۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۹, دوشنبه

نمايشگاه سازهای ابداعی استاد شجریان

 

آغاز نخستين نمايشگاه سازهای ابداعی محمدرضا شجريان

     /
محمدرضا شجريان با ارائه ۱۴ ساز ابداعی و ۱۰ سنتور در اندازه‌های مختلف نخستين نمايشگاه خود را داير کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) شب گذشته، ۱۸ ارديبهشت‌ماه، با حضور گروهی از هنرمندان و هنردوستان در تالار بهار خانه هنرمندان ايران نمايشگاه سازهای ابداعی محمدرضا شجريان گشايش يافت.

اين نمايشگاه به همت شرکت فرهنگی - هنری دل‌آواز برگزار شده است و از ۱۹ تا ۲۳ اردی‌بهشت‌ماه ۱۳۹۰ برپاست.


بنا به اين گزارش استقبال از نمايشگاه محمدرضا شجريان چنان بود که طبقه دوم خانه هنرمندان ايران از علاقه‌مندان پر بود و جمعيت زيادی مشتاق بازديد از آن بودند.


سازهای ابداعی اين استاد آواز موسيقی اصيل ايرانی پس از سال‌ها تحقيق، مطالعه و اجرا در کنسرت‌های مختلف به نمايش گذاشته شده بود.


محمدرضا شجريان از همان آغاز نمايشگاه در خانه هنرمندان حضور داشت و سازها را به هنرمندان، هنردوستان و علاقه‌مندان معرفی می‌کرد و به سئوالات آنان پاسخ می‌گفت.


وی گفت: «ساز خوب بايد به لحاظ ساخت و صدادهی استاندارد باشد تا صدايی يک‌دست از آن بيرون بيايد.»

شجريان افزود: «برای معرفی يک ساز سال‌ها زمان لازم است و اين سازندگان ساز نيستند که آن را معرفی می‌کنند، بلکه يک نوازنده بايد به معرفی ساز بپردازد.»


وی تأکيد کرد دستيابی به قابليت‌های سازها، همراه با به‌کارگيری آن‌ها توسط نوازندگان در کنسرت‌های مختلف، «ده‌ها سال» طول خواهد کشيد.


شجريان گفت: در کنسرت‌هايی که داريم لابه‌لای سازهای سنتی از اين ساز‌های ابداعی نيز استفاده می‌کنيم، چون بايد آن‌ها را در کنار سازهای سنتی قرار دهيم تا به مرور جايگاه خود را در ميان مخاطبان‌شان پيدا کنند. من نمی‌توانم از همان لحظه نخست اين ساز‌ها را به صحنه بياورم. اين کار درستی نيست.»


او همچنين توضيح داد: «بايد روی ساز‌هايی کار کنم که برای آن‌ها نوازنده وجود دارد. نمی‌توانم برای يک ساز ابداعی نوازنده خلق کنم.»


اين استاد آواز موسيقی اصيل ايرانی تأکيد کرد: «تمام عمرم صداست و شرايط صدا را در دوران‌های مختلف درک کرده‌ام و اين نياز را طی سال‌ها احساس کرده‌ام.»


شجريان پيش از اين درباره نتيجه حضور اين سازهای جديد درموسيقی سنتی ايرانی گفته بود: «اين اقدام برای آيندگان موسيقی کشور است تا از اين مسير صدای جديدی در موسيقی ايرانی ايجاد شود و ارکستر ايرانی از نظر ساز و صدا غنی‌تر شود.»


وی با تأکيد بر توجه به نياز و طراحی اصولی و علمی در ساخت ساز افزوده بود: «افراد زيادی سازهای جديدی می‌سازند، اما مهم‌ترين نکته اين است که کار اصولی باشد و بر اساس نياز موسيقی و علم، طراحی و ساخته شود.»


وی در آبان‌ماه سال ۱۳۸۸ نيز در مورد ساختن ساز گفته بود: «وقتی ديدم هيچ ساز سازی، ساز جديدی نمی‌سازد، تصميم گرفتم که دست به کار شوم تا ساز سازها را سر لج بياورم و بگويند شجريان که خواننده است چرا دست به ساز سازی می‌زند؟ من شروع کردم تا آن‌ها نيز شروع کنند.»


در مراسم گشايش نمايشگاه سازهای ابداعی محمدرضا شجريان، هنرمندانی چون مجيد درخشانی، رضا نامی، ابراهيم حقيقی، ژاله درخشانی،‌ همايون شجريان، هوشنگ کامکار، داريوش پيرنياکان، محمد سرير، تقی ضرابی، حميدرضا نوربخش،‌ نصرالله ناصرپور، گوهر خيرانديش، غلامحسين اميرخانی و... حضور داشتند.


روابط عمومی شرکت فرهنگی ـ هنری دل‌آواز اعلام کرده است علاقه‌مندان می‌توانند برای بازديد از اين نمايشگاه صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۳و بعد از ظهرها از ساعت ۱۴ تا ۲۰ جهت بازديد به تالار بهار در خانه هنرمندان واقع در خيابان طالقانی، خيابان موسوی شمالی (فرصت) مراجعه کنند.

 
از وبسایت رادیو زمانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر