۱۳۹۰ مرداد ۲۵, سه‌شنبه

{تفريح و سرگرمي}, [11660] تابستان و اوقات فراغت جوانان .. 13 ساله ها ی معتاد

۱۳ ساله های پای منقل؟! + عکس

بر خلاف اتفاق نظر نسبی ای که درمورد کاهش سن اعتیاد بین آمارهای رسمی و غیررسمی وجود دارد، آمار‌ها در مورد تعداد معتادان متفاوت است. آمارهای غیررسمی در خوشبینانه‌ترین حالت از وجود ۴میلیون معتاد حرفهای و تفننی در کشور خبر می‌دهند؛ اما آمارهای رسمی می‌گویند حدود ۲میلیون معتاد در کشور زندگی می‌کنند که البته بعضی مسؤولان معتقدند این آمار بد‌ترین حالت ممکن را در نظر گرفته است./ در این میان اما خبری که طه طاهری، جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۸ اعلام کرد متفاوت و جالب بود؛ وی از افزایش سن اعتیاد از ۳۱سال به ۳۲و نیم سال خبر داد./ وقتی حدود سه سال پیش مشاور وقت دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرد ۳۰ هزار دانش آموز معتاد داریم، صدای آموزش و پرورشی‌ها درآمد که این آمار مستند نیست و هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. نمایندگان مجلس و مسؤولان مرتبط با حوزه کنترل مواد مخدر اصرار داشتند که وضعیت اعتیاد در مدارس نگرانکننده استبه گزارش شفاف به نقل از همشهری تندرستی، احتمالا خیلی از شما آن شبهایی را که پای تلویزیون می‌نشستیم و سریال «آینه عبرت» را می‌دیدیم یادتان هست. قرار بود از سرنوشت مردان پیر و جوانی که معتاد می‌شدند و بلای خانمانسوز، زندگیشان را از هم می‌پاشید عبرت بگیریم. آخر سر هم تمام آدم بد‌ها دستگیر می‌شدند تا به جزای عملشان برسند. اما سال‌ها از آن شبهای خانوادگی گذشته و این روز‌ها خبری تلخ همه را نگران کرده؛ سن اعتیاد در ایران به ۱۳سال رسیده است.

سراشیبی سقوط

ششم مرداد ۱۳۹۰- ساری- همایش بزرگ پیشگیری از آسیبهای اجتماعی (پدیده اعتیاد و طلاق)؛ این زمان و مکانی بود که یک استاد دانشگاه از گسترش دامنه اعتیاد خبر داد و اعلام کرد: «بیشتر معتادان کشور زیر ۱۹سال هستند.» به گفته سیدرضا نقیبالسادات سن اعتیاد در کشور به ۱۳سال رسیده است. این خبر البته یکبار هم در سال ۸۷ از سوی سازمان ملی جوانان اعلام شده بود. سال گذشته یکی از اعضای انجمن مبارزه و پیشگیری از اعتیاد کشور، میانگین سن اعتیاد زنان در کشور را هم ۱۷سال دانست. اما این نخستین بار نیست که آمار‌ها از کاهش سن اعتیاد سخن می‌گویند. طی سالهای گذشته مسؤولان و مقامات مختلفی در این مورد هشدار دادهاند.

فقط برای نمونه در سه سال گذشته می‌توان به سه خبر در این زمینه اشاره کرد. سال گذشته فرهاد اقطار، مدیرکل دفتر پیشگیری بهزیستی کشور تاکید کرد وفور مواد مخدر، نبود اشتغال، بالا رفتن تجملگرایی و مواردی از این دست باعث کاهش سن اعتیاد در کشور شده است. سال ۸۸ خبرگزاری فارس با استناد به تحقیقی از سازمان بهزیستی از کاهش یک و نیم ساله سن اعتیاد خبر داد و در سال ۸۷ هم مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر به کاهش یکساله سن ابتلا به اعتیاد در کشور اشاره کرد.

در این میان اما خبری که طه طاهری، جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۸ اعلام کرد متفاوت و جالب بود؛ وی از افزایش سن اعتیاد از ۳۱سال به ۳۲و نیم سال خبر داد.

بر خلاف اتفاق نظر نسبی ای که درمورد کاهش سن اعتیاد بین آمارهای رسمی و غیررسمی وجود دارد، آمار‌ها در مورد تعداد معتادان متفاوت است. آمارهای غیررسمی در خوشبینانه‌ترین حالت از وجود ۴میلیون معتاد حرفهای و تفننی در کشور خبر می‌دهند؛ اما آمارهای رسمی می‌گویند حدود ۲میلیون معتاد در کشور زندگی می‌کنند که البته بعضی مسؤولان معتقدند این آمار بد‌ترین حالت ممکن را در نظر گرفته است.

اعتیاد پشت نیمکت

وقتی حدود سه سال پیش مشاور وقت دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرد ۳۰ هزار دانش آموز معتاد داریم، صدای آموزش و پرورشی‌ها درآمد که این آمار مستند نیست و هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. نمایندگان مجلس و مسؤولان مرتبط با حوزه کنترل مواد مخدر اصرار داشتند که وضعیت اعتیاد در مدارس نگرانکننده است و مدیران آموزش وپرورش انکار می‌کردند. کار به اعتراض سردار احمدی مقدم، دبیر کل سابق ستاد مبارزه با موادمخدر رسید که «آموزش و پرورش دانشآموزان معتاد را اخراج می‌کند و بعد می‌گوید معتاد نداریم.»

اما بالاخره حسن ضیاءالدینی، مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد دفتر تحت مدیریت او در حال انجام تحقیقی برای مشخص کردن تعداد دقیق دانشآموزان معتاد است. این خبر را رسانه‌ها به فال نیک گرفتند و اینگونه تعبیر کردند که بالاخره آموزش و پرورش معضل اعتیاد دانشآموزان را جدی گرفته است. هنگامی که معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شد احتمالا نتیجه همین تحقیق را به نمایندگان ارائه کرد؛ ۲۴۰۰ دانش آموز معتاد در مدارس کشور وجود دارند که دو درصد جمعیت معتادان کل کشور را تشکیل می‌دهند. در این جلسه قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر هم حضور داشت و البته او تعداد دانشآموزان معتاد را پنج درصد کل معتادان دانست.

در این شرایط وقتی نگاهی به سخنان سال گذشته علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش مجلس می‌اندازیم کمی نگران‌تر می‌شویم؛ «در کشورهای دنیا به ازای هر دانشآموز حدود ۲۰ دلار در سال برای پیشگیری از اعتیاد هزینه می‌شود. اما این مقدار برای دانشآموزان کشور کمتر از نیم دلار است.»

نمودار رو به رشد

شاید سخن هشدارآمیز آذرخش مکری، معاون مرکز ملی مطالعه اعتیاد، پایان مناسبی برای این گزارش باشد: «نمودار اعتیاد در تمام دنیا یک سراشیبی، یک حالت ثبات و یک سرازیری پس از مرحله کنترل را دارد اما وضعیت کشور ما به نحوی است که به نظر می‌رسد همچنان در وضعیت افزایش و نمودار رو به رشد اعتیاد هستیم.»

منبع

عکس / اوقات فراغت کودکان در کانال آب

 

مهر : اوقات فراغت کودکان در مناطق آلوده زیست محیطی منشا بیماری و انتقال آن به افراد جامعه می شود که شنا در کانال آب های آلوده یکی از این موارد است.

 

--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر