۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۲, پنجشنبه

::لـیـمـو میـ گهـ:: جرعه ای از معارف دین ؛ آغوش گشوده خدا را ببین


آغوش

گشوده خدا

را ببین...

(پیشنهاد میشود حتما متن عربی آیه نیز خوانده شود؛چرا که قرآن نور است و شفای سینه ها.و آنکه دلها را دگرگون میکند خود متن عربی قرآن است.)

 

«قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيم‏» (سوره زمر...

«بگو: اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏ايد! از رحمت و لطف خداوند نوميد نشويد كه قطعا خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است » ...آیه 53).

 

دقت در تعبيرات اين آيه نشان مى‏دهد كه از اميدبخش‏ترين آيات قرآن مجيد نسبت به همه گنهكاران است دليل آن نيز روشن است زيرا:

تعبير به" يا عبادى" (اى بندگان من!) آغازگر لطفى است از ناحيه پروردگار و تعبير به" عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ"(بر خودشان!) نشان مى‏دهد گناهان آدمى همه تنها خود او خود او را متضرر میکند و این نشانه ديگرى از محبت پروردگار است .همانگونه كه يك پدر دلسوز به فرزند خويش مى‏گويد اينهمه بر خود ستم مكن! تعبير به" لا تقنطوا" (مايوس نشويد) با توجه به اينكه" قنوط" در اصل به معنى مايوس شدن از خير است به تنهايى دليل بر اين است كه گنهكاران نبايد از" لطف الهى" نوميد گردند و تعبير" مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ" بعد از جمله" لا تقنطوا" تاكيد بيشترى بر اين‏خير و محبت مى‏باشد.

هنگامى كه به جمله" إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ" مى‏رسيم كه با حرف تاكيد آغاز شده و كلمه" الذنوب" (جمع با الف و لام) همه گناهان را بدون استثنا در بر مى‏گيرد سخن اوج مى‏گيرد و درياى رحمت مواج مى‏شود و هنگامى كه" جميعا" به عنوان تاكيد ديگرى بر آن افزوده مى‏شود اميدوارى به آخرين مرحله مى‏رسد.توصيف خداوند به" غفور" و" رحيم" نیز در پايان آيه جايى براى كمترين ياس و نوميدى باقى نمى‏گذارد.

و به راستی از كسى كه" رحمتش بر غضبش پيشى گرفته" و بندگان را براى رحمت آفريده، نه براى خشم و عذاب، غير از اين چشم‏داشتى نيست.

 

حال که با نکات نهفته در آیه آشنا شدیم بار دیگر با تلاوت آن دلهایمان را در معرض شعشعه روح بخش این آیه نورانی قرار دهیم...

اشاره:اما آیا امید بخش تر از این آیه نیز در قرآن کریم وجود دارد؟در مطالب بعد به این پرسش پاسخ می دهیم.

 

منبع:تفسیر شریف نمومه

--
اگر قصد فوروارد این ایمیل یا هر ایمیل دیگری را دارید، نخست آدرسهای
قبلی را پاک کنید و آدرسهای جدید را در بی سی سی قرار دهید و سپس فوروارد
کنید. پاکیزگی اساس فوروارد کردن ایمیل است
.
.
همین حالا یک مطلب به گروه لیمو ارسال کنید.
درشت بخوانید:
(مطالبی که دارای عکس هستند) حتما برای تماشای عکس برروی گزینه
Display images below
کلیک نمایید
*
http://groups.google.com/group/lymoo
 
حتما برای ارسال مطلب از آدرس زیر استفاده کنید، ابتدا مطلب را آماده سپس به آدرس رایانامه زیر ارسال کنید:(اینـ بهترهـ)
lymoo@googlegroups.com
* -----------------------------------------------
در روزگاری که بهانه های بسیار برای گریستن داریم ، شرم خندیدن، به مضحکه هم میهنان مان را بر خود نپسندیم.
کار سختی نیست نشنیدن، نخواندن و نگفتن لطیفه های توهین آمیز...با اراده جمعی این عادت زشت را به ضدارزش تبدیل کنیم.
رخشان بنی اعتماد.
.
با تشکر:
شادمهر
مـــدیــریــتــــ گروهـــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر