۱۳۹۰ مرداد ۱۷, دوشنبه

نظرسنجى حکومتی : 42 درصد بیننده برنامه ‏هاى ماهواره هستند

آینده : چندی پیش یكی از مراكز مهم نظرسنجى كشور، نظرسنجی مبسوطی درباره «برنامه‏هاى شبكه‏هاى ماهواره‏اى» در 31 شهر مركز استان كرده كه نتایج نگران كننده آن باعث شده تا برخی مسوولان كشور و به ویژه صداوسیما تا اندازه ای به تكاپو بیفتند.

به گزارش خبرنگار «آینده» 42 درصد پاسخگویان اظهار كرده اند بیننده برنامه ‏هاى ماهواره هستند و در هر شبانه روز به‏طور متوسط حدود 3 ساعت برنامه‏هاى ماهواره را تماشا مى‏كنند. در عین حال 58 درصد دیگر اصلاً شبكه‏هاى ماهواره‏اى را تماشا نمى‏كنند.

همچنین 52  درصد پاسخگویان در این نظرسنجی در حد زیاد و خیلى زیاد و 40 درصد در حد كم و خیلى كم برنامه ‏هاى تلویزیون داخلى را تماشا مى‏كنند.

از نظر پاسخگویان، مهم‏ترین انگیزه كسانى كه شبكه‏هاى ماهواره‏اى را تماشا مى‏كنند به ترتیب عبارتند از: تنوع، جذاب‏بودن فیلم‏ها، شاد و سرگرم‏ كننده بودن و سرعت پوشش اخبار.
33 درصد در حد زیاد و خیلى زیاد و 32 درصد در حد كم و خیلى كم به تماشاى برنامه‏هاى ماهواره ابراز علاقه كرده‏اند. 35 درصد نیز اصلاً علاقه‏اى به تماشاى این شبكه‏ها ندارند.

مهم‏ترین قالب‏هاى مورد علاقه بینندگان ماهواره به ترتیب عبارتند از: فیلم و سریال، شوى تلویزیونى، مسابقات و سرگرمى، برنامه‏هاى ورزشى، خبر و تحلیل سیاسى، موسیقى و هنر و برنامه‏هاى علمى.
از میان بینندگان شبكه‏هاى ماهواره‏اى، 40 درصد گفته‏اند در مقایسه با سال گذشته همانند قبل به تماشاى ماهواره مى‏پردازند. در حالى كه 28 درصد بیشتر از قبل و 27 درصد كمتر از قبل ماهواره تماشا مى‏كنند.
این امر نشان می دهد كه مشتریان این رسانه از حالت هیجانی و مقطعی نوعی ثبات را تجربه می كند.

مهم‏ترین دلایل كسانى كه بیننده شبكه‏ هاى ماهواره‏اى نیستند، عبارتند از: نداشتن ماهواره، نداشتن علاقه، آثار سوء و بدآموزى، عدم انطباق با فرهنگ ایرانى و نداشتن وقت.
 از نظر پاسخگویان، مهم‏ترین آسیب‏هاى ماهواره براى جوانان عبارتند از: بدآموزى، تضعیف اعتقادات دینى، انحرافهاى فكرى، و جذب جوانان به فرهنگ غربى.
در عین حال 11 درصد اظهار داشته ‏اند برنامه‏هاى ماهواره براى جوانان ضررى ندارد.

در خصوص اثرات مثبت و منفى برنامه‏هاى ماهواره، پاسخگویان با گزینه‏هاى زیر موافق و كاملاً موافق هستند: گرایش جوانان به فرهنگ غربى را زیاد مى‏كند، گرایش به بى ‏بند و بارى را در مردم زیاد مى‏كند، پایبندى مردم به دین را تضعیف مى‏كند، عامل بروز ناآرامى و اغتشاش در كشور است، روحیه مردم را شاد مى‏كند و اخبار واقعى از ایران را در اختیار مردم مى‏گذارد.

در مجموع 51 درصد پاسخگویان با آزاد شدن ماهواره موافق و 49 درصد مخالف هستند.

كارشناسان معتقدند یكی از عوامل مهم كه حتی در میان خانواده های مذهبی قبح استفاده از ماهواره را از میان برده، رویكرد غیرحرفه ای و یكسویه صداوسیما در حوادث بعد از انتخابات بوده كه باعث شده مخاطبان این رسانه برای دسترسی به اخبار به كانالهای ماهواره ای خبری رجوع كنند. با این حال، بعد از آرامتر شدن فضا و گسترش ورود ماهواره به منازل ایرانیان، موضوع به شبكه هایی با محتوای فرهنگی غیردینی تغییر یافته است.


--








به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید

گروپ اهل ایران
برای عضو شدن به لینک زیر بروید

http://groups.yahoo.com/group/ahleiran20/join



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر