۱۳۹۰ مرداد ۱۲, چهارشنبه

{تفريح و سرگرمي}, [11480] Fwd: ابراهیم بن مالک اشتر نخعی






/يادداشت/
«مختارنامه»؛ يكي از پنج سريال برتر تاريخ تلويزيون ايران

خبرگزاري فارس: مجموعه تلويزيوني«مختارنامه» بدون ترديد يكي از پنج سريال برتر تاريخ تلويزيون ايران است. اگرچه اكثر روايت «مختارنامه» به يادماندني بود.


اين قصّه ز سوز جگر آمد ...، مختارنامه ...، چهل هفته به ياد ماندني، مجموعه‌اي كه با «الحمدلله رب العالمين» آغاز شد و با دراز شدن دست ياري به سوي همه انسان‌هاي آزاده و حق جويان به پايان رسيد؛ كه اين دست ياري و «هل من ناصر» طلبيدن، ازلي و ابدي است. 
قسمت پاياني اين مجموعه البته آنقدر جذاب بود كه كاستي‌ها كمتر به چشم آمد، اما اي كاش آنگونه كه در تاريخ آمده است، همراهي «ابراهيم بن مالك» با «مصعب بن زبير» به تصوير كشيده مي‌شد تا بيشتر عبرت آموز باشد. 
اي كاش نام اين قسمت به‌جاي «پرواز» ، «عروج» مي‌بود چرا كه هر «عروجي»، «پرواز» هم هست ولي هر «پروازي» الزاما «عروج» نيست. 
اي كاش شهادت مختار در مسجد كوفه، در حالت سجده در محراب و با همراهي تصويري لحظه ضربت خوردن اميرالمومنين صلوات الله و سلامه عليه و آله در سريال امام علي عليه السلام كامل مي‌شد. 
اي كاش طبق نقل تاريخي زمان شهادت مختار در ماه رمضان، اين نكته در ديالوگ‌ها و هنگام انجام غسل شهادت مورد توجه قرار مي‌گرفت و حتي تلويزيون هم براي پخش قسمت پاياني، روزهاي نزديك‌تر به سالگرد شهادت مختار را انتخاب مي‌كرد. 
اي كاش در فرازهاي پاياني سريال، عكس‌العمل ابن زبير را نيز در مكه مي‌ديديم تا به نوعي حوادث امروز جهان اسلام و بيداري اسلامي را تداعي مي‌كرد. 
و اي كاش .... 









ابراهیم بن مالک اشتر نخعی

ابراهیم بن مالک اشتر نخعی، فرزند مالک اشتر، که مختار ثقفی را در قیام و اقدام به خونخواهی امام حسین همراهی کرد.

زندگی ابراهیم 
ابراهیم هنگام شرکت در جنگ صفین نوجوان بوده و بین سالهای ۱۵ تا ۲۱ ق. به دنیا آمده است. او از قبیله نخع (تیرهای از قبیله مذحج یمن) که بعد از شهادت حضرت علی در کوفه ساکن شدند. 

همراهی با قیام مختار ثقفی 
مختار به او پیشنهاد همکاری در قیام خود داد و هدف خود را خونخواهی حسین دانست، ابراهیم آنرا پذیرفت و در کوفه قیام آغاز شد. آنها کوفه را که در دست ابن مطیع، فرمانروای عبدالله بن زبیر (حاکم حجاز) بود را در دست گرفتند. ابراهیم در عاشورای ۶۷هجری ق. در جنگی با بنی امیه موصل را بدست خود تسخیر کرد و حاکم آنجا شد. او در این جنگ، حسین بن نمیر، شرحبیل بن ذیالکلاع، ابن حوشب، غالب الباهلی ابی الاشرس و از همه مهم تر ابن زیاد (که در آن زمان احتمالا فرمانروای اموی در موصل بود) از جانیان و عاملان حادثه کربلا را با دست خود به هلاکت رساند. سرهای جانیان برای محمد بن حنفیه و علی بن حسین فرستاده شد. سپس با همراهی مختار دیگر قاتلان حسین را به مجازات رساندند. 

همراهی با مصعب بن زبیر 
در نبود ابراهیم، شورشیان با تحریک مصعب بن زبیر (برادر عبدالله بن زبیر حاکم حجاز) به کوفه حمله کردند و مختار را به شهادت رساندند و مصعب، حکومت آن خطه را نیز به دست گرفت. ابراهیم به خاطر حفظ جان خود و قبیله اش با مصعب بیعت کرد و همچنان حاکم موصل، جزیره، آذربایجان و ارمنیه باقی ماند تا این که عبدالملک در سال ۷۱ قمری یا ۷۲ قمری به مصعب حمله برد، و مصعب ابراهیم را برای مقابله با عبدالملک فراخواند. 

پایان کار ابراهیم 
عبدالملک (حاکم اموی) فرماندهان و فرمانداران مصعب را تطمیع کرد. عبدالملک نیز لشکری به فرماندهی برادرش محمد بن مروان، به جنگ ابراهیم فرستاد که در نزدیک بغداد با هم رو به رو شدند. در لحظات حساس جنگ، یکی از فرماندهان منسوب مصعب فرار کرد و عدّه زیادی را هم فراری داد. بدین ترتیب ابراهیم در محاصره افتاد. ناگهان با نیزهها به طرف او هجوم بردند و او را که به شدت مقاومت میکرد؛ به قتل رساندند. قاتل ابراهیم، سر او را جدا کرد و برای عبدالملک بردند و سپس غلامان «حسین بن نمیر» به سبب کینه ای که از ابراهیم داشتند، بدنش را با آتش سوزاندند. 

مقبره ابراهیم 
مرقد او بین جاده قدیمی سامرا به بغداد است. این قبر تا سامرّا ۸ فرسخ و تا دجله ۴ فرسخ فاصله دارد و مرقد او همان محل شهادت اوست که به قبر «شیخ ابراهیم» شهرت دارد و در جای بلندی قرار دارد و گنبد این بقعه با گچ، سفید شده است. 








-- 
M.Vefghi



--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر