۱۳۸۹ بهمن ۲۹, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


نخستین جشنواره وبلاگ‌های طنز برگزار می‌شود

Posted: 18 Feb 2011 06:44 AM PST

دفتر طنز حوزه‌ هنری نخستین جشنواره‌ وبلاگ‌های طنز را برگزار می‌کند.

این جشنواره با انتخاب نهایی پنج وبلاگ برگزیده‌ی طنز و با معیارهای زیر برای داوری، برگزار خواهد شد:

۱ـ رعایت موازین اخلاقی و ارزشی و مقررات رسانه‌های کشور
۲ـ تولید محتوای خلاقانه با توجه به مبانی طنز
۳ـ درست‌نویسی
۴ـ تأثیرگذاری در معرفی طنز هدفمند و فاخر
۵ـ تعامل با مخاطب
۶ـ هماهنگی قالب، فرم و محتوا
۷ـ استفاده‌ مناسب از قابلیت‌های فضای مجازی و عناصر وبلاگی
۸ـ به‌روز رسانی منظم

به پنج وبلاگ برگزیده، انواع لپ‌تاپ (به‌ترتیب از پانزده میلیون‌ ریالی تا ارزان‌تر) اهدا خواهد شد. حضور وب‌سایت‌ها در جشنواره آزاد است.

ثبت‌نام در سایت دفتر طنز از ۲۵ بهمن تا ۱۲ اسفند با تکمیل و ارسال فرم در سایت دفتر ممکن خواهد بود.

» علاقمندان می‌توانند برای ثبت وبلاگ و آثار خود فرم ثبت‌نام را دانلود کرده و پس از تکمیل آن را به آدرس info@daftaretanz.com ارسال کنند.

راه‌اندازی اولین ایستگاه تلویزیونی سه‌‌بعدی

Posted: 18 Feb 2011 06:37 AM PST

اولین ایستگاه تلویزیونی سه ‌بعدی با همکاری سه گروه رسانه‌یی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، این ایستگاه تلویزیونی سه‌ بعدی با همکاری مشترک گروه رسانه‌یی «دیسکاوری» با «سونی» و «دایرکتی ‌وی» دوشنبه‌ی این هفته راه‌اندازی می‌شود.

این ایستگاه تلویزیونی برنامه‌های جدید را در کنار برنامه‌های شبکه‌ی «دیسکاوری» به ‌صورت سه بعدی پخش خواهد کرد.

به نقل از بی.‌اس.سی کیدز،‌ نام این شبکه‌ تلویزیونی «بی.نت» است که فعلا فقط در دسترس مشترکین شبکه‌ی «دایرکتی‌ وی» قرار می‌گیرد.

سهم مشارکت زنان در نوشتن مطالب ویکی‌پدیا ۱۳ درصد است

Posted: 18 Feb 2011 06:37 AM PST

نتایج تحقیقات بنیاد ویکی پدیا نشان می دهد که تنها 13 درصد از کاربرانی که بر روی این دانشنامه آزاد آنلاین مطلب می گذارند، زن هستند.

به گزارش خبرگزای مهر، تحقیقاتی که بنیاد ویکی پدیا به همراه سازمان ملل متحد و دانشگاه مستریخ انجام داده است، نشان می دهد که زنان تنها 13 درصد از صدها و هزاران نفری که به غنی شدن این سایت کمک می کنند را تشکیل می دهند.

به همین علت این دانشنامه آزاد آنلاین قصد دارد تا سال 2015 نرخ بارگذاری مطالب این سایت توسط زنان را به 25 درصد برساند.

در این خصوص "سو گارندر"، مدیر اجرایی ویکی پدیا اظهار داشت: "هدف از این اقدام، رقابت جنسیتی نیست بلکه تلاش برای بهبود کیفیت ویکی پدیا است درحقیقت، تفاوت جنسیتی کاربران به شدت بر روی کیفیت کلی محتواهای منتشر شده اثر می گذارد."

وی افزود: "در ویکی پدیا هرکسی تکه ای از اطلاعات خود را بر روی میز می گذارد اما زنان سر این میز نیستند و بنابراین هیچ کس نمی تواند از منافع تکه های آنها بهره مند شود."

براساس گزارش نیویورک تایمز، براساس تحقیقی که موسسه OpEd Project در نیویورک بر روی مشارکت جنسیتها در مسائل اجتماعی انجام داده است، مشارکت مردان و زنان در مباحثات سیاسی برابر با 85 به 15 است.

۴۰ درصد مردم سر رایانه خود داد می زنند!

Posted: 18 Feb 2011 06:37 AM PST

نتایج نظرسنجی یک شرکت آلمانی توسعه دهنده آنتی ویروس نشان می دهد که 40 درصد کاربران سر رایانه خود داد می زنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت نرم افزاری Avira آلمان، تولیدکننده آنتی ویروسهای "آنتی ویر" با انجام یک نظرسنجی بر روی 14 هزار و 284 کاربر در ماه دسامبر نشان داد که 40 درصد از کاربران به رایانه خود ناسزا می گویند و یا حداقل یکبار به دلیل عملکرد بد دستگاه خود با صدای بلند و از روی عصبانیت سر آن فریاد کشیده اند.

هر چند روانشناسان باید این رفتار کاربران را در برخورد با یک رایانه مورد بررسی قرار دهند اما شرکت Avira کشف کرده است تعداد کاربرانی که از رایانه شخصی خود متنفرند برابر با تعداد کاربرانی است که هرگز در لحظات نا امیدی از عملکرد رایانه خود فریاد نزده اند.

الیزابت روتبارت مدیر این شرکت در این خصوص توضیح داد: "پاسخ دهندگان به این نظرسنجی چند پاسخ سرگرم کننده را ارائه کردند به خصوص اینکه سئوالات در ماه دسامبر ارائه شد."

در حقیقت ماه دسامبر به طور معمول ماهی است که بسیاری از افراد خریدهای آنلاین انجام می دهند و بنابراین عملکرد بد یک رایانه می تواند دسترسی به وب سایتهای خرید را مختل کند.

جنبه سرگرم کننده این نظرسنجی در این است که تعداد افرادی که به رایانه خود ناسزا می گویند تقریبا برابر با تعداد کاربرانی است که با دستگاه خود مهربان هستند.

براساس گزارش وب نیوز، در این نظر سنجی این نتایج به دست آمد:

- 39 درصد: با صدای بلند سر رایانه خود فریاد می زنند و به آن ناسزا می گویند

- 38 درصد: نه! هرگز نمی توانم سر رایانه خود داد بزنم، خیلی حساس است. (دوستانه تشویقش می کنم کار خود را دوباره انجام دهد)

- 11 درصد: نفرین می کنند که یک فاجعه مهیب بر سر شرکت تولیدکننده رایانه و یا شرکت تولیدکننده سیستم عامل نازل شود.

- 9 درصد: با یک وسیله یا شیء (مشت، چوب بیسبال و ...) به جان رایانه خود می افتند.

- 3 درصد: رایانه خود را روی زمین پرت می کنند.

پخش اخبار وبلاگی مانند امواج زمین لرزه

Posted: 18 Feb 2011 06:37 AM PST

تحقیقات جدید درباره روند انتشار و فراگیر شدن اخباری که در وبلاگها منتشر می شوند نشان می دهند عملکرد وبلاگها در انتشار اخبار درست مشابه عملکرد زمین لرزه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه پزشکی وین با بررسی پست های ارسال شده بر روی 168 وبلاگ سیاسی آمریکایی در دوره زمانی اول جولای 2008 تا سوم می 2010 لیستی از حدود چهار هزار واژه که به صورت مداوم و رایج در این وبلاگها تکرار شده بودند را جمع آوری کردند.

محققان برای هر یک از واژه های این لیست یک روز را به عنوان روزی که بیشترین کاربرد از واژه به آن اختصاص داشته تعیین کردند و تعداد تکرار آن واژه را در 30 روز قبل و بعد از رسیدن به نقطه اوج در قالب نمودار ترسیم کردند.

تحلیل های به عمل آمده از این ارقام و آمار دو نوع رویداد واژگانی را آشکار کرد. اولین رویداد زمانی رخ می دهد که استفاده از یک واژه به تدریج و با گذشت زمان به نقطه اوج می رسد، مشابه واژه Inauguration به معنی "مراسم تحلیف" که طی دوران قبل از انتخاب باراک اوباما و پس از قسم وی به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

نوع دوم انفجار واژگانی در فضای وبلاگی است که به این شکل میزان استفاده از یک واژه با سرعتی بالا به نقطه اوج رسیده و سپس به آرامی فرو می نشیند. این مرحله زمانی رخ داد که "سارا پیلین" به عنوان معاون رئیس جمهور کاندیدای جمهوری خواه ریاست جمهوری معرفی شد.

محققان این دو پدیده را درون زاد و برون زاد می نامند، زیرا یکی از آنها به واسطه استفاده مداوم از واژه در فضای داخل وبلاگی رخ می دهد و دیگری تحت تاثیر عاملی خارجی قرار دارد و از سویی دیگر هر دو این پدیده ها از ویژگی های فراگیری مشابه زمین لرزه برخوردارند.

زمین لرزه های بزرگ کمتر از زمین لرزه های کوچک رخ می دهند و میزان پخش شدگی آنها را با استفاده از قانون گوتنبرگ-ریشتر تشریح می کنند. محققان دریافتند ویژگی های رویدادهای برون زاد وبلاگی با ویژگی های این شیوه پخش شدگی کاملا همخوانی دارند در حالیکه رویدادهای درون زاد نیز به گونه ای به این قانون شباهت دارد. آنها همچنین دریافتند وقوع اوج واژگانی از پیش لرزه و پس لرزه هایی برخوردار است که این پیش و پس لرزه ها از الگوهایی مبتنی بر قانون لرزه نگاری اوموری پیروی می کنند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان معتقدند این شباهتها میان توزیع اخبار در میان وبلاگها و زمین لرزه نشان دهنده این است که شاید برای رویدادهای رسانه ای نیز مقیاس ریشتری وجود داشته باشد تا بتوان با استفاده از آن تاثیرات این رویدادها را بر فضای وبلاگی و جهان وسیعتر از آن محاسبه کرد.

سهم ۲۳ درصدی شبکه‌های اجتماعی از وقت‌گذرانی‌های اینترنتی

Posted: 18 Feb 2011 06:37 AM PST

شبکه‌های اجتماعی 23 درصد از زمانی که ما در دنیای آنلاین حضور داریم را به خود اختصاص می‌دهند و باعث شده‌اند زمان کمتری را برای چک کردن پست الکترونیکی، خواندن اخبار و سر زدن به سایت‌های مناسب اختصاص دهیم.

به گزارش فارس به نقل از سی‌نت، مرکز تحقیقاتی Nielsen برای به دست آوردن نتایج یاد شده بیش از 200 هزار کاربر آنلاین آمریکایی را بین ژانویه 2010 تا ژانویه 2011 مورد مطالعه قرار داد و در پایان این بررسی اعلام کرد که زمان اختصاص یافته به شبکه‌های اجتماعی از سال گذشته تا کنون 50 درصد افزایش یافته است.

به گفته این مرکز، در حالی که سال گذشته تنها 16 درصد از زمان حضور کاربران در دنیای آنلاین به شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌یافت، این رقم در سال جاری به 23 درصد رسیده است.

این مرکز اعلام کرده است که کاربران آمریکایی در هر ماه به طور میانگین 6 ساعت در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.

به دنبال این افزایش محبوبیت، از میزان مراجعات کاربران به پست الکترونیکی در رایانه‌های شخصی کاسته شده است. در سال گذشته 12 درصد زمان حضور کاربران در اینترنت به سر زدن به پست الکترونیکی اختصاص می‌یافت که این رقم در سال جاری به 8.3 درصد رسیده است.

البته باید توجه داشت که صاحبان گوشی‌های هوشمند در سال گذشته 37 درصد زمانی که در اینترنت سپری می‌کردند را به پست الکترونیکی اختصاص می‌دادند که این رقم در سال جاری به 42 درصد رسیده است.

وبلاگ‌نویس سوری به اتهام جاسوسی بازداشت شد

Posted: 18 Feb 2011 06:37 AM PST

ایتنا – طل الملوحی وبلاگ‌نویس ۱۹ ساله سوری، به حکم دادگاهی در دمشق به پنج سال زندان محکوم شد. اتهام خانم طل الملوحی جاسوسی برای آمریکا گزارش شده است.

خانم الملوحی که دانش‌آموز دوره دبیرستان است، به افشای اطلاعات و ارسال آنها به آمریکا متهم شده است.

واشنگتن با رد این ادعا، آزادی فوری خانم الملوحی را خواستار شده است.

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر معتقد است سرویس اطلاعاتی سوریه، خانم الملوحی را به دلیل انتشار شعری در انتقاد از محدودیت‌ها و نبود آزادی بیان در این کشور به زندان افکنده است.

در همین حال از سوریه خبر می‌رسد دولت این کشور پس از پنج سال، دسترسی به فیس‌بوک و توییتر را برای شهروندان خود آزاد کرده است.

دادسرای فرهنگ و رسانه هفته گذشته افتتاح شد

Posted: 18 Feb 2011 06:30 AM PST

دادسرای فرهنگ و رسانه با حضور مسئولان قضایی و رسانه‌ای افتتاح شد.

به گزارش فارس، دادسرای فرهنگ و رسانه با حضور عباس جعفری دولت‌آبادی و مسئولان مربوطه قضایی و اهالی رسانه افتتاح شد.

با توجه به را‌ه‌اندازی و آغاز به کار دادسرای «فرهنگ و رسانه» در آینده نزدیک که به صورت تخصصی در زمینه پرونده‌های مطبوعاتی فعالیت خواهد کرد، تعداد دادسراهای تخصصی تهران با احتساب دادسرای ناحیه 7، به عدد 15 خواهد رسید.

دادستانی تهران در حال حاضر دارای 27 دادسرای عمومی و تخصصی است که با آغاز به کار دادسرای «فرهنگ و رسانه» تعداد دادسراهای تهران به 28 خواهد رسید.

استفاده ۷۵ درصد کاربران از یک رمز عبور برای سایت‌های مختلف

Posted: 18 Feb 2011 06:30 AM PST

بررسی جدید شرکت امنیت رایانه‌ای BitDefender نشان داد که برخی کاربران از یک شناسه کاربری و رمز عبور برای سایت‌های امنیتی مختلف استفاده می‌کنند.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، این بررسی روی 250 هزار آدرس پست الکترونیکی، شناسه کاربری و رمز عبور شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ، پلاتفورم‌های اجتماعی اینترنتی، سایت‌های به‌اشتراک‌گذاری فایل و دیگر کانال‌های اینترنتی انجام شد.

بر اساس نتایج حاصل از این بررسی اعلام شد که 75 درصد کاربران از یک شناسه کاربری و رمز عبور برای پست الکترونیکی و صفحه ویژه خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

شرکت BitDefender که در زمینه تولید نرم‌افزارهای امنیتی فعالیت می‌کند اعلام کرد برخی مشترکان شبکه‌های اجتماعی از اهمیت اطلاعاتی که در این سایت‌ها به اشتراک می‌گذارند مطلع نیستند و به درستی نمی‌دانند که چه نوع اطلاعاتی را روی اینترنت منتشر می‌کنند.

"سابینا داتکو " تحلیلگر مرکز تهدیدات الکترونیکی در شرکت BitDefender گفت: دسترسی به این اطلاعات مهم با چند کلیک ساده و یا از طریق جست‌وجوهای اینترنتی بسیار وحشتناک است. این نتایج هشدار دهنده از بررسی صورت گرفته باید کاربران را آگاه سازد که استفاده از رمز عبور جدید برای آدرس پست الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی امری حیاتی محسوب می‌شود.

توییتر شایعه مذاکره با گوگل و فیس‌بوک را رد کرد

Posted: 18 Feb 2011 06:30 AM PST

ایتنا - این در حالی است که حتی برخی منابع از قیمت‌گذاری توییتر در این مذاکرات خبر داده‌اند، توییتر شایعه مذاکره با گوگل و فیس‌بوک را رد کرد.

دیک کاستولو مدیر عامل توییتر انتشار این اخبار را «فقط یک شایعه» خواند و از منشا این اخبار نادرست اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش تلگراف، وی این موضوع را در جریان کنگره جهانی موبایل که در بارسلون در حال برگزاری است، عنوان کرد.

این در حالی است که حتی برخی منابع از قیمت‌گذاری توییتر در این مذاکرات خبر داده‌اند و گفته‌اند این سایت میکروبلاگینگ بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

برخی پیش‌بینی‌ها از احتمال افزایش درآمدهای تبلیغاتی توییتر حکایت دارد.

آقای کاستولو از ارائه سه سرویس تبلیغاتی جدید در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی از ذکر جزئیات خودداری کرد ولی اظهار داشت این محصول جدید در کنار سه سرویس تبلیغاتی دیگر توییتر جای خواهد گرفت.

موزیلا: مرورگر مایکروسافت از رده خارج است

Posted: 18 Feb 2011 06:30 AM PST

شرکت موزیلا طراح مرورگر فایرفاکس با حمله به مایکروسافت و مرورگر IE آن این مرورگر را عقب افتاده و از رده خارج توصیف کرد.

به گزارش فارس به نقل از تک تری، شدت گرفتن این حملات با عرضه نسخه 9 مرورگر IE در ارتباط است. مایکروسافت امیدوار است با عرضه این مرورگر بتواند جایگاه خود را حفظ کند.

مدیران موزیلا معتقدند که مرورگر IE مایکروسافت به اندازه کافی مدرن نیست و در زمینه های مختلف شکست خورده است.

پل راجت، یکی از مدیران موزیلا در این مورد گفته است: IE9 اگر چه بهتر از IE8 است، اما هنوز هم نمی تواند در برابر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی افزود: مایکروسافت با عرضه IE9 در مسیر درست قرار گرفته، اما این کار را بسیار دیر انجام داده و دیگر نمی تواند بازار سابق خود را حفظ کند.

وی ضعف این مرورگر در پشتیبانی از استانداردهای جدید وب همچون HTML5 را از جمله عوامل اصلی این مساله دانست.

به گفته راجت، تست های مایکروسافت در این زمینه در زمانی انجام شده که HTML5 هنوز به اندازه حالا توسعه یافته نبوده و لذا رقبای این شرکت از آن تا حد زیادی جلوتر هستند.

وی یادآور شد: فایرفاکس 4 تا 87 درصد و IE9 تنها تا 61 درصد از HTML5 پشتیبانی می کنند.

تشکیل اولین تیم خبرنگاران بحران کشور

Posted: 18 Feb 2011 06:29 AM PST

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: خبرنگاران نباید با اخبار خود، روح و روان مردم را درگیر کنند، به‌گونه‌ای که خبرنگاران حوزه بحران باید واقع‌بینانه عمل کنند که این امر، مستلزم ارائه آموزشهای حرفه‌ای به آنهاست.

به گزارش ایسنا، ظاهر رستمی، در دیدار با خبرنگاران بحران استان زنجان، با بیان اینکه اطلاع‌رسانی درست و صحیح در حوادث از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، ابراز کرد: البته این امر، مختص خبرنگاران نیست و علاوه بر حرفه‌ای بودن خبرنگاران، مدیران نیز باید با اشرافیت به موضوع در مصاحبه‌های خود با خبرنگاران سخن بگویند.

وی با تاکید بر لزوم آموزش خبرنگاران برای ورود به صحنه در مواقع اضطراری، افزود: مهمترین و موثرترین سلاحی که ما را در پیشبرد این روند یاری می‌کند، مدیریت مبتنی بر جامعه است.

این مقام مسئول عنوان کرد: در این راستا باید از تواناییها و خلاقیت‌ استانها در زمینه بحران استفاده شود، چرا که شناخت جغرافیایی مناطق و آشنایی با فرهنگ بومی و منطقه‌ای هر استان از ضروریات کار خبرنگاران و مدیران محسوب می‌شود و متاسفانه در حال حاضر چنین شناخت جامعی در خبرنگاران و مدیران وجود ندارد.

رستمی با بیان اینکه کار تیمی همواره اثربخش است، عنوان کرد: در حال حاضر جمعیت هلال‌احمر با تشکیل تیم خبرنگاران بحران برای اولین بار در کشور و ادغام آن با نیروی پیاده نظام در مواقع بحران، درصدد است تیم کامل و حرفه‌ای را برای مواقع اضطراری تشکیل دهد.

وی اطلاع‌رسانی به‌موقع مردم به مسئولان را در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی از دیگر ارکان موثر و حیاتی کاهش تلفات برشمرد و اظهار کرد: مردم در هر منطقه شهری و روستایی باید آگاهیهای لازم را در اطلاع‌رسانی به ‌موقع در حوادث و بلایا به ارگانهای ذی‌ربط مانند جمعیت هلال احمر داشته باشند.

براساس این گزارش، تیم خبرنگاران بحران کشور با پایلوت استان زنجان به‌ عنوان اولین تیم بحران کشور با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

این تیم متشکل از 48 خبرنگار است که در قالب 9 تیم آقایان و 6 تیم خانم‌ها سازماندهی شده‌اند. در هر تیم 2 خبرنگار، یک عکاس، یک تصویربردار، یک مسئول تیم و در صورت نیاز یک نفر مترجم زبان انگلیسی جهت اعزام به مناطق آسیب‌دیده در داخل و خارج از کشور پیش‌بینی شده است.

گوگل: تصمیم نوکیا برای شراکت با مایکروسافت اشتباه است

Posted: 18 Feb 2011 06:29 AM PST

مدیر اجرایی گوگل اظهار کرد: تصمیم نوکیا مبنی بر ساخت تلفن هوشمند برای سیستم عامل ویندوز فون 7 مایکروسافت تصمیمی اشتباه بوده است.

به گزارش ایسنا، اریک شمیدت، مدیر اجرایی گوگل در سخنرانی خود در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا اظهار کرد: پیش از آغاز شراکت نوکیا و مایکروسافت مذاکراتی محرمانه میان مقامات نوکیا و گوگل برگزار شده است.

گوگل مدعی است روزانه 300 هزار تلفن دارای سیستم عامل اندروید را فعال می‌کند. گوگل اعلام کرده است پلت فورم تلفن همراه اندروید توسط 24 شرکت سازنده تلفن همراه استفاده می‌شود و در 64 کشور جهان حضور دارد.

شمیدت خاطر نشان کرد: گوگل همیشه آماده است تا با نوکیا برای استفاده از سیستم عامل اندروید در تلفن‌های هوشمند این شرکت همکاری کند.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم سیستم عامل اندروید گزینه خوبی برای نوکیاست و از این موضوع متاسف هستیم که این شرکت گزینه دیگری را انتخاب کرده است.

پس از انتشار خبر شراکت نوکیا و مایکروسفات سهام نوکیا 20 درصد کاهش یافته است.

«آی.تی» مردانه نیست

Posted: 18 Feb 2011 06:18 AM PST

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، سونیتا سراب‌پور - «دانشمندان تعدادی حشره را داخل شیشه‌ای می‌اندازند و در آن را می‌بندند. حشره‌ها در ابتدا قصد خروج از شیشه ‏را داشتند، اما مدام به در بسته می‌خوردند در نتیجه زخمی شده و بال و پر خود را از دست می‌دادند و در نهایت متوجه می‌شدند که تا جایی بالاتر نباید بپرند. بعد از مدتی دانشمندان در را برداشتند، ولی با این وجود حشره‌ها دیگر ‏بالاتر از همان حد قبلی نمی‌پریدند به گمان اینکه در بسته است و ممکن است دوباره زخمی شوند.»

فعالان زن حوزه آی.تی، فعالیت زنان در بخش فناوری اطلاعات را این گونه توصیف می‌کنند. فعالیتی در فضایی بسته. در واقع آنها بر این باورند شرایط فرهنگی، اجتماعی و عدم وجود فضای فعالیت باعث حضور کمرنگ آنها در این حوزه شده و باعث شده آنها خود باوری خود را از دست بدهند.

با این حال اگر پای صحبت مدیران زن موفق حوزه آی.تی بنشینید که شاید تعداد آنها به شمارش انگشتان یک دست هم نرسد، همگی بر این باورند که با تمام فشارها، محدودیت‌ها و برچسب‌هایی که به آنها در این حوزه زده می‌شود، آنها برای اثبات توانایی خود از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنند.

فضای بسته، نگاه سنتی

تقریبا در اواخر مهر ماه سال جاری بود که مجله فوربس لیستی از صد زن قدرتمند جهان را انتخاب و معرفی کرد.

در این لیست صد تایی فعالان بزرگ زن جهان، تنها هشت نفر آنها در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات مشغول فعالیت بودند، تعدادی که با توجه به تسلط مردان بر این حوزه چندان هم دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

اورسولا برنز مدیر عامل شرکت Xerox، کارول بارتز مدیر عامل شرکت بزرگ Yahoo، شرلی سندبرگ مدیر بخش عملیات در شرکت بزرگ Facebook، سان یافانگ مدیر شرکت بزرگ مخابراتیHuawei technologies و... . اینها نام چندین مدیر زن برتر جهان در حوزه تکنولوژی است که شاید تعدادشان انگشت شمار باشد، اما فعالیتشان در این حوزه بسیار پر اهمیت و تاثیرگذار است.

اما در ایران وضعیت زنان فعال در حوزه فناوری اطلاعات به این گستردگی و شاید بهتر باشد بگویم به این تاثیرگذاری نیست.

اگر نگاهی به حضور فعالان زن در بخش فناوری اطلاعات در ایران بیندازید، خواهید دید که اکثر آنها بیشتر در رده‌های میانی شرکت‌های فناوری اطلاعات مثلا به عنوان یک گرافیست، برنامه‌نویس، مشاور آی‌تی و... فعالیت می‌کنند.

حضور زنان کمتری در این حوزه دیده شده که در بخش تجارت آی‌تی فعالیت گسترده‌ای داشته باشند. برای اثبات این حرف هم کافی است نگاهی به آگهی‌های استخدام در روزنامه‌ها بیندازید. خواهید دید که به طور معمول از مردان برای خدمات سخت‌افزاری، طراحی صفحات وب، نصب و راه‌اندازی شبکه و سیستم و از زنان برای تایپ، کارهای گرافیکی و اپراتوری دعوت به کار می‌شود.

به گفته کارشناسان علت حضور کمرنگ زنان در رده‌های بالایی بخش آی‌تی به عدم ریسک‌پذیری آنها بازمی‌گردد.

در واقع زنان نه تنها مجبور به حفظ تعادل بین کار و خانواده می‌شوند، بلکه درگیر تضاد بین رابطه خودشان با شغلشان نیز می‌شوند. ‏آنها هم دوست دارند که مهارت‌های خود را به روز نگهدارند و در پروژه‌های جالب و عالی مشارکت کنند، اما ویژگی‌های ذاتی بسیاری از ‏مشاغل آی‌تی اولین دلیلی است که به آنها فشار وارد می‌کند تا داوطلبانه آن را ترک گویند.‏

بیتا طهماسبی، مدیرعامل شرکت آواژنگ سیستم و عضو هیئت مدیره خدمات آواژنگ، معتقد است که حضور کمرنگ زنان در بخش مدیریتی و تاثیرگذار، محدود به صنف خاصی نبوده و در واقع ریشه تاریخی و فرهنگی دارد.‏

طهماسبی می‌گوید:‌ «یکی از واقعیت‌هایی که باید بپذیریم کم تجربگی خانم‌ها در سمت‌های مدیریتی است که این امر هم به نبود ‏خودباوری در زنان به دلایل تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و از طرفی نگاه جامعه به عرصه دادن به مردان در ‏سمت‌های مدیریتی بازمی‌گردد. همچنین پذیرش و استقبال زنان از شغل‌های روتین و فرسایشی و غیرمدیریتی مانند امور دفتری باعث ایجاد ‏نگاهی جاافتاده به محدود بودن توانایی زنان در این گونه شغل‌ها شده است.‏»

به باور وی یکی دیگر از دلایلی که باعث حضور کمرنگ خانم‌ها در حوزه مدیریتی سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود به مسئولیت خانوادگی آنها برمی‌گردد و این باعث می‌شود که بخشی از انرژی آنها صرف امور خانه و فرزندان شود.‏

وی در خصوص فعالیت زنان در حوزه فناوری اطلاعات نیز می‌گوید: «همیشه حضور کمرنگ زنان در حوزه فناوری اطلاعات به این مسئله ارتباط داده شده که آنها توانایی‌ ریسک‌پذیری در این حوزه را ندارند. این عدم ریسک‌پذیری به این خاطر است که در جامعه حال حاضر آن طور که به مردان فضای فعالیت داده می‌شود به زنان این فضا داده نمی‌شود و همین امر باعث شده که آنها خودباوری خود را از دست بدهند. در واقع ضعف در خود باوری باعث شده که آنها به شغل‌های جزئی روی بیاورند و فکر مدیریت در یک سازمان یا شرکت تخصصی مانند آی‌تی را نداشته باشند.»

همچنین طهماسبی اضافه می‌کند که نگرش منفی مدیران نیز در حضور کمرنگ زنان در این حوزه بی‌تاثیر نیست. در واقع هنگامی که مدیران مافوق به زنان به دلیل برخی تجربه‌های ناخوشایند، از لحاظ کاری اطمینان ندارند و در مورد موفقیت زنان ‏در سطوح سرپرستی و مدیریتی پیشداوری می‌کنند، مسلما ارتقای شغلی زنان در حوزه آی‌تی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

در مقابل فعالانی که معتقدند حضور زنان در بخش فناوری اطلاعات کشور بسیار کمرنگ است، اما افرادی هم هستند که معتقدند روز به روز بر تعداد فعالان زن در حوزه فناوری اطلاعات اضافه می‌شود و در حال حاضر می‌توان زنان زیادی را دید که در رده‌های بالایی شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در بخش آی‌تی مشغول به فعالیت هستند.

ویدا سینا، رییس مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک، معتقد است که در حال حاضر با تمامی مشکلات و نگاه‌های سنتی، اما سازمان‌ها و شرکت‌هایی را می‌توان دید که با توجه به نحوه کار متمرکز و دقیق خانم‌ها به طرف استخدام آنها رفته‌اند.

اما شاید ادعای سینا مبنی بر افزایش استخدام زنان در رده‌های بالایی مدیریتی درست باشد اما این افزایش استخدام شاید بیشتر در رده‌های مشاوره‌ای، سیاست‌گذاری و.... دیده می‌شود و کمتر دیده شده که خانمی در بخش تجارت حوزه آی‌تی فعالیت کند.

سینا در این خصوص می‌گوید: «حضور کم زنان در بخش تجارت فقط مربوط به بخش آی‌تی نیست، چرا که در حوزه‌های دیگر هم می‌توان دید که زنان در بخش تجارت به دلایلی حضور کمرنگی دارند. مثلا در بخش راه و ساختمان حضور زنان بسیار کمتر از مردان است.»
وی دلیل این امر را به سرمایه کم بعضی زنان این حوزه، عدم اطمینان مدیران بالایی و سنگ‌اندازی برخی افراد ارتباط می‌دهد و می‌گوید: «وجود چنین شرایطی فقط مربوط به فعالان زن بخش آی.تی کشور نیست. در تمام دنیا زنان در بخش تجارت این حوزه حضور کمرنگی دارند وشاید تعداد بزرگ‌ترین تجار زن حوزه آی تی به شمارش انگشتان یک دست هم نرسد .دلیل این هم به ساختار اجتماعی کشورها، نگاه‌سنتی، نوع مسوولیت پذیری خانم‌ها در قبال خانواده و... بر می‌گردد.»

سینا که چند سالی است به عنوان مدیر در بخش‌های مختلف حوزه‌ آی‌تی فعالیت کرده است به مشکلات فعالیت در این حوزه اشاره می‌کند و می‌افزاید:‌ «طی چند سال فعالیت در این بخش با مشکلات زیادی تنها به این خاطر که زن بوده‌ام برخورد کرده‌ام که شاید اگر زن نبودم کارها‌ راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شد. من مجبور هستم برای حفظ جایگاه خود و نشان دادن توانایی‌های خود در این حوزه تخصصی چند برابر یک مرد کار کنم تا در نتیجه با سقف زمان و نیروی بیشتر بتوانم فعالیت خود را با موفقیت جلو ببرم.» سینا بر این باور است که زنان باید در این حوزه استقامت زیادی داشته باشند تا با توجه به مشکلات مختلفی که با آن روبه رو هستند کنار آمده و کار خود را پیش ببرند.

کارآفرینی زنان در آی‌.تی

به باور اکثر فعالان زن حوزه فناوری اطلاعات، باید برای حضور بیشتر زنان در این حوزه، کارآفرینی آنها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فرهنگ‌سازی شود.

آزاده داننده مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات تهران و رییس هیئت‌مدیره انجمن ملی زنان کار آفرین بر این باور است که در حال حاضر با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که در رشته‌های دانشگاهی مربوط به آی‌تی برای زنان دیده می‌شود، اما می‌توان دختران زیادی را دید که با تمام سختی‌ها از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما به دلیل فراهم نبودن شرایط و نگاه مردانه‌ای که در این حوزه وجود دارد نمی‌توانند برای خود کار مناسبی پیدا کنند.

داننده در این خصوص می‌گوید: «در حال حاضر به دلیل عدم فراهم بودن شرایط کار بسیاری از فارغ‌التحصیلان زن مربوط به رشته آی تی توانسته‌اند در خارج از کشور موفقیت‌هایی را در سطوح بالای کارآفرینی کسب کنند. در واقع فراهم نبودن شرایط باعث شده تا دختران فارغ‌التحصیل پس از پایان دوره دانشگاه برای کار به خارج از کشور مهاجرت کنند.»

رییس هیئت‌مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین تصریح می‌کند که هیچگاه در طول فعالیت چند ساله خود در حوزه کسب‌وکار موانع قانونی در پیش روی این حوزه برای زنان وجود نداشته است و تنها موانع مرتبط با امور فرهنگی بوده است که باید در راستای ارتقای آنها گام برداشت.

رییس هیئت مدیره انجمن ملی زنان کار آفرین، از برگزاری همایش کارآفرینی زنان در چهار اسفند با موضوع کار آفرینی زنان در حوزه فناوری اطلاعات خبر می‌دهد و می‌گوید: «برگزاری چنین همایشی قطعا به آگهی زنان و جذب آنها به این حوزه کمک می‌کند. چرا که آنها می‌توانند با ارائه راهکارهایی که در این همایش به آنها ارائه می‌شود با مشکلات خود برخورد کرده و بتوانند کسب‌وکار قابل توجهی در این حوزه به دست بیاورند.»

گفته می‌شود این همایش بر اساس سه هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی در حوزه ICT، معرفی الگوهای مناسب کارآفرینی و معرفی فرصت‌ها و چالش‌ها مرتبط با موضوع همایش برگزار خواهد شد. همچنین در راستای اهدافی تببین شده محورهایی نیز از جمله نقش آی.تی در رفع موانع حضور زنان کارآفرین در جامعه،‌ نقش آی.تی در شبکه‌سازی زنان کارآفرین، راه‌های توسعه کارآفرینی با محوریت آی.تی، نقش آی.تی در توانمندسازی فردی در زمینه زنان، فضای مجازی و زنان کارآفرین، کسب و کارهای خاص زنان کارآفرین در حوزه آی.تی، آسیب‌شناسی عدم توسعه کارآفرینی زنان در حوزه آی.تی و نقش IT در کسب‌وکارهای خانگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در انگلستان تبلیغات اینترنتی قانونمند می‌شود

Posted: 18 Feb 2011 06:17 AM PST

در این صورت کاربران می‌توانند علیه تبلیغات ناشایست و اغواکننده اینترنتی، شکایت رسمی به عمل آورند.

از ماه مارس (اسفند) شرکت‌هایی که محصولات و خدمات خود را در اینترنت تبلیغ می‌کنند، با قوانین دقیق و نظارت‌های سختگیرانه‌ای مواجه خواهند شد.

به گزارش مشورت، این مطلب را اتحادیه استانداردهای تبلیغات انگلستان (Advertising Standards Authority) موسوم به ASA بیان داشته است.

تاکنون ASA فقط قادر به رصد و بررسی تبلیغات سنتی مندرج در بیلبوردها، روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی بوده ولی نظر به تغییراتی که در قوانین این اتحادیه صورت گرفته، از اول مارس قرار است ASA بر شرکت‌هایی که کالاهای خود را بر بستر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر تبلیغ می‌کنند نیز نظارت داشته باشد.

در این صورت کاربران انگلیسی قادر خواهند بود علیه تبلیغات ناشایست، اغواکننده و غلط‌اندازی که در فضای سایبر مشاهده می‌کنند، شکایت رسمی به عمل آورند.

مت ویلسون (Matt Wilson) سخنگوی این اتحادیه در این خصوص گفت: این قاعده کلی که تبلیغات باید قانونی، مناسب، قابل‌اطمینان و درست باشد اکنون به آنچه که شرکت‌ها در سایت‌های خود بیان می‌دارند نیز توسعه یافته است.

بر اساس این گزارش در سال گذشته ۲۵۰۰ کاربر، از محتویات وب‌سایت‌های اینترنتی شکایت کرده‌اند که به دلیل ضعف قوانین قدیمی، شکایت آنها راه به جایی نبرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر