۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۸, چهارشنبه

{تفريح و سرگرمي}, [9998] بادمجان را سرخ نکنیم!؟

بادمجان را سرخ نکنیم!؟
__________________
فصل تابستان كه به آخر می‌رسد، برخی خانم‌های باسلیقه اقدام به خرید حجم انبوهی از بادمجان كرده و آن را برای مدت یك سال خانواده خود سرخ و در فریزر نگهداری می‌كنند. آیا سرخ‌كردن بادمجان از ارزش تغذیه‌ای آن نمی‌كاهد؟

بادمجان گیاهی یكساله و به رنگ سیاه یا بنفش است كه در ایران طرفداران زیادی داشته و از آن در تهیه غذاهای مختلفی چون حلیم بادمجان، دلمه بادمجان، یتیمچه و خورش بادمجان استفاده می‌شود. بادمجان در میان عامه مردم، به عنوان یك سبزی بی‌خاصیت شهرت دارد. در حالی كه این تصور صحیح نیست.

اگرچه بادمجان سرخ‌نشده انرژی زیادی در مصرف‌كننده ایجاد نمی‌كند، ولی شامل مواد معدنی زیادی نظیر پتاسیم و منیزیم، مس و ویتامین‌های "ب1 و ب2" و اسید فولیك است كه برای بیماران مبتلا به دیابت و كسانی كه دچار نقرس هستند، مفید است و تنوری‌شده یا آب‌پز آن اغلب در رژیم‌های لاغری استفاده می‌شود.

پتاسیم و اسید فولیك بادمجان از بروز فشار خون و بیماری‌های قلبی ـ عروقی جلوگیری می‌كند و به شرطی كه سرخ نشود، به عنوان پایین آورنده كلسترول شناخته شده است.

طبیعت این سبزی گرم است و یكی از كم‌كالری‌ترین مواد غذایی به شمار می‌آید. نتایج مطالعات نشان داده است، تركیبات فنولی بادمجان خاصیت آنتی‌اكسیدانی داشته و بدن را در برابر انواع عفونت‌های باكتریایی و ویروسی محافظت می‌كند.

از سوی دیگر در پوست این سبزی آنتی‌اكسیدانی به نام آنتوسیانین وجود دارد كه برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی مفید است. از این رو توصیه می‌شود، آن را با پوست، پخته و میل كنید.

معمولا این سبزی را به روش آب‌پز، كبابی و سرخ شده تهیه می‌كنند كه روش آب‌پز مناسب‌ترین روش شناخته شده است.

در روش سرخ كردن، حرارت بالا اكثر ویتامین‌های این سبزی را تخریب كرده و این سبزی به دلیل جذب روغن زیاد، كالری مضاعفی را به مصرف‌كننده رسانده و می‌تواند عامل چاقی و عوارض ناشی از آن شود.

در روش كبابی یا تنوری نیز به دلیل آن كه بادمجان در حرارت مستقیم آتش قرار می‌گیرد، قسمت عمده‌ای از ارزش غذایی این سبزی كاسته و زمینه تشكیل تركیبات سرطان‌زا در آن فراهم می‌شود.

بر این اساس اگر می‌خواهید بادمجان را كبابی كنید آن را ابتدا با پوست، تنوری كرده و سپس پوست آن را كاملا جدا و دور بیندازید.

چند توصیه
________
طبق تحقیقات انجام شده، تخم بادمجان برای درمان سرماخوردگی و زكام مفید است. اما به دلیل موادی كه در میان دانه‌ها یا تخم آن وجود دارد در مبتلایان به بیماری‌های كبدی یا یرقان می‌تواند ایجاد ناراحتی كند.

از مصرف بادمجان كال یا نارس اجتناب كنید. بادمجان نارس دارای ماده‌ای سمی است كه خوردن آن می‌تواند موجب بروز مسمومیت در مصرف‌كننده شود.

به دلیل اگزالاتی كه در بادمجان وجود دارد، بهتر است خوردن آن را محدود كنید.
مصرف بادمجان به همراه سیر می‌تواند خاصیت پایین آورندگی كلسترول بد خون را چند برابر كرده و از بروز بیماری‌های عروقی جلوگیری كند.

بهترین نوع بادمجان قلمی،‌ بدون تخم و رسیده آن است. بادمجان جنوب كشور كه در زمستان به بازار می‌آید به علت داشتن گوشت زیاد و نداشتن تخم، بسیار مرغوب هستند. بنابراین با توجه به آن كه این محصول تقریبا در تمام فصول موجود است بهتر است آن را به صورت تازه مصرف كنید.

--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر