای دست ساز بشر تنها قابلیت ذخیره سازی یک صدم اطلاعاتی را دارند که DNA انسان در خود ذخیره کرده است.

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی فاوا پایان ماه جاری است

Posted: 11 Feb 2011 11:23 AM PST

رئیس کارگروه رسانه جشنواره ملی فاوا گفت: خبرنگاران و فعالان رسانه های حوزه ICT تا پایان بهمن ماه جاری فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ملی فاوا ارسال کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید محمد حسین پور اظهار داشت: نخستین جشنواره ملی فاوا همزمان با روز جهانی ارتباطات در سال آینده و به منظور ارج نهادن به تلاش های فعالان حوزه فاوا به همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار خواهد شد.

وی افزود: کارگروه های تخصصی با موضوعات مختلفی در دبیرخانه این کارگروه تشکیل شده که کارگروه "رسانه " یکی از آن ها محسوب می شود.

وی ادامه داد: ارتقاء سطح کیفی و میزان اثرگذاری رسانه‌های فعال در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تقدیر از اصحاب رسانه از جمله اهداف مدنظر این کارگروه تخصصی محسوب می شود.

مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات تصریح کرد: "خبر "، "گزارش "، "مصاحبه "، "تیتر "، "مقاله "، "ترجمه "، "عکس و طرح " و " نقد " از جمله بخش‌های مورد ارزیابی در این کارگروه است.
سید محمد حسین پور در خصوص چگونگی و شرایط شرکت اصحاب رسانه در این جشنواره نیز گفت: کلیه روزنامه نگاران، نویسندگان و خبرنگاران حوزه ICT در نشریات چاپی، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و رسانه های تصویری می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی تأکید کرد: متقاضیان باید آثار منتشر شده خود در رسانه‌های مذکور را که از ابتدای مرداد ماه سال 88 تا ابتدای بهمن ماه سال جاری به رشته تحریر در آورده اند، به دبیرخانه دائمی جشنواره ملی فاوا ارسال کنند.

رئیس کارگروه رسانه جشنواره ملی فاوا با بیان این مطلب که تا کنون تعداد زیادی از آثار فعالان این حوزه به دبیرخانه ارسال شده است تصریح کرد: متقاضیان می توانند پس از ثبت نام الکترونیکی از طریق سایت جشنواره ملی فاوا به آدرس www.festfava.ir ، آثار خود را به صورت الکترونیکی و نسخه اسکن شده، به نشانی پست الکترونیکی festfava@ict.gov.ir ارسال کنند.

جدال هالیوود با وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری فایل ادامه دارد

Posted: 11 Feb 2011 11:23 AM PST

سایت به اشتراک گذاری فایل "هات‌فایل " تحت پیگرد قضایی استودیوهای فیلم سازی هالیوود قرار گرفته است.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، از جمله استودیوهایی که از این سایت به علت انتشار غیرقانونی فیلمهای سینمایی ساخت خود شکایت کرده اند می توان به Disney Enterprises Inc، Twentieth Century Fox Film Corp، Universal City Studios Productions، Columbia Pictures Industries ، Warner Bros Entertainment Inc اشاره کرد.
استودیوهای هالیوودی تاکنون بارها شکایاتی را علیه سایت های به اشتراک گذاری فایل و همین طور افراد و شرکت های سازنده نرم‌افزارهای به اشتراک گذاری تقدیم دادگاه کرده اند، اما این شکایات معمولاً چندان ثمربخش نبوده است. زیرا هزاران سایت و نرم افزار برای به اشتراک گذاری انواع فایل در اینترنت وجود دارد.

در بخشی از این شکایت آمده است: سایت هات فایل با دریافت حق اشتراک از کاربرانش سودهای کلانی را از سرقت فیلم هآی سینمایی و نقض کپی رایت به دست می آورد و از همین رو باید فعالیت آن متوقف شده و به استودیوهای فیلم سازی غرامت پرداخت کند.
سایت هات فایل که از دو سال پیش راه اندازی شده در این زمینه موضع گیری نکرده است.

انقلاب رسانه‌ای که مصر را بیدار کرد

Posted: 11 Feb 2011 11:23 AM PST

وال‌تر ایساکسون - آینده مبهم مصر و فردایی که هیچ کس نمی‌تواند برای این کشور متصور باشد، این بزرگ‌ترین کشور جهان عرب را در صدر اخبار قرار داده است: آیا ما در خیابان‌های قاهره، تهران ۱۹۷۹ را می‌بینیم یا پراگ ۱۹۸۹ را؟ آیا مصر در آستانه حکومت اسلامی قرار گرفته است یا تجربه دموکراسی غربی؟ حقیقت این است که ما پاسخ هیچ کدام از این پرسش‌ها را نمی‌دانیم. اما موج نامه‌های الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توی‌تر و ویدیوهای قرار گرفته بر روی یوتیوپ مرزهای مصر را رد کرده‌اند. این موج فعالیت‌های اینترنتی ما را به یاد نشریه‌های زیرزمینی در روزهای جنگ سرد در اتحاد جماهیر شوروی سابق می‌اندازد. تکنولوژی دیجیتال هیچ‌گاه تا این اندازه در تعیین خطوط سیاسی تاثیر گذار نبوده است. این بدعت گوتنبرگ بود که رسانه‌های چاپی در جریان اصلاحات پروتستان به کمک اروپا آمدند. دو دهه است که این انقلاب رسانه‌ای در حال شکل گرفتن است. در ۱۹۸۹، من برای تحقیق در خصوص امپراطوری اتحاد جماهیر شوروی و نوشتن مطلبی برای تایم در اروپای شرقی بودم. در هتلی اقامت داشتم که حجم مهمانان خارجی هم بسیار بود. یکی از معدود هتل‌هایی که در آن ماهواره هم وجود داشت. یکی از خدمتکاران از من سوال کرد که آیا برای من مساله ایست اگر جوانان و نوجوانان بعدازظهر‌ها برای تماشای کانال‌های موسیقی و برنامه‌های سرگرمی به اتاق من بیایند؟ من موافقت کردم و برای تماشای عکس العمل دانش آموزان هنگام تماشای ماهواره زود‌تر به هتل بازمی گشتم. زمانی که درب اتاقم را باز کردم دیدم هیچ کدام از دانش آموزان برنامه‌های تفریحی نگاه نمی‌کنند بلکه همگی در حال تماشای اخبار بین المللی هستند. اخبار هم ناآرامی‌ها در لهستان را پوشش می‌داد.

من صحنه‌ای مشابه این را ده سال بعد در یکی از شهرهای حاشیه‌ای چین دیدم. در یک کافی شاپ کوچک در شلوغ‌ترین نقطه مرکزی شهر، سه دانش آموز دور یک رایانه نشسته و در حال تماشای برنامه‌ای بودند. زمانی که پشت یک سیستم نشستم تا سایت‌های خبری را چک کنم مشاهده کردم که تمام سایت‌ها فیل‌تر هستند. با تعجب از یکی از دانش آموزان پرسیدم شما چگونه با این فیلترینگ کار می‌کنید؟ او هم شانه‌هایش را بالا انداخته و گفت: ما راه دور زدم محدودیت‌ها را آموخته‌ایم. این سانسور برای ما معنا ندارد.

حکومت‌های دیکتاتور اینترنت را ابزاری می‌دانند که ناگفته‌ها را در اختیار شهروندانی قرار می‌دهد که نباید هیچ حقیقتی را بشنوند. مردم در تونس از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای سازمان دهی اعتراض‌های خود استفاده کردند. آن‌ها برای نشان دادن جنایت‌های زین العابدین بن علی از همین شبکه‌ها استفاده کردند. وسیله‌ای برای آگاهی سازی یعنی دقیقا‌‌ همان که دیکتاتور از آن واهمه دارد. در مصر، متن‌ها، عکس‌ها و ویدئو‌ها به سرعت از خیابان‌های قاهره به سرتاسر جهان مخابره شد. دلیل آن هم یک چیز بود: تلفن‌های همراه و قابلیت‌های آن‌ها. تلاش‌های دولت مصر برای مختل کردن فعالیت اینترنت هم تا مدت زمان محدودی موفقیت آمیز بود و مرا به یاد حمله رهبران اتحاد جماهیر شوروی به صدای آمریکا انداخت. زمانی که یک دولت مسیر استنشاق دموکراسی را مسدود می‌کند، واضح‌ترین تصویری است از ترس.

الجزیره انگلیسی که در قطر مستقر است با آن خبررسانی‌های ۲۴ ساعته از مصر و تونس تحسین بین المللی را برانگیخته است. تلویزیون الحره هم که در حقیقت مورد حمایت مالی ایالات متحده است، در این بحران سربلند بیرون آمد. از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ ژانویه تعداد بازدید کننده‌های الحره ۵۴۰ درصد افزایش یافت. رهبران معارضان در مصر از شبکه‌هایی که در این انقلاب کنار مردم ایستادند، قدردانی کردند.

ابزار رسانه‌ای ما تغییر کرده است. سال‌ها پیش برای رساندن خبرهای فوری بالون‌های حاوی اطلاعات را به هوا می‌فرستادیم، این بالن‌ها به لهستان، مجارستان و چکسلواکی می‌رسید. امروزه روز به راحتی و با فشار دادن یک دکمه تمام اطلاعات را در چشم بر هم زدنی برای دور‌ترین نقظه ارسال می‌کنیم. به راحتی می‌توانیم سانسور را نادیده بگیریم. مهم نیست که ابزار امروز با وسایل دیروز ارتباطی چقدر فاصله تکنیکی دارند، مهم این است که یک باور همچنان ثابت است. رسانه‌های آزاد جواب می‌دهند. انفجارهای اطلاعاتی به مردم این امکان را می‌دهند تا جهانی دموکراتیک‌تر بسازند.

به نقل از خبرآنلاین، منبع: فارین پالیسی، ترجمه: سارا معصومی

گوانتانامو در انتظار مدیر ویکی‌لیکس

Posted: 11 Feb 2011 11:18 AM PST

ایتنا - سایت ویکی‌لیکس که طی چند ماه اخیر با افشاگری‌های متعدد خود، واکنش تند کشورهای بسیاری از جمله آمریکا را به دنبال داشته، دردسرهای زیادی برای مدیر آن رقم زده است.

جولیان آسانژ ۳۹ ساله که تابعیت استرالیا را دارد، متهم است که دو سال پیش و در جریان یک سفر کاری، با دو زن سوئدی ملاقات و آنها را مورد اذیت و آزار جنسی قرار داده است. بر همین اساس دادستان سوئد خواستار برگردانده شدن آسانژ به این کشور و محاکمه وی تحت قوانین سوئد است. این در حالی است که وکلای آسانژ ضمن مخالفت با استرداد وی به سوئد، انتقال او به آمریکا را نیز نادرست و خطرناک خوانده و گفته‌اند ممکن است آسانژ در صورت استرداد به آمریکا، همچون جنایتکاران جنگی در خلیج گوانتانامو زندانی شود. بر اساس این گزارش یک هفته پس از آنکه مقامات قضایی سوئد از کشورهای اروپایی دستگیری جولیان آسانژ را خواستار شدند، وی خود را به پلیس لندن تسلیم کرد.

آسانژ استرالیایی در حال حاضر در انگلیس از آزادی موقت و مشروط برخوردار است. وی پیش‌تر اتهامات وارده را بی‌اساس دانسته و آنها را توطئه و پاپوش قلمداد کرده بود.

یک خاخام یهودی: وصل شدن به اینترنت نجس است

Posted: 11 Feb 2011 11:17 AM PST

خاخام های تندروی صهیونیست موسوم به ارتدوکس های افراطی از شاخه "هاردیم" شگرد عجیبی را برای ممانعت از همه گیر شدن استفاده از اینترنت در بین جوامع یهودی بکار گرفته اند.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، "خاخام شموئل وسنر" از اعضای برجسته هاردی های رژیم اسرائیل برای ممانعت از استفاده اعضای خود از اینترنت آن را خطرناک توصیف کرده است.

وی می گوید: اینترنت می تواند موجب بیماری و مصیبت شود. وسنر همچنین عقیده دارد که اینترنت می تواند موجب بیماری های لاعلاج و خشکسالی شود. جامعه هاردی با نصب آگهی های تبلیغاتی می گوید: در جایی که اینترنتی وجود دارد باران نمی بارد.

در آگهی هایی نصب شده در بین جوامع هاردیم همچنین آمده است: اجازه دهید تا آثار خارجی را از بین خودمان بزداییم صدها هزار نفر به خاطر اینترنت به سرطان مبتلا شده و رنج می کشند. آنها همچین به نقل از خاخام های مهم همچون "خاخام عوفادیا یوسف" که اینترنت را ریشه ناپاکی می دانند.

"یوسف شالوم الیاشیف" یکی دیگر از خاخام های ارتدوکس ها می گوید: وصل شدن به اینترنت نجس است و کسی که این کار را می کند در واقع نجاست را به خانه خود می آورد.

بچه‌ای که هزار پوند خرج بازی مایکروسافت کرد! / شکایت مادر از مایکروسافت

Posted: 11 Feb 2011 11:17 AM PST

یک پسر بچه 11 ساله انگلیسی بیش از هزار پوند پول را با استفاده از کارت بانکی مادرش خرج بازی بر روی سرویس "ایکس باکس لایو" مایکروسافت کرد.

به گزارش خبرگزاری، این پسر بچه 11 ساله که "برندان" نام دارد هزار و 82 پوند را از طریق کارت بانکی مادرش برای انجام بازیهای آنلاین سرویس "ایکس باکس لایو" مایکروسافت خرج کرد.

مادر این کودک که معتقد است مقصر اصلی، شرکت مایکروسافت است از غول نرم افزاری دنیا شکایت کرده است.

"داون متیو"، مادر "برندان" در این خصوص گفت: "خنده دار به نظر می رسد که یک کودک در این سن بتواند بدون کنترل این همه پول را به راحتی خرج کند. نظارت بر تمام کارهایی که پسر شما در هر دقیقه انجام می دهد واقعا غیرممکن است.

شرکتهایی مثل مایکروسافت باید این نظارت را داشته باشند و در عوض سوء استفاده از مردم نفوذپذیر مسئولیت خود را به درستی انجام دهند."

"داون متیو" پیش از بروز این اتفاق، اطلاعات کارت بانکی خود را به منظور خرید اشتراک سرویس Xbox Live Gold برای پسرش در سایت این سرویس وارد کرده بود.

وی افزود: "فکر می کردم که تنها برای بازی با دوستان آنلاین خود از این سرویس استفاده می کند. وقتی پسرم به من صورت حساب کارت بانکی را نشان داد زد زیر گریه! بلافاصله کنسول بازی ایکس باکس را خاموش کرد و گفت که دیگر هرگز از آن استفاده نمی کند."

براساس گزارش دیلی میل، این مادر انگلیسی ادامه داد: "من پسرم را تنبیه نکردم چرا که خودش به اندازه کافی ناراحت بود و من معتقدم که تمام تقصیرها گردن وی نیست بلکه مایکروسافت مقصر اصلی است."

مایکروسافت در واکنش به این سخنان بار دیگر تکرار کرد که "ایکس باکس 360" دارای سیستم "کنترل والدین" است که برای جلوگیری از بروز مشکلاتی از این دست به کار می رود.

"داون متیو" گفت: "برای افرادی مثل بیل گیتس هزار پوند مبلغ بالایی نیست اما برای من کلی پول است."

شبکه العربیه سرویس آپلود فیلم‌های ویدئویی را‌ه‌اندازی کرد

Posted: 11 Feb 2011 11:17 AM PST

شبکه خبری العربیه، یک سرویس جدید راه‌اندازی کرد که به مخاطبان اجازه می‌دهد فیلم‌های ویدئویی خود را آپلود کنند تا در شبکه تلویزیونی العربیه و وب سایت این شبکه خبری پخش شوند.

به گزارش ایسنا، تنها در روز اول راه‌اندازی نزدیک به هزار و 400 فیلم ویدئویی که از حوادث مصر ضبط شده بود به این سرویس ارسال شد.

این سرویس که آنا آرا (من می‌بینم) نام دارد به مخاطبان العربیه اجازه می‌دهد تا فیلم‌های ویدئویی ضبط شده از لحظات حساس و مهم را آپلود کنند.

سرویس آنا آرا به شبکه خبری العربیه حق می‌دهد تا ویدئوی‌های ارسالی را برای دفعات نامشخصی پخش کند.

العربیه همچنین حق دارد این ویدئوها را برای پخش تدوین کند. این شبکه خبری همچنین موظف به پخش تمامی فیلم‌های ویدئویی‌ دریافتی نیست.

سوءاستفاده ۳۲ درصد آمریکایی‌ها از شبکه‌های بی‌سیم همسایه

Posted: 11 Feb 2011 11:17 AM PST

بر اساس نتایج یک بررسی 32 درصد از آمریکایی ها اعتراف کرده اند که از شبکه های بی سیم وای فای همسایه های خود بدون کسب اجازه و اطلاع آنها استفاده می کنند.

به گزارش فارس به نقل از یو اس ای تودی، بی توجهی مردم و عدم تعیین کلمات عبور برای شبکه های وای – فای موجب می شود تا دیگران هم بدون کسب اجازه بتوانند از این شبکه ها استفاده کنند.

جالب آنکه میزان این نوع استفاده در سال 2008 معادل 18 درصد بوده و در عرض دو سال تقریباً دو برابر شده است که این مساله زنگ های خطر را در آمریکا به صدا درآورده است.

کارشناسان هشدار می دهند که بی توجهی در این زمینه می تواند مشکلات جدی به بار آورد و امنیت کاربران شبکه های بی سیم را دچار مشکل کند. سرقت کلمات عبور، نصب نرم افزار برای بررسی فعالیت های آنلاین کاربران و جاسوسی در مورد آنها تنها برخی از سوءاستفاده هایی است که ممکن است از شبکه های بی سیم ناایمن به عمل آید.

متخصصان می گویند ناامنی شبکه های بی سیم عمومی هم مشکل دیگری است که کاربران باید به آن توجه داشته باشند و در هنگام اتصال به این شبکه ها حتی الامکان از وارد کردن کلمات عبور خودداری کنند.

اخراج کارمند منتقد به‌خاطر نوشته‌های فیس‌بوکی

Posted: 11 Feb 2011 11:17 AM PST

یک شرکت ارائه دهنده خدمات آمبولانس در کانکتیکات آمریکا، یکی از کارمندان خود را به علت توهین به رئیس این شرکت در سایت فیس بوک اخراج کرد.

به گزارش فارس به نقل از رجیستر این کارمند توهین های زننده ای به رئیس خود کرده بود.
علت این مساله کاهش دستمزدها توسط رییس این شرکت بوده است. وی همچنین شرایط کاری را برای کارمندانش دشوارتر کرده است که این مساله باعث شده بخشی از کارمندان زیردست وی در گفتگوهای شخصی و خصوصی در حساب های کاربری خود در فیس بوک به انتقاد از این مساله بپردازند.

با این حال مشاهده گفتگوهای شخصی کاربران در فیس بوم و سوءاستفاده از آنها برای اخراج موجب اعتراض های گسترده هم در میان اتحادیه ها و موسسات غیردولتی شده و هم این سؤال را به اذهان متبادر کرده که آیا حفره های امنیتی فیس بوک باعث شده رئیس این مجموعه قادر به پی بردن به مکاتبات خصوصی زیردستانش باشد.
این زن که در دسامبر گذشته حکم اخراجش را دریافت کرده بود با طرح شکایت متقابل درصدد بازپس گرفتن حقوق خود و دریافت غرامت است. وی از اینکه یک انتقاد ساده در یک سایت شبکه ای هم در محل کار وی تحمل نشده ابراز شگفتی کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر