۱۳۸۹ اسفند ۴, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


نشست «انسان‌شناسی، فرهنگ و رسانه» با تمرکز بر موضوع موسیقی برگزار می‌شود

Posted: 23 Feb 2011 02:53 PM PST

از مجموعه نشست‌های علمی ـ تخصصی «موسیقی و رسانه»، نشست «انسان‌شناسی، فرهنگ و رسانه» با تمرکز بر موضوع موسیقی برگزار خواهد شد.

در این نشست، دکتر ناصر فکوهی (استاد انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی دانشگاه تهران)، افشین داورپناه (مدیر گروه پژوهش هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر) و حسن خادمی (پژوهشگر علوم اجتماعی و مستندساز) با رویکردی انسان‌شناختی و بر اساس مطالعات تجربی انجام شده، درباره موسیقی به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده فرهنگ در هر جامعه به بحث و بررسی می‌پردازند؛ در این نگاه، موسیقی در کنار سایر عناصر فرهنگی، در کلیتی یکپارچه و در ارتباطی متقابل مورد توجه قرار می‌گیرد.

اين نشست با همکاری سایت انسان‌شناسی و فرهنگ و گروه انسان‌شناسي فرهنگي انجمن جامعه شناسي ايران، روز پنجشنبه، پنجم اسفندماه ۱۳۹۸ از ساعت 16:30 تا 18 در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی واقع در خیابان انقلاب، بین چهار راه ولیعصر، نبش خیابان شهید برادران مظفر جنوبی، پژوهشکده فرهنگ و هنر برگزار می‌شود.

از مجموعه نشست‌هاي «موسيقي و رسانه» در روزهاي آينده دو برنامه دیگر نیز برگزار خواهد شد که عبارتند از:

تاریخ موسیقی و رسانه در ایران؛ ژورنالیسم موسیقی
جمعه، ششم اسفندماه
با حضور ناصر مجرد ایرانی، ابوالحسن مختاباد، سید علیرضا میرعلی نقی و ایرج برخوردار

موسیقی از دیدگاه علم رسانه
شنبه، هفتم اسفندماه
با حضور دكتر مسعود کوثری، دكتر اعظم راودراد، دكتر مهدی منتظرقائم و دكتر محمد مهدی لبیبی و دكتر ناصرالدين غراب

سرویس آموشی گوگل برای عرب‌ها

Posted: 23 Feb 2011 02:53 PM PST

ایتنا – گوگل با راه‌اندازی یک سرویس آموزشی، نحوه کار با اینترنت را به عرب‌ها می‌آموزد.

امروزه عدم آشنایی به زبان انگلیسی به عنوان کاربردی‌ترین زبان در اینترنت، به یکی از موانع اصلی عدم استفاده کاربران از سرویس‌ها و برنامه‌های اینترنتی منجر شده است.

گوگل با علم به این موضوع، سایتی راه‌اندازی نموده که در نوع خود جالب و قابل توجه است.

این سایت که اهلا آنلاین نام دارد، می‌کوشد نحوه استفاده از اینترنت و کار با برنامه‌ها و سرویس‌های اینترنتی و از جمله گوگل را به کاربران کشورهای عربی آموزش دهد.

گوگل در راستای سیاست جذب هر چه بیشتر کاربران خاورمیانه به دنیای اینترنت، این سایت را راه‌اندازی کرده است.

در اهلا آنلاین چند فایل ویدئویی آموزشی به زبان عربی وجود دارد که هر کدام سه دقیقه است و در آنها به موضوع خاصی پرداخته می‌شود.

به گزارش روزنامه اماراتی الاتحاد، از زمان به راه افتادن این سایت در آوریل سال گذشته تا کنون، فیلم‌های آموزشی آن با استقبال چشمگیر کاربران مواجه شده و بیش از یک و نیم میلیون کاربر از خدمات آن استفاده کرده‌اند.

نجیب جرار مدیر بازاریابی محصولات گوگل در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌گوید: حدود ۷۵ میلیون کاربر اینترنتی در خاورمیانه وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی، ۱۰ میلیون نفر دیگر به این تعداد افزوده شود.

بر اساس این گزارش هرچند حدود ۶ درصد کاربران اینترنتی، عرب زبان هستند ولی محتویات عربی اینترنت کمتر از یک درصد است.

آموزش‌های اهلا آنلاین گامی برای حذف برخی موانع پیش روی رشد اینترنت عربی به شمار می‌رود.

اجاره موبایل برای خارجیان در کره شمالی ممنوع شد

Posted: 23 Feb 2011 02:52 PM PST

موبنا - از زمان صدور مجوز استفاده از تلفن همراه در کره شمالی، دولت این کشور وارد کردن تلفن همراه را برای خارجیان ممنوع کرد.

پس از آن اعلام کرد که خارجیان می‌توانند گوشی‌هایی که امکان دسترسی به سرویس شبکه نسل سوم Koryolink را دارند، اجاره کنند اما دوباره این قانون را نیز نقض و اعلام کرد که اجاره تلفن همراه برای خارجیان ممنوع است.

دولت این کشور تمامی ارتباطات را به شدت کنترل و بررسی می‌کند.

به این ترتیب خارجیانی که به منظور اهداف سیاسی یا تجاری در کره شمالی زندگی می‌کنند از این پس امکان ارتباط با داخل یا خارج از این کشور را برای رسیدن به اهداف خود ندارند.

سهامداران اپل به جانشین جابز می‌اندیشند

Posted: 23 Feb 2011 02:52 PM PST

روزنامه فناوران اطلاعات، نسترن صائبی - حدود یک ماه پیش، استیو جابز رییس شرکت اپل در پی بروز علایم بیماری‌اش، برای سومین بار اپل را به قصد مرخصی درمانی ترک گفت، این اقدام جابز و به دنبال آن انتشار شایعاتی مبنی بر وخامت اوضاع بیماری جابز و اینکه وی تنها تا 6 هفته دیگر فرصت زندگی خواهد داشت، سهامداران این شرکت را گرد هم آورد تا درباره سرنوشت ریاست این شرکت تصمیم‌گیری کنند.

مقامات اپل در نشست سالانه شرکت با ارایه توضیحی درباره وضعیت بیماری استیو جابز سعی در قانع کردن سهامداران کردند، اما این مساله به آنجا کشیده شد که سهامداران با اکثریت آرا اعلام کردند که باید هر چه سریع‌تر جانشینی برای جابز انتخاب کنند.

هنوز مشخص نیست جابز که فردا 56 ساله می‌شود، در نشست مدیران اپل در دفتر اصلی این شرکت در کوپرتینو حاضر می‌شود یا خیر. حتی نمایندگان این شرکت نیز در این مورد اظهارنظر نکردند.

اپل در گذشته نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده است. به طور مثال دو سال پیش، هنگامی که جابز برای درمان بیماری‌اش که در آن زمان هنوز نامشخص بود، شش ماه به مرخصی رفت ، نتوانست در نشست سالانه اپل که اهمیت بسیاری برای این شرکت دارد حاضر شود. پس از گذشت مدتی از این غیبت بود که معلوم شد وی تحت عمل جراحی پیوند کبد قرار گرفته بود.

پنج سال قبل از این ماجرا نیز جابز تحت جراحی قرار گرفته بود و در اواسط سال 2004 یک ماه تمام به مرخصی رفت.

وی ماه پیش به کارمندان اپل گفت که به زودی باز هم برای درمان بیماری‌اش این شرکت را ترک خواهد کرد و افزود: می‌خواهم بیشتر به سلامتی‌ام برسم. اما جزییات وضعیت بیماری‌اش را برای آنها تشریح نکرد. بعد از رفتن وی تیم کوک، مدیر ارشد عملیاتی اپل مسوولیت رسیدگی به کارهای جابز را به عهده گرفت.

فرق غیبت‌های قبلی جابز با غیبت اخیر

اما غیبت اخیر جابز با تمامی غیبت‌های قبلی‌اش فرق می‌کند، زیرا این بار گروه سهامداران به طور رسمی اعلام کرده‌اند که مقامات این شرکت باید جزییات بیشتری در مورد برنامه‌هایی که در غیاب رییس‌شان در نظر گرفته‌اند ارایه دهند.

بر اساس این قطعنامه سهامداران که با حمایت صندوق مرکزی بازنشستگی کارگران ایلینویز مطرح شده، هیات مدیره اپل باید خط‌مشی این شرکت را برای جانشینی جابز مشخص کرده و به صورت کتبی اعلام کند.

البته اپل مخالفتش را در مورد این درخواست اعلام کرده و گفته که تاکنون بسیاری از این خط‌مشی‌ها را اجرا کرده است. این شرکت پیش‌تر نیز در مقابل علنی کردن اهداف و برنامه‌های محرمانه‌اش مقاومت نشان داده است و این امر جزو خط‌مشی‌های سهامداران این شرکت نیز نیست.

بر اساس یکی از درخواست‌های سهامداران اپل، مقامات این شرکت باید گزارشی در مورد معرفی کاندیداهای مدیریت اجرایی و معیارهایی برای ارزیابی هر کدام از این کاندیداها ارایه دهند. اپل با رد این درخواست در نامه‌ای اعلام کرد که با علنی کردن نام این کاندیداها، شرکت‌های رقیب اپل از این فرصت سوء استفاده کرده و این مدیران را می‌قاپند. یکی از سخنگویان اپل نیز در این راستا گفت که این شرکت هیچ اظهار نظری در مورد طرح‌های خود نخواهد کرد.

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که غیبت کنونی جابز با غیبت‌های پیشین وی دارد این است که جابز در سال 2009 مدت خاصی را برای مرخصی‌اش معین کرده بود، اما این بار هیچ زمانی مشخص نشده است. همین امر نیز باعث شده که شایعات بسیاری در مورد وخامت بیماری جابز منتشر شود.

موفقیت چشمگیر اپل در چند دهه اخیر، به خصوص با عرضه محصولات محبوبی چون آیپاد، آیفون و آی‌پد، استیو جابز را به یک رییس افسانه‌ای در حوزه نوآوری تبدیل کرده است و غیبت وی برای اپل خطری جدی به شمار می‌رود.

شایعاتی در مورد وضعیت سلامتی جابز

به هر حال وضعیت سلامتی رییس اپل فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و براساس گزارشی که وال‌استریت ژورنال هفته گذشته از یک منبع آگاه منتشر کرده، درگیری مدیران و سهامداران اپل به جایی کشیده شده که مدیران مجبور شده‌اند به خانه جابز بروند و حتی تلفنی با وی در این مورد بحث کنند.

علاوه بر این، روزنامه نشنال انکویرر نیز به تازگی تصویری از جابز منتشر کرده که در آن جابز در حال رفتن به مرکز درمانی سرطان استانفورد در پالوآلتوست. این روزنامه ادعا کرده بود که جابز 6 هفته دیگر زنده نخواهد ماند.

این همان مرکزی است که پیش از این پاتریک سوایز، بازیگر آمریکایی که چندی پیش در اثر ابتلا به سرطان پانکراس درگذشت در آنجا شیمی درمانی می‌شد. ساموئل یاکوبسون، متخصص درمان بیماری‌های خاص در تفسیر این عکس اظهار داشته: برپایه این عکس به نظر می‌رسد که جابز به مرحله پایانی نزدیک و به اعتقاد من تنها 6 هفته فرصت دارد.

سیاست رسانه‌ای چینی‌ها درباره پوشش اخبار مصر

Posted: 23 Feb 2011 02:52 PM PST

روزنامه فناوران اطلاعات - رسانه‌های چین درحالی اخبار مربوط به سقوط رژیم دیکتاتوری مصر را پوشش می‌دادند که در این گزارش‌ها به جزییات مربوط به قیام مردمی اشاره نشده و تنها بر نیاز برای برقراری ثبات در این کشور تاکید می‌شود.

از زمان آغاز تظاهرات مردمی در مصر، دولت چین گفت‌و‌گوی کاربران را در فضای مجازی کنترل می‌کرد که همین موضوع نشان دهنده نگرانی دولت از تظاهرات مردمی است زیرا ناآرامی‌ها در چین می‌تواند مشروعیت حزب کمونیسم را به چالش بکشد.

صدها نفر از شهروندان چینی روز اول اسفند ماه در حمایت از مردم مصر، بحرین و لیبی و در محکومیت سرکوب آنان از سوی دولت این کشورها تظاهرات کردند. البته تظاهرات گسترده مردم در شهرهای پکن، شانگهای و هنگ کنگ به درگیری با پلیس انجامید و ده‌ها نفر از آنان دستگیر شدند.

اسلام‌پدیا، دایره المعارف اسلامی باز اینترنتی راه‌اندازی شد

Posted: 23 Feb 2011 02:10 PM PST

سایت اسلام پدیا به عنوان دایره المعارف اسلامی باز اینترنتی به همت موسسه علمی تحقیقاتی رواق حکمت تحت نظر آیت الله هادوی تهرانی همزمان با میلاد پیامبر، به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرآنلاین بنا بر توضیحات آیت الله هادوی تهرانی، سایت اسلام پدیا یک سایت مرجع است که در قالب یک دایره المعارف اسلامی در اینترنت عرضه شده است. این سایت امکان دسترسی آسان و سریع برای محققان مسائل اسلامی را در حوزه مجازی فراهم می‌آورد تا بتوانند پاسخ پرسش‌های مسائل گوناگون مربوط به اسلام را در آن بیابند.

راه اندازی این سایت در سه فاز پیش بینی شده، در فاز اول که با زبان فارسی است محتوای تولید شده توسط محققان در مجموعه رواق حکمت، بر روی سایت قرار می‌گیرد. در فاز دوم توسعه این سایت امکان درج مقاله برای سایر مراکزی که در حوزه اسلام و اسلام‌شناسی فعالیت دارند فراهم می‌شود تا آن‌ها بتوانند داده‌های خود را با نام و آرم مرکز خود بر روی سایت قرار دهند. همچنین در فاز سوم که مهم‌ترین فاز راه اندازی و توسعه سایت اسلام پدیا است امکان ارسال اطلاعات و ویرایش مقالات برای کلیه کاربران اینترنتی فراهم می‌شود که کلیه کاربران طبق ضوابط تعیین شده به درج یا تغییر مقالات بپردازند و در واقع این سایت اولین دایره المعارف باز در جهان اسلام است که عرضه می‌شود.

همچنین سرورهای این سایت به دلیل مشکلات فنی در خارج از کشور قرار دارند که در هنگام بروز اشکالاتی مثل هک شدن، با سرورهای داخلی حمایت می‌شوند لذا ضریب امنیتی این سایت در حد بالایی است.

موبایل مغز را فعال می‌کند

Posted: 23 Feb 2011 02:09 PM PST

مطالعات جدید نشان می دهند صحبت کردن با تلفن همراه فعالیت بخشهایی از مغز که در نزدیکی گوشی قرار دارند را بهبود می دهد اما تا کنون هیچ نشانه ای از آسیب دیدگی در این بخشهای مغزی مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظاهرا امواج رادیویی ناشی از تلفنهای همراه بخشهایی از مغز را که در نزدیگی آنتن تلفن همراه قرار دارند فعالتر می کند. محققان دریافتند 50 دقیقه صحبت در پای تلفن همراه می تواند میزان فعالیتهای مغزی را تا 7 درصد افزایش دهد اما تا کنون نشانه ای از آسیب دیدگی به واسطه نزدیک بودن تلفن همراه به سر کاربران به دست نیامده است.

محققان موسسه ملی سوء استفاده از دارو در مریلند به منظور نمایش دادن تفاوتهای ایجاد شده در مغز افراد به واسطه استفاده از تلفنهای همراه فعالیتهای مغزی افراد را در حالی که با تلفن همراه تماس برقرار می کردند، تحت نظر گرفتند.

نتایج نشان دادند فعالیتهای مغزی متناسب با شدت میدان الکترومغاطیسی در بخشهای از مغز که در معرض تلفنهای همراه قرار دارند، افزایش پیدا می کند. تلفنهای همراه برای برقراری ارتباط از امواج رادیویی استفاده می کنند و این امواج می توانند میدانهای الکترومغناطیسی کوچکی به وجود آورند که توسط مغز و سر انسان قابل جذب هستند.

افزایش قابل توجه استفاده از تلفنهای همراه در سرتاسر جهان نگرانی هایی را در رابطه با تاثیرات مخرب احتمالی این ابزار بر روی مغز انسان برانگیخته است. با وجود اینکه سال گذشته اعلام شد هیچ مدرک قابل قبولی مبنی بر مضر بودن امواج تلفنهای همراه وجود ندارد اما این نگرانی همچنان بر جای خود باقی است.

در مطالعه جدید محققان 47 داوطلب را در دو روز مختلف تحت اسکن مغزی قرار دادند، این اسکن مغزی به شیوه PET بوده و برای کنترل تغییرات در گلوکزهای متابولیزم شده مغز طراحی شده است.

پیش از آغاز اسکنها هر یک از داوطلبان دو تلفن همراه را بر روی دو گوش خود قرار می دادند، در یکی از اسکنها هر دو گوشی خاموش و در اسکن دیگر تلفن همراهی که بر روی گوش راست قرار داشت روشن باقی می ماند.

بر اساس گزارش تلگراف، مقایسه نتایج این دو اسکن با یکدیگر نشان داد فعالیتهای مغزی در بخش راست مغز در افرادی که تلفن همراه روشن را بر روی گوش راست خود قرار داده بودند، افزایش پیدا می کند. همچنین میزان متابولیسم گلوکز در این بخش از مغز از 33.3 تا 35.7 میکرومول گلوکز در دقیقه افزایش پیدا می کند.

یک تجربه؛ شبکه‌های اجتماعی کلاس درس مدرسه

Posted: 23 Feb 2011 02:09 PM PST

همکاران سیستم، ترجمه: علی شاکر - معمولا ایمیل برای بچه‌ها چیزی است که «بابا باهاش کار می‌کند» و موتور جست‌وجوی انتخابی آنان هم اگر گوگل نباشد حتما یوتیوب است. با این حال بچه‌ها از تکنولوژی‌های ارتباطی استفاده می‌کنند، بدون آنکه درباره‌اش فکر کنند و بدانند که چیست.

به همین دلیل، بکارگیری بسیاری از تکنولوژی‌های ارتباطی مخربی که ممکن است برای بچه‌ها مضر باشد، در مدارس ممنوع شده‌اند. اما براستی استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان چه تهدیدها و فرصت‌هایی می‌تواند در بر داشته باشد؟

در این نوشته به این پرسش پاسخ می‌دهیم، اما پیش از آن بد نیست بدانید اخیرا از شبکه اجتماعی به‌عنوان بخشی از برنامه روزانه آموزش دبستانی در بدفورد لیورپول استفاده می‌شود که برای این کار این مدرسه به پایگاه رادیو ویوز (Radiowaves) متصل شده است. رادیو ویوز ارائه دهنده شبکه‌های اجتماعی مدرسه‌محور است. از این شبکه‌های اجتماعی مدرسه‌محور هم‌اکنون در 13 هزار مدرسه در 22 کشور استفاده می‌شود.

امی بارتون(Amy Barton)، معاون آموزشی این مدرسه، با تاکید بر اینکه رسانه اجتماعی بخشی از برنامه آموزشی ماست، می‌گوید: رسانه‌های اجتماعی، در حال به چالش کشیدن تفکری است که دید سنتی به آموزش دارند. شما نمی‌توانید رسانه‌های اجتماعی را در نظر نگیرید و از آن دوری کنید. به همین دلیل ما دریافته‌ایم که باید آن را آموزش داد.

وب‌سایت‌های مدارس به‌طور معمول و سنتی برای اطلاع‌رسانی به پدر و مادرها طراحی شده‌اند و به انتخاب و دلخواه دانش‌آموزان تمایلی نشان نمی‌دهند. البته این امر در بدفورد که بچه‌ها به کمک پایگاه رادیو ویوز برای خودشان صفحه شخصی مجازی درست کرده‌اند، خیلی متفاوت است.

این روزها کسانی که سری به مدرسه بدفورد می‌زنند باید خودشان را برای یک حمله چندرسانه‌ای تمام‌عیار آماده کنند؛ چون ممکن است بچه‌های زیر 11 سال این مدرسه ناگهان برای مصاحبه، ضبط صدا یا گرفتن عکس به سمت شما بیایند و آنچه را که برداشته‌اند در وبسایت خود بگنجانند.

پایگاهی که بچه‌ها با آن سر و کار دارند، امکاناتی چون بارگذاری عکس، صدا و تصویر را در اختیار آنها قرار می‌دهند. همچنین بچه‌ها می‌توانند از امکاناتی دیگری چون وبلاگ و پادکست نیز استفاده کنند و آن را نه تنها با دیگر بچه‌های مدرسه خودشان بلکه با مدارس دیگری که از طریق شبکه موج‌های رادیویی وصل‌اند نیز در ارتباط باشند که این می‌تواند شامل والدین هم بشود.

این امر توجه بریتیش کانسیل را نیز به خود جلب کرده. برتیش کانسیل که فرصت‌های آموزشی در بریتانیا برای متقاضیان فراهم می‌کند، استفاده از رسانه‌های اجتماعی را فرصتی برای پیوند میان مدارس سراسر دنیا می‌داند. امری که می‌تواند چیزی فراتر از ارتباط ویدئویی معمول و ساده میان مدارس باشد.


کریس هوگو(Chris Hague) که یکی از مدیران شبکه رادیوویوز است در این باره می‌گوید: در فضای شبکه اجتماعی مدرسه، این ما هستیم که زمان تعطیلی را تعیین می‌کنیم و این شامل همه است. البته حفظ تعادل و خطرناک و مضر نبودن این امر برای ما اولویت دارد.

کارکنان رادیوویوز تمام نظراتی را که از بیرون به سایت وارد می‌شود کنترل می‌کنند و هرچیزی که نامناسب تشخیص داده شود،‌ مثل مسائل خصوصی بچه‌ها که ممکن است از خودشان منتشر کنند به‌سرعت حذف می‌کنند.

به عقیده هوگو استفاده از این تکنولوژی به فهم درس‌های مربوط به تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات(ICT) بچه‌ها کمک می‌کند. وی ادامه می‌دهد: بچه‌ها از اینکه میکروفون دست بگیرند و تکه ویدئویی بسازند و آن را در بلاگ خود بگذارند هیجان‌زده می‌شوند و این امر حس بودن در فضای تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات(ICT) را به آنان منتقل می‌کند.

مدارس بسیاری اکنون دسترسی به یوتیوب، فیس‌بوک، ارسال پیام متنی و دیگر تکنولوژی‌های محبوب جوانان را بسته‌اند، اما به عقیده پرفسور استفن هِپل(Stephen Heppell) که به کارشناسان تعلیم و تربیت آموزش می‌دهد این جریان مسدود کردن و محدود کردن عوض می‌شود؛ چون اکنون نیمی از مدارس دسترسی به یوتیوب را باز کرده‌اند در حالی که پنج سال پیش این عدد یک در هزار بود.

در یکی از پروژه‌هایی که هپل درباره آماده شدن بچه‌های 6 ساله برای پا گذاشتن به کلاس دوم کار کرده است، توییتر نقش مهمی دارد. چون این پرفسور از طریق توییتر دانش‌آموزان 6 ساله بریتانیایی را با همسن‌ وسالان خود در استرالیا مرتبط کرده است. دانش‌آموزانی که که خودشان را برای ترم تابستانه آماده می‌کردند و می‌خواستند به کلاس دوم بروند.

این ارتباط میان این دانش‌آموزان باعث شد تا دانش‌آموزان بریتانیایی اطلاعات دسته‌اولی از سیل اخیر بریزبن در استرالیا به دست بیاروند.

پروفسور هپل اخیرا پروژه جدیدی را سامان داد با نام توییت تصویری(Twitcam) تا نشان دهد توییتر می‌تواند منبع خوبی برای معلمان هم باشد. معلمان تازه‌کار می‌توانند ویدئوهای زمان تدریس خود را به اشتراک بگذارند و از دیگران بخواهند درباره آن نظر بدهند و نقاط ضعف و قوت آن را بگویند.

هپل معتقد است معلمان باید فیس‌بوک راه بیندازند و البته حساب آنان باید کاملا از موضوع‌ها و جزئیات شخصی آنان در فیس‌بوک خودشان جدا باشد و در فضایی مثل فیس‌بوک بد نیست خود را به همان درسی که تدریس می‌کنند، بنامند؛ مثل استیو جغرافیایی

طبق یافته‌های پروفسور هپل، هرچند فیس‌بوک به کاربرانی که دو حساب برای خودشان در این وبسایت باز می‌کنند روی خوشی نشان نمی‌دهد، اما این کار برای آنچه معلمان می‌خواهند انجام دهند می‌‌تواند راهگشا باشد.

هپل توصیه می کند که معلمان در فضای فیس‌بوک خیلی با دانش‌آموزان‌‌شان خودمانی نشوند و بهتر است بیشتر به بچه‌ها اجازه دهند تا خودشان ابتکار عمل را به دست بگیرند. همچنین معلمان نباید صفحات فیس‌بوک دانش‌آموزان را بخوانند و هرگز نباید با آنان درباره همین مسائل چت نکنند.

با این حال، فضای فیس‌بوک برای یادآوری امتحان بچه‌ها و فراهم آوردن فضایی که دانش‌آموزان بتوانند فارغ از جو رسمی با معلمان خود ارتباط داشته باشند و والدین هم از اخبار مدرسه اطلاع یابند بسیار ارزشمند است.

این شیوه جدید می‌تواند زنگ خطری باشد برای آن معلمانی که نمی‌خواهند مرزهای مدرسه و زندگی شخصی‌شان تیره شود و مطمئنا دلی خوش هم از آموزش روی توییتر ندارند.

ترس دیگر معلمان هم این است که بچه‌ها به مراتب بیش از آنان بر ابزار جدید تکنولوژیک مسلط‌اند. البته هپل می‌گوید لزوما این‌طور نیست و بچه‌های امروزی هرچند که می‌توانند سرورهای پروکسی را دور بزنند و پایگاه‌هایی که برای‌شان ممنوع شده دست یابند، اما آنان درک ناقصی از چگونگی کار یک رایانه دارند. بیشتر مواقع بچه‌ها از رایانه استفاده می‌کنند، بدون اینکه بدانند چه‌طور می‌شود کنترلش کرد.

هپل می‌گوید برای درک درست از رایانه باید برنامه‌نویسی دوباره به مدارس برگردد مثل دهه 80 کاربران مجبور بودند برای کار با رایانه برنامه‌نویسی اولیه را بلد باشند.

با این حال، کریس‌ بکر(Chris Baker) که در آکادمی کابوت تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات تدرس می‌کند، معتقد است یاد دادن برنامه‌نویسی احتمالا باعث دلزدگی و بیگانگی آنان می‌شود. به اعتقاد او تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات به‌طور کامل راجع به مجهز کردن دانش‌آموزان به مهارت‌هایی است که در دیگر دروس بکار گرفته خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: برای نمونه ما به دانش‌آموزان چگونگی کار با بخش گوگل‌- سند(Google Docs) را می‌آموزیم و آنان از آنچه آموخته‌اند در دروس اسپانیایی بهره‌ می‌گیرند؛ مثلا به اسپانیایی در گوگل سند می‌نویسند و درباره آن با دانش‌آموزی اسپانیایی زبان که مشق آنان را دیده بحث می‌کنند. البته چنین کاری از معلمان سنتی کمتر بر می‌آید.

آلمان مرکز دفاع ملی سایبری تشکیل می‌دهد

Posted: 23 Feb 2011 02:09 PM PST

همشهری آنلاین - دولت آلمان به خاطر بیم از امنیت سامانه‌های پشتیبانی حیاتی‌اش، قصد دارد درباره ایجاد مرکز دفاع ملی سایبری تصمیم گیری کند.

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، دلیل این اقدام خطری است که برای سامانه های حیاتی همچون شبکه‌های تامین برق یا شبکه‌های رایانه‌ای به واسطه تهدیدات دیجیتالی و همچنین حمله از طرف دیگر کشورها وجود دارد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در ماه ژانویه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «ما دیگر با تهدیدات نظامی کلاسیک مواجه نیستیم.»

مرکز دفاع سایبری با متخصصانی از رشته‌های مختلف قرار است در دفتر امنیت فناوری اطلاعات (BSI) ادغام و در ماه آوریل کار خود را آغاز کند.

وزارت کشور آلمان اعلام کرد برای فرمول بندی «راهبرد امنیت سایبری»، «کیفیت متغیر وضعیت تهدیدات در فضای سایبر» مد نظر قرار می‌گیرد.

این در حالی است که آرای مخالفی هم برای تاسیس این نهاد وجود دارد. مخالفان می‌گویند مرکز دفاع سایبر می‌تواند خط فاصل میان پلیس و سازمان اطلاعاتی آلمان و همچنین منع مداخله ارتش در امور داخلی را که در قانون اساسی این کشور لحاظ شده است، نقض کند.

افزایش آزادی سرمایه‌گذاران خارجی بخش رسانه در ترکیه

Posted: 23 Feb 2011 02:09 PM PST

پارلمان ترکیه قانونی را تصویب کرد که براساس آن تعداد رسانه‌هایی که صاحبان آن‌ها خارجی هستند، دو برابر و به 50 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، انتظار می‌رود به دنبال تصویب این قانون، اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش رسانه در ترکیه افزایش یابد.

ترکیه طی چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیری در حوزه رسانه و شبکه‌های ماهواره‌یی و تلویزیونی بوده است، از این رو رسانه‌های خارجی تمایل بیش‌تری به افزایش حضور خود در این کشور پیدا کرده‌اند.

این قانون جدید هم‌چنین اجازه می‌دهد تعداد بیش‌تری از سرمایه‌گذاران خارجی به راه‌اندازی رسانه‌های داخلی در ترکیه بپردازند.

درخواست تمامی تلویزیون‌های اسلامی برای فعالیت در هلند رد شد

Posted: 23 Feb 2011 02:09 PM PST

کمیسیون مطبوعاتی هلند اعلام کرد: هیچ یک از درخواست‌کنندگان شبکه‌های اسلامی برای پخش برنامه‌های تلویزیونی در این کشور، مجوز پخش را دریافت نکردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ی تلگراف چاپ هلند اعلام کرد: بنیاد سازمان همکاری مسلمانان هلند از این تصمیم کمیسیون مطبوعاتی خشمگین شده ‌است.

کمیسیون مطبوعاتی هلند در آگوست سال گذشته، درخواست مجوز بنیاد سازمان همکاری مسلمانان هلند را رد کرد و پس از آن در ارتباط با درخواست مجوز متعلق به سال 2009 تحقیقاتی انجام داد؛ این درخواست از سوی چندین سازمان اسلامی ارائه شده بود و هم‌اکنون این درخواست نیز رد شده است.

رادی شودی ـ رییس سازمان اسمون که یکی از درخواست‌کنندگان مجوز بوده ـ در واکنش به این تصمیم اعلام کرد: کمیسیون مطبوعاتی هلند معتقد است ما نماینده‌ی تمامی مسلمانان در هلند نیستیم، اما آنان در تصمیم‌گیری در ارتباط با مجوز شبکه‌های هندو، هیچ توجهی به این موضوع نکرده‌اند. آنان هم نماینده‌ی تمامی هندوهای مقیم نیستند.

کمیسیون مطبوعاتی هلند در پاسخ به این انتقادات اظهار تاسف کرد: هیچ یک از سازمان‌های اسلامی نتوانستند مجوز پخش برنامه‌های تلویزیونی را دریافت کنند.

سازمان اسمون اعلام کرد: نسبت به این تصمیم کمیسیون مطبوعاتی هلند رسما اعتراض خواهد کرد.

پدر مصری نام دخترش را فیس‌بوک گذاشت

Posted: 23 Feb 2011 02:09 PM PST

یک پدر مصری به عنوان یادبود تحولات اخیر در کشورش، نام نوزاد دختر خود را فیس بوک گذاشت.

به گزارش ایسنا، جمال ابراهیم معتقد است که این شبکه اجتماعی اینترنتی نقش مهمی در تحولات اخیر مصر داشته است.

روزنامه الاهرام مصر در این باره نوشت: پدر این نوزاد دختر از انقلاب اخیر در کشورش بسیار خرسند بوده و ادعا می‌کند که سایت فیس‌بوک نقش مهمی در موفقیت معترضان در برخی از شهرها داشته است.

به گزارش روزنامه دیلی‌میل، نام کامل این نوزاد «فیس‌بوک جمال ابراهیم» است و اعضای خانواده و دوستان از این انتخاب، خوشحال هستند.

۱ نظر:

  1. اخبار مصر واخبار الانتخابات البرلمانية والرئسية بمصر تجدها
    www.mahtanews.com

    پاسخحذف