۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۵, یکشنبه

مصاحبه استاد شجريان با روزنامه روزگار

محمد رضا شجریان: به مردم دروغ نگویید، وجدان جامعه بیدار است


چکیده :باید مردم را جدی بگیرید و به آنها احترام بگذارید. نباید فکر کنید که مردم نمی فهمند چون اتفاقا آنها خیلی هم خوب می فهمند. وجدان جامعه بیدار است، ممکن است بخشی از جامعه اشتباه کند، اما خیلی زود متوجه اشتباه خود می‌شود. پس باید جامعه را جدی گرفت و به او دروغ نگفت. مهمترین عامل برای کسی که با جامعه در ارتباط است، این است که صداقت داشته باشد، چون نمی‌شود سر جامعه کلاه گذاشت....

محمدرضا شجریان بر این باور است که باید با مردم شفاف بود و باید جامعه را جدی گرفت. به مردم دروغ نگفت و باید بدانید که اگر کوچک‌ترین اشتباهی بکنید، جامعه با شما برخورد می‌کند. مانند فواره بلند می‌شوید، اما با سر زمین می‌خورید.

شجریان در گفت و گویی با روزنامه روزگار، در مورد علل محبوبیت برخی از هنرمندان و ورزشکاران می گوید: باید مردم را جدی بگیرید و به آنها احترام بگذارید. نباید فکر کنید که مردم نمی فهمند چون اتفاقا آنها خیلی هم خوب می فهمند. وجدان جامعه بیدار است، ممکن است بخشی از جامعه اشتباه کند، اما خیلی زود متوجه اشتباه خود می‌شود. پس باید جامعه را جدی گرفت و به او دروغ نگفت. مهمترین عامل برای کسی که با جامعه در ارتباط است، این است که صداقت داشته باشد، چون نمی‌شود سر جامعه کلاه گذاشت. به قول امروزی‌ها باید شفاف بود تا جامعه بداند که شما چه می‌کنید،
کوچک‌ترین اشتباهی بکنید، جامعه با شما برخورد می‌کند، مانند فواره بلند می‌شوید، اما با سر زمین می‌خورید. اگر به این نکات توجه کنید، می‌تواتید موفق باشید چون جامعه بیدار است و درست قضاوت می‌کند. اگر صادق باشید می‌بینید که جامعه چقدر حق‌شناس است و آن وقت باید به دنبال راهی باشید که جواب این محبت‌ها را بدهید.

این استاد موسیقی ایرانی در پاسخ به سوالی که شما در مصاحبه‌ای، گفتید که تاریخ گویا هستید. چون آلبوم‌هایی که در دوره‌های مختلف منتشر کردید، اشعاری داشت که وضعیت زمانه را به نوعی مطرح می‌کرد. می‌خواستم بدانم این دغدغه در کجا ریشه دارد؟، عنوان می‌کند: ما با مردم زندگی می‌کنیم و باید به سلیقه، خواست و فرهنگ جامعه توجه داشته باشیم. رعایت کردن این نکات باعث می‌شود تا هر کاری که انجام می‌دهید به آینده جامعه و جوانان فکر کنید و با جامعه همراه باشید، با قدرت نمی‌توان این کار را کرد چون قدرت جایگاهی دارد که می‌خواهد مردم از آن بترسند در
حالیکه نباید این طور باشد و کسانی که در جایگاه قدرت قرار می‌گیرند این اشتباه را می‌کنند و انتظار دارند که مردم از آنها بترسند. قدرت باید کاری کند که مردم او را دوست داشته و پشتیبان او باشند. راه آن هم صداقت داشتن با مردم و حرمت گذاشتن به آنهاست. مردم در هر جایگاه و پایگاه، با هر دین و مذهبی که داشته باشند، ارزش خود را دارند و ما باید این ارزش‌ها را نگهداری کنیم. در این بین من همیشه به دنبال این بودم که ببینم مردم چه می‌خواهند و از سلیقه آنها استفاده کردم به همین دلیل اگر شما اشعاری را که من انتخاب کردم، مرور کنید متوجه می‌شوید که من
آن‌را در چه سالی و برمبنای چه اتفاقی انتخاب کردم. چون من خودم را جزو مردم می‌دانم حرف دل من هم حرف مردمی است که با آنها زندگی می‌کنم. در نتیجه به دنبال اشعاری می‌گردم که این حرف‌ها را بزند و از این بابت است که می‌گویم کارهای من تاریخ گویا هستند و این بخاطر توجهی بوده که من به مردم داشتم و همیشه با مردم بودم حتی اگر مجبور شدم که برای این همراهی بهای سنگینی بپردازم، سعی می‌کنم جایگاهی که بین مردم دارم را از دست ندهم.

محمدرضا شجریان در پاسخ به این سوال که مردم و علاقمندان شما در داخل چه کار کنند؟ می‌گوید: این را نباید از من بپرسید. مسئولان باید پاسخ‌گو باشند. من آمادگی دارم در هرجا برنامه اجرا کنم، اما شرایط امروز هم من و هم مردم را از داشتن این ارتباط محروم کرده است. آلبوم‌ها را هم در سایت می‌گذاریم تا مردم بتوانند دانلود کنند. هرکس هم که به کشورهای دیگر سفر کرد می‌تواند نسخه اصلی را تهیه کرده و با خود به ایران بیاورد.

محمد رضا شجریان پس از انتخابات ریاست جمهوری از رئیس صداو سیما خواست تا از پخش صدای او خودداری کند.

وی در گفت‌وگویی اظهارکرده بود: «در شرایطی که مردم در بهت و حیرت هستند و به گفته آقای احمدی نژاد، خس و خاشاک به حرکت در آمده‌اند، صدای من در صدا و سیما جایی ندارد. صدای من صدای خس و خاشاک است و همیشه هم برای خس و خاشاک خواهد بود.» وی گفته بود که هربار که صدای خود را از این رسانه می‌شنود احساس شرم می‌کند و بدنش می‌لرزد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر